camera s „Onafhankelijk films produceren is een opwindende bezigheid" van hoofdroos LSCftlpOl/H^S KOKEN ROND EN VOETLICHT EEN TWEE-MINUTEN MYSTERIE UIT HEI ARCHIEF VAN INSPECTEUR S. HERLOK ZATERDAG 1 OKTOBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 3 Heeft U een speurneus i,i,J V C2Ê5) Produkt WONDEREN DER NATUUR Nuttig en aangenaam MET JOKE „doodverklaard", is tot stand gekomen als een onafhankelijke produktie, om dat de belangrijke maatschappijen het onderwerp te weinig interessant von den voor een groot publiek. Het idee ervoor was afkomstig van de acteur Michael Craig, die al spoedig zijn collega's Attenborough en Bryan For bes en regisseur Guy Green ervoor wist te winnen. Allen, die bij de ver vaardiging van deze film betrokken waren, hebben kapitaal bijgedragen en ieder heeft een aandeel in de winst, dat overeenkomt met het door hem gestorte percentage. Dat geldt ook voor Pier Angeli, die de vrouwelijke hoofdrol de mooiste vond, die zij na haar vertrek uit Italië heeft gespeeld. Toen zij haar Ameri kaanse agent vertelde, dat zij ongesa- lariëerd een hoofdrol ging spelen in „the angry silence" verklaarde hij haar voor gek", vertelde Attenborough. Maar waarschijnlijk zal deze man nu wel van gedachten veranderd zijn, want met enige trots voegde de kleine En gelsman er aan toe: „Het ziet er echter naar uit, dat iedereen nu twee of drie thema is niet in de eerste plaats mis- Inaezonden stuk bruik van het stakingsrecht of sabotage van de industriële produktie, maar de eenzaamheid van een mens en de per- wft In soonlijke vrijheid. Dit probleem hebben ^diolf Hitier „Mem Kampf heeft in wij een pakkende hedendaagse achter- BSÏSSSiï vïitïï? e-rond willen eeven" zeer objectieven kritiek gekregen. In het Attenborough gaat. door met het ma- ^erkha^gêprezer^ ëSn artistiek "tempel op eeT füm gf£J te drukken". Behalve aan „The anery u tvnerènd ïïr DSe"fUn^i«^iaar- EThTeieah"iehS°gUem?"?rktaan WtiS de culturele gebeurtenis van „The leau0ue of gentleman he(. maar is in feite niets anders Welke film op het ogenblik als dan een verwarde, lelijke samenvatting „Kolonel Hyde contra Scotland Yard" van een paar bijzonder goedkope scènes, in ons land wordt vertoond. Een nieuw voorzien van brutale en overdreven project is de verfilming van een korte commentaren. Het leven van Adolf Hitler roman van Mary Hayley Bell, de vrouw kan men ook onder andere aspecten van acteur John Mills. Een van de beoordelen. De geweldige, met spanning hoofdrollen hier in zal worden gespeeld geladen dynamiek van deze in de wereld - door hun dochter Hayley Mills, die geschiedenis misschien wel „einmalige" zo'n opmerkelijk succes oogstte in persoonlijkheid zal hem nog wel eens ••Tiger Bay". een andere rang in de historie geven". „Herlok! Harjans! Stop eens! Mijn achterband.. Lek! Ik kan niet ver der!" riep dokter Hompink uit, strompelend over de mulle zandweg. Hij zette zijn rijwiel, dat onverwachts bezweken was onder zijn gewicht en de last van vistuig en lunchpakketten tegen een boom. Inspecteur Herlok en zijn assistent Harjans, die de arts ver achter zich gelaten hadden, za gen in het schemerige licht van de ochtend dat het half zeven was. Fleg matische blikken wisselend, wendden ze hun fietsen. Hompink had intussen een huis bereikt dat door zijn grauwe luifels nauwelijks opviel tussen het geboomte. Bezield van het voornemen de ka potte band zélf te plakken, vroeg hy een vrouw met papillotten en bleke sproeten, die zich zoekend voor het huis bewoog, om een emmertje water. Inplaats van terstond de verlangde vloeistof te tappen, begon zij de dokter een lang verhaal te vertellen, doorspekt met wanhoopskreetjes. Het bleek dat één van de in het huis wonende kinderen, de vijfjarige Benno Deutekom, verdwenen was nadat hij voor een vroege bezoeker de deur ontsloten had. „Het ziet er naar uit dat we de politie moeten inschakelen", zei de vrouw, de gouvernante Felicia Graanstal, handenwringend. „Komt u even binnen, heren!" Maar de voordeur was in het slot gevallen. „Onno, doe onmiddellijk open!" beval de vrouw. In de gang klonk gedempt geschater. „Kinderen., sadistjes!" zei Felicia niet zonder walging. Terwijl zy tever geefs de bel liet overgaan, trad Herlok naar voren en zei: „Bezoek voor je, Onno! Allemaal ooms". Daarop opende een vyfjarig ventje behendig de deur. De gouvernante duwde hem met zachte drang een kamer in en liet zich zuchtend in een gemakkelyke stoel vallen. Een geborduurd voetenbankje naar zich toe trekkend vertelde ze: „Onno en Benno die dus verdwenen is zyn de tweelingen van professor Deutekom die. zoals u misschien weet, op t ogenblik met zyn vrouw een congres in Belgrado bywoont. De Jongens ïyken sprekend op elkaar., even groot., even dik, even ondeugend.. Onno! Afblyven!" Dokter Hompink raapte tot af gr y zen van de gouvernante een tweetal wormen op die Onno de vryheid gegeven had en die het voetenbankje dreigden te beklimmen. ,,Wy waren gisteravond allemaal vroeg naar bed gegaan. Benno slaapt by my op de kamer. Onno heeft een eigen kamertje. Op de derde verdieping woneri de tuinman en zyn vrouw, die meestal heel laat naar bed gaan. Ze hebben t.v. en.." Harjans stond meteen geruisloos op om het echtpaar te gaan halen. Felicia Graanstal vervolgde: „Ik was vanmorgen om een uur of zes al wakker. Benno ook hy lag in zijn bedje wat te neuriën, zoals hy altyd doet.. Opeens hoor ik dat er gebeld wordt. Ik sta op 't punt om naar be neden te gaan, maar hy zegt: „Nee, Juf, t is myn beurt om open te doen..". De jongens mogen om de beurt opendoen, ziet u. Ik zeg: als 't een expresbrief is of zo, er gauw mee boven komen, hoor! Benno hólt naar beneden, ik soes weer in en ben tegen half zeven weer klaarwakker. Hij is nergens te bekennen. Ik roep en ik roep en ga naar de voordeur, die staat halfopen ik rèn naar buiten, daar is hy óók niet. Op de weg zie ik bandensporen van een auto, vérse sporen, ik denk.." „Een ontvoering zou helemaal niet denkbeeldig zyn", zei Herlok. „Profe- sor Deutekom kwam vlak voor zijn vertrek in t bezit van een grote erfenisHij is miljonair!" Harlans leidde de tuinman en zyn vrouw binnen. De vrouw verklaarde: „Ja, wy gingen nogal laat naar bed. Toen het t.v.-programma afgelopen was. Uur of half twaalf. Ik lag toen al in bed myn man was nog bezig de boel af te sluiten. O. hy is zó precies: alle ramen dicht, hoor. de knip op de deur, de waterleiding „Heeft U vanmorgen de bel horen overgaan?" „Nee, we zyn vaste slapers we hebben niets gehoord. Wèl hebben we een uur of twaalf vannacht nog iemand naar beneden horen gaan U zeker, juffrouw Graanstal?" „Ja, dat is zo ik ben toen nog even een hoofdpynpoeder gaan halen." Herlok nam peinzend het buideltje waarin de wormen rondkronkelden ter hand. „Het uitgelezen visryke meertje dat U op 't oog had, dokter, ten spyt. geloof ik, dat we hier de beste vangst opdoen," sprak hy eindelyk. „Harjans, werp je hengel maar eens uit naar Vraag: WIE WEET VOLGENS INSPECTEUR HERLOK MEER AF VAN DE VERDWIJNING VAN BENNO? •ufiz noz jnn 9 mo ja ftq jBp pBq ua>fOJdsa6jB az aiAv jam japjaoAjuo ap uba uajads aj uapuEq ui ouuag apuaopoz ua ua^btn aj Jua jnap ap uio uapauaq jbbu a)usujaAno6 ap 6uj6 'pyq treepa6 jooA ja aip UBtuuin) ^azapajd oz o" ap jepejq -uaA -inips aj 6aAv [apuajB ap ino si ^njs uba uiapj aj ouuag <4ajoj6 uaAa" ap 5joo snp ua liq )Ep uaiz )bbj 6uiua^ai ap jbbiu 'uauado aj jnap ap si jbbjs ui pBBp -japui ouuq a6ijefj(iA ap }sp |EBqj3A jaq jijq ipjooMjuy (Advertentie) Op een snikhete dag is er niets zo aanlokkelyk als een verfrissende douche. Ook de olifant is die mening toege daan. Onder de badgasten neemt hy een bevoorrechte positie in, want hy heeft zyn sproeier altyd by de hand. Met zyn slurf zuigt hy namelyk een flinke hoeveelheid water op om die vervolgens krachtig op zyn rug te spuiten. Olifanten, die in grote groepen rondtrekken, houden ervan douchefestynen te organiseren, waarbij ze elkaar niet ont zien! Maar hoe aangenaam deze waterballetten ook zyn, er gaat toch niets boven een volwaardig zwembad. Olifan ten nu kunnen zich de luxe van een enorm prevé-zwem- bassin veroorloven. Ze hebben de tyd en de energie om er zélf één aan te leggen. Meestal maken ze gebruik van een riviertje, dat ze niet diep genoeg vinden voor een lekker bad. Een gedeelte wordt eerst afgezet met bomen, takken en zoden, het water stygt en als het een bevredigende hoogte heeft bereikt, sluiten de olifanten de aldus ontstane „kuip" met een soort dam af. Zulke bassins nemen dikwyls de afmetingen van een tennisbaan aan. De heel jonge olifantjes zien als alle baby's geen heil in het water en moeten er met zachte drang in geduwd worden. Ze stribbelen natuurlyk tegen, maar ontkomen niet aan een grondige wasbeurt. Na afloop worden ze óók net als alle baby's gepoederd. Moeder olifant schraapt met haar poten wat stof by elkaar, zuigt dit met de slurf op en blaast het op het jong, dat daardoor uitgerust wordt met een beschermend laagje tegen insekten. Het overgebleven stof gebruikt zy om zichzelf op kokette wyze te bepoede ren. Zo kunnen moeder en kind er weer even tegen! Dolf, wil jy een pannetje met koud water omspoelen en er de melk in doen? Zet het nu maar op het vuur tot het kookt. De cacao en de suiker heeft Kokkie al door elkaar geroerd met een klein beetje melk tot het een glad papje is geworden Kookt de melk, dan kan het papje er voorzichtig en al roerende, by ge daan worden. Nu nog even laten door koken, goed zo Jan, het vuur maar laag houden en klaar is het om op te drinken! „Onafhankelijk films produceren is een opwindende bezigheid". De man, die ons dit zei, is 37 jaar oud. Hij heeft een enigszins gedrongen gestalte, een bolrond gezicht, dat geen leeftijd verraadt, beweeglijke ogen en een levendige manier van praten met on-Engelse gebaren en typisch Engelse understatements. Het was Richard Attenborough, hoofdrolspeler en één van de pro ducenten van "The angry silence". Hij was kortgeleden even in ons land om zijn film ten doop te hou den, die te zijner tijd ook wel in Leiden en elders buiten de grote steden te zien zal zijn. Voor Richard Attenborough zich op het glibberige terrein van de film- produktie waagde, had hy al een be langrijke carrière als acteur achter de rug. In 1941 debuteerde hy acht tien jaar oud in Palmers Green, een voorstad van Londen. Zijn rol in ©•Neils „Ah Wilderness!", bezorgde hem al spoedig een contract voor het West End, waar hy os. in „The little foxes" van Lillian Hellman optrad. Recentere rollen waren in Agatha Christies „The mousetrap", dat nu al acht jaar achter een in Londen repertoire houdt, maar waarin hy „slechts" twee jaar optrad „meer dan genoeg, ik voelde me soms als een gevangene" en Benn Levy's blyspel naar een klassiek mo tief „The rape of the belt". Zyn eerste filmrol speelde hy in „In which we serve", de film die Noel Coward en David Lean maakten in het oorlogs jaar 1942. Later verscheenAttenborough op het witte doek in „Brothers in law" en „I'm all right, Jack" Doodverklaard „The angry silence", een film die handelt over een man, die niet wilde meedoen aan een zyns inziens onzin nige staking en als gevolg van die houding door zyn kameraden wordt maal zoveel verdient, dan wanneer hy op salarisbasis had meegewerkt". Artistiek succes Niet alleen zakelyk is deze film een succes, maar ook artistiek. Op het filmfestival van Berlyn viel hij niet in de pryzen, doch behaalde wel de onderscheiding van de internationale filmkritiek. Toch schynen velen aan de film een andere strekking te verbinden dan de makers hebben bedoeld. „Het Héwat een heeriyk zomers plaatje. Het doet ons nog eens beseffen, wat we deze zomer eigenlyk wel gemist hebben. En dan te bedenken, dat het in deze bij ons reeds sombere dagen is genomen. Het kon ook raoeilyk anders. Want de befaamde Italiaanse ster Gina Lollobrigida en haar byna even befaamde Amerikaanse collega Rock Hudson waren niet voor niets naar de Italiaanse Rivièra gesneld. Zy wa ren daar naartoe gekomen om hun dure persoonlijkheden in te zetten by het vervaardigen van een film voor Universal International. En daar deze rolprent de handel In gaat onder de titel „Come September" moest men uiteraard in deze maand in dit prettige oord aan het werk, waar het aangename best met het nuttige verenigd kon worden. Er was nog een beroemdheid van de party trouwens, al staat ze niet op dit plaatje. De jeugdige pittige blondine Sandra. Deze was eveneens uit Hollywood komen overwippen. Zij doet ook mee in deze romantische komedie, welke onder regie van Robert Mulli gan tot stand komt. Universal ziet wel brood in de snel klimmende ster van de lieftallige Sandra. Er is een nieuw contract ge sloten, dat voor zeven jaar zal gelden en het bestaande contract, dat zy met U.I. had (en dat nog vier jaar zou duren) vervangt. Voor de komende vyf jaar blyft Sandra onder exclusief contract voor Universal International en daarna mag zy ook voor andere studio's werken. Als eerste film onder dit contract maakte zy Italië ond leiding van Peter Ustinov de fanta- sieryke komedie „Romanoff en Ju- liet". Het is een zich in een denk beeldige staat afspelende geschiedenis van spot, persiflage en ironie, welke de liefdeshistorie van de dochter van de Amerikaanse ambassadeur (Sandra Dee) en de zoon van diens Russische collega (John Gavin) als hoofdmotief heeft. Het stuk was enkele jaren ge leden in Londen en New York een groot toneelsucces. En nu is Sandra dan weer in Italië voor „Come Sep tember". Zo, nu maar 2 eetlepels cacao in een kommetje geschept en er de suiker en vanillesuiker by gedaan; niet mor sen, hoor! Hebben jullie al 5 bekertjes klaarge zet voor de chocolademelk? Daar staat de cacaobus en hier 5 lepels suiker en 1 pakje vanillesuiker. Chocolademelk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 19