Wereldberoemd laboratorium in Leiden valt onder slopersiiand Rademakers op voor Nederlandse speelfilms nog ongekend niveau Sfeer rond de vijfde december goed getroffen VAN DEZE WEEK „MAKKERS, STAAKT UW WILD GERAAS Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 29 oktober 1960 Derde blad no. 30189 Vertigo Hitchcock op zijn best CASINO Wij hebben hier al eens meer beweerd, dat Alfred Hitchcock tot de knapste vakmensen in het filmvak behoort. Wie daaraan nog mocht twij felen. kan zich deze week in het theater aan de Hogewoerd nog eens laten over tuigen btf de reprise van Hitschcock weeergaloze „Vertigo". In deze film kan men zien, hoe een waarlijk groot re gisseur alle middelen, die hem ten dien ste staan, mensen, materiaal, geluid, kleuren en wat niet al meer op geraf fineerde wijze gebruikt. Het verhaal is bij Hitchcock meestal ondergeschikt. Soms is het onwaarschijnlijk, een andere keer ongeloofwaardig, een enkele maal zelfs absurd ook in dit geval is het nauwelijks na te vertellen het is de sfeer die de waarde van Hitchcocks werken bepaalt. Zijn onderwerpen zijn te eenzijdig om hem tot de grote film kunstenaars te kunnen rekenen, maar op het gebied van spanning, van het mysterieuze, van de beklemming is hij een ongekroonde koning. Ook zijn ac teurs weet hij te bezielen. De attractieve Kim Novak, die vóór deze film nauwe lijks een prestatie van formaat had ge leverd, is nu de belichaming van het mysterieuze. Zij is echt de onpeilbare vrouw met het raadselachtige verleden, op wier spoor James Stewart wordt ge plaatst als de voormalige politieman, die nu wat particulier speurwerk gaat ver richten. Al met al een voortreffelijk enerverend filmwerk, de faam van Hitchcock waardig. TRIANON „Am Tag als der Regen kam" is de zoveelste film, waarin de moderne jeugd onder de loep wordt ge nomen. De overvallen op de Duitse Auto bahnen, die nog niet zo lang geleden schering en inslag waren, hebben daar bij kennelijk inspirerend gewerkt. Ook hier is het een jeugdige bende, die zich om. aan dergelijke overvallen schuldig maakt. Waarom en hoe deze jongens en meisjes tot het plegen van misdrijven gekomen zijn, suggereert de film alleen maar. De film noteert verder slechts feiten. Dit deden ze en dat. En zo moeten ze boeten. Allemaal even hard en meedogenloos. Gelukkig wordt hier door voorkomen, dat men wordt over stelpt door een lawine van sentimentele holle frasen, waarin de Amerikanen vaak nogal sterk zijn. Misschien is dat wel het positieve van deze film. Verder is het al narigheid van begin tot eind. Met dit onderscheid, dat 't eind nog veel naarder is dan het begin. Het camera werk in deze film is sfeervol, het acteren is verdienstelijk, de spanning is vaak voelbaar Wilde aardbeien AHeenverkoop voor Leidea HOLLANTS VISMARKT t - TELEF. 210«5 kers trekken. Ook voor de derde week draait „Wilde aardbeien" in Studio. Na wat wij er de vorige malen over geschre ven hebben, behoeft dit werk en het prachtige spel van de acteur Victor Sjö- ström hier geen aanbeveling meer. Voor af een interessante kleurenfilm over het leven van de beroemde natuurvorser Linnaeus, die zulke nauwe betrekkingen had met de Leidse universiteit. Prachtige Zweedse film draait voor derde week Studio Het uitstekende werk van de Zweedse regisseur Ingmar Bergman blijft de aandacht van de bioscoopbezoe- WOENSDAG DANKDAG VOOR HET GEWAS Herv. gemeente 7.30 dhr. J. v. d. Hoek; Geref. Kerk 8 uur ds. H. Sweep te Scheveningen. Am Tag als der Regen kam Harde film LIDO Fons Rademakers eerste Nederlandse speelfilm „Dorp aan de rivier" ivas beslist geen onverdeeld succes. Daarvoor zaten er teveel zwakke plekken is, terwijl de maker er bovendien niet in was geslaagd het fragmentarische boek van Anton Coolen tot een logisch en harmo nisch filmverhaal om te werken. Toch trok deze eersteling van de voormalige acteur terecht de aan dacht, omdat daarin enkele frappant sterke scènes voorkwamen van een voor de Nederlandse produkten on gekende suggestiviteit en expressie. Deze - helaas veel te zeldzame - mo menten bewezen, dat de filmer het vak kende en zij maakten ook nieuwsgierig naar volgende produk ten. Nu, nummer twee is gisteren op vele plaatsen in Nederland - ook in Leiden - in première gegaan: „JWafc- kers, staakt Uw wild geraas". On danks bedenkingen, die er zijn aan te voeren tegen dit eerste produkt van de Nederlandse Filmproduktie Maatschappij heeft Rademakers de hoog gespannen verwachtingen waar roeten te maken. Voor ons gevoel ivas dit de beste Nederlandse speelfilm, die wij totnutoe zagen. Fons Rademakers heeft het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt. Hij heeft niet gezocht naar een vrijwel zeker succes in de vorm van amusement. Er is niets te gen filmhumor. Vele bioscoopbezoekers zoeken na de dagtaak luchtige ontspan ning en niemand kan bezwaar maken als hun die geboden wordt, mits verant woord naar inhoud en vorm. Maar filmkunst grijpt hoger en Rade- makers heeft daarop willen mikken. Hij heeft menselijk lief en leed gestalte wil len geven en - geheel in overeenstem ming met zijn uitgesproken voorkeur - willen projecteren tegen een specifiek Nederlandse achtergrond. Zoals de titel reeds doet vermoeden betreft dat hier het feest van St.-Nicolaas of misschien beter de sfeer, die de dagen voor pak jesavond kenmerkt. De dagen vol ver wachting en hoop. Niet alleen voor de kleintjes. Zelfs volwassenen hopen in hun harten tegen beter weten in, dat die huiselijke dagen een oplossing voor hun problemen zal brengen. Goed getroffen En al spelen de goed getroffen sfeer van vol-verwachting-klopt-ons-hart en zelfs de Sint grote rollen in de geschie denis, het betreft hier bepaald geen kin derfilmpje. Integendeel, het gaat om vol wassen problemen van drie gehuwde pa ren. Problemen van eenzaamheid, on trouw en opvoeding. Rademakers heeft een te) lange aanloop nodig om al die problematiek op het witte doek gestalte te geven. Maar dan weet hy in verant woorde, goed gecomponeerde beelden hun verhaal te vertellen. De moeilijkheden van het eerste paar, dat na acht jaar huwelijk op haar ver zoek uit elkaar is gegaan, zodat zy zich volledig aan haar foto-atelier kan wij den. Kind en eenzame ouders lijden on der deze scheiding. Maar zelfs sinter klaasavond kan de breuk niet helen. Het tweede paar heeft drie kinderen maar kun geluk lykt voor goed ver stoord te worden door de amoureuze avontuurt jes van de man. Hier kan on herroepelijk onheil voorkomen worden. FILMS jiHHuimwiiinnwiimwiHüttHüi 7-vry-;:-" --" r i. Minder gelukkig is het derde eenvou dige paar, dat zijn enige zoon tussen „nozems" terecht ziet komen en zich steeds verder van hen verwijdert. Scherp getekend Stuk voor stuk zijn de drama's scherp getekend, hier en daar zelfs ontroerend. Maar helaas is Rademakers er niet in geslaagd deze drie afzonderlijke thema's tot een eenheid te maken. Men krijgt het idee, dat hij met zijn gegeven - door Jan Blokker tot een scenario verwerkt - eigenlijk teveel hooi op zijn vork heeft genomen. De samenhang tussen de ver schillende scènes is soms te vaag, waar door een harmonische opbouw achter wege blijft. Vele fragmenten - hoe knap uitgewerkt ook - komen daardoor los van het verhaal te hangen. In hoofdzaak gaan onze bezwaren dus uit naar het gegeven, dat in drie afzon derlijke delen uiteenvalt, waarvan er twee zeer boeiend en menselijk tot leven zyn gebracht, terwijl de derde echter niet helemaal uit de verf kwam. Ellen Vogel en Guus Hermus geven een leven dige vertolking van het eerste paar, on dersteund door knappe cameraregie en - vooral in het foto-atelier - fraaie foto grafie. Een verrassend gevoelige Yoka Berretty en Guus Oster vormen het tweede paar, dat te elfder ure nog weer in eikaars armen valt. Ank van der Moer en Jan Teulings hadden de moeilijkheid te moeten op roeien tegen de onervarenheid van J. C. van de Water jr. als hun zoon. Trou wens, dat hele ,nozem"-idee kon Rade makers niet aan. De scènes in de poffer tjeskraam aan de Weteringschans, waar de jongelui bijeen komen, zijn veel te ge forceerd om te kunnen overtuigen en het acteren is droevig. Jonge kinderen Maar waar hij met de oudere jeugd faalt, met hele jonge kinderen weet de regisseur prachtige effecten te bereiken. Heel sterk is bijv. de scène, waar een jongetje geconfronteerd wordt met een namaak-sinterklaas. Maar het is waar lijk niet hier alleen dat Rademakers zijn vakmanschap toont. De dialogen tussen Ellen Vogel en Guus Hermus, de aan loop met documentaire inslag, de slot scènes als Hermus in een sintenpak weg loopt, het winkelen van Ank van der Moer en Mieke Verstraete. de idiote pila- rendans van Zwarte Pieten, de kostelijke tochten van vele Sinten door de donkere binnenstad en vele andere scènes, het zijn evenzovele bewijzen van een aan wezig talent. Een talent echter, dat voor ons gevoel door het ontbreken van een harmonische opbouw van het verhaal nog niet tot vol le ontplooiing kon komen, maar deson danks een niveau bereikte, welke wij nog nimmer in een Nederlandse speelfilm zagen. Simson en Delila Reprise van een kleurrijk schouwspel LUXOR Het is alweer wat jaartjes geleden, dat wy „Simson en Delila" in de Sleutelstad zagen. Maar nog steeds herinneren wy ons levendig de machtige massascenes, waarin de enige tyd ge leden overleden filmpionier Cecil B. De- Mille op zijn best was. Zoals bekend heeft DeMille menigmaal uit de bijbel geput voor een film. Zo ook voor deze rolprent. Hij heeft daar voor een van de spectaculairste episodes gekozen, de geschiedenis van Simson. De overbekende geschiedenis van de oersterke Simson. die zyn krachten ver loor, toen hij zwichtte voor de verleide lijkheden van een beeldschone, maar sluwe vrouw, biedt alle aspecten voor de door DeMille zo geliefde massale beelden en sprekende effecten. Hij heeft het verhaal van Simson, die met YOKA BERRETTY met drie van de kinderen, die zo'n hartveroverende rol spelen in Fons Rademakers „Makkers, staakt uw wild geraas". zijn handen een leeuw bedwong, die in zijn eentje een leger op de vlucht joeg en die zelfs door zijn immense kracht de pilaren van een tempel omver kon trekken, maar die tenonder ging aan de charmes van een „zwakke" vrouw vrijwel op de voet gevolgd. Het bood DeMille voldoende gelegenheid om zich op het witte doek uit te leven. Maar daarbij heeft hij niet geschroomd de geschiedenis hier en daar wat te ro mantiseren en de knaleffecten wat te verdiepen, waar dat in zijn filmkraam 1 te pas kwam. Hy heeft in de eerste plaats gestreefd naar het maken van een kleurrijk, kapitaal schouwspel en als zodanig is hij voor honderd procent geslaagd Of hij daarbij de sfeer van I de bybel niet enig geweld heeft aan gedaan, is een vraag, waarover men i lang en uitgebreid zou kunnen discus siëren. Wij voor onszelf menen daarop een bevestigend antwoord te moeten geven. Maar DeMille heeft zelf altyd gesteld, dat hij door zijn werk velen met de bijbel in aanraking heeft ge bracht, die daar anders niet toe geko men zouden zijn. Hetgeen eveneens waar is. Maar dat alles neemt niet weg, dat j hy filmtechnisch gezien een boeiend, knap werkstuk heeft afgeleverd, wat als kleurryk spektakelstuk ongetwijfeld het aanzien volkomen waard is. De martiale Victor Mature is een waarlijk imposante Simson en aan Hedy Lamarr had DeMille de taak toebedeeld door haar charmes deze krachtmens op zijn knieën te krijgen. Zij doet dat op bijzonder suggestieve wijze. Opstand in de Kaukasus Mooie vrouwen en pistolen REX Wat was het vroeger, ten tijde van tsaar Alexander II, toch mooi. Maar wat was het leven toen ook wreed. Naast romantische academie-bals, de af schuwelijkste oorlogen. Naast de heer lijkste wandelingen in bloeiende parken met schone jonkvrouwen, het pistool, het geweer en de sabel. Voor de zoon van sjeik Shamil Giamal, begon het allemaal zo mooi. Romances aan het keizerlijke hof in Petersburg, erekruisen, het strenge, maar toch ook zo vrolijke leven in de akademie. Abrupt komt aan dit leventje een einde. Zijn vader komt namelyk tegen het tsaren- regime in opstand. Hij proclameert de „Heilige Oorlog" als hem ter ore komt, dat zoonlief het leven van de tsaar heeft gered. U moet namelyk weten, dat Shamil. toen zijn zoon nog klein was. ook rebelleerde tegen tsaar Alex ander II. Maar het Russische leger dreigde hem en de zynen te vernietigen. Alleen door zijn zoon naar St.-Peters- burg te sturen kon Shamil zijn volk voor volledige uitroeiing behoeden. Ja renlang heeft de sjeik zich ingehouden, omdat als hij weer een oorlog begon, zijn zoon daar het slachtoffer van zou worden. Als hy echter hoort, dat een aanslag op tsaar Alexander mislukt door toedoen van de zoon van Shamil, be schouwt hij Giamal als een verrader. Niets kan hem nu meer weerhouden ten stryde te trekken en het juk van de Russen van zich af te schudden. Maar het hof in St.-Petersburg heeft een plan om onnodig bloedvergieten te voorkomen. Giamal moet trachten zijn vader tot andere gedachten te brengen. Of dat lukt? Giamal verkeert in een moeilyke po sitie. Enerzyds wil hy zyn volk niet verraden, anderzyds kan hy toch niet die haat opbrengen om tegen de Russen te vechten. Aan de Zonneveldstraat in de Sleutelstad klinken de slopershamers en dreunen de neer vallende muren. In een zee van stof en puin gaat een wereldberoemd laboratorium te gronde om plaats te maken voor de uitbreiding van een niet minder befaamd instituut. Vorig jaar werd het nieuwe laboratorium voor fysiologie in het com plex van het Academisch Ziekenhuis geopend: een unicum van doeltreffende moderne inrichting en outillage in de ganse wereld. Het oude labora torium voor fysiologie kwam toen leeg te staan. Nu verdwijnt dit wetenschappelijke heiligdom waar door Willem Einthoven een Nobelprijs ver diend werd door zijn grondlegging van de cardio- grafie, het medisch specialisme dat in de afge lopen decennia voor zo tallozen het leven en een genietbaar leven in plaats van dood en lijden heeft betekend. In dit hokkerige laboratorium aan de Zonne veldstraat vervaardigde prof. Einthoven in het begin van deze eeuw zijn eerste snaargalvano meter waaruit in de jaren nadien een beter begrip voor de functie en de afwijkingen van het men selijke hart werden geboren. In de dertiger jaren werden de Leidse medische laboratoria en klinieken geleidelijk overgebracht uit verspreide posities in de binnenstad naar het terrein aan de Rijnsburgerwegdat sindsdien de naam van Boerhaavekwartier heeft verworven. Einthoven. de grote fysische medicus van wereldnaam, weigerde ook zijn (reeds ouderwets geworden) laboratorium naar daar te laten vei- huizen. Hij wist, dat er nog veel werk voor hem te doen was, en dat een verhuizing beslag op zijn kostbare tijd zou leggen. Hij bleef, waar hij was. Die situatie bleef voorduren lang na zijn dood in september 1927. Eerst vorig jaar kon dank zij de voortvarendheid en de offerbereidheid van velen, onder wie vooral prof. Duyff als de tegenwoor dige fysioloog van de Leidse Universiteit ge noemd moet worden, een ultramodern laborato rium voor de fysiologie in het Boerhaavekwartier geopend worden door minister Cals. Nu valt het laboratorium aan de Zonneveld straat, waar een Leidse Nobelprijs verworven werd. onder slopershanden. Zonder veel tamtam, zonder tranen. Dit laboratorium had de eigen wetenschappelijke norm overleefd en had de nauw verbonden zusterwetenschap der natuurkunde reeds lange tijd in de weg gestaan. Hoewel de plannen nog niet definitief gereed zijn. staat wel vast dat de ruimte, die door het opruimen van het ..oude" fysiologie wordt gewonnen, ten goede zal komen aan de uitbreiding van het Kamerlingh Onnes Laboratorium, dat tot zo veler verbazing nog altijd niet door ruimtegebrek ten onder is ge gaan. Bijgaande foto toont het oude laboratorium in staat van ontbinding. Overeind staat nog het op deze foto zichtbare gedeelte waarin Einthoven zijn grootste wetenschappelijke triomfen heeft ge vierd. de zogenaamde „dreunvrije kamer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 9