TO ICO M ST L UOKIBERÊX) Individu in samenleving wordt het grootste probleem Slapende wijs worden Stekken van genieën Diepvriezen van mensen V/Y/ anneer er over de toekomst wordt gesproken of geschre- ven. gaat dit vrijwel uitsluitend over de bijna onvoorstel- bare veranderingen, welke de zich ontwikkelende techniek zal veroorzaken in het milieu, waarin de mens leeft. Het accent ligt in deze beschouwingen op de entourage, niet op de mens zelf. Li MAART 1860 - 1960 LEIDSCHjjïAGBLAD ECHO EN VISIOEN J Maar de ontwikkeling van het menselijk kunnen zal in de voor ons liggende periode ook sterke invloed op de mens zelf kunnen uitoefe nen. waardoor de mens zelf het grootste probleem van de toekomst worden zal. Moet. kan en mag de mens zelf worden „veranderd" zoals de mens de natuur om zich heen verandert, d.w.z. aanpast aan zijn behoeften? In het verleden heeft het hoofdaccent steeds gelegen op aanpassing van de maatschappij aan de mens, maar reeds de laatste decennia is een kentering merkbaar naar het tegendeel: aanpassing van de mens aan een theoretisch uitgebalanceerde „ideale" sociale orde. Deze ken tering zal zich ongetwijfeld voortzetten, en dan wordt op den duur inderdaad de mens het grootste probleem van de toekomst. Want de wetenschap geeft hem steeds meer wapenen in handen om deze „aanpassing" merkwaardig, vaak griezelig ver door te voeren. Het heeft ongetwijfeld zin. reeds thans de gedachten te laten gaan over de problemen, welke op dit gebied zullen gaan optreden. Gebieden vol vraagtekens Medici, biologen, biochemici en biofysici dringen steeds verder door in de geheimen van het menselijk lichaam en vooral ook die aspecten van het lichaam, welke nauw ver band houden met de menselijke geest: het zenuwstelsel. In Amerika zijn enkele geleer den, zoals dr. James Olds on dr. Neall Miller, erin geslaagd bepaal de wilsimpulsen van dieren langs zintuigelij ke en langs elektrische weg naar believen te beheersen. Proeven op dit gebied werden ge nomen met het doel, verlichting te bieden aan ernstige oorlogsge wonden, wier zenuwstelsel zodanig geschokt was dat zij op andere wijze niet van een ondraaglijk lijden te verlossen zijn. Op zicnzelf dus ongetwijfeld nuttige proeven, die echter naast grote mogelijk heden ook grote gevaren meebren gen wanneer zij verder tot succes zouden leiden. Mettertijd zal uit onderzoekingen van deze aard ongetwijfeld de mogelijkheid worden geboren, de menselijke geest naar believen te beheersen, wellicht niet slechts langs operatieve weg, doch mede door inductieve opwekking van elektrische prikkels in de hersenen, waarop de werking van het centrale zenuwstelsel voor een belangrijk deel berust. Wat mag Mogen dan dergelijke technieken gehanteerd worden, om de mens zodanig te veranderen, dat er een zo gunstig mogelijke harmonie ontstaat tussen hem en de maat schappij waarin hij is geplaatst? Mag men de mens uit eigen vrije wil door dergelijke beïnvloeding van zijn geest beter instellen op de maatschappij? Of raakt men dan tezeer aan de individualiteit? Mag de maatschappij hem, na een der gelijke „geestelijke reconstructie", nog verantwoordelijk stellen voor zijn handelingen? Mag ook de samenleving een aanpassing van deze aard van de mens eisen, wanneer het maat schappij belang daarbij wordt ge diend? Men is vooral geneigd op deze laatste vraag een ontkennend ant woord te geven. Maar is er een zo groot verschil met de verplichte inenting, die naast een persoonlijk ook een maatschappelijk belang dient, en met de invoering van de leerplicht die ontegenzeglijk een gedwongen ingreep op de mense lijke geest genoemd kan worden? Of met de aanpassing van de men selijke geest, welke dag in dag uit steeds meer door de maatschap pelijke orde (of wanorde) van de mens wordt verlangd, zodat nu reeds het vrijwillig gebruik van kalmerende of stimulerende mid delen in verontrustende mate voor tallozen de enige veiligheid tegen nerveuze kortsluiting vormt? Maar wie zal, wanneer men ook een „geestelijke inenting" gaat hanteren, de norm bepalen waar naar de geest moet worden ge kneed? Zet men de poort dan niet open voor de vorming van een leger geestelijke slaven van een bepaalde wereldconceptie, een veel effectiever geestelijke terreur dan de thans reeds onheilspellend efficient werkende propaganda- apparaten weten te verwezen lijken? „Inductie-leergang" Toch kon de maatschappij wel eens naar dergelijke methoden moeten grijpen uit geheel andere motieven, dan die van aanpassing van het individu aan de gemeen schap. Met enkele andere voorbeelden willen wij dit in het kort verdui delijken. Zowel in Amerika als in Rusland houdt men zich reeds enkele jaren bezig met een nieuwe wetenschap, die de toepasselijke naam van foe- nixologie heeft gekregen, naar de legendarische vogel die schoner dan tevoren uit zijn eigen as her rees. Deze wetenschap houdt zich bezig met het probleem van de regeneratie. Wanneer een hagedis zijn staart verliest, groeit deze weer aan. Twee helften van een regenworm kunnen zich tot twee complete regenwormen ontwikke len. Dat zijn regeneratieverschijn selen. Verliest de mens een stukje huid, dan groeit dit meestal weer aan. Maar verliest hij een been, dan is dit niet het geval. Hier schiet het regeneratievermogen van de mens te kort. De encyclopedisten van de te genwoordige tijd hebben de wed loop met de tijd reeds verloren. Zij zijn op verschillende wetenschaps gebieden reeds thans niet meer in staat zelfs alleen maar de titels van nieuwe wetenschappelijke ver handelingen bij te houden: zij raken ook op kleine gebieden steeds verder achter. Kunnen on derwijs en wetenschappelijke vor ming op den duur deze vloedgolf van groeiende menselijke kennis en kunde op de juiste manier ver werken, de vergaarde kennis door geven aan volgende geslachten? In hun houdige vorm zeker niet Kan hier misschien rechtstreekse beïnvloeding van de hersenen (dus zonder de zintuigen als medium zoals dat thans geschiedt) uitkomst brengen? Een „visioen" op de toe komst mag de verwachting om vatten, dat mettertijd zo iets als „inductie-leergangen" worden ont wikkeld waardoor vaste kennispa tronen in korte tijd in de mense lijke hersenen kunnen worden vastgelegd, b.v. tijdens slaap wan neer zintuigelijke waarnemingen geen storende invloed uitoefenen. Kernprobleem: de individualiteit Ook bij deze wijze van „opslaan" van kennis rijst echter de vraag, in hoeverre men nog van een indivi dualiteit gesproken kan worden, wanneer deze op zodanige wijze naar een weliswaar flexibel maar toch door anderen opgesteld en uitgewerkt patroon wordt gevormd. Telkens weer stuiten we op die vraag naar het wezenlijke van een individualiteit, wanneer wij na gaan welke invloed over niet al te lange tijd niet op het milieu van de mens, maar op de mens zelf zal kunnen worden uitgeoefend. vraag, dan wordt het wellicht mo gelijk het regeneratievermogen van de mens te vergroten. Dat zou zeer belangrijk zijn b.v. voor een volledige „restauratie" van gewon den, voor het genezen van zieken. Maar het heeft ook uiterst merk waardige consequenties. Waar ligt de grens van het re generatievermogen? Men neemt thans aan, dat de volledige indivi duele eigenschappen van de mens zijn vastgelegd in de genen, de dragers der erfelijke eigenschap pen die in alle cellen voorkomen. Kan dan wellicht in de toekomst door een super-regeneratie weer een volledig individu groeien uit enkele cellen, uit kleine stukjes weefsel van het oorspronkelijke individu? De mens zou hierdoor onsterfe lijk kunnen worden, wanneer men althans deze nieuwe individuen, gekweekt uit enkele cellen van een „verouderde" voorganger, dezelfde individualiteit zou willen toeken nen. Men zou grote geleerden, die hun werk niet alleen aan kunnen, langs deze weg kunnen vermenigvul- wing treedt dit probleem op. Het is bekend, dat de werking van vele organen grote invloed op de totale menselijke gesteldheid, ook in geestelijk opzicht, uitoefent. Het is hoogstwaarschijnlijk, dat trans plantatie van enkele organen reeds een aantoonbare invloed op de geestelijke mens zal uitoefenen. Weer komt dan die vraag op: mag men deze hervormde mens nog de oorspronkelijke individualiteit toe kennen, mag men hem nog volle dig als voorheen verantwoordelijk stellen voor zijn doen en laten? „Opgeslagen" zieken Het is niet onmogelijk, dat men langs dergelijke wegen een soort geleide onsterfelijkheid zou weten te bereiken. Maar dat zal waar schijnlijk ook langs andere weg mogelijk blijken. Verwacht mag worden, dat men er binnen enkele decennia in zal slagen een soort „diepvries-pro cédé" te ontwikkelen, dat mensen als het ware in een kunstmatige winterslaap met zeer langzaam verlopende levensprocessen brengt. In eerste instantie kan dit ertoe leiden, dat op dat moment nog ongeneeslijk zieken kunnen wor den „opgeslagen" in een winter slaap om daaruit eerst gewekt te worden wanneer voor deze ziekte Ontwrichting der verhoudingen Het zou de maatschappelijke verhoudingen zoals wij die nu kennen volkomen ontwrichten, wanneer kinderen werden geboren van vaders, die reeds geslachten geleden overleed. Maar de onder ling menselijke verhoudingen zul len op meer wijzen zodanig wor den veranderd, dat men reeds thans zijn gedachten moet laten gaan over nieuwe normen. Om een voorbeeld te noemen: zeer snelle ruimtereizen hebben, zoals wij elders reeds schreven, het effect van een vertraging ook van de biologische tijd van de ruimte- reiziger, waardoor het mogelijk wordt dat hij in een normale men senleeftijd afstanden aflegt, waar voor zonder deze tijdsvertraging vele generaties nodig zouden zijn. Het kan gebeuren dat de ruimte reiziger tien jaar ouder dan bij zijn vertrek op aarde terugkeert en dan de aarde en het mensdom duizenden jaren verouderd vindt, tien jaar ouder dus terugkeert in een tijd dat zijn achter-achter- achterkleinkinderen reeds lang tot de oude geschiedenis behoren. Het verband tussen de generaties, dat thans een zo grote invloed heeft op de inter-menselijke verhoudin gen, wordt hierdoor geheel ver broken. Jeugdige ruimtereizigers keren lenig uit het heelal om begroet te noorden door hun vergrijsde achter achter klein kinderen: wonderlijke consequentie van de relativiteitstheorie. De tijds vertragingwaardoor beelden als deze werkelijkheid kunnen worden, treedt alleen op bij zeer hoge snel heden, die de snelheid van het licht benaderen. „Met stek meer mans" Welke factoren beheersen dit regeneratievermogen? Vindt men eenmaal een antwoord op deze digen. „Met stek meer mans" zouden deze geleerden verheugd kunnen uitroepen, wanneer zij met enkele evenbeelden zich op hun omvangrijke problemen zouden werpen. Want is dit proces niet eigenlijk vergelijkbaar met het stekken van planten? Complete vernieuwing Maar het probleem van de indi vidualiteit treedt in de toekomst ook in andere vorm op. Steeds verder zal men erin slagen, orga nen van de mens te vervangen wanneer zij zijn aangetast of be schadigd. Tot dusver de uiterste consequentie van deze zeer knappe medische techniek is wel de in planting van een tweede kop bij een hond, verricht door Russische medici. Slaagt men er mettertijd in, allerlei lichaamsorganen te kun nen overplanten (zoals nu bloed bij bloedtransfusies, hoornvliezen en in zeer speciale gevallen ook nieren) dan zou als uiterste con sequentie daarvan een mens ge heel „vernieuwd" kunnen worden. Heeft hij dan zijn individualiteit behouden? Zelfs bij een minder in grijpende dan een totale vemieu- wel een geneesmethode gevonden is. Later echter (maar dit is even als het voorgaande niet meer visioen doch een overigens niet onredelijke fantasie) zouden de mensen op oudere leeftijd in een zodanige toestand kunnen worden gebracht tot de wetenschap ook de dood zelf heeft overwonnen. Kun nen de poolgebieden dan gigan tische opslagplaatsen van mensen worden, die wachten, wellicht eeuwen lang, op dit door alle tij den heen meest fascinerende re sultaat van de wetenschap? Generatiesprongen Deze „diepvriestechniek" kan tot nog andere verbluffende mogelijk heden leiden. Mannelijke zaad cellen zouden desnoods eeuwen in een sluimerende toestand bewaard kunnen worden, en willekeurige tijden na het overlijden van een groot man, zouden zijn nakomelin gen nog kunnen worden geboren door kunstmatige bevruchting met deze weer tot vol leven gewekte cellen. Beheerst men eenmaal de factoren, die de overerving van individuele eigenschappen bepa len, dan zouden op deze wijze grote geesten de wereld blijvend van hun bijzondere gaven kunnen doen profiteren. Nieuwe ankers voor moraal In een dergelijke samenleving van de toekomst zal een geheel nieuwe basis voor de moraal en ook voor de verhoudingen tussen mensen onderling en tussen mens en samenleving noodzakelijk zijn. Zelfs in de tegenwoordige tijd wordt een vrijwel bovenmenselijk aanpassingsvermogen van de men sen gevraagd. Wij zien het niet zo, dat de on rust van vandaag duidt op een zoeken naar een andere moraal, maar veeleer op een onbewuste drang naar het zoeken van nieuwe ankers voor deze moraal. Dit zoe ken kan slechts vruchtbaar resul taat hebben, wanneer zij, die het grote komende probleem, de mens in de toekomst, onderkennen, be wust hun krachten geven aan deze noodzakelijke speurtocht. De nieuwe ankers moeten er zijn, voordat de stormachtige ontwikke ling van wetenschap en techniek de samenleving en de mens van zijn huidige moraal losslaat. Alles wijst erop, dat deze tijd niet zo heel ver meer in de toekomst ligt. IJsgrotten in het Zuidpoolgebied als diepvrieskelders voor zieken, die voor hun genezing wachten op nieuwe vorde ringen van de medische wetenschap. Nu nog een toekomstfantasie, later wellicht een heel normale instelling.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 73