495 VOOR LEIDEN n r NIEUWE IN DIT JAAR: HUIZEN lil Hitclicocks ..Psycho" een realistische inslag Ged. Staten wijzen woningen toe Dat is 29 meer dan vorig jaar AANDEEL UIT DE POT VOOR: LEIDEN EN j OMGEVING n FILMS Geen bijzonder sterk scenario wel een zeer knappe techniek Henri-Georges Clouzot filmt een schokkende waarheid (La Vérité) Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 11 februari 1961 Tweede blad no. 30278 Maar tie toewijzing vervalt bij niet bouwen! Vele Colleges van B. en W. in Zuid-Holland het zijn er in totaal 115 hebben hedenochtend een schrijven van het Provinciaal bestuur ontvangen, waarin hen is medegedeeld hoeveel woningen zij in 1961 mogen bouwen. Voor zeer vele van deze Colleges betekent de inhoud van dit schrijven een grote teleurstelling. Men had op meer gerekend, dan thans wordt toegewezen. Het Provinciaal Bestuur, dat in deze tijd van nog steeds voortdurende woningnood, ook gaarne tot een hogere toewijzing was gekomen, is echter aan handen en voeten gebonden. Ook dit bestuur moet rekening houden, met het aandeel, dat het krijgt van de landelijk te bouwen woningen. Kon men het vorig jaar nog circa 17.500 woningen „uitdelen", dit jaar zijn dit er voor Zuid- Holland niet meer dan 14.500, alsmede 1.110 premiewoningen te bou wen door woningbouwverenigingen met een zekere garantie van de gemeenten. gen, met garantie van de gemeente. Deze laatste woningen zijn uit het extra-contingent van 1110 premie woningen, dat Zuid-Holland kreeg toegewezen. In tegenstelling met vo rig jaar mag Leiden in 1961 dus 29 woningen meer houwen. Vijftig van de 75 extra premie-woningen zijn bestemd voor het lagere personeel van de Leidse Universiteit. Boven dien worden tien van de 255 woning wetwoningen gereserveerd voor per soneel van de Kon. Marine. De Gedeputeerde D. van der Kwaak, die deze toewijzing gistermiddag in het Provinciehuis te Den Haag van een toe lichting voorzag zette uiteen, dat Ged. Staten bij deze verdeling de nadruk hebben gelegd op het statistisch wo ningtekort, daarbij uitgaande van de omstandigheid, dat het woningtekort zich het sterkst doet gevoelen in de groep van minder-draagkrachtigen, voor welke het woningwetcontigent in de eerste plaats is bestemd. Bovendien heeft dit College gelet op de bevolkings aanwas, waarbij is uitgegaan van een Jaargemiddelde, gelegen tussen 1 Januari 19571960, en op het vervangen van krotwoningen. Voor Universiteit: 50 woningen Moeten vele gemeenten het met een geringere toewijzing stellen, Lei den maakt daarop een gunstige uit zondering. Kreeg de Sleutelstad in 1960 een bouwvolume van in totaal 466 woningen - 250 woningwetwonin gen en 216 premiewoningen - toege wezen, thans zijn dit 255 woningwet woningen en 240 premiewoningen, w.o. begrepen 75 premiewoningen te bouwen door woningbouwverenigin- ln onderstaande tabel hebben wij de voornaamste bouwcon- tingenten voor Leiden en omliggende gemeenten aange- i geven, met een toevoeging 1 van de toegekende extra-con- tingenten en waar nodig een verheldering van enkele opmer kelijk „grote" aantalten. a 2 "3 a te V a F hu a it i O •I-S Ter Aar 16 10 Alkemade 6 30 Alphen a. d. Rijn 45 70 Bodegraven 14 25 Boskoop 16 20 Hazerswoude 9 10 Hillegom 11 36 Katwijk 121 110 Koudekerk 9 30 Leiden 255 165 Leiderdorp 17 40 Leimuiden 8 10 Lisse 19 10 Nieuwkoop 12 10 Noord wijk 23 25 Noordwij kerhout 0 50 Oegstgeest 20 60 Rijnsburg 18 25 Sassenheim 31 30 Valkenburg 9 0 Voorhout 5 60 Voorschoten 62 145 Waddinxveen 40 35 Warmond 11 10 Wassenaar 23 25 Woubrugge 13 10 Zoeterwoude 12 10 Enkele van de genoemde gemeen ten krijgen nog extra-toewijzingen boven de hiervoor vermelde aantal len. Deze gemeenten en aantallen zijn: Alphen 1 extra voor vervan ging noodwoningen, Hazerswoude 1 op dezelfde grond. Katwijk 3 voor vervanging noodwoningen en 20 voor premiebouw door woningbouw verenigingen met een zekere ge meentegarantie, Leiden 75 voor deze laatstgenoemde extra categorie en Woubrugge 3 voor vervanging van noodwoningen. Van de 75 „Leidse" woningen voor premiebouw met gemeente garantie zijn er 50 bestemd voor huisvesting van het lagere perso neel van de Universiteit en 10 van de woningwetwoningen zijn bedoeld voor marinepersoneel. Van de 60 premiebouwwoningen voor Oegst- geest zijn er 30 bestemd voor ma rinepersoneel in verband met de behoeften van het personeel der Marine Electronlsche Bedrijven, van de 121 woningwetwoningen voor Katwijk zijn er 15 bestemd voor marinepersoneel en van de 62 wo ningwetwoningen in Voorschoten 25 voor ditzelfde doel. De totalen per gemeente in Lei den en omgeving bedragen derhal ve: Ter-Aar 26, Alkemade 36, Al phen 116, Bodegraven 39, Boskoop 36, Hazerswoude 20, Hillegom 47, Katwijk 254, Koudekerk 39, Leiden 495, Leiderdorp 57, Leimuiden 18, Lisse 29, Nieuwkoop 22, Noordwük 48, Noordwykerhout 50, Oegstgeest 80, Rjjnsburg 43, Sassenheim 61, Valkenburg 9, Voorhout 65, Voor schoten 207, Waddinxveen 75, War mond 21, Wassenaar 48, Woubrugge 26 en Zoeterwoude 22. Heel rooskleurig zijn deze cijfers bepaald niet! Extra huurtoeslag Binnen het totale woningwetcontin gent zullen voor een belangrijk aantal woningen extra huurtoeslagen van f. 2, per week kunnen worden toegekend. Om daarvoor in aanmerking te komen zal een gemeente bij realisering van het toegewezen woningwetcontingent in elk geval een keuze dienen te maken uit de serie keuzeplannen, voorgesteld door de commissie „efficiënte woningbouw" en als zodanig door de minister vastgesteld. Gemeenten, welke hiervan wensen te profiteren, dienen contact op te nemen met de hoofdingenieur-directeur van de Volkshuisvesting en Bouwnijverheid. Gemeenten, die bij toepassing van de gehanteerde verdelingssleutel een toe wijzing van minder dan 4 woningwet woningen zouden ontvangen, hebben G.S. buiten de verdeling gehouden. De besturen van deze gepieenten het zijn er in Zuid-Holland 54 kunnen echter bij schriftelijk, gemotiveerd ver zoek een beroep doen op een door het college van G.S. ingestelde reserve van 300 woningwetwoningen. Tot toewijzing uit deze reserve zullen Ged. Staten eerst overgaan, indien genoegzaam is aan getoond, dat zich ter plaatse een urgente behoefte aan woningwetwonin gen voordoet en/of ongebruikte bouw capaciteit aanwezig is. Genoemde reserve is tevens bestemd voor afronding met een enkele woning van bouwplannen van gemeenten, die bij de verdeling wel een toewijzing hebben ontvangen. Bouwen, anders Gemeenten dienen er zorg voor te dragen, dat uiterlijk 1 september a.s. de bouwplannen, welke betrekking hebben op het tot uitvoering brengen van het woningwetcontingent 1961, geheel gereed voor aanbesteding bij de hoofdingenieur- directeur zijn ingezonden. Mocht om streeks november van dit jaar blijken, dat het toegewezen woningwetcontin gent of een deel daarvan niet tot uitvoe ring zal kunnen worden gebracht, dan valt dit terug aan de provincie en zullen Ged. Staten daarover op andere wijze beschikken. Premiewoningen Omtrent de voorwaarden, waaronder woningbouwcorporaties gebruik kun nen maken van de geboden gelegenheid tot het bouwen van premiewoningen onder gemeentelijke garantie, deelde de heer Van der Kwaak ons mee, dat de minister hierover aan de gemeenten nog nadere aanwijzingen zal verstrek ken. De hoofdingenieur-directeur in deze provincie is bereid gemeentebesturen en de betrokken corporaties zonodig alle verdere voorlichting te geven, terwijl de Federaties van Woningbouwverenigingen hebben toegezegd hun leden hulp en bemiddeling te verlenen bij de uitwer king van financiële voorbereiding van de bouwplannen. De minister heeft zich voorts de vrijheid voorbehouden de ter beschikking gestelde aantallen woningen naar eigen goeddunken aan te wenden, voor zover deze aan het einde van het tweede kwartaal geen definitieve be stemming hebben verkregen. Ged. Staten verzoeken gemeentebesturen hen van de voortgang van de desbetreffende bouwplannen op de hoogte te houden. Woningen, welke een gemeente reeds in 1960 „bij voorschot heeft ontvangen", moeten worden afgetrokken van het thans beschikbaar gestelde bouwvolume. Krotopruiming T.a.v. de opruiming van krotwonin gen merkte de heer Van der Kwaak nog op, dat de minister aan Ged. Staten heeft overgelaten te bepalen tot welk aantal by de toewijzing van woningen de verplichting tot krotvervanging moet worden opgelegd. Aangezien naar het oordeel van G.S. een groot aantal Zuid hollandse gemeenten in verband met het nog heersende woningtekort niet of nauwelijks aan de vervanging van slechte woningen toe is, menen zij ter zake van de vervanging van krotwonin gen nog geen algemene eisen te moeten stellen. Ged. Staten stellen het echter op prijs reeds thans van de gemeenten te vernemen in hoeverre hier aandacht aan wordt geschonken. AFSCHEIDSRECEPTIE DS. W. A. ZEYDNER Ter gelegenheid van het aftreden van ds. W. A. Zeydner als praeses van het college van visitatoren-generaal, zulks wegens het bereiken van de 70-jarige leeftijd, zal het moderamen van de ge nerale synode der Ned. Herv. Kerk een afscheidsreceptie geven. Deze ontvangst wordt gehouden op vrijdag 24 februari van 4.00 tot 6.00 uur in het gebouw Car- negielaan 9 in Den Haag. VAN DEZE WEEK LUXOR Men kan niet zeggen, dat regisseur Hitchcock het de re censenten van zijn nieuwste produkt gemakkelijk gemaakt heeft: over de inhoud mag - als we tenminste net jes willen blijven - niets gezegd wor den, omdat anderen er dan geen griezelplezier meer aan beleven kun nen. Maar de „grootmeester der thrillers" zal het ons wel niet kwalijk nemen, als wij onthullen, dat de knappe secretaresse Marion Crane ha,ar diefstal van 40.000 dollar met een hoge prijs moet betalen, dat de toeschouwer dan terstond aan het raden slaat naar de dader (of dade- res?) van het misdrijf, dat een par ticuliere detective een onderzoek gaat instellen en dat de zuster en de vriend van Marion eveneens ten to nele verschijnen om de jeugdige eigenaar van een armetierig motel aan de tand te voelen Voeg daar bij de schrikaanjagende stem van de moeder van die jongeman, dan weet men zo ongeveer alles en toch vrijwel niets! De oplossing is inderdaad on verwacht, al is het motief niet on bekend. Heel eerlijk gezegd: deze film heeft ons meer geboeid door het zeer knappe filmwerk dan door het scenario. Hitch cock is nogal kieskeurig met zijn film verhalen, want hij heeft zelfs enige bun dels afgekeurde schetsen laten verschij nen, die dan wel niet geschikt waren om er films van te maken, maar toch het lezen bepaald wel waard zyn. Des te op merkelijker is, dat „Psycho" niet tot de sterkste scenario's uit zijn werk gere kend kan worden. Een van Hitchcocks uitspraken is, dat „een regisseur gerust een vreemd soort intrige kan gebruiken: die intrige moet men niet te serieus op nemen, omdat het publiek slechts één ding verlangt en dat is: geamuseerd worden". Wat dit laatste betreft was hij in vroeger werk, zoals „The trouble with Harry" en onlangs nog met „Rear win dow" bepaald beter op dreef, hoe vreemd dat na de grote publiciteit, die hyzelf aan zijn jongste werk heeft gegeven, ook klinken moge. Men begrype ons goed: het ontbreekt zeker niet aan spanning. Het verschil met zijn andere werk is ech ter, dat hy voorheen meer suggereerde en nu, sterker dan voorheen, de neiging vertoonde rechtstreeks uit te beelden. Dit laatste houdt reeds in, dat de lief hebbers van griezelen tenvolle aan hun trek komen. Zou „Psycho" niet de naam van Hitchcock hebben gedragen, dan zou het nauwelijks nut hebben gehad het bovenstaande neer te schrijven. Maar in dit geval ligt het anders: de maker is juist wél Hitchcock en hij heeft een pro cédé gevolgd, dat afwijkt van zijn overige oeuvre. Men zou het zó kunnen zeggen: hy raakt de toeschouwer op een gevoeli ger plek dan vroeger en bovendien sloeg hij harder. Voor de verstokte griezelaar is dat geen enkel bezwaar en bovendien is er, zoals reeds gezegd, heel veel te be wonderen in de technische uitwerking, die meermalen uiterst suggestief is en alle kenmerken van de begaafde cineast draagt. Bijzonder gelukkig is Hitchcock in de keuze van zijn spelers geweest: vooral Anthony Perkins munt uit in de rol van de jonge motel-eigenaar. Nog niet zo lang geleden kwam deze acteur op een schoen en een slof naar Holly wood, waar hij intussen heeft laten zien, dat hij heel wat in zijn mars heeft. Ver der mogen Janet Leigh en Vera Miles e'jeneens met ere genoemd worden. TRIANON Na Marcel Camé, Claude Chabrol en vele andere col lega's heeft ook de Franse filmregis seur Henri-Georges Clouzot zich op het modethema van de huidige tijd - de jeugd en haar uitwassen - gewor pen. Dat deze waarheid(La véri té) zou imponeren door knappe vak manschap stond bij ons bij voorbaat vast. Een man, die ,JIet loon van de angst" kon maken, zou met zulk een onderwerp moeilijk kunnen deraille ren. Toch zijn we getroffen door zijn werk. En wel in de eerste plaats door de wijze, waarop hij Brigitte Bardot voor de camera heeft kunnen krij gen. Roger Vadim, de schepper van dit in Frankrijk hoog gewaardeerde filmische exportartikel, heeft haar voornamelijk als model voor de lens gezet. Hij benutte haar uiterlijke aantrekkelijkheden tot de grens van het betamelijke, zonder echter ooit een werkelijk beroep te doen op wel licht aanwezige acteertalenten. Regis seurs na hem poogden deze wel te ont dekken, maar slaagden niet, waar Clou zot ten dele succes heeft gehad. Paardemiddelen Een dubieus succes overigens, want door de paardemiddelen, die Clouzot ge bruikte, raakte het labiele persoontje zo diep doordrongen van haar trieste ver tolking, dat ze na huwelijksmoeilijkhe den in het normale leven greep naar de wanhoopsdaad, waartoe ze in de film herhaalde malen wil overgaan. Hoewel dergelijke middelen nooit te rechtvaar digen zijn, heeft Clouzot er verbluffende resultaten mee bereikt. Zonder van B B. een dramatische ac trice te maken, heeft hij haar kunnen laten overtuigen als het losibandige vlindertje, dat op vleugels van harts tocht wil zweven naar een wereldje van louter, vreugde en plezier. Dit frivole, zelfzuchtige en jaloerse meisje is opgegroeid in de schaduw van haar voorbeeldig zusje. Eenmaal in de grot stad Parijs gooit zy alle rem men los en stort zioh in een groep jon geren met verwrongen levensopvattin gen. Ze kan zichzelf niet meer veran deren zelfs niet als de vriend van haar zusje, een jong serieus dirigent hopeloos verliefd op haar wordt en deze gevoelens wederzijds blijken te zijn. De jaloerse jongeling breekt met haar en in haar wanhoop om het verlies van haar enig echte liefde vermoordt zij hem. Sympathie Ondanks haar verdorvenheid en licht zinnige levenswandel wekt Clouzot ge voelens van sympathie op voor het ge broken vrouwtje, dat in de film voor haar strenge rechters staat. Op waarlyk magistrale wijze toont hij het onoverbrugbaar verschil aan tussen haar tragische historie, zoals die verteld wordt in de nuchtere rechtszaal en zoals die beleefd werd in het echte leven tegen het koude decor van plechtstatige ge zichten, sombere toga's, smetteloze bef jes, op sensatie beluste journalisten en vol leedvermaak lijkende nieuwsgierigen tellen slechts de naakte feiten. Tussen die koele wereld van reohtsschapenheid en de wankele omgeving, waarin de fei ten zioh afspeelden, ligt een onmetelij ke kloof. Daar kan geen oegrip gevonden worden voor de ongeremde gevoelens van het vrijgevochten meisje, dat in haar egoïstische zucht naar menselijke geneugten wordt gezogen naar een om geving, waar normale deugden als werk lust, trouw en zelfbeheersing als node loze ballast zijn weggesmeten. ANTHONY PERKINS Straaljagers in de aanval Piloten in spanning REX Vrijwel alle soorten oorlogs bodems hebben reeds als plaats van handeling voor films gediend. Er bestaat nagenoeg geen legerkorps meer.dat niet in een film is genoemd. En talrijke typen vliegtuigen verschenen al op het witte doek. Ook de straaljager, een van de jongste loten van de luchtmacht. Maar bij eenmaal is het uiteraard niet ge bleven. In 1952 werd „Jet Job" gefa briceerd, vyf jaar later volgde „Jet Pilot" en in 1957 zette Edward L. Chan zich in de regiestoel voor het vervaar digen van zijn „Jet attack". De straaljagers en hun piloten vor men het centrum van het verhaal, dat begint op het moment, dat een Ameri kaanse geleerde met een straaljager bo ven vijandelijk gebied wordt neergescho ten. Aanvankelijk denkt men. dat hij dood is. maar wanneer blykt, dat hy zijn landing heeft overleefd, komt de luchtmacht in rep en roer. Want de geleerde kent het geheim van de nieuwe radar en mogelyk ziet de vijand kans hem zyn kennis te ontfutselen. Twee piloten krijgen opdracht de geleerde te ontvoeren. Dat hun dat tenslotte lukt, ligt voor de hand. Byna even logisch is, dat daarvoor heel wat moeilijkheden en gevaren overwonnen moeten worden. Laten we de details van de historie maar voor ons houden, het zou veel wegnemen van de spanning van dit met vaart gebrachte en volgens het be kende recept gefabriceerde filmprodukt. waarin de hoofdrollen vertolkt worden door John Agar en Audrey Totter. Clouzot heeft zowel de sfeer in 4f rechtszaal als in het Par ij se studenten- kwartier weergaloos knap getekend met een bijna schokkende eerlijkheid. Scher pe beelden, geraffineerde overgangen en feilloos gevoel voor detail en compositie maken zijn produkt tot een boelende film, die bovendien door zijn bewogen inhoud een diepe indruk achterlaat. Het mysterie van de mismaakte vrouwen Hypnose voor wrede doeleinden Casino Elf beeldschone jonge vrou wen hebben zich op een afgrijselijke manier toegetakeld. Deze gevallen vor men voor de kranten het grote nieuws. De politie staat voor een raadsel. Inspecteur Kennedy kan met dat raadsel geen vrede hebben. Als plotse ling een vriendin van zijn meisje tot de „mismaakten" gaat behoren, gaat hij ijverig op zoek naar de bron van alle ellende. Het is al spoedig duidelijk, dat alle dames, die een bezoek brachten aan een beroemd hypnotiseur, en op het to neel moesten verschijnen, zich op een vreselijke manier verminkten. Het meis je van de inspecteur valt eveneens in handen van de hypnotiseur en zijn as sistente Justine. Bijna zal zij de zelfde weg opgaan als haar twaalf andere voor gangsters. Bijna, gelukkig komt haar verloofde tussenbeide. Nog is het raadsel niet opgelost. De sluier van het geheim is nog niet helemaal opgetild. Na heel wat moeilijke momenten komt vanzelf sprekend alles gelukkig in het reine. De film, die als Engelse titel heeft "The hypnotic eye", is wel bijzonder spannend. Zij duurt echter wat te lang. Sommige scènes zijn te breed uitgespon nen om nog te kunnen boeien. Jonge liefde - Grote gevaren Eerlijke aanpak van „teer" onderwerp LIDO „Jonge liefde - Grote ge varen" behoort tot het genre film waar mee onze noorderburen, met name de Zweedse en Deense filmers, de laatste jaren internationaal veel sympathie heb ben verworven door de eerlijke, sobere en vaak doeltreffende aanpak van zoge heten tere onderwerpen, die vooral vroe ger elders slechts schenen te kunnen in spireren tot het maken van ronduit zwoele of alleen maar drakerige pro- dukten. „Jonge liefde - Grote gevaren" is een Deense semi-documentaire, ont staan met medewerking van artsen, die weer eens de noodzaak van tijdige sek suele voorlichting naar voren brengt. De film behandelt niet de ganse pro blematiek, die voorspruit uit het onvol ledig, foutief en in het geheel niet voor lichten van jonge mensen. De makers hebben zorgvuldig uit die veelheid geselecteerd en van die „grote gevaren" waarvan in de filmtitel wordt gerept er slechts één beklemtoond: het (levens)gevaar verbonden aan het ple gen van abortus door een medisch on bevoegde. Men heeft niet kunnen nalaten dit ongetwijfeld belangwekkende gegeven ietwat te romantiseren door het in een verhaaltjesvorm te gieten (klaarblijke lijk om een groter publiek te interesse ren), maar dit mag de zeggingskracht die van deze boodschap, die de makers beslist hebben willen brengen, uitgaat nauwelijks verzwakken. Het nut van de ze film is tweeërlei: hij wijst ouders op hun plicht hun kinderen vroeg en vol ledig voor te lichten, de film is zelf een brok waardevollge voorlichting voor jeugdige mensen. „Jonge liefde - Grote gevaren" is daarom een film die zowel van ouderen als van jongeren aandacht verdient. „EEN GLAS WATER" Sprankelende fantasie Studio Op motieven van het toneelstuk ,,Un verre d'eau" (Een glas water) van de beroemde 19e eeuwse Franse auteur Eugène Scribe, stelde Helmut Kautner zijn speelse vorstelijke fantasie ,.Ein Glas Wasser" tezamen, spelend ten tijde van Queen Anne aan het Engelse Hof omstreeks 1710. Speels is deze grillige en spran kelende fantasie: de liefdesverwik kelingen van drie vrouwen rond de vaandrig van de garde Arthur Marsham. Queen Anne, de Hertogin van Marl borough (Lady Churchill) en het een voudige-hupse hofdametje Abigail zijn op deze schone jongeling verliefd. Deze zélf is zich slechts bewust van zijn liefde voor Abigail en weet niet, hoe de twee •anderen achter zijn rug om hem strijden Natuurlijk loopt het uit op een diepe teleurstelling voor de Koningin en de Hertogin, de twee scherpe rivalen, die elkaar het licht in de ogen niet gun nen. Dat in deze kostelijke intrigue ook de oorlog tussen Engeland en Frankrijk en bovendien de politiek zijdelings een rol spelen, doet aan het charmante ge beuren geen afbreuk. Deze film, gehuld in prachtige kleuren en modern gere gisseerd door de vindingrijke Helmut Kautner. wordt gedragen door een rij van voortreffelijke acteurs en actrices: een voor zyn rol van Sir Henry Sr. John. leider der oppositie, geknipte en grandioze Gustav Gründgens. Liselotte Pulver als de Koningin. Hilde Krahl als Ladv Churchill en Sabime Sinjen als Abigail. Melodieuze of bruisende mu ziek van Bernhard Eichhorn en Roland Sonder-Mahnken en originele décors van Herbert Kirchhoff verhogen het visuele genot. Deze enerzijds luchtige komedie, an derzijds heerlijke operette, waarin iede re figuur zyn eigen kleur verkrijgt, ter wijl tal van spirituele elementen en geestige chansons de parodie van de handeling met verve ondersteunen, mag zeker gerekend worden tot een der beste produkten van de Duitse filmindustrie uit de laatste tijd. Een genoegelijk uur is gewaarborgd! Men bedenke echter goéd, dat de ware historie en wat men ervan heeft gemaakt, w-ijd uit elkaar liggen. Maar daarvoor is 't dan ook een „fantasie", in grote rijkdom opgediend!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 3