Krijn wil hel liefst ...schilder worden DANS IN „DUBBELDRUK" Noordwijker wil echt niet beroemd wordenmaar JONG ZIJN IS GEVAARLIJK KRIS-KRAS TE PAS EN TE ONPAS Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 19 augustus 1961 Vijfde blad no. 30430 Elke 90 seconden valt ergens op de wereld een mens ten offer aan een verkeersongeval. Van elke 100 ongelukken zijn er 40 aan het ver keer te wijten. Bij alle ongelukken valt het grootste aantal slachtof fers onder de jeugd. De leeftijd van 5 tot 14 jaar is de gevaarlijkste leeftijd. Natuurlijk kan men het ongeluk niet altijd voor zijn. Maar doen wij eigenlijk wel alles om onze jeugd zo goed mogelijk te beschermen? Zor gen de ouders er voor om schade lijke en giftige stoffen buiten het bereik van kinderhanden te plaat sen? Schakelt U elektrische appa raten direct na het gebruik uit? Zijn de trappen in uw huis goed verlicht? Laat U de kinderen een uur wachten vóórdat zij na het eten gaan zwemmen? Kent U het telefoonnummer van politie en brandweer uit uw hoofd? Denkt U er eens over na. Het gaat om onze jeugd! Krijn deed dit jaar eindexamen aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij was de beste leerling. Het werk van deze veelbelovende jonge kunstenaar kan men bewonderen op een ex positie in „De Zeeleeuw" aan de Boulevard in zijn woonplaats. In het als atelier ingerichte zol derkamertje bij zijn grootouders ver telt Krijn, dat hij als kleuter al wat graag tekende. „Later is dat zo ge bleven. Mijn huiswerk leed er zelfs onder. De resultaten op de ulo waren dan ook niet zo best". Op zijn eerste expositie heeft deze jonge schilder er niet zo zeer naar ge streefd een eenheid in vorm te verkrij gen, dan wel om het publiek met zo veel mogelijk technieken kennis te la ten maken. Toets „Dit is voor mij dan tevens een soort toets, waarop de smaak van het pu bliek eigenlijk gericht is. Toch zal ik nooit iets maken waarom het publiek vraagt, maar alleen dingen waar ik zelf helemaal achter sta". Het is moeilijk hem in een of ander vakje onder te brengen wat zijn kunst betreft. „Noem mij maar luminist", zegt hij. „Ik zoek naar ruimte in mijn werk''. „Mijn lievelingsschilders zijn Bon- nard en Dubuffet. beiden naturalisten". Krijn voor een van zijn doeken. (Foto L.D./Holvast) „Vroeger was het moeilijk voor me afstand te doen van iets, dat ik gemaakt had, maar tegenwoordig gaat het makkelijker. Zo verdien ik tenminste iets en kan het geld weer in verf en andere dingen om zetten. Het genoegen van het be zig zijn aan iets blijft". On derscheid i ng Van de Spaanse ambassadeur heeft hij eens een onderscheiding gekregen, toen hij voor diens verzameling een duinlandschap had gemaakt. Ook de Maris jeugdprijs is hem eens ten deel gevallen. Hierover praat hij ech ter niet graag. „Het is net of ik me zelf sta op te hemelen". Krijn Giezen is een heel regelmatig werker, 's Morgens gaat hij het huis uit en komt even thuis om te eten. ..Dan heb ik een ogenblik afstand genomen van m*n werk. en als ik dan terug kom zie ik alles veel frisser. Inspiratie vind ik een gek woord. Je werkt aan iets en langzaam ont staat het, soms met de grootste moeite". De jonge kunstschilder is nog rooit in het buitenland geweest. Ook Parijs trekt hem niet zo aan. „Vaak ga ik een eind fietsen of wandelen. Geen gezeur van het instappen in verkeerde treinen en zo. Maar m'n schetsboek neem ik altijd mee". Zakelijk is Krijn niet. Het liefst zou hij een manager in dienst hebben om al die bijkomstigheden te regelen, en zelf rustig schilderen, vertelt hij la chend. Ook tegenover een Duitse bad- ?ast, die zijn expositie bezocht en een ervent verzamelaar zei te zijn cn zei alles te zullen kopen, staat hij wat sceptisch. Dat is ook begrijpelijk, want verscheidene werken kosten f 300 tot f400. Te oppervlakkig Wat hij van de oude en moderne meesters denkt? Vooral Rem- brandts tekeningen en het Joodse Bruidje vindt hij fantastisch Pi casso's schilderijen hebben voor hem de charme van een schets. Soms iets te oppervlakkig. „Mijn hartewens is om voor mij zelf nog eens een goed schilder te worden. Niet beroemd of zo. En mijn collectie van schilderijen van andere schilders uit te breiden. Geen namen kopen, maar schil derijen. Of een Rijksopdracht te krijgen voor het aanbrengen van een wandversiering. Of een ate lier met veel licht, maar het liefst toch een goed schilder worden." „Dans" heeft de negentienjarige Leidse fotograaf Chris Stapels deze suggestieve balletfoto ge noemd, waar hij het zogenaamde dubbeldruk-procedé heeft toege past. Stapelsleerling van de Haagse School voor Fotografie en Fototechniek, heeft onlangs zijn eerste „grote opdracht" gekregen een fotocamerafabriek heeft hem gevraagd veertien dagen naar Tur- kije te gaan om daar met speciale camera's kleurenopnamen te ma- ken. In een fotoboek over Leiden, dat volgende maand verschijnt, zijn ook enkele foto's van deze jonge Leidenaac opgenomen In een interview met Russ Wil son, verslaggever van The Oak land Tribune, heeft Miles Davis verklaard, dat hij van plan is op te houden met spelen, zo ontlenen we aan het jazzblad Rhythme. „Als ik niet werk, verdien ik dui zend dollar per week", vertelde hij, „en bovendien speel ik al 22 jaar een lange tijd". De vraag of hij zou doorgaan met het maken van platen, beantwoordde Miles ontkennend. Wat hij dan wèl gaat doen op het gebied van de muziek? „Platen kópen", luidde Davis' kernachtige antwoord. Gedurende de laatste zes jaar is de jeugdcriminaliteit in Engeland verdubbeld. Dit wordt voor een be langrijk deel toegeschreven aan het gebrek aan leiding door de ouders. Als een typische reactie op de toe stand heeft zich onlangs in Bir mingham een jongerenbond ge vormd, welke reeds meer dan 2000 leden telt. Onder andere propa geert de bond, dat de ouders hun kinderen advies en hulp, welke zij zo dringend behoeven, moeten ge ven. Voor het overige proberen de leden elkaar in hun moeilijkheden bij te staan. „Ik denk altijd in schilderijen. Stelt a zich voor: een kamer met een modern interieur. Veel strakke lijnen en dan bijvoorbeeld zo'n wandkleed, zat van kleur". Rustig en zelfbewust gebaart de 21-jarige Krijn Giezen uit Noord- wijk naar een wandkleed je. Een kleedje, dat voor de leek wat onwennig aandoet, maar dat toch een rust en een harmonie van kleuren en lijnen ademt. Allerlei lappen stof en leer verwerkt Krijn erin. En dat hij het goed doet bewijst wel het feit, dat hij dit jaar de Esso-prijs kreeg. De inge wijden weten, dat dit een hele hoge onderscheiding is. Een waarborg voor echt kunstenaarschap. Op „zijn" expositie geeft hij graag tekst en umeg. (Foto L.D./Holvast) Maar ook houdt hij zich met wandkleedjes bezig. (Foto L.D./Holvast)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 15