Toch komen wéér de donkere dogen Opgericht 1 maart 1S60 Dinsdag 29 augustus 1961 Derde blad no. 30438 Na twee maanden herfst te hebben ondergaan en ons eindelijk in de eerste zomer van deze zomer te storten met het vaste voornemen het najaar voorlopig te vergeten, zien we ons geconfronteerd met wat de modekoningen de vrouwelijke wereld voor de toch onvermijdelijk andermaal komende herfst voorschrijven. De ervaring heeft geleerd, dat Hare Majesteit de Vrouw zich in de zomer kan verdiepen in haar winter-garderobeen rillend bij een kachel toch warm kan lopen voor vlotte luchtige omhulsels voor lente en zomer. Dus ook ondanks de stralende zon: ziehier hoe U zich warm en toch charmant kunt tooien in de donkere dagen die voor de deur staan. Links bovenaan de pagina een eenvoudig maar smaakvol ensemble met kort jasje van beige crêpe, afgezet met een bontrand van wilde nerts. Dior noemde deze creatie ,Actualité". Daarnaast (de linker kleine foto) een ontwerp van Jacques Ester el, de man die befaamdheid verwierf onder meer als ontwerper van de gardrobe van Brigitte Bardot. Een herfstpakje van zwart-wit chevron-gestreept tweed met een sjaaltje van zeehondbont en een zwart bontmutsje. De kleine foto midden boven aan de pagina en de kleine foto rechts daarvan tonen Aspremontvan dezelfde modeontwerperEen winter-ensemble dat met of zonder jasje gedragen kan worden, vervaardigd van roomkleu rige wol. De zwarte ceintuur zorgt voor een opvallend contrast. Geheel rechts bovenaan de pagina een bizarre creatie van de Italiaanse ont werper Veneziani: een perzikkleurige zijden cocktailjapon met een op vallend geknoopte rok. Links op halve hoogte van de pagina eveneens een zeer opvallend ontwerp namelijk een vier-vijfde mantel van groen tweed van de Ita liaan Guidi. Merkwaardig is de zeer ruime omvang van de mantel en de overgang in de aangesloten mouwen. Bij de hals is de stof iets om hooggewerkt, doch een kraag ontbreekt. Rechts op halve hoogte van de pagina een detail van het namiddag ensemble „Jungle" van Marc Bohan van het modehuis Dior. De kraag en de kap, gevoerd met panter, van de cape van dit ensemble, die tot de heup reikt. Rest de onderste rij van de pagina. Links een combinatie van het modehuis Guy Laroche. Deze, dubbel te dragen mantel in ivoor en bruin is bijzonder warm en kan al of niet worden gedragen op een warme tweed-japon in verschillende tinten beige. Om de taille van de jurk is een spiraalvormige ceintuur van zacht leer vastgenaaid. Het hoedje is van dezelfde stof als de mantel. De tweede foto van links onder toont „Rue Bonaparte" van Jacques Heim, een mantel-japon, ook enigszins een spiraallijn tonend. Als materiaal werd rode en zwarte wol gebruikt. Midden onder aan de pagina een andere elegante schep ping van Jacques Heim, een middag japon van soepele donker-violette crêpe. Het sjaal-lijfje laat de armen geheel vrij. De slanke rok heeft een wikkel-plooi op de rug. De hoed is vervaardigd van glanzende haneveren naar een ontwerp van Svend, geïnspireerd op de Indiaanse hoofdtooi. De foto rechts daarvan toont een creatie van Coco Chanel. Het met zwart astrakon gegarneerde jasje heeft een ver dubbelval- lende sluiting. Het materiaal is donkerrode en zwarte geribbelde wol, zowel horziontaal als verticaal gericht. Tenslotte de foto rechts onder aan de pagina, een ontwerp van Jacques Heim genaamd „Rue Saint Benoit", een mantel-japon in de spiraallijn met driekwart mouwen en opmerkelijk korte lengte.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 5