IN KAMER EN TUIN JUDY GARLAND herboren uit hel van showbusiness ONS WEKELIJKS FOTO praatje Van foto-grabbelton naar foto-album ZATERDAG 10 DECEMBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 Geen ellende bleef haar bespaard zenden voor rasartieste (Van onze Amsterdamse correspondent) Vanavond zal de zender Hil versum II niet om 12 uur uit de ether gaan. Voor het eerst in de omroep- geschiedenis zullen de luisteraars in de nachtelijke uren worden verbonden met een theater om het optreden van een beroemd actrice te kunnen meebeleven. Het is te verwachten, dat tien duizenden Nederlanders een deel van de nacht zullen opblijven. In de eerste plaats de 1200 toe schouwers in het Tuschinsky- theater te Amsterdam en voorts zij, die geen f. 25 voor een plaats kunnen betalen of (en daar ziet het wel naar uit) geen kaartje meer konden bemachtigen. Wan neer een omroepvereniging be sluit tot een nachtelijke uitzen ding moet het wel een bijzondere uitzending zijn. Toch zal het ge hele programma door slechts één enkele vrouw worden gevuld. Zij is dan ook een bijzondere vrouwt Judy Garland. „Miss Showbusiness" Is de vererende bijnaam, die zij met haar stormachtige voorstellingen op de Newyorkse Broad way verwierf. Judy Garland heeft meer dan die andere beide beroemde vrou wen, die onlangs in ons land optraden, Marlène Dietrich en Josephine Baker, die harde showbusiness beleefd. Zij groeide van jongsaf aan op achter de faqade van klatergoud, die de hel van de Amerikaanse vermaakindustrie tracht te verbergen. Vele jaren lang werden haar talenten uitgebuit door managers, producers en regisseurs, die haar meedogenloos exploiteerden: als wonderkind, als teenagersterretje, als begaafd jong filmactrice. Zij schreven haar voor met wie ze mocht omgaan, wat ze wel en niet mocht eten en drinken, hoe ze gekleed en gekapt moest zijn en wat haar bezigheden van 's mor gens vroeg tot 's avonds laat moesten zijn. Desondanks kwam zij enkele jaren geleden als een vrij en herboren mens te voorschijn, een jonge vrouw van midden dertig, gerijpt door een tra giek, die velen niet zouden hebben overleefd. ZIJ heeft de vrijheid en de rust gevonden, die sinds haar kleuter jaren niet voor haar waren wegge legd. Die belevenis van dat nieuwe leven en de ervaring van het oude leven hebben ook een herboren actrice op de planken gebracht. Judy teert niet op oude roem. De duizenden, die thans de zalen tot de laatste plaats bezetten om „Over the rainbow", „Stormy weather" en „Come rain, come shine" te horen, zien naar optreden niet als een reprise, maar als een nieuwe belevenis. De schoonheid mede bereikt door een twintig Jaar lang dieet en ontelbare vermageringskuren heeft plaats ge maakt voor een mens van vlees en bloed, een kleine, dikke vrouw met een wipneus, maar met een paar ogen, die warmte en gevoel brengen in de zaal, met niet mooie, maar zeer bij zondere stem, die de toehoorders tot doodse stilte en tot daverende ovaties brengt en met een natuurlijke open heid, welke haar iedere avond opnieuw een zaal vol nieuwe vrienden brengt. Driejarige kleuter Judy Garland werd in 1922 als Prances Gumm als het ware tussen de coulissen geboren in Grand Rapids (Minnesota). Moeder was pianiste in een bioscoop met stomme films, va der leidde de massazang voor het film programma. Nauwelijks drie jaar oud stond Prances op de planken. Geheel vrijwillig overigens, want toen haar beide oudere zusjes na een zangnum mer van het toneel kwamen, stapte Frances naar voren om tot ieders ver bazing „Jingle belles" te zingen. Het succes was zo groot, dat vader Gumm onmiddellijk besloot van zijn dochters een zangtrio te maken. Enige Jaren lang zwierf de familie Gumm van het ene kleine theater naar het andere. Ze traden op in twee nummers: pa en moe voor de pauze, de drie Gumm-Sisters erna. Bovendien vormden ze, voor in de zaal gezeten, eikaars „claque" om het succes bij voorbaat te garanderen. Toen Frances 12 jaar was kreeg zij met haar zusjes een engagement in theater „Oriental" te Chicago. De directeur had zich echter in de naam vergist en adverteerde met „The Glum Sisters" („de lelijke zusjes"). Prances was zo bedroefd, dat een oudere acteur baar troostte met de woorden: JUDY. zoals ze als Esther Blodgett in "A star is bom" in de Nederland- bioscopen was te zien. films hebben ons land nooit bereikt) en was ze een van de meest gevierde „lievelingen" van de Amerikaanse mi litairen. Als zang- en dansnummer was Judy Garland uiteraard zeer gewild in verfilmde musicals en bij de Neder landse bioscoopbezoekers heeft een van haar laatste films „A star is born" een autobiografie een onverge telijke indruk achtergelaten. Bewogen JUDY GARLAND ogen, die warmte brengen in de zaal Miljoenen Zo ging het Jaar uit jaar in. Er werden miljoenen verdiend aan Judy Garland, maar men was ook bezig een Jong leven t« verwoesten. Want Judy was een te sterke persoonlijkheid om zich aan de regels van Hollywood te onderwerpen. Zij vocht om een eigen leven, dat haar echter contractueel niet toekwam. Wanhopig trachtte ze uit die hel te vluchten. Het was een vlucht, die haar tot tweemaal toe ln tot mis- „You are a garland of flowers" (jij bent een-guirlande van bloemen). zy kreeg de bijnaam „Garland" en toen de meisjes succes hadden met de song „Judy" van Hoagy Carmichael was de artiestennaam van de jonge Frances geboren. Haar zusjes trouwden korte tijd later en het zangtrio viel uiteen. Naar Hollywood Moeder Gumm trok met haar ta lentvolle dochter naar Hollywood om met haar langs alle filmproducers te leuren. Maar Judy was „te klein voor tafellaken en te groot voor servet", oftewel te Jong voor volwassen rollen en te oud voor filmkind. Een succesvol optreden in een theater bezorgde de 13-jarige Judy tenslotte toch een con tract. Judy ging op de studioschool met Mickey Rooney en Deanne Durbln en speelde een eerste, korte rol in „Every Sunday afternoon". Men kon spreken van een trotse moeder, maar ook van een beklagenswaardig meisje, dat in de klem zat van het Hollywoodse con tract en een doorlopende, slopende strijd moest voeren om te zorgen, dat ze niet dik werd. Het Gar land-zus je klom op tot een begaafd filmsterretje,van wie sommige films, zoals .Hroadway Melody" en „Ziegfeld Follies" wereldsuccessen wer den. In de oorlogsjaren bereikte zij de top van de filmroem (tal van haar Het bewogen leven van deze artieste heeft thans plaats gemaakt voor dat van een bevrijd mens, dat vrijelijk de stem van haar hart kan volgen. En die stem zond haar weer naar de plan ken, het toneel, waar zij is opgegroeid. Daarnaast echter heeft zij nu het ge luk gevonden in haar derde huweiyk, dat met producer Sid Luft, en in haar drie kinderen: de 14-jarige Liza uit een vorig huwelijk en twee uit haar huidige. Uit de hypernerveuze, opgejaagde filmster Judy Garland is een gelukkige vrouw geboren, die haar publiek biy tegemoet treedt, omdat men haar thans waardeert zoals ze is, een rasartieste, die na iedere inzinking en crisis wils krachtiger dan ooit naar voren kwam, een boeiende persoonlijkheid, zoals men zelden op het toneel ziet. Zo kwam ze een jaar geleden na haar enorme suc cessen in New York naar Europa: naar Parijs en Engeland. Zo zal zü vannacht te zien zijn in het Tuschinski-Theater te Amsterdam en te horen via Hilversum II. Misschien wordt onbewust aan de geur van tabak een bederfwerende invloed toegedacht, want lege sigarenkistjes zijn altijd favoriet geweest, wanneer het op bewaren aankwam. Schooljongens hebben ze in soorten en afmetingen gebruikt om er een beginnende postzegel- of muntenverzameling in onder te brengen; moeder potten er een allervreemdste collectie knopen van allerlei rang en stand in op en vaders deponeren er al die schroeven en boutjes in, die ze mogelijk nooit meer zullen gebruiken. Tot familiepolissen toe worden in sigarenkistjes opgeslagen en ook de documentatie van het dagelijks leven: de foto's van het gezin, zijn meermalen alleen maar te zoeken in het cederhout, waarin lang geleden de corona's of panatella's geurden. Want eèn sigarenkistje vooral als het er nog wat „knap" uitziet wordt maar zo niet weggegooid. „Mag ik het hebben", begint de peuter al en moeder «egt: „Dat is net mooi voor.... En er valt in een huisgezin altijd wel iets te bewaren, dat erin past. Nu wil ik de nuttigheid van deze houten familie-kluisjes niet in het ge ding brengen voor moeilijk anders te bewaren artikelen, maar een onprak tischer bewaarplaats voor foto's bestaat er niet. Of het zou een lege boterdoos moeten zijn. Gelukkig zijn velen, wat het verzor gen van hun foto's betreft, de goede kant opgegaan. Immers foto's schrij ven dan alleen de familiekroniek, wan neer ze overzichtelijk gegroepeerd zijn. Beter een heel eenvoudig album, waar in de momenten van vreugde en ook wel van verdriet in tijdsorde zijn ge rangschikt, dan een soort grabbelton met herinneringen aan verschillende jaargangen. Toch schuilt er in het woord rang schikken, dat zo even werd gebruikt, de kans op misverstand. Veel foto albums zijn n.l. zó dóór en dóór ge rangschikt, dat ze voor diegenen, die uit pure belangstelling er wel eens een lukking gedoemde huwelijken dreef, die haar deed grijpen naar drank en op- i middelen en die haar twee maal achtereen tot een zelfmoordpo ging bracht. De bijzonderheden uit haar tragische l«ven alsmede de hyste rische woede-uitbarstingen van deze getergde vrouw vulden lange tijd de kolommen van de Hollywoodse sensatie blaadjes. Judy Garland bereikte de hoogste top, die voor een filmster denkbaar ls. Ze bereikte ook het pijnlijke ogen blik van Iedere filmster: het moment, dat de fllmbazen haar lieten vallen, omdat ze als „glamourgiri" niet meer bruikbaar waa Op dat ogenblik zijn de meeste filmsterren geschiedenis ge worden. Maar niet Judy. Zij ging door de hel van de showbusiness en kreeg alle klappen, die men ln deze keiharde wereld maar kan oplopen. Vrij en herboren De Amaryllus of Hippeastrum werd voorheen vrijwel alleen als snijbloem gekweekt. Dat doet men nog wel ln de grote waren huizen, doch daarnaast heeft men een kwaliteitsbol gekweekt, die zich prima leent voor ka mercultuur. Meer en meer ziet men dan ook deze fraaie bloem voor het venster staan. Er zyn tegenwoordig niet alleen meer rode en witte kleuren; de zalm- tinten en de witte met roze strepen versierde bloemen zijn ook heel mooi. Het is wel zaak, dat men een flinke bol by een solide firma bestelt; van rom mel kan men niet veel plezier hebben en goedkoop zyn de bol len niet. Direct na ontvangst van de bol kan men ze oppotten. Dat dient men in zeer voedzame bloemistengrond te doen; ge wone tuingrond is beslist niet te gebruiken. Het moet dus een mengsel zijn van verteerde bladgrond, turfmolm en oude koemest; de oude koemest mag men vooral niet vergeten. De bol moet zó opgepot wor den, dat tweederde deel onder de grond komt en éénderde er boven. Houdt u ook een giet- rand; dat is straks gemakkeiyk als er regelmatig gegoten moet worden. De eerste paar weken heeft de bol niet veel water no dig. Het is al voldoende als men de grond tegen uitdrogen behoedt. De pot met de bol moet op een verwarmde schoor steenmantel in een normaal verwarmde kamer staan; daar wacht men het dan verder maar rustig af. De bloemknop zal er wel spoedig bovenuit komen. Met het rekken van de stengel kan men geleidelyk iets meer water geven, doch volop krygt ze pas, als de stengel een lengte van vyftien centimeter heeft bereikt. Zodra de stengel nog tien centimeter hoger is opge groeid, moet men ze voor een venster op het zuiden zetten; de stengel zou anders te ijl op groeien. Na de bloei komt het er pas opaan haar goed te ver zorgen. Dan dient men dage- hjks niet alleen te gieten, doch ook het blad te besproeien. Ze zal dan ook elke week een beetje opgeloste kamerplan ten- kunstmest moeten hebben In de zomer kan men haar binnen houden, doch dan wel tegen te felle zon beschermen. Ze mag ook met pot en al in de tuin worden ingegraven, doch dan moet men eerst het plantgat vullen met geiyke delen oude koemest en turfmolm. Ze kan er tot half augustus blyven staan en dan laten afsterven en binnen zetten. Droog bewaren en in het voorjaar opnieuw op potten in verse bloemisten- grond. G. KROMDIJK. kykje ln willen nemen, inplaats van een levendig verhaal, een dorre toe spraak, worden. De kunst van foto's inplakken bestaat niet uit het kiezen van een goed plakmiddel of fotoboek jes en dan precies recht plakken, maar in het nuttig arrangeren van die kleine stukjes papier vol levensherin nering. .Hoeveel kunnen er op een blad" is het droevige uitgangspunt van alleen- maar-zulnig-ingestelden. Kunnen er inplaats van „maar" zes, met enige moeite toch wel acht foto's op een blad, dan is dit in hun ogen alleen maar een punt ln het voordeel van het formaat van album, dat ze uitkiezen. Dat regelmatig volplakken, rytje na rytje, blad na blad maakt een starre saaie huizenry van wat een levendig tuindorp zou kunen zyn. Foto's zyn geen verzameling van plakplaatjes, die op 2 centimeter naast elkaar in rijtjes van drie worden gekleefd op een wil lekeurig stuk papier. Nu de strijd tegen de sombere albums met begrafenis zwarte bladen ge lukkig ls gestreden en de helder-wltte of llcht-getinte, luchtige bladen het album een vroiyke gezicht geven, moet een lans gebroken worden voor het groeperen van foto's ln een smakeiyke afwisseling. Elke foto hoeft niet pre cies recht geplakt te worden. Wie eens wat spelen wil met combinaties, arran geert het geheel ln een frisse opmaak en legt, voordat hy de afdrukken een bepaalde plaats geeft, de foto's eens ongedwongen neer. In het midden het zomerhuisje en schuin links boven de opname van de aankomst. Daarnaast het trouw bewaarde autobuskaartje, dat een overgang vormt naar de vol gende foto van het terrasje waar de eerste kop erg buitenlands-smakende koffie werd ingenomen. En zo wordt met een afwisselende werking van hoog en dwarsformaat, van foto's links en rechts, schuin en half-schuln geplaatst, gelardeerd met tal van kleine herinneringen (een tramkaartje, programma, toegangsbewys) een com plete reisherinnering bewaard, die de belangstellende onmlddeliyk een in druk geeft, niet van het landschap al leen, maar ook van de gebeurtenissen en de vreugde om het doorleefde. Natuuriyk mag de opvoering van deze reisschets geen spektakelstuk wor den, want ook in het arrangeren wint de eenvoud het. Onopgesmukt elk al bumblad maken tot een boelend ver haal, ook voor hem, die er niet by was, is een van de facetten van fotografie. Wie zo een album samenstelt, beleeft een dubbel genoegen: van het schry- ven van het reisverhaal en van het op nieuw beleven van die tyd. ALBUM-TIPS Elk karton is geen foto-karton! Want foto-karton moet zuurvrij zyn. Wie zyn foto's ln een wille keurig plakboek plakt, maak! grote kans later „eenzijdige" kleurenfoto's te bezitten: ze zyn geel geworden door de inwerking van de zuren in het karton. En elke iym is ook geen foto lüm. Want ook dielnder daad: moet zuurvrij zyn. Zo niet dan geldt precies hetzelfde als it de eerste alinea omschreven. Elke foto hoeft beslist geei wit randje te hebben. En ver grotlngen zeker niet. Wie eer album met foto's zonder wltt randen aanlegt, zal verrast «yi over het fraaie resultaat. He blanke albumpaplcr vormt eet Kartelrandjes zyn gelukkb Karelrandjes zyn gelukkl' vrijwel uitgestorven. Wie ie vat vroeger nog ln zyn album heef zitten, beware ze als dierbar* herinnering uit de oude fotogra fische doos. Zo'n grillige als door muizen afgeknabbelde rand kar een foto nooit mooier maken, al leen maar storen. De Amaryllis als kamerplant

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 18