MET EEN PAAR CASTAGNETTEN REIZEN SPAANSE KUNSTENAARS AARDE ROND Havenradar KOKO EET UIT EEN APOMAAT ZATERDAG 24 JUNI WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 4 ZANG en DANS uit Andalusië zijn al eeuwen wereldberoemd Ingenieuze vinding van Utrechts typograaf IIOE WERKT HET? STATION! De stations vuurtorens en rodarantenne op vuurtoren bakens j STATION 3] y////A HAVEN STATION 4 ((i kust radarstations De geschiedkundigen vertellen, dat reeds in de eerste eeuw van onze jaartelling de gratie der dan- seressen uit Cadiz, in het zuidelijke Andasië. faam genoot in de hoofdstad van het Romeinse rijk. In de loop der tijden begaven zich talrijke dansparen en groepen kunstenaars uit Spanje naar het buiten land. in het bezit van aanlokkelijke contracten. Het is echter pas in deze eeuw geweest, dat de Spaanse dans het peil van ..ballet" heeft bereikt, dank zij het werk van bekwame componisten als Al- beniz, Manuel de Falla en Enrique Granados, die (Van een medewerkster in Madrid) onsterfelijke partituren schreven voor de dans en die vertolkt zijn voor het meest verwende kunst minnende publiek ter wreld. Spanje is „in de mode", mede dank zij de Span jaarden die overal ter wereld hun nationale dans kunst verspreiden. Wij zouden zó een dozijn be roemde figuren kunnen opnoemen, die verscheidene malen de aardbol rondgereisd zijn. terwijl zij een fortuin hebben verdiend met geen ander middel dan hun aangeboren talent en een paar houten castag netten. Een danspas op een eeuwig thema: wie van de twee zal ik de mijne kunnen noemen Tijdens de lange zomermaanden worden Madrid of Granada bezocht door impresario's en agenten van be kende music-halls om er „typical Spa nish" dansers te engageren. Zo kent het theaterpubliek van Londen. New York, Cairo zowel als van Bombay, Johannesburg of Tokio de geniale kunst van Pilar Lopez, Vicente Escu- dero, Antonio. Carmen Amaya, Ma- riemma, Lola Flores en vele anderen. Tot alle gezelschappen behoren diverse zigeunerparen die voortreffelijk dan sen op het opzwepende ritme van één enkele gitaar of zelfs geheel zon der begeleiding, zoals de suggestieve hakkendanks. Waar „een profeet in zijn eigen land niet geëerd wordt", ontvangen deze dansers bovendien in Spanje zelf de grootste ovaties. Het woord „olé!" is voor het buiten landse publiek misschien ook het meest vertrouwde woord van de taal van Cer vantes, hetgeen ongetwijfeld verklaard wordt door het internationale succes der dansers, zangers en gitaristen! Veel geld De beste mannelijke dansers over wie Spanje heden beschikt, zijn An tonio en Juan Morilla. Zij worden bij gestaan door een vooraanstaand bal let-ensemble. Beiden ook is de bijzon dere eer te beurt gevallen, hun kunst te mogen vertonen in de Scala te Mi laan en dit is wel de grootste voor alle zangers of „prima donna's" ter wereld. Hun worden overal fabelachtige hono raria uitbetaald, waar zij in de zi- geunerwijk „El Sacramonte" te Gra nada nooit van hadden durven dro men. Carmen Amaya, de beroemde zigeu nerdanseres, heeft onlangs verklaard, dat zij alleen al in de Verenigde Sta ten tijdens een tweejarig tournee drie miljoen dollar heeft geind, voor zich- zalf en haar gezelschap dat uit zestien personen (zigeuners) bestaat. Wanneer zij in Spanje optreedt, doet zjj dat niet voor minder dan 100.000 peseta's (omstreeks 6.000 gulden) per dag! Op het huwelijksfeest van Koning Faroek met Narriman danste Antonio geheel alleen twee uur lang voor de som van 600.000 peseta's <fl 36.000). Van de zes miljoen toeristen die het vorig jaar naar het Iberische schier eiland kwamen, bezocht ruim de helft een der vele nachtclubs te Madrid. Barcelona of Sevilla om er van een „flamenco"-schouwspel te genieten. Folklore De niet-ingewijde toeschouwer weet echter geen onderscheid te maken tus sen de twee soorten van Spaanse dan sen. Men kent allereerst de folkloristische dansen, die zeer spectaculair zijn. rijk aan ingewikkelde figuren en danspas sen. Deze vorm van danskunst behoeft men niet te „begrijpen": het is een genoegen zich te laten meeslepen door het spontane enthousiasme der uitvoe renden. Het land kan bogen op een uitgebreide folklore, maar de zang en dans uit Andalusië worden in den vreemde het meest gewaardeerd. Hierin komt vooral het meeslepende optimisme en de aanstekelijke vrolijk heid van de volksaard tot uiting. De toeschouwers kunnen zich niet bedwin gen en geestdriftige „olé's" worden gevolgd door minutenlange ovaties. De beroeps-volksdansers vormen groepen van twee of drie gemengde paren, begeleid door een gitaarspeler. De muziek is van tevoren bestudeerd. Men verkrijgt op die manier verrassen de choreografische effecten. Zo behoort bijvoorbeeld de geniale compositie van De Falla's „De driekan tige steek" (El sombrero de tres picos) tot het artistieke volksballet. Antonio alsmede de grote Morilla voerden haar uit in de Scala te Milaan. Flamenco De zuivere flamenco-kunst daaren tegen baseert zich niet op afstanden of passen en is evenmin aan normen ge bonden. Flamenco kan men niet aan leren: het is een aangeboren talent dat de artiest in volkomen vrijheid van beweging laat. En het is de gi tarist die voortdurend afhankelijk moet zijn van de temperamentvolle be wegingen van de danser. Zijn begelei ding is veelal niet anders dan een ritmisch getokkel. Deze dans wordt meestal beoefend door mannen, of schoon ook vrouwen haar meesterlijk beheersen. Sinds onheuglijke tijden wordt er „flamenco" gedanst door de zigeuners ten zuiden van de Pyreneeën. De grootste volmaaktheid bereiken zij die geboren zijn in Albaicin, de zigeuner- wijk van Granada. Zij wonen daar in Door de lange keten van stations langs het vaar water worden de schei water worden de schepen naar ver in het binnenland gelegen havens geleid. Onder havenradar verstaat men een keten van vaste radarstations die langs zeemonden opgericht zijn. Door waarnemers in deze stations worden de loodsen op de schepen radiotelefonisch aanwij zingen verstrekt bij slecht zicht. rivier of kanaal f HAVEN j s Voor het binnenloodsen van een schip zoekt de loods contact met de waarne mer inhet eerste station. Deze neemt p zijn scherm het volgende waar: 1? let beeld van een bepaald gebied, met alle boeien en bakens. 2*. Zich in het ge bied bevindende schepen.3*.Lichtende richtlijnen die met afstandverdeling de te volgen koers aangeven. 4*. Met de hand beweegbare peillijn met een even eens verstelbaar afstand merk, waarmee j de afstand tot een bepaald punt nauw keurig wordt vastgesteld station 2 wen langs de wal. De regelmatig ronddraaiende antenne zendt per seconde 2000 impulsen uit met een golfleng te van 3cm De terugkaatsende echo's vormen op het beeldscherm een, als een wijzer om het middelpunt draaiende lijn van lichtende vlekjes op een zwarte achter grond. De waarnemer geeft nu de loods de nodige aanwijzingen en waar schuwt voor eventuele gevaren zoals baggermolens of verankerde schepen. Zodra het schip het ge bied van station 1 heeft doorkruist, geeft de waarnemer het telefonisch over aan de volgende post en 20 vervolgens tot de aan plaats is bereikt. aangewezen lig- I baggermolen De hchtvlekjes vormen het beeld en blijven enigszins nalichten tot ze bij de volgende rondwenteling opnieuw oplichten. Bij een bewe gend object (zoals een varend schip) vormen de opeenvolgende vlekjes een langzaam schuivend streepje waardoor de waarnemer I de beweging en snelheid kan zien. armelijke holwoningen, uitgegraven in een kleine heuvel even buiten de stad Vraagt men zo'n zigeuner hoe of waarom hij deze typische danskunst heeft geleerd, dan krijgt men daar geen antwoord op. Want het „flamen co" komt „van binnen uit", zij geven uiting aan een innerlijke drang. Madrid Twee nieuwe dansende sterren aan het firmament zijn Maria Albaicin en La Chunga. Beiden zijn van onvervals te zigeunerafkomst en hebben het veel eisende Madrileense publiek weten te veroveren. Het „Corral de la Moreria" is een elite feestzaal, waar men 'n se lect publiek kunst opdient. Daar val len opkomende sterren al of niet in de gratie van de Madrileense aristo cratie. Daar ook amuseerden zich beroemde persoonlijkheden als de hertog van Windsor. Sofia Loren, Prinses Soraya, Koning Hoessein van Jordanië, Prin ses Gracia van Monaco. Zij alleen dronken er weinig whisky en véél je- rez (sherry), in de ban van de expres sieve kunst van Lola Flores, El Guito en Gracita de Sacromonte. Daar, in „EI Corral de la Moreria" ook smeken verwende Prinsessen of Amerikaanse filmsterren de verwon derde zigeuners, of zij hun alsjeblieft lessen in „flamenco" willen geven! Zü beseffen kennelijk niet, dat de erfelijke artisticiteit en vooral de Spaanse gratie niet te koop is. Zelfs niet met dollars! Carmen Amaya in een suggestieve pose van een door haar gecreëerde flamengo-dans. Als de ruim vier jaar oude meerkat-aap Koko uit Utrecht niet omstreeks mei van het vorig jaar in een Haagse krant te koop was aangeboden, had hij er zich nu niet op kunnen beroemen de enige aap ter wereld te zijn die gevoed wordt door een apomaat De man, die Koko destijds naar aanleiding van deze advertentie kocht, is de thans 27-jarige Cor A. van Dijk uit de Hugo de Grootstraat 12 in Utrecht. Het is deze gediplomeerde machinezetter, die kunstschilder wil worden, die de uit vinder is van de apomaat; het voor leken zo ondoorgrondelijke apparaat dat Koko dagenlang achtereen kan voorzien van bananen, sinaasappels, pinda's, water en al wat een aap nog meer behoeft. tijd met water gevuld, ook al door ae apomaat. Het vrij forse apparaat met zijn wirwar van draden en draadjes heeft twee magazijnen. Aan elk van die magazijnen kunnen 16 transpor teurs worden geschoven, 32 dus in to taal. Als Cor van Dijk aan elke trans porteur zoveel voedsel zou bevestigen, dat Koko er precies voor één dag ge noeg aan had, zou hij de schakel- klok zo kunnen instellen, dat per dag één transporteur voedsel afwerpt. Dit betekent, dat Koko 32 dagen zou kun nen eten en drinken zonder dat zijn baas thuis is. Vorig .iaar augustus is Cor van Dijk aan zijn apomaat (hij heeft dit woord zelf gevonden) begon nen te werken. Pas onlangs kwam dit apparaat klaar. Cor v. Dijk is de enige, die met zijn apomaat kan werken. Een ander zou het wel kunnen leren, meent hij. Mijn apomaat kun je mis schien in iets gewijzigde vorm voor elk dier gebruiken, maar dit betekent niet dat het een massa-artikel zou kunnen worden, daarvoor is het te ingewik keld. Koko zit niet vaak in zijn hoge, smalle kooi. Meestal loopt hij los. Eten moet hij echter wel binnen het gaas werk, omdat zijn baas er nu eenmaal schik in heeft te zien hoe zijn impo nerende vinding werkt. De loslopende meerkat-aap heeft wel eens de neiging om op eigen houtje een banaan of een sinaasappel van de apomaat te pluk ken, maar ook daar heeft Cor van Dijk wat op gevonden. Hij heeft rond de transporteurs schrikdraad beves tigd, en als Koko nu een banaan van een transporteur wil grissen, raakt hij onherroepelijk de schrikdraad, en dat betekent even onherroepelijk een lich te schok, een schok, die echter net groot genoeg is om Koko ervan te weerhouden, de eerste uren die poging te herhalen. Eindeloos veel geduld en moeite heeft het Cor van Dijk gekost om zijn apomaat in elkaar te zetten. En dat het hem is gelukt, vindt hij terecht een reden om trots op te zijn. Dat schilderen en techniek een niet alle daagse combinatie vormen is Cor van Dijk zich bewust. Maar wat kan ik er aan doen, zegt hij, dat ik zowel van schilderen als van techniek iets weet. Hoe dan ook, Koko de aap krijgt in ieder geval genoeg te eten als zijn baas van huis is, en lang niet elke hond of kat kan dat zeggen, als de baas van huis is. Maar ja. ook lang niet iedereen is technisch zo goed bij. dat hij geheel naar eigen idee een apamaat, een hondomaat of katto- maat kan bouwen. Dit zijn Koko en zijn baas. de 27-jarige Utrechter Cor A. van Dijk. Koko is de enige aap ter wereld, die gevoed wordt door een apomaat een imponerende constructie van zijn baas. Cor van Dijk, die nog maar een jaar of drie in Utrecht woont, was in mei van het vorig jaar op bezoek bij zijn ouders in de Residentie. Daar las hij toen de advertentie waarin een aap je werd aangeboden. Hij ging eens kijken en kocht het toen 3-jarige lang- staartige dier prompt. Koko was altijd gewend in een kooi te zitten, vertel de Cor van Dijk, maar daar maakte ik al gauw een eind aan. Ik liet hem rustig los in de kamer en dat wende gelukkig al na korte tijd. Het kostte me heel wat meer moeite om hem zin delijk te krijgen. Cor van Dijk is machinezetter. maar werkt als zoda nig slechts drie dagen 111 de week. De andere dagen schildert of knutselt hij. Lang tussen vier muren opgesloten zitten, kan hij niet. Ik houd het ge woon niet uit, zegt hij. U begrijpt dus, gaat hij verder, dat ik af en toe wel eens een paar dagen van huis ben. Toen ik Koko net had, waar schuwde ik, als ik wegging, de buren en die gaven hem dan te eten. Op die manier kon ik tenminste zonder zorg weg. Maar omdat ik de buren niet steeds wilde blijven vragen om op Koko te passen, moest ik er wel iets op verzinnen. Ik heb u al verteld dat ik graag knutsel. Op een keer voorzag ik het etensbord van een motor, die het bordje heel langzaam deed draaien. Aan het bord hing ik zes haken, en aan elk van die haken hing ik voed sel voor de aap. Op gezette tijden, die ik zelf kon bepalen, lieten de haken een voor een het voedsel los, en kwam dan bij Koko in de kooi terecht. Dit apparaatje beviel me echter niet op den duur, dus verzon ik maar weer wat anders. Dat anders is nu de apomaat. Cor van Dijk, wiens vrijgezellenkamers vol hangen met schilderijen, (eigen werk) heeft ons het ingewikkelde ap paraat vol trots getoond. De apomaat loopt op elektriciteit, maar als de stroom mocht uitvallen, schakelt het apparaat zichzelf om op een accu Koko hoeft dus nooit bang te zijn, dat een storing in het elektriciteitsnet er de oorzaak van is, dat hij niet op tijd zijn natje en zijn droogje krijgt. Ook is in de apomaat een controlecircuit verwerkt, waardoor het apparaat zich binnen zekere grenzen kan controleren Koko's voedsel wordt bevestigd aan zelf gemaakte tronsporteurs, die haar fijn in elkaar passen, en achter el kaar aan een rail worden geschoven Een schakelbord bepaalt wanneer een van de transporteurs voedsel moet af werpen. De bananen en de sinaas appelen komen stuk voor stuk terecht in een bakje, waar Koko precies met zijn kleine handjes bij kan komen. Het tweede bakje wordt van tijd tot Ziehier de apomaat. Het voor leken ondoorgrondelijke apparaat, dat een eenvoudige meerkat-aap te Utrecht dagenlang kan voorzien van allerlei voedsel. Links onder de twee gaten, waardoor Koko zijn natje en zijn droogje kan pakken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 20