camera s GUY GABALDOIV Met een zaklantaarn en twee touwtjes ROND EN VOETLICHT HORTENSIA'S ZATERDAG 4 FEBRUARI WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 lllillllllllffllliill MAAKTE IN ZIJN EENTJE ■MMIIlllWIlllllUllUIIIWll 2000 KRIJGSGEVANGENEN Kook het weer eens in één pan MEER DAN EEN SPEL VOOR KAMER EN TUIN D« uitdrukking, dat iets interessants vele facetten vertoont, is langzamerhand een van de talryke cliché-uitspraken geworden, waarbij niemand meer aan de oorsprong van de vergelijking denkt. Daarom ben ik een beetje huiverig om ook de fotografie maar weer als een diamant voor te stellen, waaraan zoveel schitterende facetten te vinden zijn. Bovendien heb ik nog een bezwaar: er is, zoals bij het slijpen van de echte edelsteen, werkelijk geen noeste arbeid en volleerd vakmanschap voor nodig om nieuwe vlakken en glinsteringen te schep pen. Fotografie laat zich door elke amateur gemakkelijk omtoveren van een fantasieloos knippen tot een briljant spel van licht en schaduw. Neem nu alleen maar eens het simpele fotograferen van een bewegend lichtpuntje. Tweemaal Guy Gabaldon op één fotol Op de voorgrond in het donkere shirt de man, die in het bevol kingsregister van Los Angeles als zodanig staat ingeschreven. Daarachter uiterst links de man, die deze naam alleen maar geleend heeft voor de duur van de film JHéll to Eternity". In het normale leven heet deze atletische figuur Jeffrey Hunter en op zijn visitekaartje zou hij verder waarheidsgetrouw succesvol film acteur" kunnen laten drukken. Daaraan heeft hij het ook te danken, dat regisseur Phil Karlson hem uitverkoos om de hoofdrol te vertolken in de Allied artists' pro- duktie „Heil to Eternity". Weer een van die films, waarin nog eens bewezen wordt, dat de werkelijkheid soms veel wonderlij ker kan zijn dan de wildste fan tasieën. Want Guy Gabaldons be levenissen als marinier in de twee de wereldoorlog zijn dermate bui tensporig, dat men ze in een ro man wellicht als ongeloofwaardig aan de kant zou schuiven. De film neemt de levensdraad van Guy Gabaldon op, toen hij nog een schoffie was. dat ijverig meehielp om de achterbuurten van Los Angeles on veilig te maken. Daarbij raakte hij eens in een fel gevecht gewikkeld. Hetgeen opzlchzelf niets bijzonders is en alleen maar de moeite van het vermelden waard c is geworden, omdat Guys Japans-Ame rikaanse gymnastiekonderwijzer er zich mee bemoeide. De aanleiding voor dit hard-tegen-hard-knokpartijtje was een beschuldiging, die iemand naar Guys hoofd had durven slingeren. Hij werd voor dief uitgemaakt en hoewel de jonge Guy een allesbehalve lief jongetje was. liet hU zich deze zware aantijging niet aanleunen. Hoe het had kunnen aflopen laat zich slechts raden. Maar Kaz Une greep in. Hij pakte zijn kleine belhamel bij het oor en wilde hem naar huis brengen. De gymnastiekonderwijzer had het plan de ouders van Guy eens duidelijk te wijzen op de wandaden van het kleine joch. Maar Kaz Une kwam tot de on plezierige ontdekking, dat Guy op dat moment als het ware alleen op de we reld stond. Zijn vader was dood en zijn moeder lag in het ziekenhuis. En het zag er niet naar uit. dat ze spoedig weer thuis zou komen. Liefderijk Derhalve nam Kaz de jongen maar mee naar zijn eigen huis. waar zijn Japanse ouders het Joch liefderijk op namen. Het intelligente en gevoelige straatkind wist deze geste op de juiste waarde te schatten. Hij ging van zijn pleegouders houden, leerde hun taal vlot spreken en verdiepte zich in de Japanse gebruiken en gewoonten. De kennis, die hij toen opdeed, kwam hem vanzelfsprekend uitstekend te pas tijdens de wereldoorlog. Dankbaar maakte het marinierskorps waarbij hij dienst had genomen gebruik van zijn diensten als tolk. Maar de onderscheiding, die hij later kreeg op gespeld. verwierf hij later, tijdens de bloedige invasie van Saipan. waaraan Guy evenals zijn vrienden (in de film gespeeld door David Janssen) en Pete (Vic Damone) moest deelne men. Door zijn opvoeding in het Japanse gezin kon Gabaldon de tegenstanders niet haten. Integendeel, hij koesterde sympathie voor hen, al was hij als marinier verplicht om te vechten en te doden. Dat stuitte hem echter tegen de borst. Dus 6loop hij 's nachts met de duisternis als enige bescherming een zaam door de vijandelijke linies. Met groot risico voor eigen leven slaagde hij er wonderlijk genoeg in Japanners ertoe te bewegen zich over te geven. Inderdaad zeer wonderlijk als men zich de fanatieke instelling van de Ja panse militairen herinnert. Genegenheid De vloeiende wijze, waarop hij hun taal sprak en zijn duidelijk echte genegenheid stelden hem echter in staat dit ongelofelijke re sultaat té bereiken. Aanvankelijk ging het slechts om een enkeling. Daarna werden het kleine groepjes, maar eenmaal slaagde hij er zelfs in achthonderd krijgsgevangenen te maken. En dat helemaal alleen. Dat bravour- stukje kon hij slechts volbrengen door de Japanse generaal Matsui (in de film gespeeld door Sesue Hayakawa, beroemd geworden door zijn creatie in „The River Kwai te ontvoeren en deze ertoe te be wegen zijn ondergeschikten te be velen zich over te geven. In totaal maakte hij zo'n tweeduizend krijgsgevangenen. In zijn eentje, Guy was echter niet weekhartig. Woedend werd hij, toen hij zijn beste vriend Bill zag worden doodgeslagen door Japanse militairen. Briesend van verontwaardiging doodde hij 34 vij anden, die overigens alle pogingen in- het werk hadden gesteld om hem voor te, zijn. Drie van zijn vrienden sneu velden in deze invasie. Gabaldon over leefde het bloedbad en later werd hij gedecoreerd met de Silver Star. Het is een duidelijk bewijs van zijn moed, die waarschijnlijk het leven van dui zenden mariniers heeft gespaard. Het lag eigenlijk voor de hand, dat een dergelijk verhaal eens in een film zou worden vereeuwigd. Allied Artists nam deze taak op zich en deze maat schappij verzekerde zich van de beste adviseur, welke men zich denken kan nJ. Guy Gabaldon zelf. Op Okinawa De buitenopnamen werden gemaakt op Okinawa, een van de eilandjes ten zuiden van Japan, waar de wrede oor log tegen de meedogenloze Japanners de jonge levens van vele tienduizenden Amerikaanse mariniers heeft geëist. Op deze met bloed doordrenkte grond werd een filmische huldeblijk geboren aan een van hen: Guy Gabaldon. Zijn dappere daden uit die dagen worden nu beleefd door filmster Jeffrey Hun- ter. die in de (film)strijd terzijde wordt gestaan o.a. door David Jans sen, die zijn bekendheid in Amerika meer te danken heeft aan televisie dan aan film, en Vic Damone, die dus stapt in de voetsporen van zijn be roemde collega Frank Sinatra. Ook deze zanger wil een filmcarrière op bouwen. Dit is zijn eerste dramatische rol. Amerikaanse Marine, Leger en Luchtmacht hebben enorme medewer king verleend bij het totstandkomen van dit filmwerk. Meer dan duizend militairen en honderden Japanners en bewoners van Okinawa, aangevuld met een enorm aantal tanks en andere stukken, verschenen in de grote ge vechtsscènes, waaraan men wekenlang bezig is geweest. Van de 1200 bewoners van Okinawa, die als figurant dienst deden, droeg zestig procent gedurende de oorlog ook het Japanse uniform Het voorlichtingsbureau voor de voe ding meldt Stoofschotels behoren tot de oudste gerechten, die de mens kent. Helemaal in het begin bestond de kookkunst voor namelijk uit het roosteren van vlees en knollen boven een vuur of in hete as, maar toen men in staat was om potten te bakken of te smeden, werd het mogelijk om gerechten te koken. In de ene kookpot, die men bezat werd allerlei voedsel samen gaarge- kookt: vlees of vis, knollen, bonen of rijst, groente. Het is geen wonder, dat de „inheem se keuken" van ieder land dikke soe pen en mengpotten biedt. Ook in ons land waren mengpotten geliefd: waar om, wanneer en hoe wy er toe geko men zijn, van de „speelse, luchtige" stoofschotels degelijke zware stamp potten te maken is niet bekend. Eigen lijk is het jammer, dat die voorliefde voor stampen bestaat: het is wat ex tra werk en het vitaminegehalte van het voedsel gaat erdoor achteruit. Voor hen, die „aan de lijn doen" biedt de stoofschotel nog een voordeel boven de stamppot: hij kan bereid worden met weinig aardappelen of peulvruchten en veel groente. In de huiskamer kunt u met be hulp van een klein zaklantaarntje en een paar touwtjes het fototoestel een lichtpatroon laten weven, dat iedereen verrast door zijn grillig en fascinerend lijnenspel. Vooral voor de bezitter van een reflex-camera is deze vorm van fotografie die men heel deftig lu- minografie noemt zó eenvoudig, dat iedere amateur zeker eens een avondje hiermee moet experimenteren. We schreven reeds, dat een klein zaklantaarntje nodig is. Hoe kleiner hoe beter. En om het lichtpuntje daar van nog weer zo klein mogelijk te maken, plakken we het lensje voor het grootste gedeelte af met zwart pa pier en laten alleen door een kleine ronde, ruit- of stervormige opening licht schijnen. Verse batterijtjes geven dan een klein fel lichtpuntje. Dat zak lantaarntje moet worden opgehangen, met het lampje naar benedenn. U kunt natuurlijk tot bij het plafond klimmen en met ladder, hamer en spijkers gaan In onderstaande recepten kan de verhouding van de verschillende be standdelen naar smaak en eetlust wor den gewijzigd. Algemene wenken voor het klaarma ken van stoofschotels. Neem voor een stoofschotel aardap pelen, die niet stuk koken. Houd rekening met de kooktijd van de verschillende bestanddelen. Ver werkt u bijvoorbeeld peulvruchten of vlees, dat lang moet koken, kook ze dan vóór en voeg de groente en aard appelen ongeveer uur voor de maal tijd toe. Gebruik niet zoveel water, dat het gerecht meer op een soep lijkt dan op een „vaste" schotel. Maak de schotel al naar uw smaak droog of wat vochtig, maar niet vast. Ook zonder vlees of kaas zijn deze gerechten zeer smakelijk. Geef na zo'n eenvoudige stoofschotel bij voorkeur een melkgerecht toe (voor de eiwit voorziening) Recepten voor 4 personen Koolschotel 1 1% kg aardappelen, 125 g (een kopje) rijst, 3/4 kg kool, 250 g prei, ongeveer 250 g geraspte belegen of oude kaas, plm. 100 g boter of marga rine, zout (foelie of nootmuskaat). De aardappelen en groente schoon maken en wassen. De aardappelen zo nodig in tweeën of vieren snijden, de groente kleinsnijden. De aardappelen, groente en rijst op zetten met een flinke bodem water met zout. De rijst tussen of op de groente strooien. De boter of margarine toe voegen en het geheel gaarkoken in ongeveer 30 minuten. Desgewenst een deel van het kooknat afgieten. De kaas toevoegen en alle bestanddelen losjes door elkaar roeren. Het gerecht naar verkiezing op smaak afmaken met foe lie of nootmuskaat. Stoofschotel met rundvlees en knol raap 300 g klapstuk of een doorregen runderlap, 1% A 2 kg aardappelen, 1 kg knolraap, een ui, zout (peper), plm. 100 g boter of margarine. Het vlees in dobbelstenen snijden en deze met zout (en peper) inwrijven. De boter of margarine heet laten worden en het vlees aan alle kanten bruinbak- ken. Zoveel water toevoegen, dat het vlees net onderstaat en het vlees zachtjes gaar stoven in ongeveer 2 uur. De aardappelen, knolraap en ui schoonmaken en wassen. De aardap pelen zonodig in tweeën of vieren snij den. de knolraap in reepjes verdelen, de ui fynsnyden. De aardappelen en groente by het vlees voegen en het geheel in ongeveer een half uur zachtjes gaarkoken. Desgewenst een deel van de jus af gieten en apart opdienen. Alle be standdelen losjes dooreen mengen. Stoofschotel met bruine of witte bonen en winterwortel 250 g heelblijvende bruine of witte bonen, 1 IV2 kg aardappelen, 1 kg winterwortel, 1 zure appel, plm. 100 g boter of margarine, zout, laurier blad, kruidnagel, peterselie of selderij- groen: desgewenst 100 g gehakt, ui, een sneetje oud brood of paneermeel. De bonen wassen en een nacht we ken in ruim water. De bonen opzetten met het weekwater en zout en gaarko ken in 3/4 1 uur. De aardappelen, winterwortelen en appel schoonmaken en wassen. De aardappelen zonodig in tweeën of vie ren snijden, de winterwortel en appel in plakjes of reepjes verdelen. De aard appelen, wortelen en appel opzetten met een flinke bodem water. De boter of margarine, een laurier blad, zout en kruidnagel toevoegen, evenals de bruine of witte bonen zon der het kooknat. Het geheel gaarkoken in ongeveer 25 minuten, (desgewenst het giehakt aanmaken met zout, peper, ui en oud brood of paneermeel. Van het gehakt kleine balletjes draaien en deze de laatste 10 minuten meekoken). Het gerecht bestrooien met zeer f(jn gesneden selderij- of peterseliegroen en alle bestanddelen voorzichtig door eenmengen. Het laurierblad verwyde- ren. werken, maar eenvoudigweg een touw tje van muur tot muur spannen is voldoende. Wanneer dat op ongeveer twee meter boven de vloer is, kunt u het lantaarntje aan een draad van ongeveer één meter laten slingeren en het toestel gewoon maar met z'n rug op de grond leggen. Het glazen oog kykt dus omhoog. Dan kunt u zelfs liggend fotograferen, wanneer u de zoëven genoemde reflexcamera be zit, want in de grote zoeker daarvan ziet u gemakkelijk het lichtende puntje Bindt u de zaklantaarn met één touwtje aan de gespannen draad, dan maakt bij een kleine beweging het lichtpuntje alleen maar vrij simpele draaiingen en ontstaan aanstonds zeer eenvoudige cirkel of ellipsvormige lichtlijnen. Maar beter is, het lampje aan twee touwtjes te hangen, waarbij het één wat korter is dan het andere. Daar door gaat het ongelijk slingeren. Wordt dan bovendien het span-touw ook nog een beetje in beweging gebracht, dan ontstaan allerlei grillige, maar toch ook weer in hun soort zeer regelmatige figuren. Tenminste, wanneer u het lantaarntje helemaal rustig laat uit- schomimelen. Éénmaal in beweging brengen, even controleren of het licht puntje niet buiten de zoeker slingert en dan stilletjes laten uitdwarrelen en draaien. Doordat de bewegingen lang zamerhand steeds rustiger worden, ver nauwen zich de eigenaardige figuren en zo ontstaat een prachtig patroon. Natuurlijk moet in de misschien één of twee minuten durende schommeling het licht in de kamer even uitgedraaid worden, zodat alleen het felle puntje zich als een lyn aftekent. Opnemen op een afstand van 75 cm tot plm. 1 meter is het meest aan te bevelen. De draden, waaraan het lampje hangt, kunnen ook langer genomen worden, des te rustiger slingert het lichtpuntje. Wie precies weet te werken, kan twee patronen „mengen". Neem voor der gelijke opnamen liefst een film van 17 of 21 Din., omdat een hogere ge voeligheid kans van overstraling geeft. De lens wordt gedurende het opnemen door middel van een draadontspanner sluiter op B opengehouden. Wor den de bewegingen wat trager, dan sluit men de lens. Lensopening f -11 geeft goede resultaten. Vergeet niet in te stellen op de afstand, die het lichtpuntje van de lens verwyderd is. Wie een kleinbeeldtoestel of andere camera met kleine zoeker bezit, kan beter van een statief af werken. Stel het zó hoog, dat uw hoofd er gemakke lijk onder kan en dan kunt u even langruit op de grond liggend beoordelen of het lichtpuntje niet bui ten het zoekerveld slingert. Want dan zou een deel van de bekoorlijkheid van de opnamen verdwijnen, omdat de ge slotenheid van de figuur een van de aantrekkelijkheden van deze vorm van „bodemfotografie" uitmaakt. Wie het eens proberen wil, ook weer veel succes toegewenst. EB Natuurlijk is de luminogra- fie, zoals we hier beschreven hebben, voor amateurs een prettige uitbreiding van hun hobby-terrein. B Maar in feite berust het principe op een verschijn sel, waarvan men In de we tenschap veel gebruikmaakt Want wat het oog niet kan, verricht het fotografische lichtgevoelige materiaal't kan liohtindrukken optel len. Daardoor kan de sterren kundige hemellichamen, die 't oog niet ziet, op de gevoe lige plaat brengen. Want met belichtingen van uren of zelfs dagen worden de zeer zwakke (niet zichtbare) liohtimpulsen „verzameld" en ontstaat een fotografi sche afbeelding door middfil van telescopen. H En bij de arbeidsanalyse worden de bewegingen op getekend door middel van lampjes, die aan 't lichaam worden bevestigd, waardoor „overbodige" of foutieve be wegingen worden gesigna leerd. Hortensia's worden tegenwoor dig veel gekweekt, zowel in de kamer als in de tuin. Uitgebloei de kamer-hortensia's behoeft men niet weg te doen; ze kunnen nog jarenlang in uw tuin mee en zullen er elke zomer volop kun nen bloeien. Er zyn witte, rode en roze en ook blauwe kleuren; blauw is echter niet de natuur lijke kleur van een hortensia. Die maakt de bloemist zelf door ammoniakaluin bij de plant te gieten. Men kan alleen rode en roze hortensia's blauw maken; bij de witte lukt dat beslist niet. Het komt wel voor dat men een roze of rode hortensia in de volle grond van de tuin poot. Zonder dat men er iets aan doet, zal de plant na enkele jaren alleen blauwe bloemen voortbrengen; dat komt dan omdat de grond sterk ijzerhou dend is, want daar gaat het om. Uw uitgebloeide hortensia gaat dus niet meer naar de vuil nisbak, doch u poot haar in de volle grond van de tuin. Als u zelf geen tuin hebt, doet u een ander genoegen met zo'n plant. Die moet dan vóórdat zij in de tuin gepoot wordt, kort terug gesnoeid worden; zeker tot op enkele centimeters boven het oude hout. Dat doet men echter alleen maar het eerste jaar. Want als men dat elk voorjaar zou doen, zou men nimmer bloe men krijgen. De bloemknoppen vormen zich namelijk aan het eind van de takken en die moet men dus sparen. Snoeien kan men normaal alleen doen als de plant te dicht in het hout zit. Dan kan men wel enkele takken wegnemen, doch dat doet men in geen geval voor de bloei, doch steeds na die tijd. Alle takken waarop de uitgebloeide resten zitten, zou men vroeg in het voorjaar kunnen wegnemen, doch de bladloze scheuten, waarop ze niet zitten, dient men ongesnoeid te laten, want aan het uiteinde van de tak zit al de dikke bloemknop. Vele heesters worden ook nog door zogenaam de „vakmensen" verknoeid door verkeerd snoeien. Hortensia's in de tuin verlangen een open standplaats; ze kunnen best de volle zon hebben, doch vinden het ook niet erg als ze zó staan, dat ze op het heetst van de dag een beetje in de schaduw komen. Als kamerplant moet u haar straks tegen te felle zon bescher men. Ik kan u verzekeren dat za veel water nodig heeft. G. KromdUk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 18