WEKEN !N DE WOLKEN VOOR WEINIG GELD Onze taal is geweldig, vindt Setli Gaaikema Warmondse jongens van vijftien haalden vliegbrevet Bij-les voor ouders Oma Rubinstein denkt ook aan de teenagers KRIS-KRAS TE PAS EN TE ONPAS 5 Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 16 september 1961 Vijfde blad no. 30454 Frits Scheepers, Jan Adriaanse en Arie Verhoef uit War mond, alle drie om en nabij de vijftien jaar uiaren in de wolken over hun vakantie. Een vakantie, die zij voor het grootste deel ook in de wolken hebben doorgebracht. Drie weken voor honderdtwintig gulden. Zevenentwintig vluch ten in een zweefvliegtuig. En dan als bekroning het li- brevet zweefvliegen. „Ik tegryp er niets meer van, hoe Jul lie dat tegenwoordig doen op school. In mijn tijd was het heel anders." Die opmerking kan men horen in alle landen, waar ouders hun kin deren helpen met het huiswerk. En waar gebeurt dat niet? Maar in Amerika probeert men er de ouders voor te behoeden een al te stuntelig figuur te slaan, wanneer zij hun kinderen helpen willen by het huiswerk. In Arlington, een voor stad van Washington D.C., begint deze maand een cursus onder het motto: „Inleiding voor ouders tot de moderne wiskunde". Vóór Kerstmis kunnen de vaders en moeders zich een inzicht hebben verworven in de moderne methode van het onderwas in algebra en meetkunde. Die methode leert de kinderen niet alleen hoe zij sommen moeten maken, maar geeft hun ook begrip voor abstracte mathematische theorie. Neemt één van de ouders aan de cur sus deel, dan betaalt hij of zy twaalf dollar, maar voor achttien dollar runnen vader en moeder samen de cursus volgen. Kennelijk wil men het ln de hand werken, dat beide ouders begrip krygen voor de nieuwe me thode. Een uitkomst voor de kinde ren: zo lang er nu in het vervolg maar één van de ouders thuis is, zal het met dat wiskunde-huiswerk wel in orde komen. Zij waren drie van de veertig scholieren, die aan de cursus van de Koninklijke Nederlandse Ver eniging voor Luchtvaart in het zweefvlieg centrum Teriet bij Arn hem meededen. Honderdtwintig gulden is niet veel voor een onbetaalbare vakantie, waarin je je kunt uit leven in een van je hobby's: vliegen. En het kan voor zo weinig geld, omdat de regering deze cursussen subsidieert. Omdat deze Jongen» de toekomstige verkeersvliegers en straaljagerpiloten zyn. Omdat deze jongens een streepje voor hebben op de „anderen", die na hun schooltyd in opleiding komen voor vlieger. Want zy hebben praktische vliegervaring opgedaan. Van die veertig behaalden 37 het B- brevet. Een uitstekend resultaat. Van die veertig behoorden Frits, Jan en Arie tot de jongsten, want de minimum leeftyd om aan deze cursus deel te mo gen nemen is vyftien jaar. Alle drie hadden ze wel eens eerder gevlogen. Al was het dan niet zelf, hun luchtdoop hadden ze dan toch in ieder geval ondergaan. Tydens een rond vlucht, in een Lockheed, een Super Constallation, of in een zweefkist. En hun beroemde plaatsgenoot Huub Menten, Neerlands eerste gletsjerpi loot kennen ze natuurlyk. Stoer verzekeren ze, dat ze helemaal niet bang waren. In ieder geval niet zo bang als hun ouders, die hun jon gens maar node lieten gaan. „By m'n eerste solovlucht kneep ik m' wel een beetje", bekent Arie, „maar dan fluit je een liedje en dan is alles oké". Leuker Zweefvliegen vinden ze leuker dan gewoon vliegen. Bij een motorkist vlieg je op je instrumenten. Bij een zweefkist komt het meer op je ei gen handigheid aan, op de feeling'. Hoe dan ook, hun eerste solovlucht vonden ze een hele belevenis. Ze zyn geweldig enthousiast over alles, dat met vliegen te maken heeft. Ze praten even gemakklijk over „overtrekken, frille, met je roer maaien, geen druk meer op het hoogteroer, familarisatie, richten op een punt in de horizon, haak- en neveneffecten, wisselbochten en starten en landen met zijwind" als „gewone" jongens over fietsen. Toch ging het. niet altyd even ge- makkelyk. Soms waren ze een beetje ontmoedigd, dachten dat ze 't nooit zouden leren. Maar het resultaat toch een heus brevet. Jofele lui Op Teriet waren de jongens inge deeld in vier squadrons. Elk squadron, waar tien jongens deel van uitmaakten had een „leader" en een instructeur, „jofele lui en fyne beren" volgens de jongens. Op die curcus hebben ze spelender- wys ook geleerd wat kameraadschap, discipline en verantwoordelykheid is. Want elk spuadron moest z'n eigen kist Keizerin in de wereld der schoonheid Een cocktailparty in Hotel de sisc°. maar mevrouw Chroesjtsjow had meer belangstelling voor kinderspeel goed." I'Europe in Amsterdam. Temid den van de gasten een klein koket vrouwtje in citroen-gele japon, het zwarte haar glad naar achte ren gekamd, het gezicht omlijst door halssnoer en lange oorbellen, aan linker- en rechterarm precies gelijke met edelstenen bezette armbanden, aan de ringvinger een ring met een groene steen zo groot als een kippeëi. Ze praat langzaam en beheerst, Is opgewekt en charmant tegen ieder, die haar de hand komt drukken. Haar leeftyd? Tegen de 80, een eindje in de 80? Men geeft haar hooguit 60 en zelfs voor die leeftijd is een dergelijke vita liteit een raadsel. Succes, rykdom en roem hebben haar tot dusver alleen i maar geprikkeld tot nog meer werk- lust en nog meer actie. Zo lang zy leeft, zal zij de keizerin zyn in de we reld van de schoonheid: Helena Ru binstein. Mevrouw Rubinstein, die 60 jaar ge leden in Australië een klantenkringetje als schoonheidsspecialiste opbouwde en die met dag en nacht werken een con cern deed groeien, dat thans bestaat uit niet minder dan veertien fabrieken, die cosmetica produceren, uit tien grote schoonheidsinstituten en uit duizenden verkooppunten, verspreid over de gehele wereld. Helena Rubinstein heeft thans 40.000 mensen in haar dienst. Zy bracht een bezoek van enkele dagen aan ons land en tussen de za kelijke besprekingen door liet zy zich brengen naar het Anne Frank-huis en naar het huis aan de boulevard van Scheveningen, waar zij voor de Eerste Wereldoorlog een tydje heeft gewoond. Mevrouw Rubinstein had een druk programma achter de rug. Maar zonder een spoortje van vermoeidheid heeft zij in Amsterdam steeds weer opnieuw aan haar gasten verteld van de nieuwe schoonheidsmiddelen, die haar concern ln de handel gaat brengen. „Ik heb speciaal het oog op de jeugd", vertelde ze met tintelende ogen. „Ik vind, dat de teenager recht heeft op een mooie jonge huid. Weet u dat wij acht jaar lang hebben gezocht naar een serie produkten, die speciaal op het jonge meisje is afgestemd? Wy zyn daar in geslaagd, maar nog prettiger vind ik het, dat ze gekocht kunnen worden tegen prijzen, die leder meisje kan betalen". Helena Rubinstein, die in Polen is geboren, Engels spreekt, maar naar willekeur midden in een zin naar Frans of Duits overstapt, zei zeer vooraan staande vrouwen in de wereld tot klant te hebben. Ja, Nina Chroesjtsjow heeft ze ook ontmoet. „Dat was in San Fran- F. I. van Sluis. illl)IIIIIIIUIIIIIIIIIIIIII!lllllll!llllllllll!lllllll!lllilllllllllllllllll[lllli|lllll!IIII lllllllllllllllllllllill! „Nederlands is een ge weldige taal. Frans is al poëzie. Ook een surro- gaatdichter valt in Frank rijk niet door de mand. Hiér moet je er veel meer voor doen. Maar je hebt dan ook de kans, dat het eindprodukt iets bete kent". Seth Gaaikema, 22-ja- rige student Nederlands in Groningen, gelooft dat. Hij heeft enkele maanden geleden zijn kandidaats gehaald, ondanks alle drukte, want hij heeft zich de laatste tijd grote popu lariteit verworven met een zeer geslaagde bewerking van de liedjes uit „My fair lady" en door boven dien enkele goede teksten voor Wim Kan's „Her examen" te schrijven. Hy is juist voor de oorlog in Uithuizen geboren, vier jaar geleden kwam hy in Groningen aan, zoals dat heet. Gaaikema heeft de oorlog niet bewust meegemaakt. De zoon van een dominee „myn vader is helemaal niet zo prekerig" en een domi- na schryft het daaraan toe, dat hy het leven bepaald niet somber neemt. Dat is hem ook wel aan te zien, deze zorgvuldig geklede jongeman, die vaak wat terzyde tuurt en dan kennelyk zijn ideeën als speelse lammetjes voorby ziet springen. Maar hy trekt dan toch ook telkens weel een zuinig sceptisch mondje. Iets van: dat is te gek. Scherp In zyn teksten is Gaai kema graag scherp, maar niet kwetsend. Een studen ten-cabaret, dat, om het eens anders dan anders te willen doen, onlangs de mensen wil de gaan kwetsen, kreeg hem dan ook beslist niet als mede stander. Hy wil nooit óm de mensen lachen, maar mét de mensen lachen. In een liedje voor Wim Kan zegt hij dan ook niet jullie, christelijke maal iets anders", iets an- Nederlanders, geloven alle- ders", maar „wy, christelijke Nederlanders Ervaring Een bepaalde voorkeur be staat er by hem niet: door veel te vertalen doet hy enorme ervaring op in het precies aanvoelen van wat een song is. Een cabarettekst vraagt weer een grote econo mie van middelen. Zeg be slist niet in vijf woorden wat ook in vier kan. „Voor ik een zin schrijf, zeg ik hem honderd maal. Iedere zin moet waar zyn, bijvoor beeld: „Kennedy, John Ken nedy lacht met zijn hele ge zicht". 't Is gewoon helemaal spreektaal. „Hoe, hoe hoe groeien we naar elkaar toe", 't Is allemaal gewoon. Soms moet je dagen lang zoeken naar één zinnetje". Af en toe glundert Seth Gaaikema als hy op een woord strandt, waarmee hij wat zou kunnen doen. „Je kiest uit materiaal dat bestaat. Een woord als „ver schijnsel" zou ik bijvoorbeeld nooit gebruiken. En toch zeg gen de mensen dat ik zo'n grote vocabulaire bezit". Tophit Is het nodig om voor een tophit gemeenplaatsen te ge bruiken als nachten - wach ten - gedachten? „Dat hoeft helemaal niet", vindt Seth Gaaikema, en hy zegt enthousiast: „Ik heb er één geschreven: „As 't effe kan". Het zat er helemaal in". Seth Gaaikema was dezer dagen in Den Haag om van het wonder mee te genieten, dat Toon Hermans, Wim Son- neveld en Wim Kan in één stad optreden. Hij kwam eens naar zijn eigen teksten luiste ren, vooral naar die in „Her examen", die hij door een vakantie in het buitenland nog niet had horen uitvoeren. Kan is voor hem een bege nadigd kunstenaar, die hij daarom zo waardeert omdat het iemand is, die open blijft staan voor alles wat er ge beurt. Hy houdt van door stroming en dat maakt een goede samenwerking moge- lyk. Voor de jonge Groninger is er voor de aanstaande maanden voldoende werk aan de winkel. De vertaling van de Engelse musical „Oliver wacht, en bovendien wil hij met zyn stadgenoot Roelei Stalknecht een programma van liedjes, pianosoli en con ferences maken. onderhouden en binnenzetten. Elk squadron probeerde de andere de loef af te steken. Niet alleen werd er gevlogen. Ook moest er corvee worden gedaan, wat sommige jongens graag deden, omdat er zo'n aardig meisje in de keuken stond (aan de cursus zelf deden tot groot verdriet van de jongens geen meisjes mee). Maar ook werd er 'soch tends ochtendgymnastiek gedaan onder leiding van een Leids student en werd er rugby gespeeld. Zelfs kregen de jongens seksuele voorlichting, hetgeen nogal wat commentaar veroorzaakte, zoals „hij vertelde helemaal geen nieuw tjes en van al die Latijnse termen begreep je geen barst." Inspectie De jongens moesten ook een dagstaat byhouden en zich ook behoorlyk was sen, want 's morgens was er inspectie. En niet zo zuinig ook. Wie iets fout deed kreeg strafpunten. Hetgeen niet zo prettig was, want daar leed het hele squadron onder. Begrypelyk, dat de wedyver tussen de squadrons onderling groot was De grootste belangstelling hebben Frits, Jan en Arie voor de opleiding voor straaljagerpiloot. „Ze proberen het wel uit je hoofd te praten, maar ver keersvlieger is tegenwoordig net zo iets als taxichauffeur. By de luchtmacht is meer teamgeest, daar wordt ook veel ruiger gevlogen, in formatie en zo". Hoe dan ook: alle drie willen ze vlieger worden. Of het nu bij de KLM is, of bij de luchtmacht. En hier heeft de cursus op Teriet in belangrijke mate toe bijgedragen, als we ons niet vergissen. Zodat sommige subsidies toch wel zin begrijp je geen barst." De Nederlandse Miss Teenager zal deze winter worden gekozen. Zater dag 21 oktober beginnen de „ver kiezingen". Een en ander vindt plaats in het kader van een actie van de Dutch Teenager Society met het doel de zieke Ned. teenagers en twens een reeks amusementspro gramma's aan te bieden. Verder worden nationale teenagersconcour sen voor amateurs georganiseerd. Voor deelname kan men zich op geven by het secretariaat van de DTS: Heemskerklaan 24, Baarn. „DISK": gicls voor discofielen De lectuur voor discofielen is in Ne derland waarlyk niet gering: geregeld verschynen er bladen en blaadjes die de muziekliefhebber „voorlichten" over de nieuwste aanbiedingen op de pla- tenmarkt. Die voorlichting is echter meestal zo subjectief (vele van die pe riodieken zyn in feite niets anders dan bulletins van een bepaald merk) of zo weinig gedegen, dat de consciëntieuze platenverzamelaar er nauwelyks staat op durft te maken. En om een ver antwoorde keus te kunnen maken uit de tegenwoordig onoverzichtelyke hoe veelheid grammofoonplaten, uit al die verschillende uitvoeringen van een en hetzelfde concert, heeft men wel een betrouwbare gids nodig. Het laat zich aanzien, dat „Disk" deze dankbare rol wil spelen. Deze maand is het eerste nummer van „Disk" verschenen. Het nieuwe maandblad is aan de prijzige kant, maar de inhoud, waarmee vooral de verzamelaars van klassieke platen ge diend zijn, staat op hoog peil. Voor deskundige recensies en beschouwin gen staan namen als Sas Bunge, Henk de By, Geza Frid, .J W. Hofstra. Leo Hoost, Jan de Kruyff, Felix de Nobel, Jo Vincent ,Jan van Voorthuysen, Joa chim Berendt (jazz), Ben Levi (Fran se chanson) en Simon Carmiggelt (ge sproken woord) dan ook wel borg. By- zonder plezierig is het, dat de recen senten herhaaldelyk verwyzen naar andere uitvoeringen van het bespro ken werk, die naar hun mening beter zyn. Erg nuttig zyn de vergelijkende discografieën: in het september-num- mer de pianoconcerten van Beethoven en de opera Le nozze di Figaro van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 15