camera s KAMERPLANTEN IN HET VOORJAAR Verfilming met veel hindernissen van een bekend boek en toneelstuk ROND EN VOETLICHT ZATERDAG 16 APRIL WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 „DE WERELD VAN SUZIE WONG' SPAARZAME ZWABEN LEGDEN TIEN MILJOEN OP TAFEL... Collectie van dertig moderne schilderijen doorBaden-Wiirttem berg in Londen gekocht Anderhalf jaar geleden omhelsde een dolgelukkige toen nog 19-jarige France Nuyen producer Josh Logan. Dat was na de succesvolle première van "The world of Suzie Wong" op Broadway. Heel wat minder blij keek zij. toen zij haar filmrol in hetzelfde verhaal moest opgeven wegens een keelaandoening. Filmdebuut van Naucy Kwan (20) Suzic Wong is inmiddels in Hollywood een omstreden fi guurtje geworden. Zij en haar wereld werden geschapen door de romanschrijver Richard Ma son. Zijn litteraire succes inspi reerde de producent Josh Logan er een toneelstuk van te maken, dat triomfen heeft gevierd in New York. De lauweren, die Suzie op de planken oogstte, wer den weer aanleiding voor de ver filming van haar leven. Maar met het maken van de films is het nu niet zo vlot gegaan. ging naar de personen, die „The world of Suzie Wong" op het witte doek tot realiteit zouden kunnen brengen, kwam saoz do xreis Jaonpoad uaox hij terecht bij de regisseur Jean Ne- gulesco en het dochtertje van een Franse moeder en een Chinese vader, de nu 21-1arige France Nuyen. Jean Negulesco had zijn sporen in de film wereld wel verdiend en France Nuyen had de rol van Suzie Wong tot een ontroerende creatie gemaakt op de planken van Broadway en was dus bij uitstek geschikt om ook in de film de hoofdrol te vertolken. Moeilijkheden Men begon met de opnamen, maar al spoedig kwamen er enige kinken in de kabel. France Nuyen moest wegens een keelaandoening haar contract voor de film annuleren. Zij kon op dat mo ment geen woord uitbrengen. Z\j huil de dikke tranen met tuiten, maar er was niets aan te veranderen. De op namen in Hongkong waren toen reeds voor het overgrote deel voltooid en haar ziekte betekende dus een grote strop voor de filmmensen. Haar plaats voor de camera's werd ingenomen door de 20-jarige Nancy Kwan uit Hongkong. Nancy maakt nu als Suzie Wong haar filmdebuut. De filmgroep vertrok snel naar Lon den om daar alvast met Nancy wat opnamen te gaan maken, maar het reeds in Hongkong gemaakte gedeelte moet geheel opnieuw opgenomen wor den. Onenigheid Maar niet alleen voor de camera had er een mutatie plaats, ook er achter. Jean Negulesco trok zich terug en Richard Quine kwam om als re gisseur de film te voltooien. Er was tussen Negulesco en Ray Stark on enigheid ontstaan over het verdere verloop van de opnamen van John Patricks scenario. Volgens de officieel uitgegeven verklaring was het geen aanmerking op de kwaliteit van Ne- gulesco's werk. dat tot de controverse heeft geleid Stark verklaarde daarin nadrukkelijk, dat het gedeelte, dat Ne gulesco had gemaakt, van een uitste kende kwaliteit was, doch „dat het ver schil in opvatting over het nog te fil men gedeelte tè groot was, zodat het noodzakelijk was een nieuwe regisseur aan te stellen". In het bekrompen wereldje van Hol lywood is het ontslag van Negulesco uiteraard heel druk en heel fel besproken. Ook Jean Negulesco ver klaarde desgevraagd, dat „The world of Suzie Wong" een groots project is met een goede rolbezetting, die veel beloften inhoudt. „Doch na weken van voorbereiding en opnamen in Hong kong en daarna nog even te Londen, bleek het toch niet mogelijk, dat Ray Starks opvattingen dusdanig om te buigen waren, dat zij parallel zouden lopen met de mijne. Daarom hebben wij de verbintenissen maar verbroken. Het spijt mij geducht, dat *t zo gelopen is". Nu Richard Quine Paramount leende daarop Richard Quine, voormalig acteur en schrijver van Columbia. Voor die maatschappij heeft Quine films geregisseerd als ,3ell, book and candle", „The solid gold Cadillac" en „Strangers when we meet". In deze laatste, kortgeleden voltooide film werkte Quine onder anderen met Kirk Douglas en Kim No- vak. De samenwerking tussen Quine en de blonde, charmante Kim Novak was zo goed, dat zij deze binnenkort voor veel langere tijd hopen te be stendigen. Zij hebben namelijk trouw plannen. Waarmee dan meteen een einde is gemaakt aan de stroom van geruchten inzake eventuele huwelijks kandidaten voor de populaire Kim, waarmee Hollywood werd overstroomd. En nu staat deze Richard Quine voor de taak de wereld van Suzie Wong gestalte te geven. Dat wereldje staat in Hongkong. In een klein ob scuur hotelletje, waarin Suzie Wong het oudste beroep ter wereld uitoefent om in het onderhoud van haar doch tertje te kunnen voorzien. In dat zelfde hotelletje komt zij in contact met een Britse schilder (William Holden), die naar deze kleurrijke me tropolis is gekomen om er te werken, maar door gebrek aan financiën ge noodzaakt is zijn intrek te nemen in die goedkope gelegenheid, waar dus ook Suzie Wong leeft. Tussen vele merkwaardige waardigheden door bloeit tussen deze twee zo sterk uit eenlopende karakters een grote liefde op. Zo hecht en zo intens, dat Suzie besluit haar geliefde naar Engeland te volgen. Gelukkig debuut Nancy Kwan had dus moeilijk voor haar filmdebuut een gelukkiger rol kunnen treffen. Nancy's vader is een Chinese architect in Hongkong. Haar moeder is de in Engeland geboren Marquita Scott, die voor haar huwe- lyk fotomodel was. Nancy is nu ge trouwd met een Amerikaan en woont in New York. In haar Jeugd ging zij in Hongkong op de Maryknoll kloos terschool .daarna op het King's Moor College te Gloucester in Engeland. Haar artistieke opleiding ontving zij bij de Sadlers Wells School of Dan cing, maar haar enige toneelervaring bestond tot voor kort uit kleine rol letjes bij het Royal Ballet in Londen. Welwas ze aangezocht de rol van Suzie Wong te spelen in het toneelstuk, dat te Toronto in Canada zou worden op gevoerd, maar door haar verbintenis met de film kan zij aan deze uitnodi ging geen gehoor geven. Zij heeft dus de voorkeur gegeven aan een moge lijke carrière in de wereld van het witte doek. Regisseur Richard Quine geeft aanwijzingen, hoe Suzie Wong (Nancy Kwan) zich moet gedragen tegenover de Britse schilder (links in de persoon van William Holden). Volgens regisseur Richard Quine zal z(J er wel komen. „Ze is als was in de handen van een regisseur. Ofschoon zij een beginnelinge is en haar van zelfsprekend ook alles precies wordt verteld, wat zij in een scène moet doen en laten, weet zij er toch altijd wel iets persoonlijks in te leggen. Heel knap. Volgens mij is zij een natuur talent!" En wat denkt Nancy er zelf van? „Ach, ik houd van acteren, dat is eigenlijk alles". Gewoon als zij is aan de vele goede dingen van het leven in een welge stelde Chinese familie, is ze bepaald niet overweldigd of nerveus door die plotselinge belangstelling. „Waarom al die opwinding, in he melsnaam?" zegt ze heel nuchter en wimpelt alle vragen over haar parti culiere leven beleefd, maar beslist af. Overigens zal Nancy nog wel meer in de belangstelling komen te staan, want Paramount zit voor deze film al druk aan de openbare weg te tim meren. De maatschappij heeft zelfs een 12 meter lange schoener gekocht, laten opknappen en de naam „Suzie Wong" erop laten schilderen. Dat schip, bemand met vier Amerikanen en een uit Hongkong afkomstige Chi nese hond .is uit de Britse kroonkolo nie vertrokken voor een reis van 20.000 mijl, die acht maanden zal du ren. Het ligt in de bedoeling in Ame rika te landen op het tijdstip, dat de film daar in roulatie gaat. De schoe ner zal rond Zuidoost-Azië zeilen, In dia en Ceylon aandoen, dan via Rode Zee en het Suezkanaal naar Italië, Frankrijk en Spanje en tenslotte dwars over de Atlantische Oceaan naar het doel van de reis: New York. En dat allemaal voor de reclame (Van onze correspondent in Bonn) De Zwaben, in zuidwest-Duitsland, staan er voor bekend dat het geld bij hen goed opgepot wordt. De bevolking van de deelstaat Ba- den-Württemberg geldt als de meest spaarzame in de gehele Bonds republiek en bezit ook per honderd inwoners het meeste aantal eigen huizen. Dezer dagen arriveerden te Stuttgart voor de Staatsgalerie dertig klassieke modernen: schilderijen van Picasso en Cézanne, van Renoir en Bonnard, die deze zuinige Zwaben kortgeleden hebben ge kocht. Daarvoor legden zij, na lang aarzelen en flink touwtrekken, de kapitale som van 10 miljoen Duitse mark op tafel! Toen de Noorse reder Ragnar Moltzau het vorige jaar overleed, liet hij onder meer 41 schilderijen na van beroemde laat-19de en 20ste- eeuwse schilders. De National Gallery te Londen en diverse Italiaanse groot-industriëlen hadden er wel oren naar om deze schat van kunst werken te kopen. Maar ook in Stuttgart had men iets opgevangen van het gerucht, dat deze 41 schilderijen te koop waren. Londense kunst handelaars, bekend met de zuinigheid en solvabiliteit van de Zwaben, spoedden zich het vorige jaar september naar Baden-Württemberg en boden daar alle 41 kunstwerken aan. Prijs: 12 miljoen mark. Nu het zonnetje meer kracht krijgt, doen de kamerplanten het weer beter. Het Is nu de goede tfjd als men dal ten minste nog niet gedaan heeft! om te verpotten; de bekende bloemistengrond zal men voor dit doel moeten gebruiken. Met gewone tuingrond is bevist niets te beginnen; dus die mag men in geen geval gebruiken. Als verpot wordt, moet men niet vergeten, dat onder in de pot een scherf wordt gedaan. Het afvoergaatje mag in geen geval verstopt raken. Dat zou wel gebeuren als die potscherf er niet op gelegd wordt (bolle kant naar boven!) De potgrond dient men ste vig aan te drukken; vooral snel groeiende planten hebben ge- hoefte aan stevig aangedrukte grond. Ze zullen in grond, die men zo maar een eind naar beneden kan drukken, veel te hoog opgroeien. Als men niet wenst te verpotten, zal men nu toch wekelijks een weinig moe ten bemesten. Voor dit doel kan men gebruik maken van de be kende kamerplantenkunstmest; per liter water lost men één theelepeltje op. Hiermee kan men wel twintig kamerplanten bemesten. Als men planten pas verpot heeft, mag men voor lopig niet bemesten. Laat ze dan eerst zes weken groeien; dan is de wortelontwikkeling wel weer zover, dat ze de mest kunnen verdragen. Kamerplanten, die geen felle zon kunnen verdragen, zal men na half april een weinig tegen de felle zon moeten bescher men; doe het echter alleen als het erg warm wordt. Planten, die de hele zomer in de volle zon groeien, hebben behoefte aan veel water. Dikwijls zal éénmaal gieten per dag niet voldoende zijn; dan zal men 's morgens vroeg moeten gie ten en doe dat. na de middag nog eens. Laat het gietwater niet te lang op het bloemscho- teltje staan; het wordt op den duur veel te koud. Na een kwartier moet men het verwij deren; planten staan niet graag met de voeten in dat koude water. Vele kamerplanten kunnen nu ook gestekt worden; jonge scheuten ter lengte van onge veer zeven tot tien centimeter kan men voor dit doel gebrui ken. Voorlopig moet men ze echter uit de felle zon houden. G. KROMDIJK. Stuttgart telt mee De directeur van de Stuttgarter Staatsgalerie en ambtenaren van het ministerie van Cultuur van Baden- Württemberg geraakten direct in vuur en vlam voor het aanbod, dat huns inziens nooit terug zou komen en dat Stuttgart tot een centrum van moderne kunst zou maken! Er kwamen kunst kenners, onder wie de Westduitse oud president Heuss, en politici als de Ba- den-W ürttembergse minister-president Kiesinger aan te pas. Men overlegde met financiële experts, met het par lement te Stuttgart. Tenslotte wilde de minister van Financiën van Baden- Württemberg niet achterblijven: hij zei ,,jü". zotuier evenwel de miljoenen op tafel te leggen Men besloot ten hoogste dertig van de schilderijen van Ragnar Moltzau aan te kopen en wel tegen de prijs van 10 mil joen Duitse mark (goed negen miljoen gulden). En de minister van Financiën stelde voor, het geld voor die aankoop telenen! Hij vond een financier, die nu juist geen groot kunstkenner was. maar die wel verdienen zou. Hij wilde geld lenen voor de tijd van tien jaar tegen een rente van 6 pet. Eind december van het vorige jaar hakte men te Stuttgart de knoop door: de minister van Cultuur vloog naar Londen en kocht dertig schilderijen voor 10 miljoen Duitse mark, juist voor de neus van oen Londens museum en en kele Italianen weg. Het parlement te Stuttgart., onder de indruk van argu menten betreffende de culturele rijk dom van de schat en het aanzien van de deelstaat, zei evenmin nee. Maar er was een socialist, die haarfijn uitrekende, dat wanneer men het aan bod van de financier zou aanvaarden, de dertig schilderijen, inclusief rente, niet op 10 maar op 15 miljoen zouden komen te staan. De zuinige Zwaben vonden dat toen eigenlijk te bar. Ze lieten de financier de financier, maar konden van de kunst werken niet meer af. Zij zagen at van de lening en deden een greep in de al tijd gevulde zak van voetbaltoto- en lotto-organisaties. Waar de voetballerij en de goklust niet goed voor zijn, ver zuchtten de tegenstanders van toto en lotto, maar ook zij gingen door de knieën! Sinds 1 april kan iedereen thans in de Stuttgarter Staatsgalerie de verza meling van Ragnar Moltzau bewonde ren. Kenners beweren, dat alle grote schilders van het impressionisme tot het kubisme en ook de gehele z.g. Parijse school van de na-kubistische tijd in de ze verzameling van dertig weiken is ver tegenwoordigd. Welk museum, zo ver kondigen de Zwaben vol trots, kan bo gen op dergelijke grote klassieke mo dernen, op een representatie van de nieuwe en de nieuwste kunst? In Stuttgart de eerste Westduitse stad die het puin na de bombardemen ten had opgeruimd en er thans bijligt als een propere, moderne etad met in dustrie en met havens! is men thans ook cultureel „bij". Tussen het mach tige kunstcentrum Milnchen en het groeiende Frankfort aan de Main is Stuttgart geworden tot een nieuw cen trum van moderne kunst, zeggen de Zwaben trots. Minister-president Kiesinger zei de zer dagen: „Nu kan men Baden-Würt temberg niet meer voorbij gaan: wy hebben stukken van Frans Hals en een Rembrandt, Cranach, Tintoretto, maar ook Renoir en de grootste Picasso-ver- zameling van geheel Duitsland Tien miljoen voor dertig schilderUen ineens. Men wil thans de gehele bevol king van Baden-Württemberg laten gr nieten van deze kunstschat: de verz-* meling van de Noorse reder gaat o reis van Stuttgart naar Mannhei. Karlsruhe Ulm en zelfs naar Konstan/. Want tien miljoen uitgeven is voor een Zwaab een hele zaak, een goede zaak, maar dan dient men er ook allen van te genieten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 18