Dertigtal hedendaagse Italiaanse tekenaars brachten eer aan Dante Toestemming voor bouw Leidse Clir. Ambachtsschool is thans verleend Exclusieve hulde in „Lakenhal" Paradijs*1 en ,Hel' inspiratie voor rijke visuele fantasie Bewonderenswaardige vertolking van „De Wonderdoenster" m: ié, .- wêêêkêêêêi^^^^M Modern gebouw, met 38 lokalen, komt aan Vijf Meilaan Opgericht 1 maart i860 Zaterdag 15 april 1961 Tweede blad no. 30330 D 'r! I i De „Divina Commedia" veelzijdig beliclit Paradijs en hel: dat zijn in hoofdzaak de thema's, welke de exclusieve, want uitsluitend in ons land in de Lakenhal'' te bezichtigen expositie beheersen, georganiseerd door de „Quadrienna le d'Arte di Roma" in samenwerking met de Vereniging „Dante Alighieri Paradijs en hel: gelijk zij beschreven en uitgebeeld zijn in Dante's „Divina Commedia" („Goddelijke comedie"). Een aantal hedendaagse Italiaanse kunstenaars werd uitgenodigd hun visie daaromtrent weer te geven. Op deze tentoonstelling zijn niet minder dan 160 tekeningen van een dertigtal kunstenaars vertegenwoordigd: een deel van hen liet zich inspireren door de tekst, een ander deel door Dante's motieven, terwijl anderen zich weer met aparte, statische figuren bezig hielden. Het „onmenselijke", het „monsterachtige" treedt in hun werken veelal op de voorgrond, waarmee zij dus ten volle in de actualiteit staan. Het is daarbij hogelijk interessant, hun sterk uiteenlopende visie aan een diepgaande beschouwing te onderwerpen. De expositie .onder de titel „Omaggio a Dante", maakte reeds sinds 1960 een rondreis; allereerst naar Venetië, dan volgden Kopenhagen, Oslo en België. Nu bevindt zij zich in onze stad; zij gaat vervolgens naar Warschau en Duitsland. Vooraanstaande kunstenaars zonden hun werken in; wij noemen mannen als Gorado Gagli. Massimo Campligi, Carlo Carra, Fabrizio Clerici, Giorgio de Chi- rico, Agnore Fabri, Alberto Gerard! Emilio Greco (ook als beeldhouwer be kend i, Carlo Mattioli, Mirko. Fausto Pi randello «zoon van de beroemde auteur Pirandello) enCarlo Levi, die ook als schrijver zo grote bekendheid ver wierf met zijn „Christo si fermato a Eboli" en tevens schilder van betekenis genoemd mag worden. Al deze kunstenaars bewegen zich in een wereld van fantasie: geëmotioneerd veelal schrikwekkend realistisch, waarbij het merkwaardig is te observeren, hoe dicht het .hemelse" (in de weergaven van het Paradijs) toch nog bij de „laag ste". in casu „aardse hemel" staat. En daarbij hoe het hellebeeld getrokken is naar de laagste kringen van die hel, waarin afstomping van de geest en de metamorfose van mens tot dier of plant het sterkste accent verkrijgt. Slechts een enkeling Gerardi bijv.) verheft zich naar hoger waarden, terwijl toch in de „Divina Commedia" het geestelijk ele ment sterk op de voorgrond staat. Er zijn suggestieve groepen aan te wij zen, o.a. die van een Carlo Mattioli, waarin de „beweging" prevaleert. Hij beeldt de hebzuchtigen en de verkwis ters, de koppelaars, de huichelaars met Kajafas en de hoogmoedlgen uit en men wordt getroffen door een welhaast hui veringwekkende realiteit Er zijn voorts de bewakers van de Hel, mythologische monsters en duivels, er rijn ook de verdoemden. Er is nog zo veel méér: de furiën (Campigli), de reu zen (Clerici), Dante's ontmoeting met de wilde beesten (De Chirico), om maar I enkele te noemen uit deze veelheid van indringende impressies, waarin ieder zijn i eigen visie heeft op alle in de „Divina Commedia" vervatte waarden. De Italiaanse ambassadeur, Z. E. de Markies Raimondo Giustiniani, mevrouw dr. I. Hijmans-Tromp en de heer J. N. van Wessem tijdens de bezichtiging van de tentoonstel ling in de Lakenhal. Dit is 'n expostitie, waarin t verheffen de in schril contrast staat tot het gru welijke, beelden, vervaardigd door he dendaagse kunstenaars, wier psyche in nauw contaot staat met een tijd, die we zenlijk totaal verschilt met de gemoede lijke, gced-burgerlijke van een vorige eeuw. Vandaar wellicht, dat zij zich in zo groten getale aanmeldden, toen de uit nodiging tot inzending hen bereikte. En in dat opzicht ook kan men deze ex positie als een „menselijk" doocument van déze tijd bezien, hóe ver verwijderd Dantes schepping ook achter ons mag liggen. Men moge in groten getale hun wer ken gaan bezichtigen: de gelegenheid daartoe is uniek! Deze hoogst bezienswaardige en hoogst overzichtelijk opgehangen verzameling is gisteravond, na een welkomstwoord van de directeur van de „Laken hal", de heer J. N. van Wessem, geopend door de Italiaanse ambassadeur, Oratie prof. dr. J. Brugman Dr. J. Brugman, benoemd tot ge woon hoogleraar in de Arabische taai en cultuurgeschiedenis in het bijzonder van de nieuwere tijd aan de Leidse Universiteit, is voornemens zijn ambt officieel te aanvaarden met het uit spreken van een oratie op vrijdag 28 april a.s. te 4.15 uur 's middags in het Groot Auditorium. Geveilde percelen Ten overstaan van notaris J. C. van Eek te Leiden. Woon- en winkelhuis en erf Lage Rijndijk 117, in bod: f 11.400. koper: P. Moerman te Leiden, q.q. voor: f ,14.200. Het aanleggen van de centrale ver warming in het in aanbouw zijnde be jaardencentrum aan de Churchïlllaan is opgedragen aan de firma A. E. van der Voet alhier; idem in 48 flatwoningen aan de Ter Haarkade aan J. de Nie al hier. Officiële publikaties VERKEER Burgemeester en Wethouders van Leiden brengen ter openbare kennis, dat de Slaaghsloot aan de zijde van de Haarlem mertrekvaart, met Ingang van 27 april 1961 voor de duur van de werkzaamheden ten behoeve van de uitbreiding van de riool waterzuiveringsinrichting, zal zijn af gesloten voor alle scheepvaartverkeer. BURGERLIJKE STAND VAN LEIDEN GEBOREN Yvonne, dr van E. de Witte en S. C. Hlerck, Yvonne, dr. van M. J. van Ovost en M. Klom, Josina Hendrlka, dr van J. Scharloo en H. A. T. Huljzendveld, Maria Jacqueline Catharlna Timothea. dr van T. J. G. VerklelJ en C. P. T. Hoek, Jacobus Jan, zn van J. van Oevern en S. v. d. Broek, Lex. zn van A. C. B. van Spaen- donk en K. Hoogendoorn. ONDERTROUWD C. Oudenes en A. J. M. van den Berg, J. Leuerlng en M. J. Ouwejan, D. Dlederlx en W. van de Velde, J. Vlncourt en M. I. van Polanen, D. J. Polane en J. M. Met- scher, A. J. van Weeren en A. T. In 't Veen, B. J.'de Jong en J. A. Kraljenbrlnk, J. Bosch en M. Questroo, A. C. C. Boland en E. de Koek, H. J. Koet en M. Glasber gen, D. A. Calls en E. J. C. Hulswlt, C. G. P. van RhJJn en W. S. Uiterdijk. OVERLEDEN P. W. R. H. Postma, 3 maanden, zoon; Som me Ung. Helen het begrip van de betekenis van het woord Grootse ovatie aan liet slot De levensgeschiedenis van de wereldbekende blinde en dioofstommen Amerikaanse schrijfster Helen Keiler heeft de in 1914 geboren auteur William Gibson ge ïnspireerd tot het verwerken van haar aangrijpende jeugdperiode in het toneelstuk: „De wonderdoenster waarvan de Toneelgroep „Theater" gisteravond voor K. en O. een hogelijk te waarderen opvoering gaf. Negentien maanden na haar geboorte werd Helen Keiler ongeneeslijk blind en. doofstom en vanaf dat moment door' het totaal gemis aan communicatie-' middelen veroordeeld tot volstrekte een zaamheid. Zij groeit, mede door de be grijpelijke toegevendheid derouders, op tot een wild, ontembaar, dierlijk wezen tje. Als zij zeven jaar oud is komen dei ouders in aanraking met de twintig-' jarige Ann Sullivan, die zelf blind ge weest zijnde, na enige succesvolle ope raties het gezichtsvermogen heeft terug gekregen. Zij neemt de schier onmoge lijke taak op zich te trachten geestelijk contact met Helen te krijgen, waarin zij dank zij haar juist inzicht, onuitput telijk geduld en onbuigzame wil, ten slotte slaagt. In feite concentreert zich het drama tisch gebeuren in de veertien dagen, die Ann Sullivan door Helen's ouders toe gezegd zijn om met het kind alleen in het tuinhuis te zijn. In die korte tijd heeft zij het wilde wezentje weliswaar weten te temmen en door middel van op het gevoel afgestem de doofstommentekens enige woorden geleerd, maar de welhaast hopeloze taak om het kind bij te brengen deze tekens als uitingsmogelijkheid aan te wenden, waardoor het uit zijn isolement zou kun nen worden bevrijd, dreigt op een mis lukking uit te lopen. Na afloop van de veertien dagen weer in de huiselijke kring terug, komt de wilde natuur in de vertrouwde omgeving weer boven. Zij grijpt een waterkaraf en stort het water door de kamer. Ann dwingt haar met harde hand de karaf bij de pomp weer te vullen en dan openbaart zich bij Onder de bekwame regie van Robert de Vries ontwikkelde het spel zich gaan deweg tot momenten van grote drama tische spanning, die de aanwezigen ademloos meesleepte. Naast de spelleider brengen wij gaar ne hulde aan Mia Goossens, die met weloverwogen soberheid de titelrol ver vulde en een treffend klaar beeld gaf van dit doelbewuste, nobele karakter. Door de sterke intensiteit van haar spel steeg de lichamelijke worsteling met Helen door de ondergrond van geeste lijke strijd tot een benauwende span ning. Niet minder bewonderenswaardig was wat de jeugdige Marja Lieuwen te zien gaf als Helen Keiler, zelfs als wij een groot deel van deze creatie aan de re gisseur toeschrijven. Mede op het eerste plan troffen ons Elise Hoomans als moeder Keiler, bij wie de liefde voor haar kind prevaleert bo ven het verstandelijk inzicht en Lo van Hensbergen als de patriarchale kapitein Keiler. Van Henk van Efferen memo reren wij een opstandige James en van de bijrollen Hetty Beek als tante Ev, Henny Smit als Martha, Merimo Ster man als Percy en Jacq. Luyer als de dokter. Het praktische decor en de kostuums werden ontworpen door Hans van Nor den; de goed lopende vertaling was van Jan Teulings. Zoals gezegd, leefde het publiek de schouwburg was tot de laatste plaats bezet! volkomen mee. Na de sterk geschreven en gespeelde slotscène scheen er aan het opgetogen applaus geen eind te komen. Zelfs na de bloemenhulde aan de dames moest nog acht of tienmaal „gehaald" worden. B. H. Ieder kunstenaar beeldde „bekentenis sen" uit. En men verkreeg, na de oproep tot deelneming, van alle kanten illustratie materiaal toegezonden, waarin de ge spannenheid als de ontspanning der menselijke ziel haar expressie verkreeg door middel van de veelzijdigste reacties op al hetgeen een Dante tijdens het schrijven van zijn „Goddelijke Comedie" innerlijk bewogen heeft. Emilio Greco: de Madonna en Eva de Markies Raimondo Gustiniani, aan wiens woorden een leerzame inleiding door mevrouw dr. I. Hijmans-Tromp, lector in de Italiaanse taal en letterkun de aan de Rijksuniversiteit te dezer stede was voorafgegaan. Op maandag a.s. wordt in de Lakenhal een lezing gehouden over de kunste naars, die aan deze expositie deelnemen, waarna op 26 dezer mevrouw dr. I. Hij- mans-Tromp, eveneens in de Lakenhal, Na acht jaar van plannen maken en plannen wijzigen en het voeren van besprekingen in Leiden en Den Haag, met het gemeentebestuur en het ministerie, is deze week bij het bestuur van de Vereniging voor Chr. Nijverheidsonderwijs alhier bericht binnengekomen, dat de Rijksgoed- keuring voor de bouw van een Chr. Ambachtsschool (lagere technische school) in Leiden is verleend. Een bericht, dat in deze kring met zeer veel vreugde is ontvangen en dat eindelijk de kans geeft om de plannen, welke reeds vele jaren klaar liggen, te gaan realiseren. Zodra de bouw ook financieel „in kannen en kruiken" is, vindt de aanbeste ding plaats. Vermoedelijk zijn hiermede slechts enkele maanden gemoeid, zodat men in deze zomer nog tot de bouw kan overgaan. Hoewel de totale bouwtijd op circa twee jaar wordt geschat, ligt het in het voornemen van het bestuur om de school zij het gedeeltelijk met ingang van de cursus 1962 reeds te openen. laan, een brede en belangrijke ver keersader, welke Leiden en- Voor schoten in de toekomst met elkaar zal verbinden. Daartoe zal over de Korte Vliet een nieuwe brug worden gebouwd. Juist op de hoek waar deze laan de Korte Vliet kruist zal het nieuwe schoolgebouw, waarin 36 lo kalen en twee gymnastieklokalen zijn geprojecteerd, verrijzen. Langs de 5 Mei-laan (rechts op de te kening) is het hoofdgebouw in drie bouwlagen geprojecteerd. In dit hoge bouwblok worden onder gebracht elf theorielokalen, vijf teken zalen, een natuurkundelokaal, drie handvaardigheidslokalen en (aan de kop) twee gymnastieklokalen, welke bo ven elkaar komen te liggen. Deze zalen krijgen een afmeting van elf bü twintig meter. Verder bevat dit bouwblok twee ruimten voor medisch onderzoek en de nodige bergruimten voor de diverse lo kalen. Bij beide gymnastieklokalen liggen wasruimten, ingericht met voetenwas bakken en vijftien douches. Haaks op deze hoogbouw aan de Korte Vliet ligt de praktijkvleugel met zestien ruime praktijklokalen aan weerszijden van een zeer brede midden gang. Plaats voor ruim 750 leerlingen De school onderstaande teke ning geeft daar een beeld van zs zeer modern van opzet en is een ontwerp van het architectenbureau Jos en Leo de Jonge te Rotterdam, specialisten op het terrein van de bouw van nijverheidsscholen. Voor deze bouiu stelde de gemeente een ruim bouwterrein de school ont vangt een inhoud van 44.000 kubieke meter beschikbaar aan de 5 Mei een voordracht zal houden met de titel „De tekst achter het beeld", gevolgd door een gesproken fragment uit de Di vina Commedia op grammofoonplaten. Na de pauze volgen twee films t.w. „Pe- legrino d'amore" en „La Firenze di Dante". De tentoonstelling wordt gehouden tot 12 mei. H. Hal van 34 bij 14 nieter Waar theoriegebouw en praktijkvleu gel elkaar ontmoeten, is het centrale punt van de school geprojecteerd met een zeer ruime entree- en expositiehal op de begane grond en de grote kantine aula op de verdieping als sprekend ele ment op kolommen uitgebouwd. De hal het entree van de school ontvangt een kolossale afmeting en wel van 34 bij 14 meter. Behalve dat deze hal voor expositieruimte de werkstukken zal wor den gebruikt, zal zij ook worden benut voor het houden van schoolavonden of bijzondere bijeenkomsten. Aansluitend aan deze hal liggen op de begane grond de ruimten voor directie, leraren en administratie. Theoriegebouw en centrum zullen worden geconstrueerd in betonskelet met vullingen van metselwerk en puien van tropisch hardhout. De praktijkhal, welke vermoedelijk het eerst in gebruik genomen wordt, is ont worpen in een licht staalskelet met hou ten dak van bijzondere constructie, waarbij de dagverlichting met polyester stroken opgenomen is in een geheel vlak plafond van geluidabsorberend mate riaal, hetgeen voor een technische school van groot belang wordt geacht. Bij deze school komt een grote tuin, waarin ruim te is gereserveerd voor een royale fiet senstalling. H. v. d. Stoep directeur Tot directeur van de school is be noemd de heer H. v. d. Stoep, thans nog werkzaam te Rotterdam. Tijdens de voorbereiding van de bouw heeft de heer Van der Stoep het bestuur reeds van advies gediend. twee chr. nijverheids scholen in vier jaar Rekent men de tijd van voorbereiding niet mee, dan moet het het bestuur van de Ver. voor Chr. Nijverheidsonderwijs toch grote voldoening schenken, dat het er in een tijdsverloop van circa vier jaar in slaagt een zeer moderne Christelijke Nijverheidsschool voor meisje aan de Toussaintkade en nu straks een tech nische school, aan het Leidse scholen- bezit toe te voegen. Dat een nieuwe la gere technische school in een grote be hoefte voorziet, is zeker. Moesten niet in de laatste twee jaar circa 600 leerlingen voor dit onderwijs worden afgewezen? Zodra ook deze school haar poorten opent is er bij het Leidse lagere tech nisch onderwijs weer een meerdere op name-capaciteit van ruim 750 leerlin gen. Een respectabel aantal!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 3