Oudj aar Franse schilders vertolken vrienden hun Nieuwjaarswensen Maak het niet te heidens IN CANADA ZEVEN KEER Uitstekende reprodukties van meesters WOORD VAN BEZINNING DONDERDAG 31 DECEMBER 1959 op de voorspoed van zijn nakomelin gen, waarmee dan de goede stem ming genoegzaam is verklaard. Vroeger, toen de gezinnen nog tal rijker waren dan nu, waren er dik wijls op zo'n nieuwjaarsmorgen zes tig tot tachtig volwassenen en kinde ren in de familiekring verzameld. Het sluitstuk vormt de gemeenschap pelijke maaltijd, die bij zo'n opkomst veel weg heeft van een hoorn des overvloeds, die rijk en lang blijft stromen. In het koloniale tijdperk was het gebruik dat de gouverneurs op de morgen van de eerste januari de mannen in de gemeenschap ter recep tie ontvingen. In het leven van alle dag zyn de nieuwjaarsbezoeken vrij wel verdwenen, maar de vertegen woordigers van de Kroon in Canada, de gouverneur-generaal in Ottawa en de luitenant-gouverneurs in de pro vinciale hoofdsteden, houden het ge bruik nog in ere: op nieuwjaarsmor gen staan hun deuren wijd open voor een goede wens voor een nieuw jaar. ik/*; f t- .V; De Eskimo's hebben de kunst van het bouwen van igloo's nog niet verleerd, voorzover ze tenminste nog niet in de blanke maatschappij zijn opgegaan. Als er voor hen geen plaats is om onderdak te vinden, zetten ze hun huis even op voor de winterse feestdagen. Gebrek aan bouwmateriaal is er nooit. Op de nederzetting van de blanke in het Hoge Noorden van Canada is oudjaar een feest met veel opgewektheid wordt gevierd. Van heinde en ver komen jong en oud samen om de dag in alle gezelligheid en vrolijkheid samen door te brengen. (Van onze correspondent in Canada) Canada stapt zeven keer het nieuwe jaar binnen omdat de klok zeven keer twaalf slaat. Het land is namelijk zó groot dat er zeven tijdzones zijn waar iedereen op zijn beurt afscheid neemt van 1959. Voor de luisteraar die op Oudejaarsavond aan zijn radio zit is het als een vreugde-onweer: in het oosten kan hij het horen aan komen» een paar uur later barst het in zijn eigen huis los en hij kan meeleven als het zich elk uur in westelijke richting opnieuw ontlast. We kunnen het er dus wel over eens zijn dat de overgang van het oude naar het nieuwe jaar in Canada een langdurige aangelegenheid is. Maar net zoals overal elders is het een vrolijke bedoening. En over het algemeen houdt de Canadees ervan om die laatste avond van het jaar thuis te vieren, in een kleine vriendenkring met een glas, wat te eten en vaak een opzij geschoven karpet en dansmuziek. Wel is er een neiging, vooral in de steden, om naar partijtjes te gaan in hotels en andere gelegenheden en dan zijn er massale bijeenkomsten van verenigingen en ethnische groeperingen, doorgaans lawaaierige gebeurtenissen waar in negen van de tien gevallen het „Auld Lang Syne" niet van de lucht is. De Schotten hebben hun reputatie om op luidruchtige manier afscheid te nemen van het oude jaar naar Noord-Amerika overgebracht. Ze heeft aanstekelijk gewerkt en in de loop van de jaren is er nog heel wat variatie aan toegevoegd. Dat kan natuurlijk niet anders: het Canada van voor de oorlog was al een con glomeraat van nationaliteiten en daar is na de oorlog nog eens een injectie van meer dan een miljoen immigran ten bijgekomen en juist op die bij zondere dagen gaat het oude bloed weer spreken. Maar als dan eindelijk aan de beboste kusten van de Stille Oceaan voor de laatste maal de twaalf slagen zijn verklonken, dan duurt het niet zo lang meer of in het oosten breekt de dageraad van het nieuwe jaar baan. In Nederland kan die eerste ja nuari dikwijls zo bleek en guur zijn dat men het liefst de deur maar niet uitkomt. Wat dat betreft is er in Canada echter nogal wat verschei denheid. In het centrale deel van het land, in de provincies Ontario en Quebec, wordt Nieuwjaarsdag mis schien nog het mees tgevierd zoals U dat gewend bent. Alleen is de en tourage waarschijnlijk een beetje anders. Wij zitten hier dan dik in de sneeuw, waar we de eerste maanden nog tegenaan moeten kijken, maar op de eerste dag van het jaar bezien we de zaak van de vrolijke kant en we spreken onszelf moed ln, dat we nu gaan aftellen; een lange aftrek som overigens tot eind maart! In het Westen, in Victoria op Vancouver ftftland geniet men op dat ogenblik /fan zijn klimatologische zegeningen door zijn vrije dag te gebruiken om naar de golfvelden te gaan en in Port Arthur ,aan de Grote Meren, spant men waarschijnlijk de arreslee in om een lange tocht door de om geving te maken. Zoiets kan nu weer niet in St.-John's, op Newfoundland, omdat daar niet genoeg sneeuw ligt. Hoger in het noorden ligt er zoveel dat men eenvoudig niet de deur uit komt. En helemaal hoog boven de poolcirkel kijkt men in het poolnach- telijk duister om er zeker van te zijn, dat de eerste dag van het nieuwe jaar werkelijk is begonnen. ALSOF al die variaties nog niet voldoende is hebben de Cana dezen van oude of recente immigratiejaren er nog wat ver scheidenheid aan toegevoegd. Daar Is bijvoorbeeld de grote groep van Oekrainse en Russische afkomst, voor wie Nieuwjaarsdag niet erg veel betekent. Zij beginnen dan pas in de kerststemming te komen omdat voor hen de kerstdagen op Driekoningen dag vallen. Het sterkst zijn de tradi ties misschien nog wel in Frans- Canada en dan natuurlijk vooral de provincie Quebec. Dat vasthouden aan oude gebruiken en gewoonten, aan hun eigen taal en cultuur, is een van de oorzaken, dat de Frans- Canadezen zich hebben kunnen hand haven op een Engelssprekend conti nent. Er wonen hier vijf miljoen Ca nadezen voor wie Frans de moeder taal is en die overwegend katholiek zijn. Voor hen is Kerstmis een zui ver religieus feest en vandaar dat ze de Oudejaarsavond en Nieuwjaar hebben gekozen om hun achterstand aan uiterlijke vreugde met Santa Claus en zijn geschenken in te halen. Van oudsher trekken dan de „guigno- leux" erop uit, troepjes jongens, die zingend en pretmakend van huis tot huis gaan om aalmoezen en geschen ken voor de armen te vragen. Vooral op het platteland wordt die traditie in ere gehouden; net zoals overal werkt de grote stad vervlakkend en gaan de oude volksgebruiken verlo ren. Maar in de dorpen is het bij voorbeeld ook nog steeds gewoonte dat de Franscadanese gezinnen vroeg naar de mis gaan en dan naar het huis trekken van het oudste lid van de familie om daar de zegen te ontvangen voor het pasbegonnen jaar. DE Franscanadese gezinnen zijn over het algemeen kinderrijk en in de plattelandsgemeenschap pen, waar bijna iedereen familie is van iedereen, kan zo'n samenkomst vaak het aanzien hebben van een massale vergadering. Kinderen, klein kinderen en achterkleinkinderen knie len één voor één neer voor de stam vader, die hun de hand op het hoofd legt en de zegen geeft. Het is een plechtige gebeurtenis, maar ze is niet gespeend van opgewekte vrolijkheid, want de stamvader heeft het voor recht even een slokje op te nemen MEN doet er al of niet zelve aan mee en persoonlijk ontvangen we wel meer dan we schenken maar het gebruik omstreeks eind december vrienden, kennissen en relaties per gedrukte en of geïllustreerde kaart een goed. voorspoedig en gelukkig nieuwjaar toe te wensen neemt, zo schijnt het toch wel eerder toe dan af. Zoals met iedere traditie, kan men zich van dit gebruik of deze vrijwillige plicht kwijten met of zonder fantasie of originaliteit. Ge kunt. zo ge als zakenman heel veel betrekkingen te onderhouden hebt. naar een wille keurige drukker stappen om hem een sterotiep tekstje ten bate van het komende jaar te laten vervaardigen. Wanneeer U als particulier een minder massale kring van kennissen rond U verenigd hebt. kunt U dat zelfde doel ook bereiken door in de eerste de beste winkel van schrijf behoeften en aanverwante artikelen een stapel kaarten in te slaan en die vervolgens rond te zenden. Een huisje of hutje onder de sneeuw in een maandlandschap voor de poëtische geesten. Een kerstmannetje dat ook voor nieuw jaar nog wel dienst kan doenvoor de olijkerds en zo zijn er nóg tal van andere plaatjes te vinden die ongevarieerd ieder jaar ook wel weer op de toonbanken en in de rekken der briefkaarten winkels verschijnen. Manet's visie op de eerste Wereldexpositie in Parijs. r E willen helemaal niets CHRISTEN-ZIJN is niet zo'n eenvoudige zaak als vaak gedacht wordt. Er zijn nog altijd heel wat mensen, die menen, dat je automatisch een christen bent, omdat je een blanke huidskleur hebt, op een bepaalde plaats op deze wereld bent geboren of min of meer deel hebt aan de gewoonten en gebruiken van wat we de wes terse beschaving plegen te noemen. Maar zo simpel liggen deze dingen toch niet. Je zou kun nen zeggen, dat het christen dom de eeuwen door in een ge vecht op leven en dood met het heidendom gewikkeld is. De heidense gedachtenwereld met zijn angst, haat en vergeldings gedachte speelt ook in onze zo- genaamd-christelijke wereld nog altijd een grote rol. En af en toe zijn het ook de heidense gebruiken, die zich nog geducht laten gelden. Zo zullen we toch wel de ge woonte moeten zien om het nieuwe jaar met veel kabaal te begroeten. Oorspronkelijk zat daar de gedachte achter, dat de boze geesten, die het pas- begonnen, onervaren jaar be laagden, met veel tam-tam op de vlucht gedreven dienden te worden. En nu weet ik het wel: de jongens, die deze ene maal in het jaar de gelegenheid krij gen om hun privé vuurwerkje boven stad of dorp af te steken, zijn zich niet bewust een ge vecht tegen boze geesten te leveren. In dit geval is de scherpe kant van het heiden dom er wel aardig afgeslepen. Maar wanneer je in het begin van het jaar telkens weer in de kranten leest van mensen, die bij deze gelegenheid een hand of een oog hebben moe ten verliezen, dan vraag je je toch wel eens af, of de tol, op deze wijze aan het heidendom betaald, niet al te hoog is. Van daar mijn raad op deze oude jaarsavond: maak het niet al te heidens. Eigenlijk ben ik wel wat heel snel naar het nieuwe jaar over gestapt. Er moet nog heel wat gebeuren, voordat we elkaar met een handdruk en een zoen een gelukkig 1960 kunnen toe wensen: We moeten eerst die merkwaardige oudejaarsavond nog beleven. Want dat het een bizondere avond is, die van 31 december, daar zullen we het allemaal wel over eens zijn. Je ontkomt er nooit helemaal aan ,dat het aflopende jaar, dat nog maar een paar uren of minuten telt, evenals in een versnelde film aan je voorbij gaat. Het goede, dat je verloor, de fouten ,die je maakte, de kansen, die je ongebruikt voorbij liet gaan, het komt alle maal even levensgroot voor je te staan. En nu moet ik U weer voor een heimelijk restantje heiden dom waarschuwen. Mocht U behoren tot degenen, die de oudejaarsavond zo'n bizondere, godsdienstig-geladen avond ach ten, omdat U zo'n wee gevoel in Uw maag krijgt vanwege alle herinneringen; mocht U menen, dat U het op deze avond nog gauw even voor het hele jaar goed kunt maken door tenmin ste ditmaal de kerkdienst niet te verzuimen; mocht U zijn als die kennis van me, die bij het traditionele ,,Uren, dagen, maanden, jaren vliegen als een schaduw heen", persé haar tra nen niet bedwingen kan be schouwt U dit dan alstublieft niet te snel als het toppunt van christelijk geloof. Het christe lijk geloof kent nl. in dit opzicht geen bepaalde tijden, waarin Gods nabijheid zich manifes teert in onze gevoeligheden. Bepaalde tijden, die van god delijke nabijheid geladen zijn, kent alleen het heidendom. De bijbel geeft tegen deze gevoe ligheden een goede waarschu wing ,,weest nuchter en waakt". Ook in deze geldt: weest deze avond niet al te heidens. Belangrijker dan onze gevoe ligheden en tranen is het om alles, wat in 1959 verloren (en dat kan heel veel zijn), alles wat we verzuimden en de kan sen, die we verspeelden, te zien in het Licht, dat met Kerstmis oyer onze wereld en over ons leven is opgegaan. Kerstmis spreekt ons van vergeving en liefde, van hoop en verwach ting. Die zullen we niet alleen Dp oudejaarsavond, maar iedere dag van het nieuwe jaar hard nodig hebben. P. KLOEK, Ned. herv. pred., Leiden. W kwaads van zeggen, want de bedoelingen zijn onverdacht zui ver. Niemand die tenslotte iemand verplichten kan aan deze traditie, mode of rage, mee te doen. Maar toch is 't nog verdienstelijker te po gen aan deze distributie van goede wensen ook nog het karakter van een persoonlijke daad te geven. Men mag trouwens met voldoening constateren, dat de pogingen in die richting de laatste jaren gestaag in aantal stij gen. Zowel onder particulieren als in de commerciële sector. Voortdurend meer ondernemingen en handelshui zen wenden zich tot een schilder of tekenaar teneinde hem met zijn pen seel, tekenstift èn fantasie als bemid delaar op te doen treden en de cliën- tele de allerbeste wensen over te brengen. Wensen, die dan vaak door een cadeautje worden vergezeld, ge woonlijk in de vorm van een kalen der. Die kalenders hebben zich dan ook dit jaar weer op ons bureau op gestapeld, en ook dééronder treft men natuurlijk fraaie en minder smaakvolle exemplaren aan. Er zijn zelfs zo milde gevers, die van jaar op jaar alleen het kalenderblokje ver wisselen, en de Franse postboden, die hier in november hun tournée-met- goede-wensen al beginnen, maken er zich nog wel het allergemakkelijkst af. Steevast hetzelfde (foeilelijke) plaatje met blauw randje en een metrokaart op de rugzijde geplakt, wordt ons ieder einde van het jaar door de besteller hier weer overhan digd, in ruil voor een fooi, die, naar gelang van de omvang uwer dage lijkse post en natuurlijk uw aangebo ren gulheid, dan tussen de honderd en de duizend franken variëren kan. Een geschenk dat evenwel en meestal 'zonder metrokaart, die altijd wel weer handig is), vóór het nieuwe jaar al in de prullemand verdwijnt. Doch over het algemeen wordt er in Frankrijk, als gezegd, bij deze overdracht van hartelijke wensen méér verbeeldingskracht en vooral kunstzin tentoon gespreid. Zo heeft het Franse persagentschap A.F.P. de vermaarde schilder Yves Brayer ver zocht zijn nieuwjaarsboodschap voor hem over te willen brengen en dank zij dat verzoek werden we dezer da gen met een schone litho verblijd. Air-France gaf de grote Japanse schilder Foujita een soortgelijke op dracht en voor weer andere onderne mingen of overheidsinstanties werden kunstenaars als Carzou, Dignimont, Garrega en Aide aan het werk gezet. Soms ook put men uit een bestaande collectie en stuurt men vrienden en verwanten een goede of zelfs uitste kende kleine reproductie toe van Degas, Dufy, Manet, Braque of Mar- chand, enkel voor 't plezier iemand iets moois te schenken. De schilders zelf zijn op deze weg trouwens voor aan gegaan, en zo liet de langzamer hand hoogbejaarde Kees van Dongen zijn persoonlijke nieuwjaarswens ver tolken door een der (talrijke) schonen die hij al in 1926 vereeuwigd had. DE moeilijkheid is iets aardigs of mooi, ook nog met iets toepas selijks te combineren en er zo mogelijk dan bovendien nog een bescheiden publicitair belangetje doorheen te weven blijkt echter een opgave, waaraan niet zo heel veel kunstenaars zich wagen. De anonieme tekenaar, die de Parijse kleermaker en couturier André Bardot in de arm nam, zond de klanten niettemin een (licht ondeugend) prentje toe, waar op een heer in viervoud en in waaiervorm, achtereenvolgens in zijn blootje, ondergoed, in broek-met-bre tels, en tenslotte, dankzij de kleren, die de man maken, tot een keurige en volledig uitgedoste mansfiguur evolueert De wensen, die de bekende teke naar Peynet de wereld rond deed sturen, draaiden uiteraard weer om het thema liefde: zijn illuster poëet je met hoge boord en piekharen heeft, een verdieping hoger dan waar zijn Dulcinea woont, het venster geopend waaruit hij zijn sterretjes laat flad deren, die door twee vogeltjes wor den opgevangen, welkeenfin, bekijkt U 't lieve plaatje maar ver der zélve nadat ge ook uws die naars welgemeende wensen (zij 't dan ook niet per rekenstift of per pen seel) in ontvangst heeft willen nemen. Een havengezicht op Boston van Dufy fungeer als nieuwjaarskaart

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 21