P6KON
BEHEERST FILMEN
PARADIJS-FRESIA'S VOOR DE TUIN
PAULA WESSELY j
Internationaal regieteam voor de
filmrecapitulatie van de invasie
produceert thans geen films meer
Itisso
ZATERDAG 22 APRIL
WEKELIJKS BIJVOEGSEL
PAGINA 2
„THE LONGEST DAY
0m amalfilmhoekie
VOLOP BLOEMEN
Geen partij
Darryl F. Zanuck is een zeer
bekende persoonlijkheid in de
Amerikaanse filmwereld. Niet
alleen als producer heeft hij naam
gemaakt, maar ook als organisator
en leider. In 1933 was hij mede
oprichter van 20Th Century Fox
en thans is hij vice-president van
deze wereldvermaarde filmmaat
schappij.
mige veel verkochte boek van Cor
nelius F. Ryan. De opnamen voor
deze rolprent zullen deze zomer begin
nen.
Vier regisseurs
Admiraal Lord Louis Mountbatten
filmadviseur
Een telefoontje naar het Am
sterdamse kantoor van Fox leek
ons dus wel voldoende om in het
bezit te komen van een foto van
Darryl F. Zanuck. In de film-i
handel is men over het algemeen
niet karig met foto's. Maar dit
maal vingen we bot. De man, die
in zijn beroep talloze uiterlijke
aantrekkelijkheden op het witte
doek heeft geëtaleerd, is zó over
tuigd van zijn persoonlijk gebrek
aan charme, dat hij zich vrijwel
nooit laat fotograferen.
Dus kon men ons in Amsterdam niet
aan zyn conterfeitsel helpen en zul
len wij het zonder moeten stellen.
Wij hadden er wel belangstelling voor,
toen wij hoorden, dat de heer Za
nuck aan een groots project is be
gonnen. Hij zal namelijk als produ
cent en „overkoepelend regisseur" op
treden voor de film „The longest day",
die gebaseerd zal zijn op het gelijkna-
Darryl F. Zanuck treedt dus op als
„overkoepelend regisseur". Hij zal het
werk van vier sterk verschillende re
gisseurs moeten coördineren Immers
de film heeft D-Day de invasie op
de 6de juni 1944 tot onderwerp
en deze belangrijke, beslissende dag
in de tweede wereldoorlog zal worden
benaderd vanuit het gezichtspunt van
de vier betrokken legers.
Daarom zal Zanuck regisseurs aan
trekken uit Amerika. Frankrijk. Enge
land en Duitsland om de respectie
velijke militaire standpunten van de
ze landen samen te voegen tot de
gedetailleerde gegevens, die Cornelius
Ryan in zijn verhaal heeft neergelegd.
Tot op heden is slechts één naam
van het regiekwartet bekend. Bernard
Wicki, de acteur, die als regisseur zo'n
furore maakte met het imposante film
werk „De brug" heeft zich bereid ver
klaard het Duitse gedeelte op zich te
nemen. Met hem heeft Zanuck zich
ongetwijfeld van een bekwaam en be
zield medewerker verzekerd, die al eer
in films heeft getoond gegrepen te
zijn door de gedachte, die ook het
hoofdthema van „The longest day" zal
vormen: de zinloosheid van de oor
log.
Authentiek
Cornelius Ryan heeft in zijn verhaal
de realiteit zo getrouw mogelijk wil
len herscheppen. Daarom heeft hij
in bijna tien jaar ongeveer zevendui
zend personen persoonlijk geïnter
viewd. Al deze mensen kwamen uit
de vier landen, die bij de invasie een
dominerende rol hebben gespeeld.
Darryl F. Zanuck wil in authenti
citeit niets voor de auteur onderdoen.
Derhalve tracht hij de medewerking
te verkrijgen van generaal Maxwell
D. Taylor, voormalig bevelhebber van
de 101ste luchtlandingsdivisie, com
mander Philippe Kieffer, hoofd van
de Franse commandotroepen in de
laatste wereldoorlog, admiraal Lord
Louis Mountbatten, gewezen bevelheb
ber van de afdeling „Combined Opera
tions". die thans een belangrijke func
tie bekleedt bij het Britse ministerie
van Defensie en tenslotte kapitein Hel-
muth Lang. gewezen adjudant van
wijlen maarschalk Rommel ten tijde
van de invasie Wanneer deze perso
nen hun medewerking willen verlenen
is Zanuck verzekerd van informaties
uit de beste bronnen van alle zijden.
De film vereist vanzelfsprekend ook
een rolbezetting van acteurs uit cfe
vier betrokken landen en Zanuck zoekt
naarstig naar Engels sprekende Duit
sers en Fransen om de 27 belangrijke
mannelijke rollen te bemannen.
Op de stranden
Wij zeiden het reeds, in alles zal
gestreefd worden naar de authentici
teit. Dus zullen de stranden, die op die
bewogen 6de juni inderdaad werden
bestormd, weer het grimmige toneel
van de strijd vormen. In Normandié
zal het enige moeite kosten om de
toestand van weleer te herscheppen,
want er zijn daar tal van monumen
ten verrezen. Maar de stranden van
Utah en Onaha liggen er nog precies
zoals 17 jaar geleden.
Hoeveel deze produktie. die zeker
twee jaar beslag zal nemen, zal moe
ten gaan kosten heeft Zanuck niet
kunnen begroten. De verfilming van
het Omahastrand echter schat hij al
leen al op anderhalf miljoen dollar.
En de rechten van het boek kostten
reeds 175.000 dollar, zodat, men wel
kan aannemen, dat 20Th. Century
Fox een kapitaal bedrag in deze film
zal investeren.
Tot voor kort was er nog geen vast
omlijnd scenario. Dezer dagen is Cor
nelius Ryan zelf echter naar Parijs
vertrokken om daar aan een script
te werken. Hij geeft echter voorlopig
alleen de grote lijnen aan. Later zal
er een vaster gestalte gegeven wor
den aan dit menselijk verhaal van
Zo speelde acteur Bernard Wicki
in de film „De rug", thans is deze
veel geprezen regisseur ingedeeld
in het internationale regieteam voor
"The longest day"
die ongelofelijke dag met ongelofe
lijke blunders aan beide zijden van
het front.
„Want wij, de geallieerden", aldus
producent Zanuck: „hebben iedere
denkbare psychologische fout gemaakt.
Maar gelukkig voor ons hebben de
Duitsers er nog meer gemaakt
Werd de vorige week over de lichtsterkte van cüié-lenzen onder meer geschre
ven, dat een f 1.9 lens een uitvoering is, die men tegenwoordig op zeer veel
smalfilm-camera's aantreft, dan moeten we hier echter toch even vermelden,
dat iemand die een toestel met een f 2.7 lens bezit, zich nu niet ineens onge
lukkig hoeft te voelen, omdat hij een verouderd of zelfs .ouderwets" toestel zou
bezitten. Zo'n extra-lichtsterke lens geeft inderdaad extra mogelijkheden, maar
gedurende de tientallen jaren, voordat deze „liehtkanonnen" bestonden, zijn er
duizenden films gemaakt met objectieven, die veel lichtzwakker waren. Trouwens
iedere week filmen nog duizenden zielsgelukkig met een gewone smalfilmcamera
zonder uitzonderlijke lens. En dat kan ook, omdat de lichtgevoeligheid van het
materiaal dermate hoog is, dat bij de normale belichtingstijd van ongeveer 1/30
seconde het diafragma in misschien wel tachtig procent van de opnamen tot
f 5.6, 8 of nog hoger diafragma-getal dichtgedraaid kan worden.
De gevolgen van de scherpte-diepte
hebben we de vorige keer al uiteen
gezet. Wil men toch met een grotere
lensopening filmen, dan kan dit al-
Advertentie
Kunstmest voor Kamerplanten 65 °/o - 100 grs. 65 ets.
Fresia's zijn allerliefste snij-
bloempjes; ze komen tegenwoor
dig in allerlei kleuren voor en
ze verspreiden een heerlijke
geur. Iedere vrouw kunt u er een
genoegen mee doen. Voorheen
kweekte men die bloemen alleen
in de grote warenhuizen, doch
omdat men de bolletjes een spe
ciale behandeling heeft laten on
dergaan, is het mogelijk gewor
den ze nu ook in de tuin in volle
bloei te kweken, doch dan dient
men wel de juiste soorten te be
stellen. Nu is het de goede tijd
dat te doen, doch doe het dan
ook zo spoedig mogelijk en ook
bij een solide firma. Direct na
ontvangst kunnen de kleine bol
letjes op de voor hen bestemde
plaats gepoot worden en dat is
in goed fijn gemaakte tuin
grond. Aan grove grond hebben
ze een hekel. Het is ook wel nut
tig indien wat oude mest door
de grond wordt gespit, vooral
geen verse stalmest. Indien de
grond voldoende humusrijk is,
kan men ook heel goede resul
taten bereiken met de bekende
tuin- en korrelmest. Per vier
kante meter heeft men dan on
geveer dertig gram nodig en die
kan men na het spitten, doch
vóór het poten over de grond
uitstrooien.
De bolletjes moeten op een
diepte van ongeveer zeven cen
timeter komen en verlangen on
geveer dezelfde onderlinge af
stand. Paradijs-fresia's moeten
een zonnig plekje hebben, doch
toch liefst zó dat ze op het
heetst van de dag een beetje in
de schaduw komen. Als ze de
hele dag in de felle zon staan,
zullen de bloemstengels te kort
blijven. Het is wel prettig als
die een beetje boven het gewas
omhoog groeien. Na het poten
is het van belang de grond goed
vochtig te houden. Het is de be
doeling de bolletjes snel tot be-
worteling te dwingen; als ze
vroeg groeien kunnen ze ook
vroeg bloeien. Het is ook nuttig
ze later nog eens een lichte
overbemesting te geven; hier
voor kan men ook de bekende
tuin- en gazon-korrelmest ge
bruiken.
G. KROMDIJK.
liljoen schilling belastingschuld
rf- -r¥f- Paula Wessely heeft
reden wat triest te
M kjjken, haar streven
Hfr-V- -!; om de Oostenrijkse
films artistiek te ver-
i "rue-ik' -ü heffen is gestrand.
Gebrek aan middelen..
In een klein zaaltje
van het Weense Ge
rechtshof speelde zich
onlangs de menselijke
tragedie af, waarin
twee bekende toneel-
en filmspelers, niet als
vertolkers, maar als
slachtoffers van hun
idealisme optraden. De
rechter besliste, dat de
Paula Wessely-Produc-
tie N.V. was opgeheven
en automatisch over
ging in andere handen,
te weten die van de
heer Dürer.
Met een droevige trek
om de mond hoorden
Paula Wessely en haar
man Attila Hörbiger
toe. Want deze uit
spraak betekende, dat
het bekende echtpaar
opgehouden had eige
naar te zijn van een
filmmaatschappij, die
in de afgelopen jaren
een aantal waardevolle
films heeft geprodu
ceerd.
Stuk voor stuk typisch Weense verhalen, maar van artistieke waarde,
zoals „Der Engel mit der Posaune", „Maria Theresia" en „Das dritte
Geschlecht". Het is een produktie van een tiental films, waarin een
poging werd ondernomen om zich door artistieke overwegingen te laten
leiden.
Paula Wessely moest haar verdere plannen opgeven, omdat zij voor haar
films nog een achterstallige bedrijfsbelasting van meer dan een miljoen
schilling moest betalen. De fiscus staat op het standpunt dat het honora
rium, dat men uit zijn eigen produktie incasseert, deel uitmaakt van het
bedrijfskapitaal, waarvoor dus ook nog belasting dient te worden betaald.
Daardoor is het echtpaar in financiële moeilijkheden gekomen, met het
gevolg dat de produktie moest worden gestopt en in andere handen ls
overgegaan.
Na haar aanvankelijke grote successen met „Maskerade" en „Episode"
wilde Paula Wessely een eigen produktie opbouwen volgens haar persoon-
lijke artistieke opvattingen, zonder op de allereerste plaats aan commer- a
ciële overwegingen te denken. Zij heeft gedaan, wat zij kon, maar de' A
fiscus was sterker. i
Dit betekent een verlies voor Oostenrijk, waar per jaar hoogstens twaalf
films worden gemaakt, doch by de meeste daarvan spelen commerciële
overwegingen de hoofdrol. 4
tijd door bij gebruik van zwart-wit
film een geelfilter op de lens te plaat
sen.
Eigenaardig is, dat veel foto-ama
teurs regelmatig en zeer bewust ge
bruik maken van correctie-filters bij
hun opnamen, maar dat de smalfil-
mer deze helaas vaak achterwege laat.
Misschien is men de gedachte toege
daan. dat bij de smalfilm het ver
schil in toonwaarde niet zo belang
rijk is. Dit is echter een verkeerde
opvatting, want ook de lichtgevoelige
emulsie van een zwart-wit ciné-film
reageert op een filter in gele, groen
gele, of lichtoranje tint op dezelfde
wijze als die van een rolfilm of klein-
beeldfilm. Ook bij smalfilmen geldt
weer dat de filters, die voor het opne
men van zwart-wit materiaal worden
gebruikt, nooit toegepast mogen wor
den. wanneer er een kleurenfilm in het
toestel zit.
Nu zouden over de verschillende
technische vervolmakingen van de
smalfilmcamera nog heel wat kolom
men geschreven kunnen worden,
maar waar de lente en de zomer gaan
lokken tot het maken van gezellige
en interessante films, menen we er
beter aan te doen de technische we
tenswaardigheden in de komende we
ken alleen maar „en passant" te ge
ven en onze aandacht hoofdzakelijk
te wijden aan de vervaardiging van
een film.
Eén advies "hebben we in het al
lereerste praatje al gegeven: gebruik
de smalfilmcamera niet als „tuinspuit",
maar zorg dat de beweging in de
film zelf zit. Ongetwijfeld zullen tal
van ciné-lenzen zich in de komende
dagen richten op de bollenvelden, het
bloemencorso en de vreugde der bloe
men in Keukenhof.
Om daar echter een film te ma
ken is niet zo eenvoudig, als het lijkt.
De beginner - vooral als hij wel eens
foto's heeft gemaakt zoekt naar
mooie, kleurige plekjes. Met inacht
neming van enkele wijze lessen, die
hij van vrienden en kennissen heeft
gekregen of uit boekjes en smalfilm
praatjes heeft opgediept, zal hij mis
schien steun zoeken bij de stevige
stam van een beuk. De overhangende
takken daarvan zal hij als een soort
coulisse gebruiken om de kleurige vel
den op het smalle celluloidbandje vast
te leggen. De camera houdt hiji in
dachtig deze wijze lessen volkomen
stil en maakt scènes van zes tot tien
seconden. Na een veldje met felgele
narcissen wordt vanuit 'n andere hoek
een brede strook blauwe druifjes op
genomen terwijl daarna de hoogstenge-
lige Darwin-tulpen in een gloeiende
kleur eveneens in alle rust worden
opgenomen. Zo ontstaat een film we
waarschuwden al eerder daarvoor
die eigenlijk een lange rij van prach
tige dia plaatjes is maar géén film.
Wanneer we echter 'n beginner de raad
zouden geven: „Stel eerst eens 'n klein
draaidoekje samen, van wat je nu
werkelijk wil opnemen en schrijf ook
eens in volgorde de verschillende scè
nes op met de lengte erbij van
al die dingen, die een filmisch verhaal
zullen vormen", dan kijkt hij je on
gelovig aan. In zijn blik is duidelijk
te lezen, dat hij alleen maar een ge-
moedelhke gezellige herinneringsvolle
film wil maken, maar geen geënsce
neerd kunstmatig produkt. Want zo ziet
hij in den beginne een film, die ge
maakt is naar een bepaald schema.
En tochJa, en toch willen
we hier direct al aandringen op: fil
men met een plan. Niet maar zo in
het wilde weg filmen, wat er voor
de lens komt. Van te voren eens over
leggen, wat er op de film zal komen.
Advertenitie
en gezonde planten met
Bloemen-mestkegeltjes
En wanneer daarbij eens een paar
losse aantekeningen worden gemaakt
is dat helemaal niet overdreven. Al
hoeft dat dan direct niet een com
pleet draaiboek te worden. Wie echter
met een schets begint zal later waar
schijnlijk beter de waarde van een
klein draaiboek beseffen. Feitelijk komt
ons voorstel dus neer op de gulden
middenweg, waardoor de resultaten van
het film-maar-raak verbeterd worden,
zonder dat men zich naar zijn gevoe
len te veel door een bepaald plan
dat in finesses is uitgewerkt gebon
den behoeft te voelen. We moeten
hierbij nog wel even de opmerking
maken, dat dit schetsje-van-te-voren
natuurlijk niet gemaakt moet worden
op het moment, dat men de auto
uitstapt en zal gaan filmen. Op
het ogenblik van het kopen der en
treekaartjes, wanneer men ineens tot
de ontdekking komt, dat vóórafgaande
aan het reeds gemaakte schemaatje
ook nog wel gauw even een scènetje
van kaartjes kopen en passeren van de
controle ingelast kan worden. De
bedoeling is echt wel om één of
enkele dagen in sommige ge
vallen zelfs weken voordat men
van plan is een uitstapje te gaan
maken, een leidraad op te stellen van
wat er op de film moet komen. Dat
uiteraard het verrassende element door
die dingen, die plotseling gebeuren, toch
altijd een plaatsje moet kunnen vin
den is begrijpelijk. Want voor velen
zijn de onverwachte ogenblikken de
meest verrassende scènes in de docu
mentatie van het zelf beleefde.
Samenvattende zouden we het zo
willen uitdrukken: Neem u voor be
heerst en doelbewust te filmen en
geef daarbij alleen in bijzondere om
standigheden gelegenheid aan het on
verwachte. Korter:
FILM NIET MAAR RAAK, MAAR
ZORG DAT U RAAK FILMT.
I 6-13-18. QnthcHing nr. 513
Vijf jeugdige branieschoppers uit
Florence in Italië hebben onlangs
een gevoelig lesje gekregen. De jon
gens hadden op de weg een auto ge
dwongen te stoppen, waarna zij de
drie mannelijke inzettende begon
nen te beledigen. De drie mannen
stapten daarop uit de wagen.
..Laat mij die kleine maar voor
mijn rekening nemen", zei een van
de jongens en hü kwam op de
kleinste der drie mannen die
werkelijk vrij klein was af om 1
hem een pak slaag te geven. Maar 1
deze diende de jongeman een korte
punch toe waardoor de laatste door
zijn knieën ging, terwijl zijn twee
metgezellen de andere vier jongens
achter elkaar knock-out slagen.
„De „kleine man" bleek de vroege
re wereldkampioen boksen ban-
tamgewicht Mario d' Agata te zijn.
Zijn twee makkers waren Antonio
i Maspes. wereldkampioen sprinten,
en Guido Mazzinghi, de vroegere
Italiaanse kampioen middenge
wicht. Na afloop zei Guido tegen 1
de politie: „Dat was geen partij. 1
Het waren er maar vjj!"