camera s
I
i in K AMER en TUIN j
JERRY LEWIS
Een Zoeklicht
ROND
EN
VOETLICHT
ZA TERDAG 2 APRIL
WEKELIJKS BIJVOEGSEL
PAGINA 2
ernstige komiek
V OP DE BOEKENMARKT
Ina Bauer voor de filmcamera \s
OOK VRIJGEZELLEN
MOETEN GOED ETEN
Het mag wat paradoxaal klin
ken maar Jerry Lewis, een
van de dolste en dwaaste figu
ren uit de filmwereld van van
daag, neemt de komedie als een
doodernstige zaak.
Hij is van oordeel, dat alleen een dood
ernstige komiek werkelijk geestig kan
zijn. Volgens Jerry loopt de komedie
vrijwel parallel met de tragedie en is
het slechts een zeer klein stapje van
vrolijkheid naar droefenis. En niemand
zal Jerry kunnen afbrengen van zyn
overtuiging, dat Charlie Chaplin de
py geanaliseerd en hij is reeds ver ge
vorderd met een flink boek, dat hy
schrijft en waarin hij de relatie be
handelt. welke er bestaat tussen
lachen en vrolijkheid en de gezondheid
van het mensdom.
Want Jerry is tot de conclusie ge
komen, dat de komedie het beste elixer
is voor iedereen, de juiste therapie
voor de massa. Want het hoofdbestand
deel van zijn medicijn de lach na
tuurlijk is door de eeuwen heen al
tijd de beste remedie geweest tegen de
ellende en de problemen in de wereld.
MEER DAN OOIT
Over zjjn nieuwste onzinfilm „Visit to
a small planet", waarin Jerry als een
schepsel ronddoolt, dat uit de ruimte
op onze aarde is neergeploft", is hy
zelf erg enthousiast. „Wij kunnen hier-
Jerry heeft werkelijk geen behoefte
aan baantjes. Om wat hij nu doet te
kunnen bijbenen moet hij 's ochtends
om vijf uur de veren uit en stug wer
kend volhouden tot zonsondergang.
Zijn vrienden maken zich wel eens
zorgen. Zij vrezen, dat hy zich over de
kop zal werken. Want hy blijft hard
nekkig pogen het werk van komiek,
zanger, danser, producer, regisseur,
schrijver, orkestleider en zakenman te
combineren en binnen de 24 uur van
één dag te persen.
Zijn vrienden maken zich zorgen,
maar Jerry zelf niet. Het is zijn groot
ste genot om te kunnen werken. En hij
voelt zich als een vis in het water,
wanneer hij de dwaas kan uithangen
en als een vrolijke zorgeloze door het
leven kan huppelen. Want hij is ervan
overtuigd, dat de komedie niet alleen
een geneesmiddel is voor zijn toeschou
wers, maar nog meer voor hem
zelf.
GELIJKENIS
Er komt in de film „Visit to a small
planet" een meisje voor, dat uiterlijk
een grote gelijkenis vertoont met een
van de populairste sterren van het he
dendaagse Hollywood, Shirley Mac
Laine. Zo erg lijkt Barbara Lawson
op haar, dat zij soms moeite heeft om
de mensen te overtuigen, dat zij Shir
ley niet is. Deze twee vrouwen hebben
elkaar nog nooit ontmoet, al staan zij
beiden onder contract bij Paramount.
Maar niet alleen uiterlijk vertonen
zij frappante gelijkenis, ook het verhaal
van haar „ontdekkingen" lijkt veel op
elkaar. Shirley werd door Hal Wallis
ontdekt toen zij de rol van Carol Ha-
ney dansend, zingend en vrolijk acte
rend vervulde in de beroemde Broad
way musical „The Pajama Game". En
Hal Wallis vond Barbara, toen zij in
Las Vegas op de planken stond als
Carol Haney. Barbara kreeg prompt
Deze wonderlijke acteur is de
komedie even vurig toegewijd
als de arts de medicijnen en de
scheikundige de reageerbuisjes.
Hij kan er niet buiten. Hij staat
er mee op en gaat er mee naar
bed. De komedie is zijn leven.
Jerry heeft een uitvoerige en zeer
diepgaande studie gemaakt van het
verschijnsel komedie en alle bijkomen
de factoren. Zijn bibliotheek staat vol
met lijvige boekwerken over dit onder
werp.
Hij heeft er over gefilosofeerd en is
tot de theorie gekomen, dat komedie
hartverwarmend moet zijn, een tikkel
tje ontroerend en niet vrij van pathos.
JERRY LEWIS
als ruimtevaarder in zijn zelf ont
worpen vliegende schotel
grootste clown ter wereld is geweest
door de puntigheid van zijn onzin.
UREN
Jerry heeft al heel wat lezingen over
komedie gehouden. Hij kan er uren
over praten. Het is een bekend verhaal,
dat men hem eens na drie uur heeft
moeten manen om ermee op te hou
den. En hij raakt nooit vermoeid als
het erom gaat vragen te beantwoorden
over zijn geliefd onderwerp.
Hij heeft ook het aandeel van de
komiek in de hedendaagse maatschap-
BARBARA LAWSON
opvallende gelijkenis
Men zal de geruchtmakende af-
faire-Ina Bauer tijdens de Europese
kampioenschappen kunstrijden
welke eo'n daverende triomf werd
voor onze landgenote Bjoukje Dijk
stra nog wel herinneren. De gefor
tuneerde papa Bauer trok zijn rood
harige dochter, waarop geheel Duits
land zijn hoop had gevestigd, uit de
wed trijden terug, toen zij bij de ver
plichte figuren een niet meer in te
halen achterstand had opgelopen.
Thans ziet het er naar uit, dat de
kapitalen, die hij in de training van
zijn dochter heeft gestoken» toch hun
rendement gaan opleveren. Want de
geruchten, die al spoedig de ronde
deden, blijken op waarheid te benis-
ten. In Berlijn gaat men binnenkort
met de eerste opnamen beginnen
van een film, waarin Ina Bauer de
hoofdrol zal vertolken. Haar deelne
ming aan de Europese kampioen
schappen te Garmisch-Partcnkirchen
mocht dan geen succes zijn gewor
den. de proef opnamen voor de film
konden wel als zodanig gekenmerkt
worden. En dus is Ina overgestapt
van het gladde ijs naar het mogelijk
nog gladdere pad -van een filmcar
rière.
in meer dwaze vrolijkheid spuien dan
ooit tevoren".
Dat wordt begrijpelijk als men wat
van de inhoud weet. Vliegende pruiken
zijn heel gewoon. Met de camera is ge
werkt op speciale effecten. Hond, kat
en muis kunnen spreken, waardoor het
ruimteschepsel de mogelijkheid krijgt
een boom met hun op te zetten. Er
komt een zitting van een volkerenraad
in voor, welke op wonderlijke wijze
wordt onderbroken door de komst van
die vreemde snuiter. Maar deze wordt
van al zijn onnatuurlijke gaven be
roofd door een heel gewoon menselijke
kus van Joan Blackman, de heldin van
het verhaal: Tenslotte slingert men
die rare snoeshaan toch maar weer de
ruimte in met wat traangas. En Jerry
maakt voorts nog een idiote entree in
een vliegende schotel, welke gemaakt
wordt volgens de richtlijnen door hem
zelf gegeven.
ZAKENMAN
Met deze film beëindigt Jerry zijn
contract met producer Hal Wallis.
Maar niet zijn verbintenissen met
Paramount. Men zou het wellicht aan
zijn uiterlijk niet zeggen, Jerry is een
doorgewinterd en keiharde zakenman.
En hij weet, dat hij er best bij boert,
wanneer hij zijn filmgrappen en -grol
len aan deze maatschappij blijft ver
kopen.
Hij zal daarnaast beginnen met het
maken van een serie televisiefilmpjes,
vervaardigd door zijn eigen gezelschap.
Hij zal op tournees gaan en de super
visie behouden over zyn nachtclub.
Willem G. van Maanen. „Taal
noch Teken". Querldo, Am
sterdam, 1960.
Dit is de vierde roman van de jeug
dige schrijver Willem van Maanen en
sterker nog dan bij zijn drie voorgaan
de, treft mij zijn werk door een enig
ma. Hoezeer hij mij boeit met zijn
schrifturen, ik zit mij al lezende toch
vele dingen af te vragen. Ik bedoel dit
niet als kritiek op Van Maanens werk
indien dat het geval was, zou ik er
wel eerder over gesproken hebben
ik probeer alleen te wfjzen op een
zekere raadselachtigheid, die uit het
vertelde te voorschijn treedt. Dat raad
selachtige zit hem niet zozeer in de
uitspraken van de personen, die in zijn
boeken optreden, want die zijn over
het algemeen zeer logisch en soms
zelfs getuigend van wijsheid. Het raad
selachtige voel ik in het „waarom"
meer dan in het „hoe". Gorters
„Waarom zoo?" komt my herhaalde
lijk in het geheugen, maar diens ant
woord „Het lieve water leed het zoo",
helpt my niet veel.
Het verhaal is als volgt. De figuur,
die de kern vormt van „Taal noch
Teken", blijkt een toneelschryver ge
naamd Kazan te zyn. By de aanvang
is de man zestig jaar en ligt te bed,
min of meer als malade imaginaire.
Hy kan niet meer schryven en heeft
daarom het leven opgegeven. Liefde
rijk wordt hy verzorgd door zyn doch
ter Marthe. Het huis staat aan een
gracht, waar schuiten „met oud pa
pier" geladen worden. Aan de overzijde
woont iemand genaamd Sonius, een
muziekliefhebber, zoals men uit zyn
naam kan opmaken. Deze heeft de ge
woonte by zyn gramofoon te dirige
ren. Sonius is employé op het kantoor
van een ondergrondse, alwaar ook de
toneelspeler Merle, die om zyn vrouw
de planken verlaten heeft, werk heeft
gevonden. Achter het huis van Kazan
woont de stoere beeldhouwer Staal,
wiens vryheidsbeeld een stylering van
het gevoel van kosmische verbonden
heid zal worden en die tracht Marthe
op haar vader te veroveren. Op advies
van de dokter, die zegt dat men op
Kazans leeftijd zijn neuroses niet meer
ongestraft kan laten woekeren en dat
afleiding de beste medicijn is, roept
Marthe de hulp in van de toneelspeler
Merle en van de toneelcriticus Gilbert,
die beiden Kazans werk vroeger be
wonderd hebben. Vreemder keuze had
zy in haar onschuld niet kunnen doen,
want Merle en Gilbert zyn aartsvyan-
den vanwege Gilberts vrouw en Gil
bert heeft niet anders gedaan dan
Kazan voor de gek houden met een
mystificatie.
De afloop van dit alles is formidabel
dramatisch met moord en doodslag en
jonge liefde aan het eind. Zozeer dat
men zich by na in de verlatenheden
van Yorkshire of Scandinavië zou wa
nen inplaats van in de grootstedelyke
woestenyen.
Tot zover het verhaal. Het enigma,
waar ik van sprak, ligt, naar ik meen,
in het deels symbolische, deels realis
tische van het verloop van de hande
ling. Daar is b.v. die medicus. Een
blykbaar gewoon, verstandig mens, die
met zyn twee doktersvoeten op de
grond staat, doch die naast zyn pa
tiënt „neerknielt" om opnieuw zyn
pols te voelen. Wat moet men met zo n
mededeling doen? Moet men die aan
vaarden van een figuur, die beschre
ven wordt als „een dikke, ouderwetse
man met een snor uit een toneelstuk?"
Ter afleiding van de zieke zal Merle
het eerste bedryf nog eens spelen uit
een van Kazans drama's in diens ka
mer en met behulp van de toevallig
aanwezigen. Tydens de geïmproviseer
de voorstelling blykt de bedlegerige
Kazan, die gezegd heeft bezig te zyn
te sterven, tot een krachtdadige moord
in staat, waarby het slachtoffer „brul
lend en bloedend als een rund" neer
valt. Het valt dus wel te begrijpen, dat
de dokter voornoemd by Kazans be
kentenis reageert met: „Jezus, dat is
niet waar!" In het gevang is Kazan
weer zichzelf, n.l. de toneelschryver.
Hy denkt maar aan één ding: het her-
schryven van het drama met zo droeve
gevolgen, zyn dood volgt spoedig.
Althans, dat maak ik op uit de met
gebogen hoofd plechtig uitgesproken
woorden van een van de twee recher
cheurs. die Marthe naar huis komen
geleiden: „Voor uw vader is het dra
ma geëindigd".
Hoe moeten we deze roman nu be
schouwen? Als een diepzinnigheid met
als thema de uitspraak van Sonius op
bladz. 157? „De waarheid heeft vele
vormen. Je vader heeft een byzonder
ongewone gekozen, maar hy is ook een
ongewone man. Denk je, Marthe, dat
je hem ziet zoals hij is? Geen sprake
van. Jy ziet hem, ik zie hem, hy ziet
zichzelf, dat zyn er al drie. En welke
is de ware?" Of als een harlekinade?
Ik ben er niet achter.
CLARA EGGINK
Zuidewindlelies voor de tuin.
zame grondsoort, die men dus
voldoende moet bemesten.
Oude mest is prima; verse
mest kan men beter niet ge
bruiken. Indien de grond vol
doende humusryk is, kan men
ook heel goede resultaten be
reiken met tuin- en gazonkor-
relmest; die strooit men dan
n<\ het spitten, doch vóór het
poten van de bolletjes over de
grond heen. De bolletjes kun
nen op een diepte van onge
veer zeven centimeter gepoot
worden op een onderlinge af
stand van tien centimeter.
Zuidewindlelies bloeien dus
niet alleen geruime tyd in uw
tuin, doch ook afgesneden kunt
U er weken lang plezier van
hebben. Zeker indien chrysal
in het water wordt opgelost;
chrysal houdt het water schoon
en dit gaat dus ook niet onaan
genaam geuren als men eens
vergeet het tydig te verversen.
G. KROMDIJK.
een vrohjk rolletje naast Jerry Lewis.
Vanzelfsprekend verzet Barbara zich
hevig tegen de vergeiyking, die altyd
tussen haar en Shirley MacLaine ge
trokken wordt. „Het is niet eeriyk my
als „een andere" te beschryven, of
„een tweede...."!
„Het ls myn goed recht te eisen, dat
ik zelf een filmcarrière kan opbouwen
op myn eigen talenten en mijn eigen
persoonlijkheid. Ik heb diepe bewonde
ring voor Shirley en ik hoop haar
spoedig eens te ontmoeten. Ik heb het
gevoel alsof ik haar reeds jaren ken".
Ornithogalum thyrslodes wordt
ook wel Kaapse vogelmelk ge
noemd. doch de naam Zuide-
windlelie is veel meer popu
lair. VrUwel iedereen kent
tegenwoordig die witte bloe
men. Deze bloemen hebben
een zeer lange levensduur; ze
biyven weken lang fris en als
men hiervan een bosje koopt
is men echt niet bekocht. De
bloemist heeft er allerlei ma
nieren op gevonden om dit uit
de Kaap afkomstige bolgewas
tot vervroegde bloei te bren
gen, doch tegenwoordig worden
ze met veel succes in de volle
grond van de liefhebberstuin
tot volle bloei gebracht. Deze
zuidewindlelies kan men ook
gemakkeiyk kleuren: florella
heet het poeder, dat men er
voor nodig heeft. Het kan in het
water worden opgelost. Als de
bloemen een half uur in dat
mengsel hebben gestaan, kan
men ze uit het water nemen
en worden ze in fris en helder
water gezet. Florella kan men
in allerlei kleuren bestellen. Op
deze manier is het mogeiyk
geworden de witte zuidewind
lelies ook oranje of rood of
paars te kleuren, doch ik ge
loof niet, dat er veel gebruik
van gemaakt zal worden. De
bloem is toch het mooist in de
eigen en natuuriyke kleur.
De kleine bolletjes van de
zuidewindlelies kan men nu wel
bestellen, doch doe het vooral
by een solide firma. De bol
letjes moeten namelyk een be
paalde omvang hebben, willen
ze deze zomer nog kunnen
bloeien. Zuidewindlelies kun
nen direct na ontvangst op de
voor hen bestemde plaats in
de volle grond gepoot worden.
Ze verlangen u el een zonnig
plekje en een losse en voed-
Het Voorlichtingsbureau voor de
Voeding meldt
De meeste vrijgezellen besteden niet
byzonder veel aandacht aan hun voe
ding.
Vooral de „zelfkokers" komen er
gauw toe de hand te lichten met de
warme maaltyd. Dat is begrypelyk,
maar zeker niet verstandig. De alleen
staande man of vrouw moet er immers
even goed op toezien dat hu of zy ge
zond en fit biyft als degene, die in
gezinsverband leeft. Een goede voeding
is daarvoor een vereiste.
Dit betekent niet, dat de maaltijden
uitgebreid moeten zyn; als regel komt
een werkende vrouw of een vrijgezel
er immers toch niet toe om veel werk
van de kokery te maken. Maar het is
nodig, dat de maaltyden goed samen
gesteld zyn, dat als regel dagelijks
warm gegeten wordt en dat het menu
gevarieerd is, vooral wat de keuze van
de groente betreft.
Verder is het van groot belang, dat
er enige zorg aan het klaarmaken en
zeker ook aan het opdienen van de
maaltyden wordt besteed. Eten uit de
pan en uit boterhamzakjes is natuur-
ïyk heel gemakkeiyk, maar wel erg on
gezellig en niet ontspannend; boven
dien gaat het grenzeloos vervelen. De
weg terug naar meer verzorgde maal
tyden is steller, maar geeft op het
eind veel meer voldoening, hetgeen
heus opweegt tegen de wat extra in
spanning van het tafeldekken.
Een dagelijks gebruik van 3 goede
hoofdmaaltyden, zoals vrywel iedereen
van huis uit gewend is, biedt de groot
ste kans dat de voeding de benodigde
voedingsstoffen levert en dat de maal
tyden een voldoende verzadigde waar
de hebben om de behoefte aan snoepen
en roken tussendoor tegen te gaan.
Zeker ook degenen, die om hun lyn
moeten denken, doen er verstandig
aan „normaal" en rustig te eten en
weinig te snoepen.
Neem iedere dag tenminste een por
tie fruit en gebruik dageiyks een halve
liter melk en/of karnemelk in een of
andere vorm (koffie, chocolademelk,
yoghurt, pudding). Wie deze oplossing
niet aanstaat, kan b.v. de helft van
de portie vervangen door kaas en dan
een paar ons kaas per week verorbe
ren. Bij de gewone broodmaaltyden
behoort in ieder geval melk te worden
gebruikt wanneer weinig of geen kaas
wordt gegeten.
HET SAMENSTELLEN EN
BEREIDEN VAN DE
WARME MAALTIJDEN
Het is het beste dagelyks een vers
gekookte warme maaltijd te gebruiken,
in ieder geval bestaande uit aardappe
len (of desgewenst eens ryst of maca
roni) een flinke portie groente en een
portie vlees, vis, ei, kaas of peulvruch
ten. In plaats van deze laatste eiwit
leveranciers kan wat meer melk of een
melkgerecht gebruikt worden. Een
portie peulvruchten kan heel goed
vlees, vis of ei vervangen ,mits daarbij
een melkgerecht wordt gebruikt of een
graanprodukt, by voorbeeld na erw
tensoep pannekoeken, drie-in-de-pan
of wentelteefjes.
Het koken van de maaltijd behoeft
als regel niet langer dan een half
uurtje te duren. Wie een hogedrukpan
gebruikt, kan met nog minder tyd toe.
Hierby moet dan nog wel opgeteld
worden de tyd, die nodig is voor het
schoonmaken van de aardappelen en
groente e.d.
Aardappelen kunnen desgewenst de
avond tevoren worden geschild.
Groente- en vleessoorten, waarvan de
bereiding weinig werk of tijd vergt zijn
er, zoals uit ieder eenvoudig kook
boekje blykt, legio. Vis-, kaas- en eier-
gerechten zijn vrijwel allemaal in een
paar minuten klaar. Voor het gemak
en ook omdat het goed smaakt
kunt u een stevige groentesoort en ryst
of aardappelen samen in een pan
gaarkoken, zo b.v. wortelen, knolraap,
groene koolsoorten, prei, boontjes.
Roert u op het laatst door zo n ge
mengd gerecht balletjes gehakt, stukjes
vlees of vleeswaren, gerookte vis
geraspte kaas of blokjes kaas, dan
heeft u meteen een gemakkelyke vol
ledige maaltyd of hoofdgerecht klaar.
MAAK HET ETEN LEKKER
Laat het op smaak afmaken van de
gerechten er niet by inschieten. Voor
het koken van groentesauzen zult u
meestal niet de moeite nemen; de
groente zó uit het water opdienen is
ook niet nodig. U kunt hem natuur-
lyk na goed uitlekken afmaken met
boter of margarine en wat paneermeel
of een maizenasaus (bladgroente), to
matenketchup (prei, koolsoorten, kool
raap, wortelen) of slasaus (vrywel alle
groentesoorten), of geraspte kaas
(koolsoorten, lof, prei, knolraap,
bloemkool).
Staat gehakt of een ei op het pro
gramma, dan kan dit, losgeroerd, ook
al door de groente worden gemengd,
en even worden meeverwarmd.
Probeert u dit eens met kool, witlof,
prei of koolraap.
Hebt u voor 2 dagen aardappelen ge
kookt hetgeen uit voedingsoogpunt
zeker niet ideaal is bakt u dan de
tweede dag de aardappelen eens op
met ei, vlees of kaas en een uitje, wat
peterselie of stukjes tomaat.
Het gebruik van middelen om dc
kokery smakelyk te maken moet d
vrygezel niet achterwege laten. Ge
aan aroma, laurierblad, nootmuska
peper, kaneel, een of meer soori
pikante saus of slasaus een plaats L
de hand, zodat u er gemakkeiyk bi„
kunt en vergeet de verse tuinkruiden
niet. Wen u er echter niet aan alle ge
rechten tepas en te onpas ruim te
kruiden of met scherpe sauzen te eten
Zorg voor een heel klein voorraadje
groente-, vlees- en visconserven, eei
flesje gesteriliseerde melk of zak
melkpoeder, een blikje soep of zak
soeppoeder. Zorg dat u ook altyd v
ryst, macaroni of spaghetti in h
hebt. zodat u een maaityd kunt kk.;
maken als u onverwacht geen inkopt
kunt doen en niet buitenshuis wik
eten.
Voor degenen, die niet zelf hun
maaltyden klaarmaken, maar voorna-
melyk In restaurants, cafetaria's ed
eten nog dit:
Probeer zoveel mogeiyk op een r\<
male etenstyd te eten:
aardappelen en groente gaan d or
lang warmhouden in voedingswaai
(vitamine C-gehalte achteruit.
Bestel om dezelfde reden niet byna
altyd gebakken aardappelen en haal
uw „schade" dan in de loop van de dag
in met fruit.