camera s OANIELE GAUBERT HIJ BOUWDE HET LAGERHUIS OPNIEUW WIE ZOU HAAR DIT UURTJE NIET GUNNEN! m ft] ïSf 4i Tf De heteluchtmotor f4 ROND EN VOETLICHT ZATERDAG 28 JANUARI WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 4 (looit door Parijs film van Henri Decoin HOE WERKT HET? '''''(mm te 111 Parijs vertrokken om daar haar geluk te beproeven. De gealar meerde jongeling neemt onmiddel lijk de trein naar de Franse hoofd stad en zoekt daar alle gelegenhe- den af, waar hij mogelijk zijn meisje zou kunnen ontdekken: mannequinscholen, fotostudio's, nachtkroegen, ja zelfs in „call- girls-bureaus" steekt hij zijn neus om de hoek. Zijn zoeken wordt tenslotte met succes bekroond, maar inmiddels heeft zijn onvoorzichtige verloofde zowel haar illusies als haar deugd verloren. Volkomen gedesillusio neerd wordt zij door haar geliefde naar Amiens teruggebracht. Ach ter haar liggen de gevarenvan Parijs. „Ik probeer niet om een komedie of een drama te leveren", zo merk te Henri Decoin zelf op. „Ik heb een soort geromantiseerde repor tage gemaakt, waarin men alles tegenkomt, wat een in Parijs aan haar lot overgelaten meisje zou kunnen gebeuren". Al is het slot van het verhaal dus moreel wel in orde. dat kun nen we echt niet zeggen van de avonturen van de jonge Arlette, die zich maar al te vaak in hoogst delicate omstandigheden bevindt. Omstandigheden, die een duidelij ke waarschuwing inhouden voor meisjes, die ook met illusies naar Parijs zouden willen vertrekken. Voor deze meisjes niet alleen ech ter, ook voor haar ouders. Maar Henri Decoin heeft bij het maken van zijn film deze waarschuwing beslist niet voor ogen gehad. Als het zo blijft doorgaan, zal het niet meer zo erg lang duren of Parijs heeft evenveel films als chansons geïnspireerd. De regis seurs schijnen de Franse lichtstad nooit moe te worden. René bena dert deze „liefde" op dichterlijke wijze, Marcel Carné doet het heel wat realistischer. Juist nu houden weer andere re gisseurs zich met deze beroemde stad bezig. Jean Girault filmt „La grande ville". Yanick Andrei monteert zijn „Samedi Soir" en Julien Duvicier legt de laatste hand aan zijn „Boulevard" Ook Henri Decoin heeft Parijs als plaats van handeling genomen in zijn film „Le pave de Paris". Hij laat Jacques Riberolles door de metropool hollen op zoek naar zijn „meisje", dat gespeeld wordt door Danièle Gaubert, thans een van de meest gevraagde sterretjes van het Franse witte doek. Danièle ivas er heel vroeg bij, reeds op 15-jarige leeftijd debu- DANIELE GAUBERT teerde zij als een naief, onschuldig meisje voor de camera's. En zij deed dat verrassend goed. Daarna stapelde de filmcontracten zich snel voor haar op. Met Marcel Car né maakte zij „Terrain Vague". Daarin speelde zij overigens een wat minder onschuldige rol, n.l. die van bendeleidster. Ook in „Les régales de Sa?i Francisco" ver scheen zij op het witte doek. Jong, fris en charmant. Toch spreekt de verschijning van Da nièle Gaubert meer tot klassieke regisseurs als Autant Lara, Mar cel Garné en Henri Decoin dan tot hun ivat vrijgevochter nakomelin gen, de stroming, die thans als „nouvelle vague" burgerrecht heeft verkregen. Nu filmt zij dus onder leiding van Henri Decoin, die haar als ver loofde van Jacques Riberolles laat onderduiken in Parijs. De jonge man uit het verhaal komt uit mi litaire dienst en vindt tot zijn grote schrik zijn verloofde niet meer bij haar ouders in Amiens. Zij is naar Ruimtevaarders gekleed als brandweermannen Er is thans een oplossing gevonden voor een van de moeilijkste vraagstuk ken van de ruimtevaart: hoe men een menselijk wezen de grote hitte bij te rugkeer in de aardatmosfeer kan la ten doorstaan. De zeven Amerikaanse ruimtevaarders, van wie de eerste misschien nog dit jaar een tocht buiten de aardatmosfeer zal ondernemen, zullen namelijk een kostuum dragen, dat oorspronkelijk werd ontworpen voorbrandweer mannen. Het is een hittebestendig kos tuum, ontworpen door de Minnesota M. en M. Company. Het is dubbelwan- dig en tussen de beide wanden kan lacht stromen. De buitenlaag van ge- alumineerd nylon, kan 90 van de hitte, die erop valt, reflecteren. Men heeft deze hittebestendige kos tuums met opzet gekomen, omdat in een ruimtevaartuig bij terugkeer in de aardatmosfeer zeer hoge temperaturen kunnen heersen. Tengevolge van de wrijving van de lucht langs de stompe voorkant van de ruimtecapsule zal de temperatuur hier kunnen oplopen tot 180° C, terwijl hij binnenin zeker 65c' C zal worden. Dank zij het speciale kos tuum en de luchtkoeling tussen de beide wanden daarvan zal de temperatuur daarbinnen niet hoger worden dan 27° C. Dergelijke kostuums werden oorspron kelijk ontworpen voor brandweerman nen, die in of vakbij vuurhaarden ope reren, bijv. voor het redden van men sen. Maar het nieuwe kostuum geeft de ruimtevaarders bovendien in geval van nood nog een extra beveiliging. Zou in het ruimtevaartuig de lucht druk of de zuurstof-toevoer uitvallen, dan behoeft de ruimtevaarder slechts het vizier van zijn met het kostuum verbonden helm neer te klappen, om als het ware.geheel opgesloten te zitten in een tweede, nauwsluitende capsule, ge vormd door zijn kostuum. Hierin zijn alle voorzieningen aangebracht om hem in leven te houden. Als hij niet over deze extra beveiliging zou beschikken zou hij binnen tien seconden na een storing als boven omschreven zijn om gekomen. In het kostuum zijn ook thermo-elek- trische elementen verwerkt; deze wor den met de huid van de ruimtevaar der verbonden, zodat op verschillende plaatsen van zijn lichaam de tempera tuur kan worden gemeten. Ook zijn apparaten ingebouwd om de reactie van zyn hart en longen te registreren. Peter Finch spreekt in het Lagerhuis (de versie van Pinewood) Zegt de naam Maurice Carter u iets....?? Het is hoogst onwaarschijnlijk. Maar toch, als u een geregelde bioscoopbe zoeker bent heeft deze naam meerma len voor uw ogen geschitterd. Maar dan staat die naam tussen vele an deren in de lange ljjst, die onvermij delijk elke film vooraf schijnt te moe ten gaan. Maurice Carter is een rustig man, die zelden iets over zichzelf vertelt. Hij is een artiest, een architect en een decorbouwer, die vaak zo op gaat in het werk, dat hij onder handen heeft, dat hij al het andere vergeet. Kortgeleden leverde deze weinig op vallende man een opmerkelijke pres tatie. In zeven korte maanden bouwde hij in een Londense filmstudio een getrouwe kopie van het House of Com mon, het Britse Lagerhuis, waarvoor indertijd de bouwers zeven lange jaren nodig hadden om het neer te zetten. Deze herschepping van de zetel van de Britse regering hadden producer Betty Box en regisseur Ralph Thomas nodig voor „No love for Johnnie", een film, die binnenkort in Londen in pre mière zal gaan. De hoofdrollen in de ze rolprent worden vertolkt door Pe ter Finch en het Zuidafrikaanse ster retje Mary Peach. Het was een verschrikkelijk last, die op de schouders van Maurice Carter werd gelegd. Want tot in de kleinste details moesten de kamer van de mi- nister-president, de grote zaal, het terras en de conversatiezaal voor de leden van het Lagerhuis precies wor den nagebouwd. De Kamer voor de commissies, het postkantoor, dat erbij hoortalles. Er kwam geen einde aan de lijst van onderdelen van het parlementsgebouw, die in Pinewood moesten herrijzen. De maat? Ook in dat opzicht moest alles volkomen identiek zijn. Want er gens in de film legt Peter Finch zijn voeten op de tafel voor hem. Wanneer de maten dan niet kloppen, zou het geheel een belachelijke indruk maken. Maurice Carter had ook rekening te houden met alle tradities en gebrui ken van de parlementaire procedure in Engeland. En die procedure is bijna even ingewikkeld als het mechanisme van een atoombom. Kleine dingen waren even belang rijk als grote. Bjj voorbeeld: de leden roken sigaretten met het speciale merk teken van het Lagerhuis erop. Maurice moest ervoor zorgen, dat er een aantal gemaakt werd. Een aantal landen van het Gemene best hebben giften geschonken aan het Lagerhuis in de vorm van stoelen, inkt- standaarden en ook andere voorwerpen. Maurice Carter nam contact op met al die landen en zij konden hem du plicaten van die voorwerpen bezorgen Uit het historisch archief van een of ander departement dook hij foto's op waardoor hij in staat was zelfs krassen op muren, deuren en banken in het Lagerhuis nauwgezet te ko piëren. Een brief naar de minister-president MacMillan werd vlot beantwoord. Mau rice Carter mocht de werkkamer van de Britse leider bezoeken en zoveel foto's nemen als hij maar wilde. De laatste hand aan dit grootse werk kon worden gelegd dankzij de mede werking van het architectenbureau, dat het nieuwe gedeelte van het Lagerhuis ontwierp. Maurice Carter mocht de blauwdrukken lenen en hij kon zich moeilyk een betere basis voor zijn her scheppend werk verlangen. Het verschil tussen origineel en duplicaat zal voor de bioscoopbezoekers niet te zien zjjn. Het is merkwaardig te constateren hóe weinig gezonde mensen van ziekenhuizen afweten. Totze er zelf mee in aanraking komen! Dan komt ge niet alleen onder de diepe indruk van die ganse, breed-op- gezette organisatie om zieke mensen weer gezond te maken, maar ook van de grote toewijding van allen, die daarmee belast zijn. Van de hoogste tot de laagste! Een organisatie, die in de prille mor gen al op gang komt en tot in de late avond voortduurt, zelfs in de nacht niet tot stilstand komt. Van de topleiding tot de hoofdzus ters, de verpleegsters en de leer ling-verpleegsters toe, zjjn allen met toewijding bezig om de patiënt weer zijn krachten terug te geven, op dat hij zo gauw mogelijk van de war me ziekenkamer in de „kille" maat schappij terug kan komen. Vóór deze allen uit gaan de dokto ren: ook al dag en als het moet in de nacht paraat voor de talloze zieken, die hun hulp behoeven. Als éénmaal de diagnose is gesteld, begint langs de lijnen der geleidelijkheid de wederopbouw, al of niet na de opera tie, waaraan de bekwaamste chirurgen, anesthesisten en assistenten hun aller beste krachten wijdden. Wie het ziekenhuis niet kent, heeft van dit alles geen flauw idee, wie er mee in aanraking komt, heeft van die tijd af de herinnering aan een instel ling, waar talloze „geroepenen" zich aan hun medemensen wijden. Ik geloof werkelijk, dat er iets van dit „geroepen"-zijn aan deze zware arbeid te pas moet komen. Anders ware deze nooit vol te hou den! Een opbeurend humeur behou den, daar, waar zovelen klagen, pijn lijden, dikwijls lastig zijn en zich heus niet van hun pretttigsite kant laten zien, is op zichzelf al een enorme op gaaf. En dan komt er nog, zowel voor doktoren als verpleegsters, die enorme verantwoordelijke taak bij, de volko men aan hen toevertrouwden te ver zorgen, te controleren, op tijd en ac- ouraat naar de voorschriften datgene te geven, wat hen weer beter kan ma ken. Kortom: de geringste fout, vergis sing of veronachtzaming kan zich wre ken. Er is geen „beroep", waar de precisie er zó op aankomt! Foto Will Eiselin, Rijswijk D,at zijn zo van die losse gedachten, die door uw hoofd gaan, als ge in het ziekenhuis ligt. Dan komt ge tot de overtuiging, dat alle mannen en vrouwen, wier vreugde ligt in het steunen van anderen, een erepalm ver dienen! Vanzelfsprekend doen niet allen hun werk uit puur idealistische overwegin gen, dat zou teveel geëist zijn. Maar dat hun taak meer betekent dan die van hen, die uitsluitend uit zijn op het welzijn van het „eigen-ik", is zonder tegenspraak. Van jong tot oud is men als 't uw tijd is, ook voor u! in de zieken huizen in de weer. Wie zou haar, wier vermoeiende dag taak afgesloten wordt met een welver diende vrije avond, niet dit uurtje „kantklossen" vol liefde gunnen Het brengt haar even op andere ge dachten. En zij zal straks, met nog meer op gewektheid dan daarstraks, haar liefde en opmerkzaamheid aan anderen gun nen. Tallozen zullen haar steun immers morgen ook weer dringend „nodig" hebben! FANTASIO HEETGASMOTOR brander ■uiqer koelribben zuiger dhjf stang ^7^. VCIUI iriyci drijfstang Dehetelucht-of heetgasmotor is een krachtwerktuig dat wordt aangedreven door verhitte lucht of een ander gas, dat in een afge sloten ruimte in de motor een kringproces doorloopt, terwijl de verbranding buiten die ruimte heeft. plaats In een cylinder bewegen een zuiger en een verdringer die met drijfstangen verbonden zijn aan een krukas. De cylin der wordt door de verdringer in twee ruimten verdeeld: De bovenste, hete ruimte wordt aan de buitenkant verhit door verbrandingsgassen, die slechts dienen voor verhitting en geen deel nemen in het kringproces. De onderste ruimte wordt aan de buitenzijde gekoeld door de buitenlucht (koelribben) of door een mantel met koelwater. koude ruimte De beide ruimten zijn met elkaar door een omloopkanaal verbonden waarin zich een regenerator bevindt. In de kringloop van de lucht of het gas kunnen we vier fasen onderscheiden. Fasel:(samenpersen). De nog koude lucht wordt door de naar boven bewegende zuiger samengeperst-en daardoor warm. FaseH: (verhitten). De verdringer schuift naar beneden en drijft de lucht in het omloopkanaal en naar de bovenste ruimte, waarbij het door de regerator verder wordt verhit. Fase ÉL.- (uitzetten). In de bovenste ruimte wordt de lucht nog meer verhit (van buitenaf) en zet dan sterk uit. Hierdoor worden zuiger en verdringer krachtig naar beneden gedrukt. Fase ^afkoe len). De verdringen beweegt weer naar boven en dringt de lucht weer in het omloopkanaal waar het eerst in de regene rator en dan in de onderste ruimte afkoelt. FASEH FASEI De heteluchtmotor werkt dus zonder explosie en dus geruis loos. De motor is gescr'kt voor grasmaaimacnines, oramc jsmaaimachines, buiten boordmotoren en dergelijke. samenpersen verhitten uitzetten afkoelen Deregenerator bestaat uit een fijne absorberende metaalmassa, waarin de temperatuur geleide lijk verloopt. Op zijn weg naar de bovenste ruimte ontrekt de lucht warmte aan deze massa (fase II). Op de terugweg(faseE?) staat de hete lucht de warmte weer aan de regenerator of die deze dan zolang „opslaat".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 20