m dWI Voor de gemiddelde Rus is „tliuis''' 'n overvolle, zenuwslopende plaats Een Zoeklicht In Amerika restaurants zonder koks en keukens Zaterdag 16 Hili 1960 Amerikaanse journaliste in de Sovjet-Unie (IV) Stilte en afzondering zijn waardevolle zaken welke men ergens anders tracht te vinden In Gorky-park zijn onbezette banken een zeldzaamheid BOUWEN WOORD VAN BEZINNING v QP DE BOEKENMARKT Stijf bevroren voedsel in vijf minuten omgetoverd in heerlijk dampende schotels Alles automatisch Een Amerikaanse teen-ager beschreef „thuis" eens als de plaats waar de ene helft van het gezin wacht tot de andere helft terugkomt met de auto. Dit is natuurlijk een naar grapje en ook erg overdreven. Voor de meeste Amerikanen is hun „home" de kern van hun bestaan, dat hun leven grond en beschutting biedt. Voor de gemiddelde Rus is „thuis" een overvolle, zenuwslopende plaats, waar men gedwongen is om te eten en te slapen. Stilte en afzondering zijn kostbare zaken, die men ergens anders moet zoeken Een Russisch meisje zou er niet aan denken, haar vriend in de huiskamer te ontvangen. Ze zou de kans lopen, dat haar grootmoe der op de bank slaapt, haar kleine broertje in een hoekje in zijn box staat en de gezinswas dwars door de kamer hangt. En ook zullen er waarschijnlijk vier volwassenen en drie kinderen in die kamer zitten om de krant te lezen, schaak te spelen of naar de televisie kijken. Wandelaars in Moskou Dus wat doet de Russische teen ager? Zij en haar vriend gaan naar een park, waar hij haar een serenade brengt met zijn gitaar of accordeon. Of ze gaar naar een film, een jeugd- dansclub of een concert. Of ze gaan eenvoudig een lange wandeling ma ken. De oudere generatie is ook genood zaakt om buitenshuis te vertoeven. Rusland is een natie van wandelaars of mensen die op banken zitten. Zelft als het kwik beneden nul daalt is een onbezette bank een zeldzaamheid in het Gorky-park, bijgenaamd het ,,park van cultuur en verpozing". Elke schrijftafel in het postkantoor is 's avonds bezet. De theaters, bio scopen .opera, circus, ballet en de sportwedstrijden worden alle druk be zocht. Fabrieken organiseren avond cursussen en andere bijeenkomsten. Politieke clubs zijn populair, om dat ze gezelligheid buitenshuis bieden. Bijna elke gelegenheid is beter dan te proberen in een propvolle huiska mer te lezen temidden van gesprek ken rondom, een huilende baby of een schetterende radio of televisie. De meeste mensen hebben woningnood-problemen H«t huidige woningtekort is al van oude datum. De Sovjetrussische rege ring beloofde herhaaldelijk huizen te zullen bouwen, maar gaf er de voor keur aan alle geld in de zware in dustrie te steken. En toen kwam de oorlog van 1941. Dertig miljoen Rus sen werden dakloos door de bombar dementen Statistieken over de woningnood worden niet gepubliceerd. Maar men behoeft slechts het portaal van een flatgebouw in te gaan en de namen te tellen bü één bel. Met kijken krijgt men ook inlichtingen. Ik heb dan ook heel wat gekeken èn geteld, zo wel in vervallen gebouwen van vóór de revolutie als in pas gereed geko men flatgebouwen. Het resultaat van mijn persoonlijk onderzoek gaf een gemiddelde van drie gezinnen per woning, resp. ap partement. Elk gezin heeft één slaapkamer. Gordynen scheiden soms de bedden. onvruchtbaar werden voor de rest van hun leven. In november 1955 nam de Sovjet russische regering een krachtige maatregel: het beëindigen van zwan gerschap werd wettelijk toegestaan, zowel voor gehuwde als ongehuwde vrouwen. Deze wettelijke sanctie ont lokte een storm van discussies gedu rende vele maanden. Een tegenstan der schreef in het blad van een ban denfabriek: ,,De oorlog kostte miljoe nen Russen het leven, die anders kinderen hadden kunnen voortbren gen voor de nieuwe wereldorde. En nu worden vrouwen die kinderen ter wereld kunnen brengen, aangemoe digd, ja zelfs geholpen om hun mo rele en vaderlandse plicht te ver zaken". Een voorstander zei: „Eindelijk een verlicht standpunt ten aanzien van een moeilijk probleem. Verleden jaar verloor mijn vrouw bijna haar leven onder de handen van een kwakzalver. Ik smeekte haar de baby te krijgen, maar ze zei liever te willen sterven dan een derde kind te krijgen in onze één-kamer woning". Ernstige gevolgen voor de volksgezondheid Rusland's woningprobleem is logi scherwijze ook een ernstig gevaar voor de volksgezondheid. Tubercu lose komt veel voor in Rusland. Na hartziekten en kanker volgen infec tieziekten onmiddellijk als meest voorkomende doodsoorzaak. De Azia tische griep-epidemie, die Moskou zwaar trof in 1957, nam reusachtige afmetingen aan. Afzonderen, zeiden de artsen, maar in de propvolle wo ningen was dit nagenoeg onmogelijk. De sociale gevolgen van de huidige woningnood zijn verwoestend. Jonge paren wachten jaren met trouwen, omdat ze geen plekje kunnen vinden om te wonen. Eleonora, mijn tolk, een knap meisje van 22 jaar, was al drie jaar verloofd met een ingenieur. „De eer ste twee jaren komt er nog niets van trouwen. We zijn nog lang niet aan WIJ leven in een tijd, waarin veel gebouwd wordt. Wie na enige jaren naar zijn vroe gere woonplaats terugkeert, zal niet zelden met verbazing constateren, hoezeer het aanzien van die woon plaats in een betrekkelijk korte tijd is veranderd. Overal rijzen de nieu we woonwijken en flats uit de grond. In de bouwactiviteit komt iets van de dynamiek van het mo derne leven tot uiting. Er is iets fascinerends in de gedachte dat over de gehele wereld met man en macht gebouwd wordt aan de toe komst van de mensen. Dikwijls klinkt vanuit de kerke lijke wereld vooral een negatief ge luid ten opzichte van de dynamiek van het moderne leven. Men con stateert dat voor de meer beschou welijke beroepen steeds minder be langstelling blijkt te bestaan en al spoedig horen we vermanende woorden over een vermaterialiseer- de samenleving. Wanneer die nega tieve toon de overhand krijgt. be wijzen mensen, wie het geestelijk wel en wee ter harte gaat, hun zaak daarmee geen goede dienst. We mogen niet vergeten dat dank zij de bouwactiviteit en de technische prestaties aan duizenden mensen levensmogelijkheden ge schonken worden en dat zonder al deze technische dynamiek onze sa menleving nauwelijks denkbaar meer zou zijn. Er dreigt een ge vaarlijk uit elkaar trekken van het praktische en het meer geestelijke leven. Bijbels geloof kent niet dit uit el kaar trekken van verschillende le vensgebieden. Ik vond dat merk waardig duidelijk geïllustreerd aan de bekende bijbeltekst: „de liefde sticht" (1 Cor. 8 1). Bij het woord „stichten" en „stichtelijk" krijgen veel mensen een onplezierig gevoel. Ze denken aan een zalvende, we reldvreemde vroomheid, of aan een ;e veel op het gemoed werkend trac- taatje. Het in het Nieuwe Testa ment gebruikte Griekse woord voor stichten (oikodomein) is nu precies hetzelfde woord, dat gebruikt wordt voor het bouwen van een huis. Het woordenboek zegt: „een huis bou wen, een bouwwerk oprichten, stich ten (ook overdrachtelijk). „De sa menhang, die wij in dit woord te rugvinden, wijst op een wezenlijke verbondenheid van bouwen en het geestelijk opbouwen, dat wij met het woord „stichten" omschrijven. Over de essentiële kenmerken van goed bouwen heeft de Duitse wijs geer Martin Heidegger opgemerkt, dat daarbij vier grondtrekken van ons bestaan tot hun recht moeten komen: le dat ons bestaan zich af speelt op aarde: 2e: dat het zich afspeelt onder de wijdheid van de hemel: 3e: dat in ons leven tot ons moeten kunnen komen tekenen van Gods nabijheid; 4e: dat wij dit leven begrensd weten door onze be wust doorleefde vergankelijkheid. Als wij deze kenmerken van het bouwen eens zouden willen toepas sen op ons geestelijk opbouwen, het stichten, dan zouden we gaan ont dekken dat de wereld en van bou wen en van stichten niet zover uit een behoeven te liggen als wij soms wel menen. Ons bestaan speelt zich af op aarde: we moeten elkaar zó opbouwen, dat wij met elkaar op die aarde als gezegende mensen kunnen leven en werken. Het is een kenmerk van het bijbelse geloof dat het niet wil „zweven": het heeft het oog gericht op ons leven hier en nu; geen liefde tot God zonder liefde tot de naaste op deze aarde. Ons bestaan speelt zich af onder de wijdheid van de hemel. Wij moeten elkaar zó stichten, dat daar in iets bemerkt kan worden van de ruime dimensies, waarin ons leven gesteld is. Stichten is geen privé- zaak, niet beperkt tot het kleine, eigen kringetje. Het evangelie ging zijn weg door de wijde wereld: als wij werkelijk willen stichten, zullen wij ruimdenkende mensen moeten zijn, die iets van de wijsheid van de hemel in zich dragen. Wij moeten elkaar zó opbouwen, dat tekenen van Gods nabijheid tot onze levens kunnen doordringen. Aan christenen is een heel bij zonder teken gegeven: „Wil in uw huis aan Christus' kruis de plaats der ere geven, en menig kruis wordt uit uw huis door Christus' kruis verdreven". Als wij dat kruis wer kelijk toelaten, bouwen wij niet al leen ons zelf, maar ook onze om geving op. Ons bouwen is beperkt mensen werk, het is alles een „ten dele". Dat te weten maakt ons beschei den, eenvoudig, vervuld van het be sef: „Hetzij wij leven, hetzij wij sterven, wij zijn des Heren" (Ro meinen 14». Zo kunnen wij, actief, onze plaats innemen in een wereld, waarin aan alle kanten gebouwd wordt, met de bede: „Doe ons in de wereld bou wen aan Uw Rijk, dat is, roep ons tot een heilig schouwen uit deez duisternis". Dr. S. L. VERHEUS. doopsgez. pred. Leiden. de beurt voor een woning zei ze. „En hoe vind je dat nu?" vroeg ik haar. Zonder een spoor van wrok of ver bittering antwoordde ze: „De toestanden zijn nu beter voor de mensen dan ze ooit geweest zijn. De regering doet haar best". En ze voegde er aan toe: „Ik zal wachten, net als iedereen. Ik ben Russin en wij zijn een gedul dig volk. Een gemeenschappelijke keuken wordt om beuren gebruikt, tenzij bevriende gezinnen samen koken en eten. Er is een badkamer voor drie gezinnen. Badhuizen in de buurt hel pen dit badprobleem te verlichten. De gemeenschappelijke woonkamer wordt soms tevens gebruikt als eet kamer. Ik vroeg aan een kelner in het Metropole-Hotel, hoe het hem verging onder de gedwongen samenleving. „Wij hebben geluk", zei hij. „Onze buren zijn vriendelijk en inschikke lijk. Maar de meeste mensen hebben wel de een of andere moeilijkheid". De narigheden, waarop onze kelner doelde, trokken in een lange rij aan mij voorbij, toen ik een middag de zitting bijwoonde van een volksrecht- bank. Typische klachten waren: „Mevrouw Erinowitsj kookt elke avond opzettelijk kool, omdat ze weet dat mijn man een hekel heeft aan de lucht „Meneer Seminorof gluurt door het gordijn als mijn dochters zich uit kleden „De Nerodnoya's zijn alle dagen dronken en vechten voortdurend. We hebben in geen maanden behoorlijk kunnen slapen. Mijn man kan zijn werk in het medisch laboratorium niet doen zonder nachtrust Onhoudbare toestanden Het woningtekort is ook de oorzaak van zedelijk onhoudbare toestanden, evenals van het lage geboortecijfer, ondanks het verwoede streven van de regering naar grotere gezinnen. Onmiddellijk na de oorlog werd een campagne gevoerd ter verheerlijking van het moederschap. Miljoenen man nen waren gedood of invalide gewor den en het geboortecijfer gaf reden tot grote bezorgdheid. „Een kind is de grootste bijdrage die een vrouw aan de staat kan ge ven", proclameerde het regime. Me dailles, premies, complete baby-uit zetten, grotere woningen en vakan ties buiten werden aangeboden als aansporing. Het programma had niet de gehoopte uitwerking. De autoritei ten moesten erkennen, dat vele vrou wen tussen 18 en 35 jaar stierven onder de handen van kwakzalvers of Marianne van Noortwyk-Colyn: „Spin in de morgen". J. H. Kok N.V. Kampen 1960. Een spin in de morgen geeft kom mer en zorgen - aan deze bijgelovige wijsheid zal de titel van dit gelovige boek wel ontleend zijn. Evenwel, die spin verschijnt helemaal niet in de morgen, want als ik het wel heb, is tante Theresia die spin en zij heeft zo juist haar levensavond beëindigd door het tijdelijke met het eeuwige te ver wisselen. Bij de aanvang van het boek zijn ooms, tantes, neven en nichten na melijk bezig haar ten grave te dragen Een dode spin dus. Tante Theresia was voorwaar geen aangenaam gezelschap. Altijd was zij er op uit haar familieleden het leven zuur te maken met hatelijke opmerkin gen als deze of gene haar kwam be zoeken. Waarom er dan heengegaan, zult U zich afvragen. Och, vanwege het traditionele plichtsbesef natuurlijk. En de jonge generatie, omdat die in haar stadshuis mocht wonen op voor waarde, dat zij tweemaal 's jaars op de thee kwamen. Maar als tante dan dood is, ontdekt men de vreselijkste zaken. Al die na righeid is voortgekomen uit het feit, dat tante in haar jeugd niet heeft mo gen trouwen met de jongen van haar keuze vanwege het standsverschil. Daarom ook is zij op haar oude dag aan de morfine verslaafd geraakt. Haar hele kapitaal is aan dat verdo vende middel verdwenen. Na die ijs- baarlijke ontdekkingen begint het ge weten van de familie te spreken, helaas wat laat. Stuk voor stuk proberen tan te Theresia's nabestaanden nu in kom mer en zorg hun leven te verbeteren. Want niet waar, er staat geschreven: heb Uw naaste lief als Uzelf. Het verhaal is werkelijk niet onaar dig geschreven, maar tegen het eind wordt het wel heel erg traktaatjes- achtig. Enige zaksalamanders. Querido, Amsterdam 1960. „Een wereld wekken uit de baaierd van Uw verbeelding" - aldus noemt Herman Teirlinck het schrijven. Met deze woorden heeft hij zijn laatste ro man „Zelfportret of het Galgenmaal", hier in derde druk verschenen, goed gekenschetst. Hij had er nog aan toe kunnen voegen „uit de baaierd van Uw herinnering", want hoewel de schrij ver zegt niet toe te geven dat onder havig zelfportret een geromantiseerde autobiografie zou zijn, hij onkent toch niet dat zijn roman „vermomde werke lijkheid" is. Bij de bespreking in 1955 heb ik op deze plaats gezegd, dat de roman een wonder van ontleedkunst is en zeer fraai van stijl. Ieder beeld en iedere gestalte heeft zijn symbolische of realistische betekenis, soms beide. Het is speciaal vanwege dit meesterschap, dat men de roman van de oude viveur en bankdirecteur Henri moet lezen; om zijn harde tragiek en de indrukwek kende zelfkennis. „Truus, de nachtmerrie" behoort tot het beste werk van de even amusante als gevoelige schrijfster Henriette van Eyck. Ik ontmoette een tijd geleden iemand, die meende dat Henriette van Eyck alleen een schrijfster voor kinde ren was, uit welke mening ik de schrik barende conclusie heb moeten trek ken, dat men in Nederland nog steeds meent, dat men humor niet au sé- rieux moet nemen. Hoe mis is dat. Juist bij deze zo menselijke geschiede nissen zijn wij allen betrokken, al was het maar in onze dromen. De avonturen van Truus, die twee broers bij een bierbrouwer in betrek king heeft en een zusje in een wei met boterbloemen, zijn ons aller wensdro men die, zoals wij zien zullen, eenmaal verwerkelijkt, lang niet meevallen. Want wat gebeurt er bijv. met de pianostemmer, die door Truus, de nachtmerrie uit medelijden wordt ge voerd naar de verwezenlijking van zijn dierbaarste wens? Als hij eindelijk voor de vleugel zit, waar hij altijd voor een groot publiek op heeft willen spe len, dan blijkt hij toch maar een pianostemmertje te zijn, dat het niet laten kan met zijn tang tussen de sna ren te morrelen. En Siegbert en Santje uit het oude- mensjeshuis, die zo graag nog eens sa men in de huiskamer willen zitten, val len in slaap als hun wens vervuld is - net als vroeger waarschijnlijk. En zo gaat het met iedereen die Truus met haar goede hart helpen wil, „omdat ze het overdag ook al zo leuk niet hebben. Neen, met deze herdruk blijkt, dat Henriette van Eyck ons met haar ver nuftige fantasie, gemengd met niet van kritiek gespeende menselijkheid, een uniek genoegen kan geven; nog steeds. In dezelfde reeks zijn opnieuw ver schenen: Ina Boudier-Bakker „Finale", de mooie verstilde roman over het leven van een vitale oude vrouw. Vervolgens het onvolprezen boek van Arthur Lening „De vriend van mijn jeugd", waarin hij het letterkundige leven tussen '20 en '30 met als middel punt de leidende figuur van H. Mars man, uitstekend gedocumenteerd op persoonlijke wijze gememoreerd heeft. Ook nog C. J. Kelk „Jan Steen", in de vijfde druk. Een vurige roman over het leven van één van onze grootste schilders, hoofdzakelijk gebaseerd op diens schilderijen, waarvan men de gloed in dit verhaal rijkelijk terugvindt. En last not least - eveneens in de vijfde druk - „Er wacht een Haven" van Jan Mens", de Amsterdamse ha venwijk Kattenburg ten voeten uit. CLARA EGGINK (Van onze correspondent in Washington) Wallstreet Journal is een plechtig, voornaam blad. Zeer de moeite waard om te lezen, maar meer bedoeld voor zakenlieden dan voor huisvrouwen, die zoeken naar „gezellige" stukjes. Toch stond er dezer dagen een artikel op de voorpagina over restaurants, die hun kook- methode radicaal aan het veranderen zijn. Veranderen is eigenlijk het woord niet: het koken wordt eenvoudig afgeschaft. Ook dit artikel leek niet in de eerste plaats bestemd voor huisvrouwen, die graag willen weten, hoe het toegaat achter de keukendeur van een restaurant, waar de meesters van de kookkunst hun pollepel zwaaien. Het rapport was meer bedoeld voor lezers, die belang stellen in belangrijke economische ontwikkelingen. En belangrijk is het, dat Amerikaanse restaurants dit jaar voor ongeveer zeshonderd miljoen dollar aan bevroren maaltijden inslaan. Een bezoeker van een restaurant, dat deze bevroren maaltijden in voorraad heeft, behoeft niet lang te wachten: in vijf minuten kan men hem zijn maal dampende voorzetten! De elektronische oven doet wonderen en geen eter kan vermoeden, dat zijn voedsel viif minuten geleden nog stijf bevroren was Aan de noordzijde van Chicago be vindt zich een groot restaurant, Red Balloon genaamd. In de keuken van dit eethuis vindt men geen kok en geen bakker. Ook brood en cake kan men kopen in bevroren toestand. Even op warmen in een oven is alles wat nodig is. Langs de grote autoweg door de staat Indiana ziet men zestien restau rants, die er ongeveer eender uitzien. Zij zijn van „Interstate Hosts", een firma uit Los Angeles. In al die eet huizen krijgt men hetzelfde menu en voedsel, dat uit dezelfde keuken komt. Die keuken staat in Elkhart (Indiana) en twee koelauto's brengen de gerech ten, die eerst gekookt, en daarna be vroren zijn naar de zestien eethuizen langs de grote autoweg. De zomer is begonnen en de Ameri kanen, die in het algemeen geen grote theedrinkers zijn, gaan nu toch hun dorst weer lessen met koude thee („iced tea"). Vroeger werd die thee eerst op de normale manier gezet en daarna afgekoeld. Die methode is nu ouderwets geworden. Men heeft nu niet alleen „instant coffee", maar ook „in stant tea", een poeder dat men ge makkelijk laat oplossen in ijswater. Wilt ge er citroen in, dan krijgt ge in sommige gevallen niet meer een partje citroen, dat men zelf uit moet knijpen, maar een zakje met „instant lemon", ook alweer een poeder! In ieder geval een voordeel voor uw buurman, die nu niet meer de kans loopt, dat hij citroen sap in zijn oog gespoten krijgt bij on handig uitknijpen! Weg met aardappelschillers en buffetknechts Aardappel-schillers behoeft een mo dern restaurant ook niet meer te heb ben. De restaurateur kan uitstekend poeder kopen, dat, aangelengd met wa ter of melk, voortreffelijke puree op levert. Vroeger moest men van de ouderwets gemaakte puree dikwijls veel weggooien. Thans maakt men nauwe lijks meer dam men nodig heeft. Komt de nood aan de man, dan heeft men in een ommezien wat meer poeder tot puree omgetoverd. Zelfs dat symbool van Amerika de man achter de bar die cocktails schudt dreigt in diskrediet te raken. Hoe men dan nu een Martini kan be reiden? Met een indrukwekkende ma chine Neem het geval, dat er vier bezoe kers komen, die hun martini vrij sterk wensen. Men stelt de machine af op vier glazen en men geeft tevens aan, dat het mengsel vier delen gin op één deel vermouth moet worden. In een minimum van tijd heeft dat dure ding dan op een ongezellige manier de cock tails gereed. Zullen de meeste mannen nu maar liever thuis gaan eten en drinken? Het is de vraag of dat veel verschil voor hen uitmaakt. Hun vrouwen lezen dan misschien niet Wallstreet Journal, maar uit vrouwenbladen halen zy toch ook wel alle nieuwtjes over bevroren voedsel en keukenmachinerieën. Zowel de huisvrouwen als de restaurateurs beweren, dat de maaltydcn er beter op worden. De Amerikaanse man slikt hun beweringen en hun voedsel en hy wordt er in elk geval niet magerder op.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 15