j ZE ZIJN WEER PRESENT! Pierre Salinger moet aan de wereld tonen wie president Kennedy is Regisseur Lamy en dirigent Prêtre brengen Berlioz9 Benvenuto Cellini B' De De naOigaticperiscoop ZATERDAG 3 JUNI WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 4 Franse bijdrage aan Holland Festival Miskende opera is begrijpelijk gemaakt; muziek veranderde niet Romantische spelregels loyaal gevolgd Zijn werk eist een ijzeren gestel en stalen zenuwen HOE WERKT IIET? vertikoal Directeur Marcel Lamy (midden) geeft zijn regie aanwijzingen (Van onze Parijse correspondent) Of ik direct dan maar even langs wilde komen. Monsieur le directeur", aldus zijn secretaresse, .stond wel juist op het punt in zijn buitenhuis wat rust te gaan zoeken, maar een kwartiertje lan ger of korter in Parijs doet er niet zoveel toe. En volgende week vertrok Marcel Lamy, directeur van de Parijse Opera-Comique, al naar Amsterdam voor de repetities van Berlioz' „Benvenuto Cellini", zodatnog geen half uur na het telefoon gesprek betreed ik via donkere trappen en gangen het directorial bureau, nadat de heer Lamy in de wachtkamer een heel rijtje sollici tanten of leden van zijn troep met amicale schouderklopjes, omhel zingen, coco's en chéries, zo voor 't oog, heeft verzoend met het voor uitzicht dat ze komende week nog maar 's terug moeten komen. Kiezen of delen Monsieur Marcel Lamy Is een rijpe vijftiger met een goedmoedig gezicht en een been in het gips, dat hij tien dagen geleden met een ongelukkige val gebroken had. Maar daar kon hij zolang niet bij blijven stil staan, en nog minder liggen. HU kon 'twerk zo al niet meer af. Je moet kiezen of delen. En hij had voor de aanstaande weken Holland geko zen waar hij nog nooit eerder was ge weest boven Buenos Aires waar de directeur van het beroemde Colon- theater hem niettemin had verzocht Carmen te komen regisseren. „Ik stel me veel voor van uw land", luidt een volgende verklaring. Peter Diamant en Evert Cornelis, de leiders van het Holland-Festival, zijn mensen die de zaken niet kinderachtig aanpakken. Ze zijn me in alles tegemoet geko men. Niet geknibbeld op repetitietüd. En ik mocht mijn voornaamste me dewerkers uit Parijs meenemen. Cho reograaf Etcheverry, Frangois Ganeau voor de kostuums en de decors en Georges Prêtre voor de muzikale di rectie. Ook Prêtre gaat nu voor 't eerst naar Holland. U kent hem natuur lijk. Ja, Poulenc die hem de leiding van zijn beide opera's toevertrouwde, heeft hem in de internationale mu ziekwereld gelanceerd. Hij is zeker een van de beste operadirigenten die we momenteel in FrankrUk bezitten". Om de heer Lamy die kennelijk lie ver over zijn „kameraden" dan over zichzelf spreekt de delicate operatie van het lichten van het eigen doop ceel te besparen, vraag ik of hij me niet zo'n handig lijstje kan geven met biografische bijzonderheden en data en saillante titels van roem en florie. Maar aan de redactie van zo'n do cument is hij tot dusver nooit toe ge komen. „Vraagt U me 't hemd maar gerust van het lijf". Het levensverhaal dat ik vervolgens de heer Lamy uit de eigen mond moet trekken, onthult dan dat de man aan wiens handen Frankrijks tweede nationale operatheater nu is toever trouwd van huisuit geen musicus is doch acteur. Aan het Parijse conservatorium haalde ik eerste prijzen voor tragedie en blijspel, maar mUn levensweg vol trok zich al gauw in de richting van het lyrische toneel. Nadat ik lange tijd in de provincie had gewerkt, re gisseerde en tournees organiseerde, kwam ik, via Nancy waar ik veer tien jaar directeur was van de Opera, in 1959 naar Parüs. MUn aanstelling hier maakte deel uit van het reorgani satieplan dat minister André Malraux voor het ParUse kunstleven had ont worpen. Maar ik heb mijn activiteit in het buitenland voor een deel toch kunnen voortzetten, en zo vlieg ik nog regelmatig voor gastvoorstellingen naar Tunis, Luxemburg, Italië, Portu gal of België". Nee. de keuze van „Benvenuto Cellini" werd niet door mU maar door Peter Diamant gedaan", vertelt hU verder als ik dat punt heb aangeraakt. Een gedurfde keuze? Om dat deze opera tot de gereputeerde wan-successen van het repertoire be hoort? Ik geef u toe dat Berlioz niet zo erg gelukkig is geweest, dat Een- venuto Cellini in 1838 in Parijs bij de première als een baksteen viel. In 1852 heeft Liszt, vurig bewonderaar en genereus vriend als hU van Ber lioz was, nog's een poging gewaagd in Weimar, en hij oogstte niet meer dan een vriendelijk succes d'estime. In 1912 is in het Theatre des Champs Elysees de derde en laatste maal ge tracht ter gelegenheid van een gala avond, Benvenuto Cellini als opera te verkopen. Dat die verschillende po gingen geen blijvend succes hebben geboekt, mag, lijkt me, geen reden zijn de oorzaak van die mislukkin gen niet ernstig na te speuren. De geniale partituur loont in elk geval die moeite. Voor mU schuit die oorzaak in het feit, dat men tot dus ver de romantiek van Berlioz te wei nig in de noten heeft gezocht, waaruit de visuele aspecten van het drama dienen te worden afgeleid" „En welke praktische richtlUnen ontleende u aan die overtuiging?" „Eerstens dat ik de romantische spelregels loyaal wil vol gen. Passie, bloed, duels, vulcanische gevoelsontladingen, je moet die niet uit de weg gaan, niet proberen te ci viliseren, te styliseren, te temmen. Ber lioz is nu eenmaal geen koude dien der. Maar binnen het raam van die stUl heeft 't me mogelijk geschenen het verband van het libretto over de zestiende-eeuwse Italiaanse schrijver, edelsmid en libertUn Benvenuto Cal- lini wat scherper en straffer te trek ken. In het tweede bedrijf heb ik zo de volgorde van aria's en duetten gewij zigd, waardoor 't verhaal veel begrij pelijker is geworden en op andere plaatsen laste ik als scène een duel met dodelijke afloop in waarvan in de tekst ook sprake is, zodat het pu bliek de handeling nu beter kan vol gen. Maar begrijp me goed: de muziek zélf heb ik nergens met één vinger aangeraakt. Geen noot verwijderd, toe gevoegd of verplaatst. Mijn interventie bepaalde zich uit sluitend tot het dramatische verloop, maar ik geloof dat ook dat daar nu juist de reden van Berlioz' falen als operacomponist te zoeken was. In ieder geval ben ik het Holland-Festival dankbaar voor deze kans de proef op de som van mUn inzichten te mogen leveren". En met die slotzin was 't kwartier tje dat me in beginsel voor het on derhoud was toegezegd, al lang tot een uurtje aangegroeid, zodat we maar af scheid hebben genomen. Frank Onnen O Of 't nu koud is of de war me zon schijnt: de ware watersportliefhebbers zijn alweer op de meren present! Die meren vormen het heer lijkst denkbare recreatie-oord voor vrije dagen en weekends! Ze zijn de laatste jaren welis waar voller en voller geworden, maar er is altijd nog genoeg plaats om met volle teugen van de „ruimte" te genieten. Nu de massa's overal als ha ringen in een ton rondkrioelen de Scheveningse Pier vormt daarvan een typisch voorbeeld zijn er maar weinig uitwyk- mogelijkheden meer. Op de meren vindt men ze ge lukkig nog, al blijft 't „uitkij ken" geboden. S Morgens hèèl vroeg begint de pret al met het optui gen van de boot. Dan is de bedrijvigheid in de jachthavens het grootst. Ieder een wil er als de kippen bij zijn om de zeilen te hijsen. De dag vliegt immers op het water als een zucht voorbij'. Vóór ge 't weet. is het ogenblik gekomen waarop het „terugkeren" gebla zen is. De zon wijst het uur aan en vóór die zon is onder gegaan, moet alles keurig opgeborgen zijn, zoals dat de rechtgeaarde zeiler betaamt. Daartussen liggen de uren, die U weer of geen weer de ontspannenheid en energie bezorgen, waarom het vóór U liggende werk vraagt. Bemand met zeilers en zeil sters, die weten dat er geen beter geneesmiddel is voor alles wat de mens bedrukken kan, dan een hele dag op het water onder een felle zon en in een straffe wind! Wie dat gezonde watersport leven kent is blij, dat steeds meer liefhebbers opdagen om ervan te genieten! Totdat er ook op de meren geen mens meer bij kan! Dan zal er ook daar geen aardigheid meer aan zijn en kunnen ze de boerdery „De Eenzaamheid" grootse naam uit een „stil" verleden en een der sieraden van de Kaag wel helemaal gaan afbreken. Want dan zal 't er nog minder „eenzaam" zijn, dan het nu al is! FANTASIO j ruinverbrand gaan de zei lers naar huis. Ze hebben zóveel krachten weggegeven, dat ze er doodmoe van zijn. Een gezonde moeheid! Wie zo'n hele dag met z'n bootje in touw is geweest 't vergt méér inspanning dan ge denkt! ként dat gevoel. Het is veeleisend dat bootje, het is wispelturig en het is breekbaar. Het heeft U de ganse dag niet los gelaten tot 't veilig in de loods lag. Het heeft de harde wind man moedig getrotseerd en het mag nu weer voor een week op z'n lauweren gaan rusten. Het heeft U vederlicht in pyl- snelle vaart over het water ge dragen en ge begrijpt niet dat 't aan de wallekant plotseling zó •log en zó zwaar kan zijn e Kaag, het Vennemeer, de Brasem en de Westeinder: het zal er ook deze zomer van bootjes wemelen. (Van onze Amerikaanse correspondent) Pierre Salinger, Kennedy's perschef, heeft de vuurproef nog niet doorstaan. Men moet nog afwachten hoe hij zich zal houden in een werkelijk ernstige crisis. Maar de eerste vier maanden van Kennedy's regime zijn toch be wogen genoeg geweest om het vermoeden te wettigen, dat Ame- rika's nieuwe president in Salin ger een assistent heeft, die taai is, niet gauw van zijn stuk wordt gebracht en in vele opzichten behulpzaam en nuttig is voor de pers. VOOR DE BEMANDE SAL ELUET. De periscoop bestaat uit drie gedeelten, j de hermetisch gesloten onderkop die in verbinding staat met dë buitenlucht en los daarvan de bovenkop en de beeldhouder I Ten dienste van de waarnemer in de bemande (Mercury) satelliet is in de wand van de capsule een periscoop geplaatst waarmee hij zijn hoog te kan bepalen en zijn plaats boven de aarde, tevens ziet hij de richting waarin de satelliet be weegt en de stand die hij in de ruimte inneemt. bovenkop objectief onderkop Het objectief is een groothoeklens waar mee een hoek van 180° waargenomen kan worden. Wanneer het beeld is ingesteld en de aarde als een schijf zichtbaar is, worden met de hoogteknop de meetdraden ver schoven tot ze het beeld van de aartle aan vier zijden raken. De hoogte is dan af te lezen van een cijferschaaltje. VOIJK drift.1- draad kruis driftschaal horizon knop voor driftinnen driftlijnen Een afwijking ten opzichte van de bewegingsrichting in de baan (drifthoek) wordt bepaald door het glas met de evenwijdigedrift- lijnen zolang te draaien tot het beeld zich in de richting van de lijnen verplaatst. Voor het aflezen van de hoogte is het nodig dat de periscoop nauwkeurig vertikaal op de aarde wordt gericht. De satelliet heeft dan een kleine helling. Het dnoadkruis in het mid den geeft de plaats op aarde aan waarboven de satelliet zich bevindt. Een afwijking van het horizontale vlak isaf te lezen aan de plaats van de horizon langs de middenlijn (in hori zontale stand iets naar beneden geschoven). ECH stroalbuis \V - pc-ribo:» :.p hoogte satelliet zuiver horizontaal 210 periscoop satdlietbaan drift hoek De waarnemer kan de stand van de satelliet corrigeren door wat samengeperst gas uit kleine, aan de buitenwand bevestigde strooi huizen te blazen. AARDOPPERVLAK X'l middelpunt wn J de aarde Toen Kennedy zyn medewerkers be gon te kiezen legde hy er de nadruk op, dat zij „tough" moesten zUn. Men zou kunnen zeggen, zij moesten taai zijn en niet half-zacht. Dat kan men van Salinger ongetwyfeld zeggen. Deze man van nog geen 36 jaar heeft een enorm vermoeiende en ver antwoordelijke baan. Maar hy groeit tegen de klippen op. Onlangs zat ik naast hem aan een kleine lunch en toen vertelde hiji me, dat zowel de pre sident als hijzelf heel wat ponden zwaarder geworden was tijdens de af mattende verkiezings-campagne. In zo'n tijd komen de hoofdrolspelers voortdurend slaap te kort en om het vol te houden moeten ze herhaaldelijk snel iets eten. Het gevolg is zowel Ken nedy als Salinger aan te zien. De drukte is voor hen beiden overi gens allerminst voorby. Wat is Salingers taak? Hijzelf ziet het aldus: aan Amerika en aan de we reld een beeld geven van wat de presi dent is. Salinger vat dat heel zake lijk op. Allereerst moet de wereld via pers. radio en televisie ingelicht wor den over de harde feiten uit het leven van de president. Wat hy doet, wie hy ontvangt, waar hy heengaat moet correct en snel wereldkundig worden gemaakt. Tweemaal per dag, 's ochtends om elf uur en 's middags om half vijf, laat Salinger een hele drom journalisten binnen in zijn kan toor. Hij staat dan achter zijn les senaar, vrijwel altijd in zijn over hemd en zeker altijd met een dik ke sigaar in zijn hand. Altyd heeft het Witte Huis wel me dedelingen te doen een wet is ge tekend, een boodschap aan het Con gres verzonden, nieuwe benoemingen gedaan, enz. Altyd zijn er ook wel vragen: Geeft de president deze week een persconferentie? Wat doet hy in het weekeind» Is het waar dat Ken nedy Ben Goerion zal ontmoeten? Maar diep gaat dat vraag-en-ant- woord-spel zelden of nooit. Salinger is weinig geneigd tot filosoferen of in terpreteren. Maar wie meer wil weten zal hij graag introduceren by Schle- singer, Rostow, MacGeorge Bundy en andere leden van Kennedy's staf in het Witte Huis. In dit opzicht verschilt Salinger van zijn voorganger Hagerty. Hagerty die organisatorisch zeker zo goed was als Salinger gaf by voorkeur zelf antwoord op alle vra gen. Hij liet journalisten zelden verder doordringen in het Witte Huis en hij achtte net kennelijk zijn taak om alles wat zijn president Eisenhower deed in een zo gunstig mogelyk licht te stel len. Salingers verleden wijst erop, dat ook hij getraind is om reclame te maken voor diegenen wier pers agent hij is. In 1952 was hij de publiciteits-verzorger voor Steven son in Californië en in 1954 deed hij hetzelfde toen Richard Graves daar gouverneur wilde worden. Maar Salinger legt in het Witte Huis veel accent op zijn organisa torische taak en die is niet gering. Van huis uit is Salinger journalist. Tot 1955 werkte hy aan de San Fran cisco Chronicle. In 1953 kreeg hij een journalistieke prys voor een serie ar- tiekelen over de plattelands-gevange nissen in Californië. Om daar goed over te kunnen schryven, had hy zich twee weken lang laten opsluiten. In 1956, toen hy voor het tydschrift Colliers een serie artikelen schreef over de vakverenigings-profiteur Ja mes Hoffa, kwam hy in contact met Robert Kennedy, toen jurist van de Senaatscommissie inzake kwalijke praktijken in de vakbeweging. PIERRE SALINGER de nauwelijks 36-jarige perschef van president Kennedy met onafscheidelijke sigaar. Een stevige man, die zich niet spoedig van zijn stuk laat brengen Onlangs is hij naar Parijs geweest om het bezoek van Kennedy daar voor te bereiden. Transport voor de pers mensen moet geregeld worden, accre ditatie moet worden verzorgd, hotels moeten worden besproken, enz. Het zal hem te pas zijn gekomen, dat hij vloeiend Frans spreekt; zyn moeder was namelijk Frangaise. Toen hy nog maar kort terug was uit Parijs moest hii opneiuw een der gelijke taak gaan vervullen: nu in Wenen, waar hy de ontmoeting met Chroesjtsjow moest voorbereiden. Al tijd in hoofdzaak wat de publiciteit betreft, maar daar zit heel wat aan vast. Later ging Salinger zelf voor die commissie werken als speurder. Zijn capaciteiten maakten op Ro bert Kennedy stellig indruk en dank zij die relatie zal Pierre Sa- linger in september 1959 wel be noemd zijn tot pers-agent van Se nator John F. Kennedy, die thans Amerika's nieuwe Democratische president is. De verkiezingscampag ne verliep zo goed, dat Kennedy Salinger heeft meegenomen naar het Witte Huis. En daar staat hij nu iedere dag de pers te woord, een stevig man, die zich niet spoe dig van zijn stuk laat brengen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 20