IN KAMER EN TUIN SANDRA DEE Een Zoeklicht ROND EN VOETLICHT ZATERDAG 5 MAART WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 ONDANKS AL RUIME HAAR JEUGD ERVARING SALARISREM In Amsterdam V OP DE BOEKENMARKT) GERRETSON DE STRIJDBARE SANDRA DEE .vroeg succes. Ze is klein en tenger. Van top tot teen niet eens 1 meter 60. En op de weegschaal haalt ze nog geen negentig pond. Maar de mate van haar popula riteit is omgekeerd evenredig aan die van haar maten en gewichten. Vooral de Amerikaanse teenagers hebben in de jonge Sandra Dee een nieuw idool gevonden. Ze wordt in april achttien jaar. Een jeugdig sterretje dus. Des ondanks met een behoorlijke er varing. Niet alleen als filmster, maar ook als fotomodel. Want als zodanig is ze haar carrière begon nen. Toen was ze twaalf jaar oud...... Sandra werd geboren ln Barjonne, een stadje in New Yersey. Toen ze nog zeer jong was kwam het tussen haar ouders tot een schelding. Haar moeder hertrouwde later met Eugene Douvan, een man, die erg veel gedaan heeft om Sandra als actrice op weg te hel pen. Of ze hem daar dankbaar voor moet zyn of het hem moet verwaten? De tijd zal het moeten leren. Maar zeker is. dat de nu zo bejubelde Sandra Dee nooit een normale Jeugd heeft gekend. Althans niet nadat ze op haar twaalf de jaar „ontdekt" was door Harry Conover. GEEN PLANNEN Sandra koesterde toen echt nog geen plannen om actrice, mannequin of model te worden. Maar als pad vindster deed ze mee aan een modeshowtje van haar groep voor een liefdadig doel. Harry Conover zat tussen het publiek en was enthousiast over het twaalf jarige meisje. Hij bood haar prompt een contract aan als beroeps-manne quin. Een dag later kreeg de familie Dou van bezoek van iemand van „American Girl Magazine". Die vroeg of Sandra model mocht staan voor de omslag. Sandra's carrière was begonnen. Daar zorgde papa Douvan wel voor. Een jaar later let wel, ze was toen dertien jaar! danste Sandra met haar vader op het jaarlijkse liefdadig heidsbal in Waldorp Astoria. Daar was ook mijnheer Huntington Hartford aanwezig, die er veel voor voelde om haar contract van Conover af te kopen. Salaris voor Sandra: dertig dollar per uur.I En diezelfde avond nodigde Oleg Cassini de Douvans uit om aan zijn tafeltje te komen zitten en daar deed hij het voorstel, dat het meisje aan een van zijn befaamde modeshows mee zou werken. Sandra zou daarbij een diamanten halsketting moeten dragen ter waarde van 165.000 dollar. NOG NIET GENOEG En als of het nog niet genoeg was, een paar dagen later tekende de der tienjarige een contract met Craig Allen om in een televisie-uitzending op te treden. Daarna verscheen het leuke blonde meisje regelmatig voor de televisiecamera's, in beroemde 6hows en in goed betaalde stukken van de commerciële televisie. Toen duurde het vanzelfsprekend maar heel kort of de filmmensen uit Hollywood stonden op de stoep. Een filmtest volgde en Universal Interna tional was zo verrukt, dat het jonge sterretje meteen maar een hoofdrol kreeg naast de eveneens Jeugdige John Saxon in „The wonderful years". Het werd een daverend succes. Ook de filmwereld bood Sandra wijdse perspectieven. Haar volgende film vanzelfsprekend weer een hoofdrol heette „A stranger in my arms". Ook June Allyson en Jeff Chandler waren ook van de partij. Toen kwam Metro Goldwyn Mayer. Die kon het vrolijke blonde meiske met de pittige bruine ogen uitstekend gebruiken bij de verfilming van James Micheners oorlogsverhaal „Until they sail". Dus stapte het meisje voor korte tijd over. Overigens kwam deze rol prent nog eerder uit dan de twee eer der genoemden. REEDS VERVOLG Daarna volgde nog „The reluctant debutante" en nu is „Gidget" uitgeko men. Die laatste film heeft Sandra gemaakt voor Columbia International. In ons land gaat zij „Romance in bad pak" heten. Reeds staat er een vervolg op stapel: „Gidget goes Hawaiian". Vanzelfsprekend met Sandra Dee in de hoofdrol. Want rond dit populaire sterretje draait die hele badpakroman ce. Het is een gezellig luchtig ver haaltje van een zomervakantie aan het strand, tijdens welke een jong sportief meisje voor het eerst de liefde leert kennen. En dat allemaal kleur rijk op een breed doek. Het is zeker een passende rol voor de in het nor male leven ook sportieve Sandra, die dol is op schaatsen, paardrijden en., koken. Dat laatste doet ze ook bijzon der graag. Maar ze is wel zo wijs om niets op te eten, dat ze zelf brouwt. „Gidget" is eigenlijk de bijnaam van het meisje in de film. Het is een samentrekking van „girl" (meisje) en „Midget" .dwergje, pukkie). In de Nederlandse vertaling heet zij naar analogie daarvan derhalve „Mukkie"! CATARINA VALENTE .een van de tien. Er is thans wat meer bekend ge worden van de rem, die door Duit se filmproducenten en filmverhuur kantoren op de salarissen van de „sterren" gezet is. Men weet het, besloten werd niet meer dan 100.000 mark per film uit te betalen op straffe van een gepeperde boete. Men heeft nu zeven klassen ge maakt, waarin de diverse min of meer belangrijke filmgrootheden zijn onder gebracht. Slechts tien namen kan men in de hoogste klasse tegenkomen. De men sen dus, die nog een ton mogen ont- Een vrolijke scène uit de [ilm „Gidget". vangen: Ruth Leuwerik, Catarina Valente, Nadja Tiller, Lilli Palmer, Liselotte Pulver, Heinz Rühman, O. W. Fischer, Curt Jurgens, Hardy Krüger en Freddy Quinn. In klasse 2 (70.000 mark) zit o.a. Hans Jür- gens Felmy. In klasse 3 (60.000) Pe ter van Eyck. In klasse 4 (50.000) Karl Heinz Böhm en Conny Fro- boess. In klasse 5 (40.000) Peter Kraus. In klasse 6 (35.000) regisseur filmster Bernhard Wicki en in klasse 7 enkele in ons land minder beken de spelers. DUUR TRIO Tot voor de onderlinge afspraak, die de maatschappijen dezer dagen hebben gemaakt waren al deze ga ges bepaald veel hoger. Zij stegen ieder jaar weer tot soms duizeling- wikkende hoogten. Temeer omdat sterren van het kaliber Romy Schnei der, Maria Schell en Horst Buch- holtz in het buitenland triomfen vier den. Dit trio is dan ook niet in een klasse ondergebracht en men vraagt zich af of ze nog wel „te koop" zijn voor Westduitse filmmaatschappijen voor het „armzalige" sommetje van 100.000 mark per film. Volgens een overzicht van de Münchense Sud- Deutsche Zeitung verdienden de „grote" filmartiesten in 1953 gemid deld 30.000 tot 60.000 mark per film, in 1954 evenwel tussen 35.000 en 90.000 mark per film, in 1956 reeds tussen 50.000 en 200.000 mark en de laatste jaren stegen de gages hui zenhoog. Maria Schell krijgt in Ame rika al 200.000 dollar (800.000 mark) per film. Romy Schneider verdien de in een Franse film 650.000 mark. Nadja Tiller en Heinz Rühman eisen allang meer dan 200.000 mark per film en het filmjongetje Peter Kraur ontving ook reeds 100.000 mark voor één filmpje Om nog te zwijgen van het winstaandeel, waarvan di verse sterren zich hebben verzekerd: winstaandelen van 50 procent soms, zoals Maria Schell! OP VALREEP Men vraagt zich in de Bondsrepu bliek thans af: komt aan deze dui zelingwekkende onverantwoordelijke salarishoogte nu eindelijk eens een einde? De „sterren" zelf, niet ver enigd in een vakbond, zeggen van niet. Met velen van hen zijn „toe vallig" vlak voor de afspraak tus sen de maatschappijen juist nog con tracten afgesloten die uiteraard ver re gaan boven de onbenullige 100.000 mark per film De afspraak der filmproducenten, zo gelooft men al gemeen, treft dan ook niet zozeer de „grote, dure mannen en vrouwen van het witte doek" die verdie nen ook in de toekomst wel bedra gen tussen de 250.000 en 1 of 2 mil joen mark per film. De afspraak zal in het bijzonder de figuren op het tweede plan treffen, die geen winstaandelen in films hebben. Dat overigens de kosten van een film in Duitsland gedrukt moeten wor den staat wel vast. Maar waarom, zo vraagt men zich dan af heeft men in de Bondsrepubliek de laatste ja ren bij de opkomst van de televi sie steeds grotere bioscopen voor steeds minder toeschouwers ge bouwd? En waarom liet men de laatste jaren de gages van de ster ren oplopen tot vele honderdduizen den marken per film? Er gaat geen jaar voorbij of oud- Amsterdam dient tot décor van films van Europese en Amerikaanse filmmaatschappijen. Over enkele maanden zullen op de Amsterdamse Walletjes de opnamen beginnen van een Italiaanse film, waarin de hoofd rollen vertolkt worden door Marina Vlady en Lino Ventura. CONNY FROBOESS .op vierde plan. De voormalige bokser Lino Ven tura is filmster geworden. Als zodanig verschijnt hij binnenkort in Amsterdam. Op de Walletjes- Deze keer echter zal het verhaal geheel in het rosse leven van de hoofdstad worden gesitueerd. De hoofdpersoon is een meisje uit de provincie, dat van huis wegloopt en tenslotte op de Walletjes terecht komt. Het wordt een pijnlijk mo ment als haar vader naar Amster dam komt om aan de Stille Omgang deel te nemen en dan plotseling wordt geconfronteerd met de om standigheden, waaronder zijn doch ter leeft. Overigens is van rooms- katholieke zijde reeds bezwaar ge maakt tegen het op deze wijze ge bruik maken van de Stille Omgang. De film is een produktie van de Italiaan Dino Laurentiis. Als regisseur zal optreden Luciano Emmer. Het idee is afkomstig van wijlen de heer J. A. L. Kemps, directeur van Stan daard Films te Amsterdam. Het ligt in de bedoeling vrijwel de gehele film in Amsterdam op te nemen. Eveneens in het voorjaar zullen Japanse filmmensen naar Amster dam komen om een aantal opnamen te maken, welke later in een speel film worden ingelast Het is een goede gedachte geweest van het dagblad „De Telegraaf" om onder deze titel een keuze uit de ar tikelen van prof. dr. F. C. Gerretson gebundeld uit te geven. De Utrechtse hoogleraar, die tegelijk dichter (Geer- ten Gossart), historicus en politicus (hy is een tijdlang Kamerlid geweest) was, heeft in Nederland niet de er kenning gekregen, die hem zozeer toe kwam. Hiervoor zijn twee redenen aan te wijzen. In de eerste plaats was hij een persoonlijkheid met wie men over hoop lag of van wie men hield, zoals de dichter Jan Engelman dit kortelings zo juist heeft geformuleerd in zijn lezing in Urecht. Gerretson was een man van grote kracht en overtuiging. Hij had een scherpe tong en een talent voor de In maart is er opnieuw vol op werk in de tuin; de win ter is voorbij. Wel zal het nog eens vriezen, doch dat kan uw planten niet veel schade meer doen; ze moeten nu maar wen nen. De hyacinten die men tegen strenge vorst heeft afge dekt. zal men nu kunnen ont dekken. Vindt men het nog erg koud, dan kan men er voorlo pig mee volstaan de helft weg te nemen. Meestal gebruikt men turfmolm om te dekken. Het geen opgeruimd wordt, kan men tussen de vaste planten in de border over de grond heen strooien. Het kan dienst doen als grondverbetering, vooral op droge en schrale grondsoorten zal het goede diensten kunnen doen. In de border zullen wel en kele lege plekken zijn; die kan men nu beplanten; allerlei vas te of overblijvende planten kun nen gepoot worden. Heeft U nog geen Delphiniums of rid dersporen in eigen tuin. dan is het nu de goede tijd ze te bestellen. Aanvankelijk kweek te men vrijwel alleen de blau we en lila kleuren, doch te genwoordig komen ook witte en roze en zelfs rode tinten voor. Over het algemeen zijn die afwijkende kleuren echter niet zo sterk als de blauwe rid dersporen. Als men voor hen een goed plekje zoekt, gaat er van die kleuren toch een bij zondere bekoring uit. Ze hou den wel van de volle zon. Dat doen trouwens vrijwel alle bloemplanten, doch u moet er vooral rekening mee houden, dat ze een goed vochtopgeven- de grondsoort nodig hebben en dat men ook voor voldoende voedsel moet zorgen. Het is dus beslist noodzakelijk een flinke laag oude mest onder te spitten, verse mest kan men beter niet gebruiken. Be vat de grond echter voldoende humus, dan kan men ook heel goede resultaten bereiken met de bekende tuin- en gazonkor- relmest, per tien vierkante me ter is een hoeveelheid van on geveer driehonderd gram wel voldoende. Delphiniums kan men zowel ln de hoogop groeiende, als laagblijvende soorten bestellen; er zijn heel mooie. Op de ach tergrond in de border voldoen de hoogop groeiende uitstekend op de voorgrond kunnen de laagblijvende gepoot worden. De hoogop groeiende zal men tegen de bloei van een stevige stok moeten voorzien; ze zul len anders niet op eigen be nen kunnen blijven staan. Na de bloei moet men de uitge bloeide bloemstengels zo spoe dig mogelijk verwijderen; ze kunnen dan in de herfst nog maals heel aardig bloeien. G. Kromdijk. Riddersporen. keuze van het raakste woord. Zaken, die in een tijd, waarin men eens gezind aan de warhoofdigheid de voor keur geeft, niet algemeen gewaardeerd worden. Ten tweede deelde hy de hedendaag se politieke overtuigingen niet. Dat stak hij nooit en nergens onder stoelen of banken. Hy was een man, die zowel historisch als politiek „groot" dacht. Hij kon in de politiek historisch den ken en hij was uitermate scherpzinnig. Zijn principes waren oorspronkelijk en de hedendaagse voorliefde voor het ge middelde was hem een doorn in het oog. Het resultaat van deze karakter eigenschappen, gepaard aan zyn fel heid, was dat men hem voor „fascist" uitkreet; een scheldwoord, dat men te genwoordig onmiddeliyk in de mond neemt, wanneer iemand het waagt zyn kritiek uit te spreken over de tegen woordige gang van zaken in Nederland of waar ook. Beter, veel beter, dan ik het hier in enkele regels schetsen kan, zal men zich een oordeel kunnen vormen overj het karakter van Gerretson, wanneer men het in deze bundel opgenomen ar- ikel getiteld „Niets tegen de consciën tie" leest. Dit essay handelt over een onderwerp, dat ieder zinnig mens na aan het hart ligt, maar waarvan velen slechts een vage opvatting hebben, nl de vrijheid: De vrijheid in de staat; dt vrijheid in engere zin b.v. de vryheld van denken, die men niemand ontne men kan en de vrijheid in ruimere zin, de uitingsvryheid. Hierin treft men de befaamde zin: „Wanneer iemand (zo als indertyd Mussert in zyn program) het nodig vindt de vryheid van con sciëntie in engere zin expressieveiyk te waarborgen, dan is het: boer, pas op Je ganzen, want dan kan men er zeker van zyn, dat het zyn bedoeling is, de vryheid van consciëntie in wydere zin, als vrijheid van meningsuiting en han- delingsvryheid, te beknotten". Naast de belangryke inhoud van deze artikelen, die enerzyds de neer slag zyn van een leven van denken en studie en anderzijds als tijdsbeeld van niet te schatten waarde, treffen zij door de vorm. Er is geen twyfel aan of Gerretson is de voortreffeiykste stylist van zijn tyd geweest en dat zal hy nu na zijn dood (1958) voorlopig biyven Door deze gave van het woord, gecom bineerd met zyn diepe en oorspronke lijke denkwyze, komt het, dat men uit het artikel van hem over een biografie van Jacques Perk (pag. 218) eigenlijk een sterker sprekend beeld van de stu dent Perk in Amsterdam krijgt dan uit het hele besproken boek. Behalve zy. die Gerretson in de ja-, ren waarin hij wekeiyks zijn artikelen; publiceerde, gevolgd hebben, is het mogelijk dat er een categorie lezers is die vreemd zal staan tegenover deze be schouwingen. De oorzaak daarvan kan men zoeken, niet by de schryver van deze artikelen, maar beter by de kwaal van de hedendaagse mens, n.L bij de denkluiheid. Dankzy de beper kende invloeden van een groot deel vnn pers en radio neemt de geestelijke zelf werkzaamheid by de lezer en toehoor-, der af. Wanneer deze nu geconfron-i teerd worden met werk als dit, dan kunnen zy daar vreemd tegenover te; staan komen. Want Gerretson heeft ge schreven voor denkenden, daar hyzelf een zo uitermate oorspronkelyk den ker was. En hy heeft nooit of te nim mer rekening gehouden met „wat men graag hoort". Doch indien enige lezer zich de moeite wil geven van de in spanning. dan lijdt het geen twyfe'i of alleen al door het lezen van dewj verzameling artikelen zal in letterlij ke zin een wereld voor hem opengaan Een wereld, die er stellig altyd geweest is, maar die by voorkeur verborgen wordt gehouden achter het slot en grendel van de massificatie. CLARA EGGINK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 14