7\0 Moeder FILMS DE BEVRIJDING HERDACHT IN PROFESSORENWIJK Ds. D. J. Vossers wees op liet grote goed der vrijheid Gero-cassefte BABYDERMK# The Diamond Five en liet trio Mis ja Mengelberg in Leiden „IRMA LA DOUCE" VERWEKTE GROOT ENTHOUSIASME Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 6 mei 1961 Tweede blad no. 30348 Rond de bevrijdingsboom in de Zeemanlaan 5 mei 1946 geplant heeft de Buurt- en Speeltuinvereniging „De Professorenwyk" gisteravond in eigen kring en in eigen omgeving de bevrijding voor de vijftiende maal herdacht. Kwam men direct na de bevrijding nog in „ongeorganiseerd verband" en spontaan in deie wijk bijeen, nu reeds vijftien jaar geeft het bestuur van deze vereniging leiding aan deze plechtigheid, welke niet meer is weg te denken uit het buurtleven in deze wijk. Met vele honderden buurtbewoners, woonden deze herdenking mede bij de ere-voorzitter van „De Professorenwijk" de heer D. van der Kwaak, de oud-voor zitter. de heer P. D. Beversluis, een de putatie van de Ver. van Ex-politieke ge vangenen uit de bezettingstijd, van de Leidse Bond van Speeltuinverenigingen, de speeltuinvereniging „Zuiderkwartier" en de buurtcommissie van de Burge- meesterswijk. Ds. D. J. Vossers, hervormd predikant te Leiden en wijkpredikant van „De Pro fessorenwijk", die ditmaal de herden kingsrede uitsprak, schonk in het kort aandacht aan de moeilijkheden van de bezetting en aan de strijd voor vrijheid en recht, in welke strijd r.-katholieken, protestanten en humanisten zij aan zij stonden. Een periode, waarin vanaf de eerste maand het recht met voeten werd getreden. Goede, rechtschapen stadgeno ten werden gedeporteerd, terwijl voor onze joodse ingezetenen een donkere nacht aanbrak. Nog sterk staat spreker voor de geest hoe het joodse weeshuis aan de Roodenburgerstraat, waarin circa 150 jonge kinderen werden verpleegd, op één nacht werd „leeggehaald". Eenzelfde lot onderging ook de voorganger van de Leidse Joodse Gemeente, rabbi Bloem - kooper, die met vrouw en vier kinderen nimmer in Leiden terugkeerde. Naast al deze ellende, welke wij ver derfelijk achten, aldus ds. Vossers, was het feit, dat wij niet meer vrij waren om God te dienen en onze naaste te helpen. Wat al offers zijn in deze jaren voor onze vrijheid gevallen! Een vrijheid, welke eerst na vijf bange jaren, in de vroege ochtend van zaterdag 5 mei 1945 een feit was. Aan wie hebben wij deze Herdenkingsdienst in Pieterskerk Gisteravond is in de Pieterskerk een herdenkingsdienst gehouden ter gelegen heid van de bevrijdingsdag. Voorgangers in deze dienst waren ds. J. Groot en ds. J. Th. Mackenzie, resp. herv. en remon strants predikant. Na gebed, schrift lezing en gezang begeleid door orgelspel van Adr. Blankenstein, waarbij ds. Groot voorging, hield ds. Mackenzie een predi king over psalm 138 vs 3 en 8: „Gij gaaft mij ruimte, kracht voel ik in mij. Laat het werk uwer handen niet varen!" Ds. Mackenzie memoreerde de gehou den dodenherdenking. Hij zei, dat men op zulk een dag weer inzag hoe kostbaar het leven toch wel is. „Wij moeten de feestdag der bevrijding dan ook niet verstaan als viering van de overwinning, maar als een belijdenis van dankbaar heid. „Wij moeten dankbaar zijn," aldus spreker, „dat wij de mogelijkheden, de ruimte, hebben gekregen om weer iets nieuws op te bouwen". Hu vroeg om bezinning op het grote geschenk, dat God ons bij de bevrijding terug gaf: het leven, of beter het vrije leven. In zijn predikatie haalde ds. Mac kenzie op toepasselijke wijze het gebed van een Engelse vlieger aan: „Ik weet. God, dat de vijand, die ik haat, U even eens lief is". Na een gebed, waarbij ds. Groot we derom voorging, werden twee coupletten van het Wilhelmus gezongen. Zoekt U een van f 40.of f 400. v d WATER, Haarlemmerstr. 207 heeft het. De Gero-specialist. Geveilde percelen Ten overstaan van notaris W. F. Kars tens te Leiden. Winkelhuis en erf Mors- straat 13 in bod: f. 17.000, koper: A. C. van der Poel te Voorschoten, q.q. voor: f. 17.000. KON. NED. GROFSMEDERIJ De Kon. Ned. Grofsmederij heeft ondershands aanbesteed het uitbreiden van de gieterij met een ovengebouw op een terrein aan de Waard. Er werd als volgt ingeschreven: NV IBB, Oegstgeest f 369.800; NV. v/h. Bik en Breedeveld. Leiden, f. 367.500; NV Werninks Beton en Aannemings Mij, Leiden, f. 366.000; Fa. v/h. L. Zitman-De Prie. Leiden, f. 363.438. De Rijksgebouwendienst heeft on dershands aanbesteed het verbouwen van het Rijksmuseum van Oudheden. Er werd als volgt ingeschreven Fa. Bik en Breedeveld, Leiden f. 22.900, Fa. v/h. Leo Zitman, Leiden, f. 22.780; Fa. Jac. van Riet, Leiden f. 21.962. BURGERLIJKE STAND VAN LEIDEN GEBOREN Wilbelmlna WiJnanda Maria Sylvia, dr. van A. P. A. Vermeulen en N. Glesbergen; Margaretha Cornelia Carolina, dr. van J. J van Fulpen en J. Lens; Astrld Feren- tina dr. van A. Heemskerk en A. de Hoog; Sonla Pleternella Anthonia. dr. van P. J. Klap en M. L. Drijgers; Johannes Willem, zn. van J. den Heljer en L. Nijenhuls; Wllhelmlna Jacoba Maria, dr. van J. J. Elstgeest en J. M. A. Disseldorp; Peter, zn. van C. v.d. Meij en J. de RuJJter; Ja_ cobus Marinus, zn. van J. J. Stouten en B Neder lof; Pleternella. dr. van P. J. v d. Zeeuw en B. v. d. Leek; Maatje, dr. van A. van Winkel en M. v. d. Boogaard; Wenda Gerarda Elisabeth Emmie, dr. van A c. A. Knljnenburg en E. G. Stouten. ONDERTROUWD R. O. Görtz en C. H. Graafland; C. H. A. Abspoel en C. de Regt; W. H. T. Vink en J. M. Zuidema; A. Kroesemeijer en R. Schouten; A. C. Mantel en L. de Leen; M. E. Beemer en I. E. Herst; J. O. M. Tacx en M. F. A. J. van Kampen; J. Kra nenburg en M. J. C. Habraken; J. Bekooy en M. G. Schipper; C. Korpershoek en M. l'Ecluse; P. Elshout en A. H. M. Len- slnk; H. Habraken en M. Lauwrler; A. C-reeve en J. W. Smit; L. W. Keekstra en M. F Koning; A. J. Verberg en C. W. M. van der Zeeuw; H. Stamhuis en C. J. van der Sijs; C. R van der Laan en C. Swa- nenburg; W. de Keizer en H. van Rhijn; J. W. Schuilenburg en M. S. A. W. van der Velden; J. van de Vathorst en A. M. Strijk; P. de Smit en H. Pauw; P. Veil- brief en J. M. H. Koemans; A. Slera en E. C. Boeff; P. Sekeris en C. B. Veerman. OVERLEDEN R. van den Berg, 68 jaar, man. JEUGDKERKDIENSTEN TWEE WEKEN IN MORIAEN De Jeugdkerkdiensten, welke regel matig in de Aula van het Gymnasium worden gehouden vinden zondag a.s. en 14 mei plaats in het jeugdgebouw „In de Moriaen" aan de Hooglandse Kerk- gracht. bevrijding te danken! Vanzelfsprekend aan onze bondgenoten, aan de dappere houding van onze verzetshelden, het in spirerend voorbeeld van onze toenmalige Koningin en de koppige Nederlandse volksaard. Hoewel dit erkennend, zeggen wij als christen: in de eerste plaats aan God. Het is aan Hem, dat wij onze vrij heid hebben te danken! Tenslotte schonk ds. Vossers nog aan dacht aan het grote goed der vrijheid en ons menszijn in deze tijd. De plechtigheid, welke werd afgewisseld met zang van het dameskoor „Cante- mus" o.l.v. mevr. Tilly Stenz-Leening en muziek van het Leids Politiemuziekge- zelschap, werd besloten met het zingen van twee coupletten van het Wilhelmus. De voorzitter van „De Professoren- wijk", de heer P. J. A. de Vrind, luidde deze herdenking, waarin ook plaats was ingeruimd voor het leggen van een krans bij de bevrijdingsboom, met een kort woord in. VROLIJK VOLKSDANSBAL Er zijn ln dit rumoerige rock 'n roll- tijdperk nog heel wat jongeren, die de volksdanskunst beoefenen. Dat bleek gisteravond in het St. Antonius Club huis, waar dank zij de bemoeienissen van de Leidse Jeugd Actie een volks- dansbal plaats vond. Er heerste een vrolijke stemming, van het begin tot het eind. Leden van de drie plaatselijke volksdansgroepen, Oud-Poelgeest, Nieuw- Holland en het Leidse Volkshuis, gaven op dit feest leiding en instructie aan hen die zich de eerste beginselen van het volksdansen eigen trachten te maken. De jeugd had plezier genoeg, maar het was toch wel jammer, dat het aantal meisjes veel groter was dan het aantal jongens. Er werden ook enkele demon straties gegeven, waarbij sommigen ech ter last hadden van de spekgladde vloer. Van de L.J.A. gaf de heer H. Zunder- man de gehele avond van zijn belang stelling blyk. Veel te vlug naar de zin van de meeste Jongens en meisjes was het dansfeest afgelopen. Advertentie Baby-huidje Jazzconcert in Stadsgehoorzaal De Stadsgehoorzaal was goed gevuld voor het jazzconcert, dat K. en O. en Leidse Jeugd Actie samen hadden voorbereid. Hierover een impressie tegeven achten wij netelig! Jazzkritiek is specialisme. Hij, wiens bezigheid (om het ambtshalve zo te noemen) symfonische kritiek behelst, heeft hier maar een betrekkelijk recht van spreken. Het is zo, dat jazz de een aanzuigt, de ander afstoot en dat in het laatste geval de verleiding tot ee n muzikale preek op de loer ligt. Maar de jazzliefhebber Irriteert niets meer dan een vergelijking met de symfonische muziek. HU verweert' zich steeds met het begrip „anders"'. De Franse zangeres Patachou is gisteren in ons land aangekomen voor een optreden vanavond voor de televisie. Patachou in gezelschap van Teddy en Henk Scholten tij dens een repetitie in Treslong in Hillegom. Langdurige waarneming kan leiden tot beschrijving van wat er technisch, compositorisch, improvisatorisch, of rit misch, harmonisch en melodisch gaande is in de jazzmuziek. Dat verklaart ech ter niets. Tegenover de symfonische mu ziek staat de jazzmusicus praktisch in different en daarom liberaal en ver draagzaam. Maar de symfonisch inge stelde valt het veel moeilijker het om gekeerde te doen: jazz kan hem pijni gen. Hij kan wel respecteren, dat bij de serie use re jazzmusicus gevoel voor speelstijl meespreekt en tuoht aan re gels van een ongeschreven code en hij wil ook begrijpen, dat vasthouden aan negroïde bestanddelen de jazz een soort adel verleent. Desniettemin blijft het voor ons een open vraag, of aanvaarding van vorm elementen met vervluchtiging van de in oorsprong daarbij behorende geest toch uiteindelijk, ondanks alle goede wil, niet verzanden moet in nihilisme. Bij de Amerikaanse negers van destijds was die geest bijbelse verlossing, ver langen naar een hemel (waarin geen slavernij meer zijn zal) De New Orleans-stijl verbond de ne gers. Maar uit de muziek, die er zich uit ontwikkelde, vlood de gemeenschaps- •st. Een collectiviteit kwam ervoor in de plaats, een collectief individualisme. Dit individualisme kweekte zucht naar gewilde oorspronkelijkheid, waarmee de factor improvisatie samenhangt: een zucht, in progressiviteit iedereen te overtroeven in originaliteit. De symfo- nicus weet echter, dat muziek altijd haar zwaartepunt in enig verleden heeft, in enige traditie. Dit wil de hui dige jazz niet meer. Deze moet zich dan ook wel gronden op primitivisme's en de ritme-sector verwezenlijkt dat Is het dit. dat de jeugd zo lokt. het ritmisch flegma dat bijwijlen tot obse derende extase's oplaait? Of het oer- prachtige, de machtig toesprekende vir tuositeit van een trompet of van de sensueler tenorsax? Hoe ook. de jeugd van de L.J.A. reageerde uiterst gecivili seerd. En gecllvileerd waren ook de Vernietiging van Frans doodvonnis voor Nederlander Een Frans militair tribunaal in Mar seille heeft gisteren een doodvonnis ver nietigd, dat 15 jaar geleden bij verstek was uitgesproken tegen de Hagenaar Carel Piek. De veroordeelde, die nu 60 is, werd vo rig jaar in Larochelle gearresteerd. Hij was beschuldigd van collaboratie met de Duitsers. Na een poging tot zelfmoord echter werd hfj voorlopig in vrijheid gesteld. De verdediger van de veroordeelde zei gisteren, dat het niet waar was. dat Piek voor de Duitsers uit Nederland was gekomen om de Gestapo te helpen bij de arrestatie Van joden. Hij verklaarde, dat hy naar Frankrijk was gekomen als lid van een economische commissie, die hulp moest organiseren voor Neder landse vluchtelingen. Hij vroeg het tri bunaal om vernietiging van het vonnis. Dit verzoek werd ingewilligd. prestaties op het toneel. Deze brachten geen zinloos lawaai, geen aanstellerij van het slagwerk, geen hysterisch krij sen van de blazers. Niets had het op gelegde van een quasi generatieconflict. Wij hadden eerder verwacht, dat déze muziek déze jeugd spontaner zou ma ken. méér uitlaatklep voor spanningen zou zijn. Het sierde beide partijen aan weerszijden van de podiumlijn. dat zij in rustige stemming harmonieerden. En over déze jeugd gingen we dan ook al lerminst met pessimistische gedaohten huiswaarts. De uitvoerenden waren het Trio Mis ja Mengelberg en het kwintet The Dia mond Five. Hun aller techniek was voortreffelijk en hun klankvorming gaaf. De interessantste is Misja ge weest, die via zijn klavier in raadselen sprak, filosofisch of schijn-filosofisch. Virtuoos vertoon scheen hem van geen belang, hij concentreerde zich op een keten van kortgeformuleerde expres sies en hij leek ons ln deze ondiepzin nige omgeving een verkapte peinzende romanticus. Michiel de Ruvter heeft de uitvoer ders aan het publiek voorgesteld en de programmanummers (meestal achter af) aangeduid. V. de enige R R echte I Sedert 1912 VAN DEZE WEEK Glansrol van Lia Dorana De muzikale komedie „Irma la Douce" van Alexandre Breffort en Marguerite Monnot, gisteravond door het Rotterdams Toneel voor K. en O. gebracht, heeft ook het Leidse publiek stormenderhand veroverd. En terecht! De auteurs, die met deze komedie blijk hebben gegeven het hedendaagse publiek dóór en dóór te kennen, strooien met kwistige hand een onuitputtelijke stroom romantiek uit over een milieu, dat nor maliter wel het minst daarvoor in aan merking komt: de onderwereld van Pa rijs met zijn apachen en pooiers, waar tussen Irma la Douce, de succesvolle „tippelaarster", die door haar ongekun stelde openhartigheid door haar omge ving algemeen gewaardeerd wordt, zich volkomen thuis voelt. Bij Nestor groeit deze waardering tot hartstochtelijke bewondering, die bij Ir ma in vruchtbare aarde valt. doch in verband met haar beroep nogal wat moeilijkheden in het vooruitzicht stelt. Maarde ware liefde weet alle hin dernissen te overwinnen. Nestor, ge transformeerd tot Oscar als haar enige „klant", leidt zodoende een dubbel le ven met dubbele verplichtingen, totdat hy, door jaloezie gedreven, zijn tweede ik doet verdwijnen Beschuldigd van moord wordt hij in een proces zonder vorm tot levenslange dwangarbeid veroordeeld en naar de Franse strafkolonie geëxporteerd. Hij ontsnapt uit het bagno en trouwt tenslotte met „la Douce" tot grote vreug de van de vriendenschaar. Onder de te dezer zake zéér bekwame regie van Georges Vitaly heeft het Rot terdams Toneel van deze spectaculaire komedie een over de gehele linie uit stekende en vlotte opvoering gegeven. „Irma la Douce" had voor Lia Dorana geschreven kunnen zijn; nimmer zagen wy haar talent zj uitgesproken tot zijn recht komen. Pittig en charmant bracht zij de vaak geestig, emotioneel de me lancholische chansons. Op hetzelfde ni veau werd zij voortreffelijk terzijde ge staan door Steye van Brandenberg in de dubbelrol Nestor/Oscar, die het met weinig middelen bestond aanvaardbaar te maken, dat zelfs Irma z'n dubbel-spel niet doorzag. Ook hij bleek over behoor lijke stemmiddelen te beschikken en plaatste zijn chansons goed. Van de, kleinere rollen, die alle met enthousiasme werden vertolkt, willen wij Bob, gespeeld door Peter Aryans, Willem Grelinger als de president van de recht bank, John Lanting als de advocaat en Willy Ruys als de procureur niet on vermeld laten. De vlotte vertaling van het proza was van Ramco Campert, van de chansons van Hans Andrews. Het handige draai toneel en kustuums werden ontworpen door Nicolaas Wijnberg. Het goed klinkende orkestje stond on der leiding van Henk van Dijk. De in het programma uitgesproken verwachting dat het publiek „uit laai end enthousiasme" de schouwburg zou afbreken werd niet bewaarheid. Maar dat lag niet aan het publiek. Dat heeft daartoe vijf minuten lang ernstige po gingen aangewend, zonder zichtbaar re sultaat. Lia Dorana had namens het bestuur van K. en O. een sierlijk bloemstuk in ontvangst te nemen, een huldebetuiging, die wtf gaarne onderschrijven. B. H. even Kerkelijk L NED. HERV. KERK Beroepen te Bakkum (toez.) J. Koele te NIJkerk. Bedankt voor Wllnls (toez.) A. Lam te Andel (N.-Br.)voor Krimpen a. d. Lek J. van Drenth te Ooltgensplaat. GEREF. KERKEN Beroepen te Laren (N.-H.) Ph. Stoffels te Rilland-Bath. Bedankt voor Klundert- Moerdijk Th. W. A. Rijper te Vianen. „De onverzoenlijken" Menselijke sterkte en zwakte in hard, bijna wreed bestaan Trianon De Oscar, Hollywoods meest begeerde kleinood, viel dit jaar ten deel aan de thans 47-jarige ac teur Burt Lancaster. Nu is de toe kenning van deze onderscheiding geen fijn afgestemde graadmeter voor artistieke prestaties, zovele andere belangen spelen achter de schermen een belangrijke rol mee. Meer het feit blijft onweerlegbaar, dat Burt Lancaster zich vele jaren met een dertigtal films in het bewo gen filmwereldje op het eerste plan heeft weten te handhaven. Voorna melijk in westerns. Dit western-etiket moet men ook plak ken op de rolprent die deze week in het theater aan de Breestraat vertoond wordt. „De onverzoenlijken", waarin Lancaster een hoofdrol vertolkt. Het verhaal speelt zich af in het Texas van de jaren zeventig en de meedogenloze strijd tussen blanken en roodhuiden is de leest, waarop het geschoeid is. Maar gelukkig heeft regisseur John Huston zich met behulp van de stoere Burt Lan caster en de frêle Audrey Hepburn zich boven het niveau van de gemiddelde cowboyfilm kunnen verheffen. Hij te kent met zuiver filmische middelen de strijd van enkele mannen en vrouwen tegen de harde natuur, de wrede elemen ten en hun bijna even wrede vooroor delen. Vooral hun haat tegen een ieder, die een andere huidskleur heeft, bepaalt veelal hun houding. Zij willen en kun nen niet schipperen. Blank is blank en wat niet blank is, telt niet mee. Dat dit in sommige gevallen toch tot pijnlijke gewetensconflicten kan leiden heeft John Huston willen laten zien. Deze menselijke problematiek heeft hij op verantwoorde wijze geplaatst in het décor van een on vervalste western. Maar de mannen, die hij op het doek zet, zijn niet mooier dan zij in dat harde, ruwe leven konden zijn. En de plaats, die hij de vrouwen geeft, is niet belangrijker, dan in dat nog onge cultiveerde bestaan mogelijk was. Hoe wel men de authenticiteit van deze film- schets moeilijk kan beoordelen, lijkt het schilderij, dat Huston ophangt, eerlijk, menselijk en zonder stotende overdrij ving. Hij vertelt zijn geschiedenis van mensen in een genadeloos hard bestaan dat draaglijk wordt gemaakt door kleine vreugden en de aantrekkingskracht van het wilde avontuur, in sobere en daar door juist doordringende bewoordingen. Dat hij het daarbij tegen het slot tot een groot spektakel tussen blanken en India nen laat komen zullen we maar voor lief nemen, evenals de traagheid van zijn verteltrant. In de onmetelijkheid van de vlakte van Texas kende men in die da gen ook nog geen haast. Handel in minderjarigen Geprolongeerd LUXOR De Franse regisseur Wal- tei Kapps beweert tweemaal, dat zijn film een waarschuwing wil zijn tegen de praktijken van laaghartige indivi duen, die er verantwoordelijk voor zijn, dat er jaarlijks alleen uit Frankrijk reeds 20.000 meisjes verdwijnen. Zoals wij vorige week reeds schreven, heeft Kapps zich echter niet bepaald tot een sobere en daardoor indringende waar schuwing, maar heeft hij in verschillen de gedeelten de sensatie omwille van de sensatie gezocht, hetgeen ernstige twij fel doet rijzen aan zijn bedoelingen. Voor het overige is het een handig ge maakte avonturenfilm met een docu mentaire inslag en soms wat laag tem po. Maar dat alles cijfert de trieste realiteit, die achter het te commercieel gebruikte gegeven schuil gaat, niet weg. De slag bij de koraalzee H eldenromantiek REX „De slag in de Koraalzee" is een oorlogsfilm met een flinke dosis heldenromantiek welke de Amerikaanse regisseurs voor dit genre kennelijk nog onontbeerlijk achten. Van de slag in de Koraalzee zelf een inderdaad zeer belangrijke zeeslag in 1942 die noodlot tig was voor de opmars van de Japanse marine in de richting van Australië krijgen we alleen aan het slot wat (ver warde, vermoedelijk documentaire) op namen te zien. Zij dienen slechts als rechtvaardiging voor het lange verhaal dat er aan voorafgaat, het relaas van de bemanning van een Amerikaanse on derzeeër die naar de Stille Oceaan wordt gezonden om de sterkte en posities van Officiële publikaties STREMMING LANDVERIvEER TURFMARKTSBRUG. Burgemeester en Wethouders van Lei den brengen ter openbare kennis, dat de Turfmarktsbrug met ingang van 8 mei 1961 voor de duur der herstelwerkzaam heden zal zijn afgesloten voor het verkeer met alle voertuigen, rij- en trekdieren en vee. alsmede voor voetgangers, ln beide richtingen. De door het verkeer te volgen routes zullen ter plaatse worden aangegeven. Grote uitbreiding van kerkbouw IN BAPTISTENGEMEENTEN Tijdens de algemene vergadering van de unie van Baptistengemeenten in Ne derland, die in Hoogezand werd gehou den. is door de „Unie-bouw-stichting" meegedeeld, dat de afgelopen vijftien jaar in Nederland een groot aantal ker ken werd gebouwd, hetgeen een investe ring van twee miljoen gulden heeft ge kost. Voor de komende jaren verwachtte de commissie een grote uitbreiding van de kerkbouw. In verband hiermede werd besloten het jaar 1962 tot „Kerkbouw- jaar" te maken, waarin een actie tot fondsvorming gevoerd zal worden. Bij de bestuursverkiezing werd ds. H. van der Werf te Emmen tot voorzitter gekozen, vice-voorzitter werd ds. J. Broertjes te Utrecht en assessor de heer W. Modderman te Sneek. de Japanse vloot daar te verkennen. Als de Amerikanen de nodige gegevens heb ben verzameld, worden zij echter ge vangen genomen en geinterneerd in een ondervragingskamp op een klein eiland. Met de hulp van een charmante vrou welijke tolk wagen zij een sensationele ontsnappingspoging, waarbij de meeste gevangenen en Japanners het leven la ten. Maar eind goed al goed: de duik bootkapitein bezorgt de Amerikaanse marine de nodige gegevens, zodat de slag kan beginnen. „Marina" Nogal vervelend LIDO Het verhaaltje, dat aan „Marina" ten grondslag ligt is niet al leen nogal verward en onwaarschijnlijk, het is bovendien vervelend en kinder lijk. Maar daar gaat het dan ook naar alle waarschijnlijkheid niet om. Rocco Granata, de tieners Jan en Kjeld, Rex Gildo, Georgia Moll en Rudolf Platte zorgen voor vele melodietjes, die hun fans prettig in het gehoor zullen liggen, maar de oningewijden nogal zoetelijk zullen aandoen. Even zoetelijk trouwens als de Duitse fondantromantiek, die bij dit soort films onontbeerlijk pleegt te heten. Een romantiek, die overigens ge rust achterwege had kunnen blijven, want men hoeft niet eens erg snugger te zijn om na enkele meters celluloid al tot de ontdekking te komen wie el kaar „zullen krijgen", opdat het „ge lukkige eind" alle eer wordt aangedaan. Wie echter niet sceptisch is en niet al te hoge eisen aan de vocale kwali teiten van de „acteurs" stelt, komtvolop aan zijn trekken. Welke die trekken ook mogen zyn. Voorts wordt een karikaturaal filmpje vertoond van mensen op een vrije dag. Een voorfilm, die in tegenstelling tot de hoofdfilm alleszins het aankijken waard is. Leve de vrijheid Frisgebleven satire op moderne maatschappij STUDIO De film „A nous la li- berté" van de Franse regisseur René Clair is al meer dan een kwart eeuw oud, maar nog altyd het aankijken meer dan waard. Als satire op tal van aspecten van het moderne leven is dit werk nog springlevend en het valt o.m. sterk op, dat Clairs vrolijke spot met het systeem van de lopende band al van vijf jaar eerder (1931) dateert dan een dergelijk gegeven in Chaplins „Mo dern Times". Honend plaatst Clair het leven van Eni- le en Louis ln de gevangenis naast dat van de arbeidsslaven in de grammo foon (platen) fabriek van laatstgenoem de, die op zeker ogenblik kon ontsnap pen en in korte tijd tot grote welstand is gekomen. Emile is bij de ontvluch tingspoging gegrepen en moet zijn straf uitzitten. Als hij in de maatschappij is teruggekeerd, vindt hij werk in het enorme bedrijf van zijn vroegere ge vangenisvriend, die hem met veel geld tot zwijgen wil bewegen. Maar zo is Emile niet. Deze romanticus geeft niet om het aardse slijk, maar is gelukkig met liefde en vrijheid. Des te meer kwelt hem de gelijkenis tussen het le ven in de gevangenis en de lopende- bandroutine in de fabriek. Er ontstaan verwikkelingen, die Louis er tenslotte toe nopen zyn fortuin in de steek te laten. Als twee jolige knapen dansen zij aan het eind van de film het vrije bestaan van landlopers tegemoet. Zoals gezegd is Clairs kritiek nog al tijd te verteren, vooral omdat ze een luchtig Frans accent heeft en dus niet tot moralisme vervalt. Een uitzondering maakt een passage ergens middenin, waar de regisseur zich tot gooi- en smijtwerk heeft laten verleiden. Men lette voorts op het geluid: „A nous la liberté" was een van Clairs eerste ge luidsfilms en hij experimenteert er met dat voor die tyd nieuwe medium vro lijk op los. Samenvattend kan men zeggen: een werk dat niet alleen uit filmhistorisch oogpunt zeer boeiend is, maar ook een film, die door zyn lichte toets nog alle waardering verdient. De koe en de gevangene Kostelijke reprise CASINO Een kostelijke film van Fernandel is na korte tijd in Leiden te ruggekeerd. Volgens het verhaal zyn in de tweede wereldoorlog op een Duitse boerderij vier Franse krijgsgevangenen tewerk gesteld. Een van hen is de ge vangenschap moe en wil naar zijn vrouw in Frankrijk terug. Hij vat het plan op om met een koe samen een ontsnappingspoging te wagen. Hy zal zijn pak met KG (Kriegs Gefangene) op de rug aanhouden en de koe moet onderweg by eventuele controle de in druk wekken dat hij juist een koe naar het weiland aan het brengen is. De boerin is hem zeer ter wille en schenkt hem een koe en een emmer voor de melk. Hy gaat op weg en weet via een reeks dikwijls vermakelijke situaties Stuttgart te bereiken. Daar aangekomen neemt hy node afscheid van het koe beest, dat hem voor zoveel gevaren heeft behoed, en weet zich in een goederen trein met bestemming Frankrijk te ver bergen. Hij slaagt erin zyn vaderland te bereiken. Aldaar aangekomen vraagt men hem echter naar zijn papieren. Deze kan hij natuurlyk niet overleg gen en de krijgsgevangene kiest het ha- zepad. Hij verschuilt zich in de eerste de beste trein, die hij ziet staan. Jam mer genoeg voert deze hem regelrecht naar Stuttgart terug. Ondanks al zijn moeite is zijn tocht dus niet geslaagd en moet hij in Duitsland de bevrijding afwachten. Fernandel. die de hoofdrol in deze film, de krijgsgevangene dus, vertolkt doet dit op een rake en volle dig aannemelijke wijze. Van het ac teertalent van zijn tegenspeelster, de koe Marguérite, valt weinig te zeggen, zij is een koe en „speelt" dan ook als zodanig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 3