Van Gigi tot jazzkelderbewoonsfer HET SCHEEPSKOM DOE AF Ei\ TOE EEW TUKJE! ZATERDAG 10 DECEMBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 4 Hoe Leslie Caron beroemd werd HOE WERKT HET? huismoeder Het geval van de onbevreesde verlichting noodkompos""}. stuurkompas dekglos nachthuis noord drijver standaardkompas van de ijzermassa schip, vertoont het kompas behalve de variatie nog andere af- die tezamen de deviatie De som van variatie en heet „miswijzing" Het magnetisch kompas aan boord van schepen wijst de kompas noord-zuid richting aan onder invloed van het aardmagnetisme en het scheepsmagnetisme. diviatio variatie Nw ware noordrichting Nm magnetische Nk kompas Kw ware koers Km magnetische koers. Kk kompaskoers Week ijzeren bol schuivend op rails. De„harde" ijzermassa's zijn tijdens de bouw van het schip blijvend (permanent) magnetisch ge worden. In de weekijzermassa wordt tijdens de vaart door het aardmagnetisme veranderlijk (vluchtig of transiënt) magnetisme geinundeerd. Dat verandert dus met de vaarrichting. Men tracht de afwijking op te heffen door het aan brengen van compensatiemiddelen, n.l. een week- ijzeren (Flinders)staaf, twee weekijzeren bollen en ten derde permanent magnetische correctie- staafjes verticaal, in langs-en in dwarsrichting. Jacht op Leslie •tr- Leslie terug naar Parijs, weinig ver moedend dat slechts enkele weken haar scheidden van de wereldfaam. In Parijs kwam Marcel Camé bij haar. Hij wilde haar een grote rol geven in een nieuwe film. Leslie aarzelde; zij vroeg zich af of zij wel kon acteren en vroeg veertien dagen bedenktijd. Vamé was teleurgesteld, maar bedacht tevens, dat iemand, die zo weinig zeker van zich zelf was, misschien wel to taal, ongeschikt zou zijn. Hij vertrok en Leslie ging het aan haar groot moeder vertellen. „Bedenktijd is altijd slecht, mijn kind" zei grootmoeder, „je doet er goed aan er niet teveel van te verwachten...." Dat was op hetzelfde ogenblik, waarop een Amerikaan in een taxi door Pa rijs raasde om een danseres te vinden voor een kleurenfilm naar Gershwins operette „Een Amerikaan in Parijs." Op de roos zijn de ver schillende windrichtingen, de tussenstanden en de gradenverdeling aange geven. Het scheepskompas bestaat uit de electrisch verlichte kompasroos die draait in de met vloeistof gevulde kompasketel. De kompasketel bevindt zich bovenop het nachthuis en is af geschermd door een kap. De vloeistof dempt het schommelen en draaien van de roos door de beweging van het schip. De ketel is scharnierend opgehangen, zodat hij altijd recht hangt. Het grote standaardkompas bevindt zich op de brug en is voorzien van een peilinrichting waarin andere schepen of vaste punten (vuurtorens) worden gezien. In het stuurhuis of er bovenop bevindt zich het stuurkom pas voor de roerganger. Op het achter dek staat nog een nood kompas. Het purperrode gordijn van het Newyorkse Broadway Theater moest op deze avond keer op keer worden gehaald op aandringen van het donderend applaus van 'n geestdriftig publiek. Steeds weer boog 'n groepje jeugdige balletmeisjes voor deze storm van bijval. Heel New York was vervuld van de triomfen van het Franse ballet van Roland Petit, dat met het gedanste sprookje „Doornroosje" avond aan avond talloze mensen in vervoering bracht. Tussen de buigende bal letmeisjes stond Doornroosje zelf, een slank meisje van misschien twintig jaar. Niemand zag haar aan, dat zjj al een van de bekendste ballerina's ter wereld was en er waren een heleboel mensen wie de naam Leslie Caron niets zei. Nog was het applaus voor de laatste maal niet geheel weggeklaterd of Leslie Caron liet zioh in haar kleedkamer in een stoel vallen. Zweetdruppels stonden op haar voorhoofd, op haar schouders. Een kleedster wierp haastig een wollen badman tel om haar heen, opdat zjj geen kou zou vatten. Met gesloten ogen zat de danseres in de stoel; het bloed klopte in haar slapen. Plotseling werd de deur van de kleedkamer opengerukt en als erwten uit een lekke zak stroomden journalisten naar binnen. „Miss Caron, kunt u eens zeggen wat u denkt van het Amerikaanse ballet? Bent u van plan lang in Amerika te blijven? Wat denkt u van Amerika? Gaat u gauw trouwen? Wat zijn uw toekomstplannen?" De vragen ratelden op haar neer. Leslie Caron had weinig respect voor de op dringerige journalisten. „Niemand heeft iets te maken met wat ik denk of zeg!" set ze opspringend, trok de badmantel strak om zich heen en keek met vlam mende ogen naar de journalisten. „U wilt ons toch wel te woord staan?" „Nee, dat wil ik niet!" zei Leslie Caron. „ik heb niets te zeggen! Laat me alleen, ik ben moe!" De krantenmensen gehoorzamend, aarzelden nog. De volgende dag schreven zjj allemaal, over miss Caron en haar balletkunst, doch ze schreven allemaal wat anders, eerlijk uit de respectievelijke duimen gezogen. Het gevolg was. dat opnieuw miljoenen krantelezers beseften, dat eigenlijk niemand het rechte wist van Leslie Caron. Dat wist trouwens maar één mens op de hele wereld: de oude madame Caron, de grootmoeder van Les- Ue. Als kind al wilde het meisje zo worden als haar grootmoeder. Haar groot moeder was van jongs af aan haar vertrouwde en haar beste vriendin met wie alles besprak Kans op roem Leslies vader, Claude Caron, was apotheker in Parijs. Hij had een grote apotheek in de Rue de la Paix. Zijn vrouw Marguerite was Amerikaanse van geboorte (van daar de naam Leslie voor haar dochter), maar Frans tot in haar vingertoppen. Leslie en haar broer Almery waren haar trots en haar vreugde. Vooral Leslie was haar lieveling. Zij kon het kind niets weigeren, vooral niet toen het de hartewens van Leslie bleek om balletdanseres te worden. Ze ging mee met haar dochter naar de balletschool van Knasleff en droomde ijverig met Leslie mee van de grote illusie, een maal een beroemde danseres te zullen zijn. Behalve de moeder en de groot moeder was er ook nog een tante, Lucette Caron, een mode-ontwerpster. Bij haar kon Leslie heerlijk dwepen over de veroveringen, welke zij in de wereld zou maken, terwijl zij tegelij kertijd van de tante leerde haar eigen japonnen te maken en het tekenen van modellen. Het was dan ook door tante Lucette, dat Leslie haar eerste geld verdiende. Tante Lucette maakte van haar -nichtje een mannequin, die bij Path en Dior werkte als zestien jarige in de drukke tijd van de „pre sentations". Als de andere mannequins het te druk hadden, viel zij in. Zo verscheen de foto van de jonge on bekende ballerina in tal van mode tijdschriften en damesbladen en haar slanke figuurtje plus het bijzondere gezichtje bleven niet onopgemerkt. Tante Lucette, die altijd zakelijk was, sprak ook eens met een bekende Amerikaanse handschoenenfabrikant, die zy bij Dior ontmoette en bood de diensten van haar nichtje aan voor advertenties, omdat het kind zulke slanke welgevormde handen had. „Ab soluut onbekend!" zei de Amerikaan, „zo iemand kan ik niet gebruiken voor die advertenties! Ik moet er iemand van naam voor hebben, dat moet U kunnen begrijpen!" Twee Jaar later trok diezelfde Ame rikaan zich de haren uit het hoofd van spijt, dat hij deze kans voorbij had laten gaan. want toen ontdekte hij. dat diezelfde Leslie Caron plot seling een beroemdheid was geworden. Dat was ook vrij plotseling gegaan. Leslie wilde praktisch werken en was aangenomen bij de dansgroep van Ro land Petit. Lange tijd bleef zij één uit de velen, maar toen kwam haar gloriedag. Monsieur Roland kwam de zaal binnenstormen, waar de meisjes aan de „barre" oefenden. „Leslie", zei hij. Danielle Dormance heeft geel zucht! Over veertien dagen is de pre mière van „La rencontre! Wil jij de eerste rol hebben?" Souvenir van de Koningin Welk meisje zou een dergelijk aanbod hebben geweigerd? Les lie had gebloosd van vreugde en twee weken lang hard gezwoegd voor haar rol in het ballet van Jean Coc- teau. Drie weken later sprak heel Pa rijs over haar en droegen alle Parijse meisjes het haar, zoals Leslie in het ballet „La rencontre". De roem kwam als een stormvlaag. Roland Petit kreeg een aanbod voor een tournee met zijn balletgroep, door Egypte en Griekenland. Leslie maakte zelf met behulp van haar tante, groot moeder en moeder haar garderobe voor de grote reis in orde. „Triomf voor Franse balletgroep aan de Nijl" schre ven de Franse kranten. „Diner ten paleize, van Franse ballerina's. Konin gin Frederika en koning Paul verrukt van Franse meisjes!" Kort na deze reis konden de kranten schrijven „Ko ningin Elizabeth van Engeland toonde zich zeer ingenomen met het optreden van het Petitballet in de Britse hoofd stad". Het reisdagboek van Leslie Caron bevatte vele merkwaardige opmerkin gen over haar ervaringen. Zo werd zij op slag verrukt van de sfinx. In Athene was zij opgetogen van de Akro- polis en in Londen van de koningin. De koele Engelsen vergaten hun koel heid bij de schitterende prestaties van het Petit-ballet. Koningin Elizabeth en prins Philip waren al even geestdriftig als iedereen. Bij de ontvangst ten hove toonde de koningin zich zeer geinteresseerd in Leslie Caron. Zij sprak lange tijd met de jonge Fran- gaise in haar eigen taal (koningin Elizabeth spreekt heel wat beter Frans dan de meeste van haar landgenoten» en zij gaf Leslie Caron een persoon lijk geschenk als herinnering. Beladen met souvenirs van vele reizen keerde Help me dan toch zoeken!" zei Gene Kelly tegen de Franse zan ger Eddy Constantine, „een jaar geleden was ze een aankomende bal- lerine, Leslie Caron heet ze. Nu is ze, geloof ik, in Egypte of misschien weer thuis Eddie Constantine lachte. „Als je hier rustig in je hotel de krant had zitten lezen inplaats van als een gek door Parijs te razen, had je haar al lang gevonden. Haar vader is apotheker in de Rue de la Paix. en ze zit vermoedelijk nu net aan de soep met haar ouders. Overigens staat in de krant, dat Marcel Carné haar een rol in zijn nieuwste film heeft aangeboden „Bel een taxi!" riep Gene Kelly en holde meteen de straat op om naar de Rue de la Paix te gaan. Inderdaad zat Leslie met haar ouders en groot moeder op dat moment aan tafel. De volgende ochtend werden de proefopna- men van Leslie Caron in kleuren ge maakt, ontwikkeld en per vliegtuig naar Amerika gestuurd! Leslie zelf wond zich niet op over die drukte; die Amerikanen hadden altijd haast „Ik ga een eindje fietsen door het Bois" zei ze een paar dagen later tegen haar moeder. Ze fietste door het bos en ging op een bank over een vijver uit zitten kijken. Toen ze tegen half een thuiskwam, zag haar moeder rood en bleek tegelijk. In haar handen had ze een blauw telegramformulier. Het was van Metro Goldwyn uit Hollywood. „Proefopnamen bevredigen stop verwachten U binnen drie dagen in Hollywood stop ons Parijse kan toor heeft opdracht U in alles te hel pen stop Metro Goldwyn", las zij. Thans was het de beurt van Leslie om rood en bleek tegelijk te worden. „Drie dagen?" zei ze, „dat is onmogelijk, „in drie dagen tijd kan ik alles nooit voor elkaar krijgen!" Ze haastten zich naar het kantoor van Metro Goldwyn en kreeg twee dagen uitstel. In twee dagen tijd moest ze alle formaliteiten afdoen, haar kof fers pakken en haar garderobe in orde maken. Ze zag zelfs kans om in die tussentijd een hemelsblauw mantelpakj voor zich zelf te laten maken. Nie mand sloeg er overigens acht op, toen zij van het vliegveld Orly vertrok. Zij was immers nog lang niet beroemd? De hele "familie nam afscheid. Tante Lucette gaf goede raad, papa Caron veegde tranen uit zijn snor en groot moeder lachte en huilde tegelijk. Les lie zelf was kalm. Haar moeder verge zelde haar naar de nieuwe wereld, „Vaarwel Parijs", zei Leslie toen het vliegtuig startte, „ik ga weg om be roemd te worden, maar dan kom ik terug In Hollywood werd zy in een duur hotel ondergebracht. Eerst dacht zy dat dit voor haar werd betaald, maar men heeft haar uitgelegd, dat ze het zelf moest betalen, doch dat haar gage dat best kon verdragen. Rust bij Shakespeare Leslie vond een bedrag van zestig dollar per dag wel wat hoog en huurde dezelfde dag nog een klei ne bungalow, waar ze met haar moeder ging wonen. Zij had ook spijt als ha ren op haar hoofd, dat ze op school niet beter Engels had geleerd, want ze had de grootste moeite met de dialo gen. Elke middag werkte ze met de moed der wanhoop aan de dialogen. Toen begonnen de opnamen voor „Een Amerikaan in Parijs", terwijl haar moe der weer naar Frankrijk vertrok. En kele maanden later veroverde de tot dien bijna onbekende Leslie Caron de wereld met haar rol in die film. Dat was toen haar broer Almery met een klein koffertje als bagage naar Holly wood kwam. Leslie bezorgde hem een baantje als loopjongen in een studio. Hollywood was echter gauw uitge keken op Leslie Caron, die met haar broer in een bungalow van niets woon de en waarover niets verder te vertel len viel dan dat zij hard werkte. Toen het bleek, dat Leslie niet van plan was naar Parys terug te komen, be sloot Papa Caron zijn vrouw het ple zier te doen haar naar haar geboor teland terug te brengen. Hij verkocht de apotheek in de Rue de la Paix en begon een zaak in geneesmiddelen en schoonheidsartikelen in Miami (Flo rida) Kort daarop kwam ook de groot- moeder. Het werd Leslie spoedig duidelijk dat men van één film niet kan blij ven leven. Ze ging dus weer dansen: in New York, is Parijs, in Cairo, Monte Carlo en beleefde de ene ballettriomf na de andere. Het doomroosjeballet, bleek een blijvend succes. Op een goede dag maakte ze kennis met een jon geman, Peter Hall. Leslie had toen pas nieuwe triomfen gevierd met de operettefilm „Gigi". Door Peter kreeg zij nieuwe inspira ties. Ondanks zijn jeugdige leeftijd was hij al directeur-regisseur van het Shakespeare Memorial Theater in Stratford. Drie weken na de kennis making traden zy in het huwelijk. Pe ter Hall heeft van Leslie Caron eet andere persoonlijkheid gemaakt. De Gi gi behoort tot het verleden. Leslie u een rijpere vrouw geworden. Zy is m moeder van een zoon en een dochte en ze wil graag rollen van betekenis spelen. Haar eerste kans was de film De ondergrondsen", een film ovei jongelui in de jazzkelders van New York, (Ze zijn overal hetzelfde, zegt; Leslie. Hollywood heeft ze nu de rugi toegekeerd. Met haar man en twecj kinderen bewoont zij een gezellig huis: dichtbij Stratford. „Peter heeft mij ctë schoonheid van Shakespeare leren ken nen", zegt zij, „ik hoop nog eens te mogen optreden in het Memorial Theater Misschien zou zy een voortreffelijke Cordelia zijn voor „King Lear". Mis schien is zij zelfs wel een uitstekende Julia voor een of andere Romeo, maai haar enige en ware Romeo is die typisch Britse jongeman Peter Hall die er niets op tegen heeft om Lelie Shakespeare te laten spelen, als zij blijkt het te kunnen. Hij is sceptisch, doch Engelse theatercritici hebben Leslie Caron inmiddels al genoemd ale kandidate voor grote rollen in de be roemdste schouwburg ter wereld aan de Avon Is 't tegenwoordig eigenlijk niet zó, dat u en ik, ja ieder een een beetje overbelast i door alle drukte, opwinding en spanning van het leven? We vliegen, van de éne dag op de andere, door dat leven heen, vinden nauwelijks tijd voor één moment rust. We zyn wat moe van al die strijd in Algerije en Kongo, van Kroesjtsjef en zijn kornuiten van Fidel Castro, Soekamo en van Laos. Afgezien dèèrvan: duizend en-een dingen zijn er te bered-" deren. Ze laten u geen minuut los. Belastingproblemen, te be talen rekeningen, kortom: hel héle complex van zaken spe ciaal ook huishoudelijke om het boeltje op-orde-te-houden, speelt z'n onstuitbare rol. Storm en regen kwamen er in deze donkere decembermaand nog by om 't ons nóg moeilijker te maken. Slechts enkelen ont kwamen aan het hozen en dweilen, om de onverwachte lekkage-schade tot een mini mum te beperken Zo ratelt 't aan alle kanten door; alleen de héél sterken of zij, die zich van de hele boel niets aantrekken, houden zich in de steeds woelende maal stroom staande. En nu kwam bovenop dat al les nog het Sinterklaas feest! Zeg eens éérlijk: kon u de tijd vinden voor ellenlange gedichten, zoals onze voor ouders of misschien zelfs u in jonge jaren die maakte? Kon u voldoende optimisme opbrengen voor stapels scherts en luim, voor pakjes en surpri ses? Of moest u er zich toe „zét ten", met de tanden op elkaar? U heeft er ach beslist over ver baasd, dat uw rijmprodukt tóch nog klaar kwam, vliegens vlug en op 't laatste moment, tegen alle ongeloof in u zelf in. Zeker: het ging, met pijn en moeite. En 't kostte enorme concen tratie en inspanning, omdat uw geest in de grond met belangrij ker zaken bezig was. Of zie ik 't misschien té som ber?.. (Footo F. Zorral) Zó, als deze zielige uitgeputte meneer op een bankje, voe len we ons één voor één wel eens, midden tussen 't ver- keersgedender. U kunt zich nu wel vol bra- vour op de borst slaan en zeg gen, dat u nergens last van heeft. En tóch ontkomt ook u niet aan die veelzijdige, drei gende druk van een revolutio naire tijd, of u moet een imbe ciel zijn.. Het zal er op aèn komen, tussen alle waanzin in, uzelf niet kapot te laten maken door een wereld, waarin zelfs de hoogste „bewindsmannen" modewoord van deze tijd! nauwelijks of géén oplossing weten voor de steeds sneller aanstormende warboel van com plicaties. Houdt het hoofd koel! Laat u niet van de wijs bren gen. Windt u niet op! Doe af en toe een tukje. Zelfs een Churchill deed dat z'n hele lange leven en dat zegt genoeg! Dan komt u er wel weer boven op. Als nu die rare, gebroken we reld, waarin we leven, dat óók maar doen wil! Daar blijft, ondanks èlle „hoogconjunctuur" het wachten op. Misschien het volgend jaar? FANTASIO Leslie Caron, gewezen ballerina van het Roland Petitballetont- wikkelde zich in de filmstudio's van Hollywood tot een per soonlijkheid (Gigi) en maakt nu faam als hoofdrolspeelster in de Onder grond sen"een film welke zich afspeelt in de jazzkelders van New York. Echtgenoot Peter Hall is directeur-regisseur van het Shakespeare Memorial Theater in Stratford en heeft geen princi piële bezwaren om zijn vrouw eens als Cordelia of Julia op de plan ken te zien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 20