Dr. Wynaendts - Franckenprij s prof. dr. S. Dresden te Leiden Rembrandtprijs uitgereikt Haarlemse schilder Kees aan de Verwey Bekroning voor een groot talent! beauty products Parfumerie Suringar FILMS BEATGIRL biedt weinig positiefs Gero-cassette De literaire getuige het best geoordeelde werk Schoolboeken Zandvliefs Diploma's UTS en bevorderingen van het Genootschap „Mathesis" Jean Marais als vrijbuiter en als stoutmoedige musketier Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 15 juli 1961 Tweede blad no. 30400 Evenement in de Lakenhal „Het belangrijkste moment van mijn leven" Voor een uitgelezen gezelschap is gisteravond in de ..Lakenhal" de Rembrandtprijs uitgereikt aan de Haarlemse in 1900 geboren schilder Kees Verwey, nadat deze vijf jaar geleden voor de eerste ifiaal aan een der „Amsterdamse Joffers", Coba Ritsema was toegekend. Deze prijs uitreiking ging gepaard met toespraken van de directeur van de „Lakenhal" de heer Van Wessem. de heer Jos. de Gruyter en de burgemeester van Leiden, jhr. mr. Van Kinschot, die de prijs tenslotte overhandigde. De heer Van Wessem citeerde enkele uitspraken uit het rapport van de jury, welke de prijs toekende en waarin van Verwey's „sterke persoonlijkheid", het „uitgesproken Hollandse karakter van zijn kunst" en van Verwey's „verfijning in de waarneming" wordt getuigd. De heer Jos de Gruyter gaf een uit voerige karakteristiek van Verwey's kunst. Hij getuigde van zijn bewonde ring voor diens werk en zeide tevens er veel van te houden, hetgeen niet precies hetzelfde is. Hij verklaarde zich bij Verwey in zijn element te voelen. Verwey is een „voortzetter van tradi tionele waarden", aldus spreker, tege lijkertijd had hij contact met hetgeen er in de 20ste eeuw woelde. Spreker releveerde Verwey's relatie met de door hem zo zeer bewonderde colorist Floris Verster, die de grondslag legde voor zijn ontplooiing. Verwey's kunst ontwikkelde zich echter niet rechtlijnig, hij deomonstreerde al vroeg een geheel eigen karakter. De heer de Gruyter prees Verwey's beheerste, gere serveerde vormen en zijn prachtige kleuren. „Men kan niet over hem ge neraliseren, elk van zijn schilderijen is anders". Verwey is het meest gelijk blijvend in zijn aquarellen, het meest lyrisch, het meest vanzelf gekund. In zijn tekeningen en zijn schilderijen komt de psychisch veranderlijke, de onberekenbare voor de dag. In zijn portretten komt het telken male tot een „tweegevecht", daar wordt het een „avontuur". Spr. huldigde hem als een zich steeds vernieuwende fi guur, die van zijn leermeester H. F. Boot een geweldige invloed onderging. In 1948 ontstond een nieuwe fase, een „modernistische geest", met nieuwe mo gelijkheden. „Verwey zal", aldus spre ker, „nooit een „arrivé" willen zijn, hij is steeds op zoek naar nieuwe on derzoekingen. Er is bij hem een over vloed aan scheppingslust, drift en kunde. Men herkent zijn werk onmid dellijk als dat van een tekenaar en schilder van formaat, zonder zich aan -„ismen" te willen binden. De heer de Gruyter prees Kees Verwey tenslotte om zijn grote „menselijkheid", bij wie méér ernst dan spel te onderkennen valt. Advertentie Verkrijgbaar bij: BREESTRAAT 108 - LEIDEN TELEFOON 23401 Eindexamens H.T.S. te Haarlem Aan de Hogere Technische School te Haarlem hebben de volgende leerlingen uit Leiden en omstreken het eindexamen met goed gevolg afgelegd: A. M. Bergman, Sassenheim; A. G. M. M. Sips, Leiden; G. Struik, Nieuw Ven nep (met lof); W. H. de Brabander, Ha- zerswoude; J. Hylkema, Hillegom; A. de Jong, Alphen a. d. Rijn; R. A. van der Lee, Lisse; I. van Hove, Leiden (met lof); C. Rietman, Leiden; L. J. Spieren burg, Leiden; P. H. van der Stigchel, Wassenaar; H. E. Wiecherink, Katwijk a. Zee; W. F. de Wolf, Leiden; G. Bax, Nieuw Vennep; H. D. van den Berg, Lei den; C. P. A. M. Beijersbergen, Hille gom; E. H. van den Bosch, Leiden; K. J. Paling, Öegstgeest; A. de Kroes, Rijn- saterwoude; H. P. den Otter, Katwijk a. Zee; J. A. M. Blom. Noord wij kerhout; G. M. van Maanen, Voorschoten (met lofi; A. de Vreede, Lisse (met lof); F. J. Bakker, Sassenheim; A. P. A. Jaeger, Öegstgeest; H. van Loo, Sassenheim; J. A. Schuilenburg, De Kaag; J. Korbee, Hillegom. Burgemeester Van Kinschot bracht hierop zijn gelukwensen over, daarbij Verwey's portretten en bloemen stille vens prijzend als de mooiste van deze eeuw, tevens Verwey's aquarellen hul digend om de subtiele beheersing en de technische instelling, waarop hij de prfjs aan Verwey overhandigde. De heer Verwey sprak tenslotte een geestig dankwoord tot allen, daarin ook met een kwatrijn zijn aanwezige vriend, de dichter A. Roland Host betrekkend. Hy noemde dit gebeuren „het belang rijkste moment van zijn leven". Hierop bestond voor de vele aanwe zigen de gelegenheid de omvangrijke expositie van Verwey's werken te be zichtigen. Op de tentoonstelling komen wij zeer binnenkort terug. H. Burgemeester jhr. mr. F. H. van Kinschot reikt in het Stedelijk Mu seum De Lakenhal aan de Haarlem se kunstschilder Kees Verwey (rechts) de Rembrandtprijs 1961 uit. i CASINO Vele ouders en anderen, die zich met de opvoeding van de heden daagse jeugd, worden geïntrigeerd door de vraag: zo er al een nozem probleem bestaat, wat moeten we er tegen doen? Een vraag, die vele tongen en pen nen in beweging heeft gebracht, uiteraard zonder tot een volledig be vredigende oplossing te komen. Niet ten onrechte wordt overigens vaak beweerd, dat het geheel danig over trokken wordt door de ruchtbaarheid gegeven aan het kabaal van een re latief toch zeer gering percentage van de jongeren van onze tijd. Ruchtbaarheid niet alleen in het ge sproken en geschreven woord, maar ook in het getoonde beeld. Want ook de filmwereld, die zich altijd gretig werpt op de eigentijdse problemen, heeft niet nagelaten de aandacht te vragen voor dit vraagstuk. We herinneren ons indrin gende werken als „Les tricheurs" van Marcel Carné, „Les cousins" van Claude Chabrol en „La verité" van Clouzot. Maar niet alleen de Franse filmers heb ben zich er mee bezig gehouden. Ook Amerikanen en Engelsen. Zelfs Fons Rademakers raakt het probleem even aan in „Makkers, staakt uw wild geraas". Nu is er in het theater aan de Hoge- woerd weer een rolprent verschenen, waarin leren vesten, slobbertruitjes en spijkerbroeken troef zijn. Het verhaal draait om een recalci trante dochter van een welgestelde weduwnaar, die teveel is opgegaan in zijn werk als architect en achteloos voorbij is gegaan aan de extreme neigin gen van zijn dochter (Gillian Hills). Hij wordt die pas gewaar als hij een Fran- caise heeft getrouwd en het kind deze stiefmoeder niet wil accepteren. Het tweetal stuit op een ondoordringbare muur van onverzetttelijkheid. Elke poging tot toenadering wordt gezien als bemoeizucht. Zy wil blijven voorthollen VAN DEZE WEEK Advertentie in het leventje van holle frasen en vreemde vriendjes, dat zij rond zichzelf heeft opgebouwd. Wanneer zij dan nog toevallig de donkere plekken ontdekt, die het verleden van haar stiefmoeder ontsieren, gebruikt ze deze als een wapen tegen wat zij als aanvallen ziet. Wij vragen ons echter in den gemoede af: wat is de waarde van zo'n film? De jeugd zal er weinig verheffends van kunnen opsteken, daarvoor is de ge schiedenis te dicht verweven met de onfrisse praktijken en vertoningen in en om een stripteasetent. Een waarschuwing voor de ouderen? Als zodanig is het geheel weinig over tuigend. Het tweetal in ..Beatgirl" zegt wel veel, maar opmerkingen als „we houden toch van je" hebben geen enkele diepgang, als zij niet door daden worden onderstreept. Het enige positieve punt. wat zij zou den kunnen ontdekken is de sfeerschil dering van de plaatsen, waarop de nozemachtige jeugd zich pleegt te ver maken, van de uitbundige feesten, die zij organiseren en van de riskante spel letjes, die zij op touw zetten. We worden van het ene hol naar de andere bar gesleept en overgoten met een stortvloed van opwindende klanken. Deze inhouds loze sfeer is raak getroffen, al mist zij vaak de rauwheid, de puntigheid en realiteit, die juist het werk van b.v. de nouvelle vaguemensen vaak zo schok kend en indringend maakten. Uit Hollywoods lachfabriek Oude klassieken LUSOR De liefhebbers van de oude klassieken kunnen aan de fragmenten van de „stomme" films zoals die in het theater aan de Stationsweg gebundeld Zoekt een van f40 of f400.—. d. WATER, Haarlemmerstr. 207 heeft het. De Gero-specialist. tedop de geschiedenis van de stomme film op vlotte wijze te vertellen, zijn wel heel erg oud. want Stan Laurel en Oliver Hardy vormen er nog geen duo in. Laurel ziet men dan ook. zoals men hem nog maar zelden te zien zal krij gen. Niet als de verschrikkelijk domme jongen uit de „dikke en dunne" films, maar meer als een Chaplin-achtige fi guur. Ook andere beroemdheden, zoals Ben Turpin en Harry (babyface) Langdon kan men bewonderen. De zogenaamde „sensatiefilms", heer lijke melodrama's, zijn kostelijk. Vooral de films, die op een wel heel spannend moment worden afgebroken, om „de volgende week" te worden vervolgd: de zgn. seriefilms. Gooi en smijtwerk? Slapstick? Goed. maar die oude klassieken waren toch maar de voorlopers van de film, zoals wij hem nu kennen. En sommige films uit de gouden tijd waren beslist beter dan wat we nu uit Hollywood voorge schoteld krijgen. L'Amerique insolite Ongewone aspecten van de Verenigde Staten STUDIO Een fascinerende reeks beelden van Amerika, zoals men het niet kent. De Franse regisseur Rei- chenbach heeft speciaal oog gehad voor ongewone aspecten en die op een tv- o pisch-filmische boeiende wijze aaneen- tëzïen zijn, hun hart ophalen. Al die j geregen. Een knappe film, die nu voor oude beroemdheden zien we weer op het doek, zoals de beroemde Keystone- agentjes en de Bad Nymphen van Mack Sennet, die, toen de film nog in de kin derschoenen stond, de leiding nam in de fabricage van filmkomedies. En even, hoewel naar ons gevoel be slist te kort, zien we ook nog de meest beroemde leerling van de Mack Sennet School, Charlie Chaplin. De filmpjes, waarvan slechts korte fragmenten zijn gebruikt om in een no- 11 IS Aan prof. dr. S. Dresden, hoogleraar in de moderne Franse letter kunde te Leiden, is gistermiddag tijdens de jaarvergadering van de Advertentie H.B.S. M.M.S. LYCEUM GYMNASIUM AMBACHTSSCHOOL, enz. BOEK- EN KANTOORHANDEL HAARLEMMERSTR. 117A - LEIDEN Maatschappij der Nederlandse Franckenprijs toegekend. „Gevoelige en subtiele geest"- De commissie voor de Dr. Wynaendts- Franckenprys 1961 had in overeenstem ming met het reglement, dat ditmaal de bekroning voorschreef van „het best geoordeelde" werk, zich bewegend op het gebied van essay en literaire kritiek, besloten hiervoor de in 1959 verschenen bundels essays „De literaire getuige" van prof. dr. Dresden voor te dragen De commissie was niet met algemene stemmen tot dit oordeel gekomen, het geen enigermate samenhing met de ver schillen in opvatting omtrent dat be grip „essay". Tijdens de besprekingen bleek name lijk, dat de commissieleden wel bereid waren het woord „essay" zo ruim op te vatten, dat zowel de gedegen, van we tenschappelijk onderzoek getuigend stu die als de spontane, speelse, min of meer onverplichtende improvisatie hiertoe be hoort. maar dat van een deel van de commissie de voorkeur naar dit laatste genre uitging, terwijl anderen in hun oordeel toch ook bepaalde overwegingen Letterkunde de Dr. Wynaendts- betreffende wetenschappelijke kwalitei ten wensten te betrekken. Volgens het gevoelen van de meerderheid, waarbij de minderheid zich achteraf zonder be zwaar kon aansluiten, verdiende geen veel geduld, ongemene zuiverheid en voorbeeldige eenvoud de rijkdom van het verleden en de ingewikkeldheid van het heden tracht te doorgronden. Mocht een al te grote voorzichtigheid in prof dr. Dresden's wijze van benade ring de lezer soms het gevoel schenken, dat het resulataat. de conclusie, wel wat gering is in vergelijking met de ije met zijn stierengevechten, India met lengte van de gedachtengang dan dient I zijn mysterieuze waas, Hongkong met deze te bedenken, dat iets ergers, een i zijn riksja's. Toch Is het geheel, dank de derde week in het theater aan de Steenstraat draait. Een reis om de wereld in tachtig dagen Serie bliksembezoeken REX Het theater aan de Haarlem merstraat geeft deze week een reprise. Vooral vele vakantiegangers zullen deze gelegenheid aangrijpen om goedkoop en in drie uur tijds een reis om de wereld te maken. Een reis om de wereld in tachtig da gen? Nonsens zeggen de leden van de deftige Reformclub in Londen. Een wed denschap wordt afgesloten en Phileas Fogg gaat bewijzen, dat dit door de ge vorderde techniek van die dagen geen onmogelijkheid is. De verfilming van dit gelijknamige boek van Jules Verne was koren op de filmmolen van Michael Todd. Het opende namelijk de mogelijk heid tot het afleggen van de bij de Amerikanen zo geliefde „bliksembezoe ken". Zonder aan de film enige afbreuk te willen doen, kunnen we hem beschou wen als een reeks bliksembezoeken. Voor het land karakteristieke kleding en ge woontes worden snel even belicht. Span- Hieronder volgen de namen van de leerlingen die bevorderd werden aan de Uitgebreid Technische School van het Genootschap „Mathesis". Van Schakelklasse naar le klasse: P. Achthoven, Voorschoten; E. Bol, Öegstgeest; P. C. M. Buistra, Öegstgeest; P. C. v. Eysden, Wassenaar; C. Hors man, Lisse; M. Hulsbergen, Leidschen- dam; C. Th. Janson; J. M. Ketelaar, Voorschoten G. Knobhout, Alphen a/d Rijn; H. Lekx, Alphen a/d Rijn; K. C. v. d. Mark, Wassenaar; H. Melis. Heem stede; J. H. Möhlmann, Sassenheim; A. M. Mosseveld, Sassenheim; C. Pas- schier, Noordwijk; G. L. Postma, Sassen heim; P. A. E. v. Rijthoven; R. Sleebos, Rijswijk; J. J. v. d. Sluys; W. v. d. Staaij; A. v. Tilburg, Noordwijk; G. Timmers P. G. A. Verburg; W. Th. Vermij, Roelof arendsveenF. R. Voer man; Th. de Werker, Alphen a/d Rijn; B. A. v. Dorp, Voorschoten; R. Boom; Th. H. C. v. d. BurghL. v. Duin, Noordwijk; H. C. de Goederen, Den Haag; H. P. de Groot, Hillegom; J. J. M. Hagendoorn, Noordwijk; R. Hellen - doorn; J. P. v. Hove; A. P. Jansen; E. W. Kapiteijn, Lisse; J. J. Kerkvliet, Lis se; J. W. A. le Mail-; P. J. M. v. d. Meer, Zoetermeer C. Ph. Molenkamp, Öegst geest; M. v. d. Nagel, Valkenburg (Z.H.); K. D. Noort, Rijnsburg; W. v. Rijn, Kat wijk; A. B. Schipper, Katwijk; H. J. Smittenaar; F. M. M. Straver, Hazers- woude; A. H. Tisseur; T. Tol; W. R. v. Vollenhove, G. J. v. d. Voort, Sassen heim. Afgewezen: 10. Van le klasse naar 2e klasse afd. Werktuigbouwkunde: A. G. Amersfoort, Bodegraven, J. W. Boersma, Katwijk; H. G. A. Evers. Hillegom; Ch. Gilhuys, Noordwijk; A. C. de Groot, Bodegraven; W. Kamerling; Th. G. J. M. v. Kan; P. L. Peeperkorn, Noordwijk; N. J. Sira; F J. Smith, Wassenaar; P. Sijpestein, Alphen a/d Rijn; W. J. Stikvoort; R. J J. B. Westen; R. A. Berger, Wasse naar; M. C. Bergman, Noord wij kerhout; J. K. Boekhoud; A. R. ten Brink, Lei- muiden; E. F. R. Faber, Leiderdorp; J. Hettema; M. R. J. Kollenhoven, Voor schoten; J. L. Martens; D. Parlevliet, Katwijk; J. Poort; C. Roelofs; Th. J. Smit J. Stoeken; B. Begter A. Visser J. E. P. M. Wagemakers; C. Th. M. War merdam, Noordwijkerhout. Afgewezen: 12. Van klasse 1 naar klasse 2 afd. Elek trotechniek: P. Bolhuis, Öegstgeest; A. A. Brussen, Voorschoten; J. M. Doeswyk, Nieuw Vennep; J. G. M. Faas, Lisse; C. de Groot; J. A. H. Kapiteijn, Lisse; H. J. v. Lienen; J. T. Mojet, Ter Aar; P. J. Nuhoff, Alphen a/d Rijn; A. A. Parlevliet, Katwijk; D. A. W. v. d. Plas; P. G. Uppenkamp; A. Voorthuis, Öegst geest; E. W. Fokke, Leidschendam; P. Guyt; D. Klepper; H. J. v. d. Laan; A. de Man, Den Haag M. Prins; J. M. Schipper; J. A. Vermeulen, Leiderdorp; C. Wiegel, Rotterdam. Afgewezen: 10. De volgende leerlingen behaalden het diploma U.T.S. (Theoretisch deel 1): Afdeling Werktuigbouwkunde: A. Beu- mer; J. W. Brinkman, Leidschendam; W. v. Dijk; J. v. Egmond; Ch. P. den Hollander, Leiderdorp; I. C. v. Duyven bode, Katwijk; K. Houtzagers. Aerden- hout; A. C. Hoogervorst, Nieuwveen; A. J. M. Knijnenburg, Wassenaar; J. Leenderts; A. v. d. Oever, Noordwijk; L. A. Pieters; J. A. v.d. Pool, Wassenaar; J. F. Ouwehand, Katwijk; J. E. Mooy; A. C. Jansen; M. A. Poot. Leimuiden; W. Schurink, Nieuwkoop; P. K. Varke- visser, Hillegom; G. J. Rietveld, Haar lem; N. Tijsterman, Nieuwkoop; J. W v. Went, Noordwijk; F. A. Wesseling, Sas senheim; J. A. Willemsen; C. Zwanen burg, Katwijk. Afgewezen: 7. Afdeling Elektrotechniek: D. Brussee, Sassenheim; A. F. Dijk, Warmond: J. F. Flotman, Den Haag; K. Fros, Leider dorp; M. D. A. de Groodt, Rotterdam; W. R. M. Kok, Voorschoten; B A. H. Kollmann; C. A. v. d. Niet. Noordwyk; B. C. de Nobel; S. Platteel; G. J. Schel lingerhout, Benthuizen; C. J. v. Sprang, Boskoop; B. J. Terpstra; J. Vogelaar. Leiderdorp; L. v. Vuurde, Noordwijk; J. Th. J. Warmerdam. Afgewezen: 4. werkelijk kwaad het bedrijven name lijk van een soort existentiële reportage, opgesmukt met grote woorden en uiterst persoonlijke evocaties hier ten enen male is vermeden- De wetenschappelijke methode staat voorop.maar zij is toege past met geest en fantasie. Tenslotte komt, naar het oordeel van de com missie, de terughouding welke in het algemeen de werkwijze van deze auteur kenmerkt in het laatste opstel, dat over de mémoires uit concentratiekamp en getto handelt en ook de titel aan het boek gegeven heeft, op haar voornaamst tot uitdrukking zy het gezellige verhaal, dat een vrij logische verbinding tussen de meest uit eenlopende scenes hlykt te vormen, stel lig de moeite waard. Tal van bekende sterren leveren hun aandeel tot het welslagen van deze film. David Niven als de typische Brit. Pas separtout is zijn bediende (een voor treffelijke rol van de Mexicaanse acteur Catinflas) met zijn twaalf ambachten en dertien ongelukken. Fernandel als aapjeskoetsier, Marline Carol als voor bijgangster. Red Skelton als dronke man. Frank Sinatra als barpianist, grootmoeder Mariene Dietrich als vamp. Pro/, dr. S. DRESDEN werk van de laatste jaren zozeer ln aan merking voor bekroning te komen als deze bundel van prof dr. Dresden De commissie meende in dit boek een wel licht niet zo populaire, meer op het me thodische dan op het pakkende gerichte wijze van literatuurbeschouwing te eren. Met een toevoegsel, ontleend aan de titel van een van de vroegere bundels van deze schrijver, „bezonken", leek de com missie deze vorm van essayistiek juist gekarakteriseerd. Wie literatuurweten schap bedrijft, loopt groot gevaar of de wetenschap of de literatuur te mis sen. Het is, aldus de commissie, de ver dienste van prof dr. Dresden, dat hij, zonder een criticus of moralist in en gere zin te zijn, in zfjn werk voldoende heeft behouden van het essay om niet als historiserende compilator te worden aangemerkt, terwijl hij anderzyds het gebruik van de hulpmiddelen, die de filoloog en literatuurhistoricus ten dienste staan, niet uit de weg gaat Juist ln een tijd als deze, waarin een generatie leeft, die voor het meren deel gelooft, dat de literatuur met haar Is begonnen, kan de „homme de lettres" van niet genoeg te waarderen betekenis zjjn, met name waar hy zich er toe zet de verhouding van de literatuur tot het heden èn het verleden te bepalen. Het Is goed te bedenken, dat een kunst werk, of het nu een drama van Racine, een gedicht van Valéry of een roman van Camus is, nooit alleen maar een werk op zich zelf is, zoals het in de beschouwingswijze van de criticus dik wijls wordt opgevat maar dat het een werk voor mensen Is en ontstaan is in een bepaalde tijd, hetgeen inhoudt, dat men het in de loop van de jaren verschillend kan ondergaan en duiden. In deze essays ziet men een gevoelige Leidse bewonderaars van de stoere Franse filmacteur Jean Marais heb ben deze week maar voor het kiezen. In Trianon kunnen zij hem zien als „De Vrijbuiter" en in Lido als ,X>e stoutmoedige musketier". Beide films spelen in het Frankrijk van enkele eeuwen her, toen degen en zwaard nog veelvuldig werden gehanteerd. In beide films is Jean Marais een onverschrokken vechtersbaas, die zich in sterk romantisch gekleurde avonturen stort om de goede zaak in te dienen. In „De stoutmoedige musketier" be staat die goede zaak uit een schone jof fer, de niet erkende dochter van een her tog. wier belangen na de gewelddadige dood van haar vader worden bedreigd Jean is de leider van een bonte groep artiesten. Hy wordt tot ridder geslagen, als hij een (spannend) verhaal apart in zijn eentje een Frans vaandel, dat door Oostenrijkers is veroverd, uit het vijandelijke kamp weet weg te slepen met medeneming van het vaandel van de tegenstander. Als ridder trekt hij er vervolgens op uit om de moordenaar van de hertog te ontmaskeren en de dochter op te sporen, te beschermen en aan haar adellijke titel te helpen. Voorwaar geen kleinigheid Maar als zijn onderneming dreigt mis te lopen, zyn het zijn collega-artiesten die hem verder helpen. De film is meer amu sant dan spannend en dat is niet in de laatste plaats te danken aan het komi sche artiestenwerk van de zogenaamde artiesten. In TRIANON speelt Jean Marais de rol van de Ridder Franqois de Capestang, een ridder zonder vrees of blaam, die op de bres staat tegen de tirannie van Concini, hofmaar schalk ten tijde van de (nog min derjarige) Lodewijk XIII. De toe schouwer is al spoedig meegenomen in een werveling van dolle avontu ren, als de ridder zich schaart aan de zijde van de koningsgezinden, die een einde willen maken aan de sa menzwering van Concini. De film is een boeiende aaneenschakeling van snelle ritten te paard, overvallen op karossen, bliksemende degengevech- ten, gevaarlijke pogingen om be dreigde vrouwen te bevrijden, dit alles opgediend op een buitengewoon afwisselende wijze en in een sfeer, die tot de rand toe met spanning ge vuld is. Men beeft als de stoutmoedige Fran cois een duizelingwekkend-hoge kasteel muur beklimt of als hij en zijn gevaar lijkste tegenstander tenslotte op het dak van een kasteel hun beslissende strijd met de degen leveren. Natuurlijk komt alles terecht: de ridder smaakt de vol doening de Jonge koning als de ware 'en subtiele geest aan het werk die met heerser van Frankrijk te zien erkend, g goeddeels dank zjj zijn eigen dappere daden. Het spreekt vanzelf, dat het lichtere element eveneens een plaats heeft gekregen: de ridder wordt gered door en redt op zijn beurt later een beeldschone Jonkvrouw, de hertogin van Angoulème. En terwille van die schone haalt hij dan ook zijn gewaagdste stuk jes uit. Bovendien is er, als een soort Sancho Panza naast en tegenover zijn enigszins Don Quichotte-achtige ridder lijkheid, de grappige figuur van de dich- ter-goochelaar, die niet uitmunt door de dapperheid van zijn meester, maar hem toch zeer waardevolle diensten bewijst En dan het griezelige heerschap, dat Ir de kelder ln opdracht van Concini g.: bereidt.... De toeschouwer krijgt du wel een gevarieerd menu. dat bovendien zeer evenwichtig van samenstelling I? Er zyn vanzelfsprekend ook nogal een toevalligheden, maar die neemt men Ir deze kleurenfilm op het brede dot arne op de koop toe!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 3