GEEF EEN STUDENT EEN IDEE EN HIJ MAAKT ER IETS VAN Na zes jaren komt zuivere amateurfilm van half uur als voorloper van meer produkties Op een dolly op rails wordt een shot gemaakt van Hermien Menaldi in de hal van een mode magazijn. Bij opnamen als deze was de politie altijd een welkome hulp bij het vrijhouden van het operatieterrein. I Vele opnamen werden gemaakt op kleine zol dertjes en kleine kamers, waar voor de camera nauwelijks plaats was tussen de wonderlijkste requisieten, die met vaardige hand door de studenten zelf geschapen werden. voorbijgangers nu net datgene deden dat niet moest, waardoor vaak de gehele shot moest worden overgemaakt. 5? Geef een student een denkbeeld, een paar gebrekkige werktuigen en een bescheiden handje met geld om de bepaald onoverkomenlijke uitgaven te dekken, en hij maakt er wat van. Zonder veel omhaal, met veel originaliteit en met een plezierige dosis branie. In ons overgeorganiseerde land, waar voor iedere minuscule on derneming eerst een commissie moet worden opgericht voor het uit brengen van lijvige rapporten (welke doorgaans weldoorwrochte adviezen bevatten tot het oprichten van een serie subcommissies) vormt deze speelse studenten-improvisatie een hartverwarmend verschijnsel. Het resultaat van dergelijke hals over kop gelanceerde projecten moge niet altijd feilloos zijn, misschien juist de combinatie van het spontane en de vrijmoedigheid waarmee tekorten als zodanig worden geaccepteerd, om niet mèt deze tekorten ook de hoogtepunten weg te schuren in een vervlakkend altijd perfectionisme, geef dikwijls zulk een charme aan wat er in de studentenwereld tot stand komt. Na zoveel opmerkelijke initiatieven van studentenzijde is er onlangs een nieuw denkbeeld geboren, dat ogenblikkelijk met groot enthou siasme tot werkelijkheid werd omgetoverd: een geheel door studenten vervaardigde speelfilm. Zoals kort na de brand van Minerva de Stu denten Grammofoonplaten Industrie uit de grond werd gestampt om geld bij elkaar te brengen voor de herbouw van het hart van het Leidse studentenleven, zo werd op een suggestie van de lustrumcom missie de Nederlandse Studenten Film opgericht om voor het lustrum een speelfilm te vervaardigen. Het werk aan die film is nu op een oor na gevild. DAT ene nog te villen oor, zal overi gens nog wel heel wat hoofdbre- kens kosten voordat de film op 11 juni tijdens de burgerijdagen van de lustrumviering in premiere gaat, maar het grootste werk is toch verzet: zonder veel omhaal, met veel enthousiasme en originaliteit en voor slechts geringe kosten, niet veel meer dan het budget van f. 2000,—. Er werd links en rechts technisch materiaal geleend, er werd apparatuur aangekocht (een goede basis voor verder werk, want de Studenten Filmindustrie heeft grootse plannen!) en er werden enkele voortvarende lieden aan het werk gezet. Eerst aan het schrijven van een hanteerbaar scenario. Na veel wikken en wegen waarin vooral de tijdsduur van de film en de beschikbare financien (in principe tweeduizend gulden) een fors woordje meespraken, kwam men tot de keuze van een verhaal van J. van Mas- trigt over het leven van een doodgewone student in Leiden, die betrokken raakt in de traditionele driehoeksverhouding. Dit moge een beetje banaal klinken, maar frisse originaliteit kan zelfs afge zaagde thema's een nieuwe cachet ge ven. TOT zover was er weinig verschil in het werk met hetgeen verzet is voor de Leidse studentenverzets- film Zes Jaren, die kort na de bevrijding triomfen vierde. Dat was een door Leidse studenten gespeelde film, die alle kenmerken droeg van amateurisme on danks het feit dat beroepsmensen de technische aspecten verzorgden. Een „semi-prof"-film, om in de huidige ter minologie te spreken. Maar de thans opgenomen film heeft een ander karakter: van het volledig amateurisme, zij het dan ook dat de regie in handen heeft gelegen van een vakkundig geschoolde amateur. Regis seur, cameraman, scriptgirl, elektricien, requisietenverzorger en zovele andere technici die bij het opnemen van een film in act'e komen, waren ditmaal alle Leidse studenten. Er werd gedraaid (en zelfs niet zo erg veel overgedraaid omdat de eerste opnamen niet voldeden) in studenten kamers, in het Haagse politiebureau, in de Leidse schouwburg, in de Academie, op zolders boven kapperszaken, op de Leidse straten en in de hal van Sociëteit Minerva en nog wel een paar plaatsen die een rol spelen in dit filmverhaal, waarvan de inhoud (behoudens wat wij er reeds van vertelden) vooralsnog ge heim zal blijven. Natuurlijk waren er de nodige moei lijkheden. Ze heeft het heel wat speur werk gekost, voordat de witte kat gevon den was die op een gegeven moment voor Voorbereiding voor een opname op een zólder van een win kel in de Maars- manssteeg. V.l.n.r. D. Wiersma, de hoofdrolspeelster Hermien Menalda regisseur P. Verhoe ven, de speler H. Schneider, script girl Marlène Philip- pus en cameraman F. Boersma. de lens moest komen, en toen eindelijk een ogenschijnlijk geschikte figurant gevonden was bleek ook deze door ver rassende omstandigheden verstek te moeten laten gaan. Er kwamen vaardige kunstzinnige handen aan te pas om allerlei voorwer pen te vervaardigen,die de sfeer moesten verlevendigen, beeldhouwwerken in statu nascendi werden aan de lopende band geproduceerd, en dat alles geschiedde in een sfeer van enthousiaste onderne mingslust, zoals die alleen onder ama teurs gevonden kan worden. ONGETWIJFELD zal bij de komen de vertoningen blijken, dat er vele onvolkomenheden kleven aan deze rolprent, die op 16 mm film is opgeno men en derhalve zeer moeilijk in de normale bioscoopprogramma's kan wor den gedraaid. Maar die onvolkomen heden zullen ongetwijfeld worden goed gemaakt door de sfeer en de achter grond van de tot standkoming, een ach tergrond die voor het publiek waarvoor de film in de eerste plaats bedoeld is, bekend zal zijn. Over sfeer gesproken: de regisseur P. Verhoeven is een liefhebber van de wat mystieke sfeer zoals die in zovele films van b.v. Ingmar Bergmann ligt. zodat het in de lijn der verwachting ligt dat deze sfeer ook in de nieuwe studenten film terug is te vinden. Tijdens de verfilming moesten her haaldelijk problemen van bijzondere aard worden opgelost. Vooral bij de bui tenopnamen, waarbij storingen door het publiek zoveel mogelijk moesten worden vermeden, was assistentie „van buiten" nodig. De medewerkers van de film zijn vol lof voor de wijze, waarop de Leidse politie steeds de helpende hand heeft geboden, dikwijls op ongelegen ogen blikken en op moeilijke punten. De po litie schroomde niet omstreeks het mid dernachtelijk uur op de Steenstraat het verkeer om te leiden, trams te laten wachten en andere service te bieden wanneer de opnamen dit nodig maakten. Maar het was onvermijdelijk, dat van tijd tot tijd overigens zeer goedwillende ■i—i EN bijzonder enthousiast team is nu enige maanden bezig geweest met de I—i opnamen en montage van deze film. Gisteravond heeft de televisie opnamen gemaakt van de laatste activiteiten op opnamegebied. Nu gaat het verder om de afwerking, die ongetwijfeld op rolle tjes zal lopen, al lopen die rolletjes mis schien zelf niet altijd even gesmeerd Maar dat hoort nu eenmaal bij dit be drijf, en de studenten appreciëren het ook wel dat zij moeilijkheden op hun weg vinden. Die hinderpalen strekken tot lering, en die hebben zij nodig wan neer zij hun plannen waar maken, om nog meer films te produceren. Een van de moeilijkheden, welke nu nog resten, is de titel van de film. De werktitel ,Fén hagedis te veel" klinkt wel intrigerend door de volkomen duistere betekenis, maar de titel voldoet niet geheel. Er wordt in Minerva dikwijls in de late avonduren gediscussieerd over een betere titel, maar het zal waarschijnlijk wel duren tot de verschijning van de offciele lustrumprogramma's, alvorens definitief gezegd kan worden onder welke titel deze tweede Leidse studentenfilm «want Zes Jaren mag waarlijk wel worden meege teld) de wereld in gaat. Niet onvermeld mogen blijven de na men van de belangrijkste medewerksters en medewerkers Zoals gezegd berust de regie in han den van de Leidse student P Verhoeven, die als student van de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam wel iets ge* leerd heeft van het klappen van de zweep. Produktieleider is de heer K. Mi- chielsen. De hoofdrolspelers zijn mej. H. Menalda, mej. M. Jones, en de heren E. Bree en H. D. Schneider. Als camera man trad op de heer F. Boersma, de heer D. Wiersma zorgde voor de belich ting. de zorg voor de requisieten lae in handen van de heren B Quant en H. J. van der Hoeven, de heer J. C S. Schok king trad op als elektricien, Tom Wes ten verzorgde de grime en de zeer be langrijke functie van scriptgirl werd met verve vervuld door mej. M. Philip- pus. Nu wij toch aan het namen noe men zijn: de praeses van de lust* -n- filmcommissie is de heer M. R. van er Laan, en de meest zorgelijke figuur in het gehele complex is ongetwijfeld de heer L. Schutte, die de financiële as pecten van de zaak in toom probeert te houden. HET ligt in het voornemen van de Studenten Film. tot een min of meer regelmatige produktie van 16- mm-films te komen. De thans opgeno men film zal waarschijnlijk hoofdza kelijk zijn weg vindén in filmliga kringen en verenigingsmanifestaties, niet in de bioscoopprogramma's. Niet alleen maakt het formaat het moeilijk voor de normale bioscoopvoorstellingen, ook de duur is daarvoor niet geschikt. Een hagedis te veel is ook iets te veel voor een normaal voorprogramma, en als hoofdfilm is er natuurlijk geen denken aan. Het zou in dit verband aan te bevelen zijn, wanneer de studenten eerst de re sultaten en exploitatiemogelijkheden van deze vervaardigde film afwachten, alvorens tot verdere produkties over te gaan. De ervaring heeft geleerd, dat Ne derlandse speelfilms bepaald geen kas stukken zijn. Dat is zeker niet het geval, wanneer het amateurfilms zijn, die al leen in bepaalde kring sterk aanspreken. Misschien ligt een aantrekkelijker toe komst open voor de documentaire of semi-documentaire of (en dit lijkt het meest hoopgevend) door de wetenschap pelijke documentaire, een nog te weinig betreden terrein waarvoor in Leiden een bijzonder vruchtbaar terrein open ligt. Enfin, dat zijn toekomstproblemen, die nog niet van direct belang zijn, nu de premiere van deze ..hagedis te veel" nog in het verschiet ligt. Dit is slechts een heel klein stukje van de vele, vele meters film die verschoten zijn: een scène met Her mien Menalda en H. Schneider. S' j wÊi& 'X, PU. i Im&m: fUt )$jjf 'I l 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 17