Salzburgse festival op een tweesprong Slot van Floris V wordt nu museum Je kunt 't nooit weten! ZATERDAG 2 SEPTEMBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 4 Conflict tussen oud en nieuw Geslaagde opera opvoering Simone VerdVs Boccanegra „ONS LEVEND ERFDEEL Schoonheidskuur binnen muren (Van onze Weense correspondent) Er valt niet aan te twijfelen dat de Salzburgse „Festspiele" op het ogenblik een kritieke periode doormaken. Iets dergelijks heeft zich ook vroeger wel voorgedaan, doch telkens weer kon men de moeilijkheden overwinnen. De huidige situatie wordt echter daardoor nog bezwaarlijker, omdat nu meerdere factoren een rol spelen. Het valt allereerst op, dat het aantal bezoekers en toeris ten enigszins terugloopt, wat men van de andere vakantieplaatsen in Oostenrijkondanks het slechte weer niet kan zeggen. De directie van het festival zegt wel, dat ook nu weer alle plaat sen voor iedere voorstelling zijn uitverkocht, ofschoon de nieuwe schouwburg een goede twee duizend plaatsen meer ter beschikking stelt. Het stadsbeeld echter is bepaald rustiger geworden. Men ziet veel minder buitenlandse autobussen, en vooral in de smalle Getreidegasse, waar het ge boortehuis van Mozart staat, wemelt het niet meer zo sterk van vreemdelingen. 95 By de opera-voorstellingen telt men minder Amerikanen, doch daarvoor in de plaats zitten in het café Basar Oostenrijkse kunstenaars, critici, aristocraten en industriëlen dicht op elkaar gepakt, die daar met elkaar wedijveren in gees tige of oubollige opmerkingen over artistieke prestaties of familiaire relaties. Gering enthousiasme over repertoire Over 't algemeen is men niet zozeer enthousiast over het repertoire, of schoon de afzonderlijke artistieke pres taties een hoog niveau vertonen. Men zoekt een zondebok voor het onmis kenbare verschijnsel van de routine en vindt al spoedig daarvoor een verkla ring in het feit dat Karajan vanaf het vorige jaar de artistieke leiding heeft overgedragen. Maar zo is het nu eenmaal altijd: wanneer Karajan wel de scepter zwaait, regent het kritiek, omdat hij als een dictator optreedt en zich met alles bemoeit: wanneer hü zich echter terugtrekt, dan vindt men daarin de verklaring voor elk zwak onderdeel en vooral voor het ontbreken van een zekere geestdrift. Toch heeft Karajan Salzburg, waar ook hy werd geooren, niet geheel in de steek gelaten, want hij treedt hier op als dirigent van „Don Giovanni" en van een paar con certen. Stevig geraamte In feite vertoont het repertoire geen enkel opzienbarende noviteit. Ook nu weer blijkt het werk van Mozart de onuitputtehjke schat te zyn, waarop Salzburg teert, want vier van zyn ope ra's vormen nu het stevige geraamte: „Cosi fan tutte", „Entführung", „Don Giovanni" en net jeugdwerk „Idome- neo" dat reeds de genialiteit van de grote kunstenaar verraadt. Met Richard Strauss is men dit Jaar zuinig geweest, doordat alleen diens „Rosenkavalier" op het programma werd geplaatst, maar de uitvoering is onder de leiding van Karl Böhm van de hoogste perfectie, mooier en onver- valster zelfs dan Karajan dit werx ooit zou kunnen uitvoeren. Over de mis lukking van de wereldpremière „De kopermijn van Faloen" hebben we reeds geschreven. Opera van Verdi Opvallend is echter dat de Italiaanse opera's zo zwak zijn vertegenwoordigd, namelijk alleen door „Simone Bocca negra" van Verdi. Aan deze opera heeft men ons land niet de beste her inneringen, doch over de opvoering in Salzburg kan men slechts vol lof zyn, wanneer men tenminste afziet van het gecompliceerde en drakerige libretto. Voor de keuze van dit werk is eigen lek alleen Mitropoulos verantwoorde- lijk, omdat hy indertyd, kort voor zyn overlijden, de Salzburgse directie van de zuiver muzikale kwaliteiten wist te overtuigen. Inderdaad moet men toegeven dat Salzburg er het beste van gemaakt heeft, wat er van te maken viel. Hier- by werd bovendien het gehele coneel- apparaat van de „Felsenreitschule" in geschakeld, teneinde de betoverende illusie van het middeleeuwse Genua op te roepen. Over de gehele breedte van dit byna onbespeelbare toneel strekte zich de illusie uit van een mid deleeuwse stad met sierlijke gaande rijen, bogen, pinakels en gangen, waar zich soms honderden figuranten bewo gen in de prachtigste klederdrachten van de kostbaarste stoffen en de mooi ste klem-en. Ook de rotsmuur met zijn lange gangen werd hierby ingeschakeld. On zichtbare gestalten met kaarsen in de handen vormden hier de spookachtige achtergrond en zelfs de enkele bomen in en boven de rotsen speelden een rol. Geen enkele kans had men hier ver waarloosd, elke toneel-truc werd hiet toegepast en alle mogelykheden wer den uitgebuit om de meest betoveren de effecten te bereiken. De waarde van deze opvoering ligt vooral in het massaal-optische. In an dere taferelen echter verdoven de felle schynwerpers en valt het licht uitslui tend op de hoofdpersonen, zodat het toneel opeens een heel intiem karak ter krygt en men als 't ware de on- middellyke toesphouwer wordt van een persoonlyk drama dat zich toespitst en tenslotte een oplossing vindt. talianen Dat men vanaf dit brede toneel, waarboven zich de donkere hemel welft, toch nog de stemmen kan ho ren en verstaan, is uitsluitend te dan ken aan het geoefende stemorgaan van de Italiaanse zangers, die hier verreweg overheersen. Hoe men ook over de vraag Zuid-Tirol moge den ken, hier in Salzburg is er geen plaats voor benepen nationalisme, want de hoofdrollen in deze opera worden al leen door Italianen vertolkt, door Gob- bi, Tozzi, Panerai en Zampieri, terwijl ook de dirigent Gavazzeni een Italiaan is. Het übretto is beslist zwak, om niet te zeggen drakerig, maar muzikaal vertoont dit jeugdwerk van Verdi reeds zulk een weelde van invallen, melo dieën en fynheden, dat men niet meer aan de tekst of de intrige denkt en zich alleen door de muziek laat mee slepen. Doch dit zou weer niet moge lijk zyn geweest, wanneer men niet de uiterste zorg had besteed aan de mise- en-scène, aan de kostuums, de toneel- opbouw en vooral aan de massa scènes. Gevaarlijk streven Hier komt men aan een punt dat misschien gevaarlyk kan worden voor dit festival. Natuuriyk wordt hier aan het muzikale de uiterste zorg besteed, maar men voelt byna overal het on miskenbare streven om zyn kracht vooral te concentreren op het toneel matige en optische. In ae opera van Verdi Simone Boccanegra" overheersen Italiaanse zangers: Tozzi Gobbi, Panerai. In 't midden de Amerikaanse zangeres Leyla Geneer en de Oostenrijkse regisseur Graf. Wy hebben zelfs de indruk dat hier een offer wordt gebracht aan de Ame rikaanse smaak. Terwyl dit festival toch op de eerste plaats een muzikaal evenement behoorde te zyn, vertoont het een gevaarlyk streven naar een massaal kykspel. Dit openbaart zich reeds in de op voering van het klassieke Oostenrijkse toversprookje „De boer als miljonair" van Raimund, dat eveneens in de „Felsenreitschule" wordt opgevoerd. Voor dit sprookjesachtige toneelstuk, dat byna een surrealistisch karakter heeft en zodoende in onze tyd een uitstekende kans maakt, heeft men de beste acteurs weten te engageren: in de hoofdrol Josef Meinrad, die ook in ons land niet onbekend is, verder Pau la Wessely en haar dochter Christiana, vooral niemand minder dan de tach tigjarige Hans Moser als vertolker van de „ouderdom", Kathe Gold, Erik Fry, Gottschlich kortom de beste krachten van het Burgtheater en het theater In der Josefstadt van Wenen, maar goed beschouwd treden deze voortreffelyke acteurs eigenlyk als fi guranten op in een sprookjeswereld, die hier met alle verfijning en raffi nement van het moderne toncelme- chanisme wordt opgebouwd. Dozynen kabouters en dwergen dui kelen en springen hier over het toneel, elfjes en feeën zweven en glyden over de paden van imaginaire bossen, sprookjesachtige dieren vormen de achtergrond en verdelen zich over een boven- en beneden-toneel in één woord: de aandacht wordt voorname- lyk getrokken door de massale illusie, zodat men nauwelyks kans krygt om zich even bezig te houden met de eigenlyke „geschiedenis" van de sim pele boer die plotseling ryk is gewor den en die tenslotte toch van zyn grootheidswaanzin wordt genezen en tevreden is met zyn vroegere beschei den bestaan. Nu moet men eerlyk toegeven dat een dergelyke sprookjesachtige en be toverende interpretatie in alle geval gemotiveerd is door de inhoud van dit romantische toneelstuk. Veel minder is dit echter gerechtvaardigd in het mid deleeuwse mysteriespel „Jedermann", waarvan men nu voor de eerste keer in de geschiedenis van het Salzburgse festival een echt kykspel heeft ge maakt. De morele les van de ryke man die tenslotte nog door zyn goede werken voor de eeuwige dood wordt gered, krygt hier een vertolking die byna schynt te vloeken met de oorspronke lyke opzet van de schryver Hugo van Hofmannsthal alsmede met de regie notities van Max Reinhardt, die juist voor Salzburg werden vastgelegd. Massa-scènes Meer dan dertig jaar lang heeft men zich aan deze regie gehouden, behou dens enkele kleine wyzigingen, nu ech ter is men een geheel andere weg op gegaan. Het individuele en psycholo gische drama, dat zich in het ziele- leven van de ryke man afspeelt, wordt in de moderne vertolking en enscene ring geheel op de achtergrond gescho ven en moet plaats maken voor mas sa-scènes die het gehele toneel volko men vullen en beheersen. Deze scènes zijn zo opzichtig, la waaierig en opdringerig dat de gevel van de Salzburgse Dom, die Reinhardt als achtergrond had gedacht, volsla gen misplaatst schynt te zyn. Het ker- kelijk-religieuze in middeleeuwse trant, gesymboliseerd door de gevel van de kathedraal, is op de achtergrond ge raakt, zodat men de indruk krygt dat Hollywood zich hier van Salzburg heeft meester gemaakt. Toch moet ook hier met de nodige voorzichtigheid geantwoord worden op de vraag of deze opzet geen verraad pleegt aan het oorspronkelyke Salz burgse concept. De regisseur namely k van deze moderne „Jedermann" is niemand minder dan de zoon van Max Reinhardt, een toneel-fanaticus die de bedoelingen van zyn vader toch wel zal kennen, maar ook een man die al jarenlang in Amerika heeft geleefd en gewerkt. Men vraagt zich af of hier mis schien een gelyksoortig experiment wordt ondernomen als in Bayreuth, doch hoe men hierover ook moge oor delen, er valt niet aan te twyfelen dat Salzburg zich op een tweesprong be vindt. Het is niet uitgesloten dat deze voorlopig nog problematische poging het begin is van een reinigingsproces, misschien een stap op de weg om van de routine los te komen, waarin ook Salzburg dreigt te verzanden. Het conflict tussen oud en nieuw heeft weliswaar altyd onder de oppervlakte gebroeid, maar het is nog nooit zo evi dent tot uitbarsting gekomen, als nu. Prof. dr. Nico Greitemann. Het krijgt een geheel nieuwe bestemming D II. (Van. een speciale medewerker) IN Holland staat een huis". Hoe lang deze mare in ons land reeds de ronde doet is ons niet bekend en het lijkt een moeilijke zaak de oorsprong ervan te achterhalen, maar wellicht moet zij gezocht worden in de contreien van Medemelacha. Daar, in het uiterst linker hoekje van de baai der vroegere Zuiderzee, tussen Enkhuizen en de Wieringermeerpolder, moet in het jaar 709 of daaromtrent reeds een stenen huis hebben gestaan, waaraan men vermoedelijk ten onrechte voor altijd de naam van de destijds geduchte Friese Koning Radboud heeft verbonden. De Medemelachanen, thans kortweg Medemblikkers genoemd, zullen graag, en met flonkerende ogen vertellen over ,,hun" kasteel Radboud, maar misschien is het wel goed, dat in onze vader- landse-geschiedenisboekjes achter het jaartal 1296 staat: graaf Floris de Vijfde door edelen vermoord. Want anders was hij wellicht, in hevige toorn ontstoken, terstond in een open sportwagen de autoweg opgestoven om de burgemeester van het stadje even heel fijntjes te gaan zeggen: ,,niet Radboud, maar ik heb het slot daar neergezet. Begrijpt U mij vooral góed, heer burgemeester!". En of dan met de restauratie hartewens van drs. H. B. P. A. Letschert in septem ber toch een begin kan worden gemaakt, is de vraag. Maar gelukkig, 1296 staat nu eenmaal in die eindeloze reeks jaartallen, die wij op jeugdige leeftijd in het geheugen moesten dreunen en daarom zal het met de metamorfose best in orde komen. Inwendige restauraties Het zyn in het byzonder inwendige restauratieplannen, die de burgemees ter-slotvoogd al héél lang door het hoofd hebben gespeeld. Aah de uiter- ïyke aanblik der overblyfselen van de eens zo indrukwekkende burcht hoeft niet zo veel meer te worden gedaan. Dat is in het verleden reeds vaak en soms met smaak en gevoel voor histo rische waarden naar hartelust ge beurd, zodat het moeilyk is geworden de vroegere woning en verblyfplaats te herkennen van een graaf Floris, een stadhouder Sonoy en van graaf Leyces- ter. Neen, slot Radboud zal voorname- lyk binnen zyn muren een schoon heidskuur ondergaan. De plankenvloer van de ridderzaal waar eertyds edele vrouwen en heren, gestoken in kost bare gewaden, luisterden naar het rui sen van vedel en pyp krygt weer een afdekking van rode plavuizen. En in de kelderruimte zal het plafond weer in de oorspronkelyke staat worden te ruggebracht. hetgeen wil zeggen, dat de hoogte wordt verminderd en zware moerbinten en kinderbalkjes als vroe ger worden geplaatst. Ook aan de ra men en vensters is gedacht: men is er in geslaagd, glas van dezelfde groene kleur te bemachtigen als eens in de sponningen was aangebracht. En als alle werkzaamheden zyn ver richt en men heeft het volste ver trouwen in een voorspoedige afwikke ling, omdat het ministerie van O.K. en W. reeds van grote welwillendheid heeft blyk gegeven dan gaat bur gemeester Letschert aan de realisatie werken van zyn grote plannen. In de kelder komt een restaurant, in de za len zullen zomertentoonstellingen en een permanent cultuur-historisch mu seum worden ingericht. Geen imitatie Zuiderzeemuseum enkt u vooral niet, dat wy het Zuiderzeemuseum of iets anders gaan imiteren", vertelde h y ons. „Het moet allemaal iets aparts worden". Op onze vraag, of hy optimistische verwachtingen heeft ten aanzien van een toeneming van het toerisme in Me- demblik geografisch ligt het stadje niet direct op bijvoorbeeld de route Amsterdam—Leeuwarden gaf hy een zeer positief antwoord. „Dagjes mensen, die komen hier steeds meer. Dat heb ik uit het raam van mijn kamer kunnen constateren. Daarom moet er iets speciaals komen en dat wordt ons kasteel, dat wordt iets spe ciaals". En zo zal dan de burcht, die volgens de legenden door Koning Rad boud in 709 werd betrokken, om dat rumoerige volk van West-Friesland te onderwerpen, maar waarvan óók op grond van de grote gelykenis met het Muiderslot kritischer kronieken mei den, dat zy werd gesticht door Floris de vyfde, een gedeel nieuwe bestem ming krygen. Tot nut van 't algemeen Het kasteel heeft na zyn roemruchte geschiedenis gediend „tot een doelhuys voor de Schutterye, daer de schutters ende aencomende jeucht exercitie met- te roers hebben", werd zelfs Ingericht tot een predikplaats en later weer tot vergaderzaal van het departement Me- demblik der Maatschappij tot Nut van 't Algemeen. Straks gaat de poort enige tyd dicht, doch daarna wordt zy weer wyd opengezet en ook dan „tot nut van 't algemeen". a*en van een schat ash euee Ze zyn er nu toch nog even geweest, de paar zonnig- zomerse warme dagen, waarop we wekenlang gewacht hadden! Er was een ogenblik verade ming tussen de troosteloze re gens, de grys-grauwe wolken formaties, de klamme vochtig heid, waaraan geen einde leek te komen De zon had zich tydenlang verborgen gehouden. We wisten nauwelyks meer hoe ze er uit zag en hoe haar warme stralen konden koeste ren. Toenopééns, kwam zy als een verrassing uit het wol kendek tevoorschijn alsof er niets aan de hand was geweest. Misschien tóch een beetje schuldbewust omdat ze alle va kantiegangers dit jaar zó te leurgesteld had?.... Toen de zon dan eindeiyk weer aan de hemel stond, was iedereen er als de kip pen by om van haar te profi teren. Er moest zóveel ingehaald worden, want de meesten waren niet zo gelukkig geweest als een van mijn vrienden, die al in juni de zee en het strand had opgezocht, en toen drie weken lang onder de zon had liggen branden, zó intens, dat hij er bij thuiskomst als een rasechte neger uit zag. Nee: de meesten moesten hun zonneportie nog innen en ze de den het snél, tenminste zy, die hun vakantie nog konden „op nemen". Ze holden naar buiten en ze gingen zitten op alle plaatsen, waar de zon hen kon verwar men en hun het gevoel gaf, dat deze zomer nog niet volkomen verloren en verwaterd was. De weerprofeten hadden t nu voor éénmaal goed ge raden en de adviezen door de radio: „Trek er maar gerust op uit" hadden voor éénmaal zin. Wat er in de natuur gebeurde was ongeloofïyk en toch waar! De zonne-weldaad werd door duizenden en duizenden met open armen ontvangen, nog even op de rand van de komen de herfst, die vermoedelyk wel weer kletsnat zal worden. Want zó ver zyn we helaas al gekomen, dat het optimisme vol komen op de vlucht geslagen is en we op het „goede" nauwelyks meer durven rekenen. Tè lang en tè veel zyn we daarin teleurgesteld, iedere maal als we met hoopvolle ver wachtingen de nieuwe dag be gonnen. Het heeft ons geleerd die ver wachtingen nooit tè hoog te spannen. Of zal die herfst toch brengen wat we er nauwelyks van verwachten? Je kunt 't nooit weten FANTASIO Foto: Will Eiselin, Ryswyk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 18