camera s
IN KAMER EN TUIN
Sir Alec Guinness weigert fortuin
ROND
VOETLICHT
Van 'n camera-lunchpauze en oranjefilters
ZATERDAG 2 JULI
WEKELIJKS BIJVOEGSEL
PAGINA 2
draagt de film
Twee wegen leiden naar Ronda
Marilyn Monroe
tleman Joe Petrosino, de gezworen
tegenstander van de Amerikaanse
Maffia. Zohra Lampert ls zijn verloof
de die op een avond met gescheurde
Japon en over haar toeren thuiskomt.
Ze ls aangevallen door de vijanden van
haar geliefde. De afdruk van een grote
zwarte hand op haar onderjurk ls het
1. Gebruik op reis de camera
nooit als een alleen-maar-im
ponerende-hals-versie ring. Be
denk dat een liefst zeer mooi
toestel, achteloos met een
dun leren riempje voor de
borst bungelend, bepaald wel
Indruk zal maken, maar dat b$J
bukken, uitstappen of plotse
ling omdraaien, het toestel ook
een zware „indruk" kan krijgen.
Houdt uw toestel paraat, maar
beveilig het door een extra
riempje tegen schadelijke bot
singen.
2. Pas bij spleetcamcra's voor
al op dat niet gedurende lan
gere tijd de zon recht toe recht
aan in de lens kan schijnen.
Want een brandgaatje in het
doek van de spleetsluiter geeft
zulke rare foto's!
3. Uw eigen zonnebril verge
ten mee te nemen is niet zo
erg, als de zonnekap van uw ca
mera thuis te laten, tenminste
als u prijs stelt op werkelijk
goede opnamen.
4. Een statief is als een regen
jas. Meenemen is een last, maar
vergeten is een ramp!
5. Tenslotte: Hoewel 't geen
garantie geeft op terugont
vangst bij verlies, kwaad kan
het zeker niet als u uw naam en
adres in de tas van het toestel
aanbrengt Heeft ii dat nog niet
gedaan, pak dan het toestel met
tas even en doe het nu.
MARILYN MONROE
...lieftallig, begaafd...
mannelijke sterren voelden er niets
voor haar nukken te ondergaan. Ten
slotte werd Yves Montand gestrikt
voor de rol. Een verslaggever van Uni
ted Press International heeft de Fran
se acteur gevraagd, hoe het was met
M.M. in één film te werken. Wij laten
verder Yves zelf aan het woord.
„Sinds ik begon te werken aan
de film Lett's make love", hebben
krantenmensen mij de vraag ge
steld, die in vele vormen gegoten,
neerkomt op: „Hoe vind ik het om
met Marilyn Monroe?" te werken.
Nu, dat is hoogst pijnlijk. Ik ben
een man, een Fransman, en ik
hoop, zoiets als een heer. Indien ik
werken met Marilyn zou veraf
schuwen - hetgeen ik beslist niet
doe -. zou ik een pummel zijn, als
ik dat zou zeggen, en een grote
dwaas om het te laten drukken.
Als ik de middenweg zou kiezen
en zeggen „Ik weet het niet" of
„het kan me niets schelen", zou ik
nog een pummel zijn. En wat erger
is, een leugenaar, want welke man
zou niet met deze vrouw kunnen
werken en er onbeberoerd bij blij
ven?
Daarom moet ik zeggen, dat ik
het een onsportieve vraag vind. Ik
ben nieuw in de Verenigde Staten
en dit is mijn eerste Amerikaanse
film. Ik ben ongelooflijk gelukkig
te mogen spelen tegenover iemand,
die zonder twijfel de grootste film
ster ter wereld is.
Marilyn weet. dat haar techniek
SIR ALEC GUINNESS
voor mij geen bier(reclame)...
en het einde van elke show zou ik een
glas bier hebben moeten heffen en
vertellen hoe heerlijk het was."
Alles bijelkaar dus voor zo'n zes uur
uitzending meer dan vijf miljoen gul
den. Een waarlijk vorstelijk salaris.
Maar de acteur weigerde gedecideerd.
„Toen ik achttien jaar was (hij is nu
46) werkte ik als tekstschrijver op een
advertentiebureau. Ik haatte elke mi
nuut, die ik er doorbracht. Ik wilde al
tijd acteur worden."
„En dat ben ik nu. Geld heb ik echt
niet nodig. Mijn landhuis is betaald.
Ik ben gelukkig getrouwd. Ik heb mijn
honden en katten en ik ben goed ge
zond 'aldus Guinness, die weigerde er
nog verder een woord over vuil te ma
ken.
Het heeft heel wat voeten in de aar
de gehad eer de filmmensen erin ge
slaagd waren een partner te vinden
voor Marilyn Monroe in haar nieuwe
film ..Let's make love". De meeste
YVES MONTAND
altijd heer blijven...
niet zo beproefd of perfect is als
van sommigen. Om deze reden is
zij nooit tevreden over haar werk,
maar staat erop het steeds over te
doen tot zij denkt dat zij het beste
in haar gegeven heeft.
Voor iemand die zolang in de
showbusiness heeft gezeten als ik,
moge dit soms vermoeiend zijn.
Maar omdat het om de film gaat,
kan men hierover niet vallen.
Moge haar bekwaamheid op de
een of andere wijze beperkt zijn,
haar hart is altijd op de rechte
plaats. Om deze reden vind ik het
niet alleen aangenaam om met
haar te werken, maar ben ik er
trots op haar op allerlei manieren
te helpen.
Haar aandacht voor het detail is
onbegrensd en haar kritiek op
zichzelf komt neer op zelf-vervol-
ging. Daar ik in mijn werk ook
tracht een perfectionist te zijn, be
wonder ik dit in Marilyn.
Mensen vragen mij of ik me niet
erger aan Marilyns traagheid. Ik
zou onredelijk zijn als ik hierop
„neen" zou zeggen. Maar ik vergeet
ook niet dat zij het is die de film
draagt, niet 20th Century Fox, niet
producer Jerry Wald, of de regis-
seus of ikzelf, maar niemand an
ders dan Marilyn Monroe.
Het succes of mislukking van de
film is haar verantwoordelijkheid.
Het is een Marilyn Monroe-film.
Als U dit afweegt tegen het feit
dat zij nu en dan telaat komt, is
het antwoord eenvoudig. U wacht
en zegt niets.
Last but not least, is zij een lief
tallige, begaafde en amusante
vrouw. Welke Fransman zou er
geen vreugde in scheppen met een
dergelijk wezen te werken?"
De films van de Allied Artists In
ternational Corporation zullen vanaf
heden ook in ons land worden uitge
bracht.
J. Arthur Rank Overseas Film Dis
tributors Ltd. zal deze rolprenten in
de Nederlandse bioscopen brengen.
Rank verzorgde totnutoe reeds de dis
tributie in Duitsland en Oostenrijk.
Deze is nu uitgebreid tot Nederland
en Zweden. Daardoor zal het ook mo
gelijk worden, wat meer te zien van
Ernest Borgine, de ster, die in Ameri
ka thans zeer hoog genoteerd staat.
Met de ons onbekende actrice Zohra
Lampert speelt hij in „Pay or die".
Dit „betalen of sterven" geeft reeds
een indicate over de inhoud. Borgnine
speelt de rol van de Newyorkse poli-
ERNEST BORONINE
meer naar Nederland...
visitekaartje van haar aanvallers. Het
laat zich begrijpen, dat een woeste
Borgnine niet rust voor hij de daders
stevig in hun nekvel heeft gegrepen.
Verder vermeldt het voorlopige lns-
tje van de Allied Artistsfilms, welke
door Rank hier zullen worden uitge
bracht: „Bluebeard's ten honeymoons"
met George Sanders en Corinne Cal
vert, „The purple gang" met Robert
Blake. „The bat" met Vincent Price en
„Johnny Rocco", waarvan de hoofd
rolvertolkers ons nu nog niet bekend
zijn.
Ronda is een plaatsje hoog verscho
len in de Spaanse bergen. Het telt zo'n
30.000 inwoners en heeft drie feiten,
waarop het enige roem zou kunnen
funderen: zijn majestueuze arena voor
stierengevecchten, zijn ontoeganke
lijkheid enzijn bandieten.
Want twintig jaar geleden liepen er
in dit stadje nog een aantal han^ie-
ten-in-goede-doen rond die werden
geleld door een soort Spaanse Robin
Hood. Dit groepje hield zich onledig
met het bestelen van de rijken om de
armen gelukkiger te maken. Over het
uiteindelijk lot van Robin Hood ver
keert men heden ten dage nog in het
onzekere ,maar zijn Spaanse opvolgers
gingen ten onder in een verbeten
vuurgevecht met de gezagsdragers.
Maar als deze bandietenhistorie nog
zo vers in het geheugen ligt, kan men
zich voorstellen, dat vooral de oudere
dorpelingen met meer dan normale
belangstelling de verrichtingen van de
Britse filmmensen bekeken, die een
film kwamen maken, waarin ook een
bandiet de hoofdrol speelt. Maar deze
filmbandiet is niet netjes. Hij is een
brute, wrede leider van een troep wil-
Fotograferen is schrijven met licht. Maar het licht van de zomer
kan vooral in de middaguren, wanneer de zon hoog staat, vrij hard
zijn. Dat betekent voor de foto, dat de schaduwen donker, bijna zwart
worden en de lichten èrg licht, bijna uitgebleekt.
In de volle zomer fotograferen we dus bij voorkeur in de ochtend
en namiddaguren en vermijden het volle middaguur. Uu is dat wel
eenvoudig te zeggen, maar hoe vaak zal het niet gebeuren, dat juist
omstreeks het middaguur een of ander leuk voorval best de moeite
waard is om vereeuwigd te worden.
de schelmen, die niet terugdeinst voor
een moord, het opleggen van illegals
belastingen en het terroriseren, van
een dorpsbevolking.
Slechts één man weigert te bukken
voor zijn geweld, de dorpspriester, die
strijdt met geheel andere wapens. Hij
bantwoordt leugens met waarheid, ge
weld met vriendelijkheid en sluwheid
met geloof.
Twee dagen bleven de filmmensen
in Ronda, nadat ze het plaatsje „met
levensgevaar" hadden bereikt. Er lei
den nl. maar twee wegen naar Ronda.
Eén is verschrikkelijk, de andere erger.
Zelfs de inwoners van het plaatsje ge
ven dat toe. De filmers kwamen over
de verschrikkelijke weg. „Bandiet"
Dirk Bogarde trok met de vrachtwa
gens, jeeps en andere vehikels mee in
zijn schitterende diepblauwe Rolls
Royce. Maar daar had hij spoedig he
vige spijt van. Na nog maar enkele
van de 532 haarspeldbochten, die ge
nomen moesten worden, zat hij al in
hevige angst voor zijn mooie dure wa
gen. Hij vreesde, dat hij nooit het ein
de van dit pad met de beste wil
van de wereld, het was geen weg
Natuurlijk nemen we dan de kans
waar en hopen er het beste van. Want
gelukkig is het mogelijk om negatie
ven,, die wat hard uitgevallen zijn,
door de keuze van 't papier wat te
verzachten. Denk niet, dat dit te ma
ken heeft met de kleur of het opper
vlak van het papier. De vroeger nogal
eens verkondigde stelling, dat elke
zomerfoto het veel beter deed op cha
mois (crème-kleurig) papier, dat dan
bovendien vooral niet geglansd mocht
worden, heeft afgedaan. Inderdaad
kan maar dan juist het wèl-glan-
zende ohamois papier een enigszins
zonnig effect geven en in sommige
gevallen is dit papier dus heus wel aan
te bevelen. Maar om de foto's van de
kostelijke reis naar Zwitserland, waar
o vreugde de maagdelijk blanke
sneeuw nog op de berghellingen lag.
geheel te laten afdrukken op crème
papier, waardoor diezelfde reine
zou halen. Maar op een van de wei
nige verbredingen in de weg kwam het
filmgezelschap een bijna aftandse hus
tegen, volgeladen met Spanjaarden,
kippen, varkens en meer huisvee.
Kreunend en steunend hobbelde de
bus over alle moeilijkheden heen.
Dirk Bogarde herademde. „Als die
trommel het haalt, kan mijn Rolls het
ook
Overigens gelukkig, dat men die bus
juist in een verbreding van de weg
passeerde, want anders
Maar deze erge tocht en de twee
bloedhete dagen, die men in Ronda
moest doormaken, werden gevolgd
door een heerlijke beloning. Enkele da
gen filmen op een van de heerlijke
Spaanse Middellandse Zeestranden
met verrukkelijke temperatuur en een
verademend zeebriesje. Maar voor het
zover was, moest men eerst nog even
de terugweg van Ronda volbrengen.
Weer langs die 532 haarspeldbochten.
sneeuw een slappe thee-kleur krijgt, ls
weinig aanbevelenswaardig. Maar tja
over smaak valt veel te twisten!
Nee, zomerfoto's, vooral ook strand-
foto's, die met hard licht opgenomen
zijn, kunnen verbeterd worden door ze
op zacht papier te laten afdrukken
of vergroten. Dit heeft n.l. de eigen
schap de contrasten iets te verminde
ren, waardoor de schaduwen wat min
der zwart, de hoge lichten minder
kaal worden.
En schrik niet wanneer *4
licht op het strand in de zomer erg
fel mocht zijn, gebruik dan... een
flitslamp! Misschien dat velen in
hoogste verbazing zich afvragen of
men bij zoveel zomerzonnelicht nog
meer licht moet aanslepen om de foto
te verbeteren. Maar een feit ls, dat
flitslicht Juist om do donkere scha
duwen op te helderen wonderen
kan verrichten. Opnamen, die anders
tot silhouetten zouden worden, slagen
met flitslicht door een voorbeeldige
doortekening in de gehele afbeelding.
Bij kleuropnamen la het zelfs zéér
sterk aan te bevelen. Kleurenfilms
hebben n.l. wel het prettige voordeel
kleur weer te geven, maar het nadeel,
geen grote contrasten te kunnen over
bruggen. De schaduwen vallen al spoe
dig terug tot een donkerblauwe massa.
Zelfs tegenlicht-opnamen in fel zo
merlicht kunnen in prachtige kleuren
slagen, wanneer die kleurloze scha
duwen worden opgehelderd met paa
op! het licht van een blauw flits-
lampje of een electronenflltser. U ziet
dus dat de flitslamp niet bedoeld is
om nóg meer licht toe te voegen, aan
waar reeds zoveel ls, maar om te zor
gen, dat waar bijna geen zonlicht valt
de schaduw te verjagen.
Een zomer-advies dat misschien
minder verbazing zal wekken dan het
gebruik van een flitslamp aan het
strand, is de opwekking voor zwart-wit
amateurs om in plaats van het be
kende geelfilter eens een oranjefilter
te gebruiken. Van het geelfilter is al
gemeen bekend, dat het de blauwe
hemel donkerder weergeeft, zodat de
witte wolken prachtig gaan afsteken.
Maar een oranjefilter doet dit sterker
en het effeot is bijzonder fraai. Een
heuvellandschap of duinenrij met
witte villaatjes of bungalows, waar
boven een blauwe hemel met prachtige
wolken levert dan een opname met
ongekend-mooie contrasten.
Maar... vergeet daarbij niet het
eerste advies dat we gaven: gun de
camera een „lunchpauze" en maak
zulke opnamen zo mogelijk vóór elven
of na drieën. En we herhalen nog
eens onze waarschuwing: gebruik die
filters in de kleuren geel en oranje
vooral niet, wanneer er een kleuren
film in uw toestel zit!
Welke filters een kleuren-fotograaf
met succes kan toepassen bespreken
we de volgende keer.
De Britse acteur Sir Alec
Guinness heeft een aanbod van
1.4 miljoen dollar( hetgeen meer
dan vijf miljoen gulden is) ver
ontwaardigd van de hand gewe
zen.
Hij zou dat lieve sommetje
hebben kunnen krijgen van een
Amerikaanse brouwerij, als hij
voor de televisie had willen ver
tellen, hoe goed en hoe smakelijk
het bier toch wel is, dat deze
brouwerij brouwt.
Maar Sir Alec Guinness weigerde
hardnekkig.
„Ik zou mijzelf verachten als ik dat
had gedaan," verklaarde hij nijdig
„Nog liever sterf Ik in de goot."
Guinness zou in twaalf van een se
rie van 39 shows van een half uur heb
ben moeten optreden. „Aan het begin
KLIMROZEN
ROZENZORGEN
In deze tijd van het jaar kunt
U erg veel plezier van Uw ro
zen hebben. Ze staan in volle
bloei, doch wilt U dat voorlopig
zo houden, dan zal er ook de
nodige zorg aan besteed moeten
worden. Als ze zo rijk bloeien,
zijn er ook elke dag dorre res
ten en die moet men verwijde
ren. Ze ontsieren niet alleen Uw
tuin, doch ook vormen ze bot
tels. zaad. En dat kan gewone
struikrozen dermate uitputten,
dat ze geen kans meer zien nieu
we scheuten te vormen en dan
komen er ook geen nieuwe
bloemknoppen meer. Men zal
die bottels dus moeten verwijde
ren, doch dat geldt alleen voor
de soorten, die uitsluitend en
alleen voor de bloemen gekweekt
worden. De zogenaamde botani
sche rozen, die men in feite al
leen of althans hoofdzakelijk
voor de bottels kweekt, moet
men ze laten behouden.
Rozen verlangen in deze tijd
van het Jaar ook veel water; be
sproei ze dan niet midden over
dag, doch doe het liever des
morgens vroeg of laat tegen de
avond. Het is ook niet nuttig ze
elke dag een klein beetje te gie
ten. Het is veel beter het een
paar maal per week te doen,
doch zorg dan ook dat de grond
doornat is.
Rozen hebben nu veel last van
het wit; een nare meeldauw-
zwam, dié hen het leven erg
ongelukkig kan maken. Daarte
gen moet iets gedaan worden en
dat iets kunt U in de zaadhan-
del halen: Poliflor zomer. Maak
een oplossing van twee procent.
Als men daarmee sproeit tegen
de avond op een droge dag, zal
men er niet veel last meer van
hebben. Zeker niet indien men
dat na een paar weken nog eens
herhaalt. Rozen hebben ook veel
last van groene en zwarte luis;
daartegen kunt U hetzelfde mid
del gebruiken, doch dan zal men
na tien dagen het sproeien nog
eens moeten herhalen.
Rozen hebben ook veel voed
sel nodig. Men kan wat van de
bekende tuin- en gazonkorrel-
mest tussen de struiken over de
grond strooien, doch ook oude
koemest mag men oplossen.
Maak de grond voor de bemes
ting even 'n beetje los; alleen de
bovengrond maar; de mest zal
er dan veel beter intrekken. Na
een week zult U het resultaat al
kunnen zien; rozen zijn heus
wel de moeite waard, dat men ze
een beetje goed doet.
G. KROMDIJK