Snel gaar-bord klaar «Molenaar Enthousiasme voor K. en G. in prachtig bezette Stadsgehoorzaal FILMS Hoog niveau der huidige korpsen Tentoonstelling werken leden van Ars Aemula Naturae Kerkelijk Le ven Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 28 januari 1961 Tweede blad no. 30266 Advertentie MOLENAARS kindermeel in 4 variaties: Gewijzigde instelling van mens en jeugd In onze letterkunde van het einde der vorige eeuw en ook nog daarna stuit men meermalen op satires en smaalpartüen, die zangverenigingen, fanfares en zo meer tot doelwit nemen. Het moet daar destijds dan ook dikwijls „op z'n boerefluitjes" zijn toegegaan. De oorzaak van de belachelijkheid moet wel het meest in de leiding te zoeken zijn geweest, die al te dikwijls vakbekwaamheid en daardoor gezag heeft gemist. Hoe is dit nu allemaal anders geworden! Dit „anders" is in tweeërlei te vin den. Allereerst in de onschatbare waarde voor de vaderlandse cultuur van de hui dige militaire korpsen. Voor deze streek des lands geldt dit Mariniers en Militai re Kapel. Deze korpsen zijn reservoirs van vaklieden met conservatorium-scho ling. Het herhaalt zich voortdurend, dat we in leden van deze staven pedagogen met verrassende capaciteiten dienen te erkennen. Het is dan ook niet meer dan vanzelf sprekend, dat men juist hen aan het hoofd stelt van formaties en bewegingen die als uitdrukkingsmiddel enig blaasin strument hebben verkozen. Temidden van zulke formaties bevinden zich ook idealistische jeugdbewegingen als K. en G., dat in z'n ruim 30-jarig bestaan op veroverende wijze de sympathieën zowel van overheid als bevolking heeft geoogst en tot een prachtig korps mocht uit groeien. Als het z'n uitvoeringen geeft, kan de grote Stadszaal te klein zijn voor de publieke belangstelling. Het tweede „andere" element ligt in de gewijzigde amateuristische instel ling van de mens zélf en, in het geheel niet minder, van de jeugd zélf. Men ziet namelijk een drang in allerlei kernen der maatschappij tot élite-vorming en deze is bij de jongeren nog het voorbeel- digst. De .ontaarding' ten spijtw aarover het „gemengd nieuws" regelmatig rap porteert, hunkert de jeugd op een brede schaal naar een leiding die zij respecte ren kan en heeft zij het vermogen be houden om op het goede, - mits dit maar op een juiste en dus pedagogische wijze tot haar komt - ook goed te reageren. Aan mannen als Freysen en Schwed- ler, en mogen we ook Bosveld erbij noe men, is niet alleen K. en G. enorm veel dank verschuldigd, maar evenzeer de Leidse gemeenschap. Want K. en G. werd daarvan een der onmisbare orga nismen. En gisteren tijdens de uitvoering heeft in ieders gedachten ook de naam Jo van Leeuwen geleefd, de onlangs overleden oud-voorzitter. Van hem stond in het voorwoord van het programma geschreven: „de meest harde werker voor onze vereniging, die wjj gehad heb ben". toen we er waren, bleken de laatste klanken verklonken „Jong K. en G." heeft instrumentaal een serie populaire soldatensongs en vo caal een overzicht van het soldatenlied met de daaromheen hangende romantiek ten beste gegeven. De „Senioren" her haalden hun concourssuccessen van 1960 en hielden de zaal in spanning met „top hits uit het heden en verleden". Jong en oud hebben zich ook als vanouds bij el kaar gevoegd. We kunnen de defilé's on der Freysen noemen met de erbij gecomponeerde tamboersmuziek van Schwedler, de Lisa-wals, de Florida- en Vrijheidsmarsen en als extra Freysens 3 oktober-mars. Aparte applausjes heb ben vier super-verdienstelijke tamboer- tjes op zich geladen. Rien de Reede, vermaarde figuur in de Leidse jeugdcultuur, solieerde op nieuw, aan de piano gesecondeerd door Ada van der Bent, al evenzeer een der jeugd-coryfeeën. Rien speelde „Scher- zetto" van de Rus César Cui, op dwars fluit of piccolo: dat weten we niet pre cies. Wel dat het van beide voortreffe lijk moet zijn geweest, want dat is ons uit ervaring bekend. Na de pauze was de Toneelgroep „Stu dio" bedrijvig door, onder regie van Ferd. Sterneberg, het detective-spel „De Kluis" van Agatha Christie over het voetlicht te brengen. V. Geveilde percelen Ten over staan van Notaris W. S. Jongsma te Leiden. De buitenplaats „Bloemlust" Mors- weg 66 in bod: f 65.000.- koper: A C. Duyvestijn te Wassenaar, q.q. voor: f 82.000- Ten overstaan van Mr. S. M. Bran denberg, waarnemende het vacante kantoor mn Notaris J. Fuhri Snethlage te Leiden. Huis en erf Leuvenstraat 17 in bod: f 4.000.- koopster Mw. E. J. M. vau Haasteren te Leidien, q.q. voor: f4000,- In de Lakenhal Historische traditie waardig voortgezet Dat het thans ongeveer 250 jaar oude Leidse schilder- en tekengenootschap „Ars Aemula Naturea" indertijd opgericht door Frans van Mieris, nog altijd een vitaal leven leidt, bewijst de gisteren in het „De Lakenhal" geopende tentoonstelling van werken zijner leden. Men kan zonder reserve vaststellen, dat het niveau van het ingezondene ieder jaar stijgende is: veelvuldige bewijzen daarvan zijn aan te tonen! Eerst iets over het genoemde genootschap, dat sinds de oorlog weer een opmerkelijke uitbouw heeft ondergaan. Voor de adspirant-leden zijn er niet minder dan vier cursussen, te weten „beginnend tekenen", „modelklasse", „schil deren" en „boetseren". Hieraan nemen ongeveer 70 leden deel. Daarnaast bundelt „Ars" het werk der z.g. „werkende leden", amateurs zowel als beroepsschilders. Via de cursussen hebben velen reeds met succes de weg naar het „vak" gevonden. Tallozen hebben aan „Ars" véél te danken, speciaal omdat het onderwijs, in de hand gelegd van voortreffelijke leraren, van uitnemend gehalte is! NED. HERV. KERK Beroepen te Glessen Oudekerk J. Mans- j velt, vicaris te Lisse; te Grootegast I (toez.) W. Ch. Jansen te Warfhuizen; te I Vuren en Dalem (toez.) W. Chr. Klum- per, vicaris te Rotterdam-Overschle; te Wilnls (toez.) M. J. G. van der Velden te Nleuwpoort. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Kerkwerve H. C. van der Ent te Rotterdam-west en J. M. Visser te Dokkum. Beroepen te Noordeloos C. Ver- hage te Hllversum-centrum. GEREF. GEMEENTEN Tweetal te Nieuw-Befjerland Chr. van i Dam te Rotterdam-centrum en G. Zwerus te Norwich (Ontario, Canada) (voorheen te Mlddelharnls)Bedankt voor Lethbrld- £e (Canada) G. Zwerus te Norwich (On- irlo, Canada) SYNODE GEREF. KERKEN De kerkeraad van de Geref. Kerk van Apeldoorn heeft de generale synode i bijeengeroepen tegen dinsdagmorgen 16 1 mei in de kerk aan de Brinklaan. Het is voor het eerst, dat de synode in Apel- I doorn bijeenkomt. BURGERLIJKE STAND VAN LEIDEN GEBOREN Petrus Gerardus, zn. van W. vanDufjn en J. H. M. de Winter; Teunls, zn. van J. de Vogel en A. T. Hazenoot; Peter, zn. van W. I. Wasslnk en F. van den Berg; Bea, dr. van A. Keijzer en G. van Leeuwen ONDERTROUWD G. J. Hendriks en G. A. Sommeling; P. W. H. Buisman en R. Lahr; M. Cohen en E. C. M. Teske; D. S. King en C. E. M. Brouwer; H. A. van der Water en E. Spies; G. J. Heeren en F. Blok; I. J. R. Dest en J. P. M. van Winden; J. P. Leer touwer en C. G. T. van Dijk; C. van der Keur en A. E. Benvenutl; L. Messer- schmldt en H. W. van der Kwaak; L. Chaudron en M. Heruer; H. van de eBrg en S. K. Brulnsma; J. H. Hendricks en P. H. van Leeuwen. OVERLEDEN A. C. Eradus. 34 Jaar, man; S. W. F. Harteveld, 64 Jaar. echtgen. van C. Hes; C. van Hameren, 71 Jaar, wed. van L. P. van Amsterdam; L. Kuljt, 76 Jaar, wed. van A. van der Bent; A. Westhoek. 48 Sar, echtgen. van J. R. van Dekken; A. van Dam, 74 Jaar, echtgen. van C. J. Smit. Bovenstaand schilderij is de nieuwste aanwinst van het Stede lijk Museum „De Lakenhal": „De kraamkamer", een werk van de Leidse „fijnschilder Matthijs Nai- veu (1647-1721?), van wie reeds meerdere stukken het museum sie ren. Directeur Van Wessem was zo gelukkig het te kunnen kopen van de kunsthandel Nijstad te Den Haag; oorspronkelijk stamt het uit Londen. Het geheel getuigt van een bijzon dere kleurgevoeligheid, terwijl de onderscheidene figuren een harmo nische plaats in het geheel innemen. Matthijs Naiveu was een der be langrijkste leerlingen van Gerard Het verhaal van Ruth Verdienstelijke verfilming van Bijbelse geschiedenis Luxor Enkele jaren geleden ont ketende „De tien geboden' in de film wereld een ware bijbel-rage en het zal nog jaren duren voordat uit het Oude en Nieuwe Testament geen stof meer kan worden geput voor een nieuw pak kend en breed in kleuren uitgemeten Ci- nemascoop-spektakel. Het typische bij dit soort films is, dat de makers ervan er kennelijk op vertrouwen dat het bio scooppubliek niet al te bijbelvast is; zij schrikken tenminste niet terug voor fei tenverdraaiing en opsmuk. Ook regisseur Henry Koster is in „Het verhaal van Ruth" niet ontkomen aan een zekere dramatisering van de op zichzelf toch al zo schone en boeiende geschiedenis van de joodse vrouw Nao mi en haar Moabietische schoondochter Ruth, de stammoeder van het geslacht David. Het begin van de film is zelfs puur eastern: pompeuze tempelscènes, harde slavernij-karweien en kille moord partijen. Maar als de echtgenote van Naomi en haar beide zoons op gewelddadige wijze om het leven zijn gekomen en zij samen met haar tot het joodse geloof bekeerde schoondochter naar haar vaderland Pa lestina reist, komt er niet alleen een keer in het verhaal, maar ook in de film. Koster heeft het bijbelgedeelte dat dan volgt verdienstelijk en nogal waar heidsgetrouw en beslist zeer schilder achtig verfilmd. Het is dan ook het tweede gedeelte van deze film dat hem uitheft boven andere produkten in dit genre! Merkwaardig dat juist een sobere verfilming van een bijbelgedeelte zo kan boeien. Maar altijd boeiender blijft niet temin het authentieke bijbelverhaal. „Vlammen over India" Spanning en avontuur LIDO „Vlammen over India" is een film, waar de liefhebbers van avontuur en spanning hun hart aan op kunnen halen. Het is bovendien een film, die in zijn genre ver boven de middelmaat uitsteekt. Fraai in beeld gebrachte massascenes worden afgewisseld door boeiende dialogen over de oorlog, het Deze tentoonstelling, welke tot en met 20 februari duurt, is gisterenavond inge leid door directeur Van Wessem. Hij wees er speciaal op, welke grote kansen „Ars" zowel voor amateurs als vakmen sen biedt, waarna de voorzitter van ,Ars', de heer J. B. Volkers dank bracht een de Lakenhaldirectie voor de verleende gastvrijheid, evenals aan de inzenders. Tot zijn grote spijt was bu*-^'.meester jhr. mr. H. F. van Kinschot, .e „Ars" steeds zulk een warm hart toedraagt, verhinderd de tentoonstelling te openen. Dit voor de eerste maal! Wij kunnen een bezoek aan deze „Ars" exposcitie van harte aanraden. Zij geeft een uitnemende indruk van de con stante arbeid der leden, die naar steeds hoger doel streven en daarin gelukkig ook slagen! De aloude historische repu tatie van „Ars" vindt een waardige en nobele voortzetting! H. VAN DEZE WEEK imperialisme en het rassenprobleem. De film krijgt door die dialogen een moraliserend tintje, gelukkig te opzet telijk om hinderlijk te worden. Het verhaal speelt zich af in net door onderlinge strijd verdeelde India van het begin van deze eeuw. Moslems en Hindoes bestrijden elkaar. En daar tussen staan de Engelsen. De deels ge hate. de deels geaccepteerde, maar nooit de geliefde Engelsen. Een Engelse kapitein krijgt opdracht om een 5-jarige Hindoeprins uit het door benden bedreigde Haserabad te brengen. Er rest nog slechts èèn gam mel locomotiefje en een niet veel bete re wagon om dit waagstuk te kunnen volbrengen. Dat dit lukt zal iedereen begrijpen. Maar dat het waagstuk niet kan wor den volbracht zonder niet geringe ge varen te overwinnen is ook wel duide lijk. En als men dan weet. dat de pas sagiers tezamen 'n wel heel gemend gezelschap vormen. Zoals de journalist zoon van een Hollandse moeder en een Indonesiër, vol lhaat tegen de Engelsen en een overtuigd Moslem die door het feit. dat hij halfbloed is niet door de Moslems wordt geaccepteerd. En de wapenhandelaar, die nog nooit met een geweer heeft geschoten, de Engelse na tionaliteit heeft en met een even gerust geweten wapens aan de Engelsen als aan de opstandelingen levert. Dan is daar nog de gouvernante van 't prinsje, een Amerikaanse, die pas haar man heeft verloren en de beroepssoldaat, de Engelse kapitein. Het kan bijna niet anders of er moe ten wel spanningen ontstaan tussen de passagiers onderling. Hetgeen de spanning-om-de-spanning alleen nog maar verhoogt „De spionne van Berlijn" Liefde haat, verraad REX Talloos zijn ze: de verhalen over spionnen. Hun avonturen vormen een dankbaar objeot voor de filmma kers. Met hier en daar een vleugje extra haat, een zuchtje meer zoete ro mantiek eraan toegevoegd. Heerlijk spannend zijn ze ook. In heel wat scènes komt de revolver of het ma chinepistool er aan te pas Vrouwen zijn zo verleidelijk als spi onnen. Zij zijn maar al te gauw ge neigd „twee heren" te dienen. En die mannen verdenken onze spionnen in het begin natuurlijk nog niet. Zij zijn zo knap en charmant. Ze speelt haar rol goed. Er zijn helaas voor deze da mes ook manspersonen, die him vrou welijke onschuldigheid ..door" hebben. De zaak wordt aan het rollen gebracht. Verschrikkelijk is de wraak. „Die feurrote Baronesse" is de spionne van Berlijn. Zij is voor de Engelsen op zoek naar de Duitse atoomvorderingen. Het is 1944. Het einde van Hitiers rijk is nabij. Toch stelt zij zich voor door middel van een hevig op haar verliefde officier in verbinding met de Sicher- heitsdienst. Is zij op weg de Engelsen te verraden? Ach als u weet. dat zij hevig is gecharmeerd door een Engels agent dan begrijpt u het wel. Alles heeft zij voor hem over. Zij waagt zich zelfs in het hol van de leeuw. Dawn Addams speelt de rol van deze spionne in Berlijn. Haar tegen spelers zijn Joachim Fuchsberger en Hans Nielsen. Hiiii'eringicelikende „STEM IN MIST" TRIANON Regisseur David Mil ler heeft in deze film een ijzingwek kende sfeer weten te scheppen, die de spanning van Hitchcocks werk hier en daar zelfs overtreft. Met be trekkelijk subtiele middelen ontstaat die echte atmosfeer vol huivering, die de toeschouwer er bijna toe brengt voorzichtig om te kijken Wat de jeugdige, knappe, schatrijke Kit Preston de in Amerika geboren echtgenote van de Britse bankier Pres ton, in korte tijd doormaakt, is dan ook niet iets. dat haar op haar gemak kan stellen in het nieuwe land: zij hoort in de mist een hoge, zangerige stem, die haar spoedige dood aankondigt en thuis wordt zij herhaaldelijk opgebeld met de zelfde dreigende mededeling. De jonge Amerikaanse vrouw, een voortreffelijke rol van Doris Day, geraakt langzamer hand in een toestand van overspan ning en de kalmerende woorden van haar echtgenoot noch de bemoeiingen van Scotland Yard zijn in staat haar op haar gemak te stellen. Maar die dreigen de stem is niet het enige: er zijn blijk baar nog anderen, die haar naar het le ven schijnen te staan. Wie dan ook een film zoekt, waarin de spanning tot het uiterste wordt opgevoerd, waarin bo vendien allerlei mogelijkheden openblij ven zodat er wat te „raden" blijft en wie tenslotte een zeer onverwachte ont knoping wenst, komt met deze film voor meer dan honderd procent aan zijn trek! Het slot bv. is zó verrassend, dat zeer vermoedelijk niemand aan déze moge lijkheid heeft gedacht. Wat de spanning ongemerkt opvoert is de bescherming, die de bedreigde Kit op kritieke ogen blikken krijgt van een sympathieke vriend, waardoor een sterke contrast werking ontstond. „Een stem in de mist" verdient tenvolle de titel van „meester- thriller". Doris Day, Rex Harrison en John Gavin in de hoofdrollen bleken vol komen voor hun vaak moeilijke taak be rekend. Losbandige liefde Drievoudig liefdesspel Casino Het is met de ..Nouvelle va- que" al net als met alle stromingen in de filmwereld, niet iedere Franse filmer, die tot deze groep gerekend kan worden, is het gegeven een bijzondere film, het zij naar inhoud, hetzij naar vorm te maken. Niet allemaal bezitten zij de ga ve zo indringend te werken als Chabrol, zo fascinerend als Resnais of zo gaaf als Truffaut. Dat kan men deze week zien in het theater aan de Hogewoerd, waar een produkt van Jacques Doniol Val- croze draait. Een ding heeft hij met zijn collega's zeker gemeen, hij benadert zijn onderwerp met een schokkende vrijmoe digheid. Maar wij hebben ons niet aan de indruk kunnen onttrekken dat Jac ques Doniol Valcroze deze vrijmoedigheid meer gebruikt heeft om op 'n nogal goed kope manier te speculeren op de zucht naar erotiek en sensatie bij 'ndeel van het bioscooppubliek. Niet overal kan hij waar maken, dat de hartstochtelijke scènes onmisbare schakels vormen in zijn filmketen. Daardoor krijgt zijn rol prent bovendien een opvallend gebrek aan tempo en een stotende geforceerd heid. Trouwens, wat dat betreft onderscheidt deze filmer zich toch van zijn medestan ders en de .Nouvelle Vaque". Men zal moeilijk kunnen volhouden, dat hij het leven heeft betrapt door het simpelweg na te spelen. Daarvoor is de wijze, waar op hij de drie vrouwen en drie mannen in het kasteel bijeen laat komen te toe vallig. Minder toevallig is wellicht de conse quentie van dit samenzijn. De mannen en vrouwen hebben in hun luxueus barokke tehuis een weekeinde niets te doen. Derhalve laten zij zich rustig drijven op de golven van hun hartstocht. De huisknecht maakt het dienstmeisje agressief het hof. de jonge notaris speelt met de liefde jegens een charmante gaste en haar vriend ver drijft de tijd in gezelschap van de gast- vrouwe. Volgens de ongeschreven wetten van de „Nouvelle Vaque" mag de fil mer niet moraliseren. Hij moet volstaan met het gadeslaan van zijn hoofdper sonen in hun gevaarlijk spel met de liefde. Maar Jacques Doniol Valcroze heeft zich toch niet laten weerhouden zijn toeschouwers voor te houden, dat bij zo'n spel vaak grote verliezen geïn casseerd moeten worden. In een enkel geval kunnen de ontwaakte gevoelens ergens nog wel een grond vinden voor een consolidatie van de geschapen ver houding, maar dikwijls blijken beide par tijen het spel verloren te hebben. Wij zeiden het reeds. Jacques Doniol Valcroze heeft dat drievoudige spel met de liefde zeer breedvoerig uitgemeten, te breed naar ons gevoel. In sommige ge deelten toont hij zich een gedegen vak man. Een man, die met filmmiddelen vertelt, wat hij wil zeggen. Maar niet overal kan hij deze indruk bevestigen en door dat al eerder genoemde gebrek aan tempo is de continuiteit in zijn werk nogal eens zoek. Het sterkst zijn wij eigenlijk nog geimponeerd door de ge voelige creatie van Alexandra Stewadt, een jong sterretje, dat inmiddels de weg naar Hollywood al heeft ondekt. Zij speelt in deze film de rol van het lieve meisje, dat tenslotte in het spel de zwaarste verliezer blijkt te zijn. „De maagdenbron Meesterlijk! Dou: zijn zedenscliilderijheeft een omvang van 70 bij 86 .cm Voorzeker kunnen wij getuigen van een belangrijke „vondst", waarmee wij de directie van „De Lakenhal van harte mogen gelukwensen1 Studio Ingmar Bergman's „De maagdenbron" heeft in de afgelopen week zoveel geïnteresseerde bezoekers ge trokken. dat een prolongatie onmogelijk kon uitblijven. Geen wonder, want deze sublieme film, waarover wij verleden week uitvoerig onze grote bewondering te ken nen gaven, verdient onvoorwaardelijk het predicaat .meesterlijk". Ingmar Bergman heeft er zijn uitzon derlijke regisseurskwaliteiten ten volle mee bevestigd. Het spijt ons niet in staat te zijn om over de uitvoering als zodanig een ver slag te geven. Op weg erheen verhin derde een overigens onbetekenend onge val ons tijdig de zaal te bereiken en AANBESTEDINGEN ACAD. ZIEKENHUIS De Rijksgebouwendienst heeft onder hands aanbesteed het uitvoeren van binnenverfwerken in de afdeling inter ne geneeskunde van het Acad. Zieken huis. Er werd als volgt ingeschreven: W. J. Pasman en Zn., Leiden f. 26.000; Geor Van der Nat. Leiden f. 25.768; H. Koning, Leiden f. 25.200; fa. S. C. Bur- gy. Leiden f. 24.588; idem van het uit- voeren van bouwkundige werken voor het maken van een lift in de afdeling kindergeneeskunde: NV v/h fa. Bik en Breedeveld, Leiden f. 18.600; K. Burgy, Oegstgeest f. 18.279; J. C. Mak, Rotter dam f. 17900; J. M. v. Blijswijk NV. Scheveningen f. 15.940 Het uitvoeren van bouwkundige wer ken t.b.v. de aanleg van een lift in het huishoudelijk gebouw van het A.Z. is opgedragen aan K. Burgy te Oegstgeest (f. 11.995). De gemeente Naarden heeft hat maken van grondwerken, riolering, fun dering, asfaltdeklagen etc. in het uit breidingsplan Zuidwest gegund aan het aannemersbedrijf Gebr. Schouls alhier (f. 245.000). Niet minder dan 76 werken, waar onder ook plastiek, zijn op deze expositie vertegenwoordigd, afkomstig van onge veer veertig leden, die deze geheel zelf standig tot stand brachten. Ook enige leraren zonden in. Van hen willen wij noemen de heer F. Reitman, wiens naaktstudies getuigen van groot vakmanschap, vormkennis, knap tech nisch vermogen, gevoeligheid en spiri tuele gespannenheid. Het is niet wel mogelijk alle inzenders te noemen. En kele van hen zijn W. H. Mühlstaff, wiens precieus uitgewerkte potloodtekening van het Leidse „Loridanshofje" volgens de traditie van Verster genoemd dient Ook zijn olieverfschilderij „Visage my- stère" bezit opvallende kwaliteiten. Vaji voorzitter J. B. Volkers is een drietal markante tekeningen (Oostindische inkt) aanwezig, suggestief en raak, waarbij hij uitsluitend het materiaal laat spreken. Karakteristiek getypeerd (Sibe risch krijt) zijn de portretten van me vrouw H. Milikowsky-de Raat: het hoge gehalte hiervan is onmiskenbaar. Lucia Steinbach schijnt met baar tekeningen (Duinrell en Bomeneen andere en sterkere richting in te'slaan dan tot nu toe. Kees Buurman is o.a. vertegenwoor digd met enige treffende zelfportretten. Rein Dool met een olieverfportret en enige tekeningen (landschap bij Leiden en Curasao), die evenals dat bij Buur man het geval is, zijn talent bevestigen. Een nog héél jeugdige inzender is Kees Doove, wiens aquarellen (o.a. „Gezicht op Leiden") veelbelovende kwaliteiten aanwijzen. De glazenierster Julia Braendle, lera res aan „Ars", demonstreert haar voor onze stad nieuwe gemengde techniek .opaalglas met olieverf' en bereikt daar mee interessante resultaten. Een ander facet van haar veelzijdigheid openbaart zich in haar olieverf „Polderlandschap". In dit korte overzicht noteren wij nog de namen van de dames P. Nanninga- In de Betoü (potloodtekeningen) van in drukken uit Zuid-Limburg en E. Lech- ner-Oosterman, wier olieverven speciaal haar charmant „Merelnest", onze inte resse opwekten. Frans van Leeuwen zond enige opmer kelijke aquarellen (Duinlandschappen) in, van Gerrit van der Post noemen wij zijn sensitieve gipsen portretkop van van Margo B. Met een „Landschap bij Arles" toont ook Will Tweehuyzen, wat hij waard is! Aquarellen van Kees de Jager en pentekeningen (Oude man) van Bert Jonk trekken eveneens de aan dacht. Wij laten het hierbij. Anderen komen wellicht een volgend maal voor aparte vermelding in aanmerking. Voorgaande opsomming zij genoeg, om aan te tonen, dat deze „Ars"-expositie vele waarde volle kwaliteiten inhoudt, waarmee onze stad niet voor niets hadden wij de „Leidse school" volop eer kan inleg gen!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 3