Hoe zal onze houding zijn? Westduitse middenstand beleeft „gouden dagen" KROKODIL DONDERDAG 24 DECEMBER KERSTNUMMER PAGINA 7 Vervolg predikbeurten Het verhaal van de de aap en het hert Koudekerk Herv. Gem.: 10 uur ds. Koerselman, 7 uur de heer C. Stroo; Ger. Kerk: 10 uur ds. Leene te Boskoop, 7 uur ds. van den Hout te Hazerswoude. Leiderdorp Herv. Gem.: 10 uur ds. J. P. Honner. 6.30 uur ds. S. L. Knottnerus te Dordrecht: Zijlkwartier: 6.30 uur ds. J. P. Honnef; Gebouw: 10 uur Jeuordkerk; Geref. Kerk: 10 uur ds. Dyk. 6.30 uur ds. Banga; Kerkzaal Zijlkwartier: 9 uur ds. Banga, 6 uur ds. Dyk; Vrljz. Herv.: geen dienst. Leimulden Herv. Gem.: 9.30 uur ds. A. M. Knottnerus te Oude-Weterlng; Ger. Kerk: 9.30 en 2.30 uur ds. Baukema te Den Haag-Zuid. Li9se Herv. Gem.: 9 en 10.30 uur ds. G. Pettlnga, 7 uur dr. G. P. Soheers, te Haarlem-Noord: Geref. Kerk: 10 uur ds. C. W. Thijs te Nleuw-Vennep. 5 uur ds. K. Schouten: Chr. Geref. Kerk: 10 en 4.30 uur ds. H. Visser te Sassenhelm: Geref. Gem.: 10 en 4 uur ds. H. van Gllst; Geref. Kerk (Vrijgemaakt)10 en 4.30 uur ds. J. J. Verleur: Oud Geref. Gem.: 9.30 en 3 u. leesddenst; Ned. Prot. Bond: geen dienst. Nieuwkoop Herv. Gem.: 10 uur ds. W. H. de Jong, 6.30 uur ds. A. de Leeuw te Boskoop (Jeugddienst): Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 uur ds. J. Wagenaar te Zwam- merdam; Chr. Geref. Kerk: 9.30 uur lees- dienst, 2 uur ds. K. Bokhorst te Naarden; Oud Geref. Gem.: geen dienst. Nieuwveen Herv. Gem.: 9.30 uur ds. Verwey te Zevenhoven. 11.15 uur ds. Spel berg te Utrecht. 6.30 uur dhr. J. v. d. Hoek; Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 uur ds. Koffrle te Leimulden. Noordwykerhout Herv. Gem.: 10 uur ds. J. W. de Jong te Voorhout. Noordwyk-Binnen Herv. Gem.: 10 u. ds. Walvaart, 7 uur de. Van Dok; Geref. Kerk: 9.30 uur (11 uur v. d. Berghstich- tlng)ds. Dekker, 5 uur ds. Bouma. Noordwük aan Zee Herv. Gem.: 10 u. ds. Hoekstra, 5 uur ds. Cupedo; (Sole Mlo)10 uur ds. Cupedo: (Evangelisatie): 10 uur ds. Kersting te Dlrksland, 3.30 u. ds. van den Bos te Bodegraven: Geref. Kerk: 10 uur ds. Bouma, 5 uur ds. Dek ker. Oegstgeest Herv. Gem. Groene Kerk: 10.30 uur prof. dr. G. Sevenster te Leiden: Pauluskerk: 10 uur ds. B. C. Visser. 7 uur Hoge Mors: 10 uur ds. G. F. Callenbach. te Slledrecht; Geref. Kerk (Vrijgemaakt W. de Zwy ger kerk: 10.30 uur ds. G. Sche per te Noordwyk; Geref. Kerk Maurlts- Iaan: 10 en 5 uur prof. dr. S. M. Zuldema; Geref. Kerk (Vrijgem). W. de Zw. Kerk: 8.45 en 3 uur geen opgave ontvangen. Oude-Weterlng Herv. Gem.: 10 uur ds. D. H. Gijsbers te Leimulden; Geref. Kerk: 9.30 uur ds. A. G. Kornet, 3 uur ds. W. Tom te Oudshoorn; Rem. Geref. Gem.: geen dienst. Rtynsaterwoude Herv. Gem.: 10 uur Eerw. Heer J. van den Hoek te Nieuwveen Chr. Geref. Kerk: 9.30 uur leesdlenst, 2.15 uur ds. C. v. d. Weele te Lelden. R(Jnsburg Herv. Gem. (Grote Kerk) 10 uur ds. M. C. Groenewoua. 5 uur ds. C. van Harten te Delft, (Jeugddienst); Kleine Kerk Brouwerstraat: 10 uur ds. H. van Gosllga, 6 uur ds. M. C. Groenewoud; Ger. Kerk (Vrijgem.)10 en 5 uur ds. Breen te Katwyk; Chr. Geref. Kerk: 10.30 en 5.30 uur ds. D. Henstra te Delft; Geref. Kerk (Petra-kerk)9 uur ds. Bijlefeld. 4 uur ds. Van der Linde; Rapenburg: 9.30 uur ds. Van der Linde. 5 uur ds. Post; Maranathakerk9.30 uur ds. De Valk te Katwyk, 5 uur ds. Bijlefeld. Sassenhelm HeiV. Gem.: 9 en 10.30 uur ds. Van Dok te Noordwyk-Binnen. 5 uur ds. de Jong te Voorhout; Geref. Kerk: 10 uur ds. Kuiper. 5 uur ds. Van den Berg Chr. Geref. Kerk: 10 en 6 uur ds. Den Boer; Ned. Prot. Bond: geen dienst. Ter Aar Herv. Gem.: (In Geref. Kerk): 9 en 2 uur ds. Llndenburg; Geref. Kerk: 10.30 en 6.30 uur ds. J. Boer te Waarder. Valkenburg Herv. Gem.: 10 uur ds. D. Lekkerkerker. 6.30 uur ds. W. G. Meye- rlng te Voorschoten; Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds. C. J. Sikkel te Amsterdam; Ger. Kerk (Vrijgem.): 8.30 uur ds. K. Brllning te Rljnsburg, 3 uur ds. C. J. Breen te Katwyk. Voorhout Herv. Gem.: 10 uur ds. Smits te Noord wykerhout. Voorschoten Herv. Gem.: 10 uur ds. E. Saraber, 7 uur ds. M. Fokkema te Kaag Jeugddienst; Rijndijk: 10 uur kand. Vroeg- op; Hulp en Heil: 10 uur ds. van Leusden te Leldschendam; Nieuw Voordorp: 10 u. Jeugdkapel: de heer Stolk; Geref. Kerk: 10 en 5 uur d6. O. Jager te Almelo; Geref. Kerk (Vrijgem.): 10 en 5 uur prof. dr. L. Doekes te Kampen. Waddlnxveen Herv. Gem.: 930 uur dhr. J. Kattenberg, g.o. te Utrecht; 6.30 u. dhr. J. A. Kruithof, g.o. te Monster; wyk- Ïebouw Esdoornlaan: 930 uur ds. J. J. 'Immer te Woerden, 6.30 uur dhr. J. Kat tenberg; Veren, gebouw Stationsstraat: 9.30 uur dr. G. Huls te Gouda; Geref. Kerk: 930 en 5 uur ds. Bakker, legerpred. te Doorn; Rem. Geref. Kerk: geen dienst; Chr. Afgescheiden Gem.: 930 en 6 uur ds. A. P. Verloop. Warmond Herv. Gem.: 10 uur ds. Boonstra. Woubru|ge Herv. Gem.: 9.30 uur ds. J. N. de Ruiter te Lelden, 630 uur ds. Chr. v. d. Leede te Hazerswoude; Geref. Kerk: 930 uur ds. Kuiper te Sassenhelm. 630 uur ds. Van den Berg te Sassenhelm. Zevenhoven Herv. Gem.: 9.30 uur ds. C. J. Baart te Rynsaterwoude; Geref. Kerk 930 en 630 uur ds. Helnen te Ter Aar. Zoeterwoude Herv. Gem.: 10 uur ds. O. J. van Embden. Zwammerdam Herv. Gem.: 10 en 6.30 uur da. O. L. v. d. Broeck; Geref. Kerk: 10 en 630 uur dr. J. H. Vlijm te Voorburg; Rem. Geref. Gem.: geen dienst. (Zie verder nagekomen kerkdiensten). (Van onze correspondent in Bonn) Met Nederlandse begrippen niet te vergelijken dat is de koop manie van de Westduitse bevolking in deze dagen voor Kerstmis, dat meer is dan ons Sinterklaasfeest en waarvoor meer, veel meer wordt ingeslagen en thuis georganiseerd dan voor welke andere gelegenheid. De welvaart van dit moment in de Bondsrepubliek draagt er boven dien toe bij, dat in alle Westduitse winkels recordomzetten in deze dagen worden geboekt. Men kan bepaald niet zeggen dat het kerstfeest voor de gemiddelde Duitser een diepe religieuze betekenis heeft. Openlijk wordt getoond, dat het hier in de eerste plaats gaat om het „grootste feest" van het jaar voor maag en portemonnee, voor tong en gehemelte, en wat huiselijkheid, elkaar cadeaus geven en tantièmes innen aangaat. De intensiteit van het geloof van de gemiddelde moderne Westduitser wordt algemeen gering geacht. Het wordt diep betreurd, er wordt steen en been over geklaagd, er wordt over gediscussieerd, dat al te velen gelovig zijn omderwille van een zeker conformisme. Maar „Weihnachten, das frohe Fest" wordt intensiever dan ooit gevierd! Winkels worden als het ware geplunderd Grote en kleine winkeliers hebben al gezegd: ,,Er wordt by ons niet gewoon ingekocht, er wordt regelrecht leeg geplunderd uiteraard tegen beta ling!" De zilveren zondag, zoals men 13 december noemde, gaf reeds een hoogtepunt te zien, de gouden zondag (20 december) loog er evenmin om. In korte tyd, te weten in een verloop van goed tien dagen, geven de Westduit sers miljarden uit aan kleding, voe dingsmiddelen drank, kerstboomver siering en dergelijke. Men schat dat de omzetten van de winkels vlak voor het kerstfeest 25 k 30 procent hoger liggen dan een jaar geleden! Een eerste onderzoek heeft uitge maakt dat de gehele Westduitse be volking alleen voor haar kerstfeest een bedrag van meer dan drie miljard mark, dat is meer dan 2,5 miljard gul den, zal uitgeven! (Naverteld door onze Brussels» correspondent) Het was een Afrikaans ministerdie ons het verhaal vertélde, in Cannes, toen wij hem op een Europees-Afri kaanse conferentie ontmoetten. Iets van de charme en de drift, maar ook van de traditie en de wijsheid van Afrika tekent dit verhaal. Daar het een verhaal is van vrede en van de overwinning op het menselijk egoisme, past het in de sfeer van Kerstmis, een feest, dat de Afrikanen niet ken nen, daar vrijwel geen enkele neger stam met uitzondering van de watoetsi's in Roeanda-Oeroendi het bestaan van slechts één God erkent. Alle negerrassen geloven in het be staan van vele goden en de meeste van die goden zijn boze geesten, die van Afrika het meest verdoemde oord der wereld hebben gemaakt. In de oude tyd leefde in een bosje naast het 6trand van een groot meer een grote aap in de bomen. In het meer leefde een enorme krokodil. Wanneer de hete evenaarszon haar genadeloze stralen loodzwaar op het meer deed neerkomen, zo dat het water ondraag- lijk warm werd, sleepte de krokodil zich op het strand en zocht hy een lommer rijk plekje op, onder de bomen. En zo maakte hy kennis met de aap. die in de palmboom eveneens van de schaduw genoot. Jarenlang schenen zy goede vrienden te *yn. zy voerden gesprek ken over de meest diverse onderwer pen, over de geesten, en de mensen die wel leken op vleesgeworden boze gees ten alleen belust op roofmoord en de verdelging van de arme dieren. Op een mooie dag zei de krokodil by zichzelf, dat hy de aap wel eens zou kunnen opeten, zo'n dikke goed in heit vlees zittende aap. En zo ontspon zich gedurende een van hun middaguurtjes het volgende gesprek: „Aap", zei de krokodil, ..mijn vorst wenst Je te spreken. Ik heb hem nu zo vaak van jouw wysheid verteld, van je onuitputtelijke kennis over mensen en dieren. Hy wil graag het verhaal uit Je eigen mond horen. De vorst zou het dus zeer op prijs stellen wanneer Je zijn invitatie zou willen aanvaar den." „Zeker", zei de aap, „hoe vriendeiyk van jouw koning dat hy my inviteert. Maar hoe geraken we in zyn ryk, on- Dat klopt ongeveer met de totaalsom der kerstgratificaties: drie miljard mark, dat is gemiddeld drie procent van het totale brutoloon in het gehele land. Iedere Duitser boven de zestien jaar koopt in deze dagen gemiddeld aan geschenken voor familieleden en kennissen en aan goederen te eigen bate voor een waarde van niet minder dan 165 mark. Men heeft zelfs bere kend, dat 1,6 miljoen Duitsers, dat is byna vyf procent der totale bevolking, stuk voor stuk cadeautjes kopen, met een totaalwaarde van 500 mark en dat slechts twee procent van de bevolking het rustig aandoet met twintig mark per persoon aan geschenken. Geschen ken en goederen voor zichzelf: kos tuums, jassen en schoenen vooral, maar ook huishoudeiyke apparaten en veel wild en gevogelte, o.m. uit ons land. De prys schynt hierbij geen en kele rol te spelen, zo wordt er inge slagen! Uiteraard is het thans ook de tyd voor kinderspeelgoed: men schat, dat deze dagen voor zeven miljoen mark in deze goederen in de Bonds republiek zal worden omgezet. De techniek speelt hierby de grootste rol: kinderspeeldogd moet tegenwoordig ook in Duitsland bewegen en moet technisch ,,by" zyn. De belangstelling voor oorlogsspeelgoed is in West- Duitsland bepaald zeer gering. Veel speelgoedtanks, -kanonnen en derge ïyke ziet men niet in de etalages. Zy worden eenvoudigweg niet meer ge vraagd, zeggen de winkeliers! Adenauer als bestseller Maar men koopt ook meer dan ooit boeken. Het is de tyd van de best sellers van goede en slechte kwaliteit en het is de tyd om een volkomen on leesbaar maar vanwege de auteur reeds alom bekend boek te kopen: het werk ..Glauben an den Sieg des Lichts", zynde de half-politieke, half- zoetig moralistische kersttoespraken van Bondskanselier dr. Konrad Ade nauer sedert 1949. Het is een klein boekje van 103 pagina's, dat 6,90 mark kost en dat de winkels, vooral te Bonn, uitvliegt Hoewel de inhoud stom vervelend is! Maar de titelpagina's met een foto van de kanselier, vergoedt biykbaar veel. Voor dit byna onlees bare boekje heeft Adenauer juist kort geleden geheel vrüwillig enorme re clame gemaakt. Dat was toen hy in een door de S.P.D. onsportief gepubli ceerd op de band opgenomen gesprek met staatssecretaris Von Eckardt, waarin minister Lemmer er van langs kreeg, zei: ,,Ik heb de kersttoespraken niet helemaal herlezen, maar ze wat doorgebladerd. Men kan toch zien hoe langzamerhand het totaal voller wordt, onze taken groter geworden zyn, ook moeiiyker der de zee? Ik kan niet zwemmen". „Je gaat gewoon op mijn rug zitten en we zwemmen zo naar de koning". Dat vond de aap beet en zo gebeur de het dan ook. De aap daalde neer uit de boom en ging op de rug van de krokodil zitten die zich lenig en snel over de golven van het meer bewoog. De krokodil dacht: ..Nu heb ik hem. de ouwe, hy kan niet meer ontsnap pen". „Aap", zei de krokodil, „twee van mijn kinderen zyn zwaar ziek gewor den". „Wat Jammer, waarom heb Je dat niet vroeger gezegd, wy apen kennen zoveel kruiden" „Ja, Jullie weten het beter dan wy. met die heelkunde. Maar men heeft my gezegd dat myn kinderen alleen kunnen genezen wanneer zy het hart van een aap eten"en de krokodil liet de onheilspellende stilte, die op zijn boze bedreiging volgde lang door werken. „Je had me niets gezegd van het ge hele geval", zei de aap. „Wy zouden alleen maar een praatje maken met jouw koning. Het is nameiyk zo dat ik myn hart in de palmboom heb la ten hangen. Wy moeten dus terug om het te halen". „Goed zo", zei de krokodil met spyt in zyn stem. Toen de krokodil en de aap opnieuw op de oever van het meer waren geland, huppelde de aap ge zwind naar de boom en verdween met een in de bladerenkruin. De krokodil bleef wachten maar het wachten duur de lang. „Waar biyft je met het hart, je had het in de kruin opgehangen", zei de krokodil. „Ik kom er niet uit", zei de aap „Je was niet oprecht. Je wïlde m doden en opeten. Wij apen zijn di> ren zoals alle andere dieren. Ons ve trouwen kan wel één keer wordt verschalkt, maar tweemaal het slach offer worden van het egoisme dt krokodillen, dat gaat niet. Door j optreden heb je mijn vriendschu verloren. Iets moois is onherroepelijk verloren gegaan. Jarenlang zijn wij goede vrienden geweest, en onze ge sprekken waren niet alleen een aan genaam tijdverdrijf, maar scherpten ons verstand en deden ons de wereld beter begrijpen". De zon scheen weer hard. geen windje roerde de kruinen der palmbomen, daar aan het vreedzame grote meer Misschien plengde de krokodil toen de bekende traan. Maar of hy zich be zon? Dat zegt de Kongolese legende niet. Kerstmis is gekomen! Hoe verdeeld en verscheurd de mensheid ook is, het christelijke deel ervan hervindt voor enkele dagen de eenheid, die eigenlijk bij voortduring vanzelfsprekend zou moeten zijn. In de dagelijkse strijd komen nu enkele dagen van betrekkelijke rust, waarin het U gegeven mag zijn U te bezinnen op wat de Bijbel ons zegt over hetgeen 1959 jaar geleden in de kerstnacht geschiedde. rp oen is ons een grote Belofte gedaan! Voor talloze religieuze mensen betekent deze Boodschap het hoopvolle uitzicht, dat hun nieuwe kracht geeft en de moedeloosheid verdwijnen doet. Men gaat ter kerke, om deze Boodschap opnieuw te vernemen, er de troost volle betekenis van te peilen en daardoor gesterkt verder te gaan op het dikwijls zo moeilijke levenspad. Wij mensen hebben in de afgelopen weken het kind willen redden: Christus heeft de mensen willen redden. Wanneer wij persoonlijk een ieder naar de mate van zijn geloof aan deze hoge oproep gehoor geven, zal onze maatschappij éénmaal worden, wat zij zijn móet: één, waarin de naastenliefde oprecht en algemeen aller harten beheerst. De kerstdagen worden de mensen gegeven, zich daarop te bezinnen! Moge een ieder voor zich het passende antwoord weten te vinden. FANTASIO. Foto Leidsch Dagblad Het zal er in de komende dagen om gaan. Uw houding juist te bepalen. Het zuivere evenwicht te vinden tussen de inkeer en de ontspanning: de één is te vinden in de kerk, de ander in de huiselijke kring of daar buiten. Daarbij zal elkeen er zich voor moeten hoeden, dat het geestelijke niet al te zeer door het materiële overspoeld wordt. Wie zich bewust is, hóe sterk de neiging naar het laatste de huidige mens in haar alles overwoekerende greep heeft, waarbij hem de ware grondslag van het kerstfeest totaal ontgaat, wordt het wel eens bang te moede. Er is na twintig eeuwen nog teveel, dat in scherp contrast staat tot de „inhoud" ener christelijke maatschappij en om verbetering schreeuwt. Het zijn daarnaast ook dagen voor de gezelligheid. Familieleden worden herenigd rond de kerstboom, men zingt de van ouds vertrouwde liederen, zit vereend bij het kaarslicht, symbool van het lichtende heil. Er zijn natuurlijk ook de anderen, voor wie Kerstmis nauwelijks of géén betekenis heeft. Zij gebruiken de kerstdagen uitsluitend en alleen om luid ruchtig feest te vieren, te eten en te drinken, zonder enige diepere ondergrond. Zouden zij, die niet het minste besef hebben van „waar-het-om-gaat", zich eigenlijk wel gelukkig voelen?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 23