JULIET MU I S TUIN IN KAMER EN Wat is een gummi-lens? ZATERDAG 15 JULI WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 BEGON ONDER DE DRUK VAN VADERS EN ZUSTERS ROEM 0h«5 Amatl'dmlicekjè Saintpaulia ionantha kent men veel beter als het Kaaps viooltje, een gemakkelijk te kwe ken kamerplantje, waarvan men lang plezier kan hebben. Aan de harige blaadjes kan men eigenlijk zo al wel zien, dat het een familielid is van de Cloxi- nia. Overigens blijft ze niet met een knol in de grond over en zal men haar dus niet een eigen lijke rusttijd moeten geven. Dit plantje kende men aanvankelijk alleen maar in de blauwe of violette bloemkleur, doch tegen woordig komen ook soorten voor met witte en met roze bloemen. Vooral de roze zijn heel mooi en waard om gekweekt te worden, doch men ziet ze hier nog niet veel. KAAPS VIOOLTJE Dit kleine plantje kan beslist niet tegen de felle zon. Men zal het dus wel moeten beschermen, half april zal men het voor een venster op het zuiden al moeten beschermen. Het voldoet over het algemeen veel beter voor een venster op het oosten. Dit plantje kan men ook voort- kweken door middel van stek ken; jonge plantjes opkweken is een prettig werkje en vooral als men er de volwassen bladeren voor gebruiken kan. Die neemt men met een stukje stengel van de plant af en dan steekt men het blad tot de bladvoet in een potje met zanderige en turf- In „No, my darling daughter" speelt Juliet Mills een niet al te handig, hoewel sympathiek schoolmeisje, dat na een ontmoe ting met een aantrekkelijke jonge Amerikaan plotseling een mondain dametje wil worden, juliet stu deert goede manieren met een kussen op het hoofd. toen zij voor de eerste maal ging fil men. Óp het toneel had ze haar eigen weg kunnen bewandelen. Daar heeft haar naam haar wellicht wat gehol pen. maar daar heeft ze toch nooit zo sterk de druk gevoeld van vaders en zusters beroemdheid. Die werd pas loodzwaar, toen zij zich op het glib berige filmpad ging begeven. Meegevallen .Ik begon met een enorm nadeel", meent zij zelf: „De mensen verwach ten zo verschrikkelijk veel van je!" Het is overigens heel erg meegeval len. Aanvankelijk was iedereen erg vriendelijk en sympathiek, later werd iedereen enthousiast. Ervaren film makers als producer Betty Box en regisseur Ralph Thomas waren zelfs zo tevreden over haar werk. dat ze haar meteen contracteerden voor een nieuwe film volgend jaar. Dus is ook Juliet hard op weg een flinke steen te gaan bijdragen in de grote pot van de Mills verdiensten. Vader en dochter Hayley krijgen al heel hoge salarissen voor het maken van een film. moeder Mills heeft echt geen moeite om de door haar ge schreven verhalen en scenario's te verkopen. De enige in het gezin, die zich nog niet behoeft in te spannen voor het vullen van de familiepot, is de enige zoon, de jongste, die nu al leen nog maar zorgen kent over zijn volgend schoolrapport. Leuk Juliet is nu negentien. Ze heeft leuk. lang blond haar. dat een vrolijk open. soms zelfs knap gezichtje om kranst. Juliet gaat graag naar de film of naar het theater en heeft meer dan gewone belangstelling voor alles, dat met de showbusiness in verband staat. Haar lievelingsontspanning is schaatsen of paardrijden. Maar dat alles is eigenlijk heel erg onbelangrijk vergeleken met het feit. dat ze blijk heeft gegeven in het bezit te zijn van een gezond verstand. Dat heeft ze in dienst gesteld van haar carrière. Ze weigert de weg van de minste weerstand te kiezen en zich te laten meedrijven op de roem van haar vader. Ze wil goede rollen kie zen. rollen, die iets te zeggen hebben. „Natuurlijk moet ik dan eerst wat ervaring opdoen", merkt ze op. Juliet heeft zichzelf drie lichtende voorbeelden voor ogen gesteld: Julie Harris in ..East of Éden". Susan Hay- ward in „I'll cry tomorrow" en Anna Magnani in „The fugitive kind". ..Ik denk. dat ik er in feite naar streef zo goed te worden als een van hen. Ik vind ze alle drie uniek". Gelukkig toeval Ondanks de beroemdheden in haar directe omgeving kwam Juliet eigen lijk nog door een gelukkig toeval in het theaterleven terecht. Van haar negende tot haar zestiende jaar volg de ze balletlessen op een school, waarop ook Hayley kortgeleden lessen is gaan volgen. Bij een schooluitvoe- ring viel de aandacht op haar en het gevolg was een aanbod voor een be langrijke rol in de show „Five finger exercise". De show werd een groot succes. Tweeënhalf jaar was Juliet eraan verbonden. Ze speelde in Londens West-End en op Broadway in New York. Tijdens haar verblijf in de Amerikaanse metropool werd Juliet geïntroduceerd in de befaamde ..Ac tors' Studio". Het was een onvergete- molmachtige grond. Als men er dan een plastic hoes omheen zet, zal ze heus wel wortels vormen. Later kan men dan ook het jon ge plantje verwachten. Het kaaps viooltje moet men 's winters in de normaal ver warmde kamer kweken; het heeft echt behoefte aan vochtige warmte. Sproeien kan men ech ter beter niet doen; verstuiven is wel goed, doch dan moet het wel een zeer fyne verstuiver we zen. zodat er geen druppels op het zacht behaarde blad blijven hangen. Het plantje kan ook wel kamerplantenmest hebben; het is nuttig het wekelijks een wei nig te bemesten. G. KROMDIJK Twee dochters van een bekende vader, de Britse filmacteur John Mills. Beide meisjes werken in de Pinewood Studio's te Londen aan verschillende films. Juliet (19) aan „No, my darling daughter", haar eerste rolprent en de reeds meer ervaren 15-jarige Hayley (rechts) aan „Whistle down the wind". In de rustpauze was er wel eens gelegenheid voor een geanimeerd praatje. Zijn jongere dochter Hayley is torh ook al aan het filmwerk begonnen. Al heel vroeg en haar start was sensatio neel. Met haar eerste film veroverde zU in Berlijn meteen al een Zilveren Beer. En prompt volgde wereldbe kendheid door een rol in Walt Dis ney's „Pollyanna". Nu staat ze al weer voor de camera's voor haar tweede Juliets hartje klopte heel wat sneller d nanorra.aal sneller dan normaal, toen zij voor de eerste maal een filmstu dio binnenging om voor de ca mera's te verschijnen. Juliet was tevoren vaak ge noeg in een studio geweest. Niet voor niets is zij de dochter van een van de beroemdste Britse filmacteurs. Ze kende dus de bijzondere sfeer in die ruimte. Ze kende de bekoring van de schijnbare rom mel tussen de talloze requisieten en decors. Ze wist alles van het zweet en de tranen, die gepaard gaan met het maken van een film. Want tussen dat alles was ze opgegroeid. John Mills heeft zijn leven moeten delen tussen zijn filmwerk en zijn gezin en vanzelfsprekend is van het een wel iets op het ander overge slagen. Engels© film „Whistle down the wind" In de hoop natuurlijk, dat het een evengroot succes zal worden als destijds „Tiger Bay". Maar Inmiddels snapt men wel, waarom dat hartje van Juliet on danks haar bekendheid met de sfeer en de entourage, zo hard tekeer ging, Juliet Mills in het normale leven. lijke belevenis. „Iedere acteur of ac trice heeft dat eigenlijk nodig, hoe groot zijn of haar succes ook is. Be roemdheden uit het theaterleven gaan daar nog heen in de stellige overtui ging. dat zij nog altijd wat kunnen leren". Nu heeft Juliet haar eerste film gemaakt „No. mv darling daughter". Hoe heeft ze het gevonden? „In het begin was ik ontzettend zenuwachtig, maar daar kwam ik ge lukkig snel overheen. Dat vooral dankzij de mensen om mij heen. Bet ty Box en Ralph Thomas waren bij zonder aardig en daar zij steeds met dezelfde vakmensen werken, is de sfeer altijd erg goed. Bovendien heeft Michael Graig. die ook in deze film speelt, mij altijd geholpen, waar hij kon. Hij was prachtig!" Terloops spraken we de vorige week al even over de „zoom"-Iens, (ongeveer uit te spreken als zoem-lens, doch met een iets langer dan normaal aangehouden oe-klank). De Nederlandse naam voor zo'n objectief is „gummi-lens", doch deze benaming vinden we maar zelden in de smalfilmlectuur vermeld. De Engelse uitdrukking zoom-lens is n.I. zo algemeen geworden, dat velen menen dat dit woord „gummi lens" wel een grapje zal zijn. Grappig of niet, de naam drukt volkomen uit, welke eigenschap de lens heeft: de lens is rekbaar. In die zin, dat door het verdraaien van een ring of hendel dit objectief ingesteld kan worden met de werking van een groothoeklens of tele lens. Let wel, voor deze verschillende functies kan dus dat éne objectief gebruikt worden. Uiteraard ztfn er beperkingen voor een 8 mm camera en de brandpunt afstand van deze soort lenzen be gint dan ook ongeveer met 8 of 9 milimeter om op te klimmen tot 25, 30 of zelfs 40 millimeter. Mocht dit voor u als leek in de optiek geen be grijpelijke taal zyn, dan willen we het graag even nader verklaren. Een smalfilmcamera heeft in het algemeen een brandpuntafstand van 12 tot 13 mm. Dat wil zeggen, dat de lens zo geconstrueerd is. dat op een afstand van 12 tot 13 millimeter ach ter het optische midden van de lens, de beelden op verre afstand scherp worden weergegeven. Willen we beelden dichterbij opne men, dan kunnen we in vele geval len de lens instellen op die meer na bije afstand b v. op drie of vijf meter. We noemen deze brandpuntafstanden van 12 of 13 mm „normaal". Daar onder wordt verstaan, dat bij die con structie dat deel van de omgeving op de film wordt overgebracht, dat ge makkelijk te overzien is. Een eenvoudige smalfilmcamera zal dus in het algemeen alleen uitgerust zijn met een objectief van 12 of 13 mm brandpuntsafstand. Een enkele maal komen er camera's op de markt, die een kortere brandpuntsafstand van b.v. 10 mm als standaard-uitrusting bezitten. Zulke lenzen geven een gro ter deel van de omgeving weer, maar omdat die grotere hoeveelheid op hetzelfde kleine stukje film afgebeeld moet worden zal alles op kleiner schaal zichtbaar zijn. Om een voorbeeld te noemen uit de praktijk: bij een scène waarbij een groepje van een man of acht naast elkaar staande wordt ge filmd, zal de camera met een lens met een brandpuntsafstand van 12 m ongeveer vyf van de gestalten tegelij kertijd kunnen afbeelden, zodat de lens even langs het groepje moet „glijden" om allen in het beeld te krijgen. Heeft men nu een lens met een brandpuntsafstand van 10 mm. dan kunnen deze acht er zeer waarschijn lijk allemaal tegelijkertijd op, zy het ook. dat ze iets kleiner worden afge beeld. Die 10 mm afstand neigt al naar de groothoekwerking; bij sommi ge apparaten bestaan er z.g. groot- hoek-voorzetobjectieven, die de norma le brandpuntsafstand met de helft be korten. Dan kan er tweemaal zoveel op hetzelfde kleine beeldvlakje als bij de standaard-lens. Maar zulke voorzet- objectieven moeten steeds op de oor spronkelijke lens losse groothoeklenzen altijd op de plaats van het eigenlijke objectief geschroefd worden, wat nog al eens omslachtig is. Datzelfde geldt voor tele-objectiven, die een langer brandpunt hebben dan de normale lens. U begrijpt het al: deze opjectieven zien niet zoveel van de omgeving, maar beelden het kleine beetje, wat ze zien. ook weer af op een stukje film van hetzelfde formaat, waar anders veel meer op staat. Dat afgebeelde met de tele lens wordt dus veel groter. Die verwisseling van lenzen is dus wel eens oorzaak van vertraging en brengt de kans mee, dat men voor be paalde leuke scènes veel te laat komt. Vandaar dat in de laatste vijf jaren veel aandacht is besteed aan de con structie van smalfilmcamera's met een revolverkop. Men noemt het ook wel eens camera's met een turret. Die re volverkop is evenals by een oud schietwapen de cilinder met kogels ronddraaide voorzien van een draai bare schijf, waarop twee of drie len zen zijn gemonteerd. Door een simpele handbeweging kan de filmer daarmee onmiddellijk zonder schroeverij of verwisseling van objectieven een lens met een ander brandpunt voor draaien en zijn motieven dus kleiner of groter op het celluloid brengen. Uiteraard gaat deze overschakeling in beeld toch altyd enigszins „sprongsge wijze". Van de opname van het hele strand met al zijn gekrioel komt men tot een gehalveerd strand met grotere mensen en tenten en met minder zand en water tot zelfs een opname van één hele familie in één grote golf met één zelfgegraven kuil. De zoom-lens kan dit alles ook maar, bevat bovendien alle tussenliggende brandpuntsafstanden. Elke fractie van een millimeter, die men aan de instel- lingsring draait, verandert de brand puntsafstand en verandert dus ook de afbeeldingsmaatstaf. Langzaam aan die ring of handel draaiend, kan men dus een lieftallige jongedame naar zich toe halen op de film dan altijd zodat uit een totaal-opname een close-up ontstaat, zonder dat men een stap hoeft te verzetten, 't Is alsof men met de camera op de scène in rijdt. waardoor de onderwerpen al fil mende in grootte „groeien". Dit „rij dende camera effect" we schreven dat vorige week al moet echter spaarzaam worden toegepast, daar het anders ook spoedig vermoeiend werkt. De lens mag niet te gulzig zijn en tel kens groeiende happen slikken. Tij dens het opnemen lykt het in de zoe ker heel leuk en onderhoudend, want de zoeker van een camera met zoom lens „zoomt" ook en laat dus ook de steeds groter wordende beelden zien. Maar bij de projectie komt de tegen valler. Dan wordt de toeschouwer in een reuzen-rolstoel maar steeds weer met een enorme vaart op het doek toe gereden en met dezelfde vaart ach teruit gewerkt. Hoe de „zoom-lens" beter gebruikt kan worden een volgende maal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 14