Welvarende koeien van Friese boer zijn met radiomuziek meer mans TUIN IN KAMER EN Van een lichtrem, die „fader" heet ZATERDAG 19 AUGUSTUS WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 J ee krijgt al vanaf 1948 „arbeidsvitaminen" ONS SMALFILMHOEKJE Melk vloeit rijkelijk bij een wals van Strauss Dertig liter! elektrische meiken en het namelken, terwijl achter de rug van de koelen een klein radiotoestel weinig kieskeurig zyn best deed. Geen televisie Met eigen ogen zagen we, dat de koeien bijzonder rustig waren en dat de melk gestadig vloeide. Met vaardige handen ging boer De Jong aan het namelken. Het was een vreed zaam schouwspel en het bleef heerlik rustig. Maar wat de muziek er toe deed, dat konden wij niet beoordelen. Boer De Jong wel. Die wees erop, dat er koelen zyn, die geen bezoek In de stal kunnen verdragen, en andere koeien, die stapelgek worden als er een optocht met muziek langs het weiland komt. Zijn koelen hebben daar beslist geen last van. Of het verband tussen een hocere melkproduktie en muziek al proeion- Boer Charles Pidgeon uit Enge land laat zijn koeien naar de tele visie kijken en beweert daardoor meer melk van ze te krijgen. Boer Marten de Jong uit Friesland ziet niets in die televisie: hij houdt het op een stal-radio. dervindeiyk is bewezen? By hem niet, zegt de heer De Jong, maar hy heeft gehoord van een geslaagde proef met tachtig koeien in Denemarken. Of was het Zweden? De Friese boer draalt er overigens niet om heen. Zelf vertelt hy van een boer in de omgeving, die óók een heel hoge melkproduktie krijgt en dat zon der radio ln de stal. Televisie by de koelen? Nee, daar ziet boer De Jong niets In. Voor sommige amateurs Is smalfilmen iets als kraaltjes-rygen of matjes vlechten. Vroeger op de fröbelschool regen ie tong tussen de tanden kralen van allerlei tint en vorm tot een kettinkje. Of se vlochten smalle lintjes van Struikrozen beginnen nu op nieuw te groeien. Augustus be schouwt men ook wel als de tweede groeimaand. Vele jonge scheuten ziet men nu tot ont wikkeling komen, zodat men er goed aan doet eens een lichte overbemesting te geven. Des te sneller zullen ze groeien en op nieuw volop bloemknoppen vor men. Rozen hebben veel voedsel nodig. Ook al zouden ze geen nieuwe scheuten vormen, dan dient men ze te bemesten. In deze tijd van het Jaar kunnen ze ook veel water hebben. Als het een droogteperiode is, moet men gieten en niet elke avond een klein beetje, aoch liever een maal per week en dan zó veel, dat de ondergrond goed doornat kan worden. De mest zal dan ook beter oplossen en op de plaats kunnen komen waar ze moet zjjn. Rozen hebben veel last van luizen en van het wit; een nare meeldauwzwam die hen het le ven erg ongelukkig kan maken Men moet er dan ook beslist iets tegen doen. Er zijn ln de zaad- handel vele middelen: Poliflor zomer kan men in kleine flesjes bestellen. Als men een oplossing maakt van twee procent heeft men zowel een goed middel te gen de luis als tegen het wit; later moet men dat nog enkele malen herhalen Welk middel ook gebruikt wordt, men dient zich steeds te houden aan de voorschriften, welke op de ver pakking staan aangegeven. Na gebruik dient men het flesje bui ten bereik van uw kinderen op te bergen. Rozen kan men nu volop uit eigen tuin snijden, doch neem de bloemstengels niet te lang Kijk niet naar de rozenstengel: in de bloemenwinkels; dat zijr rozen, die speciaal voor dit doe. ln de Aalsmeerse kassen zijn ge kweekt Als u ze zo diep zou wegsnijden, zult u de struiken op den duur te veel verzwakken en kost het voor hen echt te veel moeite nog voor de wintei nieuwe scheuten te vormen Wanneer snijbloemenvoedsel ii het water wordt opgelost, kaï men van de roos als snijbloen veel langer plezier hebben. Z< mogen dus niet zo in „kaal" wa ter gezet worden; de zaadhande kan u er beslist aan helnen. O. Kromdijl. DE BOOS ALS SNIJBLOEM De koeien van boer Marten de Jong op weg naar de stal, waar zij zelf hun vaste plaats opzoeken, zonder dat er iemand aan te pas komt. Hier worden de koeien machinaal gemolken, terwijl achter hun ruggen .op een melkbus een radiotoestel staat te spelen om een hogere melkproduktie te bewerk stelligen. Boer De Jong in actie tijdens het namelken van één van zijn „muzikale"' koeien. sprak, gingen de koelen de stal binnen. Zeven-en-twintlg stuks, die allemaal hun eigen, vaste plaats in de stal op zochten en die daarvoor allemaal over de stalgreppel moesten springen. Het ging als vanzelf, ordelik en zonder ge drang. Het tweede en hoofd-bedrijf was eigenlijk veel minder spectaculair. De gebruikelijke manipulaties voor het Slepende muziek t Die radiomuziek ln de stal van vee houder De Jong is geen nieuwig- heidje van de laatste tijd. Daar mee is hjj waarschijnlijk elke andere boer, w aar dan ook, vóór geweest. „Toen ik in 1948 elektrisch kreeg heb ik metéén een radio in de stal laten zet- iiii!iiiiiiiiiiitii::iiiii:iiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiM^ Uitvinder en verzetsstrijder Veehouder M. U. de Jong uit Scharnegoutum is geen charla tan maar een intelligent en be trouwbaar man, wat de veeteelt- consulentschappen in Groningen en Leeuwarden ook over zijn muzikale en meer-melk-gevende koeien mogen zeggen, („wy ge ven er niet veel voor" „Vol gens ons gevoel is het onzin en er is geen bewijs"). Misschien heeft hy het mis. Maar het middel tegen hooibroei, dat hij vijftien jaar geleden uit vond, hjkt een schot in de roos. Dwars door het hooi van boer De Jong. in verbinding met de open lucht, liggen drainerings- buizen, die de hitte kunnen af voeren. Boer De Jong past dit systeem al jaren met succes toe. Mits 't hooi goed geschut wordt, garandeert hy een temperatuur, die zelfs in de heetste zomer niet boven de veertig of vyftig gra den uit komt. Honderden boeren uit Fries land en van de eilanden hebben destijds met belangstelling naar zijn gedraineerd en fris ruikend hooi gekeken. Maar lang niet allemaal hebben ze de methode nagevolgd. „Het is te goedkoop en daarom gelooft men er niet in", zegt de heer De Jong nu. Hy is niet de eerste de beste, die veehouder uit Scharnegou tum. Tydens de bezetting heeft hij meer dan eens zyn leven ge waagd voor de goede zaak. Aan de wand van zyn kamer hangen ingelijste geschriften, die daar van getuigen. Het zyn dankwoor den van de president van de Ver enigde Staten aan Marten de Jong. die tijdens de bezetting ge allieerde soldaten hielp ontsnap pen. iiiiiiiiiiiiiiijiiiiiiiiiiiuiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiyiiiiiKiiiiiuniuiiiiiiiiiHiii gekleurd glimmend papier tot een bont matje van blokjes en strepen. Misschien komt het puntje van hun tong ook nu weer tussen hun tanden uitsteken, wanneer ze twintig of meer Jaren later bU het smalfilmen in een bonte afwisseling allerlei scènetjes als kralen aan elkaar rijgen. Waarbij *e bovendien ijverig trachten ln stukjes en blokjes er een verhaaltje in te vlechten. Naarmate vroeger de kralen kleurrijker en grilliger van vorm waren werd naar hun mening de ketting mooier. Nu lijkt hun de film, die ze maken, Interessanter naar gelang de beeldwisselingen rUker, de beelden self bonter worden. En met zulke films zijn ze weer net so gelukkig als toen ze kind waren. Daartoe dienen deze filters lang zaam ln tegengestelde richting ge draaid te worden. Een klein mecha niekje met een draadontspanner zorgt daarvoor. Wie met een „fader" op zyn lens langzaam het licht wil laten uit doven, heeft niet anders te doen dan onder het filmen rustig de draadont spanner van de fader in te drukken. Sluit deze ln zyn eindstand, dan zyn als het ware de luiken voor de opna melens volkomen gesloten en kan geen licht de film meer bereiken. Uiteraard wordt ln omgekeerde volgorde gewerkt, wanneer het licht langzaam op moet komen, waartoe men de Ingedrukte draadontspanner rustig laat schieten. Denk er wel aan dat deze polari satie-filters een deel van het licht wegnemen en dat dus alleen by goed licht zulke opnamen kunnen worden gemaakt. Want een lens, voorzien van een f^der, moet ruim twee diafrag ma's verder opengezet worden, dan wanneer hy zonder deze „lichtrem- men" wordt gebruikt. (Speciale berichtgeving) n het Friese Scharnegoutum. onder de rook van Sneek, wonen 27 welvarende stamboekkoelen, die loeiend de spot dryven met de Engelse koebeesten van boer Charles Pilgeon, die zich volgens kranteberlchten door de tele visie laten verleiden meer melk te geven. Zy halen hun natte neuzen op voor het beeldscherm en luisteren naar radiomuziek, terwyi zy machinaal gemolken worden. By een cantate van Bach, een wals van Strauss laten zy de melk ryke- lijk vloeien, sommigen zelfs zeventien tot achttien liter ln één keer. Volgens hun heer en meester, boer Marten de Jong, bewijzen deze koeien Iedere morgen en avond met een verbluffende melkproduktie, dat zy met muziek meer mans zyn. Men kan erin geloven of niet: het is wél frappant. Marie 5, Ietsje 41, Grietje 3 en al die 24 andere glanzende koeien op Blanken Dolslot (anno 1835) in Scharnegoutum, geven inderdaad meer melk dan de door sneekoe, die van „arbeidsvitaminen" verstoken blyft. Koeien, die over een jaar gerekend, een daggemiddelde halen van 224 liter zyn niet mis. En er zyn koeien by boer De Jong, die op bepaalde ogenblik ken niet terugschrikken voor meer dan dertig liter per dag. Het staat met dui- delyke letters in keurige boekjes geno teerd. Boer De Jong zegt er zelf dit van: „Ze geven allemaal dikke stukken melk, myn koeien. Ik ben altyd de hoogste aan de fabriek. Neem een nor maal eerste-kalfs-dier; die geeft zes k zeven liter. By mij geeft die tien liter. Laatst verkocht ik een koe aan een boer; die was stomverbaasd: zyn beste koe was mijn slechtst. En dan vragen ze: Hoe kryg je toch die produktie zo hoog? Een hele hoop nmosea geloven niet in die muziek, ma-r lk hèb een hogere produktie!" ten. De buren wilden er eerst niet aan, maar er komen hier nu steeds meer toestellen by het vee". Hoe deze Friese boer op het idee ge komen is? „Wel. ik ben zelf een mu ziekliefhebber; vroeger heb ik nog viool gespeeld. Die invloed van muziek op dieren zag ik al gauw. By een drach tige koe wil men wel eens fluiten. Als vroeger een koe de melk niet wilde ge ven, dan speelden de jongens op de mondharmonika. Dat hielp. Nou moet ik zeggen, dat de muziek ook een ge weldige invloed had op de melkers. Die kletsten niet, die molken op de muziek". Hebben Uw koelen nog een bepaalde muzikale voorkeur? vragen wij gek scherend. De heer De Jong is hoogst ernstig als hy zegt: „Slepende muziek ls het beste. Wy hebben meestal Ve ronica op de radio; die geeft altyd mooie, slepende muziek. Fn 's morgens is Keulen ook vaak goed". Eigen plaats Om te zien en te horen, hoe dat op Blanken Dolslot in zijn werk gaat zyn we naar Scharnegou tum getogen. Het was middag en even over vieren toen boer Marten de Jong zyn „voorstelling" gaf. zyn korte, ge drongen, gestalte, omspannen door een blauwe kiel, zagen we by het hek van het welland. En toen hy dat hek open de, waren we getuigen van een boeiend eerste bedryf. Rustig wandelden de koelen vanuit het weiland het erf op, recht op de staldeur af, die open stond. Er kwam geen touw of stok aan te pas. Terwyl boer De Jong bemoedigende woorden zaamaan te sluiten. Daarmee wordt dus de „llchtkraan" dichtgedraaid, zo dat de motleven ln het volle daglicht vla een rustige schemer naar het don ker verdwynen. De nieuwe scène wordt begonnen met een diafragmaopening, die byna dicht ls. maar die al fil mend langzaam wordt opengedraaid. Uit het donker komend, krygen de onderwerpen ln het halfschemer al enige vorm om in het volle licht scherp afgetekend te worden weergegeven. Dit effect van het langzaam „weg sterven" en weer „opkomen" van het beeld heeft een speciale naam. Uit het volkomen donker opkomen heet een „fade-in", terwyl het langzaam weg vloeien een „fade-out' "wordt genoemd Een klein bezwaar van de methode om dit door middel van sterk diafrag- meren te doen ls wel. dat het vrij wel niet gelukt de film geheel donker te krygen. Tegenwoordig ls het „faden" echter eenvoudiger geworden door de vinding van de z.g. „fader". (op Engelse wyze uitspreken, dus als „feder"). Zo'n Instrumentje, dat vóór op de opnamelens van het filmtoestel wordt geplaatst, bestaat uit twee z.g. polari satiefilters. Voor zover u betekenis en werking van deze filters niet kent. kunnen we een niet geheel weten- schappeiyk Juiste, maar toch gemak- keiyk te begrypen toelichting geven. Een polarisatie-filter „temt" het ge wone licht ln zoverre dat dit, ln plaats van naar alle denkbare kanten uit te stralen, maar ln één bepaald vlak voortgolft. Met één polarisatie-filter kunt u bepaalde hlnderiyke reflecties uitdoven, zodat byvoorheeld de torende glans op glimmend papier of hout ver- dwynt. Door echter twee filters op elkaar te plaatsen kan men alle licht uitdo ven. Tenslotte: gebruik een „fade-out" of „fade-ln" niet voortdurend, maar liefst wanneer er aanleiding toe is. Om dit met een al zeer duidelijk voorbeeld aan te geven: U filmt de kleine als hy naar z'n bedje gaat. Na de scène van het toedekken en oogjes dicht doen past u een „fade-out" toe, terwijl het ontwaken met een „fade-in" wordt ingezet. De duur van een „fade-in" of „fade- out" is afhankelijk van het onder werp ongeveer 1 a 2 seconden. Veronderstelt u nu niet, dat we sma lende opmerkingen zullen maken over deze vorm van smalfilmery. Want ge lukkig ls Immers hy, die gelooft het te zyn! Bovendien, wie hoger op wil, zal steeds merken dat op elk volgend plat vorm der voldoening nieuwe wensen en verlangens liggen. Wie dit heeft leren beseffen kiest zyn kralen niet meer zo bont en met meer overleg. Hy zoekt naar rustiger overgangen, waarby het plotseling ..springen" van de ene scène ln de an dere verdwynt. Een middel daartoe is om op het einde van een scène onder het op nemen door de lensopening lang-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 14