COLLEGE-WEEKEINDE DER DIES-VIERING BRACHT VELE OUD-ALUMNI NAAR LEIDEN rsena WAT IS DE MENS? Oude banden opnieuw aangehaald in wetenschappelijke contacten Twee antivoorden in Zuiderkerk Commune-stelsel leidde in China tot emancipatie der geesten Kwantiteit compenseert kivaliteitsgebrek LEIDS STUDENT OMGEKOMEN Opgericht 1 maart 1860 Maandag 6 februari 1961 Tweede blad no. 30273 Van bezieling naar mechanisatie Keppler gaf startsein in de wetenschappen Onder de titel „Van bezieling naar mechanisering" sprak voor de Verenig de Faculteiten van Letteren, Wis- en na tuurkunde en Geneeskunde de Leidse hoogleraar in de psychologie prof. dr. A. M. J. Chorus. Hij leidde zijn voor dracht in met een herinnering aan het iviet auto tegen bus gereden in Haren De Leidse student P. P. M. Verstrae- ten, afkomstig uit Delft en als vaandrig in militaire dienst met Zuid-Laren als legerplaats, is zaterdag om het leven gekomen toen hij met zijn auto in volle vaart tegen 'n bus reed. Het ongeluk ge schiedde in Haren naby de stad Gro ningen. De bus stond bij een halte stil. Tot grote schrik van de chauffeur en de pas sagiers reed de personenauto, die uit tegenovergestelde richting kwam, schuin bekende sprookje van Andersen over de keizer en de nachtegaal. Wy leven thans, zo stelde prof. Chorus, in een tijd van voorkeur voor het mechanisme in het leven en denken. Daardoor zijn wij in vele opzichten de werkelijke band met het leven kwijt geraakt. Ten dele is het mechanische onmisbaar en zelfs goed, maar het mag niet misplaatst worden, zoals dit tegenwoordig wel dikwijls het geval is. Prof. Chorus wees in het bijzonder op twee aspecten van deze drang naar het mechanische. In de eerste plaats confronteert ons dit met het verdwij nen van het dier uit samenleving en denkwereld. Vroeger was het dier in de de weg over en recht op de bus aan. Vol gens oogge tuigen werd in de personen auto geen enkele poging ondernomen de botsing te vermijden. Men meent daarom, dat de bestuurder wellicht al dood of buiten bewustzijn was, voordat de botsing gebeurde. Alle papieren op het slaohtoffer en in de auto waren verbrand, zodat men er niet in slaagde direct de identiteit vast te stellen. De vlammen hebben ook een ogenblik de autobus bedreigd en likten althans langs de voorzijde, maar voor zij daar werkelijk kwaad konden doen, was het vuur geblust. denkwereld opgenomen. Men denke slechts aan de dierenfabels, aan uit drukkingen aan het dier ontleend, en aan de wijze waarop de dieren dikwijls met menselijke eigenschappen werden vereenzelvigd. Dit verlies van de band met het dier is ontegenzeggelijk een verarming van de samenleving. In de tweede plaats toont de „ont zieling", de ontwikkeling in mechanische richting zich in sterke mate in het wetenschappelijk denken. Vroeger richt te men zijn natuurbeeld naar esthetische en ethische normen, ontleend aan de bezielde wereld, doch prof. Chorus toonde een ontwikkeling aan, die daar afstand van doet, welke ontwikkeling eigenlijk begonnen is met de verandering die Keppler aanbracht in zijn beeld van het zonnestelsel toen hij de bron van de zwaartekrachtsverschijnselen van een bindende „ziel" in een bindende „kracht" wyzigde. Prof. Chorus toonde enkele aspec ten van de consequenties van deze her oriëntatie aan en sprak tenslotte de verwachting uit, dat te rechter tijd de mens het bezielde wereldbeeld, in het bijzonder het bezielde beeld van zich zelf zal hervinden, zoals de Chinese kei zer de schoonheid van de werkelijke nachtegaal tenslotte hoger leerde stel len dan de waarde van zyn mechanische „evenbeeld" Katholiciteit der kerk Voor de theologische faculteit sprak prof. dr. H. Berghof over „De katholi citeit der kerk", waarbij hij ter inleiding de overgang van een Middelburgse pre dikant der Hervormde Kerk te Middel burg naar de roomskatholieke kerk be handelde. Naar aanleiding van dit symptomatische geval trachtte hy te komen tot een begripsbepaling van het woord „katholiek", dat oorspronkelijk een kwantitatieve betekenis had, na melijk „over de gehele wereld verspreid", maar later een meer kwalitatief karak ter kreeg. Deze gedachte is vooral uitge werkt door Congar in zijn „Chrétien dé- suni", waarin hij aan de lutherse en calvinistische reformaties een zekere deelwaarheid toekent. Deze deelwaarden moeten volgens Congar opnieuw worden geïncorporeerd, opdat zo de volheid der kerk wordt geactualiseerd. Prof. Berkhof wees er vervolgens op dat de zogenaamde nouvelle théologie in deze katholiserende lijn zozeer is door dacht, dat een corrigerende encycliek van paus Pius XII nodig was. Ook gaf hij een overzicht van de katholiserende tendenties in de Anglicaanse kerk en in Nederland, waarbij echter voortijdig werd afgebogen naar een doordenking van de eventuele formele structuur van een dergelijke katholieke kerk. Werkelijke katholiciteit is volgens spreker alleen te bereiken bij gelijkvor migheid van de gemeente met haar Heer. Dit brengt evenwel enige struc tuurproblemen met zich mee. zoals ten aanzien van doop, verkondiging en aorbede. wetenschappelijke basis het vraagstuk te hebben benaderd, wees spreker er op, dat de mens de Homo ludens is genoemd, de altijd zich verbazende, vra gende en vorsende. Hij is dit, maar slechts ten dele; hy is ook als homo fa- ber gekarakteriseerd. Het meest treffen de, alles overkoepelende is volgens spre ker, dat de mens een wezen is, dat diep in zichzelve bewust van het my sterie achter en in de dingen, inclu sief zichzelf. De mens, die gelooft aan Christus blijde boodschap, weet, dat hij in de mate van zijn bekering tot die bood schap een kind van God wordt. Hij weet, dat de binding bedoelt is als een blyde, een bevrydende, die vrees uit bant. Hij weet, dat hij is kind van God, ook al weet hy niet precies wat dit inhoudt. God is onze Vader, zo leerde Chris tus bidden. Ongetwyfeld een projectie als wy God zien als een menseiyke vader, doch geen, indien wy beseffen, dat het Goddeiyke Vaderschap onein dig uitstygt boven het menseiyk ana- logon. Broos door onze kennis en onze on kunde ervaren wy hier op aarde, aldus dr. Van Iersel, slechts tastenderwyze, doch met vreugde omdat wy geloven in het Licht der Boodschap. Laten wij, aldus spreker, bidden, dat wy ons werk van de omvorming der aarde, waartoe ook behoort het samen gaan van alle mensen, doen naar ons wezen, dat is als kinderen Gods, in het licht van de eeuwige norm. Dat wij die nen mogen als goed en vreugdevol in strument, ter ralisering van wat de Heer in Zijn heilgeschiedenis voorheeft met het geschapene. Laten wij ons realise ren, dat communicatie met elkaar niet alleen een gebiedende eis is voor coope ratie, doch tevens in mysterieuse zin in het hart van de biyde Boodschap staat geschreven. De mens leeft in het dageiykse le ven in het betrekkelijke, hy leeft niet al te zeer in existentiële zorgen. Slechts in het schouwen van de Heer wordt hem, aldus spreker, zyn eigen wezen op het volledigst duidelijk. Volgens dr. Van Iersel moet men de vraag: naar wie en wat de mens is, niet stellen aan een hier levende, doch aan een mens, die reeds de drempel van het andere leven is overschreden. Dan ls deze mens, naar zyn maat gemeten, in de meest directe, verhelderende en door dringende verhouding met de Absolute zyn Schepper. Op dit ondermaanse zien wij slechts zeer vaag, als in een spie gel. zy het dat dit toch een zien is van allesbeheersende waarde. Met het zingen van twee coupletten van het Wilhelmus werd deze samen komst besloten. lende fasen in de ontwikkeling van het commune-stelsel toe te schrijven aan het beurtelings overheersen van „harde" en „zachte" groepen in de leiding. Dit is veelal theorie, gebaseerd op „wishful thinking". Militair schept het systeem de mogelijkheid van onmiddeliyke mo bilisatie van dertig miljoen man, met een reserve van 130 miljoen. Het „nieuwe" in het commune-stelsel is, dat reeds bestaande aspecten, zoals militaire organisaties, arbeidsleger en collectief leven, verenigd werden tot één systeem, dat de leden tegelykertyd tot arbeiders, soldaten en boeren maakt. Dat het hier zou gaan om een „spontane actie", door de bevolking afgesmeekt, dient men met een korreltje zout te ne men, maar anderzyds is het stelsel niet zó van bovenaf opgelegd als men het wel voorstelt. Er is eerder sprake van bundeling en intensivering van ontwik kelingslijnen. Utopische stuwkracht Het teveel aan privé-initiatief van lo cale kaders uit de begintijd is later van hogerhand aan banden gelegd. Di rectieven van de regering bewyzen dui delyk, dat er zoals ook voor refugiés was medegedeeld ernstige misstan den zyn geweest: veel te lange arbeids tijd. tekort aan rust, slordig werk. Daar tegenover stond en staat het voordeel van „free supply", gebaseerd op voor ziening naar behoefte. Er heerst vaak een atmosfeer, waarin men dronken 's van offervaardigheid. Overigens is dit nauwelijks communistisch, maar eerder aansluitend by oude Chinese utopisti sche idealen, als stuwkracht van de maatschappij. De bewaarschooltjes wor den kweekplaatsen van de nieuwe mens. Sinds december 1958 is de gezinspolitiek veel milder geworden: er is een einde gekomen aan wat leek op vernietiging van het Chinese familieleven. In feite is men teruggekeerd van de zuivere com mune tot de hogere coöperatie. De lei ding brandmerkte de al te enthousiaste cijfers over 1958 als geflatteerd en ver minderde de resultaten soms met 30 40 procent. De interne decentralisatie verloor haar monolithisch karakter, zo dat de commune in gematigde vorm, als 'n soort overkoepelend orgaan, ls biyven voortbestaan. Tenslotte stond spr. in het kort stil by de nogal zuinige re actie van de zyde der Sovjet-Unie, maar met het oog op het gevaar van „wishful thinking" beperkte hy zich tot het weer geven van enkele beoordelingen over en weer. Afgelopen weekeinde werd de viering van de 386ste dies natalis van de Leidse Universiteit ingezet met de eerste toneelvoorstelling op vrijdag avond j.l. voortgezet met het na de bevrijding tot traditie geworden college-weekeinde, dat talloze oud-alumni van de Universiteit naar de Sleutelstad bracht. Zij en de huidige leden van de academische gemeenschap konden tijdens dit weekeinde oude vriendschapsbanden opnieuw aanknopen tijdens bijeenkomsten in wetenschap- pekelijke sfeer, tijdens gemeenschappelijke lunches en andere ontmoetingen van sociale aard. Zaterdagochtend en -middag werden ongeveer veertig colleges gegeven door Leidenaren en oud- Leidenaren, die de oud-alumni en de tegenwoor dige cives een blik gaven op actuele wetenschap pelijke problemen en onderzoekingen. Deze colle ges vonden faculteitsgewijze plaats, evenals de lunches in het middaguur. Vele laboratoria en andere instellingen gaven hun bezoekers buiten de voordrachten ook gelegenheid, bepaalde aspecten van het wetenschappelijk onderzoek en nieuwe instrumenten e.d. met eigen ogen te aanschouwen. Na de colleges bestond des middags voor de dies-vierders gelegenheid om een kijkje te nemen in de twee grote nieuwe aanwinsten van de Universiteit op laboratorium-gebied in de laatste jaren, het Biochemisch Laboratorium en het Fysiologisch Laboratorium. Leden van de weten schappelijke staf gaven daarbij toelichtingen. Zaterdagavond werd de tweede voorstelling van het toneelstuk ,,Banja" in de schouwburg gegeven, welke voorstelling in het bijzonder be doeld was voor de oud-alumni en genodigden. Het programma voor de zondag toonde de traditionele indeling: een bijeenkomst van de Christenstudentenraad tegen het middaguur, een gemeenschappelijke lunch in de Lakenhal, het studium generale in de Stadsgehoorzaal en tot slot een thee, aangeboden in het clubgebouw van de WSL. De bijeenkomst van de C.S.R. in de Zui- derkerk stond in het teken van de vraag „Wat is de mens", en het studium generale was gewijd aan de supergeleiding, een verschijnsel, dat een halve eeuw geleden door de Leidse Nobelprijswinnaar Kamerlingh Onnes werd ontdekt. Jammer was, dat de stemming van de viering enigszins gedrukt werd door het bericht, dat een lid van het L.S.C. bij een auto-ongeval om het leven was gekomen. Juist» op dagen als deze, waar op de onderlinge band tussen de Leidse cives en oud-alumni zozeer op de voorgrond gesteld wordt, wordt een dergelijk verlies scherper gevoeld. Over het thema „Wat is de mens?" werd gistermiddag gesproken in de Zuider kerk aan de Lammenschansweg. De Christen-Studenten Raad, had deze traditio nele samenkomst belegd. Nadat prof. dr. R. van Dyk, hoogleraar in de sociologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, dit thema vanuit theologisch standpunt had behandeld, belichtte dr. J. J. A. van Iersel, lector in de experimentele dier kunde aan de Leidse Universiteit, het antwoord op deze vraag op ander weten- schappelyk vlak. Na een kort inleidend woord van de praeses van de C.S.R., de heer C. van Dongen, waarin deze wees op de doelstelling van de Christen-Studenten Raad (het voeren van een interconfessioneel gesprek), voerde als eerste spreker prof. dr. Van Dijk het woord. Terugvinden van de ware levenswet Een mens, aldus prof. v. Dyk, zou in feite een gehoorzaam nakomeling moeten zyn van hetgeen God ons in Zijn openbaring voor ogen stelt. In Zyn schepping laat Hij ons de mens zien, zoals deze uit Zyn handen is voortgekomen. De rijkdom van de mens ligt daarin, dat hy geboetseerd is door Gods hand. Anderzyds staat diezelfde mens on der Gods levenswet, te weten de wet der liefde tot God en de medemens. In de schepping heeft God zichzelf gegeven. De mens is een zwakke afspiegeling van Gods liefde en wet. Heeft de mens dit begrepen? In dit verband herinnerde spreker aan de zondeval van de mens. De mens heeft zich verzet tegen de levenswet Gods, welke gebaseerd was op de die nende liefde. De mens wilde zyn een wezen, dat alles op zichzelf betrok en daarmede heeft hy het gemeenschaps plan van God en zyn medemens door sneden. In plaats van een beleving der liefde, kwam de beleving van de haat. In plaats van de liefde, welke zich geeft aan de ander, kwam het egoisme va de mens. De mens kende zyn God niet meer. Het herstel van deze gemeenschap, is volgens spreker alleen mogelyk indien wy erkennen, dat Jezus Christus in deze wereld is gekomen om de mens te red den. Een komen, dat in alle nederig heid en gehoorzaamheid is geschied. Als mens zullen wy moeten buigen onder het kruis. Wij zullen moeten naderen tot de Gekruisigde, in wie alle men- selyke wijsheid tot een dwaasheid is geworden. In Hem zullen wy de waarachtige levenswet van de mens terug moeten vinden. Daarby zal niet ons eigen-ik, doch de ander onze maatstaf zyn Slechts dan zullen wy onze bestemming als mens vinden indien wy de Heer en Heiland erkennen, die voor de mens Zyn leven gaf. Communicatie een gebiedende eis Na orgelspel van de heer W. v.d. Brink met blokfluit door M. G. Jongejan, gaf dr. J. J. A. van Iersel zyn visie op dit thema. Na allereerst uitvoerig op Het Chinese experiment met het commune-stelsel, waarin sinds enige jaren ten plattelande ongeveer vijfhonderd miljoen zielen zijn georga niseerd en dat nu langzamerhand ook de steden gaat bestrijken, heeft in de eerste plaats geleid tot een indeologische hervorming: de schep- ping van een nieuwe mens, de „homo faber industrialis universalis". Er voltrekt zich in China een emancipatie der geesten, de grenzen tussen arbeiders, boeren en militairen zijn weggevallen en gezamenlijk zoeken zij contact met de intellectuelen. China is het toneel van een culturele fusie-beweging. Het is een rage, een cultus, dat boeren gedichten schrijven, arbeiders schilderijen maken en onderwijzers aan de draai bank staan of het land bewerken. En de resultaten van dit alles mogen aangedikt zijn en daardoor ongeloofwaardig klinken, maar de kwan titeit maakt de kwaliteit thans ten dele goed. Uitgaande van boeren Tot bovenstaande conclusie kwam dr. E. Zurcher, wetenschappelijk ambtenaar aan het Sinologisch Instituut te Leiden, in het college, dat hy zaterdag in het Academiegebouw voor de Faculteit der Letteren en Wysbegeerte gaf over de „Chinese Volkscommunes". D«t Trnotste experiment der wereldgeschiedenis in .so cial engineering" heeft, vooral door ue ingreep in het familieleven, de geesten geprikkeld: al naar gelang de opvatting is het beschreven als d« ..zonsopgang in Azië of als de vorming van een termietenkolonie. Merkwaardig is, dat het klassieke marxisme uitgaat van de stelling, dat de revolutie gedragen wordt door het stedelijk proletariaat. Maar in China hebben de persoonlyke invloed en de strategie van Mao Tse-toeng er toe geleid, dat juist de boeren een beslis sende rol spelen, ondanks het verzet van de Komintern. Het eerste resultaat was trouwens de moeiteloze ineenstorting van de Kwomintang. Via hogere coöperaties Uitvoerig schetste spr. de verschillende stadia van de invoering van het commu ne-systeem. In de eerste fase was men zeer verdraagzaam ten opzichte van de middelgrote landbezitters en leek het op een goedaardige landhervorming. Doch dit was slechts een uitvloeisel van de politiek der geleidelijkheid. Later wer den, in aansluiting by een oude Chi nese traditie, wederzijds hulpploegen ge vormd. die daarop overreed werden tot vorming van lagere coöperaties van on geveer dertig families. Men behield het recht zich daaruit terug te trekken en kreeg bovendien dividend over het inge brachte aandeel. Daarop volgde samen smelting in hogere coöperaties en ten slotte in de communes, een ontwikkeling, welke gepaard ging met de vervallen verklaring van oude rechten en onteige ning van nagenoeg alle persoonlijk be zit. Die communes worden niet alleen gekenmerkt door sterke collectivisering van het leven, maar ook door het zich toeleggen op industriële produktie, voorts door militaire werkzaamheid en tenslotte door het feit, dat zy een administratieve eenheid vormen, welke in de plaats is gekomen van gemeenten en districten. Verschuiving en bundeling Aanvankeiyk lag het accent op de zware industrie, maar de omstandighe den dwongen tot overschakeling naar de lichte industrie, waardoor het type boer- arbeider ontstond, dat gemakkelijk van de ene werkzaamheid naar de andere kan overschakelen, zulks ter verhoging van de produktiviteit. Dr. Zurcher be twijfelde of het juist is de verschil- Advertentle (GGAR£msj/ Wie Arsenal rookt, is in zijn element. Die weet dat hij een goed merk heeft opgedokenl Geniet van het koninklijke formaat en de kostelijke melange. Overal, bovenal, Arsenal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 3