DINO DE LAURENTIIS produceert groots schouwspel om bijbelse figuur: .Barabbas' Sansevieria; Dirk Bogarde haat zijn filmroem ZA TERDAG 29 APRIL WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 mooie kamerplant Cecil B. DeMille maakt school i Sansevieria's kent men ook wel als vrouwentongen: sierlijke ka- merplanten, die vooral in het moderne interieur goed tot hun recht komen. Vooral de soort l met geelgroene bladeren; dus i met groene bladeren en gele k rand vallen bijzonder op. Toch blijven er klachten binnenkomen over de sansevieria: de plant rot op de grond af. Dat kan men toch echt wel voorkomen. Als ze op de grond afrotten, houdt men ze vooral in de winter veel te vochtig: de sansevieria is een succulent: dus een soort vetplant en die hebben uiteraard niet veel water nodig. Als ze in de winter eenmaal in de twee weken een weinig water krijgen, kan men dat als voldoende beschouwen. In de zomer daarentegen houdt men de planten over het alge meen te droog; dan groeien ze vrij snel en dan kunnen ze ooit vrij veel water hebben. Dan kan men ze dus om de dag wel een beetje water geven. Sansevieria's kan men prima voortkweken door middel van stekken. Als men dat leuk vindt, zal men volwassen bladeren in stukken van tien centimeter lengte moe ten snijden en dan kan men elk deel in een potje met zanderige grond zetten. Op den duur vormt dat afgesneden blad wel wortels en als het dat eenmaal gedaan heeft volgen al spoedig de nieu we of jonge bladeren. Doch dan komt ook de teleurstelling; die nieuwe bladeren hebben géén gele rand en die zal ook nooit terug komen. Het worden dus planten met groene bladeren. Er is wel een manier om die gele bladrand te behouden, doch dan moet men niet voortkweken door middel van stekken, doch door scheuren en dat gaat ook prima. Volwassen planten neemt men uit de pot en splitst ze in enkele delen. Op elk deel moeten blade ren en wortels zitten. Als men die afzonderlijk oppot, zal men dezelfde fraai gerande bladeren terug krijgen. In de winter ver ongelukken vele sansevieria's doordat ze het veel te koud hebben; ze moeten zeker in een v normaal verwarmde kamer staan. Sansevieria's verlangen ook een i zeer voedzame grondsoort; er zal dus bloemistengrond gebruikt a moeten worden en dan dient i men nog wat metselzand door die grond te mengen. O. KROMDIJK. de voorgrond plaatsen. Een vrome wens, die niet nieuw is. Uit aankondigingen bleek, dat elke regisseur van zo'n Goliath-rolprent steeds bezeten was van de wens vooral de mens en zijn gevoelens te laten pre valeren. Het bleef meestal ook een wens. En ook nu is het gevaar niet denkbeeldig, dat het nietige mensje verloren zal gaan in dat tumulteuze tijdperk van wrede arena ver maken, massale terecht stellingen, de brand van Rome en nog meer. Volgens de beloften zullen die ook breed uitgesmeerd op het bijna nog te smalle brede doek komen. Fleischer heeft geen arenadecor op gebouwd. Hü heeft zün filmploeg in wagens gehesen en is naar de oude Italiaanse stad Verona gereden, waar de rustieke adembenemende arena nog nagenoeg geheel in tact is. In dat eeu wenoude bouwwerk streek de rumoeri ge filmgroep neer. Daar legden de ca mera's de voor onze ogen on verwezen- lijke schouwspelen vast, waarmede de oude Romeinen zich vermaakten, toen ze al blasé waren van de gewone wa genrennen of gladiatorenduels. 4 ver schillende voorstellingen waren soms Vittorio Gassman in actie tijdens de opnamen in de arena van Ve rona voor de film „Barabbas" Helaas, artistiek heeft deze rage nog niet zo veel verrassends opgeleverd. De oogst mag dan royaal zijn, de kwaliteit was niet overweldigend. In Amerika is bijvoorbeeld Ben Hur bijna onder de Oscars bedolven. Hoeveel deze film er precies heeft gekregen, wij weten het niet meer, maar het was in ieder geval een overstelpend recordaantal. Op het eerste ge zicht lijkt het een betrouwbaar kwaliteitswaarmerk. Maar de Amerikaanse kunstbe grippen zij de onze nog niet. Dat mochten we opnieuw ervaren, toen William Wylers reuzenfilm de Oce aan overkwam. De critici in onze contreien waren niet zo gemakke lijk in extase te brengen. Oh ja, het wemelde in de be schouwingen va7i woorden als: groots, spectaculair, imponerend, ovenveldigend, enerverend, span nend en dergelijke superlatieven. En men sprak graag van de prach tige montage de fraaie kleuren, de knappe massaregie en wat niet al meer. Maar het woordje ,Jcunst" kwam in onze streken nagenoeg nergens uit een kritische pen. Dat betrof dus Ben Hur. Maar zo is het met bijna al die massaal op gezette filmshows. Soms is het kitsch. Niet altijd is zó slecht, maar een kunstwerk is het nooit! In de groots heid, in die massa verdrinken de ar tistieke talenten van de regisseurs. Nu kunnen wij ons niet voorstellen, dat de filmbonzen in Hollywood er grijze ha ren van zullen krijgen, wanneer de De Mexicaanse actrice Katy Ju- rado en Ernest Borgnine tijdens de „Barabbas"-opnamen in de arena van Verona. gelijktijdig aan de gang in één arena. Absurd, wreed, onmenselijk. In het midden vertoonden olifanten hun kun sten. Daaromheen vochten vrouwen, of met wilde dieren of met dwergen. En tegelijkertijd vochten twee groepen gla diatoren op leven en dood op leuning- loze bruggen boven een kuil vol hon gerige leeuwen Een grootse recapitulatie van het verleden dus. Maar tussen al die her schapen historie zal toch een brokje documentaire van onze tijd schuil gaan. Na de kruisiging van Christus zal men een zonsverduistering zien, geheel in de zin van de bijbelse woor den „en duisternis viel over ae aarde". Deze zonsverduistering is ditmaal nu eens niet een door kunstgrepen gesug gereerd verschijnsel. Het is een ver filming van de werkelijke zonsverduis tering. die dit voorjaar plaats had. De eigenlijke verfilming van „Ba rabbas" was toen nog niet begonnen. Maar twee dagen tevoren besloten Di- no de Laurentiis en Richard Fleischer als bij ingeving het indrukwekkende natuurverschijnsel te laten meespelen. Een groep van tachtig mensen tech nici en acteurs werd naar 'n heuvel bij Roccastrada, 200 kilometer ten noorden van Rome gedirigeerd. Daar werd de kruisigingsscene geënsceneerd en stelde cameraman Tonti zijn drie camera's in. Om half acht op de ochtend van de zonsverduistering stond alles gereed. De cameralenzen waren beschermd met zware neutrale filters, maar came raman Tonti was er niet gerust op. Hij had dertig Jaar ervaring bij de film, tweemaal het Zilveren Lint ge wonnen en op verschillende filmfesti vals eervolle vermeldingen verworven... maar evenmin als iemand anders had hij ooit gefilmd bij een zonsverduiste ring. Dit was nieuw. Vooral in de hoofdcamera sloeg hij met zorg de halo- en sluiereffecten gade, die het invallende zonlicht opriep. Het grote moment brak aan. Re gisseur Fleischer schreeuwde: „Draai en"Toen kon Tonti zich niet meer beheersen. Hij brulde Fleischer toe, dat hij zijn hoofdcamera wilde ver plaatsen. De regisseur trok een bar lelijk gezicht. Hij kón weigeren, want hü had de leiding. Maar hij kon moei lijk neen zeggen. Ook voor hem was dit een experiment en hü moest af gaan op de intuitie van zijn came raman. Snel werd de camera verplaatst tot dat de zon regelrecht in het hart van de lens scheen. Alle hinderlijke re flecties vielen weg. Maar Tonti leken de filters nog te zwaar. Hü rukte ze zonder meer afen hoopte het bes te. Zoals hü na afloop vertelde, zal hij dit moment nooit vergeten. Er stond veel op het spel. Het kon immers niet meer overgedaan worden. Was zün intuitie onjuist geweest, dan zou deze gehele expeditie voor niets zün ge weest. Koortsachtig werden de opnamen ontwikkeld. En Tonti kon verlicht ademhalen. Zün gevoel had hem vol gens zijn „bazen" niet in de steek gelaten. Zü waren opgetogen over het resultaat, dat hü had weten te berei ken. Het moment, waarop de aarde in duisternis werd gehuld, staat in mooie kleuren op het celluloid. Cecil B. DeMille de geeste lijke vader van de schreeuwerige spektakelstukken, bij voorkeur met bijbelse inslag heeft school gemaakt. Groots gemonteerde en bijzonder bonte filmprodukties zij nthans en vogue: ,De tien ge boden", „Hercules", „Ben Hur", ,De held van marathon", de nieu we ,King of kings", „Sedomand Gomorrah" (in produktie) en hoe zij verder ook moge nheten. critici „ergens ter wereld" hun pro- dukten gebrek aan kunstzin verwaten. Als zü zo'n verwyt onder ogen krij gen, zullen ze het met een meewarig glimlachje opzü leggen, een nieuwe sigaar opsteken en de financiële sta ten weer eens ter hand nemen. En daarin lezen zü. dat die kolossale films, waarin ze zulke verschrikkelijke kapi talen gestort hebben en die daarom vaak tegen rigoreus verhoogde entree- prüzen aan het publiek verkocht wor den. hun geld met een zeer redelüke rendement weer terugbrengen. Triom- fantelük trekken zü dan nog eens ste vig aan hun sigaar en in hun brein ontstaat dan alweer een plan voor een nieuwe en natuurlük soortgelüke film. Alles groter En van dat moment af denken zy alleen nog maar in de overtreffende trap. Neem de verfilming van het boek „Barabbas" van de Zweedse No belprijswinnaar Par Lagerkvist. „De omvangrijkste filmproduktie ooit opge zet door een Europese producer", schreeuwt Columbia International van de daken. (Die producer is dan Dino de Laurentiis, die men gezien zün activiteiten overigens nauwelüks meer Europees kan noemen, al heeft zijn normale en filmische wieg dan in Ita lië gestaan). En heel bescheiden wordt er dan aan toegevoegd, dat de film „zal worden opgenomen op 70 mm brede kleurenfilm en regisseur Richard Fleischer werkt met een budget van tien miljoen dollar". En tenslotte: de roman is tot een scenario omgewerkt door niemand minder dan de beken de Engelse toneelschrüver-dichter Christopher Fry. Dan komen we aan de rolbe zetting. De titelrol van de dief en moordenaar, die zün leven zal danken aan het feit, dat Pontius Pilatus op verzoek van het joodse volk in zün plaats Jezus Christus laat kruisigen, wordt vertolkt door Anthony Quinn, die door zijn familierelatie getrouwd met de dochter van Cecil B. DeMille niet vreemd zal staan tegenover een film. geinspireerd door een bübels ge geven. Anthony Quinn als een bijna zielig hoopje mens in de immense en afgeladen arena. Een beeld uit de historische film „Barabbas" die Dino de Laurentiis op stapel heeft gezet en door Richard Flei scher wordt geregisseerd. Quinn speelt de titelrol. Echtgenote De belangrüke rol van het lichte meisje Rachel wordt vanzelfsprekend vervuld door Silvano Mangano. Vrijwel steeds laat Dino de Laurentis zün echtgenote in zijn films optreden. Toch was de filmwereld verrast, toen zü dit nieuwtje hoorde. Silvano verwacht na- melük een baby. Geen nood, regisseur Fleischer heeft zijn filmprogramma zo moeten plooien, dat Silvano pas voor de camera moet verschijnen als de jonge De Laurentiis al lang rustig in een wiegje ligt te pronken. Andere rollen worden vertolkt door Vittorio Gassman. Jack Palance, Er- nest Borgnine en Valentina Cortese. En de reclame onderstreept dan nog eens heel dik de kostbaarheid van de rolbezetting. Anthony Quinn, die on langs „De kanonnen van Navarone" heeft voltooid, was eigenlijk niet ter beschikking, want hü speelde met Sir Laurence Olivier te New York in Anouilhs „Becket". Maar De Lauren tiis moest en zou hem hebben voor „Barabbas",. Dus kocht hij deze toneel- produktie uit en maakte daarmede Quinn vrij om voor de camera's te verscldjnen. Alweer: de mens De 44-jarige regisseur Richard Flei scher wil de nadruk leggen op de persoonlijke ervaringen van Barabbas. Twintig jaar lang heeft deze man moe ten leven met de pijnigende gedachte dat niet Jezus Christus, maar hij aan dat kruis had moeten sterven. Twintig jaren als slaaf, als gladiator om ten slotte toch gekruisigd te worden. Pleischer wil dus de mens Barabbas op De bekende Britse filmacteur en wellicht Engelands meest begeerde vrijgezel Dirk Bogarde (40) kreeg onlangs een aantal vrijmoedige vragen voorgelegd, welke hij vrij wel even vrijmoedig beantwoordde. Vraag: „Denkt u erover films te gaan produceren of regisseren?" Antwoord: „Als ik moest kiezen, zou ik de voorkeur aan regisseren geven". Vraag: „Bent u inderdaad nooit voor de televisie" verschenen en zo ja, waarom dan niet?" Antwoord: „Ik geloof, dat als het publiek bereid is in de regen in de rjj te gaan staan en dan nog te betalen om te zien, het niet netjes is gratis de huiskamer bin nen te stappen". Vraag: „Zou u in een Italiaanse of Franse film willen optreden als het scenario u aanstond?" Antwoord: „Zeer zeker". Vraag: „Werkt u voor het geld, voor de roem of voor de vreugde van de arbeid?" Antwoord: „Voor het geld en de vreugde van het werken. Niet voor roem. Ik haat en veracht vele verschijnselen, die daarmede samengaan. Dat meen ik echt". Vraag: „Is geld belangrijk voor u?" Antwoord: „Zeer belangrijk". Vraag: „Vindt u dat de heden daagse jeugd beter, verstandiger en serieuzer is dan toen u een jongen was?" Antwoord: „Het gros van de heden daagse jeugd is èn verstandiger èn serieuzer dan in mijn jonge jaren. Helaas, er is een krank zinnig laagje, waarvan de acti viteiten in het nieuws komen en die daardoor een slechte faam verwerven, welke in feite een grove onrechtvaardigheid is te genover de veelbelovende genera tie, waarvan zij toch ook verte genwoordigers zjjn. Vraag: „Wat adviseert u nieuwe lingen in uw vak?" Antwoord: „Werken, heel hard wer ken". Vraag: „Gokt n wel eens?" Vraag: „Meent u. dat een beroemd heid recht heeft op een particu lier leven of moet hü zonder morren en zonder ophouden het zoeklicht van de publiciteit door staan?" Antwoord: „Iedereen heeft recht op een particulier leven, ook de beroemdheden. Het devies „mijn huis is mijn kasteel" moet ook voor hem of haar gelden". Vraag: „Wat heeft volgens u het meest tot uw bekendheid byge- dragen: begaafdheid, persoon lijkheid of de keuze van films en rollen?". Antwoord: „Zonder enige twyfel het laatste". Vraag: „Zou u in een komedie wil len spelen?" Antwoord: „Ik wilde, dat ik er en kele kon vinden". Vraag: „Denkt u, dat u als acteur de top nog moet bereiken?" Antwoord: „Oh, ik heb nog een hele lange weg te gaan". Vraag: „Wat beschouwt u als de grootste blunder in uw loop baan?" Antwoord: „Het afwü^en van een rol in „Gigi". Vraag: „Wat was uw gelukkigste beslissing?" Antwoord: „Om te spelen in „The doctor's dilemma". Het bracht me in Hollywood en het opende vele nieuwe perspectieven." Vraag: „Denkt u, dat een goed ac teur een levendige openhartige fi guur moet zijn?" Antwoord: „Beslist niet noodzake lijk. Sir Alec Guinness, Sir Mi chael Redgrave, Sir Laurence Olivier, Dame Sybil Thorndike om er nu enkele te noemen zouden zeker niet vallen onder een dergelyke beschrijving". Vraag: „Na veertien jaar in de Rank Organisatie gewerkt te hebben, gelooft u nog steeds in dezelfde dingen als in het begin? En hebt u nog dezelfde ambities en idealen?" Antwoord: „Ik heb zeker nog am bities en idealen, al zün ze niet ongewijzigd gebleven. Van zelfsprekend ben ik door de ja ren heen en zeker na zes jaar in de oorlog diep gedesillusio neerd geraakt over vele dingen en.... mensen!" Antwoord: „Alleen in de keuze van scenario's. Maar dat kan een enorme gok betekenen. Een ver keerde keus in deze kan mij soms vele tienduizenden guldens ver lies betekenen en twee of drie films". Vraag: „Wat was nu het opwin dendste ogenblik in uw leven?" Antwoord: „In mijn beroep het moment, dat ik uit het venster van mijn kleedkamer keek en in enorme letters „Hollywood" zag staan. Toen wist ik, dat ik het eindelijk had bereikt". Vraag: „Welke voordelen ontdekte u in Hollywood boven het werk in Engeland?" Antwoord: „In Amerika wordt ef ficiënter, en stimulerender ge werkt. Bovendien wordt er meer betaald. Maar ja, Engeland be tekent voor mij „home" en ik houd van „home".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 20