ALOM IN INDIA VIERT MEN „HET FEEST DER LICHTEN" op de demon Narakasura Vishnu's overwinning Ook voor de Westduitse vrouwen weldra burgerlijke dienstplicht ZATERDAG 6 FEBRUARI 1960 geschenken Tijdens Dewali krijgt de jeugd veel (Bijzondere medewerking) Telken jare weer treft het volk van India wekenlang voor bereidingen voor de viering van het Dewali-feest, dat in onze herfst valt. Dewali is een der grote Indiase feesten. Zijn oorsprong ligt hecht ver ankerd in de mythen, de religie en de historie des lands. geloven namelijk, dat Lakshml wei gert om op een Dewali-avond een on verlicht huls binnen te gaan. Ja, zij kan de bewoners der niet verlichte huizen in het komende jaar financiële en materiële moeilijkheden berokke nen. Op haar weg van de hemel naar de aarde kan Lakshmi, gelijk het de godin der Fortuin betaamt, te allen tijde ieder huis binnenstappen waar het haar behaagt om binnen tegaan. Daarom zijn de mensen reeds weken tevoren druk in de weer om alles in gereedheid te brengen voor een feeste lijke ontvangst van Lakshmi. Ver lichting, nieuwe kleren, allerhande lekkernijen kortom, alle versierin gen, genoegens, vrolijkheid en kleurig heid worden in orde gebracht met hel oog op de komst der godin. In de loop der eeuwen heeft de vie ring van Dewali stellig wijzigingen on dergaan, maar in wezen is Dewali toch nog steeds het feest ter herdenking van de overwinning, die Vishnoe in de oertijd behaalde op de demon Nara kasura, de overwinning van het godde lijke op het duivelse, van het goede op het kwaad, van het licht op de duis ternis. Tevens Nieuwjaarsdag VOOR de Hindoes, die de Vikrama - tijdrekening hebben, is Dewali bovendien het feest van de jaar wisseling. De legende wil, dat koning Vikrama op Dewali-dag de troon be steeg. Volgens een andere lezing was niet Vikrama, maar Rama de hoofd figuur. Na Lanka te hebben veroverd kwam Rama (zo leert die legende) na een afwezigheid van veertien jaren te rug in Ayodhya ei besteeg hij de troon precies twintig dagen nadat de demon Ravana van Lanka gedood was. De stad Ayodhya was ter ere van Rama's terugkeer vrolijk versierd en verlicht. Daarom viert men nog ieder jaar tijdens Dewali Rama's overwinning en terugkeer. In Europa sluiten Europese zaken mensen'en firma's veelal hun boeken af op 31 december. In India gebeurt dat veel met Dewali. Dan maakt men daar zjjn winst- en verliesrekening op over het afgelopen jaar. De laatste tijden is het zwaar tepunt van de Dewali-viering verlegd van de steden naar het platteland en de kleine gemeenten. Het is nu een maal ook in India zo, dat de mensen in de grote steden het gehele jaar door vertier en verstrooiing kunnen vinden. De bijzondere feesten genieten daar om tegenwoordig minder belangstel ling in de steden dan in de dagen toen India nog niet de moderne wereld was binnengestevend. Op het land echter en in de kleine plaatsen viert telken- jare de Dewali-vreugde hoogtij. Ter ere van Lakshmi, Vikrama en Rama. De lichten worden dan bij duizenden ontstoken. En de kinderen maakt men gelukkig met cadeautjes, snoeperij en gezellige partijtjes. (NIVANO NADRUK VERBODEN) De sprookjesachtig verlichte parken van Brindavan te Krish- naraj Sagar in de staat Mysore j op Dewali-avond. STADSNIEUWS AANRIJDING OP RIJNSBURGER WEG Gistermorgen omstreeks 12 uur vond op de Rijnsburgerweg ter hoogte van het Terweepark een aanrijding plaats tussen de bestuurster van een rijwiel en de be stuurder van een bromfiets. Beide weg gebruikers reden op de Rijnsburgerweg komende uit de richting Oegstgeest. Op het moment, dat de bromfietser de wiel- rijdster inhaalde, week zij naar links uit om twee voor haar rijdende fietsers in te halen. De bromfietser kon een botsing niet meer voorkomen. De wielrUdster viel op het wegdek en heeft vermoede lijk een heup- of bekkenfractuur. In be wusteloze toestand werd zij door de EHD naar het Academisch Ziekenhuis vervoerd. ACADEMISCHE EXAMENS Aan de Leidse Universiteit zijn ge slaagd voor het doet. ex. Ned. recht de heren K. J. J. Meertens "Schiedam) en J. de Goederen (Linschoten)doet. ex. Romaanse taal- en letterkunde mevr. J. Ekeiman-Rietveld (Amsterdam) en de heren J. A. M. v. d. Krabben (Den Haag) en W. L. Pollen (Den Haag); kand. ex. psychologie mej. E. G. Fischer (Rotterdam). Medische Dienst Warmond Dokter A. W. Bots, Voorhout, tel. K 2532 - 7393. Zuster Muiderman, Herenweg 57, tel. K 1711 - no. 430. Leiderdorp Dokter Hennink, Mau- ritssingel 166, Leiderdorp, tel. 33686. Wassenaar Dokter A. Janse, Kerk straat 42, tel. 3005. Dokter H. Bogaart, Storm v. 's-Gravesandeweg 1, telef. no. 4466. ApothekersdienstWasse- naarse Apotheek, Schouwweg 32. tel. no. 2402. Voorschoten Dokter H. Olthuis, J. W. Frisolaan 3—5. tol. 2527. Voor wijkverpleegster: Gezondheidscentrum, tel 2177. Oegstgeest - Doktoren Held, tel. 24649 en Van der VlietDe Vries, tel. 22331. VOORSCHOTEN BURGERLIJKE STAND Geboren: Karen M., dr van G. A. van der Peet en M. A. Hayden. Inez, dr van D. de Haan en E. A. D. Gasper. Hendrik C., zn van E. C. Frangenheim en A. H. van Eek Duymaer van Twist. Overleden: M. van Bergen, e.v. P. Vlag, H. P. WalJ. Het paleis van Mysore in licht- lijnen OEGSTGEEST Voorlichtingsavond over peulvruchten Voor de Commissie voor Huishoude lijke en Gezinsvoorlichting zal door de Peulvruchten-Studie-Combinatie uit Wa- geningen een voorlichtingsavond worden gegeven over peulvruchten. De heer B. P. van der Post, hoofdassistent van de Rijkslandbouwconsulent en mevrouw H. Harmsen—Viets zullen deze avond ver zorgen. Er zal een kleurenfilm worden vertoond en een kopje peulvruchten wor den aangeboden. Deze voorlichtings avond vindt plaats op 9 februari as. in de zijzaal van de Willem de Zwijgerkerk. GESPAARD Bij de Rijkspostspaarbank te Oegst geest is in januari f. 91.749,13 ingelegd en f. 83.911,95 uitbetaald. Het Leidscli Dagblad üe kmnt voor iedereen Sommigen vrezendut deze opgeroepenen zich (ds recruten tiveede klas beschouwen gezonden, wordt aangenomen ook vrouwen kunnen oproepen en wel in de leeftijd van 18—55 jaar. Hulpdiensten in geval van nood (Van onze correspondent in Bonn) In de Westduitse Bondsrepubliek zal in de toekomst niet slechts een militaire maar ook een burgerlijke dienstplicht in het leven worden geroepen. Zij zal zowel voor man nen als vrouwen gelden. Wat de mannen (leeftijdsgren zen 1865 jaar) aangaat: zij die niet in actieve militaire dienst zijn, kunnen in het geval dat West- Duitsland wordt aangevallen of dat er bijzondere internationale span ningen bestaan, worden opgeroe pen voor het doen van diensten van niet-militaire aard. Hiertoe zal men indien een desbetreffend wetsontwerp, dat dezer dagen door de minister van Binnenlandse Zaken Schroder aan het Kabinet is Men beschouwt te Bonn dit wetsont werp als een aanvulling op de wetten in zake de militaire dienstplicht. Het ont werp beoogt er daarbij in de eerste plaats voor te zorgen, dat maatregelen in geval van oorlog worden getroffen, waardoor water-, gas- en elektriciteits bedrijven zullen kunnen blijven door draaien. Voorts wil men reeds thans maatregelen overwegen waardoor te allen tijde de ziekenhuizen op artsen en verplegingspersoneel zullen kunnen re kenen. En tenslotte heeft men bij dit alles het vervoer van personen en goe deren en de levensmiddelenvoorziening op het oog. Dienstplichtige mannen en vrouwen kunnen reeds in vredestijd worden op geroepen voor een korte opleiding, voor een eventuele toekomstige burgerlijke taak in geval van nood. Zij zullen wor den voorzien van een oproep, waarop vermeld staat waar zij zich in zo'n geval zullen moeten melden. Naast deze bur gerlijke dienstplicht komt een lucht beschermingsdienst te staan, welke on geveer 270 000 mensen zal omvatten en deze dienst zal weer worden aangevuld door een geneeskundige dienst, diensten voor evacuatie, rampen en dergelijke. Uit de „witte jaargangen" Dit gehele burgerlijke apparaat, dat bepaald zwaar is te noemen zowel naar administratieve als naar de organisa torische kant, zal voornamelijk zijn per soneel moeten betrekken uit de West duitse zogenaamde witte Jaargangen 19281937, die in de tweede wereldoorlog geen militaire dienstplichtigen hebben opgeleverd. Minister van Defensie Strauss is niet van plan deze jaargan gen nog op te roepen voor de militaire dienst. In het algemeen is men in de Bondsrepubliek niet bepaald enthousiast over dit wetsontwerp. De gemiddelde Westduitser voelt er niet veel voor om opgeroepen te worden in vredestijd. En verder is men in de parlementaire krin gen bang dat een deel van de opgeroe pen burgerlijke dienstplichtigen zich als „rekruten tweedeklkas" zullen gaan be schouwen, al was het maar omdat hun soldij bepaald minder zal zijn dan die van de gewone rekruten. Om dit alles zou overwogen worden de burgerlijke oefeningen in vredestyd niet langer dan veertien dagen of honderd uur te laten duren. MARKTBERICHTEN LEIDEN, 6 februari. Leidse Oobp. Groente- en Fruitveiling. Prijzen per 100 kg: andijvie 83-80, kroten 25, boeren kool 21-24, rode kool 24-34. gele kool 14- 18. groene kool 15-22, prei 61-72, waspeen 12-41, witlof 13-40, per 100 stuks- knol- selderle 9-66, sla A 8-1.41. per 100 bos: selderie 10.40-10.70. uien 7-lé. AALSMEER. 5 februari. C.V. Centrale Aalsmeerse Velling GA Snijbloemen: Gerbera per stuk 26-49. Euphorbia 65- 115. Calla 50-90. Amaryllis kelk of knop 30-48, Fresia per boa 100-170, Cyclamen 80-115. Iris 150-280. Sneeuwballen 20-59. Prunus triloba 25-64. Prunus serrulata 85-250. Forsythia 20-58. Seringen: Step- man 48-115. Legray 34-65. Blauw 50-135, Anjers: Rood per stuk 26-36, roze 20-34, Wit 20-32, Rozen: Better Times 45-72. Ro- selandla 50-74. Edlth Helen 60-85, Parel van Aalsmeer 60-85. Geh. Dulsberg 75-105, Pechtolcl 45-70. Mad. Ofman 50-80. Stok man 45-75. BOSKOOP. 5 februari. ..De Boskoop- sche Velling" Forsythia 1 36-42-47, ld. 2 32-28, Idem 3 26-19. Idem 4 17-14, For sythia per bos 120-85. Japanse Azalea lila 100-140. Idem rood 145-85. Mahoniablad 85-52. Andromedablad 85-51, Wilgenkatjes 39-40. Magnolia Soulangeana 41-43, idem Alba Supcrba 50, Prunus triloba 28-24-10. Japanse Kers Rosea 125-75-56, Idem Ro sea per bos 380-270, Cyclamen bloemen rood 75-35 Idem gemengd 80. Primula Chlnensls 18-19 per 6tuk. Cyclamen ln pot 45. Clnnerarla 60-41, Trades 37. KATWIJK AAN DEN RIJN. 5 februari. Groenteveiling: waspeen Al (per kist) 8 40-10.90. waspeen A2 (per kist) 3.60- 8.30. waspeen BI (per kist) 10.tot 11.70, waspeen B2 (per kist) 1.40-3 80. waspeen Cl (per kist) 7.60-9 waspeen C2 (per klsti 4.70-5 80. spruiten Al 41.— tot 52. spruiten A2 22.— tot 63.—. spruiten BI 25.tot 2 spruiten B2 10.tot 21. froeno kool l 27.tot 31.groena kool 21.tot 27.boerenkool 1 27,tot 31,— groene kool 2 21,tot 27.boe renkool 1 27.tot 31, boerenkool 2 11,— tot 32.—. rode kool 1 19,— tot 33 breekpeen C 4 604 70. knolselderle (per 100 stuks) 18.tot 63.uien (per kist) 1 90-4 00. prei Al- 72 tot 73 prei A2 52.— tot 53.-witlof 1 37.— tot 38.—. witlof 2 25 tot 27.— Aanvoer waspeen 118 000 ka. waarvan 80.000 kg voor export werd verkocht. India's nationale feesten weerspiegelen heel sterk de levensbeschou wing en levenshouding van het Indiase volk. Zij zijn immers een integrerend bestanddeel van de volksziel en het volksleven. In India is vrijwel alles doortrokken met religieuze elementen. De godsdienst en het dagelijks leven zijn in dat verre, grote land zeer hecht ver bonden. Wat een Indiase man of vrouw ook doet, steeds heeft het naar zijn of haar mening ook een godsdienstige betekenis en een godsdienstig aspect. De instelling der mensen is in wezen daar zeer ernstig en diep-religieus. Niets is onbelangrijk en daarom acht men alles, wat men doet, iedere handeling, ja, iedere gedachte in den grond der zaak een plechtig, welhaast ritueel iets. be- ;rk( tlei nor non gin Ioe-1 EHALVE godsdienstige betekenis hebben India's nationale feesten ook maatschappelijke waarde. Zij D<érengen de verschillende bevolkings- ing roepen dichter tot elkaar. Zij over- IVa ruggen de standsverschillen. Zij be- orderen de broederschap, die de aldhensheid naar Indiase mening be- ontkoort te zijn. Bij dit alles komt nog, at de nationale feesten in India te ens een culturele manifestatie van ans het volk zijn, zodat iedereen, on- eacht rang of stand, er gaarne aan eelneemt. De viering van de nationale feesten beslist geen uniforme viering. Ieder )zin geeft er een eigen karakter aan n legt er ais het waren een brokje an zijn ziel in. Daarom zijn die fees- sn nooit eentonig. Daarom hebben zij an streek tot streek, plaats tot laats, ja, van huis tot huis een tat ons zeggen „eigen karakter". Alle nationale feesten in India heb- en een mythisch-religieuze achter- rond. Zij zijn voortgekomen uit de odsdienstige gebruiken en plechtig- eden uit lang vervlogen tijden. En zij ebben veel van de aloude aard en vor- len behouden. In de regel werden zjj l het verre verleden gevierd ter ere in een of andere godheid. Volgens idiase opvattingen zijn Veelheid en ërscheidenheid de manifestatie van e Ene God. Ieder feest had en heeft jjn eigen ritueel, zijn eigen wijze van lering en zijn bijzondere offeranden oor de godheid. Daarnaast had en eeft ieder feest ook jolyt, vrolijkheid n vooral voor de kinderen geschenken 1 de vorm van speelgoed en lekker- Jonge vrouwen ontsteken kaarsen op Dewali-avond in New Delhi. Dewali DEWALI of het „Feest der Lich ten" is een nationaal feest in de ware zin des woords en wordt dus alom in India gevierd. Het behoort tot de belangrijkste feesten en religieuze plechtigheden van het Hindoeïsme. De oorspronkelijke Sanskriet naam luid de „Dipavili" hetgeen betekent een „Krans van LichtenHet is daarom duidelijk, dat lichtjes en illuminatie nog steeds de Dewali-viering luister bijzetten. Tegenwoordig gebruikt men voor die verlichtingseffecten zowel heel oude schilderachtige stenen olielamp jes als hypermoderne elektrische ver lichte versieringen. Op de Dewali- dagen bewijst men in ieder gezin bij zondere eer aan het familie-zilver, het familie-goud en andere familie-kost baarheden. Men richt dan alom gebe den tot Lakshmi, de godin van de wel stand en de schoonheid. Kort na zonsondergang verlicht men de huizen zo feestelijk mogelijk om Lakshmi welkom te heten. De Hindoes LEIDERDORP Feestelijke vergadering van de CPB )e CPB „Leiden en Omstreken" ver- lert doorgaans in „Rehoboth". Gis- avond werd voor de eerste maal de rvergadering in het Dorpshuis te derdorp gehouden omdat de bond r veel leden ln Leiderdorp heeft, e presidente, mevrouw Van Schie, verheugd over de grote opkomst, merkte op, dat het er om gaat de de strijd te strijden. „Niet eigen be- ig sta voorop, maar de Heer der he len. Men heeft vaak geen tijd". .Wij moeten beginnen met liefde te lien in eigen huis en omgeving of ar dan ook. Zeker, de vrouw zij zorg- im en ijverig in haar huis, maar de re Jezus haalde Martha naar voren z. dat we moeten werken maar bo- lal bidden". Mevrouw Van Schie tte de leden op hulpvaardig te zijn. lit het jaarverslag van de secreta- se mevr. M. C. Brinks konden de len nog eens horen hoe gezellig en rzaam de maandelijkse vergader- mden ln het afgelopen jaar geweest De afdeling telt nu 41 leden. De ïningmeesteresse, mevrouw Mechelse- Es. gaf haar jaarverslag in geestige htvorm. Er is nog f7.54 in kas. levr. De Wit. de president van Zuid- lland, bracht een gunstig verslag uit mens de kascontrolecommissie. Vanaf oprichting is mevrouw Mechelse be- lurslid geweest. Nu wordt zij als pen- igmeesteresse opgevolgd door mevr. rts. Het feestelijk gedeelte van de avond rd verzorgd door een toneelgroep uit eterwoude met het toneelspel in 3 be- ijven: „Ik wil niet meer lopen". De len van de Chr. Gemengde Zangver eniging „Zingt den Heere uit Zoe- rwoude vormden dit toneelgroepje. OEGSTGEEST BURGERLIJKE STAND Geboren Mliton E., zn van M. E. Pon- son en E I Willemsen. Cornell® Chr dr. van W. de Kier en G. Ouwehand. Relnler Fr., zn van W do Kier en G. Ouwehand, Bernardus G zn van J. J. Heemskerk en J. B M Venneman. Yvonne M dr van J. Fr. J. Blom en M. A J. Duivenvoorde, Al- phonslus J M zn van J Th. van Oent en M J C. T. Vlerken. Hendrlkue J. M.. zn van J Th van Oent en M. J. C. Vler ken. Marlëtt dr van D Houwer en G M. Wasslnk Ainoud R rn van H A Robbers en A de Ni» EMsabeth M.. dr van H A M. Janssen cn M I ttlmons Getrouwd F E Held 20 Jaar en M. A. R de Woirr, 27 Jaar Ovcrledei H W. Koning, w v A Bate- iuan; A. Huhskene. w.v. van F. A. L. Loe- nen. J. Fr O. Jongeplor, e.v. O. A. J. van der Pluym.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 9