ES 500 karpetten Peeks Cloppenburg Amsterdams bioscooporkest thans in 53 landen te horen I Comfort of inspanning!... Pullovers herenmode-tip Lex van Weren uit de tilde bah zijn jongens Benzine laden op Karei Doorman is een „huisbakken gedoe*' LEIDEN'S GROOTSTE SPECIAALZAAK Een keus uit meer dan Opgericht 1 maart 1860 Vrijdag 25 maart 1960 Zesde blad no. 30009 Voor elk bedrijf en zakenman de Opel Van of Caravan. Een rendabele belegging In een noodzakelijk vervoer middel is de koop van OPEL bestel- of combi natiewagen. OPEL VAN: de ideale, moderne bestelwagen. OPEL CARAVAN: de efficiënte zaken-, tevens comfortabele familiewagen. m.v.HET MQTQRHUIS Showroom: Stationsweg 1 en 2. Kantoor, werkplaats en garage: Morssingel I b Hoge Rijndijk 5 T«L 14741 woordig niet eens in de gaten, wanneer het orkest ophoudt en de filmmuziek al is begonnen. „UIT DE BAK" Het City-Theater-Orkest is „uit de bak" gekomen. De toewijding, die de ambitieuze kapelmeester van zijn mu sici eiste is beloond. Het begon met een eenvoudig grammofoonplaatje, „Benelux in music", gevolgd door de „Jojo-mars". Maar een groot moment was toch wel het eerste radio-optreden voor de microfoon van de NCRV. Het is niet bij één optreden gebleven. Het City-Theater-Orkest werd geregeld uitgenodigd om zijn stemmings- en sfeervolle melodieën voor de radio te brengen. Er volgden aanbiedingen van Radio-Luxemburg, van grammofoon platenmaatschappijen en van organisa toren van feestavonden. Een hoogte punt was het eerste televisie-optreden, een maand geleden. Dezer dagen troffen wij een juichen de Lex van Weren. „Eerst waren we alleen maar bioscooporkest, toen kwam de grammofoonplaat, daarna de radio en tenslotte de televisie. Maar nu heb ben we ook al de film!" En hij ver telde, dat zijn orkest meespeelt in een scène van Fons Rademakers film „Makkersstaakt uw wild geraas!" Lex van Weren kan uren praten over zijn orkest. Maar steeds weer betrekt hij „zijn jongens" in het gesprek. „Ik heb uitstekende krachten in m'n orkest". Bewondering heeft hij voor René de Rooy „Hij zit al veertien jaar achter het orgel, hij is een steun pilaar voor ons". En grote waardering gaat naar arrangeur Henny Dekker „Soms moeten we in twee minuten van de mars Stars and Stripes naar een symfonie van Tsjaikowski, maar het is altijd voortreffelijk gegaan". Het City-Theater-Orkest en Lex van Weren het zijn namen, die wij nog dikwijls zullen ontmoeten! Het orkest, dat uit de bak" is gekomen: v.l.n.r. organist René de Rooy. Frans Berk- hout. Lex van Weren, de schaduw: Karei Wurched, Henk Moos, Jac. Banens. Nico Kind, Johny de Boer, Wim Abma, Henny Dekker, Martin Ingel en Theo Bekkers. Ambitie en ijver brachten platen, radio, televisie en film Weren is niet weinig trots op de op lossing, die hij heeft gevonden. Hij speelt de muziek van het variéténum mer door en varieert en improviseert steunend op zijn bekwame arran geur Henny Dekker net zo lang tot hij gelijk opspeelt met de beginmuziek van de hoofdfilm. En als de film op gang is trekt het orkest zich beschei den onder het toneel terug. De eerste keren oogstte deze stunt veel applaus. Maar vele toeschouwers hebben tegen- Nieuwe uitgaven NIEUW K.N.V.v.L.-HANDBOEK In de loop der jaren heeft het K.N. V.v.L.-Handboek zich als .Vraagbaak voor Luchtvarend Nederland" een unieke plaats verworven. De 376 pagi na's tellende editie 1960 steekt in een fris zilvergrijs gewaad en bevat we tenswaardige bijzonderheden van alle luchtvaartinstanties, die in ons land ge vestigd of vertegenwoordigd zijn. Bo vendien wijst het ook de weg in de vliegwereld buiten onze grenzen, geeft een lijst van nationale- en wereldre cords kortom, het is verreweg het meest omvattende luchtvaartvademe cum, dat in Nederland verschijnt. Onderzoek Marineraad (Van onze Haagse redactie) "Spring-Style" der wereldmode I960 Draion licht en luchtig 50 Bouclé wol met Mohair 90 extra ¥trloogtie prijzen TIJDENS DE VERBOUWING GAAT DE VERKOOP NORMAAL DOOR iHiiiiiiMiiimfl (Van onze Amsterdamse correspondent) „Let 's have a party" heet de grammofoonplaat. Zij is te koop in Amsterdam en New York, in Arnhem en Cairo, in Zwolle en Tokio in Leiden en Madrid, in Winschoten en In- stanboel. Dezer dagen besloot Phono gram deze langspeelplaat naar het 53ste exportgebied te sturen: Singapore. „Let 's have a party" is, zo zegt men in de wereld van de gram mofoonplaat een „lekker plaatje, dat het doet". Op de hoes staat in Romeinse, Arabische of Chi nese letters te lezen, dat de plaat een potpourri van 38 melodieën bevat, gespeeld door het City Theater-Orkest, onder leiding van Lex van Weren. JONG IN VAK Iedereen „in de bak" was meestal met z'n gedachten ergens anders. De gedachten van Lex gingen uit naar de plaats van de kapelmeester. „Ik wou, dat ik daar mocht staan", wenste hij. En dan probeerde hij het weer te ver geten. want hij had immers nooit een orkest geleid? Van jongsaf aan zat hij in het vak, hij speelde in vele ensem bles en kwam in het begin van de oor log bij het Joods Symphonie Orkest terecht. Onmiddellijk daarop kwam die donkere tijd, waarin zelfs musiceren niet meer toegestaan was. Achter het prikkeldraad van Auschwitz dagdroom de Lex van Weren van een eigen orkestDe Amsterdamse kleermaker Jo de Groot klopte hem toen op de schouders en zei gekscherend: „Als jij voor je eigen orkest staat maak ik een pak voor je Op 1 maart 1957 heeft Jo de Groot dat pak geleverd. Op die dag stond Lex van Weren uitverkoren om de vorige kapelmeester op te volgen voor zijn eigen City-Theater-Orkest. „Ik heb er wel even tegenop gezien, maar ik heb doorgezet om het doel te bereiken, dat ik mij had gesteld: ik wilde het orkest uit de bak tillen". De musici, die dachten, dat ze onder oud-collega Lex helemaal „een mak kie" zouden krijgen, kwamen bedrogen uit. De nieuwe dirigent bleek bezeten van ambitie en geestdrift, hij eiste, dat z'n jongens repeteerden en studeerden, dat ze in smetteloze kostuums versche nen en dat zij hun schoenen poetsten. Hij zweepte hen op tot grotere presta ties en hij werkte zijn vele plannen uit. CITY-KWARTIERTJE Een van die plannen was het „City kwartiertje". een concert van een kwartier vóór de aanvang van iedere voorstelling. Het initiatief sloeg aan: het publiek komt vooral bij de mid dagvoorstellingen een kwartier eer der om te luisteren. En het is niet zomaar wat muziek brengen, neen, Lex van Weren stemt zijn programma af op de hoofdfilm een gangsterfilm vraagt een andere sfeer dan een jazz- film. Het City-Theater-Orkest brengt die juiste sfeer, getuige de vele reacties van net publiek Iedere vrijdagmorgen wordt er twee uur achtereen gerepeteerd met het variéténummer. „Het begeleiden van die nummers is een vak apart", vertelt Lex van Weren. „Het eist de grootst mogelijke concentratie. Een acrobaat of een jongleur kan iets missen en dan moet de muziek hem zien te redden. Dat eist samenspel en teamgeest van het hele orkest. Hier, we hebben sta pels dankbetuigingen van artiesten, die zeggen, dat ze fijn met ons hebben gewerkt" De overgang van variéténummer naar hoofdfilm is het moeilijkste punt van ieder bioscooporkest. Er moeten dan twee minuten worden gespeeld in welke tijd het toneel weer voor de film in orde moet worden gebraoht. Lex van Het is gisteren niet duidelijk geworden, hoe de benzinebrand langszij het vlieg kampschip „Karei Doorman" op 24 augustus 1959 op de Maas in Rotterdam nu eigenlijk precies is ontstaan. Dit ontstaan zal wel altijd een raadsel blyven. Wel is tqdens het openbaar onderzoek van de Marineraad in Den Haag naar de oorzaken van deze brand gebleken, dat het benzineladen maar een primitieve aangelegenheid is op de „Karei Doorman". De getuigen haalden gistermiddag hun schouders op toen hen werd gevraagd, of men de benzinevoorraad in de zes tanken doeltreffend kan controleren. En de voorzitter van de Marineraad, mr. L. van Lookeren Campagne schroomde niet om het benzineladen op de „Karei Doorman" een „huisbakken gedoe" te noemen. In de ochtendzitting van de Marine raad kwam vast te staan, dat door de luitenant ter zee van de technische dienst A. Govers, is afgeweken van het algehele rookverbod in en op het schip tijdens benzineladen. Hy meende echter gehandeld te heb ben in de geest van een order van de vorige commandant, die het rookverbod verzachtte toen de „Karei Doorman" benzine moest lossen op 27 juni van het vorige jaar. In de middagzitting werd o.m. de haastig uit Den Helder ontboden luite nant ter zee der tweedeklasse o.c. R. L. Hintzen gehoord. Hij was officier van de wacht op de dag van de brand. Aan het slaan van het zgn. „carillon" had hij gehoord, dat er voor de ruimen 2. 3 en 4 een rookverbod gold wegens benzine laden. Hij was zich er echter niet van bewust geweest, dat dit in stryd was met het orderboek commandant. Hij liep pas zijn tweede wacht, maakte voor het eerst het benzineladen mee en wist niet dat de door luitenant ter zee Govers gegeven order in strijd was met dit orderboek. Want, zo gaf hij toe, hij had het „orderboek commandant", dat zeven dikke delen beslaat, nog niet ge lezen. De commandant van de „Karei Door man" lichtte toe, dat men van een offi cier tweedeklasse in de oudste categorie verwacht, dat hij zich op de hoogte stelt van de inhoud van het orderboek, al thans van het voor hem belangrijke ge deelte. zonder dat men hem daartoe aanspoort Luitenant ter zee Hintzen had overi gens niemand zien roken bij het laden van de benzine. „VIERMAAL STOPPEN" „Viermaal kwam er met tussenpozen van telkens twintig minuten benzine uit de ontluchtingsbuis in de romp van de „Karei Doorman" aan stuurboordzijde", verklaarde de vliegtuig-metaalbewerker der eersteklasse J. W. Jonker. Hij moest erop letten, dat er geen benzine in het water zou stromen en dat er niet gerookt zou worden in de omgeving van de ont luchtingsbuis. Zodra hij benzine uit de buis zag komen, moest hij de machinist P. J. van Rhijn of de schipper van de tanker „Diala" waarschuwen, dat men moest stoppen met het pompen van benzine. Voor dat waarschuwen moest hij ech ter van stuurboord naar bakboord ren nen cn daarbij vier lobby-deuren in de waterdichte schotten openen en achter zich sluiten. Dit deed een van de leden van de Marineraad tegen de sergeant- machinist II. II. Rosien, die de leiding had bij het Iaden, opmerken: „Vond u dat nou een geschikte regeling om een uitkijk voor het waarschuwen een soort hindernisrace te laten maken? Kan dat niet anders?" Sergeant-machinist Rosien zag geen andere mogelijkheid of men zou met koptelefoons moeten gaan werken. Van de vierde keer dat er benzine uit de romp van de Karei Doorman kwam, was de vliegtuig-metaalbewerker Jonker erg geschrokken. „Er spoot plotseling een dikke straal benzine uit de buis". Hy rende weer naar bakboord en waar schuwde de schipper van de „Diala". Deze maakte een handgebaar in de richting van een paar officieren, waar uit Jonker opmaakte, dat deze officieren over het stopzetten van het tanken moesten beslissen. Maar schipper Maas kant van de „Diala" verklaarde, dat hij het roepen van Jonker helemaal niet had gehoord. Hy had met deze hand beweging naar de officieren willen zeg gen, dat zijn schip bijna leeg was Jonker zag kleine vlammetjes op het water naast de „Karei Doorman" dan sen na terugkeer op zijn post. Vlam metjes, die een ponton, waarop vijf ma trozen bezig waren de romp van de Karei Doorman te schilderen, angstig dicht naderden. Uit de buis stroomde nog steeds benzine. WEIGERENDE VERKLIKKER Sergeant-machinist Rosien legde uit dat er by het laden van de „Karei Doorman" benzine uit de ontluchtings buis in het water kan stromen, zonder dat de verklikker (een watertankje op de leiding) dit meldt. Hoe dat precies gebeurt, noemde hij een raadsel. Maar de benzine stroomt dan naar bulten zonder in de tanken te zijn geweest. Zy passeert het water tankje dan niet, het tankje dat moet aangeven, wanneer de tanks vol zyn. Dit moet ook op 24 augustus het geval zijn geweest, want de tanken waren nog niet vol toen de benzine in het water stroom de en tenslotte ln brand geraakte. De Marineraad zal in deze zaak schriftelijk uitspraak doen. H y—j EUW van vooruitgang, s Overal ontwikkeling op H L_i reusachtige schaal. De mensen kunnen de nieuwighe- g den op ieder gebied nauwelijks meer bijbenen. H „Het gemak dient de mens" is de leus. Iedereen doet er aan mee! Wie heeft het ooit sneller be- I leefd? Ga maar eens naar de M Utrechtse Jaarbeurs en ge valt p van de ene uitvinding in de an- dere. De techniek viert er hoog- s tij, niemand ontkomt aan de E biologerende invloed van het H „allernieuwste", dat telkens weer H een aanslag op de beurzen der ee bezoekers doet. DE verleiding loert niet in het verborgene maar open lijk naar iedereen, die erop uit is zijn leven te veraangena men. Wie, in de oorlog, erop uit trok om moeizaam een paar sui kerbieten te bemachtigen en nu ziet. hoe gemakkelijk alles in de schoonste vorm voor het grijpen ligt of U toegeworpen wordt, zal wel getroffen zijn door het scherpe contrast. Hij vraagt zich soms af, waar heen die grandioze materiële ontwikkeling voeren gaat: het wordt nog eenmaal zó, dat de gebraden vogels U in de mond vliegen, zonder dat U er een spat voor hoeft te doen ZIJN zij, die zich nu zonder enige inspanning het com fort en de luxe van de mo derne tijd kunnen veroorloven nu gelukkiger dan degenen, die het nog een beetje „ouderwets" aan moeten doen? Het ziet er naar uit, dat dit vrouwtje het helemaal niet zo ongenoeglijk vindt om, zoals ze dat haar leven lang al deed, het water te „pompen". Dat houdt haar „fit", het is een ochtendgymnastiek zonder weerga en ze heeft de water kraan waarachtig niet nodig. Ze is er bovendien aan ge wend, ze wéét niet anders. „Nu ja", zullen de aanhangers van het comfort zeggen, „het is toch vréselijk, dat dit arme mensje zich zo inspannen moet". Het is hoe ge het bekijkt. Wedden, dat ze het helemaal niet „vreselijk" vindt en het héél gek zou vinden, als ze haar oud-vertrouwde pomp zou moe ten missen? ZO is 't met veel dingen op deze telkens veranderende wereld. Het „comfort" maakt de men sen zo zwak als was: mannen, achterover gezakt in auto's, een llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll lllllllllllllllllllllllillllllllllilllllilillliiilliiiliiiiilliiiiiiiiiiiiiiniii| Lex van Weren zelf zegt niets van dat succes te begrijpen. „Ik ben er een beetje verlegen mee", zegt hy bescheiden. „Wat onze kwali teit betreft kunnen wij niet in de schaduw staan van bijvoorbeeld Dolf van der Linden. Wij zijn heus niet het beste orkestEn even later: „Maar wij zijn misschien wél het geestdrif- tigste En nu laat zich dat succes toch wel verklaren: het is de geestdrift van Lex x. Weren zelf, waardoor zijn bioscoop orkest muziek produceert, die de sfeer en de gezelligheid, ja de feestelijkheid, van een avondje-uit oproept. Zelfs ver buiten dat City-theater. Tot in die 53 landen toe. SCHAARS Bioscooporkesten zijn schaars ge worden. Er zyn geen tien bioscoopen ter wereld te vinden, waar filmvoor- was, die de huisvrouw in de machine stopt en er het vol gend ogenblik als nieuw weer uit komt, zonder dat ze zich hoefde te bewegen, de ijskast en de diepvries, de kleuren- en de geurentelevisie: alles op een presenteerblaadje in huis ge bracht en niemand, die zich nog voor Iets hoeft in te spannen. W&ar gaan we op zo'n ma nier naar toe? „Rust roest" zegt een oud spreekwoord en het bevat een grote wijsheid. stellingen worden opgeluisterd door variété en orkest. Twee van die thea ters staan in Nederland en allebei in Amsterdam: Tuschinski en City. Zij zijn de laatste uit een lange rij en de enige die zich hebben weten te hand haven. Is de tijd van de bioscoopor kesten voorbij? Ach, Tuschinski en City, de fraaiste en grootste bioscopen van Nederland, zouden immers zonder hun orkesten slechts uit de krachten gegroeide buurtbioscopen zijn! Het is echter niet alleen de traditie, die de orkesten doet handhaven. Het is voor al de vernieuwing, die ze op de voor grond heeft doen plaatsen en waarvan zo mogen wij het wel stellen Lex van Weren de geestelijke vader is. „Wie in de bak speelt heeft een makkie" luidde het gezegde onder de musici in vroeger jaren. Lex van Weren, trompettist en violist, zat en kele jaren geleden „in de bak" van het City-Theater, vrijwel onzichtbaar voor het publiek. Tijdens de middagvoor stelling en de twee avondvoorstellingen „maakte hij muziek" met z'n elf colle ga's, muziek, niet bedoeld om naar te luisteren, maar omdat het er nu een maal bij hoorde. De twaalf in de bak speelden lauw en futloos, zonder animo zoals het al jaren achtereen was ge beurd. Wie j-illes in huis haalt wat hem bespaart nog een vinger uit j| te steken, lijdt, zo niet schade H aan z'n ziel, dan toch zeker aan zyn gezondheid. Daar wilde ik U even op wij- zen. En ga nu maar prettig een stukje omlopen. Het enige wat U misschien nog kunt! Dat zal Uw geest en lichaam goed doen! FANTASIO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 17