Vakraad Metaal moest
vele klippen omzeilen
FILMS
Levensecht probleem in de film
„Middle of the night" behandeld
5 Zwarte Kippen
bewaren...
2,46 BESPAREN
Milde humor
in „Zaak M.P."
„Nu de regering nog overtuigen"
Burgemeester Boot van Hilversum
trouwde Rita Beys en Pim Jacobs
K e r k e I ij k L
'U'
even
Opgericht 1 maart 1860
Zaterdag 1 oktober 1960
Derde blad no. 30166
VAIN DEZE WEEIv
Meesterlijk geobserveerd
Liefde van oudere man voor jonge vrouw
Stdio Een psychologisch belangwekkend, zij het precair probleem,
wordt voluit menselijk behandeld en scherp geobserveerd getekend in
de film Middle of the night naar het scenario van Paddy Chayefsky
en onder de regie van Dellert Mann.
Het is dat van de boven het louter seksuele uitrijzende liefde
van véél oudere mannen voor jonge vrouwen en omgekeerd.
De jeugdige Kim Novak en de thans gerijpte Fredric March ver
tolken de hoofdrollen op een ontroerende wijze, in hun zuivere ver
tolkingen ondersteund door in hun directe eenvoud, waarachtige en
gevoelige dialogen.
Advertentie
Onrijpe kinderen
i Een op de vier kinderen van zes jaar
oud in de Bondsrepubliek is niet rijp
voor school, zo heeft men te Hamburg
bekend gemaakt. De groep van deze
„onrijpe" kinderen wordt ieder jaar gro
ter: in 1952 maakte zij nog slechts
7.5 pet van het totaal aantal zesjarigen
uit, het vorige jaar reeds 18,6 pet. De
ooraaak van dit feit zoekt men in het
toenemende werken door jonge moeders
in fabrieken, kantoren e.d.
Voorts is er een ontstellend tekort aan
speelmogelijkheden voor de kinderen en
ook de mechanisering van het leven
schijnt de ontwikkeling van het kind
te verlangzamen. Men waarschuwt thans
de ouders om toch vooral niet aan te
dringen bij onderwijzers om hun kind
te vroeg tot de eerste klas toe te laten.
Velen doen dit uit zuivere prestige
overwegingen. waardoor zij hun kin
deren. bij zitten-blijven in de lagere
klassen, voor veel ellende plaatsen.
Jerry Kingsley, vader van reeds vol- i
wassen kinderen, is weduwnaar en voelt
zich eenzaam. Zijn jeugdige gescheiden
secretaresse, Betty is in haar huwelyk
gedurende vele jaren geestelijk onge
lukkig geweest en thans een zenuwcrisis
nabij. Onwillekeurig komt het tussen
beiden tot een langzaam groeiende
toenadering, vol warme, wederzijdse
genegenheid, zij het, dat de vrouw aan
vankelijk nog niet volkomen analiseren
kan. of hier wel van „ware" liefde spra
ke is.
Ondanks alle tegenwerking, kwaad
sprekerij en roddelarij van familieleden
en kennissen volgt een offficiele ver
loving tussen de zorgzame Kingsley en
de naar bescherming hakende Betty, of
schoon de twijfel, of hiermee wel een
juiste keuze gedaan is, aan beiden blijft
knagen.
Deze situatie voert naar een hevige
climax, wanneer Betty's eerste man
George onverwacht terugkomt en zy
door zijn dringende avances overrom
peld wordt. Het is haar echter door deze
confrontatie plotseling duidelijk ge
worden. dat zij bij Kingsley hoort.
Wanneer Betty hem echter vertelt,
wat er die nacht gebeurd is, worden
Kingsley ook door zijn hevige jaloezie
de velerlei complicaties te machtig.
KIM NOVAK
in Middle of the night'"
een einde aan zijn verloving en is nu
opeens een „oude" totaal gebroken man
geworden.
Toch volgt een happy ending. Zich
spiegelend aan de zelfmoordpoging van
zijn compagnon, die dertig jaren moest
leven aan de zijde van zijn liefdeloze
vrouw, besluit hij geen enkele moeilijk
heid meer uit de weg te gaan
Hij vindt de gang naar Betty terug.
Zij ontvangt hem met heel haar jeug
dig-bloeiende intense warmte.
Zoals gezegd: een „menselijke" film,
waarin niet geschroomd wordt, onoplos
baar lijkende levensproblemen met in
zicht te bespreken. Er wordt getuigd van
een tenslotte wederzijds oprechte liefde,
die alle al- of niet gerechtvaardigde be
denkingen van een in hoofdzaak kwaad
denkende buitenwereld glansrijk weet te
trotseren.
Men leeft met de levensechte ge
beurtenissen tenvolle mee en wordt er
diep door getroffen.
Men beseft, dat „liefde" aan géén leef
tijd gebonden behoeft te zijn, mits twee
mensen elkaar waarachtig nodig hebben
en hun gevoelens het elemeni der zui-
Hij maakt, tot onzetting van de vrouw,vere „verheffing" in zich dragen
Kolonel Hyde contra
Scotland Yard
Zenuwslopende
„misdaad-comedie"
Lido Deze film is omschreven als
een „misdaad-comedie", dus een soort
u-oaische bewerking van een bankover
val, alles in typisch-Engelse trant. Maar
het is dan toch maar een feit, dat de
toeschouwer, die zich laat meeslepen
door het suggestieve gegeven, een ze
nuwslopende strijd om een bedragje van
tien miljoen gulden voorgeschoteld
krijgt, waarbij de „zachte ironie" het
volkomen moet afleggen tegen de adem
benemende spanning als de goed voor
bereide bankroof eenmaal wordt uitge
voerd Dit werk is nu pens geen produkt
van de vermaarde Rank al werd het
wel in de studio's van die beroemde
Britse filmmagnaat vervaardigd. Het
komt namelijk als eerste» resultaat uit
de koker van de ..Allied Film Makers",
die erin geslaagd zijn een zeer fascine
rend produkt te scheppen, niet alleen
filmtechnisch, maar ook qua inhoud.
Goed, het element van milde spot ont
breekt wei niet. maar een ware Engels
man laat zich nu eenmaal gemakkelijk
vangen door de emotie van een echte
„bankrobbery"
Het denkbeeld van die bankroof is op
gekomen in het hoofd van de voormali.
ge kolonel Hyde, een buitengewoon
sluw man, die de laatste maanden van
zijn diensttijd in het leger dat hem
na een kwart eeuw zonder meer aan de
kant heeft gezet besteed heeft aan
het bestuderen van bezwarende dossiers.
En zo slaaft hij erin zeven ex-kapiteins
en -majoors bij elkaar te brengen, die
wegens min of meer oneervol gedrag
aan de dijk zijn gezet en best wat geld
kunnen gebruiken Het wordt dus een
volledig-militaire operatie van specia
listen om in het bezit te komen van een
miljoen per man. Hoe Hyde die zeven
weet te strikken is al een vondst op
zichzelf! Zó'n stel bekwame mannen
moet wel slagen, vooral als zij eerst op
gewiekste wijze in het bezit zijn geko
men van stenguns, die uit een militair
kamp worden geroofd. En zij slagen er
zowaar in de opstandige Ieren als de
schuldigen te boekstaven, een fijn
trekje, dat geestig is uitgewerkt. Zoals
gezegd: de eigenlijke overval verloopt
precies volgens plan. Die is zó „echt" ge
filmd. dat de toeschouwer huivert als
er toch nog iets tussen dreigt te komen.
Maar dp misdaad ma nu eenmaal niet
lonend zijn en düs... Maar over dat slot
waarin een vroegere chef van Hvde een
kostelijke rol speelt, laten we geen
woord los. Trouwens, in het boven
staande zijn maar een paar hoofdlijnen
geschetst. Men moet de gezichten van
deze zeven mannen en hun tragische
omstandigheden na hun ontslag uit de
militaire dienst zélf leren kennen Re-
I gisseur Basil Dearden slaaet er telkens
I in met -en naar beelden een rake type
ring te geven, zó raak. dat het schijnt
alsof men d°ze brekebenen al jaren
kent Juist de details maken dit werk
tot een bewonderenswaardig produkt,
waarin de ernst van de overval op sub
tiele wijze omspeeld wordt door iets wat
men verdunde satire zou kunnen noe
men en waarvan Engelsen het ge
heime recept kennen!
Der Czcirdaskönig
Operettefragmenten
van Emmerich Kalman
Trianon De in 1882 in Hongarije
geboren componist Emmerich Kalman
heeft in zijn leven heel wat operettes ge
schreven, de meesten zijn echter in de
vergetelheid geraakt. Slechts enkelen
zijn aan dit lot ontkomen, maar zij heb
ben hun schepper dan ook een onster
felijkheid bezorgd. De melodieuze liede-
1 ren uit b.v. "Die Czardas-fürstin" (1915)
en „Grafin Maritza" (1924) worden ook
in deze tijd van jazz, swing en rock 'n
roll nog veel gespeeld en gezongen. Door
de jaren heen hebben de zoete, roman
tische melodieën hun bekoring behou
den. Emmerich Kalmans heerlijke schep
pingen hebben nu als centrum moeten
dienen, waar omheen regisseur Harald
Philipp een film gebouwd heeft. De toe
schouwer wordt in zijn bioscoopzetel
overgoten met de noten, die uit Kalmans
pen zijn gevloeid. De makers van de
film hebben er een nog een bekend te
nor als Rudolf Schock bijgesleept en
voorts een groot zigeunerorkest, dat te
pas, maar ook vaak te onpas Kal
mans melodieën laat horen.
Overigens maar gelukkig, dat het mu
zikale veruit de boventoon voert in deze
rolprent, want de wijze, waarop Harald
Philipp getracht heeft een beeld te
schetsen van het bewogen leven van de
componist vertoont nergens enige diep
gang. Uit het feit, dat diens echtgenote,
mevrouw Vera Kalman, haar toestem-
Yming en medewerking heeft verleend
aan dit werk, kan men vermoedelijk wel
afleiden, dat de geschiedenis grotendeels
gebaseerd is op authentieke gegevens
Hetgeen impliceert, dat er in Kalmans
vroegere carrière voldoende elementen
schuilen voor een dramatische benade
ring van zijn levensloop Maar het dun
ne draadje, dat de talrijke operettefrag
menten in deze film verbindt, is te sim
pel van opzet en te conventioneel en te
oppervlakkig van uitwerking om enige
waarde te bezitten. Dus. hoewel men
hier het leven van de componist mede
als uitgangspunt heeft genomen, is het
toch het oude recept geworden: een kap
stok om Kalmans melodieën aan op te
hangen. Maar de vertolk-ng van deze
is uitstekend en de liefhebbers kunnen
het hart dus royaal ophalen.
LUXOR De naam van Bert Haanstra
is de laatste dagen nog2l p°ns
de krantekolommen ter gelegen
heid van het te water laten van zijn
tweede speelfilm „De Zaak M.P.", Ook
in dit blad. Twee dagen 'geleden gaven
wij hier een uitvoerige bespreking naar
aanleiding van de speciale voorstelling,
welke in Amsterdam voor de pers werd
gegeven en gisteren maakten wij mel
ding van de feestelijke wereldpremière
eveneens in Amsterdam. En in deze
filmrubriek komen wij er nog eens op
terug, omdat het theater aan de Sta
tionsweg één van de zestien in ons land
is. waarin de publieke vertoning deze
week van start gaat. Maar deze film
is de aandacht wel waard, zoals wij
I donderdag trouwens al te verstaan ga-
I ven.
Een vergelijking immers met Haan
stra's eerste speelfilm „.Fanfare" is uiter
aard onvermijdelijk en dan moet men j
constateren, dat de winst belangrijker j
is dan de ietwat ondergeschikte verlies-
punten als een wat geringere sponta
niteit van het gegeven Bert Haanstra
is een begaafd documentarist. Dat blijkt
trouwens wel uit het succes, dat „Glas"
nog steeds op vele plaatsen tnr wereld
oogst. Maar tocn hü "h n~
berige pad der speelfilm begaf, kreeg
hij te doen met een ïaclo cice ne..s
tot dan toe vrijwel onbekend was n.l.
de prestaties van acteurs en actrices.
In „Fanfare" werd hij wat betreft eigen
lijk gered door de overdonderende per
soonlijkheid van Hans Kaart en ook
in „De Zaak M.P kan men zien. dat
hier niet de sterkste "nd» van Uaa'1
ligt. Immers de onnaturlijke dictie
van Albert Mol in ue belang. ïjKste rui
heeft hij niet geheel kunnen opvangen
Daarentegen heeft hij Ko van Dijks
onstuimigheid weten in te tomen, op
zichzelf een uitermate verdienstelijk re
sultaat. Het verhaal over de schuchtere
student, die om zijn verloofde en haar
vader te imponeren het beroemde Brus
selse beeldje steelt, zullen wij hier weer
onbesproken laten. De waarde van de
film ligt trouwens niet daarin, maar in
de charmante en mild humoristische
wijze, waarop Haanstra dit vrij onbe
nullige verhaaltje opdient.
Hij heeft zich weer verre gehouden
van platvloerse vrolijkheid, hij heeft
niet gewerkt op een voortdurende scha
terlach, maar hij biedt een voortdu
rend amusement, dat plezierig om te
beleven. Al met al een genoeglijke film,
die zijn weg naar de theaters en naai
de harten van het publiek, gemakkelyk
zal weten te vinden.
Some like it hot
Uitbundige vrolijkheid
Casino Het is nog niet zo erg
lang geleden, dat Marilyn Mom/O-, lonj
Curtis en Jack Lemmon ook in Leiden
de lachers op hun hand kregen met de
doldwaze komedie „Some like it hot".
Het is de uitbundige geschiedenis van 'n
tweetal werkloze muzikanten, dat pei
ongeluk in een gangsterkomplot verzeild
raakt, zich de woede van de boeven op
de hals haalt en om de wraak te ont- i
komen zich in vrouwenkleren hult en
toetreedt tot een damesorkestje. Oe ene
dolle situatie volgt op de andere, waaroij j
de gestroomlijnde Marilyn Monroe als door de stampvolle HÜversumse trouw-
zangeresje van het orkestje vanzelfspre- I zaal, toen burgemeester J. J. G. Boot,
kend voor het pikante sausje zorgt. Alles in zijn tot zijn schoenen reikende toga
bij elkaar een nogal dik opgelegd soort binnenschreed.
humor, dat voor anderhalf uur uitbundige „Ik ben blij, dat het voor u een ver
vrolijkheid zorgt. sing is dat ik toch nog ben gekomen",
zei hij, na tegenover het bruidspaar
Kop op, kiezen op eikaar plaats te heblien genomen Maar ik
r» er 00,< we' behoefte aan, dit huwe-
tjeleVeniSSen in j lijk te voltrekken, niet alleen omdat u
7f0^pnA>iic hcl voorrecht heen m de gloed en de
zienennuis i g|orje van een muzikale wereld te staan,
Re* Dit ..kop op en de kiezen op 1 ook (mei een knikje naar de brui-
elkaar" is wel nodig voor de acteurs
in deze film. Zij liggen namelijk in
een ziekenhuis. In zon ziekenhuis is Die gloed was op dat moment voel-
heel wat te beleven. Naast strenge direc- I baar. batterijen schijnwerpers priem-
trices en doktoren lopen er ook meestal den hun verblindend licht op jazz-mu-
aardige zustertjes rond. En dat op een sicus Pim Jacobs (25) en jazz-zangeres
I. Baart voor de radio
We zijn er van overtuiqd. dat I over eens. dat óók op korte termyn Iets
j i gedaan moest worden. Aangezien een
we de deur. die aan het begin van loonsverhoging op 1 oktober bv. weinig
kans zou maken, werd besloten dat de
deze week door de regering dicht
geslagen leekweer op een kier zet
ten. Dat we er nog niet zijn. staat
voor ons vast. We zullen nog de
grootste moeite krijgen de regering
van ons gelijk te overtuigen aldus
gisteravond de voorzitter van de
Alg. Ned. Bedrijfsbond voor de
Metaalindustrie, de heer I. Baart,
gisteravond voor de VARA-micro-
foon. Maar hij voegde er aan toe,
dat de gehele Vakraad werk
nemers- en werkgeversorganisaties
hiervoor het volle gewicht in de
schaal zal werpen.
De heer Baart verklaarde, dat er bij
deze zeer moeilijke onderhandelingen in
de metaalindustrie altijd een verheugen
de eenheid van opvatting is geweest. Het
overleg werd echter doorkruist door de
periode tot 1 januari overbrugd zal
worden met een uitkering uit de winst.
Eenzelfde uitkering zal ook in het eerste
halfjaar van 1961 gegeven kunnen
worden.
De heer Baart zette uiteen, dat dit
Vakraadsvoorstel wanneer het genade
vindt in de ogen van de regering be
tekent, dat de lonen van de handarbei
ders in de metaalindustrie over de laat
ste drie maanden van 1960 winstuit
kering over het jaarloon met zes pro
cent, over het eerste halfjaar van 1961
met zeven procent en over het laatste
halfjaar van 1961 met acht procent ver
hoogd kunnen worden.
Tuimelpraatje op
gram mof oonplaat je
Minstens tweehonderd ministers, staats
secretarissen. Kamerleden en hoge amb-
WÊÊÊB tenaren hebben gisteren via dp post een
mededeling van de regering, dat een ver- I grammofoonplaat thuisbezorgd gekregen
hoging van de lonen in de metaalindus- „Aageboden door het gemeentebestuur
trie „op dit ogenblik' niet goedgekeurd van Amsterdam", staat er op één kant
zou worden. van de hoes.
Door deze verklaring op een tijdstip.
dat de partijen in de Vakraad nog niet
tot overeenstemming gekomen waren
zijn er vele moeilijkheden ontstaan. Van
dat moment af liep de scheidingslijn tus
sen wél en géén „loonsverhoging op dit
ogenblik" ook in de Vakraad als een
grillige draad door de partijen heen.
Door de gevonden oplossing hoopt men
alle moeilijkheden te hebben opgevan
gen.
„Op dit ogenblik geen loonsverhoging",
zei de regering.
„Dan maar later", redeneerde de Vak
raad en bepaalde die latere datum op
1 januari a.s., wanneer de minimum
lonen jn de C A O. met drie procent en
de maximum-lonen met vier procent
omhoog zullen gaan. De lonen m o e-
t e n dus met drie procent, maar
kunnen met vier procent omhoog.
De oplossing op langere termijn is, dat
de lonen in de metaal per 1 juli volgend
jaar tot acht procent boven het tegen
woordige peil worden verhoogd. De part
ners in het overleg waren het er echter
Eeu jazz-huwelijk
(Van onze Hilversumse correspondent
Een instemmend gemompel klonk
degom)
ken'
omdat ik uw ouders zo goed
zaal met mannen. Het ligt voor de hand
dat complicaties meestal van vrolijke
aard zich zullen voordoen. Het bezoek
uur. het ochtendbezoek van de direc
trice, de nacht. Het is allemaal opnieuw
Rita Reys (35), die na jaren musicale
harmonie, gisteren ook tot een „akkoord"
voor het leven zijn gekomen. Het was
misschien dan ook geen toeval dat zij
op de vraag „Wat is daarop uw ant-
een belevenis. Om dan nog maar over woord" gelijktijdig „Ja" zeiden en het
de patiënten zelf niet eens te spreken, klonk zo zacht en beheerst als cool-jazz.
Men vindt op de ziekenzalen o.a. 'n bok- „U moogt alles van uw levensreis ver
ser. journalist, bouwvakarbeider en een i wachten. Ik hoop dat er veel zon in uw
atoomgeleerde. En elke patiënt heeft hart zal zijn. U weet dat de roem maar
weer andere ideeën en eigenschappen, een betrekkelijke plaats in uw leven kan
die de zusters, vooral dat ene leerling- j innemen", aldus de burgemeester, die uit
verpleegstertje, tot wanhoop brengen eén vijftiende eeuws boekje citeerde om
Het is alles doldwaas en lachwekkend, |te onderstrepen, dat de liefde toch maar
zonder dat het in een gooi-en-smijt
klucht, ontaardt. Wil men anderhalf uur
onbezorgde humor genieten, dan bestaat
er in deze -'icr Leiden feestelijke dagen
een goede g° egenheid door het Rex-
theater aan de Haarlemmerstraat met
een bezoek te vereren.
het belangrijkste is.
Onder de goedkeurende blikken van de
talrijke functionarissen der grammo
foonplatenmaatschappij, bij wie het
echtpaai contract h' ft,
fotografen en cineasten in actie toen aangeboden door <u raadt het
bruid en bruidegom vervolgens met hun i grammofoonplatenmaatschappy.
In Hilversum is gisteren het hu
welijk voltrokken tussen Pim Ja
cobs en Rita Reys. De pianist en
de zangeres bij het verlaten van het
stadhuis.
handtekening het verbond bezegelden.
Broer en collega-musicus Ruud Jacobs
en baardige Thorn Dissevelt van de Sky-
masters. fungeerden als getuigen.
Charmant
Burgemeester Boot wachtte in de bur
gerzaal. waar de bruid, charmant in een
wit mantelpak met bijpassende hoed en
de bruidegom de eerste gelukwensen in
ontvangst namen, nog een taak „Men
heeft mij een verzoek gedaan, dat ik
graag heb ingewilligd", verklaarde hij.
En wie die „men" was werd dadelijk
duidelijk: de breedlachende publiciteits-
lieden van de platenmaatschappij speel
den hem het eerste exemplaar in han
den van het vandaag verschenen lp
Op de andere kant de titel „U draait
nul 20....870.000 Nederlanders vragen uw
aandacht".
Op het plaatje staat aan de ene zijde
een aantal Amsterdamse liedjes en op
de andere zijde de K.L.M.-mars en de
Eurovisiemars. Maar tussen die popu
laire melodieën en typisch Amsterdamse
geluiden, verzameld door Alexander Pola
klinken de door Flip Bloemendaal en
Wim Povel met nadruk uitgesproken ar
gumenten voor een IJ-tunnel. En alsof
dit nog niet genoeg is tot slot een
vlammend betoog van burgemeester, mr.
G. van Hall; „Amsterdam wil de vrij
heid hebben te beslissen hoe het' met
zorg en verantwoordelijkheid zijn eigen
investeringsprogramma kan indelen.
Met grotere bitterheid volgen wij naar
aller mening onredelijke, eindeloze uit
stellen van de IJ-oeververbinding. De
nood van deze situatie heeft mij ertoe
gebracht my op deze mapier-nu-tot u
te wenden...!".
Dus is deze grammofoonplaat het
nieuwste propagandamiddel, dat Amster
dam voor zijn IJ-tunnel in de strijd
werpt. En het is tevens de eerste maal.
dat de gemeente zich op deze wijze
richt tot de regering en de beide Kamers
der Staten-Generaal. „Een schriftelijk
j verzoek gaat verloren in de papierlawi
ne", zo zei burgemeester mr. Van Hall
ons, „Een grammofoonplaat legt men
niet zo snel terzijde, men wordt als het
ware gedwongen naar onze argumenten
te luisteren. Bovendien, ik reken op de
mensen, die nog een zeker gevoel voor
humor weten te behouden".
BEPERKING VAN KRANTEN
IN INDONESIË
Alleen kranten die de politieke denk
wijze van de regering steunen, zullen
in Djakarta mogen verschijnen, zo heeft
een woordvoerder van het garnizoens
commando in Djakarta, Eddy Djadjang,
aan journalisten meegedeeld.
De woordvoerder zei dat publikatie-
vergunningen slechts zouden worden
verstrekt aan kranten die bereid zijn
een „gedragslijn", opgesteld door het
i militaire bestuur in Djakarta, te volgen.
I Vorige week heeft de regering druk-
i kerijen in Djakarta, Bandoeng, Sema-
rang, Soerabaja en Makassar in beslag
I genomen die het sluiten van elf kranten
in die steden tot gevolg had.
In een toelichting daarop werd ge
zegd dat de persen waren gebruikt of
waarschijnlijk zijn gebruikt voor het
verstoren van de orde. Alle getroffen
I bladen waren gematigd of rechts ge
oriënteerd.
De Indonesische journalistenvereni-
i ging heeft tegenover de militaire autori-
I teiten haar bezorgdheid uitgesproken
over de inbeslagneming van de druk-
i persen.
I Het hoofd van de legervoorlichtings-
I dienst, kolonel Soenario. zei tegen een
delegatie journalisten van mening te
zijn dat de regering zal optreden op
een wijze die geen gevaar inhoudt voor
„de functie en positie van de Indonesi
sche pers als een belangrijk sociaal in
stituut in een democratisch bestel".
(Advertentie)
Denk aan Uw lijn
Wat kunnen dure pillen baten
wanneer U suiker niet wilt laten
geniet toch van het zoete leven
gebruik volop Sukristo 7.
Sukristo "|>i
volgens de nieuw
ontdekte formule.
Doosjes van 150 tabl. a f 115;
500 tabl. i I 2 95. 1000 tabl i f. 5 50
na vuldoosies 100 tabl. f 0.70;
bij apothekers en drogisten
N V. H. TEN HERKEL. HILVERSUM
NED. IIERV.
Beroepen te Tholen J. den Besten
Dirksland; door de Provinciale Kerkver-
van Rita en het trio Jacobs, welke plaat i gadering van Utrecht als 2de predikant
hij het echtpaar aanbood. De titel: f??™?™ e. Evangelisatie „Sola Flde" te
„Marriage in modern jazz". En op de
hoes' de foto van Rita en Pim met een
bordje „Just Married".
Weinig teenagers (de scholen gaven
geen vry-af) maar zo veel te meer da
mes van iets meer gevorderde leeftijd,
vormden de erehaag waardoor de heer
en mevrouw Jacobs het raadhuis ver
lieten Dat was een voorproefje van de
drukte, die er gistermiddag op de recep
tie wachtte, de receptie die hun werd
de
Veenendaal A. A. Bos te Vuren en Dalem.
GEREF. KERKEN
Beroep te Rheden-de Steeg en te Zoeter-
meer J. Kuiper te Abcoude; door de Pro
vinciale Kerkvergadering benoemd tot as
sistent voor de Evangellsatie-arbeld te
's-Gravenhage-west ds C. A Vreugdenhll.
emeritus-predikant te Ouderkerk a d.
IJssel; benoemd tot hulp ln het pastoraat
te 's-Gravenzande W. S. Pont Ier. emeri
tus predikant te Honselersdljk.
GEREF. GEMEENTEN