De veelzijdige Victor Borge De redding van de stad Dinkelsbühl PROEVEN IN WEST MET EEN AUTOSTUUR RECHTS Amerikanen verhinderden op het nippertje terechtstelling van Duitse stadscommandant Hoogst betaalde t,v.-acteur Acht voordelen wegen volgens Bonn op tegen de twee nadelen In april 1945 was er nauwelijks nog twijfel aan de uitkomst van de oorlog; de Amerikanen en Russische pantser- spitsen waren diep doorgedrongen in het Derde Rijk, de Geallieerden waren na hun Rijnoffensief in noordoostelijke richting doorgedrongen tot Bremen, Brandenburg, Erfurt en Bamberg.. In Baden, Wurtemberg en Beieren had den zij minder voortgang gemaakt, maar dat had dan ook geen betekenis. In het oosten dreigde het Oderfront elk ogenblik ineen te storten. Onder deze omstandigheden had het weinig zin om steden als Rothenburg en Dinkelsbühl te verdedigen. Maar Duitsland was verdeeld in Wehrkreisen en elke commandant had een SS-offi- cier van hoge rang naast zich, die beschikte over middelen om hem rechtstreeks of via zijn familie te doen gehoorzamen. Zo werden de brave artillerie-generaals b.d. en andere op- perofficieren met pensioen, die hun terugroeping uit de „Ruhestand" als een formaliteit hadden beschouwd, plotseling fromtcommandanten. Zij hadden de macht en het gezag en de meesten van hen wilden dit gezag liefst gebruiken om de aan hun zorgen toevertrouwde frontsector ten spoedig ste aan de Geallieerden over te geven. Maar juist dat was hun in vele gevallen niet mogelijk, omdat zich in hun sector SS-fronttroepen bevonden, geleid door SS-officieren, die tot het laatste toe wilden vechten. Dinkelsbühl is een van de drie stadjes van Noord-Beierendie al gemeen gelden als een voorbeeld van Middeleeuws-Europese bouw kunst. Bijna was Dinkelsbühl een ,,fort" geworden op de weg van de Amerikaanse pantserspitsen. De moed van één man redde de stad voor de verwoesting. Het is een trio van steden, dat al vele tientallen jaren lang even beroemd is als Gouda, Oudenaarde, Volendam of Straatsburg in de wereld van de toeristen: Rothenburg. Dinkelsbühl en Nordlingen. Men vindt ze in het noorden van Beieren in de buurt van Neuren berg. Alle drie deze steden zijn'een stukje Middeleeuwen en worden als zodanig gevierd. Ze zijn het in elk opzicht waard ook. Het had niet veel gescheeld of de toeristen, die nu in de richting van deze stadjes trekken om al dit schoons te aanschouwen, zouden bij puin hopen terecht gekomen zijn. De misdadige Duitse „regering dér laatste dagen" had deze drie steden namelijk betrokken in het laatste bastion. In wezen zou men het ermee kunnen vergelijken of de Neder landse regering Volendam en Marken in de Hollandse waterlinie had betrokken, want als versterkingen was dit drietal niets waard. Hoog stens zouden zij als puinhopen drie bastions hebben kunnen vormen, maar omdat zij op een hoogvlakte liggen hadden zij als „fort" ook in puinvorm geen enkele betekenis. Zwaar probleem Het lijkt zo makkelijk als iemand opperbevelhebber is in een bepaalde sector, om eenvoudig een overgave tot stand te brengen. Om te beseffen hoe moeilijk dat voor sommige mensen geweest is, vertellen wij U het verhaal van de sectorcommandant van Din kelsbühl, dr. Fritz Schmidt. Dr. Schmidt heeft verschillende hoge on derscheidingen in de eerste wereld oorlog verdiend aan het Oostfront. De tweede wereldoorlog kostte hem zijn oudste zoon. Hij zelf werd als beroeps officier uit zijn pensionering terugge roepen om de opleiding te organiseren, maar al spoedig werd hij naar het Oostfront geplaatst als commandant van een bataljon, dat in zware gevech ten verwikkeld raakte. Hij werd over geplaatst naar een instructieschool en vervolgens benoemd tot sectorcomman dant in Dinkelsbühl, zijn woonplaats, een stad, waarvan niemand kon den ken, dat het eens een frontsta d zou worden. Dat werd anders toen Pattons pantserspitsen erin slaagden door te dringen via Main- en Neckardal. Aanvankelijk leek dit een sinecure, maar toen de Amerikanen verder door drongen werd het duidelijk, dat het gebied van Neurenberg-Furth-Dinkels- bühl voorbestemd was voor een zoge naamde „Aufhalteschlacht". De geest drift van de soldaten, die de tachtig pantserversperringen moesten bezet ten, was zeer matig. Dat gold ook voor hun officieren, die grotendeels uit die streek afkomstig waren. Via hun ontvangers hoorden de ver dedigers van dit gebied berichten als „spionnen in Duitse uniformen" Russische pantserwagens geven ver- (Van onze correspondent in Bonn) Het Westduits ministerie van Verkeer heeft uitgebreide proeven genomen met auto's met het stuur aan de rechter in plaats van, zoals in de meeste Amerikaanse en Europese landen gebruikelijk is, aan de linker zijde van de auto. Men kwam daarbij tot dezelfde conclusie, waartoe specialisten in andere landen zijn gekomen: er zijn meer voor- dan nadelen aan verbonden! Dit onderzoek betreft uiteraard het verkeer in landen waar rechts gereden wordt. In een land als Zweden, waar men links moet houden, prefereert men reeds geruime tijd het stuur aan de linker kant. Bekende Zweedse wagens zijn dan ook, in afwijking van de beginselen zoals die in Engeland gelden (óók linkshouden!), voorzien van een „links" stuur. Tot het midden van de jaren '20 was het rechtse stuur in Duitsland gebruikelijk, zonder dat de staat daartoe ook maar iemand dwong. Men stapte over op het linkse stuur, toen deskundigen meenden dat bij het inhalen de veiligheid vergroot zou worden, wan neer de bestuurder de linker weghelft beter zou kunnen overzien. stuur aan dezelfde kant zit als men verplicht is te rijden; Bij het stuur rechts kan men gemak kelijk inritten en parkeerruimten be reiken; Fietsers en voetgangers op liet rechter weggedeelte zullen ook bij donker ge makkelijk waarneembaar zijn. tegen In zeer korte tijd kwam het linkse stuur er in de rechtsrijdende landen in zonder staatsringrijpen of iets der gelijks! Wat spreekt nu volgens de West- duitse deskundigen voor het stuur aan de rechter kant in landen, waar men rechts dient te houden?. Het gaat hier om acht punten: Voor en Een rechts stuur zal de bestuurder, meer dan bij wagens met een links stuur, er toe brengen zo veel mogelijk rechts te houden. Dat betekent, dat er beter gebruik van de rechter weghelft zal worden gemaakt;. De rechter wegrand ligt de bestuur der gemakkelijk in het zicht hetgeen bij slecht weer en bij smalle wegen met veel bochten van belang kan zijn; Het in- en uitstappen zal bij een rechts stuur vergemakkelijkt worden en ook minder gevaarlijk zijn; Bij botsingen zal de bestuurder er ln doorsnee beter af kunnen komen dan bij het stuur aan de linker zijde; Bij het rijden in donker zal de be stuurder niet zo snel door een tegen ligger verblind kunnen worden ook al omdat het rechter weggedeeltet beter bereden zal worden; In Zweden is bewezen dat het inha len niet bemoeilijkt; wordt wanneer het keerde richtingen aan gewonden schieten elkaar dood vluchtelingen acht tot tien dagen zonder voedsel Terwijl men hoorde hoe de Russische legers Hongarije, Silezië, Koningsber gen en Danzig omsingelden en bezet ten, moest men tegelijkertijd de nuch tere Amerikaanse aanval uit het westen het hoofd bieden. Vanuit Dinkelsbühl zag men Neurenberg, Wurzburg en Heilbronn branden. Het is geen wonder dat de officieren onder zulke omstan digheden aan overgave dachten. Geluk kig was er nog de Volkssturm, gekleed in partij-uniformen of in burger met een armband, bewapend met oeroude geweren, onvoldoende patronen en een paar pantserafweerwapens, die zij niet konden bedienenNiettemin werd menig Volkssturmman, die de waanzin van dit. verzet inzag, als deserteur ter plaatse terechtgesteld. Nog later wer den zij opgehangen onder het motto ,.De weermacht schiet, de weerwolf hangt!" Tragisch dilemma Er kwam een dag waarop jongens van dertien en veertien jaar werden bewapend voor de Volkssturm. Men had het voorbeeld van Aschaffenburg voor ogen, de poort tot Beieren. Ver dedigen had hier geen enkele zin, maar duizend burgers was het merendeel ge organiseerd. De Amerikanen kenden de order van de Volksstormcommandant „Wie nog twee armen heeft, behoort aan het front". Ze wisten wat ze kon den verwachten en veranderden de stad in een puinhoop. Van de veertig duizend bergers was het merendeel ge- evacueerd op dat moment, maar van de vierduizend overgeblevenen over leefden slechts achthonderd dit bom bardement. In Dinkelsbühl wist men wat men te wachten had, als de Ame rikanen zouden ervaren, dat dit een strijdcentrum was. Boeren, die pant sergreppels dichtgooiden, werden op gehangen door de SS; een boer, die Hitlerjongens had ontwapend wegens door hen gepleegd geweld, deelde het zelfde lot. Naarmate de Amerikanen nu dichterbij kwamen werd de toestand kritieker. Bovendien kwamen ook de frontcommandanten van terugtrekken de troepen in de buurt, die zich alle macht wilden toeëigenen. Daarbij kwam, dat tot op de laatste dag bevelen uit het hoofdkwartier in Berlijn kwamen om elke steen tot de laatste man te verdedigen en er altijd wel iemand was, die meende, dat zijn onmiddellijke chef faalde in trouw aan zijn opperste bevelhebber- Commandant Schmidt, een man die gedeeltelijk invalide was, zag zijn vrouw, zijn dochter en schoonzoon als gijzelaars door de SS wegslepen. Hij besefte, dat hij een grotere plicht had te vervullen tegenover zijn vaderstad dan tegenover zijn gezin en dat zijn voorbeeld mogelijk andere stadscom- mandamten kon stijven in hun verzet tegen mensen, die een verloren oorlog wilden strijden tot het bittere einde. Op 20 april 1945 trokken drie Ameri kaanse pantserwagens de historische stad binnen en redden de stadscom mandant van executie voor het vuur- peleton. Later kwamen ook z'n familie leden terug. Tegenwoordig is heer Schmidt directeur van de „Gouden Kroon", een eersteklas restaurant en hotel. Maar de verschrikkelijke dagen van 1945 heeft hij nooit kunnen ver geten; elke verschrikking is hem bij gebleven als de dag van gisteren, ook al is hij nu in de kronieken van de stad de man, die Dinkelsbühl heeft gered. „Ik zou wel eens willen weten wat er aan die man te zien is", zei een nieuwe secretaris van de Britse ambassade in Washington, „ten slotte is Engeland altijd nummer één geweest op dit gebied!" De aanstaande diplomaat dacht mogelijk aan het Engelse variété, maar hij was niet voorbereid op Victor Borge, de Deense pianist, die de hoogst betaalde televisie-acteur-musicu6 van de hele wereld is en die aangekondigd als pianist in staat is het eerste deel van zijn programma tot de pauze toe te vullen met zijn grappen en verhalen zonder ook maar één noot te spelen. In 1954 vroeg gouverneur Dewey van New York zijn oudste zoon, wat hij voor zijn verjaardag wilde hebben. „Victor Borge „zien", zei de jongen. Dewey had nog nooit van Victor Borge gehoord, maar kocht vier kaartjes voor de Comedy Music. Tijdens de voorstelling lachte Dewey, een man die heus niet zo heel gauw lacht, zo hard, dat het publiek rondom hem heen er verstoord van opzag. In de pauze ging Dewey naar Borge en bedankte hem voor zijn optreden. „Dat is pas het begin" antwoordde Borge, „wacht maar tot ik piano ga spelen!" Twee maanden later lachte presi dent Eisenhower zo, hard om Victor Borge, dat deze het publiek vroeg om een andere keer terug te komen, als de president was uitgelachen. De glasharde, Brits-onbewogen Vis count Mountbatten lachte om Borge, tot hij tranen in de ogen had. New York, een van de moeilijkste steden ter wereld wat het publiek betreft, lachte zo spontaan om Borge, dat hij besloot voortaan alleen nog maar piano te spelen. „Borge is de grappigste man die er bestaat, met of zonder piano" schreven de kranten. Victor Borge is een kalme en bedaagde man, wie men het niet aanziet dat hij de mensen zo kan la ten lachen. Hij is geen clown, maar wel een groot pianist. Hij is geen kunsteri- maker, maar wel een kunstenaar. Hij komt op en zegt rustig „De directie van de Baldwin pianofabriek heeft me verzocht bekend te maken, dat dit een Steinwaypiano is! „Dan speelt hij de befaamde melodie uit de Derde Man, maar kan de wijs niet houden. Ver volgens speelt hij allerlei wereldmelo dieën en elke keer komt de Derde Man op een of andere manier tevoorschijn. Hij vraagt om verzoeknummers en als hij er een dozijn heeft speelt hij wat anders. Hy leest Shakespeare voor en parodieert een Mozartopera (een opera door Mozart, die ook muziek schreef). Niemand moet ooit proberen te vragen wat Borge als volgend num mer speelt, want dat weet geen mens, Borge zelf ook niet. Aan het eind van 'zijn programma stuurt hij de toneel knecht naar voren om te buigen en gaat zelf een sigaret roken. Van serieus tot komisch Lange tijd was Victor Borge in Amerika gast op verschillende televi Uiteraard is men te Bonn niet blind voor de negatieve ervaringen van het linker stuur: Ondanks alle goede ervaringen in Zweden gelooft men hier, dat vlak vóór het inhalen grote moeilijkheden kunnen ontstaan; Het, waarnemen door de linker zij spiegel van hetgeen er achter de auto gebeurt, wordt zeer veel moeilijker ge maakt; - De acht voordelen wegen volgens Bonn ongeveer op tegen de twee na delen! Derhalve is men niet van plan de automobilisten te verplichten een auto te berijden die het stuur recnts (dan wel link») heeft, maar de onder zoekers zijn er niet onder uitgekomen van hun voorkeur voor het rechtse stuur te doen blijken. En men gelooft hier, dat wanneer andere Westeuropese staten de voorkeur zouden geven aan het stuur rechts, ook in Duitsland snel een aanpassing door de industrie zou worden gevonden. Provinciehuis Zuid-Holland krijgt achtste verdieping (Van onze Haagse redactie) Tengevolge van de uibbreidingvan c. planologische dienst van de provinci Zuid-Holland dreigt er in het Provincie huis, dat thans in Den Haag wordt ge bouwd, een tekort aan reserveruimte te ontstaan. Ged. Staten stellen daarom Prov. Staten voor een achtste etage or het Provinciehuis te laten bouwen, het geen een bedrag van f. 750.000 kost Tevens wordt voorgesteld te beginner met de bouw van de fundering en he' betonskelet van het tweede werkgedeelte hetgeen een som van f. 1*300.000 vordert Victor Borge, de Deense pianist, die op veertienjarige leeftijd een •onderkind was. en toen tijdens een ernstig concert moest lachen. De Duitsers zochten hem, omdat hij Adolf .zo goed kon nadoen en daar- 'oor kwam hij in Amerika waar hij ervoer, dat hij in staat was meer Amerikanen aan het lachen te maken, dan wie ook vóór hem. sieprogramma's, terwijl grammofoon- plaatmaatschappyenzijn platen over de hele wereld verkochten. Tegen woordig heeft hij zijn eigen program ma en wint nog altijd de befaamde weddenschap met Ed Sullivan: Je kunt een zaal vol mensen geen twee ënhalf uur laten lachen door alleen maar piano te spelen!". Borge slaagde er eens in om hon derdduizend mensen drie uur lang te laten lachen in het stadion in Phila delphia en de eerste drie kwartier raakte hij geen toets aan. Hij is een typische Europeaan. Hij is klein, wel verzorgd en altijd perfect gekleed. Zijn wenkbrauwen alleen al kunnen een hele zaal doen gieren. Zijn tong is even glad als zijn haren. HU maakt de indruk van iemand die pas uit een amateurgezelschap komt en het ook eens op het toneel wil proberen voor een echte zaal met mensen. Victor Borge is de zoon van de con certmeester van het beroemde Deense Symfonie-orkest van Kopenhagen, dat tegenwoordig regelmatig door de ko ning wordt gedirigeerd. Als vierjarige jongen speelde htf al perfect piano, maar was berucht om zijn variaties. Toen hü vijf jaar was, gaf zijn vader hem een viool, doch Borge hield meer van de piano. HQ is een groot pianist geworden en heeft een weergaloze beheersing van dit in strument. Hij kent alle bestaande klassieke nummers uit zijn hoofd en speelt ze feilloos. Hij studeerde muziek in Kopenha gen, Berlijn en Parijs en was een be kend concertpianist op zijn vijftiende jaar. Omstreeks die tijd speelde hij eens met hei Deense Symfonie-orkest Rachmaninoff. Het publiek luisterde ademloos naar het knappe spel van de vijftienjarige jongen, tot deze begon te schokschouderen. Toen maakte zich onrust van de zaal meester; Victor Borge zat te lachen. „Ik vond het zo belachelijk, dat een hele zaal vol gro te mensen zat te luisteren naar het spel van een jongen, dat ik wel moest lachen" zei hij later. In Denemarken ontleende Borge zijn eerste faam aan het feit, dat hij zo goed in staat was om een zekere Adolf Hitler na te doen met geparodieerde Wagnermuziek op de piano. Toen de Duitsers Denemar ken overvielen was Borge in Zweden. Vrienden haalden hem over even te wachten met terug te keren naar Ko penhagen, wetend dat Adolf hem niet welgezind was. Feilloos klassiek •Borge's moeder was toen ernstig ziek en in mei 1940 verscheen Victor aan haar bed. Zijn moeder was dodelijk ge schrokken, vooral van de valse snor, die Victor had aangeplakt. Ze smeekt* haar zoon te vluchten, want de Ge stapo was er al voor hem geweest. Vic tor kwam nog drie maal terug. Zijn moeder overleed in augustus en in sep tember vertrok Victpr Borge naar Amerika, via Zweden. Zijn faam was hem niet vooruitgesneld en hij moest ervaren, dat de meeste mensen in Amerika alleen maar Engels spraken. Victor Borge begon toen Engels te le ren door twaalf uur achtereen in een bioscoop te zitten; het waren alleen te kenfilms en hij kwam eruit met een accent als Donald Duck. Zijn Engels werd meer vlot dan goed, maar in elk geval verstaanbaar. Maar zijn humor begrijpt iedereen: „Dit is een sonate voor vier handen, maar nooit gespeeld, want wie heeft er nu vier handen". Victor Borge heeft een aantal gram mofoonplaten gemaakt, dat er zijn mag, klassieke muziek, feilloos ge speeld. Die platen bereiken een rede lijke afzet, maar zij halen het niet bij wat het publiek van Victor verwacht. Borge begon zijn Amerikaanse carrière als cafépianist, waar Bing Crosby hem ontdekte. Bing haalde hem in zijn Kraft-Kaasprogramma en met Crosby achter zich werd Borge bekend. In de loop van de jaren werd Borge zelfstandig en beroemd. Via radio en televisie slaagde hij erin zich een eigen theater te verschaffen op Broadway, dat hij alléén vulde. Maar de televisie liet hem geen rust; keer op keer moest hij terugkomen, tot hij het hoogste contract kreeg, dat de Amerikaanse televisie ooit aan één man betaalde. Victor Borge heeft nu een Amerikaans huis, een Amerikaanse vrouw en een Amerikaanse tweeling. Maar daarmee is zijn geheim niet verklaard. Zijn succes is even onbetwistbaar als zijn vaardigheid aan de piano. Zijn humor is even wispelturig als het publiek. „Victor Borge is in staat iemand twee uur bezig te houden en dan denkt iedereen dat hij pas twintig minuten aan de gang is" zei iemand eens. Wan neer Borge gaat vertellen van de le vens van beroemde componisten (op zijn manier) met stukken uit hun be kendste werken (feilloos klassiek, daarna op de manier van Victor Bor ge) hangen duizenden mensen aan zijn lippen en liggen daarna dubbel van het lachen. Victor Borge blijft er onbewogen bij. „Als ze lachen ben ik gelukkig", zegt hij, „maar ik wilde dat iemand mij eens aan het lachen maakte; de enige man ter wereld waar ik om kan lachen is Victor Borge Dat doen ettelyke miljoenen men sen mét hem!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 5