5.90 Jozef Cantré: veelzijdig Vlaams, expressionistisch kunstenaar Geta-Bever VLEKEENPASTA GSSffl °XE 1." FILMS WAAROM VULPENKLINIEK JAGO SHAWLS Ned. Chr. Vrouwenbond telt op het ogenblik al 83.000 leden Kerkelijk Leven Boekenillustratorgraveur houtsnijder en beeldhouwer navrant, akelig, naar komt 27 oktober concerteren Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 10 oktober 1959 Tweede blad no. 29869 een goedkopere merkloze vulpen kopen, terwijl er een originele TALENS vulpen is, die f 9.90 ge kost heeft, doch die wij nu ver kopen voor slechts met gouden pen zuigervulling 1 jaar garantie G. WOLFSLAG BREESTRAAT 145 Belangrijke expositie in Lakenhal Leiden Centrum kwam bijeen De afdeling Leiden Centrum van de Ned. Chr. Vrouwen Bond hield gister avond een huishoudelijke vergadering in het. Geref. Jeugdhuis aan de Breestraat. Mevrouw J. P. Engel-Meyer, de gewes telijke presidente, woonde deze druk bezochte bijeenkomst bij teneinde de dames het een en ander over het wezen van de bond te vertellen. Na een kort maar toch zeer gewaar deerd optreden van het zangkoortje deed de spreekster dat op nog al huiselijke wijze. Het karakter van de bond, aldus mevrouw Engel, is vastgelegd in de grondslag en in de doelstelling. De grondslag is dat Christus koningschap alom moet worden erkend en dat alle problemen, die zich voor kunnen doen, in Gods licht opgelost behoren te wor den. Doelstelling van de bond: aan de leden voorlichting te geven betreffende maatschappelijke, culturele en staatkun dige vraagstukken en het verlenen van praktische, sociale hulp. Mevrouw Engel vertelde voorts hoe men veertig jaar ge leden tot oprichting van de Ned. Chr. Vrouwenbond is gekomen. Deze oprich ting vond in Amsterdam plaats. Men spreekt in de bond nog steeds niet over politieke onderwerpen aangezien dit bij de oprichting uitdrukkelijk is vastgelegd. De bond is niets anders dan een samen voeging van geheel zelfstandige afde lingen, aldus spreekster,, die vervolgens uit de keuken van het hoofdbestuur be gon te klappen. Dit hoofdbestuur be staat uit 21 leden. De presidenten van de dertien gewesten zijn daarin verte genwoordigd; zij zijn dus gewone leden. Daarnaast is er echter nog een dage lijks bestuur, dat o.m. de maandelijkse bijeenkomsten van het hoofdbestuur voorbereid. Het hoofdbestuur komt nl. elke eerste donderdag van de maand in Utrecht in vergadering bijeen. De meest uiteenlopende zaken worden daar dan besproken. Een van de grootste wensen van het hoofdbestuur is de totstand koming van een christelijk damesweek blad. Twee maal in het jaar worden de gewestelijke vergaderingen gehouden en verder zijn er ook nog presidentenconfe renties. Vanzelfsprekend wordt er ieder jaar een algemene vergadering belegd met daaraan verbonden een bondsdag. Van groot belang zijn voorts de provin ciale landdagen, welke het saamhorig heidsgevoel onder de leden verstevigen. De Ned. Chr. Vrouwen Bond, die onge veer 640 afdelingen telt, heeft op heil ogenblik niet minder dan 83.000 leden. Dit aantal groeit nog steeds en men kan dus met recht spreken van een bloeiende vereniging. Na de pauze was er ruim schoots gelegenheid om vragen te stellen. Mevrouw C. Houwing-Oostra, presidente van deze Leidse afdeling, leidde de bijeenkomst. Advertentie (Advertentie) NED. HERV. KERK. Beroepen te Breukelen H. Hoekema, luchtmachtpredjikant te Harderwijk. Te Elspeet (toez.) A. J. Timmer te Hulzen (N.-H.)Te Ochten (toez.) J. G. van der Vlist, kandi. te Bergambacht. Bedankt voor 's-Heer Arendskerke W. C. J. Jacobs te Reltsuim (Fr.). GEREF. KERKEN. Beroepen te Maasdijk (2de maal) K. Snoey te Dlnteloord. Te Klundert-Ze ven- bergen, C. M. van der Loo te Dordrecht. GEREF. GEMEENTEN. Beroepen te Mlddelhamis G. Zwerus te Norwich (Canada). Te Dordrecht K. de Gier te 's-Gravenhage. prostitutie wordt met alle mogelijke middelen bestreden.. En dat er flink opruiming wordt gehouden, kunnen wij U verzekeren.. Een spannende film, waarin de spanning uitgroeit tot een climax. „Othello" Een sterke film Casino Hoewel de opzet van de ver filming van „Othello" niet te vergelijken is met die van „Macbeth", welke laatste film veel soberder van opzet is, is een vergelijking met de titelrollen wel te maken. Serge Bondarchuk levert een opmerkelijke prestatie, beheerst het doek met zijn sterke persoonlijkheid, die door de regisseur nog eens wordt onderstreept evenals dat het geval is met Orson Wel les in „Macbeth". Bondarchuk wordt bovendien nog ondersteund door sterk bezette bijrollen, waartoe voor al de intrigerende, geslepen en huichelachtige vaandrig Jago bijdraagt. De camera is buitengewoon beweeglijk, soms wel eens wat te speels om de dramatiek geheel op de voet te kunnen volgen. Voor de kleu ren niets dan lof. Geen felle technicolor, waar de Amerikanen zo sterk in zijn, maar bijzonder verantwoorde kleinen, soms wel eens tegen het fletse af. De fraaie entourage, waartegen het ver haal zich afspeelt, verleent een aparte sfeer aan deze zeer bijzondere film. Hoewel het verhaal zich er zeker voor leent, is de regisseur zich toch niet te buiten gegaan aan het uitbuiten van de spectaculaire mogelijkheden. Alleen het slot, waar de jaloerse tot razernij ge dreven Othello zijn vrouw Desdemona door wurging van het leven berooft, is iets te breed uitgesponnen. Deze uiter mate boeiende füm werd bekroond op het filmfestival in Cannes en is meer dan waard om gezien te worden. Jack the Ripper Griezelfilm over een Londense vrouwenmoordenaar Luxor Deze film is een bijzonder smakelijk hapje voor hen, die van grie zelen houden. Nog altijd leeft, ook bui ten Engeland, de herinnering voort aan de geheimzinnige moordenaar, die aan het einde van de vorige eeuw de Londe- naren de zenuwen op het lijf joeg door het vermoorden van jonge meisjes. Het publiek schreeuwde om afdoende maat regelen van de politie, maar hoe moei lijk in een geval als dit de taak is van de ijverige speurders naar misdaad komt in de film duidelijk tot uiting.. Aan zeer spannende situaties ontbreekt het in deze Engelse film uiteraard niet en dat wij over het verrassende slot zwijgen ligt voor de hand. Vanzelfsprekend komen er nogal eens kitsch-achtige voorvallen in een werk als dit voor, maar het gaat tenslotte om het griezelen en aan die behoefte wordt tenvolle voldaan. „Tiger Bay" Uitstekend spel Lido C'est le ton, qui fait la musique. Dit vaak gebruikte gezegde is bijzonder van toepassing by de film "Tiger Bay", die deze week in Lido draait. Het ver haal is bepaald niet indrukwekkend en origineel, doch de manier waarop re gisseur J. Lee Thompson het gegeven aan zijn publiek opdient, verraadt de hand van een meester. Voegt men daar nog bij 't ontwapenende spel van het 13- tienjarige meisje Hayley Mills en de doorleefde manier, waarop de Duitse jeune premier Horst Buchholz zijn rol vervult, dan kan men zich voorstellen waarom "Tiger Bay" allerwege lof oogst te. Hayley Mills (dochter van de Engelse acteur John Mills, die eveneens een be langrijke rol in "Tiger Bay" speelt, na melijk die van de inspecteur) kreeg voor haar spel in "Tiger Bay" de Zilveren Beer van het Internationale Filmfestival in Berlijn. Het gegeven, zoals gezegd, is simpel. Een jonge Poolse zeeman komt na een lange reis thuis (in Cardiff) en ontdekt dat zijn verloofde hem ontrouw is ge worden. Na een hartstochtelijke scène vermoordt hij haar met een pistool. Het meisje Gilly is getuige van de moord doordat ze door een brievenbus kijkt. Als de Pool hier achter komt, moet hij haar meenemen, doch hij vindt een schip om te vluchten en laat haar achter. Als het meisje door de politie gevonden wordt en men inmiddels achter de identiteit van de moordenaar gekomen is, wordt het schip nog juist binnen de driemijlszone aangehouden en wordt het meisje met de Pool geconfronteerd. Zij heeft echter de diepe genegenheid, die kinderen soms zo eigen is, opgevat voor de Pool en ver raadt hem niet. Het lijkt even of de Pool hierna vrijuit kan gaan, doch dan valt Gilly over boord en de Pool redt haar. welke gebeurtenis tevens zijn weerstand doet breken en hij geeft zich over. Bijzonder knappe camera-instelilngen en uitstekend spel hebben van het ver haal een film gemaakt, die ver boven de middelmaat in dit genre uitsteekt. Nieuwe band geschapen tussen Leiden-Gent Gent en Leiden bezitten hechte banden: zowel op cultureel- als sport gebied! Deze worden thans versterkt door de omvangrijke tentoon stelling van werken van de op 29 december 1890 te Gent geboren en twee jaren geleden gestorven beroemde Belgische boekillustrator graveur-beeldhouwer en houtsnijder Jozef Cantré. Deze tentoonstelling tot stand gekomen onder auspiciën van de Belgisch-Nederlandse ge mengde commissie voor de toepassing van het cultureel akkoordis gisteravond zonder ceremonieel vertoon in het Museum „De Lakenhal'' geopend. De werken zijn in hoofdzaak afkomstig uit de Kon. Bibliotheek te Brussel en uit de verzameling van mevrouw de weduwe Cantré. Helaas had zij op het laatste moment telegrafisch medegedeeld, wegens een klein ongeval niet op de voorbezichtiging aanwezig te kunnen zijn. Frans Cantré, Gustaaf De Smet, Edgard Tijtgat, Joris Minne e.a. scheppend de aan Vlaanderen eigen xylografische stijl. De houtsneden tonen constructies van witte en zwarte vlakken, waarbij toch ook in de wit- en zwartwaarden, vormen en opbouwende lijnen het accent gelegd wordt op een grote, menselijke en inner lijke gevoeligheid. Jozef Cantré heeft zich zodoende ontwikkeld tot een der sterkste, zuiverste en eerlijkste illustrators en boekontwerpers, waarvan op deze ex positie talrijke sprekende voorbeelden zijn aan te wijzen. Vele boekwerken van grote auteurs (Maurice Roelants, Georges Duhamel, Karei van de Woestijne, Stijn Streuvels, F. Bordewijk, Herman Teirlinck, Camille Huysmans enz.) zijn door Cantré met meesterhand geïllustreerd. Daarbij gaf hij blijk zich tot het ge beuren en de teksten, geestelijk zowel als emotioneel, volkomen ingeleefd te hpbben. Wat Cantré voorts op het gebied van het bewerken van steen en hout presteer de, toont niet slechts dat hij een uiterst bekwaam ambachtsman was, maar daarboven uitstijgend een kunstenaar, wiens persoonlijke visie getuigenis aflegt van een groot artistiek vermogen, waarin het gespannen-menselijke dan wel het ontroerende domineert. Een harmonisch vormevenwicht, een robuust-monumentale kracht en een zui vere eerbied voor de te behandelen stof vergezellen zijn uiteenlopende onderwer pen, die hij met een zeer aparte „schoon heid", waarvoor de beschouwer open dient te staan, weet te bezielen. Deze belangrijke, leerzame en beziens waardige tentoonstelling is tot en met 9 november te bezichtigen, waarna zij naar Groningen verhuist. Een kennismaking met de scheppingen van Jozef Cantré betekent een grootse verrijking van het inzicht in de illustra tie, de typografie en de beeldhouwkunst. Een aanbeveling tot een bezoek is der halve alleszins gerechtvaardigd! H. VAN DEZE WEEK: lllllllllllllllllllllllllllllllllllll!llllllllllllllllllll!!llill!ll!lillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll!lllllllllllllllllllllllllll S A.R. WIJKKIESVERENIGING IV KWAM BIJEEN De buitengewoon veelzijdige Jozef Cantré mag wel de voornaamste verte genwoordiger van het Vlaamse expres sionisme genoemd worden. Van hem zijn op deze expositie niet minder dan ruim een 100-tal scheppingen op ieder van de voornoemde gebieden te zien. Van Jozef Cantré verschenen na zijn studiejaren aan de Kon. Akademie voor Schone Kunsten te Gent de eerste hout sneden in 1908 (het „Boek der Maag den). Zijn eerste beeldhouwwerken schiep hij in 1909. Van 1918—1930 was Cantré gevestigd in Blaricum en Oisterwijk. Van 19411946 was Cantré professor in de typografie aan de Nationaal Hogere School voor bouw- en sierkunst te Brus sel, terwijl hij van 19411957 belast was met de leergang in het houtsnijden bij het Plantin-Genootschap te Antwerpen. Cantré, in 1941 verkozen tot lid van de „Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België", verwierf in 1952 de Angelo-prfjs voor graveerkunst op de 26e Internationale Biënnale van Venetië. Algemeen geëerd overleed hij op 29 augustus 1957 in zijn geboorteplaats Gent. Aan de hand van zijn talrijke schep pingen, volgt de bezoeker Cantré's levensgang op de voet. Hij komt dan onder de diepe indruk van zijn veelzij dige scheppingskracht, zijn expressieve en massieve monumentaliteit, welke te vens vervuld kan* zijn van een lyrische, fijnzinnige of bewogen innigheid, zich manifesterend in uitleenlopende vorm of lijn. JOZEF CANTRÉ St. Paul (1929) Cantré was o.a. een der hernieuwers van de Vlaamse houtsnede met hem kunstenaars, als Frans Masureel, Jan De A.R. Kiesvereniging IV „Nederland en Oranje" was gisteravond in een van de bovenzalen van het Gereformeerd Jeugdhuis aan de Breestraat bijeen voor de eerste ledenvergadering in dit sei zoen. Na de opening door de waarne mend voorzitter, de heer J. Pieneman, en lezing van notulen en ingekomen stukken, hield men een voorzittersver kiezing, waarbij de heer J. Ravestein tot voorzitter werd gekozen. Na de pauze hield mr. A. H. Attema, uit Kat wijk, een inleiding over het onderwerp „De A.R. Partij en het dirigisme". Onder directie van Rudolf Würthner: Uitvoering van Henk Briers „Concertino'1 Het befaamde wereld-accordeonorkest dat in stand gehouden wordt door de Culturele Dienst van de Höhnej* muziekinstrumentenfabriekeii te Trossingen in het Schwarzwald komt dinsdag 27 oktober in onze Stadsgehoorzaal concer teren. Het staat onder directie van Rudolf Würthner. Deze Würthner is al eerder in de Stadszaal opgetreden, n.l. in 1951 en wel als solist. Dit stond in verband met zijn toenmalige titel van solist-wereldkampioen. Zijn composities zijn wel de meest gespeelde der accordeonorkesten. Würthner trad toen op onder auspiciën van DVV. Drie jubilea bij L.B.F. Maandag hebben directie en personeel van de N.V. Leidsche Broodfabriek drie jubilarissen in hun midden. De bakkers/ bezorgers ,de heren F. Knaap en J. Ober herdenken dan het feit, dat zij voor 40 jaar bij deze N.V. in dienst traden, ter wijl de chef-koekbakker, de heer D. Zaalberg, dan de kwarteeuw volmaakt. Tijdens een bijeenkomst in „Het Gul den Vlies" zal aan deze jubilea aandacht worden geschonken. H. VAN DER LAAN 25 JAAR BIJ BRILL Tijdsbeeld van een deel der huidige jeugd Trianon Eigenlijk is de „De neven" (Les Cousins) van de 28-jarige regisseur Claude Chabrol, die ook de tekst schreef, f 200.000 erfde en daarmee een film maakte over het eigen Franse milieu van rijke jongeren („nozems" zouden we tegenwoordig zeggen), een akelige, nare, bittere en navrante film. M'n hemel: laten we blij zijn, dat niet alle jongeren zo zijn! Toch zal het „cultuur-historisch" gezien over 100 jaar interessant zijn, te „herontdekken", hoe een bepaald soort jeugd anno 1958—'59 gedegenereerd en decadent te keer ging. Bah: ge krijgt &r bepaald een kwa lijke smaak van in de mond! En ge weigert eenvoudig te geloven, dat ze allemèél zo zijn, als hier ge schetst. Chabrol mag dan met hen zijn omge gaan en er voor ons part in opgegaan zijn: er zijn gelukkig ook nog anderen, zoals we dat in ons nummer van giste ren uiteengezet hebben. Chabrol kent, naar zijn zeggen, geen verschil tussen „goed en kwaad". Ach arme: waar moét dat heen? En toch: ze zijn et-, de jongelui, cy nisch, hard, corrupt en volkomen im moreel, zoals ze in deze film voor ogen geplaatst worden. Het is triest, dat in een dergelijke wereld, waarin uitsluitend sensualiteit, sexuali'teit, geldzucht, de absolute on verschilligheid en de interesseloosheid in iets hogers, de boventoon voert, een werkelijk, zuivere en innige liefde géén kans meer krijgt om op te bloeien. Overigens behoeft ge niet te denken dat het in deze film ülles „nozem" is wat de klok slaat. Reeds heel lang geleden werd men geconfronteerd met het „Leiden des jungen Werthers", waarvan ook hier breedvoerig sprake is. Maar dat „lijden" botst nu met de wrede werkelijkheid zodanig, dat ge er geschokt doo»r wordt. Daar is de cynische, zelfverzekerde, sadistische student met zijn vrienden en vriendinnen, die er op „los" leven. Daartegenover zijn neef, di eandere student uit de provincie, weliswaar met een „moederbinding", doch nog zuiver en gevoelig. Wat uit dit samengaan voortvloeit. Men herinnert zich misschien dat hij het in onze Stadsgehoorzaal ook reeds speelde op het jubileumconcert van de Maatschappij voor Toonkunst. Dat was toen met het Leidse orkest „Neerlan- dia" van Lauw Boellaard, dat nu ook een paar nummers ten gehore brengt en dat, naar men algemeen weet, een zeer hoge speelstandaard bereikte. „Neerlandia" zal tevens het van ouds gewaardeerde Leidse Mannenkoor „Kunst na Arbeid" begeleiden, dat enig werk vertolken zal onder leiding van de ook verre van onbekende dirigent Louis van Wijngaarden. Niet alleen Briër heeft een grote solo partij, ook Karl Perenthaler, de con certmeester van het Würthner-orkest, en ten slotte nog Günther Wertz, de laatste op een Chromonica. De drie dirigenten Würthner, Boel laard en Van Wijngaarden betekenen een garantie voor een welslagen van dit concert. Jean-Claude Brialg en Juliette May nel tijdens een scène in de film "Les Cousins" van Claude Chabrol. doet u deze ontegenzeggelijk knappe, maar daarom des te gevaarlijker film, zien: het wordt één en al ellende en ongeluk, met een, zij het onopzettelijke moord, als uitzichtloos besluit. De decadentie viert hoogtij. U kunt er kennis mee willen maken of niet: dat ligt aan u! Het is een beeld van een stuk van deze tijd. Er wordt hier niet omheen gedraaid: er zijn er wis en waarachtig! die zó leven! Maar er is een groot verschil tussen „zuiver" en .onzuiver" leven. En het is misschien! de grote winst van deze film, dat men nu wéét, wat „zuiver" en „onzuiver" leven is. Ondanks dat Chabrol zelf naar zijn zeggen, geen onderscheid kent tussen „goed en kwaad". Wij weten het, na deze troosteloze film, en voor zover no dig, des te beter Deze onfrisse film, waarin, als 't op misdaden aankomt, als herinnering aan de oorlog in het Duits gesproken wordt met Wagnermuziek op de achtergrond en een jood met het woord „Gestapo" de stuipen op het lijf gejaagd wordt, heeft het ons geleerd. Een tijdsbeeld uit een walgelijk ver ziekte wereld staat u vrij om te gaan zien. Gelukkig is niet de ganse jeugd zó verdorven enabnormaal. Want dat zijn ze, nuchter bezien, in deze film allemaal! „Gangstervijand nummer één" Spanning en misdaad Rex In „Gangstervijand nummer één" gaat het vaak rauw toe. Maar dat kan dan ook niet anders, want kolonel Francis Grevemberg, een officier, die in de Tweede Wereldoorlog vele helden daden op zijn naam heeft gebracht, krijgt de opdracht van de nieuwe gou verneur van Louslana om de nu niet bepaald gemakkelijke functie van hoofd commissaris van de staatspolitie op zich te nemen. Hij moet het opnemen tegen een voor niets en niemand terug deinzende bende misdadigers, die zich te buiten gaan aan moorden, oplichting en ontucht.. De staatspolitie wordt op mili taire leest geschoeid; de corruptie en HENK BRIËR tijdens het componeren van zijn „Concertino" sini, het Concertino spelen dat de Leidse Toonkunstleraar Henk Briër componeerde voor piano, accordeon orkest en slagtverk, met Briër zelf aan de vleugel. Dit concert wordt toevallig vanmiddag om 15.10 uur door Hilversum II uitgezonden. Briër speelt zijn Concertino ook in Leeuwarden, Zeist, Amsterdam, Maastricht en Sittard tijdens de Ne derlandse toernee van het Hohner- orkest. Maandag is het 25 jaar geleden dat de heer H. van der Laan bij de N.V. Boek handel- en Drukkerij E. J. Brill in dienst kwam. Hij is daar werkzaam in de af deling expeditie. Officiële publikaties AANWIJZING HOOGSTRAAT ALS B-WEG Burgemeester en Wethouders van Lel den brengen ter openbare kennis, dat zij bij besluit van 18 september 1959 de Hoogstraat hebben aangewezen als B-weg en gesloten verklaard voor voertuigen, waarvan de druk van enig wiel een maxi mum van 1000 kg overschrijdt. Een afschrift van dit besluit is gezon den aan de Hoofdingenieur-Directeur van de Rijkswaterstaat in Zuid-Holland, aan de door de Minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen verenigingen, be hartiging van verkeersbelangen ten doel hebbende, en aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland. Naast hem speelde toen ook net Rot terdams accordeonorkest van Philip van Loon, van welks optreden wij een zeer gunstige indruk meenamen. In ons ver slag stond: „Hier speelden dilettanten. Wie zegt, waartoe een beroepsorkest met de beste instrumenten in staat zal zijn?" In die acht jaar is er een enorme vlucht gekomen, technisch en instru mentaal, cultureel en artistiek. Ook dat gewenste orkest van uitsluitend beroeps musici kwam er en het bezocht Leiden. We hoorden het al eerder, in het Sche- veningse Kurhaus en in het concertge bouw van Straatsburg. Het is werkelijk fantastisch. Het zal, naast origineel werk van Matyas Seiber en Hugo Herrmann en arrangementen van Liszt en Ros-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 3