MEESTERHAND HERSCHEPT Tussen Arnhem en Roergebied komt belangrijk nieuw fabriekscentrum Restaurateur is als dirigent, hij interpreteert de meester H. Rol in Noorden doorgrondt ziel van beroemde schilders Pruisisch plan van halve eeuw DIERENPARK WASSENAAR (Van een onzer redacteuren) Een kunstenaar kan niet altijd scheppende ar beid verrichten. Daarvan is de 53-jarige kunst schilder H. Rol uit Noorden zich terdege bewust. Daarom restaureert hij ook schilderijen. Daarbij toont hij zich dan weliswaar geen schepper, maar dan toch in ieder geval een vakkundig en bezield „her schep per". Zeg niet dat restaureren eenvoudig is. In de loop der jaren is dat wel bewezen. De heer Rol wordt hier dagelijks mee geconfronteerd. Anders zou hij niet zo veel restauratiewerk onder handen hebben. Want het zijn juist de zogenaamd gerestaureerde schilderijen, die de heer Rol letter lijk handen vol werk bezorgen. Heel wat beroemde meesterwerken, die in de loop der jaren beschadigd werden, zijn door beunhazen gerestaureerd en vaak dusdanig overgeschilderd, dat het ware meester werk onder een laag waardeloze verf schuil ging. De ware restaurateurs, van wie de heer Rol er een is, hebben dan de (moeilijke) taak om het schilderij weer in zijn oorspronkelijke staat terug te brengen. Het tekenen, schilderen, maar ook het knutselen zit de heer Rol in het bloed. Als kleine jongen al kende hij geen groter plezier dan tekenen. Op de lagere school was hij er in ieder geval heel wat beter in dan in re kenen. Goed gezien HU kon niet bevroeden, dat zün op leiding op de Ambachtsschool hem later bU het restaureren nog zo ten stade zou komen. Zün vader had het wel goed gezien. Want op diezelfde ambachtsschool, die vele ouders voor hun kinderen als minderwaardig" beschouwen, leerde de heer Rol het .ouderwetse vak". HU leerde met penselen, verf en kwasten omgaan. HU leerde verf wrüven. HU leerde wat je allemaal kunt doen met oliën, verf stoffen en vernissen. En wat belang- rüker was, hU leerde wat je er beslist niet mee kan doen. In deze practische vakken gaf de in het vak gerouti neerde schilder Hutjens les. De schil der C. Mus, die zich tevens bekwaamd had in kunstnüverheid, legde een so lide ondergrond voor het tekenen en styleren van bloemen, vlinders en vo gels. Ook werd de heer Rol het teke nen van meetkundige constructies bü- gebracht. Veel geleerd De heer Rol heeft in de schilder klasse van de ambachtsschool bUzon- der veel geleerd. Veel dat hem later te pas zou komen. Op de Academie leerde hU lithograveren, metaaldrü- ven en boetseren. Maar ook bekwaam de hü zich in het modeltekenen en schilderen. In die tüd kreeg hü twee jaar achtereen een KoninklUke subsi die voor de schilderkunst Bij de apies Hoewel de heer Rol zich grote roem verwierf met zijn vele gedegen res tauraties van oude meestersheeft hij toch de meeste bekendheid verivorven met het maken van tekeningen voor albums van een bekende koekfabriek in Zaandam. Met hart en ziel heeft hij zich aan deze albums gewijd. Met zijn vader, die eveneens aan deze albums meewerkte, trok hij eerst per auto, la ter met de boot door het land om landschappen, watergezichten, dieren en planten te schilderen. Een respec tabel aantal uren heeft hij hierdoor doorgebracht in Artis en de Hortus. Hij was, zoals hij zelf zegt als het ware „kind aan huis bij de apies". Door het werk, dat hU voor de al bums verzette kwam hU terecht in Nieuwkoop. Daar vond hU een oude fabriek, die door een intensieve ver bouwing werd omgetoverd tot een prachtig woonhuis met een riant uit zicht op de Noordense plassen. In zün huis, dat een schakel vormt tussen ,,een bekende koekfabriek in Zaan dam" en het plassengebied van Noor den, treft men overal nog de tekenin gen aan, die de albums zo'n grote faam hebben bezorgd. De heer Rol schilderde verscheidene malen portretten van leden van het Koninklijk huis. En weer leverde dit hem roem op. Andere huid Of hü evenveel plezier beleeft aan het schilderen van een schilderü als aan het restaureren? De heer Rol geeft er geen direct antwoord op. Hü lacht füntjes. „Als je schilderen kunt beleef je er wel plezier aan. En je móét schil deren kunnen. Maar meer nog. Je moet de technieken kennen. Je moet ook fotograferen kunnen. Je moet als het De 82-jarige vader 'van de heer Rol, die vroeger leraar is geweest aan de Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag, mijmert wat bij zijn zelfportret, dat hij schilder de toen hij 19 jaar was. (Foto Leidsch Dagblad) ware in de huid van de maker van het schilderü kunnen kruipen. Inzicht in het werk van de maker en liefde tot het vak zün de belangrükste fac toren". Het zuiver technische van het res taureren moet verbonden zün met de kunst van het schilderen. Iedere kun stenaar heeft zijn eigen aard, waaruit de eigen uitbeelding en de eigen tech niek geboren wordt. De restaurateur motet die aard kennen, de technieken beheersen. Hü moet de ziel van de schilder, wiens schilderü Mi moet res- Met koekfabriek begon de roem Dit bereikt hü niet door maar wat te klodderen, maard oor een gedegen stu die en vooral door bezieling en over gave. Rapport Documentatie De heer Rol heeft heel wat urenv van zijn leven gesleten op het Kunsthistorisch Documentatiebu- reau in Den Haag. Gedeelten van te restaureren schilderüen, waar hij niet goed wüs uit kan, en niet goed weet te interpreteren, moet hü aan een nadere studie onderwerpen. Hü moet er het begrip van krügen. Het documentatiebureau levert hem het gewenste materiaal. De heer Rol maakt van ieder schil derü een restauratierapport. Elk ge deelte van het schilderü. dat wordt bü- gewerkt wordt gefotografeerd. Om ver scheidene meesters goed te leren ken nen, maakte de heer Rol kopieën van hun werk. Copieën, die zo realistisch zün, dat men meent met het origineel te maken te hebben. Bü een rondgang door zün atelier wezen wü op een Vermeer. ,,Die heeft u zeker gerestaureerd", vroe gen wü- Het bleek een kopie te zün De heer Rol gebruikte de zelfde soort verf als Vermeer, de zelfde kleuren. ,,Het doek heb ik oud gemaakt door er met een fiets over heen te rüden", vertelt hü. Er is een bijna onmerkbare ironische twinkeling in zün ogen. Op een oude fiets moet je het leren", zegt hü- Hü vertelt ook, dat hij eens met de kopie van de Vermeer in Utrecht over straat liep en toen de officier van Justitie van de Utrechtse recht bank tegenkwam. „Wat moet Jü niet die Vermeer", vroeg de magistraat bevreemd Beunhazen De heer Rol wordt heftig als hü het over de beunhazen heeft, die oude meesters verknoeien door er klakke loos wat verf op te smeren en het schilderü weer als „gerestaureerd" te ruggaven. „Vele gerestaureerde por tretten zün hierdoor poppen geworden, die je leverdoos aanstaren. Landschap pen werden een opsomming van bo men, huizen, water en lucht, die nie mand in verrukking konden brengen. Het karakter en de kwaliteit van het werk gaan door het overschilderen verloren. Dan is er geen sprake meer van herstellen maar van verknoeien. „Die mensen zien het toch niet", is volgens mü het motief waaronder die beunhazen werken. Maar ze onder schatten de mensen. Bij vroegere restauraties - 'en de taureren. kunnen doorgronden. Hü moet weten hoe die schilder geleefd heeft, wat hü gedaan heeft, hoe hü schilderde. Net dirigent De restaurateur is gelijk een diri gent. Hij interpreteert een schilderij zoals een groot dirigent een compositie interpreteert. Er zijn dirigenten, die een werk zonder fouten laten spelen, die alle noten als het ware op de voet volgen en toch spreekt het werk niet aan. Het publiek reageert lauw. Want deze dirigent kent de ziel van de com ponist niet. Ook de interpretatie is dus zonder ziel. Ook de restaurateur moet ,de geest" van de schilder aanvoelen en deze, waar de geest is aangetast, weer in het schilderij leggen Met behulp van een speciale, sterk vergrotende bril restaureert de heer Rol een oude meester. Een meesterhand herschept (Foto Leidsch Dagblad) schilderüen vaak te diepgaand schoon gemaakt. waardoor de füne glacies werden verwüderd. En het zün juist de glacies die een schilderü gloed en bekoring geven. Die glacies kunnen alleen weer worden aangebracht als de restaurateur met hart en ziel op gaat in zün werk". „Dikwijls kunnen enkele fijne nuan ceringen (vaak een toon, die nauwe lijks op het palet waar te nemen is) het schilderij tot een waardevol pro- dukt verheffen. Zonder die nuancerin gen zou het schilderij koud zijn. Zelfs liefdeloos" Waardevol prul Dat een zogenaamd prul door een gedegen restauratie weer tot een oor- spronkelük meesterwerk kan worden omgetoverd bleek wel toen de heer Rol in een museum een schilderü in de vuilnisbak aantrof, dat volgens des kundigen nog geen vüf gulden waard was. „Toen begon ik met de restauratie, die goed gelukte. Het was een Jan Sluyters. Toen hü zün eigen werk na de restauratie weer zag was hü er ver rukt over. Hü zag toen pas hoe mooi het was. Hü wilde het zelfs van de eigenaar terugkopen". Een door de tand des tijds aan getast schilderij wordt onder han den genomen. (Foto Leidsch Dagblad) „Het schoonste dat ik in het kunstwerk voel. tracht ik naar voren te brengen op een wijze die tot ontroering voert' Volgens de heer Rol geeft de De heer Rol bekijkt met zijn dochtertje de vele foto's, die hij van onderdelen van gerestaureerde schilderijen heeft gemaakt. (Foto Leidsch Dagblad) restaurateur de vertaling van het werk. „Daarin spreekt diens per soonlijkheid mee zonder daarbij iets van het kunstwerk te veranderen. En dat is juist waar het om gaat: niet alleen herstellen, maar ook tot nieuw leven roepen". Prachtige typen ,Het is merkwaardig. Als ik door het dorp loop en iemand niet een karakteristieke kop zie lopen, bekijk ik hem altüd door de ogen van de schilder. Dat zou wel eens een aar dige Judas, of een fraaie Petrus zün, denk ik dan. Je leert als schilder de mensen klassificeren. Je leert be paalde typen onbewust onderver delen" En in ons kleine dorpje lopen heel wat prachtige typen rond. Wat dat betreft is Noorden een dorado voor schilders. OP EERSTE EN TWEEDE PAASDAG (Van onze correspondent in Bonn) Tussen de Nederlandse grens en het Roergebied, nauwelijks vijf tig kilometer van Arnhem, wordt hard gewerkt aan de bouw van een grote Rijnhaven die hoewel nog niet helemaal klaar thans reeds nieuwe bedrijven heeft aangetrokken. Daar waar de rivier de Lippe en het Lippe-zijkanaal de Rijn bereiken, even ten zuiden van Wezel, voert men thans de plannen uit die de oude Pruisische autoriteiten reeds in 1906 van Berlijn uit hadden opgesteld ze zijn nog altijd modern Wie bij Oberhausen de grote Westduitse Autobahn van Keulen naar Hannover verlaat om via weg 8 (Dinslaken - Wezer - Rees - Emmerik) naar Arnhem te rijden, ziet vlak voor Wezel aan zijn linker hand in een hoog tempo te midden van een nog echte landbouwomge- ving de nieuwe Rijnhaven verrijzen. Mil reeds opgericht, hoewei de omgeving Binnen vaart tan kers uit Rotterdam zijn er goede bekenden Rond 1950 stichtten de oude Prui sische vestingstad Wezel en de distric ten Dinslaken en Rees met de ge meente Vördc een maatschappij voor de bouw van de Lippehaven. Twee jaar geleden kwam het eerste havenbekken gereed, daar waar het kanaal in de RÜn stroomt. De grote binnenvaarttan- kers uit Rotterdam zijn hier al enkele jaren goede bekenden; zü pompen olie naar een buisleiding, die voor verder transport naar Gelsenkirchen zorg: Eind april - begin mei zal het tweede havenbekken, dat tweemaal zo groot is als het eerste, gereed komen. Ditmaal zorgt de oliebuisleiding van Wilhelms haven aan de Noordzee ervoor, dat hier olie aankomt, die per binnenvaart- tanfcers verder getransporteerd wordt. De Lippehaven-bekkens hebben dus "n tweeledige functie: aan- en afvoer van olie! Goede verbindingen Men slaat in Wezel nog de handen in elkaar over de moderne geest die de Pruisische bureaucratie in den jare 1906 te Berlijn ten toon heeft gespreid, net Nederriinse gebied rond Wezel behoorde toen tot het koninkrijk Pruisen. De fi- naneicol-eeonomische leiders in Berlijn berekenden toen reeds koel, dat het gebied tussen de Roer en Nederland eens van grote betekenis moest worden: dertig kilometer scheiden het immers van het Roergebied, veertig van de Ne derlandse grens. De Rün is een grote vervoersweg naar Amsterdam en ~onral Rotterdam. Inm ddels wordt er ge bouwd aan de Autobahn van Oberhau- sen-Sterkrade naar Arnhem, waardoor zowel het F >ergebied als het gebied rond Wezel ook via de weg een snelle verbinding naar de Noordzee krijgen. liggen...! Er ontstaat rechts van de ont worpen Autobahn naar Arnhem hier voorts een nieuwe stad tussen de ge meenten Hünxe en Bruckhausen. die Hünxe aan de Lippe zal heten, waarin de grote raffinaderü gelegen zal zün. Temidden van deze razende activiteit verrijst voorts reeds fabriek na fabriek. Er zün enorme woningbouwplannen in de maak. er wordt gedacht over het aantrekken van industrie-arbeiders, speciaal uit die gemeenten in het Roer gebied. die arbeiders moeten afstoten wegens de nog altüd grote onverkoop bare kolen voor rad en. etc. Het verrijzen van de Llppehavens is een nieuw symptoom, dat erop duidt dat de industriële ontwikkeling in Noordrön-Westfalen zich steeds meer wendt naar het noorden, van het Roer gebied, waar het te vol is, waar stad na stad naast elkaar ligt, waar de mensen vandaan worden gejaagd door het stof en do drukte. De vestigingen rond We- zel richten zich daarbij bepaald meer op nog zoTandelijk is als men zich" maar de Nederlandse dan op de Noordduitse kan indenken. Deze zomer gaat dit be- Noordzeehavens, mede door de Auto- drüf draaien en de boeren uit de om- halm naar Arnhem en de Rün, de na geving. die land voor dit alles afstaan, buurschap met oost-Nederland en de gnuiven nu reeds over de grote winsten vestiging van vele Nederlandse filialen die er voor hen in het verschiet zouden in de Duitse grensplaatsen. Olieraffinaderij Een van de grootste Westduitse olie- ralfinaderüen is aan het Lippekanaal DAVEREND PLEZIER!!! DUIZENDEN EIEREN WORDEN OP HET TERREIN VERSTOPT OM DE JEUGD VOLOP TE LATEN GENIETEN VAN HET EIEREN ZOEKEN IN VOLLE VOORJAARSPRACHT DUIZENDEN BLOEMEN IN DE LOUISE HAL NIEUWE AANWINSTEN. GROOT NIEUW TROPISCH ZEE-AQUARIUM. PARKEERTERREIN VOOR 450 AUTOMOBIELEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 13