EN TUIN IN KAMER GÏÏS, BRYAN FORBES Film-bargoens SATERDAG 2 7 MEI WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 en thans filmregisseur VOORKOM BLADAFVAL auteur, acteur, producent 0na amalh'dmhoekje Rustig en vriendelijk vertelt regisseur Bryan Forbes welke gevoe lens hij door zijn jonge hoofdrolvertolkster Hayley Mills tot uitdruk king gebracht wil hebben. De baard? Die liet Bryan staan tijdens de opnamen. Om twee redenen: ,,'t Is warmer en ik kan een kwartier langer in bed blijven liggen". Twintig jaar lief en leed in de showbusiness. Als acteur, als auteur, als producent en nu als regisseur. En nog steeds vol laaiende geestdrift. Het leed kwam natuurlijk eerst. „Ik weet echt niet meer hoeveel keer ik alles behalve mijn schrijfmachine heb verkocht", zegt de thans 35- jarige Bryan Forbes. Maar die magere jaren liggen nu definitief achter hem. Hij is een zeer hoog, zo niet de best betaalde auteur in de Britse film wereld. Altijd verdiend? Hij vindt zelf van niet. Zijn openhartigheid is ontwapenend. „Maar wat wilt U dan? Dat ik zal zeggen: het aan bod is te hoog, dat kan ik niet accepteren. En dan een lagere honorering voorstellen?". Geen zinnig mens zal het van Bryan Forbes verlangen. Trouwens, Forbes' verdiensten voor de Britse filmindustrie zijn onweerleg baar. Hij hielp mee nieuw leven te blazen in iets, dat stervende leek. Hy was een van de leidende figuren in de stille revolutie, welke men de Engelse parallel zou kunnen noemen van de stroming, die in Frankrijk met „nou velle vague" wordt aangeduid. Deze frisse nieuwe wind wakkerde het bijna uitgedoofde Britse film- vuurtje weer aan tot een volwassen, vlam. Plotseling durfde de film zich bezig te houden met de problemen van onze tyd. Er kwamen onderhoudende films, die ondanks hun karakter een spiegel waren van het hedendaagse le ven en daardoor het pubiek tot na denken stemden. BEGIN Het begon met „The angry silence". Het verhaal van een industriële ar beider, die door zijn collega's wordt geboycot omdat hij zich niet met een staking kan verenigen. Een fascine rend onderwerp, dat tevoren echter door vele filmmakers als té gedurfd werd uitgekreten. Bryan Forbes en zijn vriend Richard Attenborough moesten er zelfs een eigen maatschap pij voor oprichten: Beaver Films Ltd. Wat daarna gebeurde is nu reeds filmgeschiedenis. De critici waren enthousiast. Het publiek ook en eiste meer. Weer was bewezen, dat ook een goe de film een kassucces kan zijn. Dat inspireerde andere filmers. Zij kozen hetzelfde pad met „Saturday night and Sunday morning", „No love for Johnny" en vele anderen. Dat was in het recente verleden. Maar wat nu? REGIE Bryan Forbes was een acteur „Maar niet lang genoeg om de meest begeerde rollen te krijgen", beweert hij zelf hij heeft filmscenario's geschre ven en films geproduceerd. De volgen de stap lag voor de hand: met het re gisseren van een film is hij een nieuwe fase van zijn veelzijdige carrière bin nen gestapt. Hij zit op de regiestoel bij de tweede produktie van Beaver Films Ltd „Whistle down the wind". Engelands beroemste filmfamilie die van ac teur John Mills heeft er een groot aandeel in. Het verhaal is ontleend aan een novelle van Mills echtgenote Mary Hayley Bell en de hoofdrol wordt vertolkt door Mills' reeds met een Gou den Beer bekroonde dochtertje Hayley. Heel in het kort gezegd, draait de historie om een ontsnapte misdadiger, die volkomen uitgeput wordt ontdekt door drie jonge kinderen. Deze drie jongeren, die ergens wonen op een ver afgelegen boerderij, geloven, dat hy Jezus Christus is, die op aarde is teruggekeerd. Een totaal verschillend gegeven dus dan in Beavers eerste produktie. maar volgens Forbes zeker even opwindend. „Ik denk, dat het heel veel mensen zal schokken", voegt hy er aan toe. „Bovendien zitten er genoeg humo ristische kanten aan dit voor alles goede verhaal. En daar draait het toch maar om. Ook byi het publiek. De na men van de sterren en vele andere dingen verzinken in het niet, zolang het verhaal maar goed is!" PROBLEMEN Zyn eerste film als regisseur. Welke problemen kwam hy daarby tegen. „Vreemd genoeg was ik helemaal niet angstig voor de zaken, waarvan ik te voren dacht, dat ze zouden benauwen. Ik heb er gewoon geen tyd voor gehad. Als Je door de zoeker kykt en zo'n tachtig technici wachten op jouw be slissing. dan zou dat op je zenuwen kunnen werken. Maar met een middel matig budget als my ter beschikking stond, kon ik my eenvoudig niet ver oorloven tyd te verkwisten. Ik moest doorgaan, een beslissing nemen en dan maar hopen op een gelukkig gesternte. Achteraf was het nog het moeilykste de talryke adviezen, die ik van iedereen kreeg, te sorteren. Om de goe de tussen de vele slechte te vinden". Natuurlyk had Forbes het grote voordeel, dat hy als acteur vaak de camera van de andere zyde had be keken. Hy kende de moeilykheden aan die kant. „Misschien heeft dit myn ge brek aan technische kennis kunnen compenseren". „Zelf acteur sta ik vanzelfsprekend sympathiek tegenover hun problemen. Vele regisseurs kennen die niet eens, HET MERK Mengmeststof voor kamerplanten 65°/o - 100 grs - 65 ets. Volop bloei en groei Advertenitle Houdt de bladeren gezond en glanzend te bezeten door de technische zyde van het filmmaken. Ik heb diverse acteurs gefcien het gebeurde my trouwens ook wel eens die al hun hoop op een goede vertolking in rook zagen opgaan door gebrek aan con tact met de regisseur". UITZONDERLIJK Zelfs hij, die niet smalfilmt, kent meestal wel de uitdrukking „close up", omdat deze term vaak voorkomt in nieuws over de „grote broer" van de amateur-film: de bioscoop-film. En ook in de t.v. wordt gesproken over deze bijzondere vorm van opnemen, zodat langzamerhand een ieder wel weet, dat met een close-up bedoeld wordt: een beeld van dichtbij. Zoals by meerdere technieken, wordt echter vaak een vakterm in een vreemde taal als eerste ontstaan niet vertaald. Bij smalfilmen treft men daarom ook via de taal van 35 mm-beroeps- film, tal van Engelse technische termen aan. Nu is het niet noodzakelyk, dat een „close-up" steeds van zeer naby ge maakt is. Wie over een sterke tele-lens beschikt d.i. een lens, die als een soort verrekyker werkt en de motieven dichter bij haalt weet dat hy, staande op meters afstand, een deel van het geheel zeer groot in het beeld kan krygen. Een close-up is dus eigen- lyk die opname, die een beeld als van vlakby bekeken weer geeft en daardoor ook allerlei details laat zien, welke in een opname op groter afstand niet zouden worden opgemerkt. In speel films zien we regelmatig de lens van de camera het gelaat van de hoofdrol speler als het ware aftasten om de verschillende emoties van vlakby en dus indringerder te laten zien. Komen we dus nu zoals beloofd terug op ons babbeltje van de vorige week, waarin we de eigen oude stad Leiden als dankbaar onderwerp za gen van een filmpje over: „De plaats waarin ik woon", dan zullen we van tal van close-ups stellig gebruik kun nen maken. Want gevelsteentjes, beeldhouwwerk, ornamenten en tal van andere architectonische details vormen een byzonder geëigend middel om het „recht-toe-recht-aan" filmen af te wisselen. Wanneer u weet, dat soms meer dan een vyfde deel van een speelfilm wordt gebruikt voor close- ups, dan kunt u nagaan welke belang- ryke betekenis gehecht wordt aan de opname-dichtbyi. Alleen moeten we weer oppassen voor overdryving en dus niet een reeks van detail-opnamen achter elkaar in beeld brengen. We Een valkuil voor vele minder erva ren regisseurs is ook de drang om ult- zonderlyke camera-instellingen te ge bruiken. „Artistiek" noemen ze dat. „Het is inderdaad een grote verleiding", geeft Bryan Forbes toe. „Het lykt zo aardig en soms kan het ook wel een effectief werken. Ik heb my ertoe moe ten dwingen om het niet te doen. Want volgens my behoort de camera de ge schiedenis zo onopvallend mogelijk te vertellen". Bryan Forbes werkte met beperkte middelen. Een probleem op zichzelf. „Het zal wel veel gemakkeiyker zyn een meesterwerk te creëren als men niet op geld behoeft te kijken. Daaren tegen zyn lang niet alle films, waar veel geld aan gespendeerd is, meester werken geworden. Maar als de finan ciën beperkt zyn, heb je met vele ex tra dingen rekening te houden". „Het kan b.v. gebeuren, dat je zeven opnamen hebt van een bepaalde scène. Geen van allen volmaakt. Misschien ging er net een auto langs, een vlieg tuig vloog over, de beweging van de acteur kon beter, hy sprak zyn tekst niet feilloos of welke andere kleinig heid dan ook. Voor het overige is alles in orde. Op dat moment staat de regis seur helemaal alleen. Er is geen tyd en geen geld om het opnieuw te doen. Hy moet een keus maken. Gebrek aan tijd en geld betekent, dat iedere opname vry snel een punt bereikt, dat er geen terugkeer meer mogeiyk is. Natuurlyk zou ik het heerlyk vinden de absolute volmaaktheid te kunnen nastreven, maar je hebt nu genoegen te nemen met iets, dat zo goed is als tyd en middelen het toelaten". „Whistle down the wind" is nu ge reed. Is Bryan Forbes tevreden? „On gelukkig genoeg, we kunnen de publie ke smaak nooit geheel peilen. Als ik dat kon zou ik snel binnen zyn. Daar om laten we maar afwachten en zien, hoe het publiek reageert. Ik zal mjjn oordeel voorlopig maar uitstellen tot de toeschouwers het hebben gegeven". Acteur-auteur-regisseur Bryan Forbes in zijn weelderig ingerichte woning met zijn vrouw, de actrice Nanette Newman en hun dochtertje Sarah Kate. dienen om by een reeds eerder ge bruikte vergelyking te biyven ons filmgerecht te garneren met deze sterk indringende beelden. Let wel: indrin gende, maar nooit: opdringerige! Behalve de close-up zyn er nog meer camera-instellingen en wanneer we de ry eens helemaal volledig noemen, zult u merken, dat er meer mogeiykhe- den zyn dan u misschien gedacht hebt. Het uiterste verschil in twee instellin gen vormen wel de close-up en het vergezicht. Alleen is de benaming in de filmtaal anders en spreken we van een „distant shot". Het woord „shot" is u stellig bekend uit de fotografie in verband met het bekende snapshot (momentopname). Behalve het distant shot, waarby het gehele terrein van handeling omvat wordt, kennen we in de filmtaal nog het „very long shot" en het „long shot In voorbeelden: Een overzicht van het pittoreske pleit met oude geveltjes vormt het distant shot, een rytje van deze geveltjes is het very long shot en één van de gevels in z'n geheel, even tueel geflankeerd door delen van de aangrenzende panden, noemen we een long shot. We noemen de opnamen van zo'n enkele compleet geveltje ook een „totaal". Nemen we het bovendeel met de trapjes van het huis of het bordes met de deur, dan spreken we van een „medium shot" of „half-totaal". Om het geheel nu te completeren vermel den we ook nog dat de „close-up" kan bestaan uit een „medium-close-up", „close-up" en „big close-up", waarby we respectievelyk het smeedyzeren hek, het bloemmotief in dat hek en één van de gestyleerde bloemen uit dat gedeelte als voorbeeld noemen. Misschien schrikt u wel van al die mogelykheden, maar als smalfilmer kunt u het beste voornamelyk van drie of vier van deze instellingen ge bruik maken. In vereenvoudigde vorm zouden we als belangrijk willen vermelden het totaal, het half-totaal, de close-ups en zo u de mogelijkheid daartoe hebt: de big-close-up. In een prettige afwisse ling, nu eens van een laag standpunt, dan weer van boven af, worden deze instellingen gebruikt. Denk er wel om, dat het helemaal niet belangryk Is, zo niet onmogelyk, om alles precies in de volgorde te filmen, waarin u later de film zult vertonen. Want een van de beste apparaten, die er by. het filmen bestaan is de sny- en plakpers. Omdat dit een hoofdstuk op zichzelf is, wyden we er hier niet ver over uit. Voldoende is te weten, dat u met een gerust hart be paalde, niet samenhangende delen vlak achter elkaar kunt filmen, als u maar weet, waar u later deze extra opgeno men stukjes in het filmverhaal kunt inlassen. Juist omdat een hoog stand punt niet altijd even gemakkelijk te bereiken is. moet u gebruik maken van de gelegenheid en eenmaal hoog-staan- de, verschillende shots in vogelperspec tief maken, die by het monteren van de film afgewisseld worden met de daarna in kikvors-perspectief (laag) opgenomen scènes. Ziet u wel, daar valt alweer zo'n filmtaal-woord: monteren. Mogen we over dat monteren: d.w.z. het uitelkaar halen en weer opnieuw en anders maar ook beter samenvoegen van de verschillende scènes de vol gende keer eens praten? Want jammer genoeg wordt het grootste deel van de opgenomen films nog steeds zo afge draaid als ze opgenomen zyn en dat is in honderdenéén gevallen van de honderd niet juist. Mesembrianthem um crlniflo- rum tegenwoordig worden ze ook al weer anders genoemd; de zaadhandel biedt ze echter nog onder deze naam aan behoort tot een van de mooiste zomerbloempjes. Middagbloe- men pleegt men ze ook te noe men; de mooie straalbloemen openen zich pas tegen de mid dag. Men zal voor hen een zeer zonnig plekje moeten zoeken; in de schaduw komen de bloem knopjes beslist niet open. Er komen allerlei mooie pas teltinten in voor. Als ze lange bloemstengels zouden hebben, zouden ze u zeker doen denken aan de ook zo fraaie Gerbera's. Deze mlddagbloemen kan men prima van zaad opkweken en men zou het zelfs nu nog kun nen doen. In een broeibakje of in potten binnenshuis kan men nu nog wel zaaien; ze laten zich heel gemakkei yk verplan ten en zodra ze hanteerbaar zyn, kan men ze dan ook wel in de volle grond van de tuin po ten. Het autopad is dikwijls een probleem wat de beplanting be treft. Men zaait meestal gras; dat staat ook wel aardig, doch als u eens iets fleurigs wilt heb ben zet het dan eens vol met deze middagbloemen. Ik kan er u hier helaas geen kleurfoto van laten zien, maar ik verzeker u. dat elke voorbyganger zal blij ven staan. Dat moet u dus echt eens doen. Het wordt wel een beetje laat om te zaaien, doch de bloemist zal noz wel jonge plantjes in voorraad hebben en die kunnen dan direct op de voor hen bestemde plaats ge poot worden. Ze zullen dus al heel vroeg kunnen bloeien; alle maal voordelen die u zich niet moet laten ontgaan. De plant jes moeten op een zeer zonnig plekje gepoot worden; ze krui pen over de grond heen en de auto kan ze dus geen kwaad doen. U moet er alleen op let ten: na de bloei vormen ze di rect dikke zaadvruchten en die moet men regelmatig verwijde ren. Als men die laat zitten, zullen ze de bloei binnen enkele weken staken en dat zou jam mer zyn. O. KROMDIJK. Middagbloemen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 18