camera s FRED ASTAIRE IN WENEN FILMPROBLEMEN ALS DE NARCISSEN BLOEIEN.... ROND EN VOETLICHT ZATERDAG 26 MAART JJ EKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 meer dan halve eeuw dansend door leven WAAK OYER UW Tot de vele wonderlijke figuren, die Hollywood in de loop der jaren heeft voortgebracht, behoort zonder enige twijfel Fred Astaire. Want Marlène Dietrich is onder de filmactrices is Fred Astaire onder zijn mannelijke collega's. opvallendste eigenschap zijn kennis van stieren is. In dat gesloten, rustige en weinig opvallende kringetje van mensen rolt dan ineens de wereldwijze, extreem denkende Pogo Poole binnen en bin nen de kortst mogelijke tijd staat het gehele huishoudinkje op de hoogste stelten, temeer daar Jessica haar uit de hemel gevallen excentrieke papa wel kan waarderen. alle kostuums, welke in de films ge dragen worden. In „The pleasure of his company" komt zij nu even ach ter die schermen vandaan om de rol te spelen van Edith Head. Me juffrouw Head, die alle japonnen ont worpen heeft, die Debbie Reynolds en Lilli Palmer in deze onbezorgde komedie dragen, treedt op in een scène, waar Debbie Reynolds een trouwjapon gaat kopen. Edith is dan een ontwerpster in dienst van een beroemd modehuis in San Francisco. De trouwjapon, een creatie van kostbaar kant dat Edith Head tij dens haar laatste bezoek aan Europa in Parijs gekocht heeft kost niet minder dan 4000 dollar. Debbie draagt trouwens wel het een en an der in deze film: maar liefst 31 ver schillende toiletjes. Lilli Palmer ver wisselt 23 maal van kleding. Het grootste technische probleem, waarmee filmmakers in Oostenrijk ge confronteerd worden heeft niets te maken met taalmoeilijkheden of met technische mensen of materiaal, het is de moeite, die men zich moet getroos ten om medewerkers te vinden. Tot die verbazingwekkende ervaring kwam Peter Herald, toen hy door Pa ramount naar Wenen was gestuurd om de rolbezetting voor een Ponti-Girosi- produktie volledig te maken. De hoofdrollen voor deze film „A breath of scandal" waren uiteraard reeds uit verkocht. Die waren in handen gelegd van Sophia Loren, Maurice Chevalier, John Gavin en Angela Lansbury. Sophia Loren en de onverwoestbare Maurice Chevalier in gesprek met regisseur Michael Curtiz tijdens de opnamen voor "A breath o[ scandal" in Wenen. Debbie Reynolds, Fred Astaire. Lilli Palmer en Charles Ruggles in een scene uit The pleasure of his company Op 10 mei a.s. is het weer feest in huize-Astaire. Dan wordt waarschijnlijk op uitbundige wijze gevierd, dat de heer des huizes de zes kruisjes heeft gehaald. En er is volop aanleiding tot enige vrolijkheid. Immers, Fred Astaire draagt de last van zijn jaren met sublieme vitaliteit Het lijkt wel of hij nog niets aan bruisend enthousiasme heeft ingeboet Reeds meer dan een halve eeuw gaat deze levenslustige persoonlijk heid dansend door het leven. Toen hij zeven jaar oud was begon hU aan zijn danscarrière. HU vormde een paar met zijn zuster en zij waren zeer populair voor zU hun twintigste jaar bereikt hadden. Toen trok zuster Adèle zich terug. Broer Fred pakte zUn biezen en kocht een enkele reis naar Hollywood. Daar ontmoette hU een andere beginneling en tezamen wisten zij zich een goede, zo niet uitstekende plaats in de filmwereld te veroveren. Zelfs nu nog, zo'n kleine veertig Jaar later, herinneren velen zich nog dat paar: Fred As- taire-Glnger Rogers. Aan hun samenwerking ls een «inde gekomen, nieuwe namen wer den in één genoemd met die van Astaire. Maar Astaire bleef dezelfde. Geruchten deden de ronde, dat de artsen hem geboden hadden zijn dan sen eraan te geven. Maar alle ge ruchten ten spijt, Fred Astaire ver scheen opnieuw op het witte doek en meestaldansend. VERANDERING Eerst vorig jaar kwam daar ver andering in. Toen vertolkte hij voor de eerste maal in zijn bijzonder suc- cesvolle carrière een dramatische rol en wel als een zeer serieuze geleerde in Stanley Kramers zoveel besproken „On te beach". De critici waren una niem in hun lof voor de prestatie van Astaire. Maar het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. De jaren schijnen nu eenmaal minder zwaar te wegen bij deze onverwoestbare danser. In de nieuwe William Perl- berg-George Seaton produktie voor Paramount „The pleasure of his com pany" de opnamen voor deze film liggen thans stil in verband met de staking in Hollywood, die voor de grote maatschappijen catastrofale gevolgen dreigt te gaan krijgen stapt hij weer tweemaal op de dans vloer om met zijn filmdochter (Deb bie Reynolds) over het witte doek te kunnen wervelen. Het verhaal van „The pleasure of his company" is in Nederland niet geheel onbekend. Het werd als toneel stuk opgevoerd onder de titel „Wie geeft de bruid weg". In de film speelt Fred Astaire de rol van de driemaal gescheiden zwierbol Pogo Poole, die volkomen onverwacht komt opdraven voor het huwelijk van zijn dochter Jessica, een schoonheid, die hij niet heeft ge zien sinds ze een baby was. Pooles eerste vrouw (Lilli Palmer) is inmiddels hertrouwd met een uiterst gedegen zakenman (Gary Merrill) uit een vooraanstaande fa milie. Dochter Jessica staat op het punt in het huwelijksbootje te stap pen met een gefortuneerde Califor- nische veefokker (Tab Hunter), wiens KLEDING Er wordt in deze film ook een kort rolletje vertolkt door Edith Head. Hier zal niemand haar kennen. In Hollywood is er niemand, die haar niet kent. Edith Head is bij Para mount de grote kracht achter de vrouwelijke schermen. Zij is de mode ontwerpster en verantwoordelijk voor Over kleding gesproken: Fred As taire heeft de kostuums, die hij in deze film zal dragen, zelf ontworpen. In zijn rol van internationale globe trotter en zwierbol draagt hij zowel sportkleding, gewone kostuums als avondkleding. Volgens Astaires aan wijzingen zijn er ook enige paren schoenen speciaal voor deze film voor hem gemaakt. Maar daarnaast had Peter Herald te zorgen voor een acteur, die Keizer Franz Josef zou spelen, een dozijn can-can danseresjes en 24 Hongaarse cavalerie-officieren. Herald kwam tot de vreemde con statering, dat er ondanks de beroemde theaters in deze beroemde stad en de talrijke Oostenrijkse films, die er ge maakt worden, nergens een bureau te vinden was, dat hem de gevraagde per sonen kon bezorgen. ook anderen Bovendien trof hij het slecht, want Columbia was ook in Wenen voor een film over Liszt en een andere groep Amerikaanse filmers was er bezig aan een documentaire. Wenen was in die dagen beslist een dorado voor acteurs en al degenen, die er voor door wilden gaan. In vele plaatsen is een flink aan plakbiljet op een druk punt in het hartje van de stad meer dan voldoen de om de benodigde figuranten te krij gen. Maar in Wenen zocht men ver geefs naar 500 behoorlijke dansers voor een grootse balscène toe men het Weense Opera Ballet kon strikken om enige walsen van Strauss voor de ca mera's te dansen. In Londen, Parijs, New York, Hol lywood, Berlijn of München doen de filmmensen nooit een vergeefs beroep op mannequinscholen wanneer zij knappe figurantjes of leuke meisjes voor een korte scène nodig hebben. Maar in Wenen vingen zij bot. De be langrijkste school in dat opzicht Het- zendorf heeft de leerlingen verboden een betaald baantje te accepteren, zo lang zij de lessen nog volgen. En dus ook geen filmbaantjes! len, dat onze acteurs hun vak goed be heersen, er in meegroeien en uitste kende vertolkers worden. En dus zat er voor Peter Herald niets anders op dan al zijn vrienden en hun kennissen op te zoeken en hun te vragen of zij misschien nog aantrek kelijke jonge mensen kenden, die wel over te halen zouden zijn om zich in een fraai kostuum uit te dossen en gast te zijn van het filmhof van Keizer Franz Josef. Overigens: de film is toch gereed gekomen meegroeien GEZONDHEID Wenen, zo verklaarde een Oosten rijkse filmregisseur het, voelt er niets voor om slechts een acteursbureau te zijn voor de rest van Europa. „We wil- Nu de eerste narcissen bloeien is het toch wel echt voorjaar. Misschien dat het weer nog een beetje tegenzit; het voorjaar is er echter en daarmee is ook de drukte in de tuin gekomen. Zeer vroeg- bloeiende narcissen zal men misschien al van de dorre bloemresten moeten verlossen, andere staan nog in knop. Wilt u er op water lang plezier van hebben, dan zullen ze al in de knop afgesneden moeten wor den, ze komen op water best open. Alle mogelijke vaste of overblijvende planten kunnen nu nog gepoot worden; spe ciaal de laatbloeiende. Vroeg- bloeiende rotsplantjes kan men nu nog met een kluitje verzet ten; die groeien toch wel door. Als de grond tussen uw vaste planten nog niet is omgespit, zal men dat nu nog moeten doen. Dat moet u echter zeer oppervlakkig doen; de wortels zouden anders teveel bescha digen en dat moet men zien te voorkomen. Het is nuttig wat oude koemest onder te spitten; verse mest kan men er beter niet voor gebruiken. Er kan ook gebruik gemaakt worden van de tuin- en gazonkorrel- mest, doch die kan men beter na het spitten strooien; die komt wel door de grond heen als die gelijk geharkt wordt. Nu is het ook de goede tijd voor het verplanten en poten van alle mogelijke soorten groenblijvende heesters en coni feren; ze moeten beslist met een vaste wortelkluit verplant worden. De boomkweker loopt heus niet voor zijn genoegen met die zware kluiten te sle pen. Tracht ze dus bij het poten ook zoveel mogelijk in tact te houden. Het is ook van belang, dat de plantgaten niet alleen voldoende diep, doch vooral ook breed genoeg ge maakt worden. Vrijwel alle groenblijvende soorten verlan gen een wat veenachtige grondsoort; het aanvoeren van veengrond wordt te kostbaar, doch men kan ook best turf molm en bosgrond en oude koe mest door de tuingrond heen- mengen. Ze zullen daarin prima groeien. Groenblijvende heesters moeten wel goed in het oog gehouden worden wat de droogte betreft; eigenlijk moet de kluit vóór het poten al goed nat gemaakt worden. Houdt ze ook na die tijd in het oog; het is veel beter éénmaal in de week er een emmer water bij te gieten dan dagelijks een klein beetje. De ondergrond wordt anders niet voldoende vochtig. G. KROMDIJK. Het Voorlichtingsbureau voor de Voeding meldt: Met het oog op resten van bestrij dingsmiddelen verdient, het aanbeve ling deze winter al het fruit, dus ook appelen, voor hat gebruik te schillen. Afwassen alleen is niet voldoende. Dit is wel zo na minder droge zomers, om dat de bestrijdingsmiddelen dan wel grotendeels van de vruchten afgere- gend zijn. U iNint aannemen, dat de kleurstof fen, dio in de levensmiddelen- en de schoonheidsmiddelenindustrie gebruikt mogen worden, niet schadelijk zijn voor de gezondheid. Dit geldt ook voor con serveermiddelen. Wist u, dat bij het steriliseren van de meeste levensmiddelen in de oonser- venfabrieken geen conserveermiddelen gebruikt mogen worden? In andere ge vallen is vastgesteld hoeveel maximaal van een bepaald middel gebruikt mag woraen. Hierdoor worden een overda dige toepassing van conserveermidde len en verwerking van produikten van twijfelachtige kwaliteit tegengegaan. Het gebruik van bederfwerende pre paraten in de huishouding, bijv. in de vorm van inmaakdruppels of -tablet ten, is ongewenst omdat men er al heel gemakkelijk 'te veel van neemt. Het toevoegen van kleurstoffen aan veel gebruikte artikelen zoals vlees, vleeswaren, wit en bruin' brood is in ons land verboden. Waakzaamheid is nodig in verband met de kans op darminfecties, die de laatste tijd weer zijn toegenomen. Niet alleen in het warme jaargetijde, maar ook in deze ttfd en in het najaar geldt: gebruik geen rauw vlees, zoaJs biefstuk tartaar, gehakt, dat niet helemaal gaar •is enz. Vlees, dat niet door en door gaar wordt gegeten (biefstuk, rosbief, malse runderrollade) 'moet men niet in huis bewaren, tenzij men over een koelkast of ijskast beschikt. In gezin nen, waar dit niet het geval is, kan men beter vlees kiezen, dat helemaal gaar wordt gemaakt, zoals varkens- of kalfsroliade, varkens-, kalfs- of lams- lappen en karbonaden of doorregen rundvlees. Kook gehaktballetjes in de soep tenminste 10 minuten mee. Wanneer u voor twee dagen erwten soep of een andere soep mee vlees of peulvruchten kookt, is het raadzaam de soep zo vlug mogelijk af te koelen, zonder deksel op de pan en onder af en toe roeren. Door langzame afkoeling wordt de kans op bederf vergroot. Laat de tweed; dag de soep m ieder geval weer 10 minuten doorkoken, al vorens hem op te dienen. Ook een rest stamppot of andere „kliekje' moet u zeker vlug 'koud laten worden: in lauw warm voedsel kunnen bacterieën zich snel vermeerderen. Koken in aluminium pannen levert geen gevaar op voor de gezondheid, evenmin als koken in geëmailleerde pannen. Wannser het aluminium ver kleur, behoeft u z-ch werkelijk n.et ongerust te maken. Het ,s ech.er n.e„ verstandig cm zure spijzen ibss.tsap, rabarber, appelmoes e.d.) lang in alu minium vaatwerk te laten staan, om dat dan een verkleuring of afwijkende smaak het gevolg kan zijn. Bewaar bijv. ook geen vlees, vis, soep of tomaten puree in geopende blikjes. Doe de in houd van het blik liever over in een schaal of pan. Neem nooit een verzinkte teil of emmer om e.en in te koken of te be waren, ook niei wanneer u on verward' grote porties meet klaarmaken. Eer: kleine hoeveelheid zinkdeeltjes in het voedsel kan al vergiftigingsverschijn selen veroorzaken. Geëmailleerde emmers en teilen kun nen wel voor het bewaren van voed sel dienst doen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 14