ROND CAMERA'S EN VOETLICHT SERING, „Ben-Hur" beheerst het denken EEN SCHONE BLOEM ZATERDAG 19 DECEMBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 Schrijver-zanger Pat Boone richtte zich tot de jeugd! Film met geurtjes „Leren heeft twee voordelen. Ten eerste verzamelt men er kennis en bekwaamheid door. Maar bovendien leert men erdoor denken. Totdat we kunnen denken maar dan ook werkelijk denken zijn we tweederangs mensen. Echo's. Na-apers, die ons eigen kostbare intellect en onze eigen geestelijke vermogens niet ge bruiken". Deze wijsheden hebben wij niet van onszelf. Wij hebben ze gevonden in een boekje, dat ons dezer dagen werd toegestuurd. Op de omslag staat een grote foto van de auteur. Nogal ongebruikelijk. Maar heel begrijpelijk, als men weet, dat de schrijver van het boekje Pat Boone heet. Een jongeman dus, die heel veel geld heeft ver diend met zingen en filmen. Pat Boone is maar net 25 jaar. Hij is getrouwd met zijn jeugdliefde Shir ley Foley en vader van vier meisjes. Het heeft even geduurd voor men zijn stem „ontdekt" had, maar toen het eenmaal zover was, ging het enorm hard. Miljoenen grammofoonplaten zijn inmiddels van hem verkocht. Pat Boo ne heeft zijn studie aan de Columbia Universiteit - hij wilde leraar Engels worden - moeten opgeven, daar zijn zingerij en filmerii alle tijd opeiste. Daarbij heeft hij uiteraard de ge bruikelijke tol voor de populariteit moeten betalen n.l. een massa publici teit. Hij is er niet zo bijster enthou siast over, temeer daar hem steeds hetzelfde gevraagd wordt. Telkens weer wilde men zijn opinie weten over dit of dat probleem, de jeugd betref fende. Hij gaf gewillig zijn mening, maar het verdroot hem toch wel, dat er wel veel over die jeugd, maar zo weinig voor die jeugd geschreven werd. Dus heeft Pat Boone zelf de pen ge pakt en een aantal vaderlijke lessen bijeengegaard in een boekje, dat hij zelf de titel meegaf „Tussen twaalf en twintig". Ondertitel: „Gesprekken met jonge mensen". PAT BOONE vaderlijke lessen Eigen ervaringen, eigen meningen en uitspraken van anderen heeft Pat Boone vrij naief dooreen gemengd, wanneer hij keuvelt over hartszaken als liefde, vriendschap en verhouding jeugd-ouderen. Erg diepgaand is het niet. Het is nogal simpel van stijl, maar zonder twijfel heel eerlijk gemeend en wel licht sprekend tot Pats bewonderaars en niet te vergeten: zijn bewonderaar sters GEURTJES-FILM Hoe gekker hoe mooier. Een theater in New York heeft nu de luchtjes-film geïntroduceerd. In het De Milletheater ging „Achter de grote muur" in première. Voor het eerst in de geschiedenis van de cine matografie werd er van geurtjes ge bruik gemaakt. Een restaurant in Hongkong op het witte doek - het rook in de zaal als in een Chinees restau rant. Men zag wierook branden - men rook het ook. Een boerenerf vol ganzen - in de zaal hing een lucht als rond de boer derij. Hoe dat allemaal in zijn werk ging? Nogal eenvoudig. De luchtverversingsinstallatie speelde er een grote rol bij. Via deze appara tuur werden op elektronische „com mando's" van de filmband, chemische reukstoffen de zaal binnengeblazen. Vochtige grond, bloemen, eten en wat er verder aan riekende zaken op het witte doek te zien waren, ze kregen zo hun aromatische echo. Overigens, er waren opvallende bij komstigheden. De ouvreuses raakten deze avond geen zakje popcorn kwijt, anders zo'n geliefde knabbellekkernij in de bioscoop. Maar de Chinese restaurants in de omgeving deden na afloop beste za ken. De reukjes schenen in die richting stimulerend gewerkt te hebben. GESCHOKTE KERST De Stanley Kramer-film „On the beach" is deze week in vele plaatsen ter wereld in première gegaan. Te Ber lijn, Caracas, Chicago, Johannesburg, Lima, Londen, Los Angeles, Melbourne, New York, Parijs, Rome. Stockholm, Tokio, Toronto, Washington, Ziirich, Little America op Antartica en ook in Moskou. Maar niet in Amsterdam Hoewel het aanvankelijk ook de be doeling was de Nederlandse hoofdstad in de première te laten delen. Men heeft de voorstelling echter maar uitgesteld tot februari. Het werd niet juist geacht de kerst sfeer te schokken met de confrontatie van de verschrikkelijke gevolgen van een oorlog met kernwapens. Stanley Kramer heeft nl. het gelijk namige boek van Nevil Shute verfilmd. Uitgangspunt van dit boek - en dus ook de film - is. dat het grootste deel van de wereld tengevolge van een oor log met kobaltbommen is herschapen in een reusachtig kerkhof en dat de weinige overlevenden een zekere dood wacht door de radio-actieve straling. De Bescherming Bevolking heeft een waarschuwing doen uitgaan tegen deze film. Men vreest, dat door de verto ning by het terzake uiteraard niet deskundige publiek nieuw voedsel zal worden gegeven aan de by velen reeds heersende fatalistische opvatting: „Je kunt er toch niets aan doen, want we gaan er allemaal aan". De B B. bestrijdt dit standpunt hard nekkig. Boek en film, zo stelt men, moeten worden ondergebracht in de categorie griezelverhalen, zoals die in het algemeen grote aftrek vinden. We tenschappelijke details zijn dikwijls volkomen onjuist. Aldus de B.B., maar ook de argumenten van deze organi satie schijnen weer aanvechtbaar te zijn. De geleerden zijn het over deze onderwerpen bepaald nog niet eens. Over de filmische waarde van Stan ley Kramers produkt heeft men zich uit de aard der zaak nog geen oordeel kunnen aanmeten. VERKEERDE ANNA Anna May Wong heet ze. In China geboren, in Singapore woonachtig. Ze droeg een beroemde naam, maar het bleek een blok aan het been. Waar of wanneer ze ook maar pro beerde een baantje bij het toneel of bij de film te krijgen, haar naam vormde een onoverkomenlijke hinder nis. Oh ja, wanneer ze schriftelijk solli citeerde, dan kreeg ze direct antwoord. Een briefje per kerende post, een tele gram of een telefoontje. En steeds de kreet: „Kom onmiddellijk". Maar ook steeds hetzelfde antwoord als ze eenmaal was binnengestapt. Een enkele blik was voldoende: „Sorry, you're the wrong Wong" („U bent de verkeerde Wong"). Aanvankelijk dacht Anna uit Sin gapore, dat het wel aardig was de zelfde naam te dragen als de even eens in China geboren Anna May Wong, die in Hollywood grote furore maakte, toen de Anna uit Singapore nog in haar Chinese wiegje lag te kraaien. Maar met het verstrijken van de tijd, toen het ene baantje na het andere aan de jonge Anna's neus voor bij ging, kreeg Anna meer en meer het gevoel, dat haar naam een last was inplaats van een gemak. Maar vrienden haalden haar toch over naar Engeland te komen. In ieder geval zal je naam tot in de di rectie- en producerskamers doordrin gen", redeneerden zij heel logisch. Anna zong in een nachtclub. Maar haar aspiraties gingen naar het witte doek uit. Dus schreef zij een briefje naar Nicholas Ray, toen deze mede werkers zocht voor de film „The sa- vage innocents", die - zoals bekend - in het land van de Eskimo's speelt. Natuurlijk dacht Nicholas als alle anderen voor hem, dat DE Anna May Wong naar de film terugkeerde en het via zijn rolprent wilde proberen. Maar toen hij ontdekte, dat het een heel wat jongere editie was, besloot hij in tegenstelling met zyn voorgangers niet het meisje zonder meer voor de neus te stoten. Hij gaf haar een kans in zijn film. Hij heefter geen spijt van gehad. En de jonge Anna is gelukkig, dat zij er eindelijk in geslaagd is het te win nen van haar schaduw. ANNA MAY WONG (uit Singapore) Bij Metro Goldwyn Mayer kan men deze dagen bijna nog maar over één onderwerp praten, de nieuwe film „Ben-Hur" Deze kapitale film beheerst het ge hele denken. Geen wonder, men heeft zestig miljoen gulden geïnvesteerd in deze grote troef, waarop alle hoop is gevestigd. En die investeringen moe ten er toch weer uitkomen. Gelukkig, de Amerikaanse pers heeft deze enorme produktie bijzonder ent housiast ontvangen. En prompt dui kelde er een bloemlezing van de mooiste volzinnen uit de Newyorkse bladen op ons bureau. We doen een greep. „De meest ontroerende en waar digste van alle op religieuze geschie denissen gebaseerde films". „Zowel de spectaculaire gedeelten als de intieme verhoudingen tussen de hoofdfiguren zijn kundig aangepakt „Ben-Hur is machtig en toch hartstochtelijk. De film is overdonde rend, maar tezélfder tijd een plechtig pleidooi voor vrede". „De strijdwagenrace, waarin Ben- Hur en Messala elkaar trachten te verslaan en vernietigen, is een der op windendste races ooit op de film vast gelegd". „Er is nog nimmer een film ge weest met een schouwspel van zulk een overtuigingskracht" En zo kan men nog even doorgaan. Vooral de boeiende en gespannen strijd wagenrace heeft geïmponeerd. Een filmvakblad schreef: „De som van 60 miljoen gulden, die M.G.M.- directeur Joseph R. Vogel en zijn staf inzetten op een strijdwagenrace, moet het grootste financiële succes worden in de geschiedenis van de filmindustrie. Ben-Hur is een majesteitelijke presta tie, die een voortreffelijk voorbeeld is van filmkunst door meesterlijk vak manschap. Gone with the Wind, Metro's eigen kassakampioen, moet misschien tenslotte met een lagere plaats genoe gen nemen". Deze week is Ben-Hur (duur S uur S7 minuten, hoofdrollen Charlton Hes ton, Haya Harareet, Stephen Boyd, Hugh Griffith en Martha Scottzijn wereldtocht begonnen. In het London Empire Theatre, dat voor dit doel een ingrijpende verbouwing onderging. Het aantal zitplaatsen werd van 2S00 teruggebracht tot 1500, waardoor iedere bezoeker de film zeker goed zal kun nen zien. Een nieuw doek vijftien meter breed projectie-apparaten voor 70 mm. film en een zeskanalen magnetisch geluidssysteem werden aangebracht. Het theater is er maandenlang voor gesloten geweest. Men heeft er dus kennelijk vertrouwen in gehad. De film zal minstens één jaar in het Empire Theater worden getoond Hoogtepunt in de film is onge twijfeld het machtige strijdwagen- duel op leven en dood tussen Ben- Hur (rechts) en Messala, terwijl de Romeinen juichend toekijken. De opnamen van deze race, die In de film 10 minuten duurt, namen drie maanden in beslag, in welke tyd de deelnemers ca. 1600 km. aflegden. Vyf, op verschillende punten opgestelde camera's leg den deze indrukwekkende scène op het kostbare technicolor 65 mm. filmmateriaal vast. De in Cinecittè gebouwde arena, het grootste filmdecor ooit gemaakt, besloeg, een oppervlakte van ca. 7 ha. De lengte van de baan ,rond de mid dentribune, bedroeg ruim 450 me ter. Op de middentribune waren vier enorme beelden opgesteld, elk reikend tot een hoogte van meer dan tien meter. De bouw van de arena vergde 11.200 m3 .hout, ruim 500.000 kg. gips en een totale lengte van 400 km. zware metalen buizen voor het bouwen van de tribunes, waarop 15.000 figuranten als toe schouwers fungeerden. De arena bereikte een hoogte, gelyk aan een huis van 5 verdiepingen. Uit Joego slavië kwamen 78 paarden en uit Hollywood een ploeg stuntmannen en cowboys, die 4 maanden met deze paarden trainden, alvorens de opnamen begonnen. De figu ranten, allemaal Italianen, waren zo enthousiast als by een echte race en hadden geen regisseur nodig om hen tot gejuich aan te zetten. Londense impressies Van ontroering geen sprake Onze Londense correspondent, Nol Lissauer, heeft William Wylers gigantische produktie deze week in de Britse hoofdstad gezien. Hij meent, dat de bewogenheid van de menselijke ziel, welke een belang rijk element vormt in het tachtig jaar geleden door Lew Wallace geschreven boek, in de nieuwe filmversie van „Ben-Hur" nauwe lijks een kans krijgt. Ook niet in intieme close-ups, omdat men neg met de ogen knippert, alsof men uit het felle zonlicht plotseling in het duister wordt gehuld. Maar in zijn soort is Ben-Hur wel licht de beste van de tot nu toe ver vaardigde op massaregie berus tende films, met inbegrip van die van Cecil B. de Mille, omdat het publiek, dat toch al zoveel te ver werken krijgt, niet met volkomen overbodige sensaties wordt overval len, al gaat men met sommige wreedheden wel wat al te ver, zo als bij Messala's (een pracht crea tie van de Ier Stephan Boyd) dier lijke dood. Dankzij de fijnzinnige Engelse toneel schrijver Christopher Fry, die de eindtekst dirigeerde, geen sprake van gezwollen taal. Integendeel hij schrompelde de tekst ineen tot heel simpele lagere school-themazin- netjes, waardoor weinig gelegenheid wordt geboden tot wat dieper gaand spel, hetgeen kennelijk ook niet de bedoeling was. Er zyn scènes om nooit te vergeten, zoals de adembenemende moor dende race van de vierspannen in de reusachtige arena van (het Ita liaanse) Jerusalem. Ook de zeeslag en het vreselijke lot der galeislaven is meesterlijk in beeld gebracht. Aangrijpend is voorts de kruisgang, waarbij Ben-Hur (feilloos gespeeld door Charles Heston) de strompe lende bloedende man een dronk aanbiedt, zoals Christus als jonge ling eens de uitgeputte slaaf Ben- Hur eenzelfde liefdesdienst had be wezen. Maar over het algemeen kan men toch zeggen, dat „Ben-Hur" ver baast en verwondert, doch niet of nauwelijks ontroert, omdat de toe schouwer teveel wordt afgeleid en daardoor innerlijk onaangeraakt blijft. „Ben-Hur" is niet veel meer dan een plaatjes-album op gigan tische schaal. Urenlang slaan we de bladzijden om van het te lange, weinig flitsende verhaal, totdat wy slaperig het boek sluiten, aldus onze Londense correspondent. De eerste bloeiende seringen zijn er weer. Het heeft de Aalsmeerse kweker heel wat moeite en brandstoffen ge kost om het zo ver te brengen; die stijfgesloten bloemknoppen zijn alleen maar met hoge temperaturen en een vochtige atmosfeer open te krijgen. Voor de eerste seringen heeft men wel temperaturen van honderd graden en meer nodig. Het is dus gemakke lijk te begrijpen, dat zulke bloemen beslist niet goedkoop kunnen zijn. Bo vendien kan zo'n seringenstruik ook niet elk jaar in volle bloei gekweekt worden en moet die knotwilgachtige terug gesnoeide struik eerst weer een jaar op de kwekerij uitgepoot worden. Deze tere en schone bloemen zal men echter goed moeten verzorgen. Dat is men niet alleen tegenover de mooie bloemen verplicht, doch zeker tegenover de milde gevers. Zet ze in een normaal verwarmde kamer. Ook in een matig verwarmde kamer voelen ze zich wel op hun gemak, doch ver mijdt ze vlak by een warmtebron te plaatsen. Dus niet vlak bij de radia toren of vlak bij de elektrische kachel. Daar kunnen de bloemen beslist niet tegen, want plaatselijk is de lucht daar veel te droog en U weet: ze zijn uit vochtige kassen gekomen. Bovendien moet U ze 's nachts niet in een met rook bezwangerde kamer laten staan. De bloemen hebben een frisse atmos feer nodig, zet ze dus liever tijdelijk in de frisse keuken of in de kelder. De houtige stengels van de seringen zui gen het water ook niet gemakkelijk op. U zult die dus met een scherp mesje van onderen een eindje open moeten splijten. Dat is veel beter dan de sten gels van onderen met een hamer tot moes slaan; dat is niet best voor ze. Bovendien moet u dan nog wat chry- sal in het water oplossen. Per liter water kunt u één pakje chrysal oplos sen; elke bloemwinkelier kan u er aan helpen. Deze snybloemenmest houdt het water schoon; het gaat dus niet onaangenaam ruiken en de levensduur van uw bloemen wordt er aanmerke lijk door verlengd. Speciaal op bloe men met houtige stengels heeft dit middel een zeer gunstige invloed. Seringen kan men ook in eigen tuin kweken. Het is nu niet de goede tyd ze te poten; dat kan men beter eind februari, dus na de winter doen. Poot dan stevige struiken, die zullen snel doorgroeien en binnen enkele jaren kan men dan volop bloemen uit eigen tuin snyden. Seringen moeten een zonnige en liefst wat beschutte stand plaats hebben. G. KROMDIJK. Een arm vol geurende seringen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 14