Sclmitzlers „Anatol": schets uit oud-Wenen in liet Holland Festival FLUID-DRIVE-FOTOGRAFIE praatje DE SNELHEIDSMET Opschudding rond liet concours van (muzikale) Prix de Rome in Parijs ZATERDAG 21 MEI WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 4 Geen spoor van hogere ivaarden - Verwondering over de keuze van Burgtheater niet ongemotiveerd Hoe iverkt het? Bekivame kandidaten werden uitgesloten om wangedrag (Van onze Weense correspondent, prof. dr. N. Greitemann) Wanneer men bedenkt, dat Schnitzler, wiens „Anatol" in het komende Holland Festival-programma is opgenomen, evenals zijn vader jarenlang in Wenen als dokter heeft gepraktizeerd, dan is het goed beschouwd een hele prestatie, dat hij daarnaast nog zeven romans, 30 eenakters en 17 grotere toneelstukken heeft kunnen schrijven! Bovendien leefde hij als schrijver niet in een ivoren toren tje, maar hij heeft, zoals zijn tijdgenoten nu nog weten te vertellen, met volle teugen van het leven genoten. Men ontmoette hem in de elegante salons, in de Weense koffiehuizen van de literaire kringen, in de chambres séparées van Hotel Sacher, maar even goed in de kleine eethuisjes van de volkswijken en geregeld bij de voorstellingen van het Burgtheater. dit jeugdwerk is vrij zwak en het staat ook al jaren niet meer op het reper toire van het Burgtheater, in tegen stelling met „Liebelei", „Das weite Land" en „Der grüne Kakadu", die in de loop van dit jaar in een nieuwe enscenering werden opgevoerd. Wanneer men het enigszins grof wil uitdrukken, zou men kunnen zeggen dat het oeuvre van Schnitzler niet im moreel, maar a-moreel is. Er is daar in vrijwel ge enspoor van hogere waar den te vinden. Hy is geen moralist en wil geen lessen geven, doch alleen de toestanden, situaties, ontmoetingen en gesprekken beschrijven, waarvan hij getuige was in een ondergaande en kleine wereld, die zich echter de „grote wereld" noemde. Drie van de zeven „Anatol' bestaat uit een serie van zeven schetsen, die het voze, opper vlakkige en onverantwoordelijke van dit milieu blootleggen en die meestal met een cynische of fatalistische poin te eindigen. Daar deze zeven schetsen Realistische notitie in tie stijl van Guy tie Maupassant Hij had zyn werk nooit kunnen schrijven zonder geleefd te hebben in de Weense „high society" van vóór de eerste wereldoorlog, toen Oostenrijk Hongarije nog een machtig land was en de zogenaamde hogere kringen van Wenen, zoals hij die beschrijft, voor namelijk bestonden uit rijke genieters, dagdieven, nietsnutten met veel geld, officieren, cavaliers en eenvoudige meisjes uit de volkswijken, die het slachtoffer werden van de „betere" heren. Van zijn toneelwerk Is ln het bui tenland .Liebelei" het meest bekend geworden, ook in ons land. Dan volgt „Der Reigen", een Weense transposi tie van het Franse „La Ronde" en nu zal dan „Anatol" worden opgevoerd. Dit is eigenlijk verwonderlijk, want in de oorspronkelijke boekuitgave veel te lang zijn voor een enkele toneel avond, wordt er gewoonlijk een keuze gemaakt. In de vroegere opvoeringen van het Burgtheater beperkte men zich tot drie van de zeven, waarin de losbol Anatol met zijn vriend Max de hoofd persoon vormt, terwijl in elke schets telkens een andere getrouwde of on getrouwde vriendin optreedt, waarmee Anatol intieme relaties onderhoud of heeft onderhouden. Gewoonlijk worden de drie volgende schetsen gekozen: Weihnachtseinkaufe, Abschiedssouper en Hochzeitsmorgen. Over de eerste schets ligt nog een zweem van echtheid. Op kerstavond ontmoet Anatol de goed gesitueerde en elegante Gabriele, die als getrouw de vrouw nog vlug een paar kerstca deautjes moet kopen. Tegelijkertijd wil zij hem behulpzaam zijn, daar hij zelf iets passends zoekt voor zijn vriendin netje uit de volkswijk, dus uit een mi lieu, dat zij „de kleine wereld" noemen en dat him vreemd is. Daarom vinden ze dan ook niets passends. Uit de be schrijvingen van Anatol heeft Ga briele echter opgemaakt dat dit een voudige kind uit het volk een echte schat van oprechte aanhankelijkheid Hans Holt als Anatolin het gelijknamige stuk van A. Schnitzler. Zijn optreden was de laatste maal, dat deze schepping door het Burgtheater over het voetlicht werd gebracht. Het was een mislukking! is. Ten einde raad en in een opwel ling van stille bewondering geeft ze hem haar eigen boeket bloemen met de opdracht: „Lief kind, deze bloemen stuurt je een vrouw ,die misschien net als jij kan liefhebben, maar die de moed daartoe niet had". Ongeveer op hetzelfde vlak ligt de schets „Afscheidssouper", Al een week lang is Anatol elke avond uit souperen geweest met een danseresje Annie, om haar te zeggen dat hij hun relatie wil verbreken, maar hij durfde niet. Nu echter neemt hij het definitieve be sluit. maar voordat hij er toe komt, verklaart Annie hem in alle eerlijk heid, dat zij de relatie afbreekt, om dat zij iemand heeft gevonden van wie ze werkelijk houdt, ook zonder Bor deaux, champagne en oesters. Cynische realiteit Deze twee schetsen vertonen een zekere overeenkomst met .Liebelei", omdat hier telkens een simpel meisje uit een volkswijk de heldin is, het ge zonde volkskind dat in tegenstelling met de rijke en voze society nog een oprecht gevoel van liefde en aanhan kelijkheid bezit. De laatste schets „Hochzeitsmorgen" is bepaald cynisch. Anatol heeft de nacht voor zijn huwelijk met zijn vriendin Ilona doorgebracht. Zij wil de verdere dag bij hem blijven, zodat Anatol na een lang en cynisch gesprek gedwongen is haar te zeggen dat hy over twee uur op het stadhuis moet zijn. Ilona reageert eerst woedend, maar zij laat zich door Max, de vriend van Anatol, gemakkelijk troosten, wan neer hij haar zegt: „Waar het op aan komt is dit: niet U bent de bedrogene, want bij U kan men altijd terug komen, de andere kan men slechts in de steek laten..." Dat is evenmin verheffend als het werk van De Maupassant, waardoor Schnitzler zich liet inspireren, maar men bedenke dat hij slechts wilde beschrijven, een beeld geven van een wereld die intussen allang is onderge gaan. Daarom verwondert het ons eigenlijk dat dit stuk werd gekozen, want Schnitzler heeft veel betere schet sen geschreven en Anatol wordt al jarenlang niet meer in Wenen opge voerd. De laatste Bonvivant, die in deze rol voor het publiek van het Burgtheater optrad was Hans Holt en het werd een mislukking. Niet omdat Holt slecht speelde, maar omdat de rol in deze vorm totaal verouderd is. Joseph Handl zegt dan ook in zijn boek over de spelers aan het Burg theater: ,Deze Anatol is nu eenmaal alleen mogelijk in de tijd voor 1914". Toch heeft het stuk zijn verdiensten, want het munt uit door uitstekende dialogen en er hangt daarover een ty- pisch-Weense sfeer die men ook nu nog in de koffiehuizen ontwaart. Het zijn formele elementen, die Schnitz ler meesterlijk beheerste en die een sfeer oproepen, waarvoor men niet alleen in Oostenrijk, maar ook daar buiten nog gevoelig is. Nog niet zo lang geleden gonsde de fotografische wereld van wonderlijk nieuws over een automatische camera voor amateurs. Men hoefde by dit toestel niets anders te doen dan het te richten op het motief, dat men wilde opnemen om WERKINGSSCHEMA SNELHEIDSMETER 1 venster met schaalverdeling EN KILOMETERTELLER^ Sjf |schroeflijn| HET APPARAAT BESTAAT UIT EEN PERMANENT MAGNEETJE EN EEN ALUMINIUM CYLINDER. I A 1/[cylinder buigzame as DE SNELHEIDSMETER, OOK WEL TACHO METER GENOEMD, IS EEN MEETAPPARAAT DAT IN EEN VOERTUIG IS INGEBOUWD EN DAT DE SNELHEID VAN HET VOERTUIG AANGEEFT IN KILOMETERS OF MIJLEN PER UUR. permanent magneet tandwielstelsel snelheidsmeter telrollenl buigzame as wormwiel I 1 snelheidsmeter MEESTAL WORDT DE SNEL HEIDSMETER GECOMBINEERD MET DE KILOMETERTELLER DIE HET AANTAL KILOMETERS WELKE GEREDEN ZIJN OPTELT EN STEEDS HET TOTAAL AAN TAL AANGEEFT [kilometerteller I- AAN DE BUIGZAME AS IS EEN WORMWIELTJE AAN GEBRACHT DAT EEN TAND WIELSTELSEL AANDRIJFT DAT DE VERSCHILLENDE ROLLEN VAN DE TELLER IN BEWEGING BRENGT- Het Institut is echter zo hoog ge zeteld, dat de Academie voor Schone Kunsten blijkbaar door geen enkele pijl of grief kon worden geraakt, want met het concours voor de Rome- prijs is sedertdien nog alles by het oude gebleven. Nog altyd moeten deze aankomende toondichters hun muzi kale gedachten gieten in een vorm- der-cantate, die praktisch nooit meer beoefend wordt, ofschoon het literaire gehalte van de tekst de laatste jaren een lichtstijgende tendens vertoont, en nog altijd ook moeten ze zich voor de waardering van hun prestaties on derwerpen aan het beslissende oor deel van het uiterst conservatief-ge- richte gezelschap, waarin bovendien de muzikale sectie over slechts twee stemmen beschikt. Het is intussen meer sneu dan dra matisch voor die beide aspirant componisten, die om buiten-muzikale overwegingen voortijdig werden afge wezen en die, gezien de voorbeelden van Debussy en Ravel, met of zonder de aanmoediging of tegenwerking der hoogmogenden van de officiële kunst hun weg tóch wel zullen kunnen vin den. Indien niettemin dit incident eens mocht leiden tot een grondige herziening van het instituut van de muzikale Rome-prijzen, zou deze ridi cule vertoning zelfs nog een positief resultaat hebben opgeleverd. Men denkt dan aan een hervorming waar bij. in de oorspronkelijke geest van de literaire Prix Goncourt, componis ten door componisten zouden worden beoordeeld en het academische niet steevast het allerlaatste en allerhoog ste woord meer zou behoeven te spre ken. Maar met diezelfde twee voor beelden van Debussy en Ravel voor ogen, lijkt 't wel verstandig zijn ver wachtingen en hoop niet ól te hoog te spannen. Tot dusver immers heeft, sinds eeuwen, het Institut de France, met inbegrip van de Académie Fran- gaise, zich met succes aan iedere drang tot vernieuwing weten te ont trekken! daarna simpelweg op een knop te drukken. Onverschillig of de camera met zwart-wit of kleurenmateriaal geladen was, de opnamen zouden uitstekend be licht zijn, omdat een ingebouwde elektrische belichtingsmeter geheel auto matisch lensopening en sluitertijd juist Instelde. Zelfs zou het toestel door een bepaald kleurensignaal waarschuwen, wanneer er te weinig licht was om een goed belichte opname te maken. Het klonk allemaal erg fantastisch, maar: deze automatische camera verscheen inderdaad aan de markt en de voorspelling omtrent eenvoud van bediening kwam geheel uit. Nauwelijks was het toestel er of men had reeds kritiek. Nee, niet op het kleine technische wonder zélf, maar men meende dat het maken van opnamen met behulp van zo'n instru ment, toch eigenlijk geen fotografe ren meer mocht heten. Vooral de „ge heide" amateur liet zich aanvanke lijk nogal kritisch uit over de gebrui kers van zo'n automotische camera. Dat waren kiekjesmakers", meer niet. Nu moet u zich wel even indenken, dat zo'n „geheide" amateur iemand is voor wie vele knoppen en instel- mogelijkheden van een geperfectio neerde camera geen enkel geheim meer hebben. Hij is dan ook ver knocht aan het weloverwogen vast stellen van lensopening en sluitertijd by de talloze en altyd verschillende motieven, die hy om zich heen be speurt. Sterker nog: het is één met zijn liefhebberij geworden, zodat, wan neer hij bijvoorbeeld van de verlang de scherpte in de diepte bij een ge geven afstand geen vraagstuk meer zou behoeven te maken, een deel van zijn genoegen in de fotografie zou wegvallen. Voor hem schuilt name lijk juist in het oplossen van deze kleine technische problemen een brokje liefde voor „de muze met het glazen oog". Maar er zijn tienduizen den, die daarentegen o zo graag pro bleemloos mooie opnamen willen ma ken. En liefst in kleuren! Ze hebben gehoord, dat de kleurenfotografie nog al wat moeilijkheden met zich mee brengt en zien zelfs in het algemeen al een beetje tegen een „beter" toe stel op, omdat er zoveel knoppen en knopjes, handels en instelringen aan zitten. Het is dus niet verwonderlijk, dat zij een toestel, dat met één knop alle geheimen ontsluiert, met enthou siasme begroeten en menen, dat de bezitter van zo'n apparaat vrijwel moeiteloos uitstekend geslaagde op namen aan de lopende band kan ma ken. Zoals met alles, ligt ook hier de waarheid weer in het midden. In de eerste plaats zou het vastleggen van prettige herinneringen eigenlijk niet geremd moeten worden door allerlei technische handgrepen. Want hoe vlotter men een moment kan pak ken, des te ongedwongener en natuur lijker is het resultaat. De automati sche camera heeft daarom het grote, ja zéér grote voordeel, dat de volle aandacht van de amateur zich kan richten op de vele motieven, welke de wyde wereld geeft. En het is by die tienduizenden per slot van reke ning toch te doen om het goede resul taat, om de foto-zèlf en niet in hoofd zaak om de technische voorberei dingen. Stellig zal de vreugde in het vast leggen van leuke, prettige, herinne ringsvolle momenten groter zijn wan neer de teleurstelling over mislukte opnamen minder gaat worden. Maar fluid-drive" fotografie be hoeft daarom geen „kiekjes-makerij" te zijn. Wie het schaakspel der foto grafie verkiest boven het gezellige gezelschapsspel, dat men er ook mee kan spelen, wijdt zich aan z'n scherp te-diepte tabellen en indirecte licht metingen. Maar hij moet ook begrij pen, dat er velen zijn, die met even veel plezier op een allersimpelste ma nier een documentatie van eigen leven willen samenstellen in zelfge maakte beelden. Waarby gelukkig een stukje voor uitgang in de techniek: de automa tische camera, hen behulpzaam kan zijn. Maar welke foutjes men ook bij de automatische camera kan maken, willen we u de volgende week ver tellen. JAN WOLFSLAG. Wie in de prachtige lentetijd in kleuren wil gaan fotografe ren bedenke, dat er omkeer- kleuren-films zijn en negatief- kleurenfilms. De eerste geven een positief beeld, dat dus net zo is als de werkelijkheid. Die positieven noemen we „dia's". Ze worden in een viewer (be kijkapparaatje) bekeken of met een projector op een scherm geprojecteerd. De negatief-kleurenfilms ge ven negatieven in kleur. Die zien er vreemd uit: de lucht is geel, het gras purperkleurig. Deze negatieven worden ech ter op kleurenpapier afgedrukt en dan komen de natuurlijke kleuren te voorschijn. Het wor den dus kleurenfoto's om b.v. in het album te plakken. Resumerend Voor dia's (projectie): een omkeerkleurenfilm, voor kleu renfoto's (album) een negatief- kleurenfilm nemen. Straf veel te zwaar voor overtreding (Van onze Parijse correspondent. Frank Onnen) Er is de laatste weken veel ge rucht geweest rond het jaarlijkse concours voor de (muzikale) Prix de Rome, de wedstrijd voor jonge componisten, waarvan de winnaar van staatswege in de gelegenheid pleegt te worden gesteld gedu rende een jaar in de vorstelijke villa De Medicis bij de Italiaanse hoofdstad te logeren. De twee kandidaten die, volgens de insi ders van het Nationale Conserva torium en van hun leraar, de cora- buiten hebben gesmeten, waarbij een etensresten, conservenblikken en vredig wandelaar bijna zou zijn ge raakt. Zonder verdere vorm van pro ces, besloot daarop de voorzitter van het Institut de France, waarvan de leden de prijs toekennen, de beide kandidaten dit jaar voor verdere me dedinging uit te sluiten. Die maat regel heeft, als gezegd, geen geringe deining, vooral in Frankrijks muzi kale kringen gemaakt. Het werd de president, die zich hier zonder mo gelijkheid tot hoger beroep als rech ter opwierp, met name erg kwalijk genomen, dat hij niet eerst de me ningen had ingewonnen van de muzi kale leden van het Institut, die daar toch al een zeer geringe minderheid vormen. Slechts één lid, de hoogbe jaarde Louis Aubert, was tevoren ge hoord, en had zich met deze strenge beslissing in beginsel akkoord ver klaard. Het tweede lid, Henri Busser, oud-professor van het Conservatoire en promotor van een hele falanx van Rome-prijswinnaars, was geheel bui- ieder redelijk verband tussen zonde en boete hier wel ver te zoeken was. Ze hadden, volgens Milhaud, die de dagen van zijn eigen wilde haren ten minste nog niet geheel vergeten was maar hebben de leden van het In stitut die wel ooit gekend? mis schien een pak rammel verdiend vanwege hun kwajongensachtigheid, maar niemand had het recht die kan didaten te treffen in hun artistieke levenskansen. Geen der pleitredenaars heeft even wel enig succes mogen boeken: de beide stoute meesters-in-spé moeten volgend jaar met hangende poot jes zich nóg maar eens aan komen melden om dan een nieuwe worp naar de hoogste onderscheiding voor een Franse componist te kunnen doen. Niet de eerste maal Het is niet de eerste maal, dat het hoogst-officiële Institut de France, in verband met de muzikale' Prix de Rome over de tong gaat en in de tocht wordt gezet vanwege zijn onbe voegde of kleingeestige beslissingen. Maurice Ravel is indertijd ook al eens de inzet geweest van een afwijzing, welke tot een klein nationaal schan daaltje uit zou groeien! En vóór hem had Debussy, tijdens zijn verblijf in Rome, 't al herhaaldelijk met de he ren van het Institut aan de stok ge had, over welke schermutselingen hij later in zyn verrukkelijk „Monsieur Croche, anti-dilettante" een bijzonder amusant boekje heeft open gedaan. Henri Dutilleuxdie met André J olivet, pu bliekelijk partij koos voor zijn jonge kunst broeders en tegen het Institut de France. ponist Darius Milhaud, in het bij zonder. de hoogste kansen maak ten de onderscheiding in de wacht te slepen, werden vóór de eind ronde uitgeschakeld, omdat ze zich aan wangedrag zouden heb ben schuldig gemaakt. Terwyl ze bij de voorselectie ln een der zijvleugels van het kasteel van Versailles zaten opgesloten om daar hun eerste proeve van compositori sche bekwaamheid af te leggen, zou den de twee jeugdige musici als ver strooiing na hun inspanningen zo niet om nieuwe inspiratie op te doen inktpotten door de open vensters naar ten de beslissing gelaten en diens pro testen klonken dan ook zéér luid mee in het koor van alle eminente com ponisten en andere musici, die partij voor de beide gestrafte kandidaten hadden gekozen. Open brief Hun oudere kunstbroeders André Jolivet en Henri Dutilleux, componis ten met een welverdiende wereldre putatie, hebben zich zelfs met een open brief tot het Institut de France en indirect lot de minister voor Culturele Zaken André Malraux gewend om hun toorn over deze klein zielige bestraffing uit te spreken, en hun leraar Darius Milhaud, heeft te genover een journalist verklaard, dat HET MAGNEETJE WORDT AANGE DREVEN DOOR EEN BUIGZAME AS VANAF DE VERSNELLINGSBAK. DOOR HET DRAAIEN VAN DE MAG NEET WORDT IN DE CYLINDER EEN WERVELSTROOM OPGEWEKT WAAR DOOR DEZE GAAT MEEDRAAIEN. DE CYLINDER WORDT TEGENGEHOU DEN DOOR EEN SPIRAALVEERTJE AAN HET EIND VAN HET HUIS. HOE SNELLER HET MAGNEETJE DRAAIT, DES TE VERDER ZAL DE CYLINDER MEEDRAAIEN. DOOR AAN DE CYLINDER EEN BUS TE BEVESTIGEN DIE DOOR EEN SCHROEF LIJN IN EEN LICHT EN EEN DONKER GEDEELTE IS VERDEELD IS DE SNEL HEID AF TE LEZEN. teen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 16