Brno's nalatenschap op heterdaad betrapt vogelleven Interviews met vogels op de rand van hun nesten Koningslepelaar - reeks een fotografisch meesterwerk Bijzondere medewerking Toen Ronald Monro in 1945 op zevenender tig jarige leeftijd stierf, verloor Australië, ja, verloor het mensdom een der beste natuurfoto- grafen, die ooit heeft geleefd. Monro doorliep als persfotograaf een succesvolle carrière. Zijn „actuele" foto's waren zowel in Australië als ver daarbuiten zeer gezocht. Toch was deze broodwinning voor hem niet het voornaamste in zijn leven. Zijn hart en zijn belangstelling gingen uit naar de natuur en vooral naar de vogelwereld. Vóór de tweede wereldoorlog had Monro, jong als hij was, reeds met zoveel hartstocht en kunstzinnigheid de vogels der Australische wildernis gadegeslagen en op de gevoelige plaat vastgelegd, dat hij na zijn vroegtijdige dood een rijke en gevarieerde verzameling vogel foto's naliet. Vrijwel elk stuk uit deze collectie verraadt de meester hand en de artistieke zin van Monro. Van zó goede kwaliteit zijn slechts de foto's van weinig andere natuurvrienden. Monro's kunst was verankerd in een veeljarige bestudering van Ie gewoonten en eigenaardighe den der in het wild levende dieren en voorts in de grote vakervaring van iemand, die jaren lang dagelijks de harde leerschool van de persfotograaf had doorlopen. Als jongen woonde hij in de wildernis bij Gippsland, gelegen in het zuiden van de Straat Victoria. Hier begon zijn scholing als natuur kenner. Toen hij de dertig nog maar Koningslepelaars op hun nest, een tweede unieke opname. „Dieren zoals een gewone ster veling ze niet ziet", aldus kan men de betekenis van Monro's meesterwerken met de camera kort schetsen. Ronald Monro was meer dan een kunstenaar, hij was een toverkunstenaar. de gave te bezitten om zijn kennis nauwelijks gepasseerd was, bleek hij van het vogelleven te verwerken in alleraardigste sprookjesachtige kinder verhalen. Een aantal dezer vertellin gen zün te vinden'in zijn boek „Austra lian Nature Stories". Kort nadat hij begonnen was te wer ken als beroepsfotograaf, leverde hij reeds geregeld foto's aan een tweetal grote dagbladen („The Sun" en „The Herald") te Melboune, benevens aan een natuur-tijdschrift, „Wild Life" ge heten. Toch, al liet zijn werk voor de pers hem nauwelijks rust, trok hij er iedere zaterdag en zondag, ja, iedere vrije dag op uit om natuurfoto's te maken. Aan de vrije natuur had hij reeds als knaap zijn hart verpand en hij is haar nooit ontrouw geworden. Geen moeite was hem te groot als het er om ging, bijzondere opnamen te maken en goede resultaten te be halen. Monro legde een onuitputtelijk geduld aan de dag om de schuwe, veel al zeldzame, gevederde bewoners der wildernis voor de lens en op de plaat te krijgen. Soms besteedde hij enige dagen om bepaalde vogels gade te slaan en dan was hij trots en geluk kig, als hij tot beloning een enkele geslaagde opname had kunnen ma ken. Twaalf uur, soms langer nog, kon hij wachten in zijn schuilplaats tot dat een door hem gezochte vogel te rugkeerde op zijn nest. Zijn passie was het, interviews af te nemen op de rand van een nest, de gevederde wildernisbewoners op heterdaad te betrappen en hun in tieme leven vast te leggen in blij vende beelden. HOE? De beste close-up's verkreeg Monro van zijn schuilplaats uit. Deze bestond gewoonlijk uit een can- vas-doek met takken of struiken er om heen. Soms zette hij zijn camera dicht bij het ne6t van de vogel, die hij interviewen wilde. Dan bediende hij de sluiter vla een lang snoer. Ook werkte hy wel „op korte afstand" met zijn camera in zijn schuilplaats, die dan dicht by het nest was ge kozen. Een ander maal legde hy een stuk touw bü de plaats, waar de vogel (maar dan moest het geen kleine, lichte vogel zyn!) verwacht werd te zullen neerstrijken. Als het dier dan op de lijn trapte, bracht het de slui ter in beweging, en nam het een foto van zichzelf. Groot was het aan tal vondsten en listen, die Monro ge bruikte om zyn doel te bereiken. En met succes! Beroemd zijn de door hem gemaakte „portretten" van de Boekoek-uil, die deze zeldzame vogel zelf by flashlight knipte. Enige van Monro's opnamen verwierven wereld vermaardheid. Geen wonder du6, dat Cherry Keaton, een vooraanstaand Amerikaans natuurvorser, Monro in Jonge witbuik-reigers kijken reik halzend uit naar hun maaltijd. deelde by de tien beste natuurfoto graf en ter wereld. Een der moeiiykste opdrachten, die Monro ooit uit te voeren kreeg, werd hem verstrekt door de hoofdredactie van „The Herald". Die opdracht luid de: Breng een bezoek aan de grote ibissen-kolonie in de moerassen na- bU de Murray Rivier. Monro aan vaardde deze opdracht. Hy waadde vele kilometers door moerassen. Zwer men muskieten kwelden hem voort durend. Door deze insecten liet hy zich echter niet afhouden. Evenmin deerde het hem, vele uren achtereen gehurkt in zijn drassige schuilplaats nabij de grote ibis-nesten door te brengen. Het ging immers om een interview op de rand van een ibis nest! Eens wachtte hij zelfs zeven uren zonder onderbreking by zo'n nest en zelfs na al die uren hur ken en spanning gelukte het hem nog niet, de gewenste foto te maken. Ty- dens die „Interview-expeditie" slaag de hij er wel in, een van zijn aller beste en bekendste foto-reeksen te ma ken, te weten, die van de uiterst zeld zame koningslepelaar. De tweede wereldoorlog was nog maar kort aan de gang, toen Monro als vrijwilliger dienst nam bij de Australische weermacht. Hij kwam tot inzet in Libië, Griekenland, Syrië en op Kreta. Later plaatsten zyn supe rieuren hem over naar het (Austra lische Bureau voor Militaire Geschie denis, waar hij een aanstelling kreeg als oorlogsfotograaf, zyn einde kwam, toen de kruitdamp bezig was op te trekken boven een geschonden wereld. Zijn nalatenschap? Wie karakteri seerde deze beter uan een zijner Au stralische collega's, die zeide: Monro laat ons na zijn dood een aan tal waardevolle beelden van op heter daad betrapt leven na. Inderdaad, de fotografische nalatenschap van Ro nald Monro was: Op heterdaad betrapt leven. (Nivano - NADRUK VERBODEN) Zending protesteert tegen lezing pacificatie van de Baliemvallei De Evangelische Christelijke Zending in Hollandia heeft zich gewend tot het gouvernement in Ned. Nieuw-Guinea met een protest tegen de strekking van een perscommuniqué verstrekt inzake de Baliem-pacificatie, aldus UpL Het betrokken perscommuniqué zou in enkele opzichten minder juiste gegevens bevatten, zo stelt men in zendingskrin gen te Hollandia. Volgens het ministerie van Binnen landse Zaken heeft de politie-inspecteur Van Tricht op last van zyn superieuren een actie ondernomen in het oostelijk deel van de Baliemvallei teneinde een Papoea roversbende onschadelyk te maken. De bende had in de nabijheid van de bestuurspost Kuleima zes Papoea's op beestachtige wijze vermoord en een vrouw dusdanig mishandeld, dat deze aan de verwondingen overleed. De politiepatrouille heeft vervolgens een dorp, waar volgens zeggen van Binnen landse Zaken de bende het hoofdkwar tier had, platgebrand en een zevental varkens in beslaggenomen en als com pensatie aan de habestaanden van de zeven slachtoffers geschonken. Vervolgens heeft de in het gebied by de Rheinische Mission werkzame zen dingsarts dr. A. Vriend uit protest tegen dit optreden de vlag van de bestuurspost te Kuleima neergehaald, zeer tot ontzet ting van de daar aanwezige inheemse agenten. In zendingskringen te Hollandia heeft men ernstige bezwaren tegen deze lezing van het incident, zowel wat betreft de feitelijke mededelingen als tegen de lezing van het protest door dr. Vriend. Men heeft te Hollandia derhalve niet alleen bij het gouvernement zijn be zwaren kenbaar gemaakt maar tevens op deze zaak betrekking hebbende stuk ken naar Nederland gezonden, waar thans de zending bezig is haar stand punt te bepalen. Van de zyde van het Zendingsgenoot schap te Oegstgeest wenste men derhal ve in dit 6tadium geen nadere medede lingen te doen. Nader vernemen wij, dat het parket van de procureur-generaal een onder zoek heeft ingesteld. De rapporten van dit onderzoek zyn inmiddels naar de nog steeds in Nederland verbiyvende dr. G. W. von Meyenfeldt opgezonden. De slagersvogel in zijn mooie zwart-wit-grijspakje leeft van gro te insekten, hagedissent muizen en kleine vogels. Dagenlang vertoefde Monro in de Hismoeraasen om de dieren „thuis" te fotograferen. En dit was het resultaat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 4