IN DE SIERTUIN CONRAD HILTONS geldschieters namen al zijn hotels over RICHTGETALLEN ZIJN LICHTGETALLEN ZATERDAG 15 OKTOBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 DE MAGIE ROND EEN NAAM Hij maakte zeer moeilijke jaren doortoen zeer velen door de crisis niet meer op reis gingen Maar als een handig zakenman kwam hij er spoedig bovenop POSITIE-MODE? Advertentie. Antwoorden op enkele flitsvragen. Wazige flitsfoto's? Rook in de kamer. Ventileren! Battery gauw leeg? Flits- lampje of controlelampje in hou der laten zitten. Of condensator lek. Dan na laten kijken. Onderbelichte foto's? Let op: Op X-contact alleen 1/25 se- konde gebruiken. Op M-contact 1/50 seconde of sneller. Let op het richtgetal. Flitslamp „doet" het niet Lege battery. Stroomcircuit on derbroken (snoertje los). Breuk in kabeltje. Probeer eens met testlampje. Rudbeckia in volle bloei. Zo langzamerhand raakt het met de echte zomerbloemen ge daan; ze kunnen nu elke nacht bevriezen en ook met de bloeien de vaste planten raakt het af gelopen. Nu kan men vaste plan ten in allerlei soorten bestellen en direct na ontvangst kunnen ze op de voor hen bestemde plaatsen gepoot worden. Van vaste planten kan men in elke tuin veel plezier hebben en zeker in een bloemenborder. Ze bloeien niet de hele zomer. U moet op een gemiddelde bloeityd rekenen van ongeveer vier weken. De kleuren en soorten zullen dus groepsgewyze over een border verdeeld moeten worden. Geel is altijd een mooie en heldere kleur; een kleur die het in de tuin prima doet. Geen wonder dat men dan ook zo dikwhls Rudbeckla'a in soorten aantreft; ze bloeien enorm ryk en zyn bovendien volkomen winterhard. Het is dus wel echt iets voor de liefhebberstuin. Er zyn soorten, die een hoogte van anderhalve meter kunnen bereiken en soms worden ze ook wel twee meter hoog. Die kunnen uiteraard niet op de voorgrond gepoot worden; ze zouden daar niet tot hun recht komen. Op de achtergrond voldoen ze echter prima en spe ciaal als er een groep licht blauwe riddersporen naast of vlak voor gepoot wordt. Dat geel en dat lichte blauw doen het samen uitstekend. Er zyn ook lagere soorten, die niet veel hoger worden dan een halve meter. Die kan men in een grote border dus wel op de voorgrond poten. In een kleine border kun nen zy de achtergrond vormen en kan men die heel hoge soor ten beter niet bestellen. Ze ver langen wel allemaal een windbe- schutte en zeer zonnige stand plaats. Evenals de meeste bloe men hebben ze een hekel aan de schaduw. Ze groeien het best in een losse en goed vochtopge- vende grondsoort. Men zal voor voldoende voedsel moeten zor gen; spit er maar wat oude mest onder. Indien de grond vol doende humusrijk is, kan men ook heel goede resultaten berei ken met tuin- en gazonkorrel- mest. Per vierkante mete» heeft men voldoende aan ongeveer dertig gram en die kan men na het spitten doch vóór het poten strooien, zy zyn volkomen win terhard. Het is dus niet nodig ze nog eens extra tegen het in vallen van de winter af te dek ken. G. KromdJjk. Het Waldorf Astoria hotel «ui) De depressie van '29, in New York uitgebroken, naderde het zuid westen van de Verenigde Staten vrij langzaam. Hierdoor slaagde Hilton er bij wijze van spreken nog op het nippertje in om op 5 novem ber 1930 in El Paso het negentien verdiepingen tellende hotel El Paso Hilton, zijn grote trots, geopend te krijgen. Driehonderd kamers waren aan zijn imperium toegevoegd, maar daarna ging hij langzaam maar onafwendbaar failliet! Geen moment kon hij meer denken aan nieuwe hotels. Integendeel: dagelijks moest hij worstelen om te behouden wat hij had, want als gevolg van de depressie waren de mensen veel minder gaan reizen, feesten en vergaderen. Zijn schuldenlast groeide steeds meer aan, zijn acht hotels moest hij belenen en toen hij er niet in slaag de tijdig een lening van 300.000 dollar te vereffenen, werden al zijn hotels overgenomen door zijn geldschieters. Hij had „niets" meer over en zijn toestand was rondweg hopeloos Hij mikte hoog Zyn schuldeisers, die slechts een zeer geringe kennis van het hotelwezen bezaten, bodem hem later de algehele bedryfsleiding van zijn vroegere bezit aan én van de hotels, die hun eigen bezit vormden. Er werd hiertoe een nieuwe (en tydeiyke) combinatie op gericht, waarvan Hilton voor één derde deel eigenaar werd gemaakt én alge meen bedrysleider. Naast een redely k aandeel in de winst, genoot Hilton als bedryfsleider echter een honorarium van slechts 18.000 dollar per jaar. De jaren waren dan ook moeilijk voor hem, héél moeilijk, maar toch slaagde hij erin betrekkelijk korte tyd later het El Paso Hilton hotel terug te verwerven. Zelfs schrok hy er niet voor terug van een bank <en passant) een oliebron te kopen, die hem overi gens goed geld opleverde! De 55.000 dollar, die hy voor deze oliebron moest neerleggen, had hy éérst van dezelfde bank geleend, hetgeen overigens min der vreemd is dan het lijkt, daar de bank gezien de wetgeving de bron niet mocht behouden. Hilton werd als een goede koper beschouwd, daar hy reeds kredieten had opgenomen, die met smaak ingericht werd zyn nieu we aanwinst. De bouwkosten hadden oorspronkeiyk ruim vier miljoen dollar bedragen, doch met een aanbetaling van slechts 275.000 dollar werd het zyn eigendom. Twee jaar later na in Long Beach een vervallen hotel gekocht en in Albuquerque een nieuw hotel gebouwd te hebben deed hy het echter weer van de hand. De in middels verkregen winst bedroeg niet minder dan een half miljoen dollar. Het grootste hotel ter wereld, The Stevens te Chicago, was inmiddels een soord obsessie voor hem geworden. Hy wilde dat hotelpaleis met een kleine 3000 kamers koste wat het kost kopen. Langzaam en vasthoudend begon hy er hypothecaire obligaties mee op te kopen. Het Dalleas Hilton, destyds zyn trots, liet hy er zelfs voor schieten, maar The Stevens, later The Conrad Hilton genoemd, had hy tenslotte voor zeven en een half miljoen dollar ver kregen. Het was voor Hilton overigens een flinke tegenslag geweest, toen de Ame rikaanse regering in de oorlogsjaren het hotel overnam ten behoeve van de luchtmacht. De hotel-vorst had op dat moment gelukkig nog slechts een betrekkeiyk gering belang by The Stevens gehad en een aangename pleister op de wonde vormde het feit, dat de regering hem toen volledig fi nancieel schadeloos stelde. Voor een prik had hy inmiddels echter het luxueuze Town Hall hotel in Los Angeles kunnen overnemen. Het werd hem zelfs aangeboden. Het was drie miljoen waard maar had voor de eigenaars geen aantrekkelijk heid meer, daar aan Amerika's west kust een zekere angst voor de Japan ners was ontstaan. Met het bedrag, dat het hotel Sir Francis Drake had opge bracht (850.000 dollar), kon hij de Town Hall verkrijgen. En juist deze aankoop toonde aan welk een hotel instinct Hilton heeft. Ondanks de angst voor Japanners wist Hilton gasten te trekken, zodat de jaarlijkse winst, die in '41, voor de oorspronkeiyke eigenaren, nog slechts 33.000 dollar had bedragen, in '42 reeds aangegroeid was tot 198.000 dollar om daarna nimmer onder het kwart mil joen te komen. En dan: Hilton was er van doordrongen dat er na de oor log büzonder veel gereisd zou worden, vooral door de miljoenen ex-militairen. Bezit van hotels zou dan een kosteiyk bezit zyn. Welnu, hy kwam geens zins bedrogen uit. In de lente van '43 deed Hilton een soort „examen". In New York kocht hy namelyk voor drie miljoen dollar het ruim 1000 kamers tellende Roose- BËBOUWDE KOM Het kleine probleem, waarmee de beginnende amateur in de flit&fotografie altyd even te kampen is: met welke lensopening moet ik de opname nu edgeniyk maken? Zelfs al heeft hy enige ervaring in het bepalen van de stand van het diafragma by buitenopnamen met of zonder zon, wanneer een flitslamp je in de houder wordt gestoken, weet hy, dat zo'n bolletje zéér veel licht geeft, maar aarzelt toch als hy hoort, dat je een opname op korte afstand zelfs wel met f=22 kunt maken. Met stadslichten moet worden ge reden als het gryze ronde bord met daarin het verlichte woord „stadslich ten" langs Uw route staat, zegt de ANWB. Dit verbod geldt slechts voor deze weg én tot de eerstvolgende zystraat, tenzy het gebod om stadslichten te voeren né de kruising wordt herhaald. Motorvoertuigen, die wetteiyk geen stadslichten behoeven te hebben, mo gen gedimde kopllcht(en) voeren. Staat er na de kruising géén bord „stadslichten" en rydt men binnen de bebouwde kom, dan kan men met stadslichten blijven ryden. Rydt men evenwel buiten de be bouwde kom dan moeten de koplichten (vol of gedimd) worden aangestoken. velt hotel en wel als „training" voor „de koop van de eeuw": het Waldorf Astoria, waarop hy in 1931 toen hy dus nog zwaar ln de put zat reeds zyn zinnen had gezet. Op 12 okt. 1949 werd de droom pas werkeUjk- heid Toch is dit alles zeer eenvoudig. Het vergt niet meer dan een sommetje uit de lagere school om de lensopening by flitsopnamen te bepalen. Begrypeiyk wordt dit als we eerst maar doordron gen zijn van het feit, dat in een flits- peertje een „vaste" hoeveelheid licht zit. Want elk lampje heeft een nauw keurig afgepaste vulling, die by alle lampjes van dezelfde soort dan ook precies even groot is. Nu wordt die vaste hoeveelheid licht bepaald door het zogenoemde richt getal. Vandaar ook: richtgetallen zyn lichtgetallen. Op de verpakking van flitslampjes staat altijd aangegeven welk richtgetal deze hebben. Dat er soms drie of vier verschillende getallen op staan is duidelyk, wanneer u even bedenkt, dat de ene film lichtgevoeliger is dan de ander. Zodat een snelle film meer „indruk" ondervindt van zo'n flitsbolletje dan een wat langzamer werkende. Nemen we aan, dat u ge bruik maakt van het kleine flitslamp- je dat voor „huiskamergebruik" in vry- wel alle gevallen voldoende is. De ver pakking vermeldt byvoorbeeld dat by hij zo de bron een succes zou blijken te zyn sneller zou kunnen aflossen. Welnu, deze eigenaardige transactie heeft geen van beide party en betreurd. Ook Abilene Hilton was spoedig geen verloren zoon meer en in 1934 trof hij een regeling met zyn geldschieters, waardoor hy weer drie hotels aan zyn bezit kon toevoegen, doch niet zonder elders weer eens geld opgenomen te hebben. Zo manipuleerde hy zich uit de moeilykheden en gedurende de vol gende drie jaar wist hy zich lang zaam maar zeker weer geheel te her stellen en weer enkele hotels aan zyn bezit toe te voegen. Buiten de grenzen van Texas Begin '37, toen hy weer acht hotels bijeen gegaard had en druk doende was de laatste van zyn berg schulden weg te werken, doorbrak hij de gren zen van Texas, tot dat moment toe zijn werkterrein. Zomer '37 had hy zyn laatste schuld afbetaald, had hy weer geld op de bank staan en was zijn kredietwaardigheid voortreffeiyk. San Francisco, in Californië, lokte hem en het 22 verdiepingen tellende en 450 kamers bevattende hotel Sir Francis Drake luxueus, elegant en een film met een gevoeligheid van 20 Din° het richtgetal 42 is. Hebt u toevallig een film die langzamer reageert dan is dat richtgetal b.v. 30. Dat betekent niet, dat u uw dia fragma helemaal tot lensopening 42 of 30 moet dlchtknypen. De afstand waarop u van het onderwerp afstaat speelt een grote rol. Wanneer u een opname op vier meter afstand maakt, deelt u vier op dat richtgetal 42. Da uitkomst is by na 11 en uw diafragma opening moet dan ook ongeveer 11 zyn. U deelt dus simpelweg het richtgetal van een flitslampje door het aantal meters, waarop u met de flitslamp van het onderwerp verwyderd staat en de uitkomst ls de te gebruiken lensope ning. By een groter flitslampje met richt getal 60 zult u dus op 6 meter afstand, lensopening 60 6 moeten nemen. In de praktyk betekent dit, dat u de wy- zer van de diafragma-ring voorby de 8 en even voor de 11 zet. U merkt aan deze getallen weL dat een enorme hoe veelheid licht een flitsbolletje produ ceert. Trouwens het kleinste flits lampje geeft een lichtstroom af van 600.000 lumen (een lume is een een heid van lichtstroom) hetgeen verge leken by de huiskamerlamp van 86 dekalumen 860 lumen) wel een verschil is! Toch moeten we góed ln het oog houden, dat by het flitsen de hoeveel heid licht afneemt met het kwadraat van de afstand en dat we dus byna de dubbele hoeveelheid nodig hebben (d.w.z. de lens één volle opening groter moeten maken) als we van 3 meter naar een 4 meter opname-afstand gaan. Omdat eenvoudige boxjes een lensopening van f. 9 tot f. 11 bezitten, kunnen met een klein flitslampje en by gebruik van een normale film 20 Din°) tot op een afstand van 3% 4 meter opnamen worden gemaakt. Gaan we verder achteruit, dan worden de openamen onderbelicht. Maar met een snellere film en eventueel wat krachtiger lampje komen we tot op wel 8 of meer meters. By flitsen op grote afstand moeten we er wel aan denken, dat „onderweg geen objecten staan. By een flitsop- name op 5 meter afstand zal een stoel leuning op 2 meter van het toestel een lamp verwyderd, zo'n „plens" licht krijgen, dat hy als een bleke blikvan ger in het beeld staat. Opzy dus met spullen, die op kortere afstand te veel licht onderscheppen en toch maar als schimmen op het plaatje komen! Tenslotte nóg een advies: onderschat de lichtkracht van het lampje niet, wanneer u het op korte afstand van b.v. 1 of 1% meter gebruikt. Dan is lensopening f=16 te gróót! Maar om dat vele toestellen geen kleinere lens opening hebben, moeten we ons met een foefje behelpen. U kunt een geel- filter op de lens zetten. Dat neemt een teveel aan licht weg. Maar ook een dim vloeipaplertje om het lampje heen slorpt een groot deel op en verzacht bovendien de wat harde werking van zo'n flitslamp op korte afstand. Leg dus op korte afstand een flitslampje niet in de watten, maar in vloei! ...de grootste collectie de leukste modellen bij GERZON (al jaren I) IASJE met de fris-witte kraag! Pool vos:, pletvrij tinneroy in steenrood, petrol en olijf... Met grap- "JQ7S pig rugsplitje, m. 38-44 POSITIEROK van Polymeer met wol kreukvrij en ijzersterk Prince de Galles motief in modern U50 zwart/wit I m. 38-48 X/

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 18