ekenaars tonen een groot kunnen p expositie in museum De Lakenhal Ceta-Bever ©SS* VLEKKENPASTA I.35 FILMS NTARIS" 165.- VEBO wil niet alleen de landbouwer boeien VERRASSENDE INZENDINGEN oortzetting ener hoge traditie ciële publikaties VAN DEZE WEEK De Lord, de Lady en de Butler Elck ivat wils Naast vee ook kaas en foto's pt [clif maart I860 Zaterdag 12 september 1959 Vijfde blad no. 29840 Ad verten tie) „Het veld van eer" Schokkend nneer U ernaar verlangt, een veelzijdige demonstratie te zien t hedendaagse tekenkunst, dan is het ondanks de herfstelijke - raadzaam een bezoek te brengen aan de gisteravond als inzet et winter-seizoen in het museum „De Lakenhal" geopende ten- elling van werken van leden van de „Nederlandse Kring van aars", welke aan de hand van 136 werken van een groot aantal {naars een overzicht biedt, van hetgeen de in ons land gelukkig levende tekenkunst te bieden heeft. kan er kennis maken met allerlei technieken en de soms trsoonlijke stijlen der inzenders, die zeker niet tot de geringste tn en eerst na een strenge ballotage tot deze Kring worden aten. Icenkunst heeft door de eeuwen ons land van de 15e eeuw af belangrijke plaats Ingenomen, ïijzonder ook wat de boekillus- etreft. Dit geldt speciaal ook huidige eeuw. aat thans, na opgang en in- in de voorgaande eeuwen, on- lld op een hoog peil. tan legt deze expositie een sterk lis af: men komt ogen tekort, reelheid der expressiemogelijk- zich op te nemen, e visie op het eigen land" zich loochent, spreekt welhaast van- i zijn verheugd, dat voorbeelden o.a. aanwezig zijn bij de in- van onze stadgenoot Rein Dool, eerste Leidenaar in deze kring en a ars is opgenomen en met tal polderlandschappen, naast dsgezicht In Joego-Slavie. ge- aflegt van een talent, dat in npelheid een sterke indruk een onmogelijkheid alle in- naar volle waarde te be- L Het noemen van enkele namen per geen discriminatie in voor noemden. afsprekend zijn er graduele ver- Ldoch alle inzenders weten zich van het hooghouden ener waar traditie, die de voorname tra- Advertentie kleine schrijfmachine voor privé gebruik pet grote mogelijkheden. INTOORMACHINEBEDRIJF Reparatie-inrichting uur van kantoormachines. &RLEMMERSTR. 167—171 LEIDEN. kkingspercentage 79 is de door het Centraal Bureau Statistiek samengestelde voor- tgevens bedroeg de waarde van t in augustus 1959 f 1.110 mil- m. f 1.300 miljoen), terwijl voor irde van f 818 miljoen (v. m. liljoen) werd uitgevoerd, kkingspercentage bedroeg 79 jJVIN'G VAN LEERLINGEN VOOR INBAAR VERVOLGONDERWIJS VOOR JONGENS (avondonderwijs) "eester en wethouders van Lelden 'er algemene kennis, dat de in- van leerlingen voor het open- fvolgonderwijs voor Jongens zal ibben op maandag 14 en woens- ptember a.s. des avonds van 19 5 het gebouw van de school voor 't Gewoon L.O. aan de Oude 'e kan daarna geschieden bij het de cursus, de heer I. van Burggravenlaan 77, tel. 32133. van de vorige cursus moeten 'euw laten inschrijven. inlichtingen omtrent het ver hijs worden bij de Inschrijving ditie der Nederlandse tekenaars eer aandoet. Zij laten hun inspiratie op een karakteristieke wijze spreken. Vóór alles geldt de technische kunde als norm voor het toelaten als lid van deze kring. Welnu: de technische eigenschappen der thans exposerenden zijn in het al gemeen hoog opgevoerd. Wat als „eigen" observatie daaraan kon worden toege voegd, is pure winst. Gelukkig voldoen velen aan deze factor van het „eigene", dat bij hen een interessante expressie vindt en tot een zorgvuldig bestuderen van hun werken nood't. Er zijn onder de Inzenders grote fi guren. Wij denken aan een Paul Citroen. Van hem zijn karakteristieke portret ten van Yehudi Menuhin door de violist zelf gesigneerd de schilder Sierk Schroder en een opvallend beeld van „Mirjam" aanwezig. Sierk Schroder zelf komt met enige naakten voor de dag, die zijn verlangen naar een zich onttrekken aan het voor hem typische .modieuse" svmboleren. De voorzitter van de Kring, Henk Broer, geeft met zijn „Artist" een proe ve var* zijn welhaast Rembrand tieke aanleg, waarvan ook andere tekeningen spreken. A. Breetvelt is met enige „abstracte composities" vertegenwoordigd en toont hiermee, dat de tekenkunst het mo dernisme niet schuwt. Met belangstelling namen wij kennis van een psychologisch treffend portret van A. van den Brandeler ,Oude dame". Raak zijn de bijdragen van Theodoor Heynes, wiens „Wachtende arbeiders" Een der polderlandschappen van Rein Dool. in het scherp contrasterende zwart-wlt realistisch zuiver aandoet. De merkwaardige fantasieën van een Ger Lange weg o.a. „Aardse zalig heid", „Boom rustend op zijn vrucht' „Verliefde apen", „Magisch" enz. zul len zeker menigeen bevreemden. Van de overigen noemen wij het prachtige .Jonge muzikant" van Kurt Löb, een jong en veelbelovend kunste naar, de met zwier getekende portret ten èn studies van Hubert van Lith. de verrassende impressies van M. W. Vol kers, eertijds beroepsofficier, doch zich thans met overgave aan de tekenkunst wijdend, de originele portretten van Chris van Voorst en de sterke en forse beelden van Amsterdam en Keulen van de hand van Henk Willemse. Omdat het Leiden betreft, noemen wij het wat traditionele gezicht op Oud Leiden van Leo Stracke. De vrouwenportretten van Ton Weg- ner verdienen een aparte vermelding, evenals de fijnzinniggevoelige inzen dingen van Erna van Osselen, waarvan wij in het bijzonder de „Vervallen mu ren in Zuid-Frankrijk" willen noemen. De dierenstudies van F. Hazeveld ver dienen eveneens zorgvuldige aandacht. Deze bezienswaardige expositie is ge opend tot 5 oktober. H. De opening Bij de opening 's avonds gaf de direc teur, de heer J. van Wessem, na een korte inleiding het woord aan de voor zitter van de Nederlandse Kring van Tekenaars, de heer Henk Broer. Deze legde veel nadruk op de tekenkunst, zo als zij sinds negen jaar gediend wordt. De tekenkunst is een zelfstandige kunst uiting, die een bepaalde gesteldheid ver eist. Het is een gelukkige omstandigheid aldus de heer Broer, dat de tekenkunst tegenwoordig aan zeggenschap wint, ook bij de overheid. Hij bracht tot slot dank aan het gemeentebestuur voor het be schikbaar stellen van de expositieruimte. De burgemeester, jhr. mr. F. H. van Kinschot releveerde hierna de belang rijke rol, die de teken- en schilderkunst in de afgelopen eeuwen gespeeld heeft. Men kan de tentoonstelling zien als een doorsnede, van wat de Nederlandse te kenaars op dit ogenblik maken. Het resultaat is dan verheugend, aldus de burgemeester. De burgemeester besloot met een korte beschouwing te geven, van wat er tentoongesteld is. Casino Een poging om zijn gezicht te redden van een oude generaal, die niet meer in staat is om op strategisch Juiste wijze een aanval te leiden en in zijn eerzucht opdracht geeft een abso luut onneembare stelling te overmeeste ren; dit is de oorzaak van het walgelijk proces, waar de film „Het veld van eer" (Paths of glory) om draait. Een batal jon Franse soldaten krijgt in het Frans- Duitse offensief van 1914-1918 opdracht een Duitse stelling ln te nemen, het geen zoals boven reeds aangestipt een onmogelijke opgave is. De aanval mis lukt dan ook, er vallen veel doden en gewonden. De generaal, die niet wil er kennen. dat de doden en gewonden uit sluitend zijn schuld zijn. wijt de mis lukking aan lafheid. Om een voorbeeld te stellen worden uit het bataljon drie soldaten onder beschuldiging van laf heid voor de krijgsraad gebracht. Op deze lafheid staat de doodstraf en on danks de felle verdediging van de ko lonel van het bataljon (Kirk Douglas), die in het dagelijks leven advocaat is, luidt de uitspraak van het militaire ge recht: dood door de kogel. Het is schokkend om het, om recht vaardigheid schreeuwende, proces te vol gen en even schokkend is de afgrijselijk realistische wijze waarop de toeschou wer de voltrekking van het vonnis te zien krygt. Tot op het laatste moment blijft er hoop leven in de harten van de drie, volkomen onschuldige, gevange nen en tot het laatste moment blijft de kolonel volharden in zijn wanhopige strijd om recht. Doch tevergeefs, de ge neraal behaalt de overwinning, zij het een Pyrrhus-overwinning „Paths of Glory" is een aangrijpende film, die zich - misschien door het so bere gegeven en de sobere entourage (behalve dan even in het begin van de film, tijdens het loopgravenoffensief) onderscheidt van andere films over de eerste wereldoorlog. Houseboat Gezellige komedie Luxor De Amerikaanse filmers, die „Houseboat" gemaakt hebben, zouden er goed aan doen eens te gaan neuzen in de Britse filmpot. Want daar worden filmpjes gemaakt, die echt zijn, wat deze wil zyn: een familiekomedie. De Britten schijnen het recept te bezitten om zoiets menselijk, warm en toch geestig te maken. „Houseboat" onge twijfeld ook genoeglijk en soms zelfs kostelijk staat te ver van de werke lijkheid. Het is allemaal net iets te mooi, te gepolijst, te sterk overgoten met die typisch Amerikaanse „glamour". Maar desondanks, men kan een ple zierig uurtje doorbrengen aan boord van die wonderlijke woonboot, waarop papa met zijn kroost en die vreemde gedienstige is terecht gekomen. Want wat moet een vader doen, wanneer hij jarenlang van zijn vrouw gescheiden geleefd heeft en zij komt bij een auto ongeval om het leven? Moet hij zijn drie kinderen, die hem nauwelijks ken nen en dus niets voor hem voelen, maar bij anderen laten? Neen, zegt Cary Grant in deze film, hij neemt ze mee en probeert vader en moeder tegelijk te zijn. Maar als pappa dan een beetje politieman-achtig wil doen, worden zijn lieverdjes erg weerspannig. Maar ge lukkig, net als die vader het hoofd wanhopig in de schoot wil leggen, duikt daar dan die weggelopen dochter van een beroemd Italiaans dirigent op. Maar pappa weet niet, wie zij is en hij neemt haar als gedienstige in huis. Ze kan niets, alleen door haar warme per soonlijkheid meer eenheid in het ge zinnetje brengen. En dat ze tenslotte ondanks de conourrentie van een schatrijk vrouwtje pappa ook in de wacht sleept laat zich gemakkelijk raden. Yogi, niet roken, niet drinken en andere opofferingen hebben Cary Grant ongetwijfeld in een uitstekende conditie gehouden, maar ze kunnen toch geen twintig jaar van zijn 55 af- peuteren. Daarom valt het niet altijd mee te geloven in de man, die Sophia het hof moeten maken. Want Sophia Loren speelt in deze film haar eerste Amerikaanse komedie. .Geen onbekend gebied voor haar overigens. In haar Italiaanse tijd maakte ze al eens zoiets naast Vittorio de Sica, ook al niet de eerste de beste. Volgens velen is Sophia in Amerika als actrice „gerijpt". Het kan waar zijn, maar in deze film kun nen wij toch (nog) geen bewijs vinden, dat Sophia Loren behalve een aantrek kelijke en soms imponerende verschij ning, ook een „groot actrice" is. Maar dat even weggedacht, Cary, Sophia en hun drie recalcitrante kinderen vormen een aardig sympathiek en amusant groepje in een gezellige film. „Spionagecomplot Hongkong" Onsamenhangend Rex „Spionagecomplot Hongkong" is een onsamenhangend verhaal, waar regisseur Edward L. Cahn slechts met grote moeite een aanneembare film van heeft kunnen maken. Het verhaal gaat over goudsmokkel en politieke corruptie en voert daartussen ook nog een stuk perfide anti-Russische propaganda. Hoe de intrige precies is, kon ons niet duide lijk worden; evenmin als de positie van de detectivefiguur Casey Reed. In het begin wordt hij namelijk voorgesteld ais een gewetenloze schurk, doch in de loop van de film blijkt hij echter een nobele, het recht dienende, speurder te zijn. „Spionagecomplot Hongkong" heeft geen enkele pretentie, doch is aardig voor de liefhebber van de een voudige thriller. Kernachtige persiflage! Trianon Het is een charmant- geestige film die Engeland ons schenkt! Een verrukkelijke persiflage op om streeks 1905 heersende toestanden, toen het vrijheid, gelijkheid en broe derschap" een aanfluiting was. Ener zijds de schatrijke, adellijke families, anderzijds de onderdanige schare be dienden: de kloof was onoverbrugbaar. Maar daar is Lord Loam. Hü schokt zijn Londense wereld met zijn progressieve ideeën: alle mensen zijn volgens hem gelijk en hij brengt deze theorie in praktijk, tot verbazing en ontzetting van zijn eigen klasse, ook van zijn bedienden zélf, in het bijzonder van zijn butler Chrichton, superieur ge speeld door Engelands populairste ac teur Kenneth More. Lord Loams' ver broederingsideeën lopen totaal verkeerd uit. Als dan bovendien een van zijn drie dochters als „suffragette" gearresteerd wordt is de maat vol en maakt hij met zijn familie, vrienden ende ongeëve naarde Crichton met zijn jacht een Zuidzeereis, tot het schandaal zal zijn overgewaaid. Wanneer het schip tijdens een storm vergaat en allen op een onbewoond eiland terechtkomen, worden zijn theo rieën in de praktijk omgezet. De butler is nu de „grote baas". Wat daar allemaal uit voortvloeit valt in enkele regels niet te beschrijven. Dat moet U zelf meemaken! De „bewonderenswaardige" Crichton, die alles opknapt, wordt de held van het gezelschap. De aristocratie is hem volledig gehoor zaam. Het loopt zelfs zó ver, dat hij met Lord Loams' oudste dochter, Lady Mary in het huwelijksbootje zal stappen. Bijna! Want juist dat ogenblik komt het „red dende" lang verbeide schip, na twee jaar! De hele situatie keert plotseling tot het oude terug. Crichton is ineens weer de serviele dienaar tot diepe teleurstelling van Mary overigens en teruggekomen zwijgt hij in alle talen over de ware verhoudingen op het eiland. Lord Loam en zyn vrienden worden als helden geëerd. Crichton blijft be scheiden op de achtergrond. Toch blijkt de toestand op den duur onhoudbaar. Crichton wordt tenslotte uitgeleide gedaan door zyn voormalige onderdanen, in gezelschap van zijn eerste liefde, het „tussenmeisje" Tussie, dat hem allang vereerde en bij wie hij zich in de grond toch beter thuisvoelt. Dit alles is op even beschaafde als genotvolle wijze ten tonele gevoerd. Cecil Parker als de nutteloze Lord Loam, Sally Ann Howes als zijn dochter Mary, Diane Cilento als het „tussen meisje", maar vooral Kenneth More, voeren U door dit luchtig geval van spotternij en romantiek, dat U in alle zorgeloosheid in een bad van heerlijk amusement dompelt. wy hebben genoten! Ook van een fi guur als Lady Brocklehurst (Martita Hunt), incarnatie van de nu onvoor stelbaar hautaine aristocratie uit een vorige eeuw. AI met al een uitnemende verfilming van het toneelstuk van James M. Barrie, dat indertijd niet voor niets stormach tige successen in de wacht sleepte. Er is sinds 1905 toch wel véél veranderd! „Opstand der gladiatoren" Spectaculaire verfilming van verzet tegen Romeinen Lido Een film, waarin de vrijheids strijd der Armeniërs tegen de Romeinen toen op het hoogtepunt van hun macht op luidruchtige en spectacu laire wijze nadavert. In het middelpunt staat de jonge tribuun Marcus, een rechtvaardig man, die het niet kan dul den, wanneer z.g. „rebellen" op onmens waardige wijze worden behandeld, maar wie de gebeurtenissen over het hoofd lopen. In dit kleurrijke Italiaanse pro- dukt roffelen onophoudelijk de paarde- hoeven van Romeinen, Armeniërs en Scythen, gevechten op leven en dood zijn aan de orde van de dag, sluwe in triganten trachten zich van de macht meester te maken, waarbij ook vergif herhaaldelijk een belangrijke rol speelt. Wie een monumentaal opgezette film, met verrassende wendingen, harde ge vechten en natuurlijk een ruime portie liefde wil zien, bezoeke het theater aan de Steenstraat. Vanzelfsprekend moet men allerlei toevalligheden op de koop toenemen, maar dit is nu eenmaal een onontkoombaar gebrek in de meeste films, waarin de inhoud betrekkelijk bijkomstig is. Aan schitterende tonelen van openlijke strijd en ondergronds verzet ontbreekt het zeker niet. Jeugd aan bod Henk Broer: „Arlicsi Volgende week wordt er weer een VEBO-tentoonstelling gehou den. Precies geteld de vierentwin tigste. Donderdagmorgen om tien wordt dit landbouwfeest geopend door de beschermheer, de Commissaris van de Koningin in Zuid-Holland, mr. J. Klaasesz in het Waagge bouw en zaterdagavond om zes uur gaat de controle definitief dicht. En in de tussenliggende tijd moet het publiek komen. Als het even kan in groter getale dan voorgaande jaren. Oh, de organisatoren klagen niet. Van alle kanten krygen ze volop medewer king. Gemeentebesturen, organisaties en veel particulieren doen, wat zij kunnen. En heus niet alleen op financieel ge bied. Het aantal inzendingen is groter dan waar ook. Met gerechtvaardigde trots toont men 350 stuks grootvee en meer dan 250 stuks kleinvee, waaronder een honderdtal schapen. Bovendien, de VEBO kan op meer leden bogen dan alle zusterverenigingen. Ruim vierhonderd Totzover dus alles overtreffende trap. Maar met de publieke belangstelling op de toch zo aantrekkelijke tentoon stellingen wil het niet best vlotten. Die steekt eigenlijk wat schamel af bij soort gelijke evenementen elders. Men gaat steeds wel iets vooruit, maar het gaat te langzaam. Hoe het komt? De organisa toren weten het niet. Aan het program ma ligt het zeker niet. Dat is zo veelzij dig van structuur, dat het elck wat wils biedt. Ook voor de niet-agrariërs.... Drukbezet Want als we dat drukbezette program ma eens doorlopen, dan komen we naast vele oude, vertrouwde en beproefde pun ten weer enkele nieuwigheden tegen. Zo is de opening door mr. J. Klaasesz om tien uur donderdagmorgen in de Waag en de rondleidingen daarna langs de kaasshow en langs de veetentoonstelling op het marktterrein beslist geen noviteit. Nieuw is wel, dat de commissaris van de Koningin na de uitreiking van de hoogste onderscheidingen 's middags om twee uur en het défilé van de bekroon den, een toespraak zal houden tot de deelnemers op het terrein. Deze dag waarop voorts nog een wedstrijd tussen de zes snelste melkers van het rayon zal wi rden georganiseerd wordt besloten met een lunch. De volgende dag vrydag 18 septem ber dus komt de jeugd aan bod. Vorig jaar is die er door allerlei oorzaken bui ten gebleven, maar dit jaar willen de jongeren met vele activiteiten duidelijk van him aanwezigheid blfjk geven. Men hoopt daardoor de belangstelling bij de jongeren voor de landbouw en het or ganisatiewezen wat aan te wakkeren. Vooral het wedstrijdelement is die dag sterk vertegenwoordigd. De meisjes kun nen de onderlinge rivaliteit uitleven in het bloemenschikken, fruitmand of slaatjes opmaken en het melken. De jon gens gaan vee beoordelen, werktuigen herkennen en uiteraard ook melken. Dat zyn dan allemaal teamwedstrijden. Daarnaast zyn er ook open wedstrij den in het gewichtschatten van vee en voedermiddelen, in de prijzen van merk artikelen (voor meisjes), in het beoorde len van schapen en tenslotte in het vee voeder en kunstmeststof herkennen. En naast deze verschillende huishou delijke of vaktechnische wedstrijden kan iedere bezoek(st)er van deze jongeren dag deelnemen aan een vrije fotowed strijd onder het wydse motto: „VEBO- activiteit". Naast fototechniek zal originaliteit daarin een belangrijke factor uitmaken. Men behoeft dus beslist geen vakman te zijn om een prijs te kunnen winnen. Die overigens niet zoals de andere prijzen 's middags om half twee in „Schutterhof" zal worden uitgereikt door de wethou der, mr. J. Dryber. De pryzen van de fotowedstrijden worden later bekend ge maakt. Gratis kaas Op de laatste dag wordt de nadruk gelegd op de kaasshow in het Waagge bouw, die dan overigens al twee dagen aan de gang is. Evenals vorig jaar zijn er ruim honderd inschryvers. Naast de tentoonstelling van kaassoorten door de aanhoudende warmte kunen er mo gelijk enkele ontbreken worden er door het Ned. Zuivelbureau kookdemon straties gegeven en films gedraaid. Ook worden er zuivelwerktuigen tentoonge steld. Voorts geeft een duideiyke grafiek het belang aan van een hoger eiwitge halte in de melk. De bezoekers kunnen nog met gratis kaas naar huis gaan. Die kan men krij gen aan de verkoopstand. Als men het gewicht van een stukje kaas redelijk goed raadt, kan men het zonder te be talen meenemen. Anders moet de porte- monnaie te voorschyn komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 7