camera s DE BLOEIENDE FATSHEDERA e™ RAMON NOVARRO ROND EN VOETLICHT ZATERDAG 2 JANUARI WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 DE HELD VAN DE .STOMME' FILM TERUG IN HOLLYWOOD Man gezocht voor Marilyn Ramon Novarro De bloeiende lcleinbladige vingerplant Fatshedera wordt ook wel de klimmende vingerplant ge noemd. Ze behoort inderdaad tot de vingerplantachtigen. Dat de plant echter ook bloeien kan, is iets wat de meeste planten liefhebsters niet weten. Ze moet dan echter wel een be paalde leeftijd hebben bereikt en de verzorging dient natuur lijk prima te zijn. Dat bereikt men overigens helemaal niet door haar nu maar eens lekker warm te plaatsen. De normaal verwarmde kamer is voor haar juist te veel van het goede. Zij doet het veel beter in een zeer matig verwarmd vertrek. Ze kan ook wel in een onver warmde, doch vorstvrije kamer staan en zelfs is het mogelijk haar in een zachte winter bui ten, op een luw plekje over te houden. De bloei is niet opval lend, doch toch wel bijzonder. Ik geloof dat men gelukkig is met zo'n bloeiend exemplaar. Over deze kleinbladige of klimmende vingerplant komen echter nogal eens klachten bin nen: ze vormt geel blad en laat dat vallen. De bloemist levert de plant over het alge meen af in een klein potje; te klein om er haar hele leven in te slijten. Ze zal dus eens verpot moeten worden. Men geeft haar vroeg in het voor jaar een ruimere pot met goede bloemistengrond. Vergeet niet dat onder in de pot ook wat scherven moeten komen. Als de plant te hoog opgroeit en dat pleegt nogal eens voor te komen zal men terug kun nen snoeien. Dat kan men ook het best in het vroege voorjaar doen. Ook doordat ze te hoog opgroeien, worden de planten op den duur van onderen kaal en dat is geen prettig gezicht. Zet het mes er dus maar in. Bloemen moet u dan echter niet verwachten; terug ge snoeide planten zullen opnieuw sterke scheuten willen vormen. Bloemschermen zal men dus alleen bereiken bij oudere, niet te sterk terug gesnoeide plan ten. Moet in het vroege voorjaar toch terug gesnoeid worden, dan kan men de toppen heel goed als stekken gebruiken. Ze wortelen in een jampotje met water vrij gemakkelijk en als ze eenmaal volop wortels heb ben, kan men elk stekje af zonderlijk in een potje met goede bloemistengrond zetten. Ook de bebladerde stengeldelen kunnen als stekken gebruikt worden. U bent dus niet alleen aangewezen op de toppen. G. KROMDIJK. MARILYN MONROE man gezocht seur is voor Marilyn kennelijk dus niet voldoendeEn Miller kwam mee om de rol, die zijn beminde echtgenote zal spelen, te herschrijven NIET ENTHOUSIAST Gregory Peck, die elders ook nog verplichtingen had, was niet zo bijster enthousiast over het idee van een her schreven scenario. Ongetwijfeld zou dan het Zoeklicht wel erg op Marilyn en haar volmaakte maten gezet wor den en zou mijnheer Peck erg op de achtergrond gedrongen worden. Bo vendien, Marilyn is berucht om haar afschuwelijke gewoonte om steeds en ruim te laat te komen. Maar desondanks, beide sterren begonnen de dansjes in te studeren. Maar de camera kwam er maar steeds niet aan te pas, hoewel Gregory bleef aandringen. Ten slotte gaf hij het maar op. Marilyn was niet van haar stuk te krijgen en ging onverdroten door met de dansjes te doen, al was het zonder man. In de loop der volgende dagen werd de naam van Charlton Heston ge noemd als een geschikte partner voor de welgevormde blondine, maar bij nader inzien kwam men daar toch op terug. Zelfs voor Hollywood was de overgang van de Mozes in de „Tien geboden" en de „Ben-Hur" van de ge lijknamige film naar de aanbidder van Marilyn wat te groot. Toen kwam de naam van Rock Hud son, de nieuwe koning van het Ameri kaanse filmdorado, op de proppen, maar deze staat onder contract met Universal- International en deze maat schappij heeft er helemaal geen zin in hun kasmagneet in dienst van Marilyn te zetten. Zelfs wilde men niets van het project weten, toen Marilyn aan bood in de toekomst een film voor Universal te maken. GEEN EXCUUS Producer Jerry Wald, die vanzelf sprekend naarstig zoekt naar een te genspeler van Marilyn, heeft intussen het oog laten vallen op de stoere, hoe wel nog tamelijk onbekende Ier Steven Boyd, die voor de eerste maal opviel als Messala in „Ben-Hur". Maar ja, Marilyn heeft zich over deze kracht nog «niet uitgelaten. „Ze heeft wel niet te beslissen, maar ze heeft toch ook enige zeggenschap", zei Wald heel voorzichtig. Hij draait zich in alle bochten om redelijke excuses te vinden voor zijn moeilijkheid een tegenspeler voor mevrouw Miller te vinden, maar de meeste verontschuldigingen zijn be paald bezijden de waarheid. De harde waarheid is, dat Marilyn te moeilijk is om mee te werken. Ze eist en krijgt steeds haar zin nieuwe op namen, wanneer zij van oordeel is, dat er aan een bepaalde scène iets man keert, Zij speelt de rol van „filmdiva" uitstekend ,tot grote ergernis van haar medespelenden. Jarre Wald mag dan beweren, dat Marilyn niet vervelend is en dat zij „het volgzaamste meisje is om mee samen te werken", de manne lijke kandidaten in Hollywood geloven hem echt niet. En thans gaat reeds het gerucht, dat Marilyn zich helemaal uit het filmproject zal terugtrekken, als er niet spoedig een mannelijke partner komt opdraven GUNSTIGE ONTVANGST „On the beach" is door de New- yorkse pers gunstig ontvangen. Zoals bekend gaat onder deze titel Stanley Kramers verfilming van het gelijknamige boek van Nevil Shute schuil. Het verhaal gaat over de laat ste overlevenden van een atoomoorlog, die gedoemd zijn te sterven door ra dioactiviteit. De hoofdrollen heeft Kramer in handen gelegd van de onverwoestbare Gregory Peck, de mooie Ava Gardner en Hollywoods veelbelovende jonge kracht Anthony Perkins. De film is kortgeleden in New York en zeventien andere hoofdsteden in alle hoeken van de wereld - behalve Amsterdam, waar men de vertoning tot februari uitstelde - in première ge gaan. Wij vertelden reeds, dat er heel wat te doen is over de technische merites sprekend Tijdens de wereldpremière van de grote Metro-Goldwyn-Mayer- produktie „Ben-Hur" in New York stond de titelrolvertolker op een gegeven moment te praten met een voor velen ombekende man. De fotografen, die deze figuur wel kenden, schoten onmiddellijk toe. Een unieke gelegenheid om twee Ben-Hurs op één plaatje te ver eeuwigen. Want deze man was niemand minder dan Ramon No- varro, de Ben-Hur van de „stom me" verfilming van 1924. Deze Ramon Novarro, wiens ware achternaam Samaniegoes luidt, werd op 6 februari 1899 geboren in Durango, Mexico. Vandaag de dag is hij zijn licht, zangerig Spaans accent nog niet geheel kwijt. Maar toen hij op 17- jarige leeftijd met tien dollar op zak naar Hollywood"vertrok was dat accent geen bezwaar. Men leefde toen nog in de tijd van de geluidloze films. Het Hollywood van die dagen had nog het aanzien van een vriendelijk, vrij rustig provincieplaatsje. Het jachtige studio leven beheerste toen nog niet iedereen. Men was er vriendelijk en hulpvaardig, maar men zat zeker niet op de jonge Novarro te wachten. En daar hij toch moest leven, nam hij een baantje als piccolo in een restaurant. Hij ver diende er zes dollar per week mee, waarvan hij net zijn Engelse lessen kon betalen. Na een tijdje ijverige stu die meldde hij zich nog eens aan de studio en zowaar hij kon terecht, als figurant voor de film „The woman God forgot". Drie dollar per dag. Maar de baan duurde niet langer dan twee dagen Ramon gaf het niet op en weer kon hij figureren, ditmaal in Mary Pick- fords film „The little American". VELE BAANTJES Daarna had hij, als hij niet als fi gurant in een van de studio's terecht kon, allerlei baantjes; piccolo, kelner, bordenwasser. Dat ongeregelde leven duurde vijf jaar. Tot 1921, toen Rex Ingram hem de hoofdrol gaf in „The Prisoner of Zenda". Salaris; 75 dollar per week. Het was het begin van een grootse carrière. De trots kijkende ac teur speelde in talrijke films, waaron der „Scaramouche" en „Road to ro mance". Het was op een zondag, dat Irvin Thalberg hem vroeg of hij zin had om in „Ben-Hur" te spelen. Wat gi'aag! Ramon verdiende toen 1250 dollar per week gedurende 17 maanden, die men voor het maken van de film nodig had. En sindsdien accepteerde hij geen rol len meer voor minder dan 100.000 dollar per film. En die kreeg hij ook. Zelfs kwam hij door de geluidsbarrière heen, want Ramon filmde ook nog in de tijd van de sprekende film. Hij maakte o.a. „The pagan". Maar Ramon heeft nooit de wijze raadgevingen ver geten, die zijn vader hem eens had gegeven: .Leg altijd wat weg voor je oude dag" en „Geld is waardeloos, ten zij je er anderen mee helpt". Een groot deel van zijn verdiensten zette de be dachtzame Ramon Novarro om in on roerende goederen, terwijl hij tevens de financiële zorg voor de opvoeding van zijn vele broers en zusters op zich nam. Hij volgde de raad van zijn vader dus letterlijk op en de thans zestigjarige acteur heeft er nooit spijt van gehad. NIET VERROEST Overigens, zijn liefde voor de film is wel verjaard, maar niet verroest, want Ramon Novarro is weer in de studio's van Hollywood verschenen. De „stomme" Ben-Hur en „Student-prin- ce" van weleer is thans een sprekende schurk in Paramounts avontuurlijk verhaal over het amusementsbedrijf in het wilde westen van het einde van de vorige eeuw .Heller with a gun". Novarro speelt in deze rolprent met Anthony Quinn en Sophia Loren. Hij is de leider van een groep gangsters, die op handige en zeer vakkkundige wijze Sophia een tienduizend dollar lichter maken. Sophia was nog niet geboren, toen Ramon Novarro reeds in zijn beste dagen was, maar deze wetenschap kan deze rijzige veteraan, deze oude rot in het vak niet verontrusten. De jaren hebben hem niet ernstig aangetast. Zijn stem is nog even helder als vroe ger, hij neemt alles snel en goed op en bevindt zich in uitstekende conditie. Zou dit wellicht te danken zijn aan het feit, dat hij in tegenstelling met zovele anderen een verstandig ge bruik gemaakt heeft van het goud, dat Hollywood hem opleverde? Hij kan zich nu veroorloven op zijn lauweren te rusten en eens de rol te accepteren, die hem lijkt. Volgens de mensen, die hem gesproken hebben, heeft hy zich uitstekend vermaakt in zijn creatie als schurk in .Heller with a gun". Het was weer eens wat anders. Vroeger speelde hij alleen maar romantische rollen. Uiterlijk vindt hij Hollywood intens veranderd. Het is nu een groot se, moderne filmindustrie, welke vecht 'voor het behoud van de markt. Het aangezicht heeft zich grondig gewij zigd. Maar voor het overige, getuigt Ramon Novarro: ,Het is er nog net zo gezellig als vroegerEn de beju belde „stomme" held van veertig jaar terug kan het weten GEEN GENOEGEN Het klinkt paradoxaal, maar het schijnt voor mannen bepaald geen ge noegen te zijn om met Marilyn Mon roe samen te werken. Tony Curtis en Jack Lemmon, die met haar in „Some like it hot" speel den, hebben plechtig gezworen, dat zij nooit meer met haar voor de camera willen staan. En regisseur, Billy Wilder, een goed hartige kleine man, was tijdens de op namen van deze film helemaal uit zijn gewone doen. Het verbolgen drietal heeft echter één grote troost gekregen de film werd een succes. Vooral finan cieel En nu heeft Marilyn opnieuw Holly wood op stelten gezet. Ditmaal gaat het over de mannelijke hoofdrolbezet ting in haar nieuwste film. Het blonde idool van miljoenen man nen arriveerde enige tijd geleden in Hollywood om tezamen met Gregory Peck te beginnen aan de film „Let's make love", die aanvankelijk de nu niet zo erg bescheiden titel ,De miljardair" had meegekregen. Marilyn verscheen ten tonele vergezeld van haar echtge noot, de auteur Arthur Miller, en Paula Strasberg, die haar moet ver tellen hoe zij moet acteren. Eén regis- van de geschiedenis, over de vraag dua of een oorlog met kobaltbommen in derdaad zo'n fatale uitwerking zal hebben als in de film te verstaan wordt gegeven. De technische geleerden verschillen hierover nogal ingrijpend van mening, zodat het te begrijpen is, dat de film critici aan dit facet van Kramers werk maar vrij achteloos voorbijgagaan zijn. Zij hebben zich meer geworpen op de kunstzinnige en ethische waarde van dit filmprodukt. De New York Times schreef, dat „de grote verdienste van deze film is: behalve de onderhoudende kwaliteiten de overtuiging die er uit spreekt, dat de mens per slot van rekening het redden waard is!" De criticus van de „New York He rald" acht het niet onmogelijk, dat de film zelfs een pleidooi wordt voor het werk van de Verenigde Naties. De „Daily Mirror" spreekt van „een overtuigende prediking". Ook de Russische pers was nogal in genomen met deze Amerikaanse rol prent. Het officiële persagentschap Tass sprak van „een groot succes". Deze film is ongetwijfeld van buiten gewoon belang". Ook het regerings blad „Izwestia" liet zich gunstig uit. Echter „er ligt een tegenspraak in het fatalisme, dat uit de gehele film spreekt. De fatalistische aanvaarding van de onafwendbaarheid van het ein de van de mensheid is verbluffend..!" Achter het ijzeren gordijn zijn er dus stemmen, die hetzelfde beweren als bij ons. TE LANG Jocelyn Britton heeft kleine voeten. Een zeer laag maatje van schoen. Het lijkt ideaal voor een meisje, die ballet danseres wil worden, zoals Jocelyn eens wilde. Maar de moeilijkheid met Jocelyn was, dat ze steeds maar groeide en groeide. En lang voor haar twintigste verjaardag was ze veel te groot om in een ballet te kunnen dansen. Het leek een tragedie te worden voor het Britse meisje, dat vol energie en vol liefde voor de danskunst lessen had gevolgd- Geen wonder, want haar moe der was ook danseres. Jocelyn beoefen de de danskunst bij Madame Rambert JOCELYN BRITTON te lang voor ballet en reisde met het Old Vic gezelschap door Amerika. Ze leek goed op weg naar een behoorlijke danscarrière, maar haar niet aflatende groei stak een spaak in het danswiel. Jocelyn wilde echter van geen op houden weten. Ze had haar hart aan het voetlicht verpand en dus waagde zij een kansje bij het grote toneel. Zo waar, het gelukte haar een plaatsje in een stuk te vinden. En toen het eerste schaap over de dam was, volgden er anderen. Van het toneel naar de film was voor Jocelyn een kleine stap. „The boy and the bridge" was haar eerste ling op dit gebied. Geen prettig rolle tje, want ze moest al spoedig zelf moord plegen. Maar in „Sapphire ging het beter. Ze kon als jong stu dentje tenminste in leven blijven. En uitkijken naar een volgend rolletje.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1960 | | pagina 12