PARIJS TONEEL: vooral veel buitenlandse
premieres en reprises
Naar de laatste mode
EEN TWEE-MINUIEN MYSTERIE UIT NET
ARCHIEF VAN INSPECTEUR S. HERLOK
MAÏZENA
DU RYEA
2 ZATERDAG 16 SEPTEMBER
WEKELIJKS BIJVOEGSEL
PAGINA 3
Naast nieuwe Franse werken ook steelse blikken
naar de kassa's der bioscooppaleizen
Heeft U een speurneus?
Spiegeltje, spiegeltje aan de ivand
(MAAR TOCH VAN VERLEDEN JAAR)
WONDEREN DER NATUUR
Kom er achter
(Van onze Parijse correspondent)
Het blijft altijd een wisselvallig bedrijf een toekomstbeeld te
ontwerpen van het komende toneelseizoen in Parijs door nu al een
stukje op te lichten van de voorgordijnen der Parijse theaters. Aan
j klinkende namen ontbreekt het niet en aan dito beloften evenmin.
Doch de ervaringen in Parijs met de theaterdirecteuren en vooral
j de directrices, die tegenwoordig zelfs in de meerderheid zijn!
hebben ons, zo niet wijs dan toch wel sceptisch ten aanzien van al hun
seizoenplannen gemaakt. Geen directeur of directrice kan zomin
als enig diplomaat de toekomst met zijn of haar blik veel verder
doorboren dan over een afstand van enkele weken, de tijd die nodig
Is om een eerste stuk in te studeren en op de planken te brengen.
„Melkkoeien" in de
zomer veelal op
stal gehouden
f De gebeurtenissen, die zich daarna
In 't huls eventueel nog zullen afspelen,
vormen ook voor zo'n directie op voor
hand Immers een groot vraagteken.
Slechts wanneer die eerste première
op een misgreep zou berusten, bestaat
de kans dat het programma verder zal
worden afgewerkt. Een melkkoe wordt
ondanks alle beloften en program
ma's echter tot de laatste druppel
uitgemolken.
1>
Die melkkoeien worden tydens de zo
mervakantie 't liefst op stal gehouden
om ln het nieuwe seizoen terstond haar
plicht weer te kunnen vervullen. Een
hele kudde van het vorige seizoen staat
„Je kunt Je moeiiyk voorstellen, dat we een paar uur geleden nog zaten
te puffen van de hitte" zei Inspecteur Herlok, terwyi hy moeite deed zyn
wagen door de dichte mist op de weg te houden.
Het was een stralende najaarsdag geweest en hadden de Inspecteurs
Herlok en Harjans en dokter Hompink besloten een dag „vrij-af" te nemen
en naar de zeekust te rijden. Ze bleven tot laat in de middag van de gulle
zon genieten, toen een kille mist kwam opzetten vanuit zee.
„Wat een dag!" zuchtte inspecteur Harjans, „zo hebben we er van de
zomer nog geen gehad, geloof ik!"
De rood-verbrande dokter Hompink diepte uit zijn tas nog een krenten
broodje op. „De laatste, jongens! Ik rammel van de honger." Hy had
nauwelijks zijn kiezen ln het deeg gezet, of een heftige schok deed hem
byna het hele broodje tegelijk inslikken. Herlok had zijn auto abrupt tot
stilstand gebracht. Op de weg vóór hen stond een klein dik mannetje te
gebaren dat ze moesten stoppen.
.Heren, er ligt iets verschrikkelijks ln de grachtlk geloof een
menskomt U als 't U blieft even meeI"
Snel klom het drietal uit de wagen en wandelde met de man mee. Ze
kwamen aan een open plek, waar een somber kasteel uit de mist opdoem
de. „Ik wilde nog wat vers gras plukken voor m'n konijntjes" zei de man
„en toen keek ik onwillekeurig in het water en toen zag ik het
Even later kreeg ook het drietal dit luguber beeld onder ogen. Met
vereende krachten wisten ze het lichaam een kwartier later op de gras
kant te leggen
Het was een vrouw van middelbare leeftijd met een grijze regenjas aan.
„Wordt dit kasteel ook bewoond?" vroeg inspecteur Herlok aan de man.
„Ja zeker," zei deze, „daar woont Baron Schrik van Pruttelburgh, een
eenzame manJe ziet hem haast nooit
Toen ze even later door de baron zèèlf werden opengedaan, schrok deze
kennelijk zeer van de melding van de vondst; zijn gezicht verbleekte toen
Herlok hem vertelde, dat er een vrouw gevonden was in zijn gracht,
verdronken
De baron trok snel een Jas aan. nam een oude stallantaarn in de hand
en ging mee. „Mijn hemel!" riep hij uit, toen Herlok het gezicht van de
verdronkene belichtte. „Mmmaar.dddat is Jeanne mUn huishoud
ster! Ze had vandaag: vrij genomen ziet U, vanwege het mooie weer en zou
pas laat terugkeren.ze móet door de mist misleid zijn en te water zijn
geraaktwat ontzettend
De baron wendde zijn gelaat af van het macabere tafreel. „Hoe lang
was uw huishoudster al bij U in dienst?" informeerde inspecteur Herlok.
„Ruim vijftien Jaar" zei de baron, „een hele tijd.„Dan had ze toch de
weg hier wel kunnen weten," vond Herlok, „de mist is toch niet zó dik, dat
ze helemaal niets meer kon zien vreemd".
„Zelfmoord, misschien?" opperde dokter Hompink. „Mogelijk," zei
Herlok, „maar tóch denk ik aan iets héél anders; lk heb zo'n idee, dat de
huishoudster helemaal niet weg is geweest vandaag maar is vermoord
en in de gracht geworpenmisschien heeft de baron dezelfde gedach
ten. hramm?"
Vraag: WAAROM DACHT INSPECTEUR HERLOK AAN MOORD?
jU35JUOJpJ3A U3 ppzeJaB SBM J3JBAV 3} piaiSIUI
JSIUI 3p joop AVnOJA 3p JBp U3J3J36BnS 3J rao 3p
-J33UOd3p JlpBJÖ 3p UI U35JOJS36 SB.f U33 UI BUJBBp 3Z
us peq pjoorajSA jsjspnoqsinq 3p uoieq 3p jsp 'ubb
meu (jh '(Buijmis sp U3iz36) ésojp scfu363JU3J3i{
U33 AUIOJA U35JUOJpJ3A 3p }ep 'do ^0[J3J4 J3IA }3pj :pJOOM}UY
Arabië" (naar Terence Rattigan),
waarbij Pierre Fresnay in de titelrol
zijn entree op de planken zal vieren,
Brecht's toneelherschepping van Ha-
sek's fameuze „Soldaat Schweick", en
een adaptie (door de Italiaanse film
ster Raf Vallone die ook de hoofdrol
vertolkt) van Christiana Rochefort's
bekende en bekroonde roman ,Le repos
du guerrier" (De rust des kriJgsmans).
Met een steelse blik naar de kassa's
der bioscooppaleizen werden, als ge
zegd, dus ook nog al wat filmtriomfen
pasklaar voor de planken gemaakt, zo
als: „Ik en de kolonel" (naar Franz
Werfel), waarmee Dany Kay en Curd
Jurgens honderdduizenden aan zich
hebben verplicht. Of Achard's bewer
king van het Monroe-succes „Some like
it hot". Onder de titel „Miracle en Ala
bama" hoopt verder Hebertot met Gib
son's toneelbiografie over Helen Keiler
Broadway naar de recettekroon te kun
nen steken. En wanneer ik dan ook nog
vertalingen of bewerkingen van Dosto-
Jewsky's „Schuld en boete" (in de Co-
medie Fran?aise), het „Chinese paard"
(uit het Italiaans), Brecht's „Wildernis
der steden" en Wedekind's „Lulu" heb
nu al weer te wachten en ze luisteren
naar namen als Tsjechow's „Meeuw",
Roussin's „Glorieuses" die al haar
derde Jaar Ingaat Sagan's „Kasteel
in Zweden", Ford's „Dommage qu'elle
soit une p (in Viscounti's super-
montering), Shaw's „Dear Har", Ca
mus' bewerking van het „Requiem voor
een non" en Achard's „Patate" dat al
vijf Jaar in de eerste gelederen mee
loopt.
Ook de noviteiten vallen te verdelen
over diezelfde categorieën van toneel
bewerkingen van bestsellers, succes
films of klassieke romans, vertalingen
van buitenlandse kasstukken en ten
slotte, als minderheid, de Franse crea
ties.
Filmtriomfen pasklaar
gemaakt voor de planken
In die eerste groep van bewerkingen
staan nu definitief voor de affiches ge
noteerd: Daninos' persiflerend portret
van de doorsnee-Fransman, „Un cer
tain monsieur Blot", „Lawrence van
MARCEL ACHARD.
genoemd, zijn tevens de voornaamste
titels van buitenlandse oorsprong de
revue of het voetlicht wel gepasseerd.
Franse noviteiten
Rest dus het hoofdstuk: Franse no
viteiten. Uiteraard, mag men wel zeg
gen, staat Anouilh de overmoeibare, die
ook dit Jaar zijn naam gelijktijdig weer
op verschillende affiches zal zien prij
ken, bovenaan op de lijst: „Foire d'Em-
poigne", het stuk dat Nederland al
kent, gaat nu eindelijk ook zijn Pa
rijse vuurdoop beleven, terwijl zijn „La
Grotte" nog nooit ergens eerder werd
opgevoerd. Armand Salacrou heeft
„Boulevard Durand" als première in
het vooruitzicht gesteld en André Rous-
sin voegde een nieuwe naam („La Co-
quine") aan zijn veeltallig oeuvre ter
hogere glorie van de boulevard bij.
Marcel Aymé behandelde op zyn beurt
in zijn nieuwe opus „Louislane" het
Amerikaanse negervraagstuk en onder
de wat minder wereldwijdbekende na
men signaleren we dan nog Augiberti
met „Equator", Jean Vauthier met „Le
reveur", en Francois Billetdoux met
„Va done chez Torpe" en Robert Tho
mas detective-story „Acht vrouwen"
(waarmee Nederland Parijs ook al voor
is geweest). Allemaal stukken, die ko
mende maanden dus eveneens ter ken
nismaking zullen worden voorgedragen.
In de sector van de musical, die zich
ook in Parijs in een toenemende be
langstelling verheugen mag, zijn de
blikken bij voorbaat al gericht op Cha-
telet, waarvoor Marcel Achard al
weer een libretto heeft ontworpen
en, zo mogelijk met nog meer intensi
teit, op het Theatre des Champs Ely-
sées, dat zich de rechten moet hebben
verworven van de „opera" of ope
rette waaraan chansonnier-compo-
Pierre Fresnay, die als kolonel
Lawrence zijn rentree op de
planken gaat maken.
nlst Gilbert Becaud de laatste jaren al
weer vrije uren heeft opgeofferd.
Door nu nog meer namen en gebeur-
tenissen-in-voorbereiding te noemen,
dreig ik me wat al te ver in het kreu-
pelbos der hypotheses te begeven, zodat
we, met deze vogels in de hand, de rest
voorlopig maar liever vrij in de lucht
laten vliegen om intussen af te wach
ten wat er komen gaat.
Frank Onnen.
Londen, september 1961.
In Parijs is wintermode 1961—'62 alweer oud nieuws; ze werd eind Juli al uit
de doeken gedaan. Maar voor U die geen confectionair bent en bij het heengaan
van de zomerzon aan eigen garderobe denkt, is de wintermode het nieuws van
het ogenblik. En door dat nieuws laat U zich natuurlijk leiden, wanneer U in
de confectiewinkel iets uitzoekt, dat al voor de geboorte van wintermode 1961 in
de toonkamer van de fabriek hing. En leiden laat U zich ook wanneer U een of
meerdere van uw overjarige garderobestukken moderniseren wilt.
Dat moderniseren kunt u op ver
schillende, meer of minder spectacu
laire manleren, bijvoorbeeld met:
1) een rand bont lang de halsope
ning en d« lange zevenachtste mouwen
van een tailleur of een deux-pièces.
Het origineel waarop u zich inspireert,
stamt uit de collectie van Dior, die
onder andere duifgrijs fluweel met
chinchilla en perzik-fluweel met nertz
combineerde. Maar minder kostbaar en
minder feestelijk kan het vanzelfspre
kend ook, èn met lofwaardig resultaat.
2) een capuchon, die de voortzetting
is van een Jersey blouse en indien mo
gelijk afgewerkt met een rand tweed:
dezelfde tweed van het mantelpakje,
ofwel de mantel en rok, waarbij de
blouse nieuwe toebehoren wordt. Het
origineel, dat u leidt, is een geheel van
Guy Laroche: een kraagloos tweed
mantelpakje met een zwarte Jersey
blouse. (Indien uw te moderniseren
kledingstuk een kraag bezit om een
ronde halsopening wordt die kraag
verwijderd; de rok van het overjarige
stuk wordt zo nodig verkort en moge
lijk vindt u daar het materiaal voor
een tweed bies langs capuchon en
eventueel de knoopsluiting van de
blouse.)
3) een toque van bont met ultra-
lange „Davy Crockett-staart" (een
staart, die eigenlijk sjaal is en om de
hals wordt gedrapeerd op een kleding
stuk met kraagloze, ronde halsopening.
Het origineel: 'n groene Shetland tail
leur en een toque van zwart vossebont,
gesigneerd Cardin.
4) een rand bont langs het ronde of
ovale decolleté van een mouwloze,
crépezljden of mousseline Japon. De
originelen, die u tot voorbeeld staan,
zijn legio: bij Cardin nertzbont op een
rechte crêpezijden japon met rugdecol
leté en diep bloezend rugpand bij Heim
een prinsessenjapon met boothals van
witte nertz, by Dior een beige crêpe-
Japon, geheel recht, met donker nertz,
by Heim nog zwart nertzbont op een
gepailleteerde, mousseline deux-pièces.
enzovoort, enzovoort. Voor een der
gelijke modernisering, waarvoor u ten
slotte niet nertz hoeft te gebruiken,
komt mogelijk de modieuze en geklede
overtrokken gesp op een deux-pièces
van zwarte corduroy; ook hier stamt
het voorbeeld uit de collectie van Dior.
6) een badmutsachtig hoofddeksel
met aangebouwde sjaal, die om de
kraagloze hals van een tailleur of
mantel wordt geslagen. Wanneer u
zich letteriyk aan het origineel wilt
houden, is deze mogelijkheid als mo
dernisering niet altyd uitvoerbaar, ten-
zy u van een aangemeten tailleur nog
een lapje over heeft. Cardin maakt een
diergelyke muts-sjaalcombinatie name-
lyk van dezelfde tweed als het mantel
pak, waarby het toebehoren is.
7) een baret van tweed, een klassieke
even schuin gedragen baret, die de
aanvulling is van een tailleur maar
van een tailleur van dezelfde tweed,
wanneer u zich tenminste spiegelt aan
het origineel, dat op naam staat van
Nina Ricci.
J.V.
m ousel Ine of crêpejapon van de afge
lopen zomer in aanmerking.)
5) een carseletje van zwart fluweel
op een dofzwarte korte avondjapon en
op dat corseletje linksvoor een groot
byoux van parelen of stenen. Het oor-
spronkeiyke model bevindt zich by
Dior en is een japonnetje van niets
dan grosgrainlint, of ook een eenvou
dige zwart satynen ceintuur met stof-
maakt Uw groenten zo lekker.
1. hoed links 5 weg
2. rechter lamp,
3. gordyntjes,
t.kraag linker dame,
6. beugel handtas,
6. extra knoop middelste dame,
7. linker hand middelste dame,
8. hand rechter dame.
Een zeer merkwaardig diertje is de rugzwemmer. Hoewel
deze roofkever, zoals zyn naam reeds zegt, voortdurend
op de rug zwemt, doet hy dit toch noodgedwongen. Hy
moet in zijn bestaan onder water ervoor zorgdragen steeds
voldoende zuurstof mee te voeren. De ademhalingsorga
nen bevinden zich aan de buikzyde, waar een zuurstof-
voorraad wordt vastgehouden door een kapsel van haren.
Is de voorraad byna opgebruikt, dan merkt de kever dat
aan het veranderen van zyn evenwicht. De zuurstofbei
zorgt namely k, dat hy steeds op zyn rug zwemt. Is de
voorraad op, dan stygt de rugzwemmer naar het water
oppervlak, de haren openen zich en er wordt een nieuwe
hoeveelheid lucht opgenomen. De haren zyn vettig en
vormen zo een prachtige bergplaats voor de zuurstofvoor-
raad. Na het „winkelen" duikt de rugzwemmer weer naar
beneden, waar hy geruime tyd kan vertoeven voordat de
zuurstof op is.