.Opmars naar de galg": broodnodige
herinnering aan de nazi-misdaden
FILMS
dagelijks
verkiezingen!
Aangrijpend filmdocument in Trianon
Kennis van verleden is nodig
Reorganisatie B. B. in Leiden
Voor Prisma horloges
gericht 1 maart 1860
Zaterdag 28 november 1959
Vijfde blad no. 29911
JRIANON Tot onze verbazing maar toch vooral tot onze vreugde was
eerste avondvoorstelling van gisteren in het theater aan de Breestraat zeer
(d, bezet. We hebben ons namelijk wel eens afgevraagd of de huidige gene-
tie Nederlanders dat wanstaltige verleden maar niet liever zo spoedig
gelijk wenst te vergeten, zoals men ook aan een nachtmerrie niet herinnerd
1 worden. En de opgroeiende jeugd, moet die nu heus al die narigheid en
tdadigheid van de oorlog ondier ogen krijgen f Gelukkig is de reactie heel
gunstiger dan wel eens gedacht wordt: de ouderen aarzelen niet nog eens
documentaire samenvatting van de afschuwelijke delicten der nazi's te
an zien en de jeugd begrijpt, dat een zuiver oordeel over heden en toe-
mst niet mogelijk is als men het jongste verleden niet kent .Welnu, deze
appe verfilming van het proces te Neurenberg, waar de grote misdadigers
n straf kregen, laat in flashbacks zien hoe het allemaal zover komen kon.
nadeloos worden de nazi-schelmen door dit documentaire filmwerk aan de
ak gestéld.
Advertentie
ossamoordenaars kregen hun
straf in Neurenberg
Iet was maar een zielig restant van
voormalige grootheid, daar in de
jaagdenbanken van Neurenberg! De
isi-goedmoedige Goering van voor-
n, wiens Luftwaffe evenwel dood en
derf zaaide onder de bewoners van
overde landen, schrompelt hier weg
een man met een afschuwelijk ver-
n. Want hy en de anderen moch-
dan ontkennen dat ze iets wisten
de misdaden tegen de menselfjk-
op allerlei wijzen tegen joden,
jtieke tegenstanders en overwonne-
begaan, de enorme stapels kei-
de feiten toonden wel anders aan.
Ier, Goebbels en Himmler slaagden
zich door zelfmoord aan de aardse
tchtigheid te onttrekken, maar er
»en nog genoeg kopstukken over om
ir M.P.'s de rechtzaal binnengeleid
torden en aan het slot hun vonnis
ternemen. Men ziet ze hier alle-
de plaatsvervanger van de
Hirer", Rudolf Hess, die zich een
r religieus man noemt, de gluipe-
vice-kanselier Von Papen, de van
eblazen minister van Buitenlandse
en tot angstige beklaagde afgezakte
Ribbentrop, de jodenhaters Julius
eicher, Rosenberg en Kaltenbrun-
de generaals, die klakkeloos uit-
rden wat de militaire dilettant Hit
hun opdroeg en zovele anderen, in
lal 21 man. Sommigen gaven in
laatste woord ter verdediging toe,
zij gefaald hadden of te laat tot
inzicht waren gekomen, dat hun
ren misbruikt werden voor doelein-
waarmee zij het toch eigenlijk niet
waren. Maar anderen trachtten
nog een houding te geven, die
onder weinig strookte met de mon-
rachtige misdaden waaraan ze mede
uldig waren. Ontroerend zijn de
len uit de concentratiekampen,
ir miljoenen door verhongering of
gaskamer een ellendige dood von-
i. Weer beleeft de toeschouwer de
Iglng van het oprukken der bruine
de, totdat de ommekeer komt, in
ika, aan de Atlantische kust en in
iland bij Stalingrad. Dan krijgt het
ltse volk, tot het laatst opgehitst
ir de radioredevoeringen van Goeb-
s, de rekening thuis gepresenteerd,
er niets meer overblijft van zijn
den dan eindeloze straten met ge
s-zonder-huizen.
709
Advent 6ók voor de
vluchtelingen in het
Jammerdal
ELPT DE VIERING MOGELIJK
TE MAKEN
Iet wordt koud en kouder we trek-
dikkere kleren aan, stoken de kachel
Binnenshuis wordt 't des te behaag-
er vooral met het zicht op de fees
die komen St.-Nicolaas en Kerstmis,
a Lager Haid bij Linz in Oostenrijk,
ir vele vluchtelingen nu hun vijftien-
winter in barakken tegemoet gaan,
geen warme kleren om aan te trek
en geen brandstof om het fornuis
het woonvertrek, dat tevens keuken
vat op te stoken.
a dit wereldvluchtelingenjaar zijn en
rden vele barakken gesloopt, ook van
Jammerdal, de naam van de aller-
odigste barakkenrij in Haid. Maar
elke vluchteling komt voor een wo-
ig in aanmerking en sommigen wezen
ens de te hoge huur de woning af.
venals verleden jaar hopen wij met
die nog in barakken leven, Kerstmis
aan vieren.
?n massa warme kleren, hier in de
lp der maanden aangereikt en een
rtlgtal wollen dekens door het Rode
nis afgestaan, zijn reeds onderweg,
het beeld van de ellende daar voor
fin kunnen wij niet nalaten al werd
alle kanten dit jaar een beroep op
jedaan Uw hulp te vragen om dit
stfeest mogelijk te maken,
ele kleintjes maken een grote, zegt
spreekwoord. Vele kleintjes maken
groots, ondervonden we bij elke op-
En we hopen vurig dat dit weer zo zal
L
Vy vragen hoe groot of klein, ook een
delyke bijdrage op giro 285812, van
E. A. FrankenDuparc. Geen goe-
tn dus.
7ant vervoer en transport brengen
moeilijkheden en kosten met zich
Wy kunnen beter onze inkopen ter
itse doen; dat komt dan ook ten
de aan de winkeliers in Haid, gewe-
vluchtelingen, die in barakken moei-
n opnieuw een zaak trachten op te
wen.
tordt er weinig gestort, dan is het
mogelijk om elke vluchteling op een
ut feest, dat we willen vieren samen
hen, als teken van Kerstmis, een
ttkaars te schenken. Komt er meer,
ontvangt ieder een warmwater kruik,
ir het liefst zouden wij elke zieke,
kromde vluchteling met het geld van
t dekenstad, een warme wollen deken
en schenken om hen te beschermen
in de kou, die bijzonder makkelijk in
tochtige barak doordringt,
tenslotte gaan wij het feest tegemoet
i Hem, die zich met al deze lijdende
asen vereenzelvigd heeft: Ik
kt en gy hebt Mij bekleed,
a de vervulling van deze oproep van
fistus ligt de kerstvreugde besloten
t de vluchtelingen, die ontvangen en
r U, die geeft.
Namens het Hulpcomité voor
Lager Haid,
E. A. FRANKEN—DUPARC,
Hoe vele beloften, verdragen en dure
eden heeft Hitier gebroken voordat hij
eindelijk bemerkte, dat zijn duizend
jarig rijk niet langer dan twaalf jaar
kon duren! Bepaald pijnlijk voor de
Lammenschansweg 71.1 schuwt hem.
Een kogel gemerkt X
Psychologische terreur
Rex De western, die deze week in
Rex draait, „Een kogel gemerkt X". on
derscheidt zich van de gemiddelde film
in dit genre door haar uitstekende intrige
en een handeling, die zich verre van het
sensationele houdt. Zo wordt er in deze
cowboyfilm niet éénmaal een vuistge
vecht geleverd en vallen er slechts drie
of vier schoten.
Het is de geschiedenis van een be-
roeps-„killer", die uitsluitend door zijn
aanwezigheid al de stad terroriseert en
er de oorzaak van is, dat de mensen in
deze stad elkaar er van verdenken de
„killer" gehuurd te hebben om iemand
uit de weg te helpen.
Audy Murphy speelt een uitstekende
rol in deze film, die voor liefhebbers van
het western-avontuur beslist niet gemist
mag worden.
„T rapeze"
Suggestief en gedurfd
CASINO Deze week „Trapeze", een
reprise. Met welke een onnavolgbaar
vakmanschap is deze film vervaardigd.
Met welk een raffinement zijn de scenes
in elkaar gezet. En wat een gedurfde
camera-instelling. Carol Reed heeft met
„Trapeze" een van zijn meesterwerken
geschapen, die men op een lyn zou kun
nen stellen met imponerende werken als
„The third man" en „Odd man out". Wie
deze film nog niet gezien heeft, mag nu
zijn kans niet missen.
Uit deze film blijkt onomstotelijk de
grote liefde van Reed voor het circus en
de grote toewijding, waarmee hij zich
aan de vervaardiging van deze film
heeft gezet.
Het thema, dat aan de film ten grond
slag ligt, is niet bijster origineel, de
wijze waarop dit thema is uitgewerkt
echter wel.
De scenes aan de trapeze zijn van een
adembenemende spanning, met durf en
zwier opgenomen. En daar tussen door
krijgt men een boeiend en kleurig beeld
'van het leven achter de schermen van
het circus. Reed laat het andere gezicht
van het wereldje van schmink en kla
tergoud zien aan het „hooggeacht pu
bliek." de spanningen tussen de artiesten
onderling, de naijver, de liefde, het ge
vaar en vooral de lotsgebondenheid in
dit merkwaardige wereldje.
Reed werkt soms zo suggestief, dat de
toeschouwer zich zelf aan de trapeze
waant. Zal de driedubbele salto geluk
ken of niet? Men krijgt het er benauwd
van, men is aan de grens om duizelig te
worden.
Reed dwingt zijn acteurs tot grote
prestaties. Gina Lollobrigida. hart ver
overend in de scenes, waarin zij al haar
Italiaanse vurigheid kan spuien (let U
eens scherp op als ze flink kwaad wordt.
Welk een brok temperament wordt in
enkele rake close-ups vastgelegd!)
Voorts uitstekend spel van Burt Lan
caster. de beroemde „vlieger", die na een
val niet meer wil optreden, maar zich
zelf overwint en „vanger" wordt. En dan
is daar nog Tonv Curtis, die eveneens
tot niet vermoede prestaties komt.
Een film. die men beslist moet gaan
zien
May Britt in
„de blauwe engel"
Comedie van het ongeluk
Luxor Mariene Dietrich en
Emile Jannings waren indertijd de
„grote figuren" in Carl Zuck-
mayers' tragische film ,,De blauwe
engel".
Nü zijn het, in een totaal nieuwe
en voor zover onze herinnering
aan de vorige reikt, totaal gewij
zigde versie May Britt en Curt
Jürgens in een totaal „veramerika
niseerde" regie.
De eerste is minder geraffineerd
dan Mariene Dietrich, althans naar
ons gevoel.
Maar toch even noodlottig.
Noodlottig voor de man van mid
delbare leeftijd, waar het hier om
gaat, de eerbare, deugdzame leraar
(Herr Professor!) aan de HBS in
het plaatsje Lenzburg.
Daar strijkt de „Blauwe Engel" neer.
Het cabaretgezelschap van die naam.
Ook de „ster", de hoogblonde Lola. In
carnatie der verleidelijkheid.
De leerlingen laten haar foto in de
klas rondgaan. De leraar komt er ach
ter. Hij gaat op onderzoek, want zijn
jongens zijn 's avonds in het cabaret,
om Lola te zien Hij gaat op onderzoek
uit, om hen te betrappen en te straf
fen. Maar het loopt anders
De leraar komt met Lola in contact,
verliest z'n hoofd, vindt voor 't eerst in
zijn leven „liefde". Liefde? Lola waar-
Russische rechters die er dan ook
nogal verdwaasd bijzitten! was het
ogenblik, waarop tijdens het proces in
Neurenberg bleek, dat Hitler en Stalin
door hun ministers Von Ribbentrop
en Molotof de verdeling van Polen
hadden laten bekokstoven Maar
dat punt werd terwille van de eens
gezindheid ter zijde geschoven. Dit
incident komt in dit filmwerk geluk
kig goed tot zijn recht. Indrukwekkend
is de „parade" van de verslagen en
gevangen genomen Duitsers op het
Rode Plein in Moskou, opnamen die
totnutoe onbekend waren omdat ze nog
niet eerder door de Russen waren vrij
gegeven.
Zo zou men kunnen doorgaan met
het opsommen van tal van interes
sante beelden. Maar men moet deze
film van documentaire en dus ware
flitsen uit het proces en de daaraan
voorafgaande oorlogstijd zelf gaan
zien: zij is een broodnodige herinne
ring voor de ouderen en een onont
beerlijke kennismaking met nog recente
realiteit voor de jongeren!
VAIN DEZE WEEK:
HillllllllllllllllllllllilüHlllllllllllllllllHIIIIIII
ll'IIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIIIIHII
De jongens zijn hem vóór: het schan
daal op school is onherroepelijk. Hij
trouwt hóór, die voor 't eerst „schoon
heid" enerotiek in zijn leven bracht.
Maar tegelijkertijd de ellende. Geen an
dere leraarsfunctie staat voor hem open,
het „schandaal" was té erg.
Van dat ogenblik begint de weg naar
de ondergang.
Hij is Lola's slaaf, doet wat hij kan.
om haar liefde te behouden. Maar zij
heeft óndere vrienden, ze heeft hem
toch gewaarschuwd?
Overgeleverd aan haar macht en aan
die van de showdirecteur zinkt hij lager
en lager. Dan komt het ergsteZijn
optreden als „clown" in Lola's show, uit
gerekend weer in Lenzburg. waar men
„Professor doctor Emmanuel Rath" zo
goed kent wat een speciale attractie is.
Het ergste gebeurt.
Als hij dan van het podium af ziet,
hoe Lola willens en wetens, om van
hem af te komen zich door haar
vriend onafgebroken laat zoenen, is de
maat vol. Hij heeft Lola immers lief?
Als een dolle krankzinnige achtervolgt
hij Lola en wil haar wurgen. Het is zijn
vriend, de directeur van zijn vroegere
school, die hem zachtjes wegvoert.
Waarheen?
Zo is het melodramatische einde van
deze indertijd veel geroemde film, met
Mariene Dietrichs' eens zo bekend „Vom
Kopf bis Fusz auf Liebe eingestellt" als
een der grootste schlagers.
Is het. omdat Mariene Dietrich deze
indertijd zong. dat zij nü niet meer zo'n
indruk op ons maakt? Is het daarom,
dat de ganse film niet meer zo hevig
op ons inwerkt? Misschien ook. omdat
wij tóén jong waren en nu ouder zijn.
En tóch moet deze film voor hen, die
voor 't eerst met het ,zij het dan ge
wijzigde gegeven kennis maken, boeiend
en wellicht leerzaam zijn.
De veel oudere man. die zijn hele be
staan op het spel zet voor een héél jonv
ge vrouw en daaraan volkomen kapot
gaat.
Het de tragedie van fl»»pen. die
eenzaam was en een „werkeü'k" geluk
dacht te vinden, doch een volkomen
„illusoir" geluk vond.
De „comedie" van het ongeluk.
Slavinnen van Carthago
Onwezenlijk spektakel
Lido De situatie in de leidende
kringen van Tarsus ten tijde van het
Romeinse imperium was volgens de
ze film althans nogal onoverzichte
lijk. Julia, de mooie, maar vinnige doch
ter van de hoogste baas in dit gebied,
hield van de moedige krijgsman Mar
cus, maar hij helaas niet van haar. Zijn
collega Flavius koesterde daarentegen
wel warme gevoelens voor haar, maar
die kon zij uiteraard niet beantwoorden
Om deze liefdesverhoudingen nog wat
Ingewikkelder te maken kocht Marcus
op de slavinnenmarkt twee knappe
meisjes uit Carthago om ze Julia aan te
bieden. Hy was meteen al erg gechar
meerd van het blonde gedeelte van dit
duo. Tot grote ergernis van Julia en de
meisjes werden het slachtoffer van haar
jaloezie.
Onder druk van de onbetrouwbare pen
ningmeester Plubius deed Flavius een
greeo naar de macht door zijn meester
te doden. De christenen, tot wie ook
de slavinnen behoren, kregen de schuld,
fce werden op een hoop gedreven en
zouden massaal zijn opgehangen als
Marcus zich niet bijtijds hun lot had
aangetrokken.
Het klinkt allemaal nogal onwezenlUk
en dit wordt er niet beter op door de
wijze waarop regisseur Guldo Brigone
dit verhaal in beeld heeft gebracht. Het
is een regelrecht wonder, hoe Marcus
steeds weer de dans weet te ontspringen
Maar dat past wel ln de sfeer van de
bar vrome christenen, die od het doek
worden neergezet. Oelukv-ig Is dat doek
echter erg breed en erg kleurrijk, zodat
er voldoende gelegenheid ic voor een
aantal bonte spektakelstukken Maar
deze kleurige avonturen ln massale en
scenering kunnen het. gemis aan fil
mische kwaliteiten toch niet geheel
goedmaken.
Kprkoliik lieven
GEREF. KERKEN
Beroepen te Vrlezenveen W. Struys te
Krommenie. Bedankt voor Slegerswoude
W. J. de Ruiter te Idskenhuizen.
U behoort toch niet tot hen
die tv of radio aanzetten op
„hun zuil" - en'dan maar af
wachten wat er komt
u kiest toch zélf wat u wilt
zien of horen
Doe dan wat meer dan 150.000
anderen uit deze kritische min
derheid reeds doen
raadpleeg bij de dagelijkse ver
kiezing van uw radio- of tv-
programma Vrije Geluiden
het overzichtelijke, volledige en
objectieve radio-tv-blad. Vraag
een proefnummer aan en u zult
hegrijpen waarom zulk een
hoog percentage jonge men
sen Vrije Geluiden de voor
keur geeft
of nog beter: geef u direkt op
als lid-abonné ad fZTj per
kwartaal. Het adres isVPRO -
postbus 11 - Hilversum.
Overschakeling van oude op nieuwe vorm
Tydens een aantal bijeenkomsten van B.B.-functionarissen heeft het Hoofd
Bescherming Bevolking, de heer S. W. Hagedoorn, diverse belangrijke mede
delingen gedaan aangaande de komende reorganisatie van de zelfbescherming
ln de A-gebieden, waartoe de minister van Binnenlandse Zaken heeft besloten.
Aangezien deze reorganisatie een landelijk karakter draagt, aldus de heer Hage
doorn, zal ook de A-Kring-Leiden tot de nodige aanpassing en hergroepering van
de georganiseerde Zelfbescherming (Z.B.) moeten overgaan.
De Overheidsdiensten ondergaan geen
wijziging en blijven buiten beschou
wing. In Leiden staat de organisatie
van de ZB op hoog peil en heeft bij een
aantal geënsceneerde calamiteiten be
wezen de nodige paraatheid te kunnen
opbrengen. De ZB is een flexibele orga
nisatie. die zich moet aanpassen aan de
nieuwere inzichten t.a-v. de gevaren, die
dreigen, aldus de heer Hagedoorn. De
voorgestelde reorganisatie moet worden
gezien als een aanpassing van de ZB
aan de gevolgen van de nucleaire oor
logsvoering. Bovendien noopt het blij
vend karakter van de BB tot een bondi
ger organisatie, die niet tot in lengte
van dagen onnodig grote aantallen
noodwachteTS wil belasten door oefe
ningen, bijeenkomsten e.d. Het motief
van de aanpassing is te vinden in de
nieuwe militaire veronderstelling.
De reorganisatie ZB heeft tot doel alle
aandacht en kracht te concentreren op
de eerste oorlogsfase de z.g. ovevleve-
ringsperiode waarvan de duur wordt
gesteld op max 30 dagen. De aanvals-
mogelijkheden bij een atoom-oorlog
(met de daaruit voortvloeiende drei
ging van radioactieve neerslag) gebie
den een gewijzigde concentratie en ma
ken het mede met het oog op het
meer blijvend karakter van de organi
satie BB noodzakelijk, dat tot een
andere opzet van de ZB in de A-Kring-
Leiden wordt overgegaan. Hierbij wordt
uitgegaan van de overweging, dat pa
raatheid wordt gebracht en de nood-
wachters zo nodig plaatselijk ge
consigneerd kunnen worden.
„Redt een kind" is
miljoen gepasseerd
De V.P.R.O. zal in zijn televisiepro
gramma van zondagavond 13 december
gedurende ongeveer l1^ uur een repor
tage geven van de manifestatie van
Nederlandse kunstenaars in de grote
zaal van het Concertgebouw te Amster
dam, ten bate van de vluchtelingenactie
„Redt een kind". Reeds kon via het Ned.
Comité Vluchtelingenjaar een miljoen
gulden worden overgemaakt naar het
Rode Kruis ln Marokko.
Aan de actie van de artiesten wordt
die zondagavond medegewerkt door
Yoka Berretti, Hetty Blok, Lea de Boer,
Mies Bouwman, Corry Brokken, Anner
Bylsma, Simon Carmiggelt, Rudy Car-
rell, Jules de Corte, Lia Dorana, Mary
Dresselhuys, Ko van Dijk, Gerard Hen-
geveld, David Hollestelle, Wim lbo,
Johny Jordaan, Peter Kellenbach, John
ny Kraaykamp, Herman Krebbers, Cor
Lemaire, Fien de la Mar, Wilhelmine
Matthès, Felix de Nobel, Dora Paulsen,
Jetty Pearl, Bep Rowold, de Selvera's,
Erna Spoorenberg, Paul Steenbergen en
Mieke Verstraete.
Bovendien het Nederlands Kamerkoor
o.l.v. Felix de Nobel en Dolf van der
Linden met zijn Metropole orkest.
Produktie: Karei Prior, regie: Jack
Dixon.
De volgende prominenten zouden
graag hun medewerking hebben ver
leend doch waren tot hun spijt verhin
derd Gré van SwolBrouwenstein, Cora
Canne Meijer, Joop Doderer, Toon Her
mans, Wim Kan, Tom Manders. Rita
Reys, Wim Sonneveld en Conny Stuart.
Welke artiesten voor de camera zullen
verschijnen is tevoren niet te zeggen.
KERNORGANISATIE
IN VREDESTIJD
De ZB wordt bij de reorganisatie
teruggebracht tot een kernorganisatie
in vredestijd, die onmiddellijk na de af
kondiging van paraatheid, wordt uitge
breid. Deze kern kan op de lange duur
gemakkelijk worden gehandhaafd, waar
bij tevens wordt bereikt, dat van de
vrijwilligers, die deze kern bemannen,
niet meer tijd en energie wordt ge
vraagd dan strikt noodzakelijk is. De
gewijzigde taak van de „bloknoodwacht"
zal bestaan uit het geven van voorlich
ting over en het stimuleren van de In
dividuele Zelfbescherming, het verlenen
van bijstand aan de bevolking op elk
gebied, zoals b.v. het geleiden naar vei
liger oorden, hulp bij ontruiming en
het geven van aanwijzingen en leiding
bij hun optreden tegen de gevolgen
van een bombardement, dreigende op
tredende radio-actieve neerslag enz.
Het optreden in ploegverband als blok-
noodwachteT (voortaan aangeduid als
„Blokwachter") zal niet meer op de
voorgrond treden, daar deze nu mper
persoonlijk zal moeten en kunnen op
treden, zij het dan in onderlinge sa
menwerking en onder leiding van het
blokhoofd. De rampbestrijdingstaak van
de operationele blokorganisatie zal hier
mede komen te vervallen. Het nut van
de Blokwacht. die zal bestaan uit een
blokhoofd en vier noodwachters per
blok van ca. 1.000 inwoners, zal zeer
duidelijk tot uiting komen, vooral als
schakel tussen de „blokbewoners" en de
met de bescherming van de bevolking
belaste Gemeentelijke Overheid.
DE WIJKORGANISATIE
Ook de Wijkorganisatie zal t.a.v. taak
en samenstelling de nodige wijzigingen
ondergaan. Zij krijgt tot taak het acti
veren van de Z B. in de Wijk en het
met de beschikbare middelen zo goed
mogelijk bestrijden van de gevolgen van
de oorlogshandelingen in de eigen wijk
of zo nodig en indien mogelijk andere
Wijken steun verlenen. Enkele mobiele
Wijkploegen voor directe rampbestrij
ding blijven nodig. Snelheid van optre
den zal voorop staan, hetgeen mede het
moreel van de wijkgewoners zal helpen
schragen. Per wijk zullen twee ploegen
worden gevormd, waarvan de ene ploeg
zal worden gevormd door leden, die een
speciale opleiding voor Eerste Hulp in
Oorlogstijd hebben gehad, terwijl de
andere ploeg zal dienen voor algemene
hulpverlening, dus voor zowel redding
als brandbestrijding. Deze ploegen, elk
bestaande uit 20 man. zullen niet wor
den bemand met toerbeurtnoodwachters
uit de blokken zoals tot heden het
geval was doch uit afzonderlijk te
werven leden. Zij zullen elk een eigen
commandant hebben en komen te staan
ondeT leiding van het wijkhoofd, bij
gestaan door twee gespecialiseerde wijk-
leiders. Overigens blijft het wijk-lei-
dingsapparaat in zijn huidige vorm on
veranderd.
NOODWACHTERS
WORDEN NIET AFGEVOERD
De overschakeling van de oude op de
nieuwe organisatie, aldus de heer Hage
doorn, brengt vele praktische problemen
met zich mee. In de A-Kring-Leiden
ligt het in 't voornemen een en ander
geleidelijk door te voeren en wel na
grondig overleg met de hierbij betrokken
noodwachters. Het zal in de A-Kring-
Leiden dus niet zo gaan en hierbij
was de heer Hagedoorn wel zeer na
drukkelijk dat b.v. noodwachters, die
vanaf het beginstadium, nu ruim 5 jaar
geleden, hun bijdrage tot het bereiken
van eerder genoemd hoog peil van de
BB in Leiden hebben geleverd, nu zon
der meer „BB-reservist" zullen worden
of zullen worden afgevoerd. Het tegen
deel zal by de nieuwe organisatie zeker
het geval zijn, aangezien de geoefende
„noodwachters" die steeds blijk hebben
gegeven de nodige bereidheid tot mede
werking te bezitten, de aangewezen ker
nen moeten zijn.
OpL
ossingen
(Van onze t.v.-medewerker)
Het gastenboek van Louis Fréquin was
ditmaal een zuiver Gelderse aangelegen
heid. Deze hoofdredacteur van het dag
blad „De Gelderlander", in Gelderland
woonachtig, ontving een hoge gast, uit
Gelderland geboortig en voormalig com
mandant van H M. Gelderland. Dat was
dan Staatssecretaris De Jong van Marine
of liever van Defensie en in het bijzon
der belast met de zaken de Kon. Marine
betreffend.
Het begon met een anekdote. Toen de
Gelderland in den vreemde was, moest
commandant De Jong van de ene op de
andere dag onverwacht het bevel over
dragen. Dit gaat tegenover alle hens
aan dek en pleegt met een toespraak
gepaard te gaan, waarin de nieuwe be
stemming wordt onthuld. Ditmaal bleef
elke zinspeling daarop achterwege en al
snel heette het in de „wandelgangen", dat
de oude zich aan wal wel niet zo best ge-
De W eekend-Show-gastheer John
ny Kraaykamp en zijn zoon Johnny
junior in aandachtige beschouwing
van een der onderdelen van het
AVRO-televisieprogramma van
vanavond. De jonge Kraaykamp
probeert er een zeer professionele
blik op na te houden.
dragen zou hebben. De oplossing was na
tuurlijk, dat hy zich naar het vaderland
had te spoeden om persoonlijk en mon
deling het aanbod voor de thans be
klede hoge functie in ontvangst te ne
men. Wat sympathiek opviel, was,
dat tot tweemaal toe, toen zaken aan de
orde werden gesteld, die door Fréquin
duidelijk tot de Marine werden beperkt,
de Staatssecretaris op prijzende wijze de
koopvaardij in het gesprek trok. „Ja en
wat vindt U van de politiek?" „Niet be
langrijk. De vraag waar het om gaat
luidt: Wat zal de politiek van mij vin-
Advertentie.
MATTH. BRINKS
(mr. HORLOGEMAKER)
HAARLEMMERSTR. 126 - LEIDEN
Telefoon 21074
den?" Het was écht Holland op zijn best,
naar onze smaak 1
Het zangersportret van Gigli wasvoor
liefhebbers zeker interessant, omdat elk
beeld en elke klank hen welkom moest
zijn. Voor minder fervente muziekmin
naars stoort het kijken naar een draaien
de pick-up, om van de vaagheid van de
beelden niet te spreken, terwyl het
schermen met lange rijen zangersnamen
ook niet bevorderlijk is voor het vast
houden van de aandacht. In dit portret
misten wij te zeer het menselijke accent.
Dat was helemaal zoek in het BBC-
filmpje „Het zeegat uit". Toch eigenlijk
niet zo best, dat wij met twee wereld
havens gewapend, tegast moesten in
Londen. Alleen de luchtfoto's waren
boeiend. Verder was het een nogal taaie
geschiedenis. Maar daarvoor treft dit
maal de KRO nauwelijks blaam. Want
dit onderdeel en het volgende waren
noodoplossingen, omdat te elfder ure
(dat is voor de t.v. met de lange voor
bereidingstijd een paar weken) de
Koninklijke Maatschappij tot Bevorde
ring van de Geneeskunst bezwaar had
gemaakt tegen het deelnemen van haar
leden aan een medische documentaire
over plastische chirurgie.
De musicbox kon ons evenmin beko
ren. We hebben vooral bezwaar tegen de
nogal flauwe opzet van het geval. Tel
kens blykt weer. dat naarmate de tele
visie zich intensiever bezig houdt met de
actualiteit, de uitzending pakt en boeit,
vooropgesteld, dat de deskundige hand
de hand in het werk heeft.
Dat was dan bepaald het geval met
sportredacteur Jan Cottaar, die de hele
gang van zaken by de „toto" uit de doe
ken deed. Niet overwegend principieel,
maar gewoonweg de gang van een dood-
simpel formuliertje, waarop thans nog
de prijs van vele tienduizenden vallen
kan. Welhaast alle denkbare aspecten
werden onder de loep genomen en het
gebeurde vlot en vaardig, deskundig en
prettig, waarbij het er helemaal niet
meer toe deed of we nu de goede of ver
keerde oplossingen plegen in te zenden,
plegen in te zenden.