Fluweel
Schilderijen
ONS MENU
KOKEN!
HET GLAS WHISKY
ZATERDAG 2 JANUARI
WEKELIJKS BIJVOEGSEL
PAGINA 3
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand
van 's ochtends
tot 's avonds
VAN DE WEEK
Bezoek aan Guggeiilieim-miiseum
gaat van een leien dakje
door Leg Bruce
IN NEW YORKS
OMGEKEERDE TOREN VAN BABEL
JOKE
Parüs, jan. '60.
Misschien beschouwt U fluweel als een zekere luxe: goed voor de avond- of
gelegenheidsmantel (al dan niet met een nertzkraagje en een natuurzijden
satijnen voering), goed voor het winteravondtoilet, goed voor een dans- of
cocktailjurkje. Vroeger op de dag draagt U het niet en U staat er misschien
niet eens bij stil, dat het heel goed eerder op de dag kan dienen. Deze winter
is het zelfs de grote mode onder alle omstandigheden. Katoenen fluweel is een
modestof, die van luxe niet meer heeft dan het aspect; niet echter de kostbaar
heid, noch de teerheid of ondoelmatigheid. De moderne techniek geeft fluweel
alles wat U van een „daagse" stof maar kunt verlangen en het moderne
katoenen fluweel is vlekwerend, onpletbaar, strijkbaar en wasbaar, plus soms
nog ettelijke dingen meer. Ook is het deze winter vaak bedrukt met vrolijke
of ingetogen bloemdessins of met ruitmotieven. En waar het zich tegenwoordig
bü de praktische stoffen schaart, daar kan het uiteraard voor allerlei dienen,
niet alleen voor avondkleding, kort of lang, maar ook voor gezellige huisjassen
en peignoirs, voor moderne pantalons met nauwe en misschien net niet lange
pijpen, voor jakken en lange blouses van semi-sportieve allure, voor vlotte, wijde
rokken en keurige rechte rokken, die 's ochtends met een eenvoudig bloesje en
later op de dag met een gekledere blouse worden gecompleteerd, voor deux-
plèces en cocktailpakjes a la Chanel, gebiesd met satijn in dezelfde kleur. En
tenslotte ook nog voor „sportieve" mantels, die inplaats van een nertzkraag en
een echte satijnen voering misschien gebreide parementen en een slaphangende
rugceintuur bezitten, die bovendien van driekwart lengte zijn en op een pantalon
gedragen worden. Ofschoon ze natuurlijk evengoed by een rechte rok (van wol
en dezelfde kleur) passen.
Denkt u daarom bij uw eerstvolgen
de garderobe-uitbreiding eens aan flu
weel. Het is weer eens wat anders;
het geeft u misschien een gevoel van
luxe zonder dat het een luxe is en
u kunt er allerhande aparte modellen
van maken, die U tot een modieuze
vrouw of een modern jong meisjes zul
len stempelen.
Bijzonder praktisch in de garderobe
van welhaast elke vrouw, ongeacht
leeftijd, is een (zwart) fluwelen pakje,
dat uit een rechte rok en een recht
tweederde jasje bestaat, welk laatste
met zwarte satijn gebiesd is (figuur 1).
Een dergelijk pakje, aangevuld met
parelen of een strassbijous en witte
handschoenen is uitermate elegant en
comfortabel. Het is en de gekozen
accessoires zullen de toon zetten
zonder onderscheid geschikt als mid
dagtoilet en theatertenue, als cocktail
geheel en voor een dinertje in de stad.
Het is een van die handige toiletten,
die nooit te gekleed zijn en zelden niet
gekleed genoeg. In plaats van een rok-
zonder-meer kan het worden voorzien
van een gedecolleteerde rechte japon,
waarvan het fluwelen of dunne wollen
lijfje door het jasje verborgen wordt,
indien de omstandigheden zulks ver
gen.
Van sportieve allure en geschikt als
après-ski of gezellige huisdracht is het
bedrukte fluwelen jak van figuur 2.
Het heeft een aangebouwde capuchon,
die neergeslagen een aardige halsom
lijsting vormt; het bezit vijfzesde,
rechte mouwen, waaronder al dan niet
de mouw van een truitje zichtbaar
mag zijn. Het bezit een heel brede
overslag met zysluiting en is tenslotte
voorzien van een schuif aan de zoom,
die met behulp van een koord inge-
rimpeld kan worden, opdat het jak
glad om de heupen sluit. Het koord
kan echter van tijd tot tijd ook ach
terwege worden gelaten en het jak
heeft dan de allure van een recht jas
je, dat niet alleen by een pantalon
maar evengoed by een rechte rok kan
dienen.
De rechte rok van fluweel, effen of
bedrukt met een bloem- of ruitdessin,
wordt deze winter als een ultramo
derne rok beschouwd (figuur 3). Hy
is klassiek en eenvoudig van model,
spant niet strak om de heupen en kan
zowel met een ochtendblouse of een
fyn truitje als met een meer geklede
blouse worden gecompleteerd. Hij is
dus niet alleen modem, maar boven
dien voor universeel gebruik geschikt.
De fluwelen peignoir of housecoat of
brunch-coat, of hoe U het ding ook
wilt noemen, is een luxe, die ver bin
nen Uw bereik ligt. En indien U een
wasbare fluweelsoort kiest, is het on
derhoud van zo'n peignoir minder
kostbaar dan van een exemplaar, dat
van tijd tot tyd chemisch gereinigd
moet worden, terwijl u er „en familie"
op welk uur van de ochtend of de
avond beslist „gekleed" mee zult uit
zien. Zeker indien U hem op een keu
rige. nauwpijpige pantalon van flu
weel of satijn draagt. Figuur 4 geeft
een simpel, modem model weer. dat
recht is en met of zonder de rolcein-
tuur gedragen kan worden.
De ceintuur is even onder de taille
geplaatst en wordt aan de voorkant
losjes over elkaar geslagen. Hetzelfde
model, met of zonder ceintuur, kan
ook in 't lang, i.e. voetvry worden ge
maakt.
Een blouse alias jak, voor 's morgens,
's middags en 's avonds, is onze laatste
suggestie (figuur 5). We kozen er be
drukt fluweel voor, doch effen mate
riaal kan met evenveel succes dienen.
Indien U een fluweel imprimé in niet
te jolige kleuren kiest, kan een derge
lijk model zowel sportief als gekleed
stuk in Uw gardevbe z^n.. Het past
namelijk evengoed al dan niet over
een dun truitje by een pantalon als
by een daagse of een geklede rok. Deze
(Van onze Amerikaanse correspondent,
dr. P. G. J. Korteweg)
Toen dit najaar het Guggenheifn-museum pas was opengesteld men
herinnert zich de afbeelding van dit cirkelvormige gebouwdie xoij onlangs
publiceerden (Red. L.D.) xoas er bijna geen inkomen aan. Vooral 's zon
dags vormden zich lange rijen van mensen, die graag zo gauw mogelijk dit
museum voor moderne kunst bezichtigd wilden hebben. Het moet die nieuws
gierigen wel in de eerste plaats om het geböuw te doen zijn geweest, want
de meeste schilderijen van deze collectie heeft men in New York reeds jaren
lang kunnen bekijken. Maar dat gebouw is dan ook inderdaad heel merk
waardig. Het is een van de meest visionaire scheppingen van de beroemde
architect Frank Lloyd Wright en deze kunstenaar, die op bijna 90-jarige
leeftijd in april van 1959 is overleden, heeft het enige grote gebouw, dat van
hem in de stad New York is verrezen, nog juist voltooid kunnen zien (al was
het dan nog niet ingericht
Na de feestdagen, die zowel aan
onze maag als aan onze portemonnee
byzonder hoge eisen stellen, is het
gewenst weer eens wat kalmer aan
te doen en uit onze goedkopere win-
tergerechten een keuze te maken.
Koolsoorten, bietjes en knolraap zün
dikwyis niet zo erg geliefd, maar dat
ligt dan toch heel dikwyis aan de be-
reidingswyze. Wanneer bv. kool in
boter wordt aangebakken en dan met
de deksel op de pan wordt gaarge-
smoord. wanneer knolraap met een
lekker kaasragoutje en bieten zorg
vuldig aangemaakt op tafel worden
gebracht, zal men er zeer zeker eer
mee in kunnen leggen.
MAANDAG:
Knolraap met kaasragoüt, aard-
appelpurée; wentelteefjes.
DINSDAG
Hete bliksem met spek; yoghurt.
WOENSDAG:
Stukjes lever met kool samengebak-
ken, aardappelen; griesmeelpud
ding.
DONDERDAG
Hardgekookt ei, bietjes, gebakken
aardappelen; fruit.
VRIJDAG:
Visragoüt of goulash, ryst, veldsla;
appelkoekjes (kapucyners in de
week zetten).
ZATERDAG:
Stoofpot kapucyners, aardappelen,
krabbetjes; citroenryst (van rest
ryst) met vanillesaus.
laatste is. zoals de daagse rok, recht
en simpel, en wordt gemaakt van een
mooie wollen stof of van fluweel; zelfs
satyn of zware zyde kunnen dienen.
Fungeert de blouse als gekleed kle
dingstuk, dan wordt hy natuurlijk niet
over een blouse of een trui gedragen,
maar daarentegen aangevuld (of niet)
met ietwat feestelyke byous.
ZONDAG:
Kop erwtensoep; varkenslapjes,
spruiten, aardappelen; chocolade
fresco.
Recept: chocoladefresco.
V4 1. melk, 45 gr. bloem, 2 eier
dooiers, 45 gr. cacao, 75 gr. suiker,
20 gr. boter, vanillesuiker, 100 gr.
hazelnoten en sucade. stukjes sinaas
appel. banaan of appel.
De bloem, eierdooiers en cacao
poeder met wat melk tot een glad
papje roeren en hiermee de kokende
melk binden. De puddingmassa door
laten koken tot de bloem goed gaar
is en dan de suiker en overige be
standdelen erdoor roeren. De pudding
in een met water omgespoelde cake
vorm doen en goed koud laten wor
den. Op een langwerpige schotel stor
ten en by het opdienen in dikke plak
ken snyden. Desgewenst kan er room
of gesuikerde gecondenseerde melk
by gepresenteerd worden.
Recept: knolraap met kaasragoüt.
1 k. knolraap, schillen, in reepjes
snyden en deze in iets water gaar
koken. Een gladde .dikke saus maken
van 1 1. melk, 50 gr. bloem en 50 gr.
boter; deze op smaak afmaken met
iets zout en noot en er dan 200 gr.
in blokjes gesneden belegen kaas
doorroeren.
De knolraap nu laag om laag met
de ragoüt in een vuurvaste schotel
leggen, wat geraspte kaas gemengd
met paneermeel er over strooien, een
paar kluitjes boter erop doen en het
gerecht in de oven by bovenwarmte
snel een bruin korstje geven.
Overvloed van
moderne werken
Het belangrijkste gedeelte van dit
gebouw is een stompe ronde toren van
zes verdiepingen, die van boven wyder
is dan van onderen. Die „omgekeerde
toren van Babel" vormt de eigenlyke
museumruimte. Treedt men er binnen,
dan komt men ineens in een enorme
hal, even hoog als de toren. Langs de
wand ziet men een brede gang als een
spiraal omhoog draaien in zes omme
gangen. De museumbezoekers ziet men
wandelen over die b? de wentelgang
en de schilderijen ziet men hangen te
gen de binnenwand van de toren.
Wanneer de bezoekers over de bal-
lustrade van hun gang kyken, zien ze
dus steeds de grote centrale hal en de
spiraalvormige circultatiebaan, die zij
zelf op- of afgaan. Steil is die omme
gang niet. maar Amerikanen zullen
toch geneigd zijn met een lift naar bo
ven te gaan en dan langs de spiraal
naar beneden te wandelen: museum-
bezoek van een leien dakje dus.
De grote collectie, die Solomon Gug
genheim heeft nagelaten, bestaat voor
een groot deel uit moderne schilde
rijen. Guggenheim, die zijn geld vooral
met kopermynen heeft verdiend, is in
1949 overleden. De plannen voor dit
museum heeft hij nog goedgekeurd en
museum en collectie behoren thans
aan een stichting De beheerders daar
van zyn nu ook begonnen modern
beeldhouwwerk te verzamelen en men
bezit byvoorbeeld reeds negen sculp
turen van Brancusi. In totaal heeft
Guggenheim ongeveer 2500 kunstwer
ken nagelaten, onder andere 180 schil.
deryen van Kandinsky. Geen museum
ter wereld heeft er méér!
Het is nooit de bedoeling geweest
dat dit museum de gehele verzameling
ten toon zou stellen. In deze openings
periode toont men in totaal bijvoor
beeld slechts 134 kunstwerken en na
verloop van tyd kiest de directeur. Ja
mes Sweeney, dan weer een ander deel
van de verzameling voor exhibitie. Dit
systeem van afwisseling geeft het mu
seum tevens de gelegenheid om deze
moderne: kunstwerken voor lange tyd
aan andere musea uit te lenen of in
groepen te laten rondreizen in Ameri
ka en daarbuiten.
Museum-directeuren uit de gehele
wereld zullen naar dit gebouw toeko
men om te zien, hoe men hier licht-
probleem heeft opgelost. Vele van de
schilderyen schijnen te dryven op mu
ren van licht en de veelal felle kleuren
der moderne doeken komen daardoor
hel frappant uit. Hoe men ze gehan
gen heeft? Hangen is eigenlyk het
woord niet. De nooit ingelyste schilde-
ryen zyn in vele gevallen gemonteerd
op een stalen stang, die. van de ach
terwand uit. ongeveer een meter naar
voren steekt. Op de voorkant van het
schilderij valt diffuus, doch zeer hel
der licht, maar ook van achteren
valt er licht, namelijk door ramen aan
de bovenzijde van de achterwand, die
eveneens diffuus licht uitstralen.
Schaduwen ziet men nergens. Alles
is opgenomen in een wonderlyke, by-
na bovenaardse helderheid. Niet élk
schildery zal zo het best tot haar recht
komen, maar voor de meeste moderne
kunstwerken lijkt deze belichting wel
goed.
Gezondheid", zei mynheer Bird-
lock. ,,'t zal u goed doen".
Zyn opgewekte voorspelling kwam
echter niet goed uit, want toen zyn
metgezel een fikse slok van zyn whis
ky en soda had genomen, viel hU
dood neer op de vloer van de bar.
Mynheer Birdlock was eerder ver-
bysterd dan bang.
,,Ik begryp 't niet", herhaalde hy
steeds maar weer. ,,Ik begryp het
niet. Die arme Ruffins. Hij leek nog
wel zo opgewekt toen we hier bin
nenkwamen. Ik kende hem nog niet
lang. HU leek me wel een geschikte
kerel. Ik begryp 't niet
De politie tastte minder in het duis
ter. In de kleine hoeveelheid wisky-
soda. die was achtergebleven in het
gebroken glas, vond ze sporen van
cyaankali.
Er schenen aanvankelyk twee mo
gelijkheden te zyn: de man had zélf-
moord gepleegd of Birdlock had een
móórd gepleegd.
De fles .waaruit juffrouw Ames, de
hoog-geblondeerde barjuffrouw, de
whisky ha dingeschonken, en de si
fon, die zy daarna had gehanteerd,
werden nauwkeurig onderzocht, maar
er werd geen vergif in aangetroffen.
,,Nee", zei inspecteur Grebe, ,,ik
geloof niet, dat hy een man was om
zelfmoord te plegen en in Birdlock
zie ik geen moordenaar".
Hy begon dus met het gebruike-
lyke minutieuze onderzoek.
Hy ontdekte, dat de overleden man
twee broers had, beide plaatseiyke
handelaren. Alfred Ruffins, een dro
gist, en Duggan Ruffins, een druk
ker. Hy ontdekte bovendien, dat Ho
race Ruffins twee minder prettige
eigenschappen had gehad, die zyn
vrienden maar al te goed kenden en
die zelden in een en dezelfde per
soon worden aangetroffen: hy dronk
zwaar en hy was krenterig tot op
het vrekkige af.
Over Birdlock, die Horace Ruffins
die avond naar de bar vergezeld had,
kwam Grebe maar weinig te weten.
Hij woonde nog niet lang in de stad
en had kamers gehuurd in het pen
sion, waar Horace Ruffins had ge
woond. Hy scheen niet te werken,
maar betaalde de huur regelmatig
en was van onbesproken gedrag.
Grebe ondervroeg Birdlock uitvoe
rig over de vyf minuten vóór Ruffins
plotselinge dood.
,,Ik kwam hem op straat tegen",
zei hy, ,,ik geloof, dat hy heeft voor
gesteld om iets te gaan drinken. Hij
scheen nogal tevreden met zichzelf
te zijn. Hy gniffelde en grinnikte toen
hy de bar binnenging, maar hy zei
niet veel. Toen ik zei, dat ik weinig
tyd had en maar één glas zou drin
ken, begon hy te lachen en zei: ,,Ik
heb maar één glas nodig. Dat
zei hy: ,,Ik heb maar één glas no
dig. Ik vond dat nogal vreemd,
want niets wees erop, dat hy al ge
dronken had en de bars waren net
opengegaan. (In Engeland zyn de
bars 's middags gesloten). Hij scheen
het echter een heeriyke gedachte te
vinden. Meer weet ik me niet te her
inneren".
,,Wie gaf de bestelling op?"
,,Dat heb ik gedaan. Meestal deed
hy 't echter".
,,U heeft niet met zyn glas ge
knoeid?"
„Beslist niet!"
„Heeft u hem soms iets in zUn
eigen glas zien doen?"
,,Nee, maar ik ben wel even van
de bar weggeweest om met iemand
te praten, die ik ken".
Inspecteur Grebe begon steeds min
der waarde te hechten aan de twee
mogelykheden, die hy aanvankeiyk
had gezien. Wat zou het motief in
beide gevallen geweest kunnen zyn?
Ruffins hing aan het leven. Hy was
de laatste man, die er afscheid van
zou willen nemen en Birdlock had
niets te winnen by zyn dood.
„Toch heeft iemand cyaankali in
zyn whisky gedaan", dacht Grebe.
„En de enige mensen, die het gedaan
kunnen hebben, waren Ruffins, Bird
lock en juffrouw Ames. Birdlock
heeft verklaard, dat hy juffrouw
Ames de whisky heeft zien inschen
ken. Zelfs heeft hy nog gezien, hoe
zy het glas schoonveegde.
Hy besloot de twee broers van de
overleden man te ondervragen. Zy
waren tenslotte de enigen, die mis
schien zouden kunnen weten of er
iemand was, die een motief zou kun
nen hebben om Ruffins te vermoor
den. Horace Ruffins bleek namelyk
een niet onaanzienlyk kapitaaltje na
gelaten te hebben en hy had geen
andere familieleden.
Grebe ving ook hier echter bot.
De drogist had zyn broer de laatste
tyd niet meer gezien, had hem langer
dan een jaar niets verkocht en riep
zyn assistent om deze feiten te be
vestigen. Hy was bovendien nimmer
in de bar geweest, waar zyn broer
was overleden.
De drukker had Horace die middag
wel op straat ontmoet, maar was
daarna naar Londen vertrokken.
Grebe ging vervolgens naar het
pension, waar Horace Ruffins had ge
woond en ondervroeg de eigenaresse.
Het bleek, dat hy niet de eerste was,
die belangstelling toonde voor de
eigendommen van de overledene.
„Zyn broer is hier vanmorgen ge
weest", zei de pensionhoudster. „Myn
heer Duggan Ruffins, bedoel ik. Hy
is executeur- testamentair en zocht
naar een bepaald papier, zei hy. Het
had iets te maken met het testa
ment".
„Heeft hy het gevonden?"
„Nee, maar u moet zelf maar eens
gaan kykgn wat voor rommel hy
heeft gemaakt. Laden heeft hy om
gekeerd en overal liggen papieren op
de grond".
Inspecteur Grebe had meer erva
ring in zoeken en na een klein half
uurtje had hy een boek in de hand,
Hy floot toen hy er een klein stukje
papier in vond, dat als bladwyzer
was gebruikt.
Hy ging vervolgens terug naar het
bureau om een arrestatiebevel te
laten uitschryven.
„En" ,zei de commissaris, „wat
is het nu geweest? Zelfmoord of heeft
Birdlock hem vermoord.
„Geen van beide".
„Dus moord?"
„Ja!"
„De drogist?"
„Nee. De drukker. Ik heb als volgt
geredeneerd: Indien de barjuffrouw
en Birdlock onschuldig zyn, moet
Ruffins zyn eigen whisky vergiftigd
hebben. Heeft hy geen zelfmoord ge
pleegd ,dan kan hy niet geweten
hebben, wat hy in zyn glas heeft ge
daan. Maar hy móét een gegronde
reden hebben gehad om het erin te
doen. Het antwoord heeft hy geluk
kig zélf gegeven in zyn laatste woor
den: Ik heb maar één glas nodig.
Die zin was voor my de sleutel van
het raadsel. Ruffins moet daar iets
mee bedoeld hebben. De enige uit
leg, die ik eraan kon geven, was
deze: hy meende dat wat hy in zyn
whisky zou doen, het overbodig zou
maken die avond meer geld aan
drank uit te geven. Een soort ver
sterking of zoiets".
De commissaris glimlachte grim
mig. „Myn enige hoop was", ging
Grebe verder, „dat ik by hem thuis
een of andere aanwyzing zou vinden,
want hy had niets van dien aard by
zich. Het was een geluk voor my,
dat Duggan Ruffins naar hetzelfde
had gezocht, maar het niet had ge
vonden".
„Hier is het: met de hand gezet
in een oud lettertype uit Duggan Ruf
fins' drukkery. Het kan gemakkeiyk
nagegaan worden. Dit strookje papier
brengt de man, die het gedrukt heeft,
aan de galg:
„Drievoudige Versterkings Capsules.
Oplossen in een alcoholische drank
om de stimulerende werking ervan
te versterken.
Resultaat gegarandeerd.
Onschadeiyk voor de gezondheid"
„Ruffins zou dit gebruiken", ging
Grebe verder, „op een moment dat
de man, die het hem gegeven had,
kilometers ver weg zou zyn. Maar
hoe heeft hy de cyaankali gekregen,
vraagt u zich misschien af? Wel, ik
durf er alles onder te verwedden, dat
hy in zyn tuin een wespennest moest
verdelgen. Had Duggan vanmorgen
dit stukje papier gevonden, dan had
den we nooit iets kunnen bewyzen
Mammie heeft een half ons oude
kaas klaargezet, zien jullie wel? Daar
maken we koekjes van met 2 eet
lepels bloem, wat melk, ietsje zout
en 1 volle eetlepel boter.
Nu gaan we beginnen! De rasp ligt
op tafel, Kokkie; daarmee kun je de
kaas boven een kommetje raspen,
maar pas op je vingers, hoor!
Zeef jy de bloem op de kaas, Jan;
dan zitten er tenminste geen klontjes
meer in. Ziezo, nu kan Dolf er iets
zout by doen en zoveel melk, dat het
een heel dikke bry wordt.
Ik sta al klaar met de gesmolter
boter in de koekepan. We nemen
allemaal een lepel bry en doen het
in de pan. Dan laat ik het lichtbruin
bakken, aan beide kanten. Het ruikt
heeriyk! Ziezo, we zyn weer klaar
dus proeven maar!