DE VIOOLBOUWERS VAN MITTENWALD Gouden toon geheim van de bergen Met „Electra" van K.L.M. naar een onbekende bestemming folter Mitferrwaid Geen wet van Bonn tegen gebruik van de gehate Oostduitse vlag Opgericht 1 maart 1860 Vrijdag 30 oktober 1959 Vierde blad no. 29886 De hulzen staan er nog net zo te dromen als destijds toen de Vene- tiaanse kooplieden Mittenwald verkozen als stapelplaats voor hun produkten op de belangrijke handelsroute van Augsburg naar Italië. Ze staan dicht op elkaar en men kan het vele van die huizen aan zien, dat zij oorspronkelijk zeker wat het onderste deel betreft, pakhuizen waren. Zij staan zo dicht mogelijk bij het marktplein met zijn oeroude hobbelige keien. Mittenwald ligt in Oberbayern aan de voet van het Karwendelgebergte op de Oostenrijkse grens. Het is het douanestation aan de spoorweg MünchenInnsbruck, een stadje met een druk toeristenverkeer, vooral in de zomer. Rond het markt plein zijn drie restaurants, tevens hotel. Hun uithangborden vertellen de hele historie van het stadje: een viool, een houtvlot en het embleem van het plaatselijke schuttersgilde. Kijkt men op de kaart, dan begrijpt men waarom Mittenwald eens zo belangrijk was. De kooplieden uit Italië konden niet beter gaan dan via Bozen en de Brennerpas naar Innsbruck en vandaar naar Mittenwald om dan over de Beierse hoogvlakte naar het handelscentrum Augsburg te gaan met hun waren. Toen zij besloten hun stapelplaats te verleggen van Bozen naar Mittenwald was de toekomst van dit stadje gemaakt. Kykt men verder rond dan ziet men op het marktplein een monument staan ter ere van een zeker Matthias Klotz, een man wiens naam niet veel mensen iets zegt, maar die de toekomst van zijn vaderstad beter heeft verze kerd dan de Italiaanse en Augsburgse kooplieden. Hoewel de samenhang op het eerste gezicht ver te zoeken lijkt, ligt deze toch voor de hand als men de historie kent. Door zijn Italiaanse rei zen kwam Klotz in contact met de Italiaanse vioolbouwers en werd hij de stichter van de beroemde vioolbouw- industrie die de naam van Mittenwald beroemd maakte over de hele wereld. Laten wij eerlijk zijn; de Mitten- walders (een viool uit Mittenwald is tegen woordig duurder dan men durft denken) bouwden aanvankelijk instru menten die zij voorzagen van beroemde namen uit Cremona of de naam van Jakob Strainer, een Tirol er, die op zijn beurt zijn violen brandmerkte met „Stainer, Cremona". De naam was alles Tegenwoordig hoeft Mittenwald zich niet meer te schamen voor zijn naam; de naam Mittenwald op een viool, een gitaar, een citer of een cello is een waarborg voor kwaliteit. Toen Klotz begon echter, wat de naam Mittenwald synoniem met peper, kruidnagels, glas werk, tapijten en zijde. Men moet een stadje als Mittenwald eens op de keper beschouwen: het ligt hoog (bijna dui zend meter) en de hoogvlakte levert alleen haver en gerst. In de winter zochten de boeren bijverdienste, maar zij konden dat niet doen zoals de boe ren van lager gelegen streken, die houtvlotten voeren of wagenvoerders waren. Hun enige bijverdienste bestond Deense ergernis (Van onze correspondent in 3onn) Niet alleen naar Nederland zijn dit jaar Westduitse toeristen getrokken, ook Denemarken kreeg zijn deel! Stromen Duitsers trokken de afgelopen zomer naar het noorden, ook uiteraard om daar een pondje boter extra tegen een lage prijs te kopen. Maar terwijl men dit jaar van Nederlandse kant relatief wei nig klachten over de Duitse bezoekers heeft gehoord, daar hebben de Denen bepaald wel het een en ander aan on aangenaams verteld. Men klaagde over Duitsers, die naakt gingen zwemmen, over de Duitse „vestingbouwers" op het strand, over Duitse badgasten, die, als in Nederland, met een dergelijke arbeids- woede zich kuilen bouwden, dat het aanraken of het ..bezetten" ervan een dagje later aanleiding gaf tot grote ruzies! De opmars van hele legers Duit sers, gewapend met scheppen, is in Denemarken zeer bespot. Desondanks doen de Denen, om het lieve geld, alle mogelijke moeite ook het volgend jaar weer veel Duitsers aan te trekken.... Meester vioolbouwer Alois Horn- steiner, een rechtstreekse afstam meling van een leerling van Mat thias Klotzmet zijn helper Andreas Fürst, bij een aantal violen, die een jaar moeten drogen in de zonnige gang van de vioolbouw school in MittenwaldBeieren. ..De zon geeft onze violen hun gouden glans en hun gouden toon" zegt Hornsteiner uit de bossen, die in de winter wat te verdienen gaven. Wat kan men van hout maken? Het werd voor Mitten wald een dringend probleem, vooral toen de dertigjarige oorlog de Ita liaans--Duitse handel verstoorde en het stadje in grote armoede geraakte. De inwoners van Mittenwald werden weer boeren of reizende venters. Nu komt Matthias Klotz ten tonele, een jongen van wie men zegt, dat hij als tienjarige al bij Nicola Amati in Cremona in de leer was als viool bouwer. In elk geval was hij in de leer bij Jakob Stainer in Füssen er Railich, een „Italiaan" wiens naam zijn Beierse afkomst wel verraadt. Hoe lang Matthias in Padua doorbracht weet niemand; in elk geval was hü er de voorgeschreven leertijd van zes ja ren, maar het is mogelyk dat hij wel twintig jaren in Italië was. Het langdurige verblijf in de vreem de had Klotz de ogen geopend voor de wereld. Hij zag dat er hout genoeg was in de buurt, dat de mensen van Mit tenwald heel goede houtsnijders waren en dat zij bovendien genoeg van koop manschap begrepen om gebruik te maken van de groeiende vraag naar goede violen. Voor Klotz waren goede violen niet de violen die hij in Cremona had leren maken; ten noorden van de Alpen was er maar één vioolbouwer: Stainer. In kopers waren overal op zoek naar Stainerviolen. Het sprak dus wel van zelf dat Klotz Stainerviolen ging na maken. Niet alleen had men hetzelfde hout, dat Stainer gebruikte, maar ook liet Klotz vele violen uit zijn werk plaatsen van het befaamde Stainer- merk voorzien. Een tweede Cremona Het is een feit, dat Klotz erin van het stadje Mittenwald een tweede Cremona te maken. Dat de violen van hem en zijn leerlingen goed waren blijkt wel uit het feit, dat zij in Enge land tegen zeer hoge prijzen verkocht werden. De violen werden tijdens zijn leven al zeer hoog gewaardeerd. De toon was voortreffelijk, maar de lak- laag was wat dun. Engelse verzamelaars boden al spoedig hoge prijzen voor Kloteviolen; de dririgent van het Ko ninklijk orkest in Londen, James Hay. had een Klotzviool, waarvoor Lord Wickham hem driehonderd pond con tant bood plus een jaarlijkse rente van honderd pond sterling. Matthias had een neef met de naam Egidius, die ook een voortreffelijk vioolbouwer was. De zoons Georg, Sebastiaan en Johan Karl overtroffen echter hun vader nog, evenals de neven Karl en Jozef. Toch zou de zaak klein gebleven zijn indien niet Klotz' vriend Baader steeds nieuwe afzetgebieden had gezocht. Naast de Klotzdynastie waren er de dynastieën van Hornstein, Kriner. Neuner en Jais, allemaal vioolbouwersfamilies, waar de hele winter vioolonderdelen werden vervaardigd. De mannen maakten de onderdelen, de vrouwen en meisjes zorgden voor het lakken en vernissen. In 1684 vormden de vioolbouwers van Mittenwald een gilde, dat nog altijd bestaat. Men komt tegenwoordig niet in Mit tenwald zonder overal onderdelen van violen, vioolbouwerswerkplaatsen en uithangborden die wat te maken heb ben met violen, cello's gitaren en citers, tegen te komen. Men vindt er nog altijd een Alois Hornsteiner (zijn voorvader was een leerling van Klotz) en de namen Klotz, Tiefenbrunner, Tentzei en Wörle zijn er gewoon als hier Jansen. Dat zijn allemaal namen van befaamde vioolbouwersdynastieën, die nog lang niet zijn uitgestorven. In het begin van de vorige eeuw dreigde de vioolbouwerij te gronde te gaan. Toen herinnerden de vioolbou wers van Mittenwald zich hun koop mansverleden en trokken uit om hun violen te gaan verkopen op de jaar beurzen van Frankfurt en Leipzig. On getwijfeld is het de organisatie van die afzet geweest die Mittenwalds bestaan heeft verzekerd. Nog altijd kan men er voortreffelijke instrumenten verkopen, alleen zijn ze wel duurder dan in de achttiende eeuw, toen een Mittenwald- viool één dukaat kostte en een „vor- zügliche" viool vier dukaten. De instru menten uit de Mittenwaldproduktie zijn over de gehele wereld beroemd. Tegenwoordig is het een vorm van massaproduktie, die men toch geen fa- brieksproduktie kan noemen. Elk onderdeel is nog steeds handwerk. Het is de montage waar het opaan komt, de samenvoeging van die onderdelen tot een complete viool, de afwerking, het lakken en het vernissen. „De zon van onze hoge bergen geeft de violen van Mittenwald hun gouden kleur en hun gouden toon" zegt Alois Hornstei ner, een rechtstreekse afstammeling van een leerling van Matthias Klotz. Het is op mensen zoals hij, dat de vioolbouwers van Mittenwald hun hoop houden gevestigd, want zij zijn het die vakmanschap en traditie op de beste wijze weten te combineren. U/ete&imodecteatieS "P&O tcppteJ/nties Vliegen gaat steeds sneller! Over jaar begint echte straalvliegerij (Speciale berichtgeving) De nieuwste aanwinst van de KLM, de Lockheed Electra, maakt het mogelijk laat in de middag de zon te zien wegzinken in de Bosporus bij Istanboel en nog dezelfde avond de maan te zien glanzen in de IJssel bij Zwolle, het Amsterdam- Rijnkanaal bij Utrecht of de Rijn bij Arnhem. Rond 2600 km. in vijf uur: voor de 12 Turboprop-toestellen waarmee de KLM van 15 december af het vliegver keer op de middelgrote afstanden een nieuw gezicht gaat geven, is dat een heel gewone prestatie. Zo gewoon dat de KLM de eerste of de tweede passagiersvlucht met deze kruising van straalvliegtuig en propellertoestel een apart karakter gegeven heeft door er een vraagtekenvlucht van te maken. Gegeven voor de 64 passagiers: start om half tien van Schiphol: goed vier uur vliegen. Gevraagd: welke stad van de wereld is het doel van deze nonstop- vlucht? In de zachtgrijze passagierscabine, waar de Oranje leuningen samen met een Oranje streep in de gordijnen een fleurige sfeer geven, levert dat een paar uur lang stof voor levendige speculaties. Tunis, Cairo, IstanboelBeiroeth, Ma jorca? Logisch is. dat het een tocht wordt in zuidoostelijke richting. De Lockheed Electra's zijn namelijk in eerste instan tie bestemd voor de routes naar het Nabije- en Midden-Oosten. Het wordt dus een kwestie van even goed op de zon letten om uit te maken of het een beetje meer oost of een beetje meer west wordt. Maar wat is de zon boven een herfstig werelddeel? Zelfs voor een Electra, die gemiddeld op zes kilometer hoogte vliegt, een ding, dat soms een uur of langer niet te zien is. Net zo min als de grond, die achter wol kenlagen verborgen ligt. Om twaalf uur laat gezagvoerder M. L. van Oort zien, dat hij er maar een zwaar hoofd in heeft. ..Hopelijk komt er straks een gat in de wolken, dan kunnen we misschien zien waar we zijn", zegt hjj. Tunis of Cairo? Deskundigen met zakkompassen ma ken uit, dat er voortdurend veel zuid en af en toe een beetje oost of west in de koers zit. En het is dus voor Meester-vioolbouwer Erich Sandt- j ner in de werkplaats, die twee eeuwen geleden werd gesticht door) t Johann Reiter, ook een leerling van i bestaan als vioolöouwstaa cn het KlotzIn september vierde Mitten-eeuwfeest van de door de Beierse wald zijn tweehonderdvij[tigjarlg\ regering in 1859 gestichte school, vrijwel iedereen duidelijk, dat de zee, die even later door een gat in de wol ken te zien is, de Middellandse Zee is. Witte kammen op windvoren in het water, een paar rotseilandjes, in de verte een gesloten kustlijn: duidelijk Noord-Afrika. Nu alleen de vraag: Tunis of Cairo? „Tunis", zegt oud-KLM-commodore Viruly, die als passagier de vlucht meemaakt. „Duidelijk Tunis, wij heb ben een hele poos de zon links gehad". Merkwaardig land dat Noord-Afrika: veel halfdroge rivieren, groene en bruine bergen en heuvels, maar bitter weinig woestijnzand.. Even later vliegt de Electra Venus weer boven louter water. „Een vernederende reis", zegt Viruly, „ik geloof niet, dat het goed zit met Tunis". Mallorca dan misschien als einddoel. Of Kreta? Viereneenhalf uur na de start van Schiphol passeert de Venus een merk waardige berg: royaal voorzien van sneeuwhellingende Olympus waar Zeus zo zijn moeilijkheden heeft gehad. Mis schien zouden Tunis- of Cairo-aanhan- gers hem nog voor een luchtspiegeling van een oase houden als even tevoren de boordradio niet het uitroepteken achter het vraagteken had gezet: bestemming Instanboel, grens van twee werelddelen! En al heeft door een felle tegenwind de reis dan een uurtje langer geduurd dan de bedoeling was: zes uur nadat IJsselmeer en paleis op de Dam onder de Venus doorgegleden zijn, glijden even lakoniek Bosporus, Gouden Hoorn en Aghya Sofia onder de vier turbine straalmotoren door.. Het werd Istanboel! Van kleiboeren naar Muselmannen is echt nog maar een wipje (al is vliegen duurder dan U prettig vindt) en zó zit iemand uit te kijken over de nevelige Haarlemmermeerpolder, en zó zit hij op het balcon van een van de 300 kamers van Istanboel's Hiltonhotel uit te kijken over het water van de Gouden Hoorn. Op de terugvlucht spreekt dat alle maal nog sterker. Tussen dat uitzicht over 't glanzende water van de Bosporus met op de achtergrond de heuvels van Klein-Azië, en het rommelen over het platform van Schiphol liggen precies 5 uur en 15 minuten. De Venus draait ge makkelijk de 625 km per uur en de slechtweer-radar in de neus waarschuwt de gezagvoerder voor buien op 200 km afstand, zodat hij tussen drie buienfron ten door zijn koers zo kan leggen, dat de passagiers boven Noord-Griekenland maar een kwartier lang iets van slecht weer merken door wat remoustikken en door het felle weerlicht scherp geteken de wolkenformaties. Vliegen gaat steeds sneller: over een jaar begint de echte straalvliegerij voor de KLM met de DC-8. De Lockheed turboprops, die naar plane ten en sterrenbeelden genoemd zijn, introduceren dit jaar in het KLM- verkeer snelheden, die de uiterste grenzen van Europa op een avondje vliegen van Nederland brengen. West-Berlijn vreest nieuwe incidenten op 7 nov. (herdenking Russische revolutie) Taak voor de politie (Van onze correspondent in Bonn) Het Westduitse kabinet heeft besloten om niet via een wettelijke regeling maatregelen te nemen tegen het hijsen van de Oostduitse vlag in de Bondsrepubliek. De re gering in Bonn zal ten deze over eenkomsten met de diverse West duitse deelstaten sluiten inzake een ingrijpen door de politie tegen de gehate zogenaamde splijtings- vlag der communisten. De vorige week waren stemmen op gegaan om een speciale wet te maken, die het hijsen van de Oostduitse vlag zwart-rood-geel met hamer, cirkel en arenkrans in de Bondsrepubliek ronduit strafbaar zou stellen. Deze ten dens werd voornamelijk merkbaar na ongeregeldheden te West-Berlijn, waar Oostduitsers er begin oktober toe waren overgegaan op spoor- en tramstations (welke technisch door hen beheerd wor den) de vlag te hijsen. Tegen het einde van de vorige week groeide evenwel in West-Duitsland veel verzet tegen een wettelijke regeling, nog temeer toen minister van Binnenlandse Zaken Schro der zich daarvan openlijk een tegen stander toonde. Het ministerie van Bui tenlandse Zaken in Bonn was evenwel ronduit voor een wettelijke regeüng om dat zijns inziens dan pas duidelijk zou worden waaraan de Westduitse diplo matieke en consulaire vertegenwoordi gers in het buitenland zich hebben te houden. Bonn verkeert hierbij in een bijzonder moeilijke positie. Vaardigt men een wet uit dan dreigen zeker moeilijkheden bij Europese of wereldkampioenschappen in meer dan twintig takken van sport, waar bij W.-Duitsland dan zou kunnen worden uitgeschakeld en O.-Duitsland als de ware representant van geheel Duitsland zou kunnen optreden, voorts zou het tot moeilijkheden kunnen komen bij ten toonstellingen in binnen- en buitenland, bij zee- en binnenvaart en dergelijke. Nu Schroder van een wettelijke regeling heeft afgezien, dreigt evenwel het ge vaar dat de Westduitse bondgenoten het bestaan van de West-Oostduitse tegen stellingen minder serieus zullen gaan nemen! In hoeverre hier een akkoord tussen Bonn en de deelstaten over po litiemaatregelen tegen het hijsen van de Oostduitse vlag in de Bondsrepubliek het Westduitse prestige in dit geval zal doen verhogen, is onduidelijk. Men moet vrezen dat de Oostduitse communisten in deze kwestie een winstpunt op het propagandistische vlak hebben kunnen boeken In West-Berlyn vreest men dat op 7 november de dag van de herden king van de Russische revolutie in 1917 opnieuw vlagincidenten aan de orde van de dag zullen zün. Reeds is van Oostduitse züde gezegd dat men op die dag zeer zeker de Oostduitse vlaggen op de onder Oostduitse technisch beheer staande stations in West-Berlijn zal hijsen. Dinsdag hadden de Westelijke geallieerde commandanten te Berlijn en de Westberlynse burgemeester Brandt hierover een onderhoud, waarover niets naders Is meegedeeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 13