Effectenbeurzen hadden recordjaar naar omzet en koersontwikkeling Nieuwe nonnen voor waardering aandelen van grote invloed Geen sombere verwachtingen voor 1960 Van der WERFF 5 HUBRECHT Uw liefste wens voor 't nieuwe jaar kan nu worden vervuld de VOLAUTOMATISCHE <r^L Ff I Hf VAN DEZE WEEK: Orfeu Negro van Marcel Camus Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 2 januari 1960 (Van onze financiële medewerker) De effectenbeurzen hebben over het jaar 1959 geen klagen. Zowel in de V.S., als in Europa heeft de fondsenhandel in dat jaar een zeer belangrijke uitbreiding ondergaan en overal heeft de aandelenmarkt de grootste belangstelling tot zich getrokken. De voorkeur van de belegger voor de aandelen dateert weliswaar niet van 1959, maar is in de loop van dit jaar min of meer spectaculair geworden. Ze draagt tot op zekere hoogte een speculatief karakter, gelijk dit in een tijd van opgang doorgaans het geval is, maar ze heeft ook een diepere achtergrond. De grotere welvaart van de laatste jaren is aan een bredere kring van de bevolking ten goede gekomen en het z.g. „volkskapitalisme" vindt in verschillende kringen warme verdedigers. Beperkte de kleine belegger zich voor de oorlog in hoofdzaak tot belegging bij spaarbanken en in obligaties, de wenselijkheid om ook die groep van de bevolking bij de financiering van het bedrijfsleven te betrekken, wordt telkens weer op de voorgrond geplaatst. aantal voor sloop wordt verkocht. An derzijds moet een uitbreiding van de wereldhandel, waarop het streven aller wegen is gericht, met^ grotere vraag naar scheepsruimte gepaard gaan en de naaste vooruitzichten van de scheep vaart worden dan ook hoopvoller be oordeeld. Sind eind november is het in dexcijfer voor scheepvaartwaarden op de Amsterdamse beurs van ca. 156 tot 184 gestegen. Dit geschiedt niet alleen met het oog op de geldontwaarding, waardoor in het verleden niet in de laatste plaats de kleine beleggers zijn getroffen, maar ook om de belangstelling voor-en het mee leven in de gang van het bedrijfsleven bij de bevolking aan te wakkeren. Door een meer algemene bezitsvorming en een natuurlijke bezitsspreiding worden de tegenstellingen tussen kapitaal en ar beid verzwakt en wordt aan de klassen strijd zijn scherpste angel ontnomen. Ook bij de werknemers is het begrip voor de noden en behoeften van het be drijfsleven gewekt en verlevendigd. So ciale en economische oogmerken gaan hier dus samen en het streven naar de verwezenlijking daarvan kan leiden tot een meer harmonische samenwerking van kapitaal en arbeid waarop tenslotte de maatschappelijke welvaart moet rus ten. Ook in ons land zijn er in dit opzicht gedurende het afgelopen jaar nieuwe en belangrijke vorderingen gemaakt, het geen sterk tot uitdrukking komt in de oprichting en de groei van vele beleg gingsmaatschappijen en beleggingsclubs, ook al staat bij deze laatste het specu latief element vermoedelijk op de voor grond. Een andere oorzaak voor de sterk toe genomen vraag naar aandelen op de ef fectenbeurzen is als bekend de reeds genoemde geldontwaarding in het verleden, welke naar veler mening ook in de toekomst zal voortgaan en waar tegen men zich door de aankoop van aandelen wil dekken. In nauwe samen hang hiermee heeft het directe kapi taalsrendement een groot deel van zyn betekenis verloren, mede doordat bij een stijgend inkomen een groter deel van dat rendement via de inkomstenbelasting naar de Rijksschatkist verhuist. Als de geldhoeveelheid stijgt zonder dat daar tegenover de zakelijke bezittingen in de vorm van fabrieken, installaties en goe deren in evenredigheid toenemen, moet de geldswaarde van deze activa uiteraard groter worden en dus ook de intrinsieke waarde van de aandelen, die dat actief vertegenwoordigen Hier komt by dat met name in ons land het uitermate conservatief beleid van vele concerns en ondernemingen de werkelijke geldswaarde van de activa achter de gepubliceerde balanscijfers schuil heeft doen gaan en zij eerst ge durende de laatste jaren in verband met herkapitalisatie en fusies hier en daar voor de dag treedt. Een en ander heeft tot nieuwe waar deringsnormen geleid, hetgeen in het afgelopen jaar over de gehele linie van de aandelenmarkt, maar in het bijzon der voor de z.g. internationale waarden en de aandelen van grote nationale con cerns tot een formidabele koersstijging heeft geleid. De gemiddelde koers van alle aan de Amsterdamse beurs verhan delde gewone aandelen is in de loop van 1958 en 1958 van rond 290 tot 470% ge stegen, hetgeen voor al die aandelen een waardestijging van meer dan f10 mil jard betekent. Hierbij moge dan worden opgemerkt dat in de tweede helft van 1957 een waardevermindering van f 6% miljard plaats vond, zodat het ook hier niet alles goud is wat er blinkt. Ook dient niet te worden vergeten dat in de loop van 1959 opnieuw een zeer aanzienlijk bedrag Nederlandse aandelen in handen van buitenlandse beleggers is overgegaan. Volgens de laatste schattingen bevindt zich van het kapitaal van de Koninklijke reeds circa 70% in het buitenland, van de gewone aandelen Unilever 35%, van de gewone aandelen Philips 47% en van de gewone aandelen Aku 15%, percen tages, welke al weer ietwat verouderd zijn. De aankopen hebben zich in 1959 vooral op de internationale waarden en de aandelen van Nederlandse industriële ondernemingen gericht. Van deze laatste is de gemiddelde notering van 201 tot bijna 300 opgelopen en nog duidelijker spreekt dit als men van enige grote con cerns de koers van de aandelen op het eind van het jaar met die van een jaar tevoren vergelijkt: Uit. 1958 890 29 dec. 1959 Koninklijke 890 825 Philips 475 825 Unilever 414 805 Aku 247 464 Hoogovens 332 870 Erdal 335 480 Indola 184 395 Scholtens Meel 305 550 Van Vlissingen 183 560 Zwanenberg-Organon 355 550 Ford 204 400 Sikkens Lak 477 700 Terwijl de Cultuurwaarden om belang rijke redenen verder in koers zijn terug gegaan hebben de Bankaandelen, goed deels onder invloed van de sterk toege nomen effectenhandel, een belangrijk koersavans kunnen behalen. Scheep vaartwaarden daarentegen tonen, al thans tot uit. november, geen vooruit gang van grote betekenis onder invloed van de overvloed aan scheepsruimte en de lage vrachten, waardoor het afgelo pen jaar zich heeft gekenmerkt. Eerst na november is ook voor scheepvaart aandelen het klimaat verbeterd, niet al leen omdat op de grote intrinsieke waarde van deze aandelen meer de aan dacht is gevallen, maar tevens als ge volg van verbeterde situatie op de vrachtenmarkt, waar de priizen in de z.g. wilde vaart de laatste weken niet onbelangrijk zijn gestegen. Niet in de laatste plaats in de scheepvaart keert de wal het schip. De lage vrachten maken de exploitatie van vele oude schepen onrendabel, zodat een groot Hoewel de dividenden over het jaar 1958, welke in het afgelopen jaar zyn gedeclareerd, voor de meeste sectoren van het Nederlandse bedrijfsleven al gemeen gesproken zijn meegevallen, heeft de scherpe koersstijging hetaan- delenrendement ook in 1959 verder doen dalen. Gemiddeld bedroeg dit op was het 5.9%, uit. september j.l. V/2% en op uit. december 1959 zal het vry zeker nog iets lager zijn. Dit hangt ook samen met de ver ruiming van de geld- en kapitaal markt, welke in de loop van het jaar 1959 is ingetreden en waartoe ook de uitverkoop van Nederlandse aandelen naar Amerika, Frankrijk, Zwitserland, Duitsland, heeft bijgedragen. Het Ne derlands disconto, dat in 1957 tot 5% werd verhoogd (bestedingsbeperking) kon reeds in 1958 worden terugge bracht tot 3% en hierop is in januari van het vorig jaar een verdere verla ging tot 2 3/4% gevolgd, waarna het in november j.l. weer tot 3!4% is ver hoogd, teneinde zo mogelijk de gevol gen van overspannen conjunctuurver wachtingen te voorkomen. De grotere kapitaalruimte blijkt ook uit de daling van het obligatierende ment. Nieuwe leningen kunnen 4%% worden geplaatst en het gemiddeld ren dement van perpetuele obligaties ging van 4.2% in januari tot goed 4% in april terug. Daarna is een stijging tot 4.26% in juli gevolgd, waarop sedert weer een daling is ingetreden. De verdere ontwikkeling van de rente stand in ons land hangt van zoveel fac toren af dat voorspellingen daaromtrent weinig betekenis hebben. De ontwikke ling van de conjunctuur in binnen- en buitenland en de hiermee samenhan gende investeringen, de vraag in hoe verre een inflatieproces kan worden te gengegaan en de buitenlandse aan- en verkopen van Nederlandse fondsen zijn daarop van invloed. Vooral deze laatste factor is een uiter mate onzeker element, zoals blijkt uit een dezer dagen in een vooraanstaand Amerikaans financieel blad voorkomen de beschouwing, waarin tegen de aan koop van Europese waarden ernstig wordt gewaarschuwd. Men wijst op de trage functionering van de Europese beurzen, de beperkte markten en de on voldoende verslag- en berichtgeving, waardoor de aankoop van Europese waar- het eind van 1957 byna 8%, eind 1958 den veel minder aantrekkelijk is dan die Opgericht 1899 Beursbericht no 248 is verschenen LEIDSCHE WOLSPINNERIJ van aandelen in de V.S., welke een veel bredere markt hebben. Men kan aan deze bezwaren de be trekkelijke juistheid niet ontzeggen. De smalle markten en het schaarse materiaal op de Amsterdamse beurs zyn niet zelden de oorzaak van on- redelijae en onverantwoorde koersfluc tuaties en gelyk wij meer dan eens hebben opgemerkt, is een uitbreiding van de kapitalen bij vele Nederland se ondernemingen ook in dit opzicht ten zeerste gewenst. In 1959 hebben de nieuwe aandelenmissies niet meer dan rond f 100 miljoen bedragen, die van de obligaties daarentegen rond f 1700 miljoen, welk bedrag groten deels op nieuwe staatsleningen en obligaties van de Bank voor Neder landse Gemeenten betrekking heeft. Met dat al heeft ook de Amsterdamse beurs in 1959 een recordjaar beleefd. Eind november waren de omzetten op de aandelenmarkt reeds tot bijna f 900 miljoen gestegen tegen een omzet van f 545 miljoen in 1958 en f 417 miljoen in 1957. Men kan zich nauwelijks indenken dat het nieuwe jaar voor de effectenbeurzen eenzelfde resultaat zal opleveren, zomin wat de omzetten als de koersontwikke ling betreft. Wat men alleen kan zeggen is dat naarmate de koersen stijgen, de risico's, aan de belegging in aandelen verbond, groter worden, waarmee inzon derheid de kleine belegger rekening zal moeten houden. Onder beding dat het bestaande machtsevenwicht in de wereld van vandaag kan worden gehandhaafd, mag worden geconstateerd dat het fi nancieel en economisch aspect van de meeste landen in ons werelddeel by de jaarwisseling van 1959/60 gelukkig zo danig is, dat de verwachtingen voor 1960 zeker niet somber behoeven te zijn. De intocht van Paul Huf en Mimi Boesnach als Thomasvaer en Pieternel in de Amsterdamse Stads- schouwburg voor het uitspreken van de traditionele nieuwjaarswens komt thans in steeds grotere aantallen ter beschikking van het Nederlandse publiek f. 4230.- in standaarduitvoering zeer gunstige fmancieringsvoorwaarden 140 dealers in het gehele land VAN DOORNE'S AUTOMOBIELFABRIEK N.V. - EINDHOVEN J3. i&U 1 v Jss. küy iiiipiiiiiiiiiiiiPiiiin<iiiiuümlim h iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiiiiiiiiiiiiiiiiii|i Vervuld van een fascinerende schoonheid en een ontroerende zeggingskracht Studio In een verrassend moderne visie en vervuld van een aangrijpende en diepe symboliek, herleeft in de film „Orfeu Negro" van Marcel Camus de Griekse mythe over de bewogen liefdes geschiedenis tussen Orpheus en Euridice met als exotische achtergrond en in een schier onvoorstelbare pracht van magnifique kleuren, de enige dagen durende Carnavalsviering in Rio de Janeiro met zijn hyper-schilderachtige omgeving, In hoeverre deze viering authentiek is weergegeven, valt moeilijk te beoordelen. Talloze malen is deze legende van 'n intense en échte liefde door musici, schilders, dichters en schrijvers afge beeld of bezongen. Thans werd zij naar het heden verplaatst met „zwarte mensen" als vertolkers: Orpheus als tramconduc teur en Euridice als het meisje, dat hem direct schokt. Zij wordt door een als 'n gestyleerde doodsfiguur vermomde be lager achtervolgd. Doch Orpheus treedt op als haar beschermer, daarmee de he vige toorn en de wraak van de jaloerse Mira trotserend. Euridice sterft, wan neer zij na een meedogenloze achtervol ging door de geheimzinnige gemaskerde, geëlectrocuteerd wordt. De stroom was door Orpheus ingeschakeld om te ont dekken, waar de verschrikkelijke tegen stander zich bevond. Een zo mogelijk nog ontzettender einde voltrekt zich tenslotte voor Orpheus zelf. Hij stort met de dode Euridice, die hij in de „on derwereld" terugvond en nu in zijn ar men draagt, van de berg, wanneer Mira haar wraakgevoelens in de daad doet overgaan. Het dramatische gegeven, vervat in „Orfeu de Canceicao" van Vinioius de Orpheus (Breno Mello) en Euridice (Marpessa Dawn) in een der scènes. Moraes, diende Camus tot inspiratie. Hij maakte er een dichterlijke film verbeelding van. treffend door een ont roerende zeggingskracht. Het tumult der dwingend-obsederende dreunende Somba-ritmen, waarvan het geheel doordrongen is. moge in zijn constante herhaling wel eens vermoei end werken, het typeert niettemin de bedwelmend-meeslepende fascinatie van het Braziliaanse Carnavalsfeest, dat door allen, van héél jong tot héél oud, na maandenlange voorbereiding, met alle denkbare vurigheid als in trance ondergaan wordt. De schier barbaarse schoonheid en het realistische spel stempelen deze film tot een cineastisch evenement. De typen zijn karakteristiek en supe rieur gekozen. De lenige Breno Mello als Orpheus, wiens zang zelfs „de zon doet opgaan", Marpessa Dawn als de teder-gevoelige zuivere Euridice en Lourdes Oldvei- „Some like it hot" Voor de derde week Trianon Marilyn Monroe als het dynamische zangeresje Sugar met Tony Curtis en Jack Lemmon als twee werkloze musici die zich in vrouwen kleren aansluiten bij een damesorkestje, blijven nog een weekje in het theater aan de Breestraat hun dolle en dwaze avonturen beleven. Regisseur Billy Wil der doet met dit trio als zeer grof ge schut een aanval op de lachspieren. Kluchtig en luchtig Voor lachliefhebbers Luxor Het genre humor, dat Stan Laurel en Oliver Hardy op het witte doek brengen, heeft geen geheimen meer. Gooien en smijten, rennen en dra ven, vallen en opstaan. De taarten vlie gen in het rond, de dwaze achtervolgin gen zijn niet van de lucht af ,af en toe zakt er een broek af, enfin men kan het lijstje van dergelijke goedkope effecten zelf wel aanvullen. Maar desondanks nog steeds doen zij het. Tegen het einde van het jaar verschijnt dit duo weer in heel veel Nederlandse theaters en de lachsalvo's zijn niet van de lucht. De liefhebbers van deze dike en dunne komieken kunnen aan de Stationsweg goed terecht, zij komen volledig aan hun trekken. Het dolle duo beleeft zyn avon turen ditmaal onder het veelzeggende motto „Kluchtig en luchtig". Geen pro blemen dus in deze nieuwjaarsweek. Wie er zin in heeft kan eens gezellig lachen met Laurel en Hardy, braaf bijgestaan door Will Rogers, Carole Lombard, Ben Turpin, Jean Harlow, Harry Langdom, Charlie Chase en nog heel wat anderen. Zjj doen allemaal even gek. „Hopla, Conny" Weer Conny Froboess Lido De Duitse filmmakers kennen de absolute grenzen van de populariteit van een Conny Froboess: de beperktheid van haar jeugd. Derhalve zoveel mogelijk films in zo kort mogelijke tijd. De ene rolprent na de andere rolt dus uit de studio's, waarbij het verhaaltje als het maar gezellig is een onderge schikte rol speelt. Hoofdzaak is en blijft, dat Conny tot genoegen van de jeugd vrolijk en zon der zorgen over het witte doek kan springen en dansen en haar optimis tische liedjes te pas-en veelal te onpas ra als de furieuse en canailleuse Mira, trekken de volle aandacht. Trouwens aller spel, ook van enkele kinderen, be wijst weer eens overduidelijk de vloei ende bron van kunstzinnige begaafd heid, aan het „zwarte ras" inhaerent. „Orfeu Negro" moet men zeker ge zien hebben, om te beseffen wat „filmkunst" kan inhouden- Een indringende psychische obser vatie, een weelderige fantasie en een scherp oog voor de kleurinogelykhe- den. zowel van de massa als van het landschap, liggen er aan ten grond slag. „Orfeu Negro" is in waarheid een artistiek hoogtepunt in de cinemato grafie: gigantisch, doch tevens fyn als gesponnen goud. Met als essentie de onvergankelijke, verheffende lief destrouw van Orpheus voor ,.zjjn" Euridice. kan laten horen. Wezenlijk verschil len deze films in niets van elkaar. „Hopla, Conny" is er een uit die reeks. Door regisseur Paul vlot, vaardig en met vaart in elkaar gedraaid. Het gegeven is een zeer simpel travesti-verhaaltje. Conny moet in een lange broek en met korte haren rondlopen om op een jongen te lijken. Zo moet zij de fout van een jeugdbemiddelaar goedmaken, die de zoon van een schatrijke Amerikaan dacht te plaatsen bij een Duitse weduwe met een zoon. En die zoon isonze Conny. Reeds heel spoedig snapt iedereen, dat de Duitse moeder en dochter het ten slotte uitstekend zullen kunnen vinden met de Amerikaanse vader (Rudolf Vo gel) en zoon. Iedereen behalve de men sen op het kleurige doek. Maar als die ook eindelijk tot die ontdekking komen heeft men intussen een genoeglijk uur tje beleefd temidden van grenzeloos op timistische en aanstekelijk enthousiaste teenagers, gegroepeerd rond Conny Fro boess. Zy zyn goed voorzien van een stevig aantal instrumenten, waaraan zy een enorm aantal ritmische klanken ontlokken, waarvan wel de schlager „Diana' de bekendste is. Een vrouw wist te veel Een vroege Hitchcockdie het ongetwijfeld nog „doet" CASINO Afgaande op de reputatie van Alfred Hitchcock als meester van de thriller, waren wy aanvankelyk te leurgesteld in dit vroege werk van de grote regisseur. Het duurt namelyk vry lang eer het verhaal goed op gang komt en ook dan nog wykt de oude styi van zyn tegenwoordige vry sterk af: hy neemt als het ware een loopje met de spanning, die hy desondanks weet op te wekken. Zo ziet men dus weer, dat ook gevestigde reputaties niet dadelijk hun eigenlyke „vorm" hebben weten te vin den, maar eerst langzamerhand naar een bepaalde styl zyn toegegroeid. Deze bezwaren nemen niet weg, dat Hitchcock in „Een vrouw wist te veel" reeds duide- lyk toont waartoe hij in staat is. Het motief is de zeer geheimzinnige ver- dwyning in een trein van een als Engel se gouvernante vermomde agente van de Britse inlichtingendienst en de vast houdendheid van een jeugdige mederei zigster, de Amerikaanse Iris Henderson, die niet rust voor zy, in samenwerking met een zekere Gilbert, de oude dame, die slachtoffer van een ontvoering dreigt te worden, heeft teruggevonden. Op geestige wyze steekt Hitchcock de draak met bepaalde eigenschappen van Brit ten, Amerikanen en bewoners van zekere Zuideuropese landen. Veel meer dan in zyn tegenwoordige werk is er dan ook gelegenheid om geamuseerd te genieten van een zekere spotzucht, waarover hy in rijke mate beschikt. Een zwak punt is de neiging om het hier en daar in gooi en smytwerk te zoeken. Al by al een toch spannend en amusant werk (de hoofdrollen zyn van Margaret Lockwood en Michael Redgrave), dat liefhebbers van Hitchcock niet dienen te verzuimen. De zevende reis van Sindbad de zeeman Oude fabelen door moderne techniek verwezenlijkt! REX Wie in zyn jeugd ademloos heeft zitten luisteren naar de verhalen uit de Griekse mythologie over de zwerf- Dr. H. van Doorne ereburger van Eindhoven en Deurne Toen de directeur van'de DAF-fabrie- ken te Eindhoven, dr. H. J. van Doorne, zijn nieuwjaarsrede hield verscheen on verwacht het voltallige college van B. en W. van Eindhoven. Burgemeester ir. H. B. J. Witte richtte zich met een kor te toespraak tot dr. Van Doorne. Hij herinnerde eraan dat de heer Huub van Doorne 1 januari 1900 des morgens om 11 uur te Amerika, in de gemeente Horst, is geboren en wees er op, dat zyn levensloop zyn bekroning in Eindhoven heeft gevonden, waar hy aan het dynamische hart van Nederland sterke impulsen heeft gegeven. Vanwege deze verbondenheid met Eindhoven en als blijk van waardering voor zyn be- langryke bijdrage aan de industriële ontwikkeling van de stad, bood burge meester Witte dr. Van Doorne de gou den erepenning der stad aan, welke hem tevens het recht geeft zich ereburger der stad te noemen. Hierna bood de heer A. Kersten, voorzitter der Kamer van Koophandel en Fabrieken voor oosteüjk Noord-Brabant, dr. Van Doorne de pen ning der Kamer aan. Na een korte pau ze volgde een huldiging van dr. Van Doorne ter gelegenheid van zyn zestigste verjaardag, in het verloop waarvan hem namens het gehele personeel een portret, geschilderd door de kunstenaar P. van de Molengraft werd aangeboden. Ter gelegenheid van zijn 60ste ver jaardag op 1 januari is dr. van Doorne, die in Deurne woont, ook tot ereburger van deze gemeente benoemd. Hr. Ms. Kortenaer naar Ned. Nieuw-Guinea Krachtens het programma van perio dieke aflossingen der schepen, zal Hr. Ms. fregat Kortenaer op 6 januari a.s. naar Ned. Nieuw-Guinea vertrekken. Het schip staat onder bevel van kapi tein-luitenant ter zee J. C. K. Leeksma. Op 3 maart a.s. wordt het schip in Biak verwacht. Van kwaad tot erger. De Verenigde Party van Ghana, die in de oppositie is, heeft een verklaring gepubliceerd waarin wordt gezegd, dat Ghana in minder dan drie jaar „van de onderdrukking door het imperialisme terecht is gekomen in de onrechtvaar digheid van het despotisme". De regering is „op bloed uit en niet op rechtvaardigheid" aldus de verkla ring, die door het partybestuur is op gesteld en bedoeld is als antwoord op het door de regering gepubliceerde wit boek en het rapport van de regerings commissie, die in 1959 was ingesteld om een komplot tegen premier Kwame Nkroemah te onderzoeken. tochten van Odysseus en diens ontmoe ting met de Cyclopen (éénogige reuzen) of, even ademloos, de Perzische ver dichtselen over de avonturen van Sin- bad de zeeman heeft verslonden, kan die fantastische wereld nu op het witte doek aanschouwen in Rex-theater. Goed, het zyn technische kunstgrepen, die hier de normale mens en een reusachtig hersen schimmig monster als de cycloop in één beeld tezamen brengen, maar deze tech niek, aangediend als „dynamation", is toch in staat een suggestie te wekken, die de verbeeldingen uit de oude vertel lingen evenaart en hier en daar zelfs overtreft. Men ziet een gevecht tussen Sindbad en een kolossale vogel met twee koppen: met de grootste moeite ont snappen de held en zyn bruid aan een enorme draak, die de ingang van een geheimzinnige grot bewaakt en niet minder merkwaardig is het, Sindbads hoofd van normale afmetingen te zien naast zyn geliefde prinses, die tot een muisklein wezentje is omgetoverd door de boze Sokurah, eigenaar van de won derlamp. Wy zullen het verhaal niet op de voet volgen, maar geven de verzeke ring, dat het verloop van deze geschie denis in hoge mate spannend is. Men kan wellicht betreuren, dat elementen van de Griekse mythologie en fanta sieën uit de tyd van ,de kalief van Bag dad" hier klakkeloos door elkaar ge mengd zyn, maar de producenten van Columbia-International hebben het in elk geval met grote behendigheid ge daan en zy slaagden erin de spanning van het begin tot het eind te bewaren. Kerwin Mathews als Sindbad en Ka- thryn Grant als de prinses van Chandra zyn, resp. in hun avontuurlyke heldhaf tigheid en charmante verleideiykheid- de hoofdpersonen in dit boeiende filmwerk dat in technicolor Is uitgevoerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 9